NH90 ASW - Anti-submarine warfare

Miksihän?

Suomi ei hankkinut yhtään sukellusveneideiden havainnointiin ja torjuntaan soveltuvaa NH90 kopteria.

Suomen maavoimat:
- 20 TTH (SAR) (Taktinen kuljetushelikopteri)

Ruotsi sen sijaan hankki :
- 13 TTT (SAR) (Taktinen miehistönkuljetushelikopteri)
- 5 NFH (ASW) 7 (optio) NATO Frigate Helicopter (ASW - Anti-submarine warfare)

Norjan ilmavoimat:
- 6 NFH (ASW) NATO Frigate Helicopter
- 8 NFH (Rannikkovartiosto) 10 NFH (SAR) (optio)

NH90 laivastoversio varustettuna veteen laskettavalla aktiivisella/passiivisella kaikuluotaimella (dipping sonar) Magneettinen anomalia ilmaisin (magnetic anomaly detector) Tutkalaite laivojen havainnointiin. Kaikuluotainpoijujen laukaisin/vastaanotin. Datalinkki reaaliaikaista johtamista varten maihin/laivoille.
http://www.nhindustries.com/site/docs_wsw/RUB_46/NFHMP-1.jpg
http://media.defenceindustrydaily.com/images/AIR_NH90_on_Deck_lg.jpg

Mahdollisuus asentaa torpedolaukaisimia.
http://www.deagel.com/library1/medium/2011/m02011062600038.jpg
http://www.defesaaereanaval.com.br/wp-content/uploads/2014/02/NH90-Caïman-MU90.jpg

Pinta-alusten torjuntaohjuksia. (anti-surface ship warfare AsuW) (anti-ship missile) (Sea Killer)
http://a400.idata.over-blog.com/4/22/09/08/France/Entreprise-FR/MBDA/Marte-ER-anti-ship-missile/Marte-anti-ship-missile-NH90-helicopter.jpg

38

355

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4öl5hj4h5

      Tuo oli huvittavaa kun isä soitteleki tavallisia kuulumisia, oli juttua että noniin tuo porukka kyllä löytää sen lentokoneen.

    • Suomettumistako?

      Aika erikoista että ei ole hankittu. Eikö sukellusveneiden tekemiä rajaloukkauksia pidetäkään yhtä vakavina kuin lentokoneiden aiheuttamia? Aina kun tunnistamaton lentokone tulee liian lähelle rajaa, saa se vierelleen nopeasti hävittäjän joka ohjaa sen pois alueelta. Vai halutaanko tällä kertoa ettei vieraita valtioita haluta ärsyttää hätistelemällä heidän aluksiaan pois?

    • Varmaankin siks ei hankittu koska eipä tossa kurakossa monikaan sukellusvene liiku isoimmat ei edes mahdu itämerelle.. Miksi panostaa sellaiseen millä ei ole käyttöä?

      • 19+2

        Suomikin on viimeksi 90-luvulla suunnitellut hankkivansa sukellusveneitä.

        U 137 -sukellusveneselkkaus Ruotsin aluevesillä on saanut Ruotsalaiset ottamaan asian vakavasti.

        Karilleajo herätti suurta huomiota koko maailmassa. Tapausta pidettiin nöyryyttävänä sekä Ruotsille että Neuvostoliitolle: Ruotsille siksi, ettei se havainnut ajoissa näin räikeää alueidensa loukkausta, ja Neuvostoliitolle siksi, ettei se pystynyt uskottavasti torjumaan syytöksiä vakoilusta.


        NH90 NFH merelliseen ympäristöön suunniteltu laivastoversio mahdollistaa merivoimien omatoimisen lentotoiminnan, miehistön- ja huoltotarvikkeiden kuljetuksen (vertical replenishment VERTREP) veneiden ja laivojen välillä, sukellusveneiden ja pinta-alusten tunnistamisen ja torjunnan kaukaa (anti-submarine warfare (ASW) anti-surface unit warfare (ASuW).

        Tutkalaitteilla varustetut kopterit voidaan datalinkillä yhdistää laivojen tutkajärjestelmiin, jolloin ne näkevät laivojen omia tutkia korkeammalta kauemmaksi AWACS (Airborne Warning and Control System) lentokoneiden tavoin, toimien aikaisen varoituksen koneina.

        NHIndustries - NH90 TTH & NFH Helicopters In Action
        http://www.youtube.com/watch?v=deoAVybUSIw


      • 19+2 kirjoitti:

        Suomikin on viimeksi 90-luvulla suunnitellut hankkivansa sukellusveneitä.

        U 137 -sukellusveneselkkaus Ruotsin aluevesillä on saanut Ruotsalaiset ottamaan asian vakavasti.

        Karilleajo herätti suurta huomiota koko maailmassa. Tapausta pidettiin nöyryyttävänä sekä Ruotsille että Neuvostoliitolle: Ruotsille siksi, ettei se havainnut ajoissa näin räikeää alueidensa loukkausta, ja Neuvostoliitolle siksi, ettei se pystynyt uskottavasti torjumaan syytöksiä vakoilusta.


        NH90 NFH merelliseen ympäristöön suunniteltu laivastoversio mahdollistaa merivoimien omatoimisen lentotoiminnan, miehistön- ja huoltotarvikkeiden kuljetuksen (vertical replenishment VERTREP) veneiden ja laivojen välillä, sukellusveneiden ja pinta-alusten tunnistamisen ja torjunnan kaukaa (anti-submarine warfare (ASW) anti-surface unit warfare (ASuW).

        Tutkalaitteilla varustetut kopterit voidaan datalinkillä yhdistää laivojen tutkajärjestelmiin, jolloin ne näkevät laivojen omia tutkia korkeammalta kauemmaksi AWACS (Airborne Warning and Control System) lentokoneiden tavoin, toimien aikaisen varoituksen koneina.

        NHIndustries - NH90 TTH & NFH Helicopters In Action
        http://www.youtube.com/watch?v=deoAVybUSIw

        No ruotsi niitä nyt tarviikin... Ruotsilla on yhteys pohjanmereen jonne ny pääsee sukellusveneillä helposi. Jos atlantin kautta meinaa itämerelle tulla niin ei tule oleman helppoa. Tanskan salmessa havaittaisi jo kysyinen paatti. Jos suoraan venäjältä niin sieltä tulis joku diisseli potski mikä havaitaan helpolla ilman koptereitakin.

        Eikä tua NH90 muutenkaan enää pitkäikänen ole... Kaikki rupee olee "Stealth" härveleitä.


      • 6+18
        19+2 kirjoitti:

        Suomikin on viimeksi 90-luvulla suunnitellut hankkivansa sukellusveneitä.

        U 137 -sukellusveneselkkaus Ruotsin aluevesillä on saanut Ruotsalaiset ottamaan asian vakavasti.

        Karilleajo herätti suurta huomiota koko maailmassa. Tapausta pidettiin nöyryyttävänä sekä Ruotsille että Neuvostoliitolle: Ruotsille siksi, ettei se havainnut ajoissa näin räikeää alueidensa loukkausta, ja Neuvostoliitolle siksi, ettei se pystynyt uskottavasti torjumaan syytöksiä vakoilusta.


        NH90 NFH merelliseen ympäristöön suunniteltu laivastoversio mahdollistaa merivoimien omatoimisen lentotoiminnan, miehistön- ja huoltotarvikkeiden kuljetuksen (vertical replenishment VERTREP) veneiden ja laivojen välillä, sukellusveneiden ja pinta-alusten tunnistamisen ja torjunnan kaukaa (anti-submarine warfare (ASW) anti-surface unit warfare (ASuW).

        Tutkalaitteilla varustetut kopterit voidaan datalinkillä yhdistää laivojen tutkajärjestelmiin, jolloin ne näkevät laivojen omia tutkia korkeammalta kauemmaksi AWACS (Airborne Warning and Control System) lentokoneiden tavoin, toimien aikaisen varoituksen koneina.

        NHIndustries - NH90 TTH & NFH Helicopters In Action
        http://www.youtube.com/watch?v=deoAVybUSIw

        Puola on hankkimassa myös NH90 helikopterin laivastoversioita.


      • Soviet on oikeassa.
        6+18 kirjoitti:

        Puola on hankkimassa myös NH90 helikopterin laivastoversioita.

        Mihin me edes ängettäisiin ASW? Suurinosa NH90 on Pirkkalassa ja tikkakoskella.... Muutama on karjalassa, 2 on UTI:ssa eli Kouvolassa, 1 säkylässä ja jokunen lapissa.... Pirkkalastakin pitkämatka lentää itämerelle... Kouvola olis lähimpänä mutta sielä ei oo oikeen tilaa.... Eikä meillä ole ede sukellusveneita että voitaisiin opettaa henkilöstöö käyttää tuommoisia vempeleitä ja varmistaa että ne toimii... Puhumattakaan laivoista joiden kansilla olisi tilaa tuollaiselle... Enemmänkin ihmettelen missä on kaikki taistelukopterit... Jenkeillä on apacheja yms venäjällä MI yms meillä ei ole muutakuin muutama NH90 ja MD500....
        Enemmänkin olisin huolissani hävittäjistä ja niiden ohjusvarusteista ja taistelukoptereista joita ei löydy....


      • 6+1
        Soviet on oikeassa. kirjoitti:

        Mihin me edes ängettäisiin ASW? Suurinosa NH90 on Pirkkalassa ja tikkakoskella.... Muutama on karjalassa, 2 on UTI:ssa eli Kouvolassa, 1 säkylässä ja jokunen lapissa.... Pirkkalastakin pitkämatka lentää itämerelle... Kouvola olis lähimpänä mutta sielä ei oo oikeen tilaa.... Eikä meillä ole ede sukellusveneita että voitaisiin opettaa henkilöstöö käyttää tuommoisia vempeleitä ja varmistaa että ne toimii... Puhumattakaan laivoista joiden kansilla olisi tilaa tuollaiselle... Enemmänkin ihmettelen missä on kaikki taistelukopterit... Jenkeillä on apacheja yms venäjällä MI yms meillä ei ole muutakuin muutama NH90 ja MD500....
        Enemmänkin olisin huolissani hävittäjistä ja niiden ohjusvarusteista ja taistelukoptereista joita ei löydy....

        Soumen merivoimilla ei ole vieläkään omia lentäjiä ja lentotoimintaa omasta takaa. Kaikilla muilla pohjoismailla taas on. Puolan hankinnan ymmärtää, koska aktiivisena NATO maana se osallistuu jatkuvasti kansainvälisiin tehtäviin, kuten merirosvojahtiin Adeninlahdella, jossa laivaston helikoptereita käytetään päivittäin laivojen ja veneiden tunnistamiseen etäältä ja laivojen muona ja tarvikehuoltoon.
        Laivaston helikopterithan yleensä sijoitetaan laivastotukikohtiin.


      • 3+4
        Soviet on oikeassa. kirjoitti:

        Mihin me edes ängettäisiin ASW? Suurinosa NH90 on Pirkkalassa ja tikkakoskella.... Muutama on karjalassa, 2 on UTI:ssa eli Kouvolassa, 1 säkylässä ja jokunen lapissa.... Pirkkalastakin pitkämatka lentää itämerelle... Kouvola olis lähimpänä mutta sielä ei oo oikeen tilaa.... Eikä meillä ole ede sukellusveneita että voitaisiin opettaa henkilöstöö käyttää tuommoisia vempeleitä ja varmistaa että ne toimii... Puhumattakaan laivoista joiden kansilla olisi tilaa tuollaiselle... Enemmänkin ihmettelen missä on kaikki taistelukopterit... Jenkeillä on apacheja yms venäjällä MI yms meillä ei ole muutakuin muutama NH90 ja MD500....
        Enemmänkin olisin huolissani hävittäjistä ja niiden ohjusvarusteista ja taistelukoptereista joita ei löydy....

        Tanskan merivoimilla on Absalon luokan huolto ja komentoalukset joidenka kannelle ja hangaariin mahtuu kaksi NH90 NFH kopteria.

        HDMS Absalon ja HDMS Esbern Snare.
        http://www.naval-technology.com/projects/absalon/images/10-absalon-ship.jpg
        http://www.naval-technology.com/projects/absalon/images/3-absalon-ship.jpg
        http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/be/L16_Absalon_with_Lynx.jpg/800px-L16_Absalon_with_Lynx.jpg
        http://www.globalsecurity.org/military/world/europe/images/hdms-absalon-image02.jpg
        http://img.defencetalk.com/pictures/data/4800/medium/IMG_0304_copy.jpg
        http://www.globalsecurity.org/military/world/europe/images/hdms-absalon-image03.jpg

        HDMS Iver Huitfeldt ja HDMS Niels Juel.
        http://cdn2.shipspotting.com/photos/middle/9/3/8/1261839.jpg
        http://cdn2.shipspotting.com/photos/middle/4/2/0/1592024.jpg
        http://www.aco.nato.int/resources/3/images/2012/OOS/Iver Huitfeldt/HDMS Iver Huitfeldt- Danish Ship Freed_Dec 2012.jpg


      • 19+8
        3+4 kirjoitti:

        Tanskan merivoimilla on Absalon luokan huolto ja komentoalukset joidenka kannelle ja hangaariin mahtuu kaksi NH90 NFH kopteria.

        HDMS Absalon ja HDMS Esbern Snare.
        http://www.naval-technology.com/projects/absalon/images/10-absalon-ship.jpg
        http://www.naval-technology.com/projects/absalon/images/3-absalon-ship.jpg
        http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/be/L16_Absalon_with_Lynx.jpg/800px-L16_Absalon_with_Lynx.jpg
        http://www.globalsecurity.org/military/world/europe/images/hdms-absalon-image02.jpg
        http://img.defencetalk.com/pictures/data/4800/medium/IMG_0304_copy.jpg
        http://www.globalsecurity.org/military/world/europe/images/hdms-absalon-image03.jpg

        HDMS Iver Huitfeldt ja HDMS Niels Juel.
        http://cdn2.shipspotting.com/photos/middle/9/3/8/1261839.jpg
        http://cdn2.shipspotting.com/photos/middle/4/2/0/1592024.jpg
        http://www.aco.nato.int/resources/3/images/2012/OOS/Iver Huitfeldt/HDMS Iver Huitfeldt- Danish Ship Freed_Dec 2012.jpg

        Suomihan on pohjoismaiden köyhällistöä.

        Eli maa joka leikkii (feikkaa) olevansa rikas länsimaa, mutta onkin vain Euroopan keskinkertaista rupusakkia ja teknisesti jälkeenjäänyttä periferiaa.

        Ostetaan yksi kappale jotakin uusinta härveliä ikään kuin malliksi ja päästään samoille listoille muiden länsimaiden kanssa laitteiston käyttäjämaana, mutta tositilanteessa näin pienillä hankinnoilla ei ole mitään merkitystä.


      • 18+3
        Soviet on oikeassa. kirjoitti:

        Mihin me edes ängettäisiin ASW? Suurinosa NH90 on Pirkkalassa ja tikkakoskella.... Muutama on karjalassa, 2 on UTI:ssa eli Kouvolassa, 1 säkylässä ja jokunen lapissa.... Pirkkalastakin pitkämatka lentää itämerelle... Kouvola olis lähimpänä mutta sielä ei oo oikeen tilaa.... Eikä meillä ole ede sukellusveneita että voitaisiin opettaa henkilöstöö käyttää tuommoisia vempeleitä ja varmistaa että ne toimii... Puhumattakaan laivoista joiden kansilla olisi tilaa tuollaiselle... Enemmänkin ihmettelen missä on kaikki taistelukopterit... Jenkeillä on apacheja yms venäjällä MI yms meillä ei ole muutakuin muutama NH90 ja MD500....
        Enemmänkin olisin huolissani hävittäjistä ja niiden ohjusvarusteista ja taistelukoptereista joita ei löydy....

        "Mihin me edes ängettäisiin ASW?"

        Tilanpuute on yksi huonoimpia syitä olla hankkimatta mitään. Lisäksi laivaston kopterit olisivat sijoitettuna merivoimien tukikohtiin.


      • Anti-ship missile
        18+3 kirjoitti:

        "Mihin me edes ängettäisiin ASW?"

        Tilanpuute on yksi huonoimpia syitä olla hankkimatta mitään. Lisäksi laivaston kopterit olisivat sijoitettuna merivoimien tukikohtiin.

        Varustetaan nuo laivaston helikopterit vielä tällaisilla Saab Missiles RBS 15 Anti-Ship Missile System, niin eipähän kukaan uskalla tulla kipoillaan ryttyilemään aluevesille.

        https://www.youtube.com/watch?v=xvKWeB_fw6A

        The Naval Strike Missile (NSM) is an anti-ship and land-attack missile developed by the Norwegian company Norwey's New Anti-Ship Missile Blowing Up a Frigate
        Kongsberg Defence & Aerospace (KDA


      • 18+4
        Anti-ship missile kirjoitti:

        Varustetaan nuo laivaston helikopterit vielä tällaisilla Saab Missiles RBS 15 Anti-Ship Missile System, niin eipähän kukaan uskalla tulla kipoillaan ryttyilemään aluevesille.

        https://www.youtube.com/watch?v=xvKWeB_fw6A

        The Naval Strike Missile (NSM) is an anti-ship and land-attack missile developed by the Norwegian company Norwey's New Anti-Ship Missile Blowing Up a Frigate
        Kongsberg Defence & Aerospace (KDA

        https://www.youtube.com/watch?v=VNTLy83O4qk

        The Naval Strike Missile (NSM) is an anti-ship and land-attack missile developed by the Norwegian company Norwey's New Anti-Ship Missile Blowing Up a Frigate
        Kongsberg Defence & Aerospace (KDA


    • Karjalaa mukissa

      Suomi on jo pohjoismaa ja Nato yhdenmukainen, no hätä!

    • topikin torpedot

      Taas on tässäkin topikissa tietämättömät vauhdissa:

      "mihin ASW-kopterit mahtuisi?"

      "ei niillä mitään tehdä"

      "ei itämerellä ole sukellusveneitä"

      Voi kiesus.... Suomi on Baltian maiden ohella ainoa, siis AINOA, maa jolla ei ole sukellusveneitä. Kaikki muut sitä mieltä, että suklarit sopivat oikein hyvin myös Itämerelle. Köyhillä ei ole taasen varaa kuin seli-selitellä erikoisolosuhteista...

      Mutta: itseasiassahan Suomella ON OLLUT, ja ehkä on vieläkin, SUTO-helikopterikykyä: rajavartioston Super Pumat kun voidaan, tai ainakin voitiin, varustaa ns. dipping sonarilla, eli veteen laskettavalla kaikuluotaimella jolla voidaan sekä havaita sukellusveneet että myös saada tuliratkaisu ASW-torpedoille, joita Super Puma sekä myös NH90NFH voisi kantaa mukanaan 2 kpl. Ainoa ongelma vaan on se, ettei Suomi ole koskaan hankkinut ASW-torpedoja...

      Maavoimat ei koskaan tule tarvitsemaan 20kpl kuljetushelikopteria mihinkään järkevään käyttöön. Olisi siis aivan loistava ratkaisu, jos vaikka 4kpl niistä olisikin vaihdettu NH90NFH-versioon ja siirretty Merivoimien organisaatioon tukemaan ohjusveneitä ja miinalaivoja sukellusvenejahdissa. Valitettavasti virhe vaan ehdittiin jo tehdä.

      • Frigate Helicopter

        Olisihan laivaston omalla lentokyvyllä ja meriympäristön suolaiseen veteen soveltuvalle helikopterityypillä varmasti käyttöä.

        Miehistön- ja kalustonkuljetustarve on hyvinkin samanlainen kuin maavoimilla.

        - Laivojen tarvikehuolto ilman tarvetta tulla maihin. (vaijerilla/vinssillä)
        - Sotilaiden nopea "insertio" esimerkiksi toiselle laivalle terrorismin vastaisissa operaatioissa.
        - Vieraiden laivojen tunnistuslennot.
        - Pinta-alusten torjunta ohjuksilla.
        - Sukellusveneiden tunnistus, paikannus ja torjunta.
        - Lääkinnällinen evakointi merivoimien laivoilta.
        - Kansainväliset operaatiot kuten merirosvojahti ja syyrian kemiallisten aseiden merikuljetusten turvaaminen välimerellä, johonka Suomi ottaa osaa parhaillaan.

        Eli merivoimillakin olisi nopeampi tapa liikkua kuin pelkät laivat.
        Ja eiköhän niitä seuraavan sukupolven laivoja venytetä sen verran että niille helikopterillakin mahtuu laskeutumaan, etenkin jos siihen mennessä olisi jo oma lentokalustokin olemassa.


        " The NH90 NFH is the most modern and the best naval helicopter in its class. It has been designed with safety and versatility in mind in order to fulfill the most demanding missions in the harshest weather conditions for the XXIst century.

        The NH90 features a redundant fly by wire system, a full composite corrosion free airframe,two powerful engines, a fully integrated weapon system as well as a wide cabin easily reconfigurable. "
        http://www.nhindustries.com/site/en/ref/NFH-Main-Missions_45.html


        NH90 NFH (Nato Frigate Helicopter)
        http://www.youtube.com/watch?v=cwStQZJnKp0


      • 11+9
        Frigate Helicopter kirjoitti:

        Olisihan laivaston omalla lentokyvyllä ja meriympäristön suolaiseen veteen soveltuvalle helikopterityypillä varmasti käyttöä.

        Miehistön- ja kalustonkuljetustarve on hyvinkin samanlainen kuin maavoimilla.

        - Laivojen tarvikehuolto ilman tarvetta tulla maihin. (vaijerilla/vinssillä)
        - Sotilaiden nopea "insertio" esimerkiksi toiselle laivalle terrorismin vastaisissa operaatioissa.
        - Vieraiden laivojen tunnistuslennot.
        - Pinta-alusten torjunta ohjuksilla.
        - Sukellusveneiden tunnistus, paikannus ja torjunta.
        - Lääkinnällinen evakointi merivoimien laivoilta.
        - Kansainväliset operaatiot kuten merirosvojahti ja syyrian kemiallisten aseiden merikuljetusten turvaaminen välimerellä, johonka Suomi ottaa osaa parhaillaan.

        Eli merivoimillakin olisi nopeampi tapa liikkua kuin pelkät laivat.
        Ja eiköhän niitä seuraavan sukupolven laivoja venytetä sen verran että niille helikopterillakin mahtuu laskeutumaan, etenkin jos siihen mennessä olisi jo oma lentokalustokin olemassa.


        " The NH90 NFH is the most modern and the best naval helicopter in its class. It has been designed with safety and versatility in mind in order to fulfill the most demanding missions in the harshest weather conditions for the XXIst century.

        The NH90 features a redundant fly by wire system, a full composite corrosion free airframe,two powerful engines, a fully integrated weapon system as well as a wide cabin easily reconfigurable. "
        http://www.nhindustries.com/site/en/ref/NFH-Main-Missions_45.html


        NH90 NFH (Nato Frigate Helicopter)
        http://www.youtube.com/watch?v=cwStQZJnKp0

        "Eli merivoimillakin olisi nopeampi tapa liikkua kuin pelkät laivat. "


        Se vaatisi poliitikoilta ja virkamiehiltä laatikon ulkopuolista ajattelua (thinking outside of the box) jossa suomalaiset ovat erittäin huonoja!

        Vanhanaikainen ja lukkiutunut ajatus kait on, että ilmavoimat nimensäkin perusteella tekevät sen lentämisen ja merivoimat polskuttelevat paateillansa vedessä...


      • 8+11

        Rajavartilaitoksen uusin ulkovartiolaiva Turva ottaa helikopterilaskeutumiset huomioon jo suunnittelussa.

        Laivalla on iso kopteriplatta.
        http://www.ts.fi/uutiset/talous/264248/8/264272.jpg

        Merivoimien vaan pitää seurata aikaansa ja tulla perässä omilla suunnitelmillaan.

        Laivastokäyttöön tarkoitettu NH90 NFH mallia halvempi ja hivenen pienempi kopteri olisi Eurocopter AS 565 Panther.

        http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/92/Marina-Panther-Unitasgold2009.jpg
        http://www.paknavy.gov.pk/ASW222_images/2.JPG
        http://i56.tinypic.com/14juwqf.jpg
        http://www.aviastar.org/foto/snias_panther_2.jpg
        http://3.bp.blogspot.com/-CLXJ-xEoRNQ/UK3vCeiAPJI/AAAAAAAAC7g/QCkfovrQ27I/s1600/Z-9C_sonar.jpg


      • huomioita kuitenkin
        Frigate Helicopter kirjoitti:

        Olisihan laivaston omalla lentokyvyllä ja meriympäristön suolaiseen veteen soveltuvalle helikopterityypillä varmasti käyttöä.

        Miehistön- ja kalustonkuljetustarve on hyvinkin samanlainen kuin maavoimilla.

        - Laivojen tarvikehuolto ilman tarvetta tulla maihin. (vaijerilla/vinssillä)
        - Sotilaiden nopea "insertio" esimerkiksi toiselle laivalle terrorismin vastaisissa operaatioissa.
        - Vieraiden laivojen tunnistuslennot.
        - Pinta-alusten torjunta ohjuksilla.
        - Sukellusveneiden tunnistus, paikannus ja torjunta.
        - Lääkinnällinen evakointi merivoimien laivoilta.
        - Kansainväliset operaatiot kuten merirosvojahti ja syyrian kemiallisten aseiden merikuljetusten turvaaminen välimerellä, johonka Suomi ottaa osaa parhaillaan.

        Eli merivoimillakin olisi nopeampi tapa liikkua kuin pelkät laivat.
        Ja eiköhän niitä seuraavan sukupolven laivoja venytetä sen verran että niille helikopterillakin mahtuu laskeutumaan, etenkin jos siihen mennessä olisi jo oma lentokalustokin olemassa.


        " The NH90 NFH is the most modern and the best naval helicopter in its class. It has been designed with safety and versatility in mind in order to fulfill the most demanding missions in the harshest weather conditions for the XXIst century.

        The NH90 features a redundant fly by wire system, a full composite corrosion free airframe,two powerful engines, a fully integrated weapon system as well as a wide cabin easily reconfigurable. "
        http://www.nhindustries.com/site/en/ref/NFH-Main-Missions_45.html


        NH90 NFH (Nato Frigate Helicopter)
        http://www.youtube.com/watch?v=cwStQZJnKp0

        "Miehistön- ja kalustonkuljetustarve on hyvinkin samanlainen kuin maavoimilla."

        ASW-kopterit, kuten NH90NFH, eivät kuitenkaan ole varsinaisia kuljetuskoptereita: niiden sisätilat ovat täynnä elektroniikkaa, työasemia ja muuta sälää, joten kyytiin ei mahdu matkustajia muutamaa ukkoa enempää, tavarasta puhumattakaan. Tavaroiden kuljetus toki onnistuu ulkoisesti riiputtamalla, mutta silloin ei kovin pitkiä matkoja lennellä.

        SAR-koptereihin, esim. Rajan Super Pumaan, mahtuu ihmisiä sisälle enemmän kuin ASW-koptereihin, koska SAR-varustus vie vähemmän tilaa.

        Isojen helikopterien laivalle laskeutumista rajoittaa jossain määrin myös kopterin paino sekä koko: uusille vartiolaivoille varmasti onnistuu NH90/Super Puman kokoisen kopterin laskeutuminen, mutta sen sijaan esim. Hämeenmaa-luokan miinalaivoille ei välttämättä mahdu enää samalla tavalla.


      • kuva = 1000 sanaa
        huomioita kuitenkin kirjoitti:

        "Miehistön- ja kalustonkuljetustarve on hyvinkin samanlainen kuin maavoimilla."

        ASW-kopterit, kuten NH90NFH, eivät kuitenkaan ole varsinaisia kuljetuskoptereita: niiden sisätilat ovat täynnä elektroniikkaa, työasemia ja muuta sälää, joten kyytiin ei mahdu matkustajia muutamaa ukkoa enempää, tavarasta puhumattakaan. Tavaroiden kuljetus toki onnistuu ulkoisesti riiputtamalla, mutta silloin ei kovin pitkiä matkoja lennellä.

        SAR-koptereihin, esim. Rajan Super Pumaan, mahtuu ihmisiä sisälle enemmän kuin ASW-koptereihin, koska SAR-varustus vie vähemmän tilaa.

        Isojen helikopterien laivalle laskeutumista rajoittaa jossain määrin myös kopterin paino sekä koko: uusille vartiolaivoille varmasti onnistuu NH90/Super Puman kokoisen kopterin laskeutuminen, mutta sen sijaan esim. Hämeenmaa-luokan miinalaivoille ei välttämättä mahdu enää samalla tavalla.

        Ja liitteeksi vielä kuva NH90 NFH ASW-sisätilakonfiguraatiosta:

        http://www.nhindustries.com/site/docs_wsw/RUB_48/NFHConfig-1.jpg

        Mikäli NH90-varustetaan SAR tai ASuW (pintataistelu) tehtäviin, jää silloin tuo takaosan sonar-poijulaukaisin pois ja tilaa tulee enemmän. Lisäksi silloin voidaan jättää pois myös toinen etuosan työasemista, koska yksi työasema riittää tutkan ja lämpökameran tarkkailijalle. Toinen työkonsoli voidaan toki jättää pois myös ASW-versiossa, mikä vapauttaa pari paikkaa matkustajille, tosin taistelutehon kustannuksella.


      • 7+13
        huomioita kuitenkin kirjoitti:

        "Miehistön- ja kalustonkuljetustarve on hyvinkin samanlainen kuin maavoimilla."

        ASW-kopterit, kuten NH90NFH, eivät kuitenkaan ole varsinaisia kuljetuskoptereita: niiden sisätilat ovat täynnä elektroniikkaa, työasemia ja muuta sälää, joten kyytiin ei mahdu matkustajia muutamaa ukkoa enempää, tavarasta puhumattakaan. Tavaroiden kuljetus toki onnistuu ulkoisesti riiputtamalla, mutta silloin ei kovin pitkiä matkoja lennellä.

        SAR-koptereihin, esim. Rajan Super Pumaan, mahtuu ihmisiä sisälle enemmän kuin ASW-koptereihin, koska SAR-varustus vie vähemmän tilaa.

        Isojen helikopterien laivalle laskeutumista rajoittaa jossain määrin myös kopterin paino sekä koko: uusille vartiolaivoille varmasti onnistuu NH90/Super Puman kokoisen kopterin laskeutuminen, mutta sen sijaan esim. Hämeenmaa-luokan miinalaivoille ei välttämättä mahdu enää samalla tavalla.

        Kopterithan ovat muunneltavissa tehtävien välillä eri tarkoituksiin.
        Muutama voi olla jatkuvasti ASW varustettuna ja muutama kuljetustarkoituksissa. Konsolithan ovat irroitettavia.
        Lisäksi koptereissa näyttää olevan kiinteästi vinssi sivulla, eli jonkinlaista ihmisten kuljetusta niillä on tarkoitettu tehtäväksi.
        Tuolla alempana mainittu Eurocopter AS 565 Panther on vieläkin pienempi sisätiloiltaan kuin NH90 NFH ja vinssi noissakin kuvissa näyttää olevan.


      • vinssistä ja muusta
        7+13 kirjoitti:

        Kopterithan ovat muunneltavissa tehtävien välillä eri tarkoituksiin.
        Muutama voi olla jatkuvasti ASW varustettuna ja muutama kuljetustarkoituksissa. Konsolithan ovat irroitettavia.
        Lisäksi koptereissa näyttää olevan kiinteästi vinssi sivulla, eli jonkinlaista ihmisten kuljetusta niillä on tarkoitettu tehtäväksi.
        Tuolla alempana mainittu Eurocopter AS 565 Panther on vieläkin pienempi sisätiloiltaan kuin NH90 NFH ja vinssi noissakin kuvissa näyttää olevan.

        Vinssi ei liity millään tapaa varsinaisiin henkilökuljetuksiin, vaan viittaa siihen että kopterilla on tarkoitus suorittaa SAR-tehtäviä.

        NH90NFH ja TTH taas ovat sen verran erilaisia värkkejä, ettei niitä tosta vaan väkerretä ristikkäisiin konfiguraatioihin: ASW- ja ASuW-hommia varten TTH-versioon pitäisi nimittäin asentaa & kalibroida 360-astetta keilaava tutka ohjaamon alle, tehdä lattiaan luukku dipping sonarille ja asentaa sille erillinen vinssausjärjestelmä (näkyy tuossa linkatussa kuvassa), tehdä lattiaan toinenkin reikä ja asentaa revolverimallinen sonobuoy-launcher, asentaa ja kytkeä operaattorikonsolit, asentaa ja kytkeä sivuripustimet torpedoille, asentaa ja kalibroida uudet datalinkki- ja viestijärjestelmät jne.

        Siksi kopteria myydään juurikin kahdessa konfiguraatiossa: toinen laivastohommiin nimikkeellä NFH, ja toinen kuljetushommiin nimikkeellä TTH. Jos ristiinvirittely olisi jotenkin helppoa, myytäisiin luonnollisesti vain yhtä mallia ja siihen rakennussarjoja.

        Palletized mission systemejä on toki olemassa mm. CASA C-295 koneille, joita ilmavoimilla on. Sellaisella sekä tutkan asentamalla kone muuttuu kuljetuskoneesta merivalvontakoneeksi, mutta silloinkaan ei puhuta varsinaisesta taistelukoneesta (ei ASW eikä ASuW kykyä, koska aseistus sekä sonar-järjestelmä puuttuu).


      • 20+18
        vinssistä ja muusta kirjoitti:

        Vinssi ei liity millään tapaa varsinaisiin henkilökuljetuksiin, vaan viittaa siihen että kopterilla on tarkoitus suorittaa SAR-tehtäviä.

        NH90NFH ja TTH taas ovat sen verran erilaisia värkkejä, ettei niitä tosta vaan väkerretä ristikkäisiin konfiguraatioihin: ASW- ja ASuW-hommia varten TTH-versioon pitäisi nimittäin asentaa & kalibroida 360-astetta keilaava tutka ohjaamon alle, tehdä lattiaan luukku dipping sonarille ja asentaa sille erillinen vinssausjärjestelmä (näkyy tuossa linkatussa kuvassa), tehdä lattiaan toinenkin reikä ja asentaa revolverimallinen sonobuoy-launcher, asentaa ja kytkeä operaattorikonsolit, asentaa ja kytkeä sivuripustimet torpedoille, asentaa ja kalibroida uudet datalinkki- ja viestijärjestelmät jne.

        Siksi kopteria myydään juurikin kahdessa konfiguraatiossa: toinen laivastohommiin nimikkeellä NFH, ja toinen kuljetushommiin nimikkeellä TTH. Jos ristiinvirittely olisi jotenkin helppoa, myytäisiin luonnollisesti vain yhtä mallia ja siihen rakennussarjoja.

        Palletized mission systemejä on toki olemassa mm. CASA C-295 koneille, joita ilmavoimilla on. Sellaisella sekä tutkan asentamalla kone muuttuu kuljetuskoneesta merivalvontakoneeksi, mutta silloinkaan ei puhuta varsinaisesta taistelukoneesta (ei ASW eikä ASuW kykyä, koska aseistus sekä sonar-järjestelmä puuttuu).

        Kyllähän tuolla näyttää tilaa olevan sisälläkin.

        http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/92/Marina-Panther-Unitasgold2009.jpg

        http://www.helis.com/h/nh90nl_175.jpg


      • onhan toki
        20+18 kirjoitti:

        Kyllähän tuolla näyttää tilaa olevan sisälläkin.

        http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/92/Marina-Panther-Unitasgold2009.jpg

        http://www.helis.com/h/nh90nl_175.jpg

        ASW/SAR Pantherissa on tilaa 2-4 matkustajalle, versiosta riippuen (ASW-versiossa 2 matkustajaa, SAR-versiossa max. 4 matkustajaa). Miehistöä niissä on 3-4.

        NH90NFH:ssa tilaa on noin 3-6 matkustajalle.

        Vertailun vuoksi Pantherin kuljetusversioon mahtuu 8 matkustajaa 2 hengen miehistö ja NH90TTH:n parikymmentä miehistö.


      • Valmistajan sivuilta
        20+18 kirjoitti:

        Kyllähän tuolla näyttää tilaa olevan sisälläkin.

        http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/92/Marina-Panther-Unitasgold2009.jpg

        http://www.helis.com/h/nh90nl_175.jpg

        NFH configuration

        The NH90 is able to perform several missions during the same flight thanks to its versatility.

        This new generation helicopter is operated by a crew of three only thanks to its highly integrated mission system and its up to date man machine interface;

        The NH90 can as well be operated by a crew of four, this configuration is particularly adapted for operational training purposes;

        "Its wide cabin can accomodate ASW/ASuW sensors without losing the cabalitiy to transport special operation troops or wounded persons."
        The NH90 helicopter can cover a wide spectrum of missions thanks to its role equipments.

        -----

        Valmistaja ainakin määrittelee ASW/ASuW varustettunakin kopterin myös erikoisjoukkojen kuljetukseen sopivaksi.


      • specops
        Valmistajan sivuilta kirjoitti:

        NFH configuration

        The NH90 is able to perform several missions during the same flight thanks to its versatility.

        This new generation helicopter is operated by a crew of three only thanks to its highly integrated mission system and its up to date man machine interface;

        The NH90 can as well be operated by a crew of four, this configuration is particularly adapted for operational training purposes;

        "Its wide cabin can accomodate ASW/ASuW sensors without losing the cabalitiy to transport special operation troops or wounded persons."
        The NH90 helicopter can cover a wide spectrum of missions thanks to its role equipments.

        -----

        Valmistaja ainakin määrittelee ASW/ASuW varustettunakin kopterin myös erikoisjoukkojen kuljetukseen sopivaksi.

        "Valmistaja ainakin määrittelee ASW/ASuW varustettunakin kopterin myös erikoisjoukkojen kuljetukseen sopivaksi. "

        No olenko muuta väittänyt? Kyytiin menee juurikin se 3-6 matkustajaa eli pieni joukko kevyesti varustettuja "special operations troops", riippuen konsolien määrästä. Mahtuu myös yksi paaripotilas. Perinteisellä laivaston multi-role/ASW/ASuW-kopterin kaavalla siis mennään.

        Varsinaista kuljetushekoa tuo ominaisuus ei silti tee, vaan nimenomaan se TTH-malli 20 matkustajan ja 4-6 paaripotilaan kapasiteetilla on kuljetustehtäviin tarkoitettu.

        Siitä linkatusta sisätilakuvasta pystyy jokainen näkemään, mitä NH90NFH pystyy sisälleen kutakuinkin ottamaan. Jos taas tarkoitus on trollailla, niin silloinhan sitä ei toki tarvitse huomioida.


    • puolustaudu
    • p4sk4n möivät
      • 16+20

        Uusissa tuotteissa ja ensimmäisissä tuotantomalleissa on aina lastentauteja.

        Tiedätkö mitenkä monta sataa vikaa/valitusta lentoyhtiöt ovat ilmoittaneet valmistajalle uudesta Airbus A380 Super Jumbo lentokoneesta?

        Silti lentoyhtiöt jatkavat koneen tilaamista ja kukaan ei ole aikeissa luopua siitä.


    • 10+19

      Suomenlahdella bongattiin SUKELLUSVENE

      Viking Linen Gabriellalla matkustajana ollut Iltalehden lukija nappasi kuvan sukellusveneestä Inkoon eteläpuolella.

      Maarianhaminasta Helsinkiin matkalla ollut mies oli menossa laivan aamupalalle sunnuntaina aamuseitsemän aikaan, kun hän päätti poiketa tupakalle ystävänsä kanssa. Laivan ulkokannelle päästyään he ihmettelivät merellä näkyvää alusta, joka muistutti selvästi sukellusvenettä.

      - Kyllä siinä selvä sukellusvene oli. Puolisen tuntia sitä katselimme. Ei se tuntunut paljon liikkuvan. Olisivatko tulleet aamu-uinnille tai aurinkoa ottamaan.

      - Noin näppituntumalla sanoisin, että matkaa laivaan oli puolitoista tai kaksi kilometriä, mies arvioi.

      Viking Linen mukaan Gabriella oli sunnuntaiaamuna seitsemän aikaan Inkoon eteläpuolella matkalla kohti Helsinkiä.

      Sukellusvene havaittiin myös laivan komentosillalla.

      - Kyllä meillä on myös tehty havainto sukellusveneestä, tiedotuspäällikkö Johanna Boijer-Svahnström Viking Linelta vahvistaa.

      Rajavartiolaitokselta vahvistetaan, että varhain sunnuntaiaamuna Inkoon eteläpuolella havaittu sukellusvene oli kansainvälisillä aluevesillä.

      http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014081118560023_uu.shtml

    • 8+9

      No nyt niitä NH90 NFH ASW koptereita tarvittaisiin!

      Ehkäpä syy miksi Suomessa ei ole havaittu mitään vedenalaista toimintaa johtuukin havaintokaluston puutteesta ja/tai vanhuudesta.

      Jo 30 vuotta sitten hankittujen Super Puma koptereiden varustus ei vedä vertoja nykypäivän sukellusveneiden hiljaisyydelle ja kehittyneelle häivetekniikalle.

      • ei tarvita

        Ai tarvittaisiin mihin? Ruotsissa on huvittava sirkus jonkun tuhnuisen valokuvan takia, eikä mitään oikeaa tarvetta ole noille sielläkään.


      • 9+20
        ei tarvita kirjoitti:

        Ai tarvittaisiin mihin? Ruotsissa on huvittava sirkus jonkun tuhnuisen valokuvan takia, eikä mitään oikeaa tarvetta ole noille sielläkään.

        Sinun pitäisi olla töissä Ruotsin merivoimille!


      • 17+6

        Asiantuntija: Suomi ei pysty valvomaan koko merialuettaan


        Puolustusvoimien vedenalaisen valvonnan kehittämisestä aiemmin vastannut komentaja evp. Jyrki Berner, miten todennäköisenä pidät sitä, että Venäjän minisukellusvene olisi nyt käynyt Tukholman saaristossa?

        – On täysin mahdollista, että venäläiset kävivät siellä minisukellusveneellä. Kyse olisi joko tiedustelusta tai Ruotsin valvonnan testaamisesta.

        Pystyvätkö Suomen Puolustusvoimat havaitsemaan, jos sukellusvene tunkeutuu maamme merialueelle?

        Suomi kykenee valvomaan merialueensa avainkohteita, ei aukottomasti koko merialuetta.


      • 18+10
        ei tarvita kirjoitti:

        Ai tarvittaisiin mihin? Ruotsissa on huvittava sirkus jonkun tuhnuisen valokuvan takia, eikä mitään oikeaa tarvetta ole noille sielläkään.

        Ruotsissa on valiteltu viime päivinä sitä ettei heillä ole tällä hetkellä sopivia helikoptereita sukellusveneiden etsintään ja torjuntaan. Kannattaisi Suomenkin harkita muutaman ostamista ettei oltaisi samassa tilanteessa pian itsekin.


      • Aika vaikuttavaa
        18+10 kirjoitti:

        Ruotsissa on valiteltu viime päivinä sitä ettei heillä ole tällä hetkellä sopivia helikoptereita sukellusveneiden etsintään ja torjuntaan. Kannattaisi Suomenkin harkita muutaman ostamista ettei oltaisi samassa tilanteessa pian itsekin.

        Mielelläni näkisin Suomenkin arsenaalissa 4-6kpl tuollaista NH-90 NFH kopteria.

        http://www.helicoptersmagazine.com/images/stories/IMAGES/News/2011/December/aw930-2.jpg
        http://www.worldwide-military.com/Military Heli's/Maritime plaatjes/groot/NH90 (Holland)_003.jpg
        http://www.key.aero/central/images/articles/1919.jpg

        Ja niiden pohjassa viimeisintä tekniikkaa olevan Thales FLASH SONICS dipping sonar kaikuluotaimen.
        http://www.nhindustries.com/site/docs_wsw/RUB_46/NFHMP-2.jpg


        NH90 NFH roles

        The primary missions of the NH90 NFH helicopter are in the autonomous anti-submarine warfare (ASW) and anti-surface ship warfare (AsuW) role.

        In the anti-surface warfare role, the helicopter is capable of detection, tracking, classification, identification and attack of hostile ships, and has over-the-horizon capability. Secondary roles include anti-air warfare (AAW), vertical replenishment (VERTREP), search and rescue (SAR), troop transport and mine laying.

        The avionics package includes the Thales Topowl helmet-mounted sight and display which has a 40° field of view. Topowl also equips the Tiger and Rooivalk attack helicopters. Honeywell Primus 701A weather radar is fitted.

        NH90 helicopters are fitted with EADS Defence Electronics MilOWS, a military version of the HELLAS laser-based helicopter obstacle warning system.

        Armament

        The Nato frigate helicopter can be armed with anti-submarine torpedoes, air-to-surface missiles and air-to-air missiles.

        Countermeasures

        The helicopters are fitted with a self-protection suite from EADS Defence Electronics, which is also being supplied to the Tiger helicopter. The suite includes EADS AN/AAR-60 MILDS missile approach warning system, Thales TWE threat warning equipment with integrated radar warning and laser warning receivers and MBDA Saphir-M chaff and flare dispenser.

        Flash Sonics sonar system from Thales Underwater Systems, which combines the Flash active dipping sonar with the TMS 2000 sonobuoy processing system.

        The HELRAS dipping sonar is supplied by ELAC Nautik of Kiel, Germany, a subsidiary of L-3 Communications.

        The NFH is equipped with a Thales European navy radar (ENR) 360° surveillance radar mounted under the nose. ENR is derived from Thales Ocean Master and has been developed in conjunction with EADS and Galileo Avionica. Swedish NFH has AN/APS-143B(V)3 Ocean Eye multimode surveillance radar from US company, Telephonics. Ocean Eye has both SAR (synthetic aperture radar) and ISAR (inverse synthetic aperture radar) imaging modes.

        Communications

        The NH90 is equipped with an integrated communications and identification management system. The secure radio system provides air-to-air and air-to-ground communications. The TSC 2000 IFF (identification friend or foe) supplied by Thales was developed under German and French cooperation. The helicopter is equipped with a Link 11 secure datalink.


      • 9_8

        Puolustusvaliokunnan puheenjohtaja Jussi Niinistö ehdottaa jälleen lehtien sivuilla sukellusveneiden hankkimista Suomeen.

        Kalliiden sukellusveneiden hankkiminen ja kokonaan uuden aselajin perustaminen pitkine koulutuskaarineen olisi todellista rahan tuhlausta ja etenkin tässä taloustilanteessa.

        Parempi vaihtoehto todellakin olisi ASW - Anti-submarine warfare varustellut helikopterit.

        Esimerkiksi 4 - 8 kpl sijoitettuna Pansioon ja Upinniemeen.

        Helikopterit ovat sukellusveneille samanlainen kauhu kuin taisteluhelikopterit ovat panssarivaunuille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe