LINNUT

PeerGynt

Minulla on linnut käyneet tänäänkin tervehtimässä.
Joka kesä saan ottaa kuvia, katsella niitä videollakin.
Meillä on paljon opittavaa luonnossa.
Näistä linnuistakin saan kuvia silmistä.
Munista, kuoriutumisesta ja poikasten kehittymistä on ilo seurata.
Nuo profiilikuvan pulut lähtivät tuona päivänä kun kuvasin.

41

310

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • munat on

      Muna on jo
      ja huomiseksi toinen.
      Se riittää kyykyjen haudottavaksi aina.

      • kirjosieppokin

        KUVATKAA
        oman pihanne ja lähiympäristön lintuja.
        Minulla on videollakin useana vuotena kuvaamiani lintujen pesintää, munintaa, poikastwn kuoriutumisista lentokykyisiksi omalla ikkunalaudalla, parvekkeella ja ulkorakennusten seinillä, hirsien päällä.
        Tietysti joutseniakin keväisin ja syysmuuttojen aikaan sata, jopa tuhatmäärin
        ihan tuossa merenlahdella. Se on ihan toista kuin nuo UM:n js muitten risukimput sääksineen, jo sattuu, eikä sääksi edes kuulu lintuihin joita "töllöttäisin".


    • pulut on

      Kuoriutuminen
      tapahtunee 26.5.
      Kuvasin tänäänkin.
      Kamera 5-10 cm silmästä.
      Viime kesänä sain kuvata poikasten kuoriutumisenkin.

    • isoäiti

      Kuvasin joskus kyyhkysparin (pulujen) elämää ja näin kuinka morsiaan, joksi kutsuimme melko valkosulkaista naarasta, muni kaksi, vaaleansinertävää munaa.

      Hautominen suoritettiin vuorottelemalla ja molemmat kääntelivät munia minulle tuntemattomasta syystä.

      Poikasten kuoriuduttua molemmat ruokkivat niitä kupumaidollaan. Kyllä luonto on hoitanut mestarillisesti kupumaidon tuotannon, koska sekä naaraille että koiraille sitä erittyy. Sanotaan sen olevan rintamaidon veroista ravintopitoisuudeltaan,

      Poikasten lähtöä en nähnyt, sillä se tapahtui aamuyön tunteina, mutta morsian kävi tervehtimässä minua monta kertaa pesinnän jälkeen.

      • Pulupari minulla
        peergynt - profiilissa.
        Nytkin kuvasin eilen aivan läheltä.

        Eivät säiky laisinkaan.
        Tuossa profiilikuvassa kesän poikaset lähtivät oitis eivätkä palanneet enää .
        Taisi olla seuraavana keväänä kun yllättäen huomasin kaksi untuvikkoa.
        Paleltuivat maaliskuiseen pakkaseen.


      • isoäiti*
        mentori-x kirjoitti:

        Pulupari minulla
        peergynt - profiilissa.
        Nytkin kuvasin eilen aivan läheltä.

        Eivät säiky laisinkaan.
        Tuossa profiilikuvassa kesän poikaset lähtivät oitis eivätkä palanneet enää .
        Taisi olla seuraavana keväänä kun yllättäen huomasin kaksi untuvikkoa.
        Paleltuivat maaliskuiseen pakkaseen.

        Näin keväisin on paljon kyyhkysten huutokauppoja tämän alan harrastelijoille.
        Pitkien matkojen takaa nämä "opetetut" linnut palaavat kotihäkkiinsä ja ilman kompassia.

        Ei taida Suomessa olla tämän alan harrastelijoita - vai onko?
        Etelä-Euroopassa on kyllä.

        Kuubassa katselin kyyhkysmyyjiä, jotka kehuivat omia lintujaan. En huomannut muuta eroa kuin värin.


      • mentori-x kirjoitti:

        Pulupari minulla
        peergynt - profiilissa.
        Nytkin kuvasin eilen aivan läheltä.

        Eivät säiky laisinkaan.
        Tuossa profiilikuvassa kesän poikaset lähtivät oitis eivätkä palanneet enää .
        Taisi olla seuraavana keväänä kun yllättäen huomasin kaksi untuvikkoa.
        Paleltuivat maaliskuiseen pakkaseen.

        Tyhjä pesä
        oli aamulla kun kävin katsomassa.
        Poikasten piti kuoriutua tänään. Illalla emo oli hautomassa eikä juuri poistunut munien päältä viime päivinä.
        Pesässä ei ollut edes mitään jätöksiä...hmm


    • onhan teillä

      PeerGynt

      Onhan luonnossa seurattavaa, mikäli on mahdollisuus siihen? Minulla onneksi on ollut, vaikka en ole kuvannut linnunsilmiä, mutta katsellut moniakin, kun olen nyppinyt niiltä höyheniä.

      Kansakoulussa tein kaikkien kauhuksi näytteen, kun tehtävä oli tuoda joku eläimen osa? Meillä oli juuri tapettu vasikka, joten kaivoin sen silmän ja vein kouluun!

      • Kesyjä ovat pulut.
        Nytkin tuossa kävin tervehtimässääännellessään munia emo koputteli niitä nokallaan....onnistuisinpa taas näkemään kuoriutumisen. Munan kuoret ja sisältö nautitaan tarkkaan...hmm


    • isoäiti*

      Linnunsilmäpisto on minulle tuttu kouluajan käsityötunnilta, muut silmät jätän rauhaan.
      Vieläkin tykkään joskus taiteilla kuvioita linnunsilmäpistoilla, kun on runsaasti
      perinnöksi saatuja tarvikkeita. Merkkauslangoiksi niitä ennen kutsuttiin.

      Naapurini harrastaa luontokuvausta meikäläistä ahkerammin ja usein näen
      hänen tähtäilevän ylipitkällä linssillään pihaani lintujen juoma-altaalle.
      Monenlaista janoista siinä vieraileekin. Viereisessä pensasaidassa on kesäasukkaita joka vuosi.

      Punaisia kukkia olen istuttanut pihaani kolibrien houkutukseksi, koska ne ovat mieltyneet punaiseen väriin. Kolibrit ja korennot usein sekoitetaan lennossa, koska ovat suunilleen saman kokoisia, vain erilaisesta lentotavasta ne tuntee.

      • Paljon opittavaa
        on meillä monista luonnon eläimistä.
        Nyt profiilissani voitte nähdä kyyhkyparin kaiteella.
        Ne ovat "pariuskollisia" vaikkei papin aamenta saaneet.
        Joskus kysyin turkulaisilta:
        - Mitä eroa on Tuomiokirkon ja Linnan naakoilla?
        - klo 12 - montako kertaa Tmk:n kello lyö?


      • Orvokki sinisilmä

        Käsitöitä olen saanut niin paljon perinnöksi etten tiedä mitä niiden kanssa teen.
        Mukaan mahtuu metrikaupalla linnunsilmäpistojakin.


      • kolibri?

        Isoäiti*

        Missä kaukaa isoäiti asustelee, kun teillä kolibri vierailee? Tosin jouduin googlaamaan tuon linnunsilmä pistonkin ja tuttuhan se oli, kuten ne merkkaus langalla tehdyt käsityöt koulussa ja sitten nuorena aikuisena kotona.

        Luonnon ihmeitä, siis eläimiä seurailin lomilla yökaudet. Hirvet tulivat yöllä syömään, mutta sanoisinko ne saaperin linnut, jotka rääkyivät aamuyöllä, kun onneton poloinen olin kerran majailemassa aivan rannassa telttaperävaunun kanssa. Sitten nukuin suosiolla aitassa.

        Kiva niitä lintuja oli käydä päivällä tarkkailemassa, sillä kotini sijaitsi sellaisen järven rannalla, jossa virta aukesi keväisin hyvin aikaisin. Nykyisin on kuulemma hyvinkin suosittu bongareiden keskuudessa.

        Olen nähnyt jo niin paljon lintuja ja niiden pesiä, että ei kiinnosta enää.


      • kauko putki
        kolibri? kirjoitti:

        Isoäiti*

        Missä kaukaa isoäiti asustelee, kun teillä kolibri vierailee? Tosin jouduin googlaamaan tuon linnunsilmä pistonkin ja tuttuhan se oli, kuten ne merkkaus langalla tehdyt käsityöt koulussa ja sitten nuorena aikuisena kotona.

        Luonnon ihmeitä, siis eläimiä seurailin lomilla yökaudet. Hirvet tulivat yöllä syömään, mutta sanoisinko ne saaperin linnut, jotka rääkyivät aamuyöllä, kun onneton poloinen olin kerran majailemassa aivan rannassa telttaperävaunun kanssa. Sitten nukuin suosiolla aitassa.

        Kiva niitä lintuja oli käydä päivällä tarkkailemassa, sillä kotini sijaitsi sellaisen järven rannalla, jossa virta aukesi keväisin hyvin aikaisin. Nykyisin on kuulemma hyvinkin suosittu bongareiden keskuudessa.

        Olen nähnyt jo niin paljon lintuja ja niiden pesiä, että ei kiinnosta enää.

        Uusia lintulajeja tulee tänne Pohjolaan, ehkäpä kiinnostut uudestaan.


      • Kauko Putkella
        kauko putki kirjoitti:

        Uusia lintulajeja tulee tänne Pohjolaan, ehkäpä kiinnostut uudestaan.

        Kaukomailta videoita
        kun mulla on ihan livenä ihan tuossa muutaman metrin päässäkin.
        Gracella ja muilla aluksilla Itämeren lahdillakin risteillessä on monenlaisia siivekkäitä. Kunhan risteilystänne tulee tosi niin ottakaa kamera ja kiikari mukaan.


      • kolibri?
        Kauko Putkella kirjoitti:

        Kaukomailta videoita
        kun mulla on ihan livenä ihan tuossa muutaman metrin päässäkin.
        Gracella ja muilla aluksilla Itämeren lahdillakin risteillessä on monenlaisia siivekkäitä. Kunhan risteilystänne tulee tosi niin ottakaa kamera ja kiikari mukaan.

        Kauko Putkella

        Ottaen huomioon aloittajan, niin eipä kiinnosta kertoa, mitä kaikkea kiikaroimme.

        Kolibriahan itse ihmettelin, mutta olkoon arvailuni.


    • Käsitöitä
      miäkin aikanaan opetin 1400 oppilaan kansakulussa.
      Pari lastani artesaania ja lasten äidin virkkuuksia kaikkialla maailmalla.

      Äidin maidossa imi kait halun kun Mika Marimekon hankintaan innostui.
      Kristiina tekstiilitaiteilija kunon.

    • Anne mestari?

      LOKIT
      ovat tuossa lähistöllä todellinen riesa ollut vuosikausia - kymmeniä tuhansia.
      Eräs ystäväni otti viimein pyssyb ja pamautti parveaa...
      Joku imoitti poliisille.
      - Mieheltä vietiin kallisa ase ja sakkoakait tuhatkunta euroa - muistinvaraisena asianomaisen kertomana.

    • Toivontytär

      Joku tai jotkut lokkilajit ovat rauhoitettuja Suomessa, siitäkö aseen menetys ja sakko johtui?

      Uusi lintuketju on avattu.....miksiköhän????

    • tursus
    • --------------------
    • Arja H. fani

      Arja Havakka
      Lapin tyttö oli joskus usein mm. Keuruulla sain kuunnella hänen persoonallista ääntään.
      Harmi etten ole tallentanut...löytyy varmaan.

      • ++++

        Ei ole Havakka Lapin tyttöjä. Ketähän tarkoitat?


    • tähdet, tähdet...hmm
    • Kolavan kotka
    • hoxha

      Kuulin vastikään, että mm. tiaiset tehtailevat riesakseen niin ison poikueen, etteivät ehdi ruokkimaan kaikkia vaan heikoimmat kuolevat.
      Kovaa on elämä lintujenkin elämässä. Tulee kylmä ja ravintoa ei löydykään tarpeeksi.

      • ....

        Ihankohan tieten tahtoen tekevät. Epäilen.

        Luonto on raakaa, munat eivät kuoriudu yhtäaikaa, vaan ensimmäiset saavat eniten ruokaa, ja nuorimmat usein menehtyvät heikkouteensa.
        Niinhän sattuu suuremmillakin linnuilla.
        Luonto on luonto.


    • +++++ku

      Me ihmiset olemme osa luontoa, emme yhtään parempia.

    • harmit

      Kyllä linnut iloa tuo, mutta myös inhoakin, aamulla katsoin
      ulkorappusia joissa pari suurta linnun kakkaa taas.

      Ei ole niin kovin hauskaa hommaa olla jatkuvasti pesemässä niiden jätöksiä, myös pihakeinun ovat huomanneet ja
      kuvittelevat sen heidän kalkkapaikakseen!!

    • lintusiipi

      Linnut ovat Luojan luomia.
      Olen myös lintujen ja monien oravien keinoemo, koska pidän niistä hyvää huolta.
      Olen kuvannut niitä useita vuosia, tehnyt niistä ikimuistoisen kuvataulun, jonka
      joskus annan lahjaksi eteenpäin.

    • Luontopolku

      Kiva kuulla, että muitakin luontoa rakastavia kirjoittajia tai lukijoita löytyy.
      Mielelläni lukisin enemmän keskusteluja luontoon liittyvistä asioista.

    • peer

      Linnun silmin
      on hyvä TV-ohjelma jota katselin ja varmaan usein edeleen.
      Minull on parvekkeellani pesinyt pulut vuosia.
      Nytkin yllättäen ennättivät munimaan ennenkuin huomasin.
      Kuvaan, videoinkin ihan muutaman sentin päästä silmiä ja muita yksityiskohtia.
      Nyt munivat äitienpäivänä ja seurasin tarkkana saadakseni kuvata kuoriutumisen.
      Katosivat edellisyönä munat ja pulut kun piti kuoriutua.
      Edellisvuonna sain kuvata kuoriutumisenkin vaiheet.
      Tuon profiilikuvan otin kun olivat kaiteella - lähivät saman tien eivätkä palanneet..
      Nytkin keväällä sain seurata kuherteluakin - oppimista meillä ihmisillä on jopa niiden pariuskollisuudesta.

    • pikkusirkuttajua

      Pikkulinnut ovat minusta paljon miellyttävämpiä katsella ja kuunnella luonnossa
      ja lasten esittäminä kuin nuo vuosikausia palstala levitetyt samat sääksen risupesät. ulkomailla kuvatut.
      https://www.youtube.com/watch?v=RU2mHtEUMz8

      • korppikotkako?

        Mikä lintu oksalla lauloi:
        - Istu kivelle - paa piippuun....


    • mirjaullamit ?

      LINTUPERSPEKTIIVISTÄ?
      Oletteko katsoneen TV: ohjelmaa LINNUN SILMIN?
      Minusta hyvin mielenkiintoinen.
      Koulussa esitin aikoinaan lintujen ääniä ja pyysin oppilaita tunnistamaan.
      Yllätyin monien olleen melkoisia tietoniekkoja.Ullamirjamit eivät riittäisi tiedoillaan edes "kyytipojiksi"
      vaan ottaisivat pullon suusta kyytipoikaa...

    • kolle katteja
    • pul pul

      KÄEN KUKUNTA
      herätti taannoin radiossakin aamukahvin laittoon.
      Nyt ohjelmissa esitellään lintuja ääninäyttein.
      Naakkapuistossa on melkoinen meteli joskus varsinkin iltaisin.
      Lokkien häirinnästä on vähemmän lehdissä kuin aiemmin.
      Huomaatteko lintujen äänissä eroavuuksia
      kun ne viestivät toisilleen.
      Minulla kaksi pulua parvekkeen kaiteella sukivat sulkiaan ja toistensa höyhenpukua..
      Odotan joskus saavani kirjeen kyyhkyn mukana.

    • lokki liitää

      Arja Havakan LOKKI
      jäi aikoinaan soimaan mielessäni kun Keurusselällä hän laulusolistina esitti
      ja hänen persoonallinen äänensä sytytti juuri tuossa sävelmässä ja soi yhä edelleen
      usein.
      Tuo laajalti markkinoitu Guardia Nueva myös varsinkin Astor Piazzollan
      Libertanollaan.
      http://www.youtube.com/watch?v=r75-GXzKzAk

      • lukki00

        Kuka laittaisi soimaan Ristilukin. Kaunis suosittu laulu oli joskus.


      • Ole hyvä
        lukki00 kirjoitti:

        Kuka laittaisi soimaan Ristilukin. Kaunis suosittu laulu oli joskus.

        lukki00

        Tässä Laulu Ristilukista Matti Lehtisen esittämänä. Laulu tuo mieleeni paljon muistoja, koska veljeni lauloi sitä upealla baritoniäänellään.

        http://www.youtube.com/watch?v=MlVLaTAIXxg


    • isoäiti*

      Kolibrille vastaan

      Täällä lännessä, ison, A:lla alkavan veden takana pidän laavuani.

      Anteeksi, etten ehtinyt eilen vastaamaan, kuuntelin luennolla viisaampien jorinoita.

      muuten--

      Kolibrit ovat jo lähteneet, samoin monarkkiperhoset, vaikka puutarha kukoistaa vielä täysillä.

    Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5245
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3277
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1857
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1395
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1297
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe