Jodista vielä

Mittaaja

Minulle on epäselvää, kuinka monta teelusikallista voi syödä päivän mittaan jodia? En siis tarkoita että söisin lusikalla jodia suuhun lappalaista, vaan sitä että esim. puuroon, keittoihin jne. En halua tietää millejäkään (kuten useassa sepustuksissa on käytetty, koska niitä on hankala noudattaa ja en kyllä ymmärräkään).
Minulla ei ole vielä lääkitystä, mutta selvät viitteet vajaatoimintaan.
Toivoisin että joku vastaisi tähän kysymykseeni, koska usein mietin tätä ruokaa aloittaessani. Kiitos ja anteeksi jos kysymys on ,,tyhmä,,

35

3756

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...............

      Kyllä sun kannattais vähän niitä mikrojakin laskea, sillä vaikka täälläkin toitotetaan jodin autuaaksitekevää vaikutusta, saatat ylenmääräisellä jodilla todellisuudessa pahentaa kilpirauhasongelmaasi. Kiinalaisessa tutkimuksessa ( http://www.eje-online.org/content/164/6/943.full.pdf ) yli 400 mikron jodilisän lisäävän subkliinisen vajaatoiminnan riskiä - ja tämänsuuntaisia tutkimustuloksia löytyy muitakin.

    • levätabletti
      • Tietoa kelpasanista

        Miksi suosittelet vogelin sivustoa kun kelpasanista sanotaan ettei suositella sellaiselle jolla on kilpirauhassairaus? Mikä menee nyt väärinkäsitykseen?


      • Kiitos4
        Tietoa kelpasanista kirjoitti:

        Miksi suosittelet vogelin sivustoa kun kelpasanista sanotaan ettei suositella sellaiselle jolla on kilpirauhassairaus? Mikä menee nyt väärinkäsitykseen?

        Nimimerkki .......... Sivusto on varmaan hyvä, mutta en osaa englantia niin hyvin että pystyisin ymmärtämään. Kaikesta huolimatta kiitos vaivannäöstä.


      • .............
        Kiitos4 kirjoitti:

        Nimimerkki .......... Sivusto on varmaan hyvä, mutta en osaa englantia niin hyvin että pystyisin ymmärtämään. Kaikesta huolimatta kiitos vaivannäöstä.

        Niin, sitä vaan, että suurehkolla jodilisällä voi tilannettaan pahentaa - tämä olisi hyvä tiedostaa. Siinä tärkeimmät ;) Laitoin alkuperäistä artikkelia, jotta tulee tähän tietoon myös pätevä lähde.


      • Anonyymi

        Älkää vaan sortuko merilevävalmisteisiin. Ainakin pidemmällä Kelpasanin syömisellä saatte varmasti kilpirauhasen liikatoiminnan. Niin kuin kävi minullekin. Noin kahdeksan kuukautta meni, että sain ne ylimääräiset jodit pois sieltä kilpirauhasesta. Jodin kanssa ei kannata leikkiä. Jodia saa ihan tarpeeksi ruoastakin, vaikka ei käyttäisi jodioitua suolaa. Jodin päivittäinen tarve on 150 mikrogrammaa. Litrasta maitoakin saa jo 160. Tai mitä tahansa maitotuotteita yhteensä litran verran. Kanamunissa on hyvin jodia, lihassa ja kalassa myös. Ei tarvita edes jodisuolaa, kun näitä elintarvikkeita syömällä saa luonnollisesti jodin päivittäisen tarpeen. Monivitamiinitableteissa myös on jodi 150, mikä on se suositus päivittäin. Liika jodi on elimistölle haitaksi. Aiheuttaa kilpirauhasen liika tai vajaatoimintaa. Häiritsee kilpparin toimintaa suuntaan tai toiseen.


    • jodia.

      Jodi on kilpirauhasen toiminnalle välttämätön hivenaine. Jodin saanti on tarpeen myös kaikille eläimille. Jodin puute voi aiheuttaa kilpirauhasen toiminnan häiriöitä. Jodia tarvitaan kahden hormonin, tyroksiinin ja trijodityroniinin, valmistamiseen kilpirauhasessa. Jodia tarvitaan myös kehon jokaisen solun ja elimen optimaaliseen toimintaan. Kilpirauhasen lisäksi esimerkiksi aivot, rintarauhanen, munasarjat, eturauhanen ja lisämunuaiset tarvitsevat sitä. Samoin jodia tarvitaan monien muidenkin hormonien muodostuksessa kehossa. Optimaalisena jodin saantina Suomessa pidetään vähintään 150 µg vuorokaudessa.

      Jodin puutoksen oireina on väsymystä, hitautta ja painonnousua. Pitkäaikainen puutos aiheuttaa kilpirauhasen suurentumisen eli struuman. Jodin puute etenkin raudan ja A-vitamiinin puutteellisen saannin kanssa voi aiheuttaa kilpirauhasen vajaatoimintaa, kasvun ja kehityksen häiriöitä. Kilpirauhasen vajaatoiminta voi lapsen kehitysvaiheessa aiheuttaa vakavia kasvu- ja kehityshäiriöitä. Lievempikin puute lisää muun muassa oppimishäiriöitä lapsilla.

      Esimerkiksi Isossa-Britanniassa tehdyssä tutkimuksessa raskaana olevien naisten elimistön alhainen jodipitoisuus oli yhteydessä syntyvien lasten alempaan älykkyysosamäärään ja heikompiin lukuvalmiuksiin alakouluiässä. Raskausaikana jodin tarve kasvaa.


      Saatko tarpeeksi jodia?

      Jodi on tärkeässä osassa moitteettomassa rasva-aineenvaihdunnassa. Liian vähäinen jodin saanti tekee ihmisen viluiseksi ja lihomisherkäksi, jolloin paino nousee tavallista helpommin.

      Saatavissa olevasta jodista kilpirauhanen käyttää vain osan, sillä 70% jakautuu todellisuudessa muiden kudosten kesken, joita ovat maitorauhaset, silmät, vatsan limakalvot, valtimoiden seinämät, kohdunkaula ja sylkirauhaset. Liian vähäisen saannin tiedetään aiheuttavan sisäelinten ja aineenvaihdunnan toiminnallisia häiriöitä.


      Ruuasta ei saa riittävästi jodia!


      Kilpirauhasen vajaatoiminta on todella yleinen ongelma ja vain osa ihmisistä on diagnosoitu. Meillä on suuri joukko ihmisiä, jotka kärsii selittämättömistä oireista, joiden alkuperä on hormoniperäinen. Kilpirauhanen on yksi tärkeimmistä elimistöä säätelevistä elimistä, ja sen ongelmat ovat yhteydessä moniin väsymys-, stressi- ja sairaustiloihin.
      http://naturally-luonnollisesti.blogspot.fi/2011/02/jodipuutos-bromi-joditerapia-ja.html

      • Anonyymi

        Kyllä saa riittävästi jodia, kun juo maitoa, syö jogurttia ja /tai rahkaa, syö kananmunia, lihaa ja kalaa. Liika jodi vaan häiritsee kilpparin toimintaa suuntaan tai toiseen. Liika jodin syöntikin voi aiheuttaa kilpparin vajaatoimintaa.Ei pelkästään ylitoimintaa. Liika jodi kun häiritsee kilpparin toimintaa.


    • lusikka.

      voiko sellasen kelpasanin puolittaa? jos jodi pahentaa arvojasi ei kannata sitä syödä. jos se parantaa se voi olla huonojen arvojen syy.

      • 3 tabua

        Jodia on ruuassakin.

        Tai pitäisi olla.

        Kaikki pilerit voi puolittaa.

        Kelpasania otetaan 3 pilleriä, niin saa virallisen suosituksen jodia.


      • Pikku kysymys
        3 tabua kirjoitti:

        Jodia on ruuassakin.

        Tai pitäisi olla.

        Kaikki pilerit voi puolittaa.

        Kelpasania otetaan 3 pilleriä, niin saa virallisen suosituksen jodia.

        Hassua kun kaikki suosittelevat Kelpasania kun tuoteselosteessa sanotaan ette kilpirauhassairaalle. Voisiko joku jo nyt kertoa miksi ei suositella ko. Potilaille.


      • .................
        Pikku kysymys kirjoitti:

        Hassua kun kaikki suosittelevat Kelpasania kun tuoteselosteessa sanotaan ette kilpirauhassairaalle. Voisiko joku jo nyt kertoa miksi ei suositella ko. Potilaille.

        Mä en ainakaan suosittele ;) Tuolla aiemmin on mm. postattu linkki kiinalaistutkimukseen, joka todettiin, että reipas jodilisä itse asiassa lisäsi vajaatoimintaa, ei poistanut. Liika jodinsaanti saattaa laukaista autoimmuunityreoidiitin siihen taipuvaisella henkilöllä tai lisätä autoimmuuniaktiivisuutta niillä joilla sitä on jo. Ei ne japanilaisetkaan täysin kilpirauhasterveitä ole toisin kuin näissä joissain "luotettavissa lähteissä" annetaan ymmärtää - muissakin terveyteen liittyvissä jutuissa on otettava huomioon eri ruokavalio- ym. tekijät, jotka vaikuttavat.


      • Anonyymi
        Pikku kysymys kirjoitti:

        Hassua kun kaikki suosittelevat Kelpasania kun tuoteselosteessa sanotaan ette kilpirauhassairaalle. Voisiko joku jo nyt kertoa miksi ei suositella ko. Potilaille.

        Ei suositella ainakaan siksi, että liika jodi aiheuttaa kilpirauhasen liikatoimintaa. Minulla on kokemusta tästä, kun söin pitkää Kelpasan puristeita.


    • Liikasaanti?

      Olen lukenut, että merilevien jodipitoisuus vaihtelee todella paljon, jopa satakertaisesti. Kelpasan on merileväpuriste. Onkohan senkin pitoisuus epätasainen? Ehkä yhdessä ravinnosta saatavan jodin kanssa Kelpasanista saa liikaa jodia? Jodin puute ja myös liikasaanti sekoittaa kilpparin.

      Tässä linkki Kelpasanin valmistajan Vogelin sivulle. Siellä selkeästi sanotaan, ettei tuotetta suositella henkilöille, joilla on tai ON OLLUT kilpirauhassairaus:
      http://www.vogel.fi/tuotteet/Kelpasan.php

      Omat lääkärini eivät vuosien saatossa ole antaneet mitään ohjeita jodin suhteen - ei kehotusta syödä tai välttää merilevävalmisteita. Jos joku teistä vajislaisista on lähiaikana menossa lääkärille, vois kysyä tätä häneltä ja kertoa meille muillekin.

    • jodia tarvitaan.

      Jodin puutos vaan aiheuttaa kaikkea ikävää.

      Mieheni syö jodia, vaikka ei ole kilpirauhanen toiminnassa lainkaan.

      Jodia on ruuassakin ihan samassa muodossa kuin kelp-levässä.

      Ruuassa sitä on vain liian vähän.

      • Anonyymi

        Ei ole liian vähän, jos olet sekaruoan syöjä. Juot ja syöt maitotuotteita, kananmunia, lihaa ja kalaa.


    • mammamiia

      Kaikki rauhaset tarvitsee jodia pysyäkseen terveinä :rintarauhanen, eturauhanen,sylkirauhanen ihon rauhaset;hikirauhaset ym.

      • Kelpasan ei

        Minä ainakin uskon Vogelin tuoteselosteen varoitusta, ettei suositella kilpirauhassairaalle. Kyllä Vogel varmaan tietää mitä kirjoittaa varoituksella.

        Jotain muuta valmistetta olen valmis kokeilemaan.


      • kelpamax?
        Kelpasan ei kirjoitti:

        Minä ainakin uskon Vogelin tuoteselosteen varoitusta, ettei suositella kilpirauhassairaalle. Kyllä Vogel varmaan tietää mitä kirjoittaa varoituksella.

        Jotain muuta valmistetta olen valmis kokeilemaan.

        kelpamax


      • Tuoteseloste kunniaa
        kelpamax? kirjoitti:

        kelpamax

        Kelpamaksia ei suositella kilpirauhaspotilaille.

        Ihmettelen kun ihmiset eivät lue tuoteselostetta!!! Haloo...


      • Liikasaanti?
        Tuoteseloste kunniaa kirjoitti:

        Kelpamaksia ei suositella kilpirauhaspotilaille.

        Ihmettelen kun ihmiset eivät lue tuoteselostetta!!! Haloo...

        Etsin tietoa Kelpamaxista ja eksyin jollekin karppajien sivustolle (karppaus.info) jossa keskusteltiin kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Yhdessä puheenvuorossa joku sanoi lääkärinsä, Antioksidanttiklinikan Päivi Mäkeläisen, sanoneen, että jos Kelpamaxia ottaa yhden puristeen päivässä, ei siitä ole haittaa kilpirauhasen vajaatoimintaisellekaan.

        Mitä teidän lääkärit ovat sanoneet merilevätuotteista ja jodista, vai ovatko ohjeistaneet mitenkään?


    • 3+3
      • thats it

        Struuma voi tulla ilman jodin puutettakin.


    • hashimoto

      Miten sitten toimitaan,kun kilpirauhanen on poistettu ja on tyroxin lääkitys?

      • näin..

        Eletään ihan normaalisti.

        Ja jodia purkista.


    • jellona.9

      aloittajalla ei ole kilpirauhassairautta. jodin liika saanti pahentaa kilpiruahasen toimintaa ja jodin puutos aiheuttaa vajaatoimintaa. liika on liikaa mut vaikea sanoa mikä on tarpeeksi jos syö normaalia ruokaa.

      • Alkuperäinen aloitta

        Hei olen aloittaja ja minulla on kolme koetta kilpirauhasen vaj.toim. Mutta en ole saanut lääkitystä. Lääkäri sanoo että katsotaan........
        Itse yritän ottaa asioista selvää kun lääkärini ei ota todesta vaivoja eikä arvoja.


    • raisa-reikä

      minä syön jodia ja sen lisnä luontaistuotetta L-tyrosinea jonka kuulemma vaikuttaa piristävästi kilpirauhasen toimintaan. TSH laski alle viitearvon. olen tyytyväinen muutokseen. vaikkakin TSH toki myös reagoi stressiin kuulemma herkästi joten vaikea sanoa mikä vaikuttaa todellisesti ja mikä ei.

    • Jodin haitat

      http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/jodin tankkaaminen huolettaa laakareita/a992615?s=n

      Liikatoiminnassa jodista on haittaa merkittävästi, vajaatoiminnassa vain puhdistetuissa suolavalmisteissa.

      • Miksi?

        Haittoja ei kyllä mainittu, muuta kuin mututuntumalta.

        Jodioitua suolaa on ainoastaan kaupan hyllyllä ja sitä pitää syödä lusikkatolkulla, jotta saisi riittävästi jodia.

        Ja se valkoinen myrkkysuola nyt muutenkaan mitään terveellistä ole ja saa ruuan maistumaan ihan kamalalle sekä verenpaineen kohoamaan.

        Miksi suomessa ei mitata elimistön jodipitoisuutta?

        Miksi?


    • kuuntele.

      Stressi saattaa kohottaa kortisolia ja olla siten haitallista.

      Kannattaa aina kuunnella omaa elimistöään, niin oppii tasapainon ravinnossa.

    • henni99

      otan joka aamu vitamiinipillerin jossa on jodia. sen lisänä olen alkanut käyttää L-tyrosine kapseleita. saa nähdä paraneeko arvot yhtään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      367
      3258
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      146
      1282
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1188
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      139
      1030
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      833
    6. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      160
      752
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      737
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      727
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      699
    Aihe