outo juttu!

hammasparoni

Osasiko joku neuvoa. Viime yönä minulta lohkesi hammas. Se ei kuitenkaan ole ollenkaan kipeä. Se mikä minua ihmetyttää on hampaan sisältö. Ikenen tasossa hampaan keskellä on ihan selvästi kumia. Miten hampaan sisällä voi olla kumia?
Se on sitkeää ja samantapaista kuin pyyhekumia olisi. Tämä ei myöskään ole ensimmäinen hammas jonka sisältä olen löytänyt samaa ainetta kun on lohjennut.
En netistä etsimällä löytänyt mitään. juurihoitoja minulle ei ole tehty. Poskihammas kyseessä. Osaako joku kertoa onko tämä aine kumia vai mitä? Näin pääsiäisenä ei ole hammaslääkärit auki, joten menee ensiviikkoon ennen kuin pääsen poistattamaan. Olen siis poistattanut hampaat aina kun lohjennut kruunu kokonaan.

15

136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 11+19

      Kuulostais nimenomaan juurentäyttöaineelta, mutta kun juurihoitoja ei kerran ole sinulle tehty niin enpä osaa sanoa...Eihän sinne nyt itsestään mitään aineita ilmesty, eli on niitä hampaita jotenkin hoidettu:D Reikiintynyt hammasluu on sellaista pehmeää/sitkeää kyllä, että jos se vaan oli sitä? Hammas lohkeaa helposti jos se on päässyt reikiintymään ja sitä ei aina edes huomaa. Terve hammas kun ei ihan itsestään lohkea.

      Joten ei muuta kun onnea hampaan hoitoon!

    • hammasparoni

      Kiitos vastauksesta. Hampaani ovat todella heikot ja niitä on irrotettu jo useita. En harjaa enkä huolla hampaita vaan poistatan ne sitä mukaa kun kipeytyy tai lohkeaa.
      Olen siis lapsesta asti kärsinyt hammaskivuista siksi olen näin päättänyt. Onko minun mahdollista selvittää mitä hampailleni on tehty? Ainakin selittäisi hammaslääkärin toimenpiteiden kovat kivut tuo juurihoito. Olin siis ylä-aste iässä kun hampaitani viimeiksi korjasi hammaslääkäri ja kivut oli silloin suunnattomat paikkauksien jälkeen ja toimenpiteen aikana. ikää 26 minulla. Tiedän että moni kritisoi ettei kannata poistaa hampaita, Mutta en yksinkertaisesti enää halua/kestä niitä kipuja mitä lääkärikäynnit sai aikaan. Myös harjaaminen saa purukaluston vihlomaan oli se miten hellää tai vähäistä tahansa. Tekareita odotellessa.

      • tekari suu

        Ymmärrän sinua tuossa hampaiden poisto jutussa kun ne ovat poissa ei enää ikinä hammassärkyjä MUTTA jätä nyt ihmeessä muutama niinsanottu tukihammas säästyt meinaan TODELLA paljon tekareiden kanssa elämistä ajatellen.


      • hammasparoni
        tekari suu kirjoitti:

        Ymmärrän sinua tuossa hampaiden poisto jutussa kun ne ovat poissa ei enää ikinä hammassärkyjä MUTTA jätä nyt ihmeessä muutama niinsanottu tukihammas säästyt meinaan TODELLA paljon tekareiden kanssa elämistä ajatellen.

        Kiitos myötätunnosta. On varmasti totta että tekohampaat voi maksaa paljon ja hampaiden poisto, mutta se on silti todella pieni hinta siitä ettei tarvitse kokea kipua muutaman kerran vuodessa.(yleensä 3-4 kertaa ainakin minulla hampaat vihoittelee) Mutta maksaa myös hampaiden kuntoon laittaminen ja niiden huoltaminenkin. Vaikka kunnostaisin hampaani on ne kohta taas rikki tai kipeät jolloin hinta/laatusuhde on minusta tekareiden puolella. Näin minulla ainakin paikatuille hampaille on käynyt mm. paikka irronnut tai vihlonut kylmä.


    • kokeile totutella

      Kannattaisi kokeilla tottuuko ikenet harjaukseen.
      Voisi käyttää apuna corsodyl geeliä. Sillä voi harjata tai muuten levittää tulehtuneeseen ikeneen. Se on aika tehokasta. Muutamassa päivässä voi muuttua tilanne selkeästi parempaan (jopa tunneissa).

      Itsellä oli tilanne etten ollut lapsena tai nuorena pessyt hampaita.
      Harjaamisen aloittaminen ei tuntunut mielekkäältä, koska aiheutti vain ikenien kipua ja verenvuotoa. Ikenet kuitenkin tottuivat ja tulehdus hävisi muutamassa viikossa. Käytin myös hammasväliharjaa. Nyt harjaaminen tuntuu jopa hyvältä ja loput hampaat saattavat olla loppuiän. Minulla ei ole koskaan muodostunut hammaskiveä juuri lainkaan. Jos sitä on paljon kannattanee se poistattaa hammashygienistillä.

      • hammasparoni

        Kiitos viestistä mutta en tiedä onko luetunymmärtämisessäsi vikoja. Ikeniini ei satu harjaus vaan nimenomaan hampaisiin. Vihlonta loppui ja kivut kun lopetin harjauksen. On totta että kokeilemetta ei voi tietää, mutta en silti halua kokea niitä vihlomisia kuten joskus. Hampaani myös reikiintyivät vähemmän kun jätin harjauksen pois. Jokainen ihminen taitaa olla oma yksilö hampaidensa kanssa. Joillekkin vihloo kuuma joillekkin kylmä. Joillakin reikiintyy helposti joillakin ei juuri ollenkaan.


      • kokeile totutella
        hammasparoni kirjoitti:

        Kiitos viestistä mutta en tiedä onko luetunymmärtämisessäsi vikoja. Ikeniini ei satu harjaus vaan nimenomaan hampaisiin. Vihlonta loppui ja kivut kun lopetin harjauksen. On totta että kokeilemetta ei voi tietää, mutta en silti halua kokea niitä vihlomisia kuten joskus. Hampaani myös reikiintyivät vähemmän kun jätin harjauksen pois. Jokainen ihminen taitaa olla oma yksilö hampaidensa kanssa. Joillekkin vihloo kuuma joillekkin kylmä. Joillakin reikiintyy helposti joillakin ei juuri ollenkaan.

        " en tiedä onko luetunymmärtämisessäsi vikoja."

        Vittuile vaan kun joku yrittää auttaa.

        Et todennäköisesti tiedä mihin sattuu.

        Pidä vain mielipiteesi. Toivottavasti muut ymmärtävät että ajatuksesi on roskaa.


      • hammasparoni
        kokeile totutella kirjoitti:

        " en tiedä onko luetunymmärtämisessäsi vikoja."

        Vittuile vaan kun joku yrittää auttaa.

        Et todennäköisesti tiedä mihin sattuu.

        Pidä vain mielipiteesi. Toivottavasti muut ymmärtävät että ajatuksesi on roskaa.

        Anteeksi! Tarkoitukseni ei ollut loukata, mutta tässä tapauksessa sinun mielipiteesi oli yhtä painava kuin koiranpieru. Ikeneni on kyllä kunnossa eikä harjattaessa vuotanut verta ja ikeniä pystyi pesemään myös varovasti harjaamalla joten ne ei olleet ongelmakohta vaan nimenomaan hampaat ja niiden kunto. Asia loppuunkäsitelty ikenien osalta. Eikä kaikkea tarvitse ottaa henkilökohtaisesti.
        Joten pahoittelen, olisin voinut ilmaista asian hieman järkevämmin.


      • .......
        hammasparoni kirjoitti:

        Anteeksi! Tarkoitukseni ei ollut loukata, mutta tässä tapauksessa sinun mielipiteesi oli yhtä painava kuin koiranpieru. Ikeneni on kyllä kunnossa eikä harjattaessa vuotanut verta ja ikeniä pystyi pesemään myös varovasti harjaamalla joten ne ei olleet ongelmakohta vaan nimenomaan hampaat ja niiden kunto. Asia loppuunkäsitelty ikenien osalta. Eikä kaikkea tarvitse ottaa henkilökohtaisesti.
        Joten pahoittelen, olisin voinut ilmaista asian hieman järkevämmin.

        Kun jättää hampaat pesemättä, niihin kertyy plakkia joka muuttuu hammaskiveksi ja vihlominen loppuu. Sitten hammas reikiintyy siellä hammaskiven alla.


    • hyihelvetti

      "mutta tässä tapauksessa sinun mielipiteesi oli yhtä painava kuin koiranpieru."

      Taitaa käytöksesi korreloida hampaittesi kunnon kanssa.

      MIssä sinunlaisiasi sikiää?

      • hammasparoni

        En tiedä mitä lajia sinä edustat mutta minä olen ihminen.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Ihminen
        Voit myös löytää sieltä kuinka ihminen lisääntyy. Jos slangisanallasi 'sikiää' tarkoiti tätä?


      • kielinerö

    • Umppu1

      Oman kokemuksen mukaan joissain hampaiden kehityshäriöissä hammasluu eli dentiini voi olla pehmeää ja vähän kumimaista. Tällöin hampaat myös lohkeavat tavallista helpommin ja kuluvat nopeasti. Hampaat myös tulehtuvat tavallista helpommin, koska bakteerit pääsevät tunkeutumaan vialliseen dentiiniin nopeammin. Asia kannattaisi selvittää, koska tällainen perinnöllinen vika hoidetaan Suomessa lääkinnällisenä kuntoutuksena, eli tarvittaessa implantit ym. protetiikka ei maksa sinulle paljon mitään.
      Jos siis kehityshäiriöstä on kysymys.

    • fir6i

      Mitä unta näit ?

    • jshshsj

      Paronien hampaat ovat yleensä kumia kun taas kreivien
      hampaat kovemmat

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1915
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      50
      1836
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1363
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1174
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1121
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1099
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1098
    Aihe