Kokkolasta on lähtenyt purjevene maailmanympäri reitille. Täällä on varmaan kokeneita valtameripurjehtijoita, joten kysyisin mitä tuollainen matka maksaa - olettaen että sopiva vene on jo valmiina?
Joskus tulee jonkinlainen lievä kaukokaipuu mieleen, joten on aika selvittää talousasiat ennenkuin aloittaa bunkrauksen.
Himene matkalla
26
1313
Vastaukset
- Seilaaminen on tärkeintä
Ennenkuin lähdet markettiin ruoka ostoksille kannattaa katsoa missä kunnossa vene on. Jos venettä on käytetty pääasiassa täällä kotivesillä on siihen tehtävä aika laajoja korjauksia, että sillä voi lähteä valtamerille.
Runkoon kunnon primerit ja paras myrkky mitä täällä myydään, sitten peräsimen tarkastus ja tuuliperäsimen asennus.
Rikin kiinteä sekä juokseva osuus kannattaa uusia ja vanhat staakit mukaan varalle.
Monet vaihtavat uuden koneen ennen lähtöä, mutta se pitäisi testata kunnolla ennen lähtöä ettei asennusmokia tarvitsisi korjailla vieraissa paikoissa.
Jos olet sinut koneiden kanssa niin peruskorjattu kone on ihan ok. Varaa muutamia yleisimpiä varaosia mukaan(huolto-osat, varalaturi, potkuri ym).
Kunnollinen bimini on must siellä hepoasteilla seilatessa ja sinne katolle aurinkopaneleita sopivasti. Targakaareen myös aurinkopaneeli ja tuuligeneraattori sekä toinen VHF antenni (toinen on mastossa)
Sähkön tai sen riittävyyden kanssa eläminen on nykyisin eräs hankalimmista haasteista kun liikutaan infran ulkopuolella. Monet pitävät kannettavaa pikku aggrekaattia parempana vaihtoehtona kuin kiinteästi asennettua yksikköä, sillä niiden huolto on osoittautunut aika vaikeaksi siellä exoottisissa paikoissa.
Kovapohjainen kumivene ja vähintäin 10 hp mootori, mutta jos tila sallii niin 10 hp. Perämoottorille vahva teline taakse ja hyvä huppu aina päällä, sillä suolavesi pilaa sisuskalut äkkiä.
Tässä on nyt sitten vasta karkeampi esittely valmisteluista. Tosiasia on että varusteltu vene on sitten "kallis vene" .
Joskus kannatta vaihtaa venettä jos sopivasti rakennettu on tarjolla. Esim. on jo tehty kierros alla ja se on hyvä maineinen alus.
Älä masennu vaan aloita suunnittelu ajoissa, koska sinne kannattaa lähteä mahdollisimman nuorena kun vielä taipuu konetilaan ja pääsee mastoon.
Hyvää matkaa.- 1511
Himene kohta Karibialla.
Kateeksi käy kun joutuu täällä pimeässä odottamaan kesää.
- NCskipper
Täällä Lounais-Euroopassa kun katsoo etenkin ranskalaisten kalustoa, niin eipä voi muuta ohjetta antaa kuin että reissuun vaan. Suomalaisten venekanta on laadultaan ja etenkin ylläpidoltaan täysin ylivertaista useimpien ranskalaisten reissuveneisiin verrattuna.
Jos ja kun jotain pulmaa kuitenkin eteen tulee, niin katsoo ratkaisut sitten silloin. Etukäteen on turha murehtia oikeastaan mistään. Varusteluun ja ennakointiin kuluva raha menee todennäköisesti valtaosaltaan hukkaan. Itse mietin että hankin jollan moottorin, taitettavan fillarin, tutkan, pelastuslautan, AIS:n, läjän merikarttoja ym. sitten matkan varrella jos tarvitaan.
Paperit ja vakuutukset kuntoon, käsi VHF, mielellään ihan luvan kanssa, koneeseen uudet öljyt ja uusi impelleri, purjeet neulomon läpikäyntiin, Bauhausista parinkympin aurinkosuoja, vedet pois löpötankista ja matkaan.
Saksalaisella purjehtijalla oli ihan kaikki, mitä veneeseen voi kuvitella voitavan asentaa. Vaimo lähti silti Porto'ssa menemään, joten kaikkeen ei voi varautua.- huom
Monta uutta impelleriä matkaan mukaan, nykyiset "ympäristöystävälliset" impellerit eivät kestä mitään.
- auinkosuoja
Hei NC-skipper! Mikä tuo Bauhausin 20 euron aurinkosuoja on? Isonpurjeen, rullapurjeen, vai? Hinta kiinnostaa, mutta mikä tavara on?
- Sps
Lippalakki?
- Nysäköli
Käsi Vhf. Kantavuus on mailin. Mihin käyttöön ajattelit sitä?
- seppomartti
Nysäköli kirjoitti:
Käsi Vhf. Kantavuus on mailin. Mihin käyttöön ajattelit sitä?
Käsi- VHF on ollut oikein näppärä ja oikeastaan ainoa kommunikatiovälineeni marinoihin tullessa. Ostin toisen laitteen grab packiin, jos joutuisi poistumaan pelastuslauttaan niin ottsisin mukaan iridiumkännyn lisäksi. Kantavuus käsi-VHF:ĺä on useita maileja. Lähetys ehkä 4-5 ja vastaanotto kiinteän luokkaa puheella. Digitaalinen kantavuus olisi ilmeisesti hieman pitempi.
- seppomartti
Korjaanpa lausumaani lähetyksen ja vastaanoton etäisyyden isosta erosta ennen kuin joku vinoilee radiohorisontista. Vastaanotossakin etäisyys on lyhyempi kuin maston huipussa olevalla antennilla mutta lähettäjä lähettää 25W. Kun itse lähettää niin taitaa olla 5W. Käytännössä kuulee paljon kauempaa selvästi mutta oma lähetys ei mene perille.
- NCskipper
Nysäköli kirjoitti:
Käsi Vhf. Kantavuus on mailin. Mihin käyttöön ajattelit sitä?
Useimpiin satamiin pyysin tuolla käsi -VHF:llä ajoluvat ja myös luvan Rotterdamin väylän poikkiajoon Maasmood Controlista. Etäisyyttä on mailitolkulla. Aika moni merellä muuten tehtävä rajaviranomaistsekkaus siirtyy pidettäväksi vasta maissa kun reippaasti vastaa rajavartioalusten kutsuihin. Helpompaa kaikille sillä tavalla. Kiinteää VHF:ää minulla ei ole lainkaan, koskaan ei ole ollut tarvetta.
- Molemmat_ok
Yllämainituissa tilanteissa käsi VHF toimii hyvin. Oma kokemus on että paljon yli mailia se kuuluvuus ei ole. Tosin minulla on vain 1w laite. Hätätilanteessa kauempana merellä pitää toivoa että muita veneitä on lähettyvillä, jotta saisi edes mayday relayn perille. Toki vhf on vaan rannikkolaite, mutta silti mielestäni olisi hyvä olla kapulan lisäksi 25w:n vehari. Itse olimme itämeren keskellä, n. 20 mailia gotska Sändöstä Utön suuntaa , kun Ruotsin goast guard kyseli peräämme ja määränpäätämme, varoitteli kovasta sumusta jne.. Käsikapulalla ei olisi onnistunut.
- Karibialla
Himene löytyy MarineTrafficista.
http://www.marinetraffic.com/fi/ais/details/ships/shipid:2631828/mmsi:230046380/vessel:230046380- PanamaKanava
Panaman kanavan suulla näyttää olevan.
- Halvalla
Liika varustelu on turhasta, jos ei lähde mihinkään kisaan, jossa on kiire. Remonttia voi tehdä matkalla ihan yhtä hyvin kuin täällä Suomessa ja yleensä paljon edullisemmin. Ei tulisi mieleenkään ruveta vaihtamaan hyvin toimivaa moottoria tai ehjiä köysiä.
- Moneenjunaan
Yhdet seilaavat yksikseen maailman ympäri, toiset keskustelevat netissä väistämissäännöistä. Meitä on moneen junaan, todella.
- mihinjunaan
kumpaan sinä kuulut?
- JohtuukoSiitäEttä
Moneenjunaan kirjoitti:
Yhdet seilaavat yksikseen maailman ympäri, toiset keskustelevat netissä väistämissäännöistä. Meitä on moneen junaan, todella.
Väistämissääntöjen hallinta on paljon tärkeämpää kuin maailmaympäripurjehdus.
- vältän
JohtuukoSiitäEttä kirjoitti:
Väistämissääntöjen hallinta on paljon tärkeämpää kuin maailmaympäripurjehdus.
Pidä vaikka julkista väistämisvelvollisuusblogia kulkemisistasi.
- Setuttutunne
JohtuukoSiitäEttä kirjoitti:
Väistämissääntöjen hallinta on paljon tärkeämpää kuin maailmaympäripurjehdus.
Ei johdu siitä.
Väistämissäännöistä "keskustelu" johtuu siitä, että asian hallinta tuntuu tärkeältä ja ahdistaa. Onko sinullakin sellainen tunne? :-) - Suolitietää
JohtuukoSiitäEttä kirjoitti:
Väistämissääntöjen hallinta on paljon tärkeämpää kuin maailmaympäripurjehdus.
Tottakai.
Kaikkien sääntöjen hallinta ylipäätään on paljon tärkeämpää kuin mikään purjehdus. Lue vaikka Suolesta, jos et usko ;-) - seppomartti
"Remonttia voi tehdä matkalla ihan yhtä hyvin kuin täällä Suomessa ja yleensä paljon edullisemmin." Pääsääntöisesti tilanne on päin vastoin. Osia Euroopasta joutuu odottamaan ja tulee kalliiksi. Ammattitaitoa ei ole helppoa löytää. Turistia voi rokottaa surutta. Veneily on kallista muuallakin, jopa kalliimpaa.
- atlantin_ylitys
Suomesta Karibialle myös saapuneen Bavan lapioperäsimen vannasputki petti menomatkalla vuotaen vettä sisään vaikka eivät myrskyihin joutuneetkaan. Toivottavasti korjaukset onnistuivat hyvin eikä tule huonompia kelejä paluumatkalla.
- SnoopyMatti
2 henkeä tonni kummaltakin, mutta helposti saa kulumaan kolmekin tonnia tai enemmän, jos roikkuu satamissa, syö ravintoloissa ja käy ahkerasti excursioilla snoopy.fi
- MatkaLoppui
Matka päättyi rahojen loppumiseen jo viime vuonna. Unohtumaton kokemus varmasti siitä huolimatta.
https://yle.fi/uutiset/3-9825973- Eräslähtijä
Tärkeintä on matka, ei perillepääsy, jotkut sanovat...
"– Vene tuli maksamaan 17 000 euroa, kunnostus 60 000, Markus muistelee."
Tämän yritän pitää mielessä, kun veneen ostan!
Eli kerralla isompi, uudempi ja varustellumpi. - kallistaoli
Minun uudemman, hyvin varustellun varusteleminen valtamerille maksoi n. 30 000 €.
Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu
Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)15511041- 563093
- 2132945
- 252157
Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?
Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais171918- 181739
- 141736
Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."
Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi501630- 851628
Kyllä poisto toimii
Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa191627