Oliko onnettomuuskoneessa ylikuormaa?

Aviateur

Jämijärven surullisessa lento-onnettomuudessa sai surmansa 8 laskuvarjohyppääjää. Koska kyseinen lentokone oli minulle tuntematon, hankin netistä lisätietoa.

Sekä Wikipedian että floridalaisen lentokoneen valmistajan nettisivuilta ilmeni, että käytetty Comp Air 8 on suunniteltu 6 aikuisen ja 2 lapsen käyttöön. Tästä johtuen koneen tyyppi on 8.

Jäinkin miettimään miksi koneessa oli ohjaajan lisäksi 10 laskuvarjohyppääjää. Oliko kyseessä Suomessa laskuvarjohyppyjä varten muunneltu versio, vai onko floridalaisella experimental-koneiden valmistajalla tuotetarjonnassaan myös laskuvarjohyppyyn suunniteltu malli, jossa on ohjaajan lisäksi tilaa ja kantavuutta 10 hyppääjälle varusteineen.

48

580

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 18+4

      Hyppykoneessa istutaan lattialla ilman penkkejä ja lennetään minimipolttoaineella, siitä kai on saatu lisää kantavuutta. Ohjaajahan laskee aina ennen lentoa koneen lentomassan ja painopisteen paikan.

    • Essi Extr.

      Laskuvarhohyppykursseilla nyt tilaa...
      Samoin sukellusharrastuskursseilla...

      Ihan oikeasti kannattaako miettiä tarkemmin harrastuksiensa hengenvaaroja???

      • HitaastiMaanPinnalla

        Harrastuksen viedessä liian korkealle, tai liian syvälle, tai liian lujaa, silloin harrastus on epäterveellinen. Ilmeisesti näiden lajien harrastajat ajattelevat, että kuolo kohtaa aina kaverin, ei minua?

        Harrastaja ei voi myöskään sanoa, että teen tätä omalla risklillä, sellaista käsitettä kuin oma riski ei ole olemassa. Jäljet tutkitaan ja siivotaan veronmaksajien varoilla, samoin sairaalakulut lankeavat veronmaksajille, jos niin onnekkaasti käy.

        Hyppyharrastus on vienyt mananmajoille parin viimevuoden aikana noin 20 harrastajaa...onkos tässä mitään järkeä?


      • vaarallinen harrastus
        HitaastiMaanPinnalla kirjoitti:

        Harrastuksen viedessä liian korkealle, tai liian syvälle, tai liian lujaa, silloin harrastus on epäterveellinen. Ilmeisesti näiden lajien harrastajat ajattelevat, että kuolo kohtaa aina kaverin, ei minua?

        Harrastaja ei voi myöskään sanoa, että teen tätä omalla risklillä, sellaista käsitettä kuin oma riski ei ole olemassa. Jäljet tutkitaan ja siivotaan veronmaksajien varoilla, samoin sairaalakulut lankeavat veronmaksajille, jos niin onnekkaasti käy.

        Hyppyharrastus on vienyt mananmajoille parin viimevuoden aikana noin 20 harrastajaa...onkos tässä mitään järkeä?

        Pilkkiöitä kuolee eniten, pitäisikö se kieltää?


      • Mikkodd
        HitaastiMaanPinnalla kirjoitti:

        Harrastuksen viedessä liian korkealle, tai liian syvälle, tai liian lujaa, silloin harrastus on epäterveellinen. Ilmeisesti näiden lajien harrastajat ajattelevat, että kuolo kohtaa aina kaverin, ei minua?

        Harrastaja ei voi myöskään sanoa, että teen tätä omalla risklillä, sellaista käsitettä kuin oma riski ei ole olemassa. Jäljet tutkitaan ja siivotaan veronmaksajien varoilla, samoin sairaalakulut lankeavat veronmaksajille, jos niin onnekkaasti käy.

        Hyppyharrastus on vienyt mananmajoille parin viimevuoden aikana noin 20 harrastajaa...onkos tässä mitään järkeä?

        Voidaan myös laskea paljonko yhteiskunnan ja vakuutusyhtiöiden varoja kuluu vaikkapa salibandypelaajien vammojen hoitamiseen. Joka vuosi satoja pelaajia operoidaan sairaaloissa nilkka ja polvivammojen takia, ja päälle lievemmin loukkaantuneet. Salibandy siis kiellettävä, kuten lentopallo, jääkiekko, squash, ratsastus. Pyöräily olisi kiellettävä heti, pahoja päävammoja kymmeniä joka vuosi ja useita kuolleita.


      • pösilötrollit

        Kyllä, harrastuksiensa hengenvaaroja on hyvä miettiä.

        Esimerkiksi sauna. Saunaan kuolee vuosittain suomessa keskimäärin 5 kertaa enemmän ihmisiä kuin sukellus ja lento-onnettomuuksissa yhteensä.

        Saunat on siis ehdottomasti kiellettävä !

        Tai kaatumiset, kaatumisissa kuolee suomessa 200 kertaa enemmän ihmisiä vuodessa kun sukellus tai lento-onnettomuuksissa.

        Kodin vaarallisin paikka on kylpyamme, kylpyammeessa liukastumiseen kuolee vuodessa saman verran ihmisiä kun sukellus ja lento-onnettomukksissa kuolee 10 vuodessa.

        Kylpyammeet on siis ehdottomasti kiellettävä !

        Ihmisten siis todellakin tulisi miettiä mitä tekevät, muutoin ei välttämättä elä ikuisesti !


    • Ei ollut

      ylikuormaa siis.

    • Vaarojen karikko

      "Ihan oikeasti kannattaako miettiä tarkemmin harrastuksiensa hengenvaaroja???"

      Jep, jos noita lukuja vertaa vaikka yleensä tiellä liikkumiseen:
      "Liikenneturvan ennakkoarvion mukaan vuonna 2013 tieliikenteessä menehtyi 254 ihmistä"

      Niin onhan toi järkyttävä luku...?

      Kannattaa tarkkaan miettiä enskerralla kannattaako lähteä tonne liikenteen sekaan henkensäkaupalla - vaikka maitokauppaan???

    • Maalaisjärkinen

      Siis meneekö näin kuin oli uutisessa Henttu sanonut (toimittaja käsittänyt väärin)?
      "-Tässä koneessahan ei ole turvavöitä. Eli jos koneen nokka menee alas nopeasti, niin matkustajat löytyvät sitten koneen etuosasta. Tuntuu todella hurjalta, suorastaan ahdistavalta ajatella, että miten sieltä pääsee ulos."

      Itse ajattelisin päin vastoin että kaikki pakkautuvat koneen peräosaan.
      Auton kiihdytyksessäkin painuu vasten selkänojaa-äkkipysähdyksessä eteenpäin...

      • FlyMnaan

        Ei se kone kovin kauaa nopeutta kelaa syöksyssä ja kun se samalla vatkaa ja pyörii, g-voimien akseleita on vähän sinne ja tänne. Esim suosittu hyppykone Pilatus Porter tulee alas lähes pystysuoraan hallitusti kun iso potkuri jarruttaa menoa. Jos kyseessä oli lentäjän virhe alunperin, tilanne on kenties muuttunut toivottomaksi oikaista kun 10 henkeä on pakkautunut joko etuosaan tai takaosaa, kone ei ole ollut enää tasapainossa. Veikkaan että hyppääjät ovat pakkautuneet koneen etuosaan koska etuovesta lentäjän lisöksi kaksi hyppääjää olivat pelastuneet.


    • Icharos

      Ei ollut ylikuormaa, mutta siinä on remmin solki jäänyt liukuoven väliin ja estänyt oven avaamisen, kun syöksykierteessä g-voimat ovat vielä painaneet hyppääjiä sitä vasten.

    • Tiedotusta

      Koneesta selviytyi 3 kokenutta henkilöä. Toivottavasti heitä haastatellaan televisiossa niin saamme kuulla mitä tapahtui.
      Kaikki tieto on siksikin tarpeellista, että voidaan estää onnettomuuksia kun tiedetään mikä on heikko kohta ja miten siitä selvitään ja pelastaudutaan.
      Hienoa näille ja heidän perheille kun selviytyivät.

    • Aikaa miettiä

      Joku mökkiläinen oli poiminut yhden pelastuneen autoonsa. Mies oli kysellyt onko muita pelastuneita ja autettavia: pelastunut oli sanonut ettei hän saa puhua.
      Tämä on spekulointia kun tietoja ei ole: olisiko jonkun hyppääjän annettu kokeilla koneen ohjaamista huonoin seurauksin.
      Annettaisiin nyt tietoja sitten.

      • Sapperid

        Tietoa tulee ajallaan kun kuva tapahtuneesta selkiytyy ja ehkä syy selviää. Vaikuttaa että joko kone on sakannut pilotin virheestä tai ohjaimiin tullut tekninen vika. Sakkauksesta kone kyllä oikenee mutta jos painopiste on siirtynyt, oikaisu voi olla mahdotonta. Mahdollista sekin että sakkausta koitettu oikaista liian voimakkailla liikkeille jolloin kone on hajonnut.


      • BSBD

        Usein ensimmäiset tiedot onnettomuuksista perustuvat yksipuoliseen näkökulmaan ja äkkinäisiin johtopäätöksiin. Nämä lähtevät sitten leviämään huhuina jotka yleensä eivät ole totta, tai ainakaan riittävän tarkkoja. Pahimmillaan sotkevat tutkintaa. Siksi ilmailuyhteisöissä yleensä sovitaan hyvän sään aikana, miten onnettomuudesta tai vaaratilanteesta tiedottaminen hoidetaan. Kerhoissa se on usein puheenjohtajan tai tässä tapauksessa turvallisuudesta vastaavan homma.

        Ja tämän takia pelastunut ei halunnut kertoa omia tietojaan siitä mitä tapahtui. Hän kertoo ne aikanaan onnettomuuden tutkijoille. Kuten muutkin, jotka asiasta jotain tietävät oikeasti. Myös koneen hylky saattaa kertoa oleellisia yksityiskohtia. Onnettomuustutkijoiden tehtävänä on yhdistää nämä tiedonjyväset ja sinäkin voit lukea sen tutkinnan loppuraportista.

        Ja siksi sitä tietoa ei anneta nimenomaan nyt. Aikanaan sitten.


    • selväpeli

      Syy oli koemattoman lentäjän kohtalokas virhe. Onko edes koskaan lentänyt täydellä kuormalla.

      Uusi tieto kertoo että lentäjä hyppäs koneesta ilman että kukaan siitä tiesi, ja 2 muuta selvinneellä hyppääjällä kävi todella hyvä tuuri että koneen sakatessa (kukaan ei ohjannut konetta) ajautuivat ohjaamoon ja pääsivät avoimesta ovesta pihalle. Ei siellä tilannearviointia tehty lentäjän ja hyppääjien kesken. Selvä kuolemantuottamus lentäjän osalta. Lentäjä on aina vastuussa koko porukasta, niin kauan kunnes joku hyppää koneesta ulos.

      • BSBD

        Onnettomuustutkintalautakunta saattaa antaa vähän asiallisempia ja asiantuntevampia kommentteja aikanaan. Muista nyt noita kirjoittaessasi että siellä kuoli oikeasti kahdeksan ihmistä, joilla oli sukulaisia ja ystäviä.


    • qertwe

      Tässä muutama fakta.

      Lentäjä ei ollut kokematon!

      Kone ei ollut ylikuormattu!

      Mikäli pilotti ei olisi hypännyt, olisi kuolleita ollut 11.

      Suomalaiseen luonteeseen tuntuu kuuluvan syyllisten etsintä hinnalla millä hyvänsä.

    • Kysymyksiä

      Tässä tapauksessa kukaan ei tarkoituksella tehnyt mitään pahaa.
      Mutta yleensä onnettomuuksissa joista jotkut onnekkaat pelastuvat vammoita annetaan heti haastattelu huhujen lopettamiseksi. Esim. pelastuneet voisivat tulla esiin ja kertoa tilanteesta, esim. ohjausvaijeri meni poikki, bensa loppui ym.
      Kun ei kerrota, mieleen hiipii ajatus että jotain peitellään ja yritetään pelata aikaa...
      Oliko alkolla osuutta? Kaveri päästetty rattiin? Tampereen laskuvarjokerhon sivuilla oli hienoja kuvia apinahissistä, ja näytti että siellä on ollut hauska ja vallaton tunnelma-lentäjä on hyppääjien vieressä-yhden hyppääjän paikka jopa lentäjän vieressä lattialla-siinä jos tarkkaavaisuus herpaantuu?
      Onhan siinä ollut iso kuorma päällä jos ovat kaikki esim. pakkautuneet samallle puolelle konetta.
      Toivotaan että tänään saamme kuulla uutisissa pelastuneita itseään.

    • raaka keikka

      Ei tarvitse kuin pierasta niin lentäjä on jo maassa, muut ilmassa oman onnensa nojassa.

      Onko se muka normaalia että lentäjällä on laskuvarjo selässä valmiina.

      Onko Finnairin lentäjillä laskuvarjot selässä?

    • ääliöt

      Onko finnairin matkustajilla varjot selässä?

    • 634524

      Hyppykoneissa pilotilla on aina laskuvarjo.
      Myös purjelentokoneissa kaikilla on aina laskuvarjo.
      Taitolentokoneissa on aina kaikilla laskuvarjo.

      Finnairilla ei ole mutta voidaanko näitä nyt verrata? EI VOI.

    • toni.

      voisiko olla että kun istutaan lattialla ja noustaan istumasta saavuttaessa hyppykorkeuteen tai joku tai useampi nousee niin kone heilahtaa ja menettää tasapainonsa, sen jälkeen voi useampi liikkua nopeasti ja kone heilahtaa lisää ja lopuksi se alkaa tulla alas

      siis ollaanko siinä istumassa lattialla koko ajan ja vain hyppäävä henkilö nousee pelkästään vai voiko kaikki nousta kerralla ja alkaa liikkumaan koneen ahtaissa tiloissa?

      • kärpänen katossa

        Apinahissiksi jos ovat itse konetta ja nousua kutsuneet, tuntuu että aika välinpitämätöntä ja liekö touhu mennyt liian huolimattomaksi. Välillä juhlitaan ja välillä taas lennetään, krapulatila ja väsymys saattaa viedä keskittymistä joka juurikin tärkeää harrastuksessa.


      • kärpänen katossa

        Apinahissiksi jos ovat itse konetta ja nousua kutsuneet, tuntuu että aika välinpitämätöntä ja liekö touhu mennyt liian huolimattomaksi. Välillä juhlitaan ja välillä taas lennetään, krapulatila ja väsymys saattaa viedä keskittymistä joka juurikin tärkeää harrastuksessa.


      • toni.
        kärpänen katossa kirjoitti:

        Apinahissiksi jos ovat itse konetta ja nousua kutsuneet, tuntuu että aika välinpitämätöntä ja liekö touhu mennyt liian huolimattomaksi. Välillä juhlitaan ja välillä taas lennetään, krapulatila ja väsymys saattaa viedä keskittymistä joka juurikin tärkeää harrastuksessa.

        tarkoitin kommentillani että koneessa oli 500-1000kg itsenäisesti liikkumaan pystyvää kuormaa

        voisiko joku viisaampi selvittää miten koneessa ollaan, kun tullaan hyppykorkeudelle ja aloitetaan hyppääminen niin nousevatko kaikki vai vain osa jos on ryhmähyppy vai vain yksittäinen hyppääjä kerrallaan?

        jos koneessa on vaikka 700kg hyppääjiä ja he alkavat liikkumaan koneessa niin luulisi sen jo heilauttavan konetta

        joku viisaampi voisi selvittää asiaa meille tietämättömille


      • kärpäslätkä
        kärpänen katossa kirjoitti:

        Apinahissiksi jos ovat itse konetta ja nousua kutsuneet, tuntuu että aika välinpitämätöntä ja liekö touhu mennyt liian huolimattomaksi. Välillä juhlitaan ja välillä taas lennetään, krapulatila ja väsymys saattaa viedä keskittymistä joka juurikin tärkeää harrastuksessa.

        Vihjaatko että lentäjä oli krapulassa ja väsynyt?

        Aika kova vihjaus. Oletko valmis kantamaan vastuun jos et olekaan oikeassa?


      • varjohemmo
        toni. kirjoitti:

        tarkoitin kommentillani että koneessa oli 500-1000kg itsenäisesti liikkumaan pystyvää kuormaa

        voisiko joku viisaampi selvittää miten koneessa ollaan, kun tullaan hyppykorkeudelle ja aloitetaan hyppääminen niin nousevatko kaikki vai vain osa jos on ryhmähyppy vai vain yksittäinen hyppääjä kerrallaan?

        jos koneessa on vaikka 700kg hyppääjiä ja he alkavat liikkumaan koneessa niin luulisi sen jo heilauttavan konetta

        joku viisaampi voisi selvittää asiaa meille tietämättömille

        Ovelle noustaan istumapaikaltaan "oman vuoron" koittaessa. Tosin välillä ovella saattaa olla jopa 5 hemmoa samaan aikaan eikä sekään aiheuta ongelmia.

        Niissä koneissa joissa on turvavyöt ne saa irroittaa jo reilun 300m korkeudessa. Kun ollaan hyppylinjalla niin silloin viimeistään kaikilla pitää olla vyöt irti. Kone kun täytyy saada tyhjäksi nopeasti että viimeisetkin hyppääjät yltää takas kentälle.

        Kun kone on liikkeessä ei hyppääjien siirtymisen aiheuttama painopiste vaikuta koneeseen niin paljon etteikö sitä normaali pilotti sais pidettyä kurissa. Näin siis normaalisti. Jos linjalla tulee jokin käsittämätön tilanne että kone "sukeltaa" tai jotain niin ei ole merkitystä onko koneessa turvavyöt vai ei koska turvavyöt kiinni ei voi hypätä. Tälläinen "sukellus" ei aiheudu hyppääjien liikkumisesta. Siitä on kokemusta miljoonilla hypyillä maailman laajuisesti.

        Laskuvarjohyppääminen ei ole ihan uusi asia ja sen riskit että ongelmat tunnetaan jo laajasti.


      • toni.
        varjohemmo kirjoitti:

        Ovelle noustaan istumapaikaltaan "oman vuoron" koittaessa. Tosin välillä ovella saattaa olla jopa 5 hemmoa samaan aikaan eikä sekään aiheuta ongelmia.

        Niissä koneissa joissa on turvavyöt ne saa irroittaa jo reilun 300m korkeudessa. Kun ollaan hyppylinjalla niin silloin viimeistään kaikilla pitää olla vyöt irti. Kone kun täytyy saada tyhjäksi nopeasti että viimeisetkin hyppääjät yltää takas kentälle.

        Kun kone on liikkeessä ei hyppääjien siirtymisen aiheuttama painopiste vaikuta koneeseen niin paljon etteikö sitä normaali pilotti sais pidettyä kurissa. Näin siis normaalisti. Jos linjalla tulee jokin käsittämätön tilanne että kone "sukeltaa" tai jotain niin ei ole merkitystä onko koneessa turvavyöt vai ei koska turvavyöt kiinni ei voi hypätä. Tälläinen "sukellus" ei aiheudu hyppääjien liikkumisesta. Siitä on kokemusta miljoonilla hypyillä maailman laajuisesti.

        Laskuvarjohyppääminen ei ole ihan uusi asia ja sen riskit että ongelmat tunnetaan jo laajasti.

        kiitos selventävästä vastauksesta


    • sokeitako?

      en tiedä kuinka moni on lukenut lehtiä mutta pilotilla EI ollut laskuvarjoa. pilotilla oli hätävarjo jota käytetään vain hätätilanteissa, ei ole siis mikään ''oikea'' laskuvarjo. ja tämä kyseinen lentokerho on päättänyt että se on heillä pakollinen. suomen laki ei määrittele laskuvarjoa pakolliseksi harrastelennoissa. ja

    • Ikävä tapahtuma

      Googletin comp air 8 kuvia, ja hienoja laitteita tuli. Jenkeissä myydään 200 000 dollarilla koneita, joissa 2 4 paikkaa, autopilotti ym. Huomio kiinnittyi siipien kärkeen, vain tässä suomalaiisten rakentamassa oli nämä siiipen kärjet lisätty, muut tasasiipisiä?
      Paljon kysymyksiä vastuunkantajista, kuka omisti, kuka huolsi konetta, oliko kuitenkin kaupalliset tarkoitukset?

      • Axwell

        Wingletit (siiven kärjet) parantavat siiven lento-ominaisuuksia vähentämällä ilmanvastusta, lisäämällä hiukan nostetta ja samalla polttoaineenkulutus pienenee.

        http://www.b737.org.uk/winglets.htm


    • kaveria ei jätetä...

      Jos koneesta ei löydy rakennevikaa on lentäjä ainoa jota voidaan syyttää. Annetaan tutkijoiden päästä ensin väärään tulokseen, niin lenäjä nyökyttelee että näin se meni. Miksi kertoa oma näkemys, mahdollinen lentovirhe, ylikuorma. Ei ilmeisesti ollut koskaan ennen lentänyt täydellä kuormalla. Koneen sisällä painopisteen muutos on vaikuttanut lentokoneen ominaisuuuteen. Koneesta 2 muuta selvinyttä pääsi ulos pelkällä hyvällä onnella koneen sakatessa. Kuoleman pelko vei voiton.

      • BSBD

        " Ei ilmeisesti ollut koskaan ennen lentänyt täydellä kuormalla."

        Mistähän tämä tieto on peräisin? En menisi epäilemään tällaista ennen kuin se on jonkin luotettavan tietolähteen (eli OTK:n) vahvistama.


      • Pilotti itsekin

        Miten kuvittelet että olisi ollut ainoa kerta kun kyseisellä koneella olisi lennetty täydellä kuormalla hyppääjiä? Yleensä pyritään ottamaan täysi poka jolloin kustannukset minimoituvat ja tietääkseni KAIKKI konetta lentäneet ovat ajaneet sillä myös täydellä kuormalla, joten turhaa löpinää asiasta.

        Olet näemmä taas yksi näistä "asiantuntijoista" jotka puhuvat aiheesta varmuudella jonka vain täydellinen tietämättömyys asiasta voi antaa!


      • lslddldldl
        Pilotti itsekin kirjoitti:

        Miten kuvittelet että olisi ollut ainoa kerta kun kyseisellä koneella olisi lennetty täydellä kuormalla hyppääjiä? Yleensä pyritään ottamaan täysi poka jolloin kustannukset minimoituvat ja tietääkseni KAIKKI konetta lentäneet ovat ajaneet sillä myös täydellä kuormalla, joten turhaa löpinää asiasta.

        Olet näemmä taas yksi näistä "asiantuntijoista" jotka puhuvat aiheesta varmuudella jonka vain täydellinen tietämättömyys asiasta voi antaa!

        Hyppykoneilla nimenomaan pyritään lentämään täysillä kuormilla. Jokainen hyppääjä maksaa lennosta, mitä enemmän hyppääjiä, sen paremmin kustannukset katetaan.

        Koneesta hypätään ennalta sovitussa järjestyksessä ja yleensä istutaan niin että ensimmäiseksi hyppäävät istuvat lähimpänä oviaukkoa. Koneessa on ahdasta eli siellä ei isompia paikkojensiirtoja normioloissa voi tehdä. Eli hyppääjien liikehdintä konetta ei ole saanut syöksyyn, se on varma.


    • mahdollinen

      Eräs ilmiö on voinut hyvinkin vaikuttaa siihen , miksei toiset hyppääjät voineet poistua koneesta. Kun kone lähti syöksykierteeseen kuvista päätellen vastapäivään. Tämä tarkoittaa sitä että kun koneen hyppyovi sijaitsi takaa katsottuna oikealla sivulla. Nyt syöksykierre pyöri vastapäivään eli vasemmalle kiertyen. Tällöin hyppääjät siirtyivät keskipakoisvoiman vaikutuksesta takaa katsottuna vasemmalle takanurkkaan. Lisäksi kone oli lähes pystyasennossa. Keskipakoisvoima pakotti hyppääjät toiselle puolen konetta kun ovi sijaitsi koneen vastakkaisella sivulla. Lisäksi koneen sisäpinnat olivat sileitä joten niistäkään ei saanut otetta.

      • 18+1

        Viime viikolla yksi hyppääjä kertoi tarinaa lehdessä kun oli "unohtunut" hyppykoneen kyytiin kun kone kääntyi jyrkkään laskuun, olotila oli kertomuksen mukaan painoton mistään ei saanut otetta. Onnettomuuskone oli tämän lisäksi kierteessä, Chilen vastaavasta tapauksessa youtube-pätkässä hyppääjät liimautuivat kattoon, ovi oli jo auki joten kaikki pääsivät jollain tapaa hinautumaan ulos, suunnat ovat pätkässä aika sekaisin.


      • jokke563

        Juuri näin ja olisikohan ollut paikallaan toinen ovi ja ovissa automaattinen aukaisu hätätilanteen varalta. Nyt kukaan ei olisi pystynyt ovea aukaisemaan keskipakovoiman takia. Koko porukka oli varmasti tiiviinä kasana eivätkä pystyneet tekemään mitään. Kauhea tilanne ja lentäjää ei heti ensimmäiseksi pidä alkaa syyttämään koska tutkinta on kesken. Aikanaan kuulemme lentäjän version tapahtuneesta hänellähän ei luultavasti ollut kypäräkameraa mutta näillä kahdella muulla pelastuneella saattoi olla. Ehkä he eivät kerinneet filmaamaan lentokoneen putoamista korkeutta ei ollut varmasti paljon jäljellä kun he pääsivät ulos koneesta joka sinänsä on jo ihme. Varmaan koneeseen tuli jokin asteinen häiriö koska hätäpoistuminen kerittiin antaa. Nyt kone on kyseenalaistettu sen sopivuudesta hyppytoimintaa kiistellään ja aihetta onkin. Oliko tämä sitten se hinta kun voitiin harrastaa "vähän" edullisemmin hyppytoimintaa jää nähtäväksi.


    • Veikkaan, että koneen siipi katkesi yli rasituksen vuoksi. Ja siitä johtui koko onnettomuus.

      • BSBD

        Aina kun joku esittää tällaisen viisaan veikkauksen, tulee mieleen Onnettomuustutkintakeskuksen tutkijan Ismo Aaltosen lausahdus television tiedotustilaisuudessa: "Me emme arvaile."


    • Ilmailu

      Kyllä ohjaaja tietää heti milloin on tehtävä nopeita päätöksiä kuten päätös Hätäpoistumisesta oli keritty tehdä. Tällä palstalla on paljon esitetty syitä koneen tippumiseen. Ja tässä niistä muutama: Oikeanpuoleisen siiven katkeaminen joka samalla esti lopullisesti koneesta ulos pääsyn. Lennetty ylikuormalla pitemmän aikaa josta aiheutunut mahdollinen rasitus murtuma siipeen. Moottorivika, aiheuttaa sen, että kone ei enää lennä normaalisti. Painoa takana moottori tehot nolla ja tulos täydellä lastilla, että kone menee epävakaaksi lentää. Jos koneessa olisi ollut kaksi hyppyaukkoa ja automaattinen oven aukeaminen hätä tilanteessa niin olisi ehkä ollut mahdollista poistua koneesta, koska g voimat on suuret ja hyppääjät painautuvat seinään kiinni ja on varmasti todella vaikeaa poistua koneesta. ihmettelen miten lentäjän oven kautta onnistuivat pääsemään ulos. Ehkä suorastaan g-voimien sinne suuntautuvasta voimasta pääsivät ulos. Kone ei ehkä ole sopiva näin rasittavaan toimintaan. Chilessähän tippui samanlainen kone ja mikä oli syy? Onko siitä tietoa tullut julki.

    • Ilmailu

      Ja me arvailemme se on meidän etuoikeus. Ammattilaiset tutkijat eivät arvaile koska muuten mopo karkaa heiltä käsistä. On todella kiinnostavaa heittää arvauksia. Yksi uusi arvaus on. Lentäjä mokasi. Johon en kylläkään usko itse. Jos kone sakkasi niin sakkauksen saa katkaistua niin, että annetaan koneen syöksyä niin kauan, että siipi alkaa taas kantamaan elikkä virtaus siiven yläpuolella tulee normaaliksi. Kyllähän on selvää, että siellä tapahtui äkkiä niin odottamatonta, että lentäjä tunnisti heti jonkin menneen pahasti pieleen koneen ohjauksessa. Jos siipi murtui niin kyllähän on mahdotonta ohjata konetta silloin. Nyt olisi tosiaankin ollut paikoillaan toinen ovi koneessa. Varmaankin kaikki olisi pelastuneet silloin. Se on vain villi veikkaus.

    • Komsii Komsaa

      "Yksi uusi arvaus on. Lentäjä mokasi."

      Tuo on ilmeisin selitys sekä tilastollisesti että tilanteesta kerrotun perusteella. Vaihtoehtoa ei vain sovi punnita ääneen, koska Suomessa piirit ovat pienet ja kaikki suojelevat toisiaan.

      Nämä jutut menevät niin, että spekulointi pyritään vaimentamaan ja kun tutkintaraportti lopulta julkaistaan, tunteet ovat jo sammuneet.

      Se, miksi asiantuntijat kertovat, että onnettomuuden syy on täysin auki, johtuu siitä, että heillä ei ole todisteita muusta vaihtoehdosta kuin lentäjän virheestä. Se ei tarkoita, että lentäjä teki virheen, mutta hyvin moni tätä vaihtoehtoa varteenotettavana mahdollisuutena päässään pyörittelee.

      Netistä löytää ainakin muutaman syöksykierrevideon kyseisestä tyypistä tai sen pienemmästä mallista. Toisessa kone ei oikene lainkaan (hyppääjät pääsevät kuitenkin ulos) ja toisessa se oikenee vaivoin. Jo tästä voi päätellä, että jos kone menee kierteeseen, sen oikaiseminen saattaa olla vaikeaa.

      • Axwell

        Lentäjän virhe on yksi mahdollisuus tottakai, mutta en ole koskaan kuullut typerämpää selitystä ilmeisestä sakkauksesta kuin että "lentokoneen pituusohjauksessa ilmeni ongelmia ja nokka painui alas", silminnäkijät kuulivat samaan aikaan potkurin poikkeavaa pärinää. Tämäkin voi olla toki väärä tulkinta.

        Tutkijoiden pitää toki hyssytellä pysyäkseen neutraaleina, mutta täällähän saa arvailla aivan vapaasti. Pilotin syyyttely on kuitenkin aivan turhaa, paras tietolähde on kuitenkin elossa ja varmasti kertoo aikanaan tilanteen kuin hän sen näki.


    • Komsii Komsaa

      "Pilotin syyyttely on kuitenkin aivan turhaa"

      Ei se ole syyttelyä, että nimeää onnettomuuden syyksi sen todennäköisimmän. Pienkoneonnettomuuksissa pilotti on harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta syyllinen, joko suoraan tai välillisesti.

      Minä en kuitenkaan väitä, että pilotti on syyllinen. Se on kuitenkin vaihtoehto, joka usein osuu oikeaan.

      Viimeksi Vehmersalmen turmassa nähtiin ja kuultiin jos jonkinlaista. Vakuuteltiin, ettei puikoissa ollut mies voi mihinkään sellaiseen syyllistyä. Keksittiin jos jotain selitystä, mutta lopulta selitys oli se ilmeisin. Pilotin harkitsematon valinta.

      Aina sama juttu näissä suomalaisissa onnettomuuksissa. Koska piirit ovat pienet, todennäköisistä vaihtoehdoista ei keskustella kunnes tulokset tulevat.

    • Siipien muutos

      Onko löytynyt vastausta: Oliko keltaiseen aircompiin lisätty myöhemmin nuo siiven jatkeet ylöspäin. Vanhemmissa kuuvissa niitä ei ole. KUva esim. MTV3, juttuun liittyen 20.4., kone on sora-alueella ja joku puuaidanpätkä takana.
      Faktatieto koneesta olisi voitu heti julkaista, tai sitten mitään faktaa ei ole?
      Kaikki me tehdään virheitä. Hyppääjät olivat vapaaehtoisesti lennolla mukana.
      Ei kai tässä kukaan syyllistä etsi, olisi vaan hyvä tietää mitkä asiat meni pieleen.

      • koehyppääjä

        Ne wingletit (siiven "jatkeet") on ollu siinä rakentamisesta lähtien, niitä ei ole tehty jälkikäteen. Tämä on fakta. Olen nähnyt tämän koneen ennenkuin se oli vielä lentänyt ensilentoaan. Jos koneesta ottaa etualaviistosta kuvan niin wingletit eivät näy. Tosin siinä MTV3:n kuvassa näkyy hieman toisen wingletin kärkeä jos osaa tarkasti katsoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2803
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2380
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2160
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1944
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1796
    6. 152
      1782
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1767
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      131
      1510
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe