Työntekijöiden kohtelu

...

Olen nyt ollut reilu pari kk rakennuksella töissä mutta siivoojana. Olen pistänyt joitain asioita merkille. Työntekijöitä kohdellaan eriarvoisesti. On normaalia että on turvakypärä ja -lasi pakko, mutta oma väki noudattaa tätä ohjetta oman mielen mukaan. Mutta auta armias jos siivooja on hetken ilman laseja, nousee siitä kohu ja varoitukset lentävät! Mistä tämä johtuu, en aidosti käsitä. Toinen asia minkä olen huomannut on se että tämän paikan mestari ei tee yhtään mitään muuta kuin kävele tupakka suussa pihalla tai tupakoi parakkirakennuksen parvella (työajasta tupakoimiseen menee noin 80% työajasta) sekä kävelee rakennuksen käytävillä. En ole nähnyt hänen koskaan tekevän yhtään mitään. Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia ja tuntemuksia tämmöisistä asioista.

23

475

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nipin nappi

      "Mutta auta armias jos siivooja on hetken ilman laseja, nousee siitä kohu ja varoitukset lentävät!"

      Jos olet naissukupuolen edustaja, niin selitys voi olla siinä, että rakennusalalla ei paljon naisia näe (kiinnostavan näköisiä ei juuri lainkaan), ja siksi jätkät yrittävät ottaa kontaktia tämän työsuojelun verukkeella.

      Tuo tupakanpolttoon omistautunut mestari on mielestäni poikkeus, sillä nykyajan rakennustyömailla on työnjohto yleensä alimiehitetty, ja mestareilla siksi töitä ja kiireitä liiaksikin. Kyseessä on ilmeisesti tyyppi, joka ei hallitse hommiaan ja katsonut viisaammaksi virheiden ja heikkouksiensa ja paljastumisensa pelossa olla tekemättä mitään.

      • ...

        Kyllä, olen naissukupuolen edustaja mutta en usko että sillä on mitään tekemistä tämän asian kanssa. Rakennuksilla on toinenkin rakennussiivousfirma jolla on muutama nainen siellä siivoamassa joista ainoastaan yksi käyttää turvalaseja, ei muut. Heille ei asiasta koskaan sanota mitään. Minä olen toisen firman kautta niin meidän perässä kuljetaan kuin hyeenat.

        Niin minäkin kuvittelin että mestareilla ei olisi joutilasta aikaa vaan lorvailuun, mutta niin tässä paikassa näyttää kuitenkin olevan. Kuulen vain kuinka "mestari stressaa" että tulee paikat kuntoon ajoissa, mutta hänen käytöksestään ja tekemisestään sitä ei ainakaan näe. Jatkuvasti tupakka huulien välissä eikä tee yhtään mitään. Ihmettelen kenelle he ovat vastuussa omasta työstään. Kuka valvoo heidän tekemisiään ja aktiivisuutta...


      • Orjat kuriin
        ... kirjoitti:

        Kyllä, olen naissukupuolen edustaja mutta en usko että sillä on mitään tekemistä tämän asian kanssa. Rakennuksilla on toinenkin rakennussiivousfirma jolla on muutama nainen siellä siivoamassa joista ainoastaan yksi käyttää turvalaseja, ei muut. Heille ei asiasta koskaan sanota mitään. Minä olen toisen firman kautta niin meidän perässä kuljetaan kuin hyeenat.

        Niin minäkin kuvittelin että mestareilla ei olisi joutilasta aikaa vaan lorvailuun, mutta niin tässä paikassa näyttää kuitenkin olevan. Kuulen vain kuinka "mestari stressaa" että tulee paikat kuntoon ajoissa, mutta hänen käytöksestään ja tekemisestään sitä ei ainakaan näe. Jatkuvasti tupakka huulien välissä eikä tee yhtään mitään. Ihmettelen kenelle he ovat vastuussa omasta työstään. Kuka valvoo heidän tekemisiään ja aktiivisuutta...

        Mestari ei ole alaisesi. Ota harja käteen ja pidä nokkasi ummessa. On se omituista, kun kommarit huolehtivat vain muiden työstä ja omat on tekemättä.


    • adfyfy

      Hassua.. En ole ikipäivänä nähnyt rakennustyömaalla siivoojilla kypärää tai suojalaseja vaikka muut niitä käyttävät.

      • ...

        Varmaan sitten riippuu rakennusfirmasta mutta tuolla niitä vaaditaan kaikilta jotka ovat rakennuksessa sisällä, joka ei tietenkään käytännössä mene niin.


    • Näin meillä

      No kuka sulle siellä niitä varoituksia sitten jakelee?
      Itse pidän työmaalla vaadittavat suojat vaikkei kukaan muu pitäisikään. Ei ole silloin kellään mitään sanomista. Säännöt on sääntöjä vaikka ne välillä tuntuukin hölmöiltä. Eikä mua kyllä mitenkään haittaa jos muut, mesut mukaanlukien kävelee ja tupakoi sen kun kerkeevät. Itse pidän huolen omista töistäni että ne tulee hoidettua hyvin. Ei ole minun palkasta pois jos muut ei tee mitään.

      - Kuka valvoo heidän tekemisiään ja aktiivisuutta...

      No näköjään sinä...
      Eikö aikuisten pitäisi hoitaa omat työnsä eikä vatvoa muitten tekemisiä?

      • ...

        En tiedä kuka valvoja se on joka niitä varoituksia jakelee, joku valkokypäräinen kuitenkin. Se on hyvä että teet työsi kunnolla ja näin, niinhän kaikkien pitäisi toimia. Kyse oli kuitenkin siitä miten eriarvoisesti työntekijöitä kohdellaan. Siihen et näyttänyt kommentoivat mitään. Ei sinun tarvitse vetää herneitä nenään kommentistani. Minä vain kysyin kuka valvoo mestareiden töitä, ja sinä sanot että minä. Minä olen raksalla hoitamassa omat työni (väität etten niin tee vaan olen siellä valvomassa muiden tekemisiä, vaikka siihenkin asiaan pitää aikuisten puuttua jos huomaa että porukassa on joku joka ei tee mitään, näin ainakin omasta mielestäni). Olen ollut kohteessa jo hyvän aikaa, siinä näkee väkisinkin toisten töiden tekemistä ilman valvomistakin.


    • 17+8

      Mestareiden työtä valvoo ensisjaisesti kohteen työpäällikkö. Siihen, että mestari näyttää toimettomalta voi olla monia syitä.

      Esimerkiksi

      a) Ehkä kohde on ylimiehitetty, toisia kohteita ei ole, mutta lomauttaa ei haluta
      b) Ehkä mestari on niin helvetin tehokas että tekee ne omat hommansa nopeasti
      c) Ehkä mestari tekee työnsä vaikka iltaisin ja tykkää päivällä oleskella työmaalla
      d) Jotain muuta mitä me emme tiedä

    • Mesun morsian

      Niin ja mestarin työhön kuuluu myös kävellä työmaalla ja valvoa että asiat/hommat hoituu. Joskus se duunarin mielestä näyttää laiskottelulta mutta mesut VASTAA työmaasta ja myös duunarin työturvallisuudesta yms.
      Nyt kun seurustelen mesun kanssa niin tiedän oikeasti mitä heidän työnkuvaan kuuluu vaikka se monesti duunarista tuntuukin tyhjänpäiväiseltä ja näyttäis siltä että ne ei tee mitään.
      Aika paljon niiden päivään mahtuu ja varsinkin jos tulee ongelmia esim. juuri tuosta työturvallisuudesta.
      Mitä sinä ap tiedät mitä valkokypärän tehtäviin kuuluu? Tiedätkö oikeasti mitä ne tekevät vai tiedätkö vain sen mitä näet juuri sillä hetkellä esim. vaikka tupakki suussa kävelevän? Eli MITÄ sinä et ole hänen nähnyt tekevän, hänen työnsä on enimmäkseen siellä kopissaan joten et voi nähdä hänen tekemisiään. Kuka vastaa siitä että rakennus valmistuu aikataulun mukaan ja mitä se vaatii että se valmistuu? Kyllä niitä mesujakin valvotaan todellakin, heilläkin on esimiehet ja rakennusvalvoja ja tilaaja ovat myös itressejä jotka puuttuvat/valvovat hänen tekemisiin jos siellä ei mestarin hommat suju. En vaihtaisi paikkaani duunarina valkokypärään kun tiedän niitten töistä jotain vaikka palkka niillä onkin moninkertainen minuun verrattuna.
      Tässä jotain niitten tehtävistä jos kiinnostaa:

      http://theseus.fi/bitstream/handle/10024/50898/Siven_Mats pdf.pdf?sequence=1

      • En lähtis uudestaan

        Avauksen otsikkona on "Työntekijöiden kohtelu."

        Kyllähän se rakennusalalla tahtoo olla työntekijän kohtelun suhteen melko rankkaa, ei yksin työnjohdon takia, vaan alan ominaispiirteiden vuoksi yleensä.

        Voi helkkari, kun taas piti viime yönä unissa palata 1980-luvun reissutyökohteeseen Jämsän Kaipolan paperitehtaan työmaalle. Ovat ne muistot iskostuneet niin syvälle alitajuntaan, että niitä joutuu keljuissa unikuvissa toistuvasti uusintoina kokemaan.


    • näinsevaanmenee

      Mutta kunhan ei anneta sen kypärän värin nousta päähän. Kyllä niitäkin on joista yleisesti tuolla ihmetellään että miten voivat mesuja olla. Ei se jos on mesu tarkoita sitä että olisi jotenkin fiksumpi kuin tavallinen duunari. Jotkut niin kuvittelevat ja luulevat olevansa joitain ylijumalia.


      En minäkään haluaisi miksikään pomoksi tms. koska työntekijänä ei tarvitse stressata mistään eikä työasioita tarvitse miettiä kotona minuuttiakaan.Palkan saa minuutilleen siitä työstä mitä tekee.

      Pomot kun tuppaavat tehdä vapaa-ajallakin töitä palkatta. Tavallisena duunarina on helpompaa.

    • dgfhfghjgfhjk

      On tossa kanssa yksi mestari kessua vissiin menee pari askia päivään. Polttelee röökiä ja vittuilee. Taitaa olla sama kaveri..

    • gyguguyvtv

      Tekee yhteiskunnalle palvelusta tupakoimalla itseänsä hengiltä, voit sitten käydä kusta losottamassa sen haudalle.

      • 1235.97547

        On rankkaa, kovasti haukutaan ja sitten kuitenkin tarjotaan kymmentä eri rakennustyöpaikkaa. Olen pyyhkinyt niillä tarjouksilla takalistoani vuoden ajan. Ei ole wc paperia. Olen toisella alalla nyt, kiitos herralle.


    • En lähtis enää

      Avauksessa mainittiin työntekijöiden eriarvoisesta kohtelusta rakennustyömaalla.

      Jos tätä eriarvoista kohtelua on kokenut pelkästään työmaaolosuhteissa, on vielä päässyt melko vähällä.

      Sitten vasta, kun kulkee jokin aikaa matkatöissä ja asuu talviolosuhteissa vanhalle viinalle haisevien jätkäsakkien seassa yhteismajoituksessa, alkaa vasta ymmärtää rakennusalaa varjostavan hierarkkisuuden koko karmeuden.

      Ne vieri viereen ahdettujen, raakalaudasta kyhättyjen sänkyjen sijainnit, pihamaan puuroutuneeseen lumeen parkkeerattujen autojen paikat, keskusteluun osanottamiset, saunomisjärjestykset/lämmittämisvastuut yms. sisältävät ankaran arvojärjestyksen, jota ei ole hyvä mennä sivuuttamaan...

      • Järkyttynythuh

        Haha, vaihtaisit jo alaa. Kuulostaa niin karmeelta.


    • asiaapohtiva

      Yksi oululainen porukka asui metsässä ilman sähköä jossain mummon makkarissa. Niitä oli tungettu koko tupa täyteen, ne ei onneksi ryypänneet. Oululaiset on Savossa nähtävästi mutakuonoja. Mutta tuntuivat olevan tyytyväisiä, kun töitä on, kurjista olosuhteista huolimatta. Itse en mistään hinnasta makaisi styroksilla jossain ladossa, jossa vettä saa kaivosta.

      • asiaapohtivaa

        ********** muta - kuonoja


    • NeitiVAS

      Tällaista hierarkiaa ei muuten ole muilla aloilla näin kärjistetysti, voisin kilauttaa rennosti päällikölle, että lähteekö jäbä salille? Raksalla pomot on täysiä erakoita.

      • En miekää enää

        "Tällaista hierarkiaa ei muuten ole muilla aloilla näin kärjistetysti, ..."

        Näin taitaa olla, jos nämä miesvaltaiset uniformuammatit jätetään pois luvusta.

        Rakennusala vaan on teollisuuden LEL- aloista se kaikkein materiaalisin. Materiaalisuus jo sinänsä on omiaan kehittämään hierarkkisia rakenteita. Lisäksi rakennusalalla joudutaan työskentelemään Suomen säiden takia kurjissa olosuhteissa ja kulkemaan matkatöissä, joissa joutuu asumaan varsin lohduttomissa majoituksissa. Monet varmistavat työsuhteensa jatkuvuutta kaverin "syömiseen" tukeutuen.

        Näistä seikoista koostuu runsaasti porukalle ei-toivottua jaettavaa ja sehän on yksi niitä hierarkkisuutta pahiten aiheuttavia tekijöitä. Toivotusta jaettavasta kelpaa pienikin osuus, mutta ei-toivotun rankimmasta ääripäästä kukaan ei halua ottaa mitään. Sitä rankinta jaettavaa siellä sitten kukin yrittää pelivaransa mukaan vyöryttää kohti sitä porukan heikointa lenkkiä. Ja sehän se on sitä yhteisön hierarkkisuuden vahvistamista, halusipa sitä tai ei.


      • Kiinnostaakuulla
        En miekää enää kirjoitti:

        "Tällaista hierarkiaa ei muuten ole muilla aloilla näin kärjistetysti, ..."

        Näin taitaa olla, jos nämä miesvaltaiset uniformuammatit jätetään pois luvusta.

        Rakennusala vaan on teollisuuden LEL- aloista se kaikkein materiaalisin. Materiaalisuus jo sinänsä on omiaan kehittämään hierarkkisia rakenteita. Lisäksi rakennusalalla joudutaan työskentelemään Suomen säiden takia kurjissa olosuhteissa ja kulkemaan matkatöissä, joissa joutuu asumaan varsin lohduttomissa majoituksissa. Monet varmistavat työsuhteensa jatkuvuutta kaverin "syömiseen" tukeutuen.

        Näistä seikoista koostuu runsaasti porukalle ei-toivottua jaettavaa ja sehän on yksi niitä hierarkkisuutta pahiten aiheuttavia tekijöitä. Toivotusta jaettavasta kelpaa pienikin osuus, mutta ei-toivotun rankimmasta ääripäästä kukaan ei halua ottaa mitään. Sitä rankinta jaettavaa siellä sitten kukin yrittää pelivaransa mukaan vyöryttää kohti sitä porukan heikointa lenkkiä. Ja sehän se on sitä yhteisön hierarkkisuuden vahvistamista, halusipa sitä tai ei.

        Taas näyttää olevan palkkoja piikissä, levitelty valheita, työvuoroista. Pitääkö tällaisessa jutussa soittaa työsuojelupiiriin?


      • Kiinnostaakuulla
        Kiinnostaakuulla kirjoitti:

        Taas näyttää olevan palkkoja piikissä, levitelty valheita, työvuoroista. Pitääkö tällaisessa jutussa soittaa työsuojelupiiriin?

        Taustat: Sovittiin suullisesti parista viikosta, mutta soppariin tuli ja oli merkitty monta kuukautta. Sanoin irti itseni kahden viikon kohdalla, suullisen sopparin pohjalta. Nyt sitten venkoillaan palkkoja, tietysti minua mustamaalataan, työsuojelupiiri voisi pistää stopin tuolle. En ole mikään työtön kaveri.


    • kj88,.

      Olet varmaan pääkaupunkiseudulla töissä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4975
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3154
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1253
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1227
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe