Koira ja helle...

pro koirat

Keinoja koiran pärjäämiseen helteellä on paljon, listasin 20 kohtaa mitä mieleen tuli. Varmaan jotain listasta unohtuikin... (vinkatkaa!)

Enempi omistajan viitseliäisyydestä kiinni haittaako se helle kovasti vai ei.


1) Juota koiralle vettä ennen lenkille lähtöä. Esim. piimä veden seassa voi saada juomaan.

2) Ota mukaan koiran matkajuomapullo (itsellesi myös vettä)

3) Kulkekaa varjoisia reittejä

4) Pysähtykää huilaamaan varjopaikkoihin

5) Älä juoksuta koiraa esim. pallon perässä

6) Kastele koira märäksi

7) Poiketkaa lenkillä uimaan/kahlaamaan vedessä

8) Laita koiran kaulaan viileänä pysyvä "kaulahuivi" (Aqua coolkeeper)

9) Pue koiralle viilennykseen tarkoitettu mantteli

10) Siirtäkää lenkkiaikoja aikaisempaan aamuun/myöhempään iltaan

11) Jakakaa lenkki normaalia useampaan lyhyempään lenkkiin

12) Anna koiran pureskella esim. jääpaloja

13) Huolehdi koirasi hyvästä fyysisestä kunnosta, hyväkuntoinen koira kestää hellettä paremmin

14) Koiran makuupaikkaan voi laittaa pöytätuulettimen puhaltamaan/siirrä peti viileämpään tilaan

15) Koiralle voi ostaa viileänä pysyvän makuualustan

16) Varmista että koira pääsee halutessaan esim. tilaan jossa on viileä laattalattia (kylpyhuone)

17) Leikkaa/leikkauta koiran turkki "kesäkuosiin" eli lyhyeksi, ja pidä lyhyenä kuumimmat kuukaudet

18) Vähennä liikuntaa hellepäivänä ja lisää muuta aktivointia, esim. naminetsintää, tokoa, jne. Näitä voi tehdä myös sisällä.

19) Huolehdi että koiralla on pihalla aina vettä juotavissa ja varjoinen paikka minne mennä auringon porotukselta suojaan.

20) Ethän jätä koiraa autoon kuumalla ilmalla, edes varjossa, lämpötila autossa nousee hengenvaaralliseksi (jopa 80 astetta) äärettömän nopeasti.

Lähde:
https://sites.google.com/site/prokoirat/koira-faq#TOC-Miten-voin-viilent-koiraa-lenkkeill-kuumalla-

10

1529

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Royal Blue

      Kannattaa myös laittaa kaikkien ikkunoiden eteen sälekaihtimet tai vähintään verhot. Helpottaa paljon niin koirien kuin meidän ihmistenkin oloa!

      • meillä on

        Pimennysverhot on parhaat ilmastointilaite, jos ei ole ilmastointia.


    • Pro koirat

      Pieni galluppi: oletteko nähneet lenkillä kenenkään tulevan koiran kanssa vastaan kantaen koiran matkajuomapulloa, ja/tai koiralla olevan jokin viilentävä kauluri tai loimi niskassa?

      Itse en muista koskaan nähneeni, mutta meillä nuo (ei loimea) - monen muun yllä mainitun kikan kanssa - on käytössä. Noilla keinoin ei juuri lenkit lyhene, vaikka kuuma onkin.

      • Amores perros

        Muutaman olen nähnyt, vain muutaman vesipullo ja kuppi muovipussissa. Koirapuistossa enemmän sääntö kuin poikkeus.
        Hyviä vinkkejä Pk, kiitti! :)


      • pro koirat
        Amores perros kirjoitti:

        Muutaman olen nähnyt, vain muutaman vesipullo ja kuppi muovipussissa. Koirapuistossa enemmän sääntö kuin poikkeus.
        Hyviä vinkkejä Pk, kiitti! :)

        Eipä mitiä Amo :)

        Tuollaista viilentävää alustaa mietin nyt itsekin, on pärjätty hyvin ilmankin, mutta tuon kaulurin perusteella uskon kyllä tosi hyväksi tuotteeksi .Vielä kun mahassa sitä karvaa ei paksusti ole, ja sieltä neuvotaan koiraa kastelemaankin.

        Niin, lenkeillä on muiden koirille kyllä vesi meidän vesipullosta kelvannut... se että koira pärjää ilman, ei tarkoita että tarvisi pärjätä.

        Ei ole investoinneista siitä suurimmasta päästä:

        http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Kotielaintarvikkeet/Koira/Vesipullo-ja-juomakuppi-47070/

        Tuollainen roikkumaan housuihin, vaikka puolilleenkin, niin ei paina matkassa yhtään mitään, mutta joka lenkki koiralle vesi kelpaa :)


    • käppänän emäntä

      Meillä on vesikuppi mukana helteellä, osaa itse pyytää vettä kun tarvitsee.
      Pysähdytään varjopaikoille, koira saa vaikka makoilla vähän aikaa jos haluaa, eikä mitään kiirettä pidetä.
      Koiralle on myös käsipyyhkeestä tuunattu viilennin, eli tavallinen pyyhe ja siihen panta ja masun alle joku kiinnike, viilentää mahtavasti, omani joka makoili sen kanssa helteillä auringossa. Unohdin, se pyyhe kastellaan kylmällä vedellä.
      Koirani siis on täysin ulkoiluhullu, joten kesäaikaan vaikea rajoittaa, mutta asutaan n. 400 metrin päässä merestä, eikä tässä ole yleisiä uimarantoja lähellä....pääsee siis veteenkin halutessaan.


      ps. vesipulloonkin voi jääpaloja hajottaa, pysyy kylmempänä.

      • pro koirat

        Hienoja vienkkejä!! Märkä pyyhe siis on ilm. koiran selässä? Itse olen miettinyt miksei mustille koirille ole tehty hyvin tuulta läpi päästäviä, ohuita valkoisia helleloimia tmv. Musta koira kun kuumenee ihan tulikuumaksi auringonpaisteessa.

        Matkajuomapullosta vielä; itse teen vielä niin, että jos koira ei juo kupista sitä määrää minkä siihen olen kaatanut, roiskutan lopun veden mahaan ja rintaan, kun teen tuon koiran ollessa selällään, jää tyytyväisenä pötköttämään siihen :)

        Koiran juomapullostahan voi myös ihminen juoda vettä, ruuvaa vain sen kuppiosan juonnin ajaksi pois, jos sitten ei halua siitä samasta kupista latkia ;)


      • käppänän emäntä
        pro koirat kirjoitti:

        Hienoja vienkkejä!! Märkä pyyhe siis on ilm. koiran selässä? Itse olen miettinyt miksei mustille koirille ole tehty hyvin tuulta läpi päästäviä, ohuita valkoisia helleloimia tmv. Musta koira kun kuumenee ihan tulikuumaksi auringonpaisteessa.

        Matkajuomapullosta vielä; itse teen vielä niin, että jos koira ei juo kupista sitä määrää minkä siihen olen kaatanut, roiskutan lopun veden mahaan ja rintaan, kun teen tuon koiran ollessa selällään, jää tyytyväisenä pötköttämään siihen :)

        Koiran juomapullostahan voi myös ihminen juoda vettä, ruuvaa vain sen kuppiosan juonnin ajaksi pois, jos sitten ei halua siitä samasta kupista latkia ;)

        Kyllä koiran selkään se pyyhe, pannan voi ommella kiinni niin pysyy menossa mukana, halpa ja helppo tehdä itse. Itsellä on tuo käppänä musta-hopea, eli aurinko lämmittää hyvin turkin. Pitääpä alkaa tuunaamaan tuollaista helleloimea koiralle, vois toimia, sadetakista saa kaavatkin, kiitos ideasta.


      • pro koirat
        käppänän emäntä kirjoitti:

        Kyllä koiran selkään se pyyhe, pannan voi ommella kiinni niin pysyy menossa mukana, halpa ja helppo tehdä itse. Itsellä on tuo käppänä musta-hopea, eli aurinko lämmittää hyvin turkin. Pitääpä alkaa tuunaamaan tuollaista helleloimea koiralle, vois toimia, sadetakista saa kaavatkin, kiitos ideasta.

        toivottavasti helleloimi-idea toimii, valkoiseen ei lämpö juuri kiinni kyllä ota. Kunpa itsekin osaisin ommella ;)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1837
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1534
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1233
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe