Ubuntu ja DVD:t

jeppee1

Onko kukaan muu huomannut, että uusi Ubuntu 14.04 ei pysty toistamaan juuri mitään DVD-elokuvia? Käyttöjärjestelmä tuntuu olevan kyvytön kaikkien salauksien kanssa. Olen asentanut VLC:n ja kaikki ohjelmistot, jotka neuvotaan ohjekeskuksessa. Aikaisemmilla Ubuntuilla ei ollut mitään ongelmia.

26

484

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kraffi1

      Eli mitkä olet asentanut ?

      • Jeppee1

        Olen asentanut ohjelmistot, jotka ohjekeskus neuvoo:

        libdvdnav4, libdvdread4, gstreamer0.10-plugins-bad ja gstreamer0.10-plugins-ugly

        ja asentamisen jälkeen olen vielä ajanut:

        sudo /usr/share/doc/libdvdread4/install-css.sh

        Ennen kuin joku haukkuu trolliksi, voisiko ainakin samalla kertoa, kuinka itse sai DVD-toiston toimimaan? Nyt ei toimi mitkään DVD:T, joissa on suojaus. Ja soitin on VLC.


      • 7+18
        Jeppee1 kirjoitti:

        Olen asentanut ohjelmistot, jotka ohjekeskus neuvoo:

        libdvdnav4, libdvdread4, gstreamer0.10-plugins-bad ja gstreamer0.10-plugins-ugly

        ja asentamisen jälkeen olen vielä ajanut:

        sudo /usr/share/doc/libdvdread4/install-css.sh

        Ennen kuin joku haukkuu trolliksi, voisiko ainakin samalla kertoa, kuinka itse sai DVD-toiston toimimaan? Nyt ei toimi mitkään DVD:T, joissa on suojaus. Ja soitin on VLC.

        >>sudo /usr/share/doc/libdvdread4/install-css.sh


      • Jeppee1
        7+18 kirjoitti:

        >>sudo /usr/share/doc/libdvdread4/install-css.sh

        Tuo mainitsemani scripti juuri asentaa libdvdcss:n, joka on nykyään libdvdcss2. Ei vain tunnu auttavan.


      • i help for you
        Jeppee1 kirjoitti:

        Olen asentanut ohjelmistot, jotka ohjekeskus neuvoo:

        libdvdnav4, libdvdread4, gstreamer0.10-plugins-bad ja gstreamer0.10-plugins-ugly

        ja asentamisen jälkeen olen vielä ajanut:

        sudo /usr/share/doc/libdvdread4/install-css.sh

        Ennen kuin joku haukkuu trolliksi, voisiko ainakin samalla kertoa, kuinka itse sai DVD-toiston toimimaan? Nyt ei toimi mitkään DVD:T, joissa on suojaus. Ja soitin on VLC.

        No niin kamut. Tuli vastaan sellainen tilanne ettei muuatta videota soittanut mikään normaali toistin, joten ihan vihjeenä kerron. Kokeilkaapa asentaa sovellusvalikoiman kautta *haku, video* tai suoraan VLC- videosoitin, on monipuolinen ja sillä tuli eloisat kuvat näkyviin kertaheitolla. Tuolla kun hakuun laittaa video, on lukuisia soittimia joista varmaan löytyy apu yhteen jos toiseenkin pulmaan. Kannattaa aina mennä sovellusvalikoimaan ja etsiä sieltä joko suoraan nimellä tai sanalla, siellähän on yli 36000 ohjelmistoa valmiina odottamassa sen kuin asentaa. Olkaatten siis hyvät pienestä vihjeestä, tai no senhän jo varmaan tiesittekin.


    • 15+11

      "Ennen kuin joku haukkuu trolliksi, voisiko ainakin samalla kertoa, kuinka itse sai DVD-toiston toimimaan?"


      Mplayerillä pääteen kautta.

      • Jeppee1

        Eli sinullakaan ei toimi DVD:t millään graafisen käyttöliittymän omaavalla soittimella? Minulla Mplayer ei löydä koko levyä.


      • 15+11
        Jeppee1 kirjoitti:

        Eli sinullakaan ei toimi DVD:t millään graafisen käyttöliittymän omaavalla soittimella? Minulla Mplayer ei löydä koko levyä.

        Juu ei toimi.

        Sama homma ilmestyy Debian 7 Wheezyyn, jos asentaa Backportseista 3.13 kernelin.

        Vlc lähtee toistamaan levyt, kun valitsee käsin aseman poluksi /dev/sr0

        mplayerille pitää kans näyttää aseman polku.

        mplayer dvd:// -dvd-device /dev/sr0


      • Jeppee!
        15+11 kirjoitti:

        Juu ei toimi.

        Sama homma ilmestyy Debian 7 Wheezyyn, jos asentaa Backportseista 3.13 kernelin.

        Vlc lähtee toistamaan levyt, kun valitsee käsin aseman poluksi /dev/sr0

        mplayerille pitää kans näyttää aseman polku.

        mplayer dvd:// -dvd-device /dev/sr0

        Kiitos! Olen melko uusi Ubuntun parissa, joten voisitko kertoa, kuinka tuo aseman polku määritellään käsin?


      • 15+11
        Jeppee! kirjoitti:

        Kiitos! Olen melko uusi Ubuntun parissa, joten voisitko kertoa, kuinka tuo aseman polku määritellään käsin?

        VLC --> Media --> Open Disc

        Tuosta Disc device kohdasta muuttaa muotoon /dev/sr0.

        http://aijaa.com/uJlyU2


    • jeps.
      • Jeppee1

        Testasin samaa. Ei toimi. Joillakin levyillä pääsen alkuvalikkoon asti, mutta sitten toisto katkeaa.


    • -172-

      Avaa pääte ja käynnistä sitä kautta tuo vlc ja kokeile katsoa dvd levyä.
      kopio päätteen antamat virheet tänne.

      • Jeppee1

        Eipäs tullutkaan itselleni mieleen. Elikä tällaista antaa:

        VLC media player 2.1.2 Rincewind (revision 2.1.2-0-ga4c4876)
        [0x11b6118] main libvlc: Käynnistetään vlc oletuskäyttöliittymällä. Aja "cvlc", jos haluat käyttää vlc:tä ilman käyttöliittymää.
        libdvdnav: Using dvdnav version 4.2.1
        libdvdnav: DVD Title: FALLING_DOWN
        libdvdnav: DVD Serial Number: 278E60F0
        libdvdnav: DVD Title (Alternative): FALLING_DOWN
        libdvdnav: Unable to find map file '/home/mikko/.dvdnav/FALLING_DOWN.map'
        libdvdnav: DVD disk reports itself with Region mask 0x00fd0000. Regions: 2

        libdvdread: Attempting to retrieve all CSS keys
        libdvdread: This can take a _long_ time, please be patient

        libdvdread: Get key for /VIDEO_TS/VIDEO_TS.VOB at 0x00000120
        libdvdread: Error cracking CSS key for /VIDEO_TS/VIDEO_TS.VOB (0x00000120)
        libdvdread: Elapsed time 0
        libdvdread: Get key for /VIDEO_TS/VTS_01_0.VOB at 0x00000529
        libdvdread: Elapsed time 0
        libdvdread: Get key for /VIDEO_TS/VTS_01_1.VOB at 0x00000a87
        libdvdread: Elapsed time 0
        libdvdread: Found 1 VTS's
        libdvdread: Elapsed time 0
        libdvdnav: Language 'en' not found, using '��' instead
        libdvdnav: Menu Languages available: ��
        libdvdnav: Language 'en' not found, using '��' instead
        libdvdnav: Menu Languages available: ��
        libdvdnav: Language 'en' not found, using '��' instead
        libdvdnav: Menu Languages available: ��
        [0x7ff848008dd8] main input error: ES_OUT_RESET_PCR called
        [0x7ff848008dd8] main input error: ES_OUT_RESET_PCR called
        [0x7ff848008dd8] main input error: ES_OUT_RESET_PCR called
        [0x7ff848008dd8] main input error: ES_OUT_RESET_PCR called


      • 15+11
        Jeppee1 kirjoitti:

        Eipäs tullutkaan itselleni mieleen. Elikä tällaista antaa:

        VLC media player 2.1.2 Rincewind (revision 2.1.2-0-ga4c4876)
        [0x11b6118] main libvlc: Käynnistetään vlc oletuskäyttöliittymällä. Aja "cvlc", jos haluat käyttää vlc:tä ilman käyttöliittymää.
        libdvdnav: Using dvdnav version 4.2.1
        libdvdnav: DVD Title: FALLING_DOWN
        libdvdnav: DVD Serial Number: 278E60F0
        libdvdnav: DVD Title (Alternative): FALLING_DOWN
        libdvdnav: Unable to find map file '/home/mikko/.dvdnav/FALLING_DOWN.map'
        libdvdnav: DVD disk reports itself with Region mask 0x00fd0000. Regions: 2

        libdvdread: Attempting to retrieve all CSS keys
        libdvdread: This can take a _long_ time, please be patient

        libdvdread: Get key for /VIDEO_TS/VIDEO_TS.VOB at 0x00000120
        libdvdread: Error cracking CSS key for /VIDEO_TS/VIDEO_TS.VOB (0x00000120)
        libdvdread: Elapsed time 0
        libdvdread: Get key for /VIDEO_TS/VTS_01_0.VOB at 0x00000529
        libdvdread: Elapsed time 0
        libdvdread: Get key for /VIDEO_TS/VTS_01_1.VOB at 0x00000a87
        libdvdread: Elapsed time 0
        libdvdread: Found 1 VTS's
        libdvdread: Elapsed time 0
        libdvdnav: Language 'en' not found, using '��' instead
        libdvdnav: Menu Languages available: ��
        libdvdnav: Language 'en' not found, using '��' instead
        libdvdnav: Menu Languages available: ��
        libdvdnav: Language 'en' not found, using '��' instead
        libdvdnav: Menu Languages available: ��
        [0x7ff848008dd8] main input error: ES_OUT_RESET_PCR called
        [0x7ff848008dd8] main input error: ES_OUT_RESET_PCR called
        [0x7ff848008dd8] main input error: ES_OUT_RESET_PCR called
        [0x7ff848008dd8] main input error: ES_OUT_RESET_PCR called

        Sulla näkyis asema kuiteski löytyvän, joten noi mun ohjeet ei taida auttaa. :)

        Näyttäis siltä että salausta ei voi purkaa.

        " Error cracking CSS key for /VIDEO_TS/VIDEO_TS.VOB (0x00000120)"

        Lähteekö leffa pyörimään, jos ohitat valikot?


      • Jeppee1
        15+11 kirjoitti:

        Sulla näkyis asema kuiteski löytyvän, joten noi mun ohjeet ei taida auttaa. :)

        Näyttäis siltä että salausta ei voi purkaa.

        " Error cracking CSS key for /VIDEO_TS/VIDEO_TS.VOB (0x00000120)"

        Lähteekö leffa pyörimään, jos ohitat valikot?

        Hei,

        Kiitos avuistasi. Koska näit vaivaa auttaaksesi, haluan kertoa lopputuloksen. Aluksi siis tein kaiken, kuten ohjekeskuksessa neuvotaan, mutta en koskenut dvd-aseman alueasetuksiin, sillä sama asema on aina ennenkin toiminut ja alueasetusten säätöä on rajoitettu viiteen kertaan. No aikani eilen sählättyäni ja plugineita asenneltuani päätin tarkistaa dvd:n alueasetuksen (oma käännökseni sanalle regionset) ja kuinkas ollakaan; mitään alueatta ei ollut valittuna. Miten tämä on edes mahdollista? Kaikki näytti siltä, että koko asema oli resetoitunut. Tiedän, että VLC osaa olla piittaamatta valitusta alueesta, mutta ilmeisesti sekin vaatii edes jonkun alueen valituksi. Läpimurrosta riemukkaana asensin alueeksi vaihtoehdon 2, ja kokeilin taas DVD-toistoa. Tällä kertaa toisto alkoi, mutta video oli täysin korruptoitunutta, kun taas audio pelasi. VLC syötti terminaaliin virhekoodia samaa tahtia kuin DVD pyöri. Päätin ennen uusia hätiköintejä kokeilla DVD:n toistoa livetikulla olevalla Ubuntulla nyt kun aseman alueasetukset oli vaihdettu. Hämmästyksekseni toisto toimi täydellisesti. Tästä päättelin, että epätoivoiset, alkuperäiset korjausyritykseni olivat sekoittaneet jonkun pluginin toimintaa. Lopulta sain siis DVD:t toimimaan puhtaan asennuksen jälkeen.

        Opittua:
        -DVD-aeman alueasetukset voivat ilmeisesti nollaantua
        -Ei kannata asentaa missään nimessä mitään ylimääräisiä GStreamer-plugineja


    • 15+11

      Hieno homma että lähti toimimaan.

      Itsellä ei ole koskaan tarvinnut aluekoodia vaihdella.

      VLC:hän ei tarvitse Gstreamer paketteja, vaan se käyttää omia systeemejä. Pelkkä libdvdcss2 pakettin asennus riittää.

    • linux vuodesta 2006

      Itse juuri kokeilin tällä ElementaryOS (perustuu Ubuntuun) käyttiksellä asiaa ( http://elementaryos.org/ ) .
      DVD koneeseen, avasin VLC soittimen ja valitsin avaa levy ja OK.

      Ja hups, siinähän se elokuva alkoi pyörimään...

      En ole asentanut erikseen mitään noita kertomiasi juttuja, mutta olen asentanut ne Ubuntun rajoitetut lisäosat palikan...

      :)

    • Oletko jo ostanut Fluendon DVD-soittimen siihen sovelluskaupasta?

      Sillä ainakin toimi kaikki mahdolliset DVD-elokuvat Ubuntu 12.04 LTS:ssä.

      • Voi voi.

        Eli Ubuntulla ei näy dvd:t jos pitää erikseen asennella jotain apupyöriä.


      • mee muualle
        Voi voi. kirjoitti:

        Eli Ubuntulla ei näy dvd:t jos pitää erikseen asennella jotain apupyöriä.

        Voi voi. Ei näy muuten wintoosassakaan ilman apupyöriä dvd:t, joten voit mennä muualle trollaamaan!


      • Trollaatitrollaa
        mee muualle kirjoitti:

        Voi voi. Ei näy muuten wintoosassakaan ilman apupyöriä dvd:t, joten voit mennä muualle trollaamaan!

        Mitä Windows tähän kuluu?


      • Voi voi. kirjoitti:

        Eli Ubuntulla ei näy dvd:t jos pitää erikseen asennella jotain apupyöriä.

        Tottakai näkyy, kaikki kopiosuojaukset ei kuitenkaan toimi.


      • kyllä se kuuluu
        Trollaatitrollaa kirjoitti:

        Mitä Windows tähän kuluu?

        Se kuuluu siten että jos alat moittia Ubuntua ettei siinä oletuksena dvd:t näy niin pitää antaa moiselle windows-trollille takaisin!


      • Ubuntuntubutin
        kyllä se kuuluu kirjoitti:

        Se kuuluu siten että jos alat moittia Ubuntua ettei siinä oletuksena dvd:t näy niin pitää antaa moiselle windows-trollille takaisin!

        Missä minä olen Ubuntua moittinut, missä olen väittänyt olevani Windows käyttäjä?

        Kummallista sakkia.


      • itse olet kummalline
        Ubuntuntubutin kirjoitti:

        Missä minä olen Ubuntua moittinut, missä olen väittänyt olevani Windows käyttäjä?

        Kummallista sakkia.

        En tiedä oletko sinä nimimerkki Voivoi mutta joku täällä ainakin sanoi näin:

        "Eli Ubuntulla ei näy dvd:t jos pitää erikseen asennella jotain apupyöriä. "

        Lisäksi käytät nimimerkkiä Ubuntuntubutin ja kaikki tietää (paitsi Windows-trollilt) ettei Ubuntu ole tubutin vaan Windows on tubutin! Vain windows-trolli väittää Ubuntua tubuttimeksi!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1933
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1496
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1418
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      23
      1412
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe