Kertokaa tyhmälle

pölkkypää

onko kaksisuuntaisen masennus samanlaista kuin masennuksessa yleensä? Menettääkö pibo kaiken mielenkiinnon kaikkeen ja voiko esimerkiksi tunteiden "kuoleminen" puolisoon johtua pibon masennuksesta?

11

291

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rnjwöj

      On samanlaista ja monet sanoo, jopa lääkäritkin, että bipolaarinen masennus on monta kertaa vaarallisempaa, tuskallisempaa koska tulee vähän puskista ja yllättäen. Joillakin voi edellinen päivä olla taivasta ja seuraavana ranteet auki. Mielialojen vuoristorata myös on väsyttävää ja ei jaksa taistella syvemmässä masiksessa sitä vastaan tai pienimpiäkään vastoinkäymisiä. Onneksi on nykyään hyvät lääkkeet.

      • rnjwöj

        tunteiden kuoleminen puolisoon voi johtua masiksesta. Voimia sinne!


      • onko näin

        "Joillakin voi edellinen päivä olla taivasta ja seuraavana ranteet auki"

        Voiko vaihtelu olla noinkin nopeaa? Eikö diagnostisissa kriteereissä lue, että manian pitää kestää tietyn aikaa ennen kuin se luokitellaan oikeaksi maniaksi?


      • Väsynyt2014
        onko näin kirjoitti:

        "Joillakin voi edellinen päivä olla taivasta ja seuraavana ranteet auki"

        Voiko vaihtelu olla noinkin nopeaa? Eikö diagnostisissa kriteereissä lue, että manian pitää kestää tietyn aikaa ennen kuin se luokitellaan oikeaksi maniaksi?

        Kyllä, vaihtelu voi olla noin nopeaa ja jopa yhden vuorokauden sisällä ääripäissä käydään useampaan kertaan.

        Sairastan itse nopeakiertoista ja sekamuotoista kaksisuuntaista ja elämä on helvettiä - paitsi oireettomina kausina, jolloin olen kuin muutkin.
        Oireettomat kaudet ei vaan minulla kauan kestä, kun mielialojen tempoilu taas alkaa.

        Omani alkoi "tavallisena masennuksena", jota kesti muutama vuosi.
        Siitä sitten karkasi tempoiluksi ja tuntuu pahenevan vuosi vuodelta.


      • Bipolaari
        onko näin kirjoitti:

        "Joillakin voi edellinen päivä olla taivasta ja seuraavana ranteet auki"

        Voiko vaihtelu olla noinkin nopeaa? Eikö diagnostisissa kriteereissä lue, että manian pitää kestää tietyn aikaa ennen kuin se luokitellaan oikeaksi maniaksi?

        Kyllä voi. Kyseessä on tuolloin sekamuotoinen jakso. Itselläni nopeasyklinen eli ääripäät voi vaihdella jopa vartin välein. Vaativin bipon muoto hoitaa ja vaarallisin elää siinä hetkessä...


      • 14+4
        onko näin kirjoitti:

        "Joillakin voi edellinen päivä olla taivasta ja seuraavana ranteet auki"

        Voiko vaihtelu olla noinkin nopeaa? Eikö diagnostisissa kriteereissä lue, että manian pitää kestää tietyn aikaa ennen kuin se luokitellaan oikeaksi maniaksi?

        Niin tuttua tuo taivaasta ranteet auki fiilikseen liikkuminen. Myös valtava rakkaus ja suuri viha puolisoa kohtaan on tuttua. Päivän aikana ehtii jo muutaman kerran vakavissaan erota tai palvoa kumppaniaan. Olen alkanut pitää tunteeni omana tietonani ja se näkyy sitten ärtyisyytenä ulospäin. Aivotkin on kuvattu ja ihan normaalit ovat. Että ei oo mörkö päässyt niitä järsimään. Kyllä tää tauti on jokin muu juttu aivoissa kuin fyysinen ulospäin näkyvä vika. Onko sitten sähköt, hormoonit, aineenvaihdunta tai joku muu pielessä kaksisuuntaisella vai onko se jokin kehon hermostollinen kiihtynyt toimineisuus joka ei näy kuvissa ja jota ei nykyisillä menetelmillä vielä osata testata. Onhan se atomikin olemassa vaikka ei paljaalle silmälle näy ja nyt näkyy kun on keksitty laitteet sitä varten. Emme voi sanoa että maailmaa ei ole vain siksi että olemme sokeita.


    • h4gwesgrgsr

      Bipolaarisen masennuksen oireita on lähes mahdotonta erottaa tavallisesta masennuksesta. Joku tutkimus kyllä väittää että bipolaariseen masennukseen liittyy useammin lisääntynyttä unentarvetta ja ruokahalun kasvua kun taas tavallinen masennus aiheuttaa useammin unettomuutta ja ruokahalun pienenemistä. Tutkimuksen luotettavuudesta en mene sanomaan mitään.

      • arjen askareista

        Juu, oma masisvaiheeni bipolaarihäiriössä (onnekseni kuitenkin lievempi tyyppi 2) on ilmennyt ennen kaikkea väsymyksenä. Ja toki omanarvonto, itseluottamus ja itsetunto on alentunut / heikentynyt, niinkuin masentunella ihmiselä yleensäkin.

        Ja mikää ei ole oikein kiinnostanut, ja mitään en ole oikein saanut aikaiseksi. Nyt onneksi suunta ylöspäin. Opiskelukevät just takana ja kesätyöt alkamas. Vihdoin sain aikaiseksi pakata ja viedä talvivaatteita vintille, sulattaa jääkaapin pakastinlokeron, jossa kestää (siksi täällä "roikun" sitä odotellessa). Ja jattelin jopa, että pesisinkö nuo ikkunatkin, kun meni näin kylmäks, ja jossain vaihees sekin pitäis tehdä. Siitepölyaika ei vaan lienee vielä kokonaan ohi. Eli nämä asiat vaatii vähän ekstraponnistusta ihmiselle, joka ei ole mikään käytännön eikä talousihminen.:D

        Kun kokee, että tulee ymmärretyksi, tai edes jotain siihen suuntaan kun on ollut kohtuuttomien vääryyksien taholta raskautettuna, mielikin alkaa samalla kirkastua. No jotain oikeutusta anyway kaikelle vääryydelle, mitä olen kohdannut -


    • h4gwes... kertoi mistä olen itsekin lukenut. Masennuksen oirekuvassa ei ole mitään erityistä, josta tunnistaisi/erottaisi. Masennuksessa mielenkiinto menee kaikkeen, ellei sitten ole niin paha että alkaa kiinnostaa ottaa itsensä päiviltä. Mutta hoito ja aika auttavat - sinnitelkää.

      • Bipolaari

        Olen keskustellut asiasta bipoon erikoistuneen professorin kanssa ja hän kertoi että bipojen masennukset ovat usein paljon syvempiä/vaikeampia kuin yksisuuntaisten masentuneiden.


    • Tämä on vaikea kysymys, itse luulen sairastaneeni jo pian 25 vuotta johon mahtuu kolme pidempää (n 3 - 4 kk) saikun vaatinutta masennusjaksoa, siis vaikeita. Ne ovat olleet tyyppiä 'agitated / mixed'. Sitten on talvimasennus ja syklisyys, jotka ovat tyypiltään atyyppisiä, eli väsymys, energiavaje, ärtyisyys, mieluiten liikaunisuus kuin pahojen jaksojen unettomuus/melankolia. Sama mies, eri oirekuvat. Nuo vaikeat masennukset ovatkin sitten olleet niin vaikeita, että sairaalaan on pitänyt mennä. Tulevat aika nopeasti (oireiden paheneminen sietämättömiksi o nopeaa), ja kestävät piinaavan pitkään. Nuorena sain sähköä, joka nosti ylös nopeasti, nyt viimeksi en saanut vaikka anelin. Ei saanut kyllä kukaan muukaan, koska ei ollut lääkäriresursseja. Ei kannata sairastua kesäaikaan.

      Seuraan NIMH:n sivuja ja luen muutenkin netistä tutkimusselosteita / tutkimusartikkeleita bipoon liittyen. Selkeitä eroja ei mun muistini mukaanole osoitettu bipo/unipolar välille. Joitakin muistan - eroahdistus, enemmän yliunisuutta jne. Mutta pieniä olivat. Minulla on se käsitys että mielialahäiriödiagnostiikka on menossa uusiksi. Ainakin NIMH.n sivuilla aihetta käsitellään usein. Toistaiseksi BP2.

      Voimia joka suuntaan masennuksen kanssa. Reilu vuosi sitten meinasin päättää päiväni masennus-paniikissa, enkä uskonut ikinä selviäväni. Hoidetaan itseämme.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2052
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      165
      1582
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1537
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1348
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1270
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      275
      1115
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      131
      1027
    8. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1022
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1003
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      53
      847
    Aihe