Voiko koholla oleva kalprotektiini-arvo viitata...

pelokassuoli

Voiko koholla oleva kalprotektiini-arvo viitata muuhun kuin tulehdukselliseen suolistosairauteen?

Helmikuussa minulla oli viikon ripuli, ripuloin vesiripulia noin 3 kertaa päivässä. Olen töissä sairaalassa ja siellä oli Noroa niin ajattelin että kyse on samasta taudista. Terkkari sanoi, että ei kuullosta kyllä Norolta mun tautini, mutta ei tehnyt muuta kun kirjotti nihkeesti saikkua.

Noin viikon kaikki oli ok, sitten alkoi tulla vesiripulia kerran päivässä. Ja siitä lähtien on ollut välillä vesiripulia, välillä ripulia, välillä löysää, harvemmin kiinteetä ja monia päiviä kun ei tuu mitään. On ollut järkyttäviä kipukohtauksia oikealla alavatsassa. On otettu testiä verestä ja ulosteesta sekä tähystetty paksusuoli. Oirelin 4 kuukautta ennen kuin pääsin tähystykseen. Oireilin tähystyksen jälkeen kuukauden ennen kuin sain lähetteen sairaalaan.

Eli ainoa löydös viiden kuukauden aikana on ollut koholla oleva kalprotektiini-arvo. En tiedä mitä se oli alussa mutta nyt viimeksi lääkäri sanoi että se on laskenut arvoon 260. Normaali arvo olisi siis alle 100. En huomannut kysyä kuinka korkea se on ollut alussa, enkä huomannut kysyä että niin mihin sairaalaan lähete on laitettu. Minuun kuulemma otetaan yhteyttä.

Nyt odottelen taas että koska saan kutsukirjeen jonnekkin ja montako kuukautta pitää vielä ripuloida. Uutena oireena kuukauden ajan ovat olleet nivelkivut, niiden jäykkyys ja kuumottelu. Myös alaselkä on jäykkä ja kipeä. Aamulla en meinaa päästä ylös sängystä.

Että täällä nyt pelkään mikä minulla on. Pelkään että selkärankareuma ja Crohin tauti :(

55

63042

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuomasss

      Varmaan vähän myöhässä tulee vastaus mutta crohnin taudilta kuulostaa... Itsellä calpro-arvo oli melkein 1700 mutta useissa tähystykissä ei ole kuitenkaan havaittu mitään, vaikka crohnin tautia epäilevätkin. Vatsakivut on mulla kovia juurikin oikealla alavatsassa ja keskellä ylhäällä. Tämän lisäksi on suu täynnä aftoja aina kuukausia kerrallaan.

      Onko asia sun kohdalla jo edenny?

      • Pelokassuoli

        Hei, kiitos paljon vastauksestasi!

        Lopulta sain kirjeen sisätautipolilta että mahdollisesti puolen vuoden päästä paksusuolentähystys. Soitin sinne itkukurkussa että eikö muuta tutkita ja vieläkö pitää oireista kärsiä. Käskivät soittaa lähetteen tehneelle YTHS:lle. No YTHS oli mennyt juuri kuukauden lomalle! Tänään soitin ja perjantaina kuulemma lääkäri soittaa mulle. Saas nähdä mitä sanoo. Tänään olen ripuloinut kolme kertaa ja nyt kamala horkka. Elämä käy aivan sietämättömäksi näillä oireilla :(


    • Tuomasss

      No on kyllä ihme touhua, itse tosiaan ravaan tähystyksessä alituiseen eikä mitään ikinä löydy.

      Toivottavasti saat asiat kuntoon! Pitää vaan muistaa aina pyytää nopeampaa käsittelyä koska mitään ei muuten tapahdu. Tai sitten vaan suoraan yksityiselle. Mehiläisessä maksaa paksusuolem tähystys muistaakseni alle 300e.

      • pelokassuoli

        Väliaikatietoa!

        Tapasin lääkärin ja hän sanoi, että mulla on ärtynyt suoli. Pahimmillaan mun kalprotektiiniarvo oli kuulemma ollut 500. Kysyin mistä korkea arvo voi johtua. Lääkäri vastasi, että mistä vaan. Ja sitten hän sanoi, että juurikin ärtyneestä suolesta. Itse olen luullut, että tuolla arvolla juuri poissuljetaan ärtynyt suoli, että ärtyneessä suolessa se ei nousisi.

        Nyt en sitten ole syönyt moneen viikkoon oikein mitään, koska noudatan nyt lääkärin määräyksestä fodmap-dieettiä ja olen kasvissyöjä. Ja jotenkin masentaakin, niin ruokailu ei kiinnosta. Aloitin myös kuitulisän. Uloste on ollut nyt kiinteämpää, mutta kivut ja turvotus ovat yhä läsnä. Nivelkipuja on ajoittain. Kamala akne vaikka ei mitään söis.Pitäs viedä taas ulostenäyte. Katotaan mitä sitten.


      • Klara2
        pelokassuoli kirjoitti:

        Väliaikatietoa!

        Tapasin lääkärin ja hän sanoi, että mulla on ärtynyt suoli. Pahimmillaan mun kalprotektiiniarvo oli kuulemma ollut 500. Kysyin mistä korkea arvo voi johtua. Lääkäri vastasi, että mistä vaan. Ja sitten hän sanoi, että juurikin ärtyneestä suolesta. Itse olen luullut, että tuolla arvolla juuri poissuljetaan ärtynyt suoli, että ärtyneessä suolessa se ei nousisi.

        Nyt en sitten ole syönyt moneen viikkoon oikein mitään, koska noudatan nyt lääkärin määräyksestä fodmap-dieettiä ja olen kasvissyöjä. Ja jotenkin masentaakin, niin ruokailu ei kiinnosta. Aloitin myös kuitulisän. Uloste on ollut nyt kiinteämpää, mutta kivut ja turvotus ovat yhä läsnä. Nivelkipuja on ajoittain. Kamala akne vaikka ei mitään söis.Pitäs viedä taas ulostenäyte. Katotaan mitä sitten.

        Mene toiselle lääkärille vaikka kerran hyvälle gastroenterologille yksityispuolelle ja pyydä lähete julkiselle gastropolille. Niin minä tein muuten en olis päässyt arvauskeskuksesta oikeaan hoitoon pian.


      • sikke10

        keskus-sairaalassa jkl 41,20e


    • Tuomasss

      Itsellä jotenkin mennyt luotto tähän touhuun. Ei kiinnosta käydä enää lääkärissä (yksityisellä tai kunnallisella) kun eivät mitään tiedä, eivätkä diagnoosia osaa tehdä. Ja kun diagnoosia ei ole, en myöskään mitään oloa helpottavia lääkkeitä saa.

      Ilmoittele miten tuo dieetti toimii?

      Tsemppiä masenteluun! Tiedän kuinka maassa mieli voi olla mutta jotenkin pitäisi aina pystyä positiiviseen ajatteluun

    • Vatsas.

      Jopas on lääkärillä selitykset olleet sitten Kalpro-arvosta.

      Kalproktiini-arvot otetaan tosiaan jos epäillään suolistosairauksia kuten Crohnia taikka haavaista paksusuolta. Myös syöpä vatsassa/paksusuolessa pitäisi näkyä kalproktiini-arvon kohoamisena tietenkin muiden siihen liittyvien oireiden ohella.

      Itse kun kävin kanssa epämääräisten vatsa-oireiden takia mittaamassa kalpron, niin näyte tuli takaisin arvolla 24, joka on tosiaan todella vähäinen. Kuitenkin kohonneena sen pitäisi kieliä jostain ruoansulatus- tai vatsan alueen ongelmasta. Käsittääkseni noinkin korkea arvo kuin 500 osoittaa kyllä sitä kuuluisaa "jotakin", mutta jotenkin tuntuisi että nyt on kyseessä joku muu kuin pelkkä ärtynyt paksusuoli.

      Ihmettelen kyllä että miksi lääkäri sanoisi tuollaista arvon ollessa kuitenkin 500. Oman käsitykseni kanssa on että ärtynyt paksusuoli ei pitäisi kovinkaan korkealle vetää tuota arvoa, mutta mistäpä sitä tietää toisaalta vähän sen vakavuudesta riippuen.

    • pelokassuoli

      Tilanne on nyt paljon parempi!

      Mutta ei vieläkään "terve". Kalpro oli kuulemma nyt alle 50. Suurin muutokseni ruokavaliossani oli, että en syönyt laintaan vehnää, ruista enkä ohraa. Luulen, että suolistoni ei jostain syystä enää siedä noita. Mutta hassua, että tosiaan vatsataudin jälkeen tuo kalpro hyppäsi viiteen sataan ja heilui kahdeksan kuukautta liian korkealla ja sitten sain sen alas pidättäytymällä kolmesta viljasta.

      Tällä hetkellä aloittelen myös maidotonta ruokavaliota, josko sitten oireet lakkaisivat kokonaan. Eli tosiaan vielä vähintään kerran viikossa lentää yhtäkkiä ripuli. Alavatsakipuja on useammin ja turvotusta päivittäin.

      Ihmeellinen on ollut vatsani seikkailu tänä vuonna. Hiukan pelottaa, että taustalla on jotain vakavampaa ja tämä ruokavalio helpottaa tilannetta, mutta ei poista itse syytä... Ja terveydenhuollossa ollaan nyt niin tyytyväisiä kun he "ratkaisivat" tilanteeni hienolla dieetillä. Olen yhä jonossa paksusuolen tähystykseen, mutta veikkaan etteipä sieltä mitään löydy kun ei löytynyt ekallakaan kerralla. Veikkaan että jos on jotain häikkää niin se löytyisi varmaan ohutsuolen puolelta.

      Yritän nyt opetella syömään ihan uudella tavalla ja tietysti toivon, että dieetit parantaa, mutta pelkään kyllä että jotain ikävää tuolla suolessa muhii...

    • pelokassuoli

      Vatsa voi ihan hyvin uuden ruokavalion avulla, vielä kuitenkin joskus tulee kipukohtauksia, enää harvemmin ripulia.

      Mutta selkä. Sain nyt lähetteen reumapolille, koska suolistotuskani aikana myös alaselkäni ja niveleni vammailivat varsinkin öisin ja aamuisin. Nyt vaikka suolisto on rauhoittunut, niin tilanne selässä sen kuin kärjistyy. Toivottavasti pelkoni ei käy toteen, minähän arvelin, että saan tuomiokseni Crohnin ja selkärankareuman :(

      • kalpro koholla minullaki

        Saitko lopulta diagnoosin?


      • pelokassuoli
        kalpro koholla minullaki kirjoitti:

        Saitko lopulta diagnoosin?

        Vatsan suhteen sain diagnoosin "ärtyvä suoli". Itse olen sitä mieltä, että olen yliherkkä vehnälle, rukiille, ohralle ja maidolle. Kalproni oli pitkään niin korkealla, että mielestäni suoleni oli enemmän kuin ärtynyt. Se oli tulehtunut. Selän osalta työdiagnoosina on "tulehduksellinen selkäkipu" ja odottelen aikaa reumapolille. Selkärankareumaa epäillään, ja mikäs muu sen oisi niin ihanasti provosoinut syttymään kuin suolistotulehdus :(


    • Butterfly94

      Osaisitteko auttaa minua? Itsellä oli calpro arvo 750 eli todella korkea.. Lääkärin mukaan viittaa johonkin suolistotulehdukseen.. Suvussa on chronin tautia, mutta mitään ripulia ei kuitenkaan minulla ole.. Lokakuussa olen kyllä menossa paksusuolen tähystykseen ja se pelottaa todella paljon.. Minulla on siis jo muutaman kuukauden ajan ollut sellaista, että kun käyn vessassa niin tulee verta.. Sitä tulee todella paljon ja se on väriltään ihan kirkkaanpunaista.. Mutta sitä tulee vaan ajoittain.. Muuten olen hyvässä kunnossa, mutta vatsakipua on välillä ja alituinen kakkahätä, mutta ei tosiaan mitään ripulointia.. Eli mikä minulla voisi olla?

      • Blobloo

        Menin lääkäriin ripulin (seassa verta ja limaa) takia. Aiemmin ollut paljon ummetusta. Calpro-arvo 4500 eli reilusti enemmän kuin se max 50.
        Sain tähystys ajan ja sieltä colitis ulcerosa diagnoosin!


      • Anonyymi

        Voi olla peräpukamat myös osasyynä.


      • Anonyymi

        Älä pelkää tähystystä. Ikävin vaihe siinä on suolen tyhjentäminen koska silloin pitää juoda pahanmakuista litkua, joka saa aikaan vesiripulin. En ole koskaan saanut koko annosta juotua, mutta kun ulos tuleva litku ei enää sisällä kiinteitä kokkareita vaan vain pieniä hiutaleita, niin se on riittänyt.

        Itse tähystys on mennyt hyvin, muistuttaa lähinnä kuin olisi ilmavaivat. Jos sattuu, niin sano heti, jolloin lääkäri voi helpottaa hidastamalla tahtia, ja myös asentoa voidaan vaihtaa ja hoitaja auttaa painamalla vatsaa oikeasta kohdasta.

        Minut on tähystetty varmaan 30 kertaa. Jos pelottaa, niin voi pyytää etukäteen lääkettä. Itse en ole tarvinnut.


    • Hhmmmmm

      Täällä kanssa pohditaan, että mikä vikana... Vatsakipuja ja löysiä ulosteita jo monta vuotta. Kaksi kertaa lääkärin vastaanotolla ylävatsakipujen vuoksi. Lääkäri totesi, että vatsalaukku syystä tai toisesta ärtynyt ja sain lääkekuurin, joka neutraloi vatsahappoja. Oireilu kuitenkin jatkui ja hakeuduin uudestaan vastaanotolle. Ulosteesta otettiin juurikin tämä F-calpro arvo, joka oli yli 1200.. Kolonoskopiaan sain ajan, jossa ei mitään löydöksiä.. Mistäköhän tämä F-calpro arvon nousu voisi johtua? Näillä tutkimuksilla siis oikeastaan tulehduksellinen suolistosairaus pois suljettu..

      • Mauriizio

        Hei! Minulla F-calpro 3442 laitto lekuri kyllä kesk sairaalaan mutta oirullista oottaa kuukausi.Hän ei ymmärtänyt kokeen nousua kun ollut keväälläkin korkea. Aamulla koko keho pirullisen kipeä. Eppäilen pahinta ja ootella pittää. Hermoille tietenkin käy. Palaillaa kuulumisiin.


      • Anonyymi

        Calpro voi nousta muidenkin tulehdusten takia, mikä vaan tulehdus hampaiden ja peräsuolen välillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Calpro voi nousta muidenkin tulehdusten takia, mikä vaan tulehdus hampaiden ja peräsuolen välillä.

        Miten tuo voi olla totta?? Minulle sanottiin että esim. ärtynyt suoli ei nosta calbro arvoa .Eikös tuo calbro ole juuri se mikä näyttää suolisto tulehduksen crhonin taudin ,colitin,ym.sehän otetaan ulosteesta.Sekoitatko calbron CRP kokeeseen,joka otetaan verestä!


    • naikkonen25

      Mullakin on jonkinlainen lievä crohn ja se näkyi calpron nousuna testeissä, verikokeet oli ihan hyvät.. Mullakin alkoi vissiin koko homma niin että tuli verta ja usein oli ummetusta, sitte muutaman kerran ollu just se vaihe että kuralla koko ajan verta.. Kortisonia jouduin ottaa ekan kerran ja söin melko pitkän kuurin tässä tänä vuonna, oon vielä vähän hukassa et mitähän lääkettä tohonkin söis kun oon aika lääkevastainen tyyppi oikeastaan ja siihe pitäis vetää jotain nappeja joka pv..

      Muutaman vuoden toi tauti ollut mulla, mut selvis vasta antibioottikuurin jälkeen kun se laukas oireet uudelleen pitkästä aikaa.. Tulevaisuus kyllä pelottaa, koska tuntuu että on pelkkää pahaa vaan aiheutunut ihmisille noista.. :S Muutenkin mulle tullut sellainen kierre, että alan aina pelätä vatsan sekoamista ja joskus se on mennyt hermoilusta löysäksi.. Ärsyttävää kyllä.. Mulla ei oo oikein vertaistukea koko juttuun, koska mun suvussakaan kellään ei ole tätä.. :/

      • Anonyymi

        Liity potilasyhdistykseen, www.ibd.fi. Vertaistukea, sopeutumisvalmennusta, tapahtumia, oma lehti.


    • Eemeli6000

      Hakeuduin vuosi sitten erilaisten vatsavaivojen takia lääkäriin. Minulla oli calpro tässä vaiheessa yli 6000. Mittarit loppuivat siihen, eikä lääkärini ollut ikinä nähnyt vastaavaa.

      Itseä tutkimalla ja eri ruokavalioita kokeilemalla olen ollut nyt vuoden ilman viljoja ja olutta. Vähensin myös perunan ja punaisen lihan syöntiä. Olen siirtynyt syömään enemmän riisiä, riisinuudelia, vihanneksia sekä kalaa ja kanaa. Lääkkeitä en ole missään vaiheessa syönyt.

      Ensimmäisten kolmen kuukauden aikana Calpro tippui 4:ään. Eli 6000:sta 4:ään.
      Tällä hetkellä oloni on loistava.

      Suosittelen kokeilemaan. En tiedä olenko poikkeus, mutta minua muutos ruokavaliossa auttoi. Muista kärsivällisyys. 6kk:tta meni, kun eroa alkoi selvästi huomaamaan mahan käytöksessä.

      • Keittolinjalla

        Lokakuussa 2016 alkoi ripuli joka kesti kaksi viikkoa. Ripuli loppui mutta sitten alkoivat kovat vatsakivut nimenomaan vatsalaukussa. Calpro oli myös yli 6000. Asiaa ihmeteltiin mutta varsinaisia tutkimuksia ei meinattu tehdä ollenkaan koska minulle oli tulossa paksusuolen tähystys huhtikuussa 2017! Oli vaan yritettävä itse rauhoittaa suoli. Siirryin riisiä lukuunottamatta, täysin! viljattomaan ruokavalioon. Kana käy, mutta mieluusti sekin hienonnettuna. Ei perunaa. Olo on tasoittunut. Sattuman johdosta pääsen nyt kuitenkin ohutsuolen magneettikuvaan. Lähettävä lääkäri arveli crohnin tautia.


      • Anonyymi

        Mahtavaa kuulla, että ruokavaliosta on ollut suuri apu. Sain diagnoosin keväällä ja aloitin saman tien muutoksen ruokavaliossa ja olen voinut paremmin ja calpro on nyt hieman yli 100. Tuntuu vain että lääkärille tästä ei voi puhua suoraan.


    • rakasriisi

      Riisi on kyllä ihmeellisen ihana vatsalle. Aikoinaan kun hädin tuskin pystyin maissia syömään (antoi/antaa ripulia, turvotusta ja ilmavaivoja) (pystyn joissakin määrin maissia syömään , pahin on kyllä ns. "koko" maissi) jos söin pari kupillista riisii tunnin-muutaman kuluttua, välttyi ripuli!!

      • Anonyymi

        Viimeksi kun söin maissinjyviä tulivat sulamattomina ulos ripulin kera.
        Kesällä kokeilin josko kauraa voisi syödä. Ei voinut!
        Vehnää ja ruista sekä ohraa en oo syöny vuosiin.
        Ei ole keliakiaa, testattu apteekin testillä ja nyt äskettäin lääkärissä verikokeella.

        Joskus olen kokeillut ihan tärkkelyksetöntä ruokavaliota. On kyllä työläs, mutta kyllä auttaa vaivoihin.

        Mulla on selkärankareuma, ollut jo yli 30 v.


    • Onebigkiss

      Mulla on ollut samanmoisia oireita,ripuli kesti yli vuoden ja calpro oli 1044.Sain lopulta kaikkien tähystysten jälkeen suolistoantibiootin 10 päivän kuurin jälkeen alkoi oireet pikkuhiljaa helpottamaan.Oli myös nivelkipuja ja edelleen oik.alhaalla ajoittain kipu.Nyt calpro laskenut 500.Jäätävää diagnoosin etsimistä ja jännittämistä tämä elämä.Tsemppiä sinulle!

      • SamaVaiva

        Kuten tuossa ylempänä lukeekin, niin kun/jos vatsakipuja, ripulia ja kalpro koholla, niin yksinkertaisesti yleensä ongelma saa korjattua jättämällä KAIKKI viljat pois. Ei kaurapuuroa ei mitään. Vaihtoehtoja löytyy kun vähän tutkii.

        Suoliston oireilu voi aiheuttaa myös nivelvaivoja ja muita kipuja, kun verenkiertoon pääsee vieraita aineita viallisen, vuotavan suolen johdosta. Myös nämä ongelmat korjautuvat kun suolisto rauhoittuu, mutta tässä saattaa mennä jopa vuosi.

        Nim. Kokemusta on ja onneksi nyt kunnossa. Ps. Lääkäreistä ole mihinkään :D


      • Anonyymi
        SamaVaiva kirjoitti:

        Kuten tuossa ylempänä lukeekin, niin kun/jos vatsakipuja, ripulia ja kalpro koholla, niin yksinkertaisesti yleensä ongelma saa korjattua jättämällä KAIKKI viljat pois. Ei kaurapuuroa ei mitään. Vaihtoehtoja löytyy kun vähän tutkii.

        Suoliston oireilu voi aiheuttaa myös nivelvaivoja ja muita kipuja, kun verenkiertoon pääsee vieraita aineita viallisen, vuotavan suolen johdosta. Myös nämä ongelmat korjautuvat kun suolisto rauhoittuu, mutta tässä saattaa mennä jopa vuosi.

        Nim. Kokemusta on ja onneksi nyt kunnossa. Ps. Lääkäreistä ole mihinkään :D

        Kaurpuuroa on pakko syödä 700Euron työeläkkeellä,ei paljon kiinnosta lääkäreitä,annetaan sellaisia Diagnoosia että hävettää..


      • Anonyymi
        SamaVaiva kirjoitti:

        Kuten tuossa ylempänä lukeekin, niin kun/jos vatsakipuja, ripulia ja kalpro koholla, niin yksinkertaisesti yleensä ongelma saa korjattua jättämällä KAIKKI viljat pois. Ei kaurapuuroa ei mitään. Vaihtoehtoja löytyy kun vähän tutkii.

        Suoliston oireilu voi aiheuttaa myös nivelvaivoja ja muita kipuja, kun verenkiertoon pääsee vieraita aineita viallisen, vuotavan suolen johdosta. Myös nämä ongelmat korjautuvat kun suolisto rauhoittuu, mutta tässä saattaa mennä jopa vuosi.

        Nim. Kokemusta on ja onneksi nyt kunnossa. Ps. Lääkäreistä ole mihinkään :D

        Jos sinulla on haavainen paksunsuolen tulehdus tai crohnin tauti, niin ruokavalio ei auta.
        Tautien luonteeseen kuuluvat paranemis- ja pahenemisvaiheet. Jos pitää dieettiä paranemisvaiheessa, voi kuvitella että paraneminen johtui dieetistä. Samoin voi kuvitella että paheneminen johtuu ruoasta.

        Sen sijaan toiminnalliset vatsavaivat voivat helpottaa Fodmap-ruokavaliolla.

        Menkää lääkärille, vaatikaa riittävä selvitys mikä teitä vaivaa, onko kyseessä toiminnallinen vaiva vai crohn tai haavainen tulehdus.
        Jos on tulehdus, pitää syödä lääkkeitä. Itselläni on ollut yli 40 vuotta haavainen paksunsuolen tulehdus ja pärjännyt sen kanssa, tiedän mistä puhun.


    • nuuur
      • maasko

        IBD-Suomi on kyllä hyvä blogi suolistosairaille ja asiasta kiinnostuneille :)


      • ibd-jari

        Kiitos hyvästä sivustosta!


      • Anonyymi
        maasko kirjoitti:

        IBD-Suomi on kyllä hyvä blogi suolistosairaille ja asiasta kiinnostuneille :)

        Potilasyhdistys IBD ja muut suolistosairaudet ry:n sivut ovat osoitteessa https://ibd.fi

        Vertaistukea, tapaamisia, sopeutumisvalmennusta. Kannattaa lukea noita sivuja ja liittyä yhdistykseen.


    • OnuVesa

      Hieman on ristiriitaista. Jos jättää kaikki viljat pois - myös kauran, jota terveyskeskuksen ravitsemusterapeutti suositteli - ja lisäksi tietysti perunan ja muut koisokasvit (ml. tomaatti, paprika), ja kaikenlaisen alkoholin, myös oluen, ja kaikki hiilihappopitoiset juomat, myös mineraaliveden, ja kaikki maitotuotteet, myös laktoosittomat ja juustot, niin mitähän tässä enää voi syödä ja juoda? Riisinuudeleita ja vettä? Mitä voi syödä ulkona - lounasravintolassakaan?

      Suoltani on tähystetty moneen kertaan, ensimmäisen kerran yli 30 vuotta sitten, jolloin tilanne normalisoitui lopettamalla kahvinjuonti. Olisipa se nytkin niin helppoa! Kalpro-arvo oli pari viikkoa sitten 2300 ja vessassa on täytynyt käydä jopa 30 kertaa vuorokaudessa. Seurauksena univajetta, mahdollisesti aliravitsemusta, masennusta ja yleistä pahaa oloa, kaikkien muiden ongelmien päälle. Hyvä, että tällainen palsta on on olemassa, kuten on Crohn ja Colitis ry., josta saa ns. vertaistukea. Eemeli6000:n ja Keittolinjan mainitsema kalpro-arvo ainakin osoittaa, että minulta mitattu 2300 ei olekaan Suomen ennätys eikä siihen kuole, ainakaan heti.

      • crohn19vuotta

        "Jos jättää kaikki viljat pois - myös kauran, jota terveyskeskuksen ravitsemusterapeutti suositteli - ja lisäksi tietysti perunan ja muut koisokasvit (ml. tomaatti, paprika), ja kaikenlaisen alkoholin, myös oluen, ja kaikki hiilihappopitoiset juomat, myös mineraaliveden, ja kaikki maitotuotteet, myös laktoosittomat ja juustot, niin mitähän tässä enää voi syödä ja juoda? Riisinuudeleita ja vettä? Mitä voi syödä ulkona - lounasravintolassakaan? "

        Muuten hyvä lista mutta juustoja pitäisi pystyä syömään. Myös kaikki tupakkatuotteet ja lisätty sokeri on haitaksi. Pikkuhiljaa noita voi kokeilla pieniä määriä mutta ensimmäiset pari kuukautta olisi hyvä vetää tiukkaa ruokavaliota. Nauttia voi esim hyvästä pihvistä ja salaatista.

        Onnea yritykseen, ja jos onnistut, niin myös ensimmäiseen repsahdukseen kun akuutti tulee takaisin sillä tämä on tasapainoilua sairastumisen ja elämästä nauttimisen välillä.

        8 vuotta remissiossa ja parin päivän ryyppyreissun jälkeen cal-pro pompsahti nyt 1600 eli takaisin leivättömän pöydän ääreen.


    • jäbä84

      Voiko calpro näyttää väärin? Itsellä ihan yllätten tuli kerran reippaasti kirkasta verta 2015 syksyllä pönttöön ilman mitään vatsaoireita. En kiinnittänyt tähän sen enempää huomiota, koska ajattelin pukamiksi eikä sitä enään ole tämän jälkeen tullut. 2017 kesällä huomasin, että ulosteessani olisi taas mahdollisesta verta. Kävin näyttämässä lääkärillä joka totesi, että mulla pukamia josta saattavat olla peräisin.

      Syksyllä 2017 kuitenkin mielestäni edelleen aavistuksen verta sanoi, että voi tehdä kolosnokopian no tämä tehtiin. Suoli näytti ok mutta peräsuolessa mahdollisesti jotain harmautta ottivat vain siitä jostain syystä näytteen ja siinä ei ollut mitään epäili mahdollisesti vanhaa tulehdusta peräsuolessa mikä rauhoittunut minulla oli ennen sitä ollut kihomatoja joten en tiedä oliko tuo harmaus sitten niistä?

      2018 helmikuussa oli kova stessi ja ihan kuin salama olisi iskenyt heräsin yksi aamu sellanen todella outo olo vatsassa samalla uloste oli muuttunut muotoaan sellaiseksi mitä itsellä ei ikinä ole ollut eli ihme haju ja sellaista vihreää lehmän läjää. Myös vatsassa paikotelle selvästi pistäviä alueita joita pystyi ihan sormen päällä näyttämään. Epäili heti, että tulehdus aktivoitunut ja otettiin calpro, perkuleesti verikokeita ja kaikki oli ok calpro oli vain 12 tällöin oireita ei ollut ollut kuin vasta muutaman päivän.

      Kivut vain jatkuivat ja muuttuivat sellaisiksi jotka tuntuivat paksusuolen mutkakohdissa oli jopa niin kipeät kuin olisi kylkiluu murtunut enkä pystynyt nukkumaan kunnolla maha todella kipeä. Todella kovat suolistoäänet, hulluja ilmavaivoja. Ravasin lääkäreissä ja otettiin kokeita. Kävin itse koko vatsan magneettikuvassa jossa tarkistettiin sisäelimet kaikki oli kunnossa niissä. Suolistoa ei kuvattu varjoaineella

      Myöhemmin kivut muuttuivat sellaiseksi navan/rinnan väliseksi kivuksi/pahaksi oloksi vaadiin mahalaukun tähystystä ja sinne pääsinkin ei löytynyt sieltä yhtään mitään.

      Lääkärit totesivat, että calpro 12 tulehdusarvot/verikokeet normaalit niin kaikki kunnossa. Mietin myöhemmin, että olis pitänyt käydä uudestaan calpro:ssa silloin kun oireita olisi ollut pidempää. Viimeisellä käynnillä pyysin valmiiksi uutta calpro lähetettä.

      No 2018 loppuvuosi menikin ihan ok. Välillä oli huonoa oloa ja ihme kipu pisteitä vatsassa mutta todella harvoin ripulia muutin elämäntapojani terveellisimmiksi eli ei silleen rasvaista roskaruokaa ja söin päivittäin maitohappobakteereja, kuitulisää. Myös huomasin sen, että jäi sellainen päälle, että tyhjällä mahalla varsinkin öisin suolistoäänet todella kovat.

      Nyt sitten helmikuun alussa 2019 taas stressistä alkoi vatsa oireilla huomasin sen kipuiluna ja möyreilynä myös ulosteen muoto muuttui taas odottelin pari päivää ja vatsa vaan möyri/oireili vähän ja uloste oli silleen hattaraa. Muutin ruokavalion taas sellaiseksi todella radikaaliksi eli riisi, keitetty kana, kaurajuqurtti, banaani, kananmuna eikä oikein muuta. Käytin tuon calpro:n taas ja arvo oli taas sama 12 sitten meni pari päivää ja helvetti räjähti täysin vesiripuli pahempi kuin tyhjennyslääkkeessä. Heräsin yöllä niin kovaan mahakipuun, että oli pakko lähteä päivystykseen ottivat verikokeet ainoastaan valkosolut pikkasen koholla ei muuta crp alle 3. Pyysin saada uutta calpro näytettä, koska nyt tilanne paljon pahempi kuin 2 päivää sitten antamani lähete. No otin calpro:n ja vein julkiselle niin sitä saa sitten odotella siellä 2 viikkoa kuulemma.

      No taas meni pari päivää ja tämä vesiripuli vaan jatkui pidin sen kurissa imodiumilla yhtenä päivänä kun otin vain 1 imodium ja 1 hiilitapletti kävin 30 kertaa vessassa kivut mahassa niin kovat että pakko lähteä taas päivystykseen en pystynyt nukkumaan vaikka olin ottanut 1g panadoll. Myös silloin tuli sitten päälle paha flunssa ja kuume nousi. No päivystyksessä taas tulehdusarvot ne normaalit valkosolut nousseet parissa päivässä 8.5stä 11.5. crp alle 3 edelleen. Kipu alkoi hellittämään kuitenkin ja lähettivät taas kotiin, koska kuulemma minun ripulinikin oli loppunut heidän mukaan, koska ulostenäyte oli kiinteä (kiitos hiilitapletin) no aamulla taas pyörähti vatsassa ja kävin 1.5h aikana 16 kertaa vesiripulilla. Laihtunut viikon aikana 78kg:stä 75:teen. No otin tuohon taas imodium niin autto ripuliin ruokavalio edelleen tiukka.

      Nyt tänään ekaa kertaa sellaista ihanteellista ulostetta ilman vatsalääkkeitä välillä kuitenkin vatsa kipeä ja varsinkin sellainen, että ei yhtään kestä pitää sen päällä mitään. Kipu enemmänkin vatsalaukun kohdalla. Myös minulla ollut lähiaikoina kovaa närästystä ja palan tunnetta ruokatorvessa syödessä eli veikkaan refluksin ärsyttäneen/tulehduttaneen ruokatorven.

      Ei tälläiset vatsaoireet vaan voi alkaa tolleen kuin kirveellä löis ja jatkua vuoden verran välillä parantuen. Ymmärtänyt, että tuo crp ei välttämättä nouse näissä tulehdullisissa suolistosairauksissa mutta calpro herkkä? Onko kellään ollut calpro pieni mutta silti tulehdus todettu jollain muulla tavalla?

      • Anonyymi

        Mulla ei vielä ole diagnoosia mutta vatsa ollut kipeä muutaman viikon, tulehdusarvoja myös seurattu se muutama viikko, heiluvat 20-50, ja kuume nousee iltaa kohden, tänään tuli tuo cal tutkimus ja arvo oli 3600, eli pikaisesti colonoskopiaa , joko haavainen paksusuoli tai crohni taitaa olla mun tuomioni, mutta oireesi ja arvosi tuntuvat olevat tosi matalia, ehkä sulla on ärtyvän suolen oireyhtymä, siinä ei varsinaista tulehdusta tms ole, keho silti reagoi kuin olisi. Tsemppiä ja toivottavasti olet saanut diagnoosin ja elämä voittaa👌🏻


    • Oireileva

      Calprp 3000, oireena vesiripuli/löysäripuli, närästystä - ruokaa, väkevää vettä nousee joskus suuhun, huonovointisuutta joskus. Ei väsymystä tms. Veriarvot hyvät jne.

    • Anonyymi

      Vähän aiheen toisesta päästä, mutta tietääkö joku, onko F-Calpro-arvolla jotain alarajaa, eli onko paras mahdollinen arvo sitten 0? Itseltäni testattiin kyseinen arvo kun verta tulee säännöllisesti ulosteen mukana (toisinaan tippuu ihan pisaroina peräaukon suulta). Oma F-Calpro oli kuitenkin 18ug/g. Ymmärsin että haavaumat ja veriset ulosteet nostaisivat arvoa, mutta käsittääkseni 18 on todella alhainen lukema.

      • Anonyymi

        Paras mahdollinen on 0 koska lukema ilmottaa tulehdusarvon jolloin 0 on kaikkein pienin lukema. Kun ottaa huomioon, että suurimmat arvot ovat yli 1000 yksikössä, niin silloin sinun 18ug/g on käytännössä 0. Voit lukea lisää: https://ibd-suomi.blogspot.com/2017/11/mika-on-calpro.html


    • Anonyymi

      Onko selvinnyt mikä oli ?

      • Anonyymi

        Mulla nyt calpro 1200 ja melkein oireeton olen. Aamuisin jotain pientä veritäplää ulosteessa. Mutta ei ripulia. Lekurissa määrättiin maksimiannos mesalatsiinia


    • Anonyymi

      Pelottaa!

      Suoliston tulehdusarvot mulla muistaakseni 300, pitäis olla satanen normaalisti. Olen 15- vuotias nuori tyttö, jolla alkoi yhtäkkiä todella voimakkaasti oireet tämän kesän lopulla kun oltiin Helsinginreissulla. Muutama päivä sitä ennen tuntui olevan kovaa vatsakipua ja huonoa oloa, mutta virallisesti pahat oireet alkoivat Helsingissä.

      Yökkäilin vessanpönttöön, kuitenkin ilman oksentamista. Jonkinlaista todella pahaa närästystä tms.

      Ruokia karsittiin kotona ja elokuun lopulla käytiin Mehiläisessä. Sain todella mukavalta naislääkäriltä refluksi- epäilyn ja sain siihen lääkettä. Nyt olen syönyt neljää eri refluksilääkettä, kun lähes jokainen aiheuttanut jonkinlaisia sivuoireita. Mutta tämänhetkinen tuntuisi ihan ok.

      Oireet eivät kuitenkaan ole hävinneet. Jos syön vähänkin jotain mitä en saisi, tai stressaan jotain, oireet puhkeavat välittömästi.

      Isälläni on refluksi sekä ibs, veljellä myös ibs. Mutta sitä mietin, että nostaako ibs mukamas noita suoliston tulehdusarvoja?

      Huomenna olen menossa ylävatsan ultraan, ja maanantaina saan tietää jatkohoidosta.

      Mehiläisessä ollut lääkärini arvelee Crohnin tautia tulehdusarvojen nousun vuoksi, mutta oireet täsmäävät enemmän ibs kun ibd! Enhän voi sitä tietää, mutta olisi helpompi hengittää, jos saisin tietää, että se onkin vain vaikka ibs ja refluksi, eikä minkäänlaista suolistotulehdusta.

      Pelottaa aivan kamalasti! Onko jollain jotain vinkkejä jne? Entä tietääkö joku teistä nostaako ibs suoliston tulehdusarvoja?

    • Anonyymi

      Ibs ei ilmeisesti oikein nosta noita arvoja, eli saattaa olla jotain muuta.

    • Anonyymi

      Mulla oli 15 vuotta sitten calpro 8000 ja sain crohn-diagnoosin. Olin tuolloin aivan tohjona. Nykyään calpro huitelee 200-400 välillä ja olen oireeton. Jännä, kuin tää arvo ja sen hetkiset oireet vaihtelee ihmisten välillä 🙂

      • Anonyymi

        Mulla ollut vuoden ajan ulosteessa ollut verta ja limaa usein. Nyt kävin verikokeissa ja ne ok mutta calpro yli 8000.
        Maha sillointällöin kipeä/kouristelee. Ei muita oireita. Taitaa olla tähystys edessä.


    • Anonyymi

      Tänään kävin suolen tähystyksessä samojen oireiden takia. Calpro oli 1400 ja tulos oli tulehtunut paksusuoli ja kaupan päälle Crohnin tauti. Otettiin näyte paloja monta kappaletta. Nyt jännitetään mitä löytyy.

    • Anonyymi

      Mitä lääkitystä olette saaneet korkeaan calproon Chrohin taudissa?

    • Anonyymi

      Arvo viittaa runsaaseen kalaproteiinin syöntiin ja kertoo hyvistä elintavoista.

    • Anonyymi

      Aloitin entocort kortisonin pai kuukautta sitten, kun calpro oli vajaa 200. Kontrollissa calpro oli noussut vajaaseen 700. Lääkäri määräsi mercaptopurinia, mutta en uskallakaan sitä aloittaa. Järkyttävät mahdolliset haittavaikutukset. Kyseinen lääke on sytostaatti.

    • Anonyymi

      Calpro yli 6000. Ripulia, verta ja vatsakipuilua aamuisin. Tähystys edestä kuukauden päästä. Katsotaan mitä löytyy

    • Anonyymi

      Minulla on vatsa oireillut varmaan parikymmentä vuotta enemmän tai vähemmän. Mulla oli ykköstyypin diabetes 7-vuotiaasta, joten epäilin et haiman toiminnassa muutakin häikkää ja vatsavaivat siitä. Stressi aina pahensi, syömisillä ei juurikaan väliä, mutta ruokailun jälkeen yleensä alkoi aina väännöt ja ripaska. Opiskelu oli tästä syystä tosi hankalaa. Tähystettiin, yltä ja alta, ei keliakia, kaikki arvot kai ok. IBS oli ehdotus, mutta edes virallista diagnoosia siitä ei tullu. Ruokavaliosta ei mitään apua.

      Myöhemmin ripuli alkoi vaivata poikkeuksetta öisin. Vuonna 2020 mulle tehtiin munuaisen ja haiman elinsiirto, ja oireilu jäi pois kahdeksi vuodeksi!!! Luulin siis, et syypää tosiaan oli haima. Jossain vaiheessa lääkärini kysyi, että haluanko tähystyksellä uudestaan, mut sanoin että ei, ku oireet nii vähäisiä. Väsymys kuitenkin vaivannut koko ajan, ja oon nyt jäämässä työkyvyttömyyseläkkeelle sen vuoksi. Sille ei ole löytynyt selitystä. Siirron jälkeen mulla oli aluksi kortisoni ja lihoin 20kg, niistä 17kg tippui itsestään pois parissa kuukaudessa, kun kortisoni lopetettiin.

      No, nyt ne vatsaoireet alkoi taas, noin vuosi sitten. Harvakseltaan, mutta entistäkin pahempana, ja aina öisin. Nöyryyttävää, kun herää siihen et on paskonu alleen :’( Saatan käydä vesiripaskalla 20 kertaa yössä eli nukkumisesta ei tule mitään, ja jos vahingossa nukahtaa kiri vain enä jaksa, niin tietää seuraukset. Marraskuun lopulla mulla oli kolme viikkoa kuumetta ”ilman syytä”. Jouluna nousi crp ja mulla oli antibioottikuuri (koska tulee herkästi sepsis) ja samaan aikaan hyljinnänestolääkitystä piti muuttaa. Maha räjähti. Päivääkään en sen jälkeen oo voinu olla imodiumia, ja sitä on kulunut pakettitolkulla. Jos jätän tai unohdan ottaa, kuluu korkeintaan vuorokausi niin saan taas viettää aikani pöntöllä. Olen ollu tästä ihan poikki ja olo ollut hirveä. Muiden kommentteja lukiessa tuli mieleen, että kaikkeen sitä kuitenkin näköjään tottuu, kun ei oo tullu mieleenkään mihinkään päivystykseen tai osastolle mennä 🙄 Labroja on otettu useita kertoja tänä aikana, kun on seurattu crp:n kehitystä ja lääkepitoisuutta, samalla sitten yleensä muitakin arvoja, ainakin pvk. Lääkärin kanssa oon ollu näistä vain puhelimessa ja joka kerta sattumalta ollu se hetki, ku just sillon ei oo ripaska lentäny, ja oon naiivisti kuvitellu et se olis menny ohi.

      Eilen sitten oli lääkärin tapaaminen, ja heti kun hän kuulumisia kysyi, niin sanoin että tarvin apua, että menee ihan päin persettä kirjaimellisesti. Selitin tilanteen ja hän määräs heti tälle päivälle liudan uusia kokeita. Crp oli kolme, mulle jopa vähän koholla ku yleensä on alle yksi (ja siis niitä ku otetaan VÄHINTÄÄN pari kertaa kk niin aika hyvä yleiskuva mulla asiasta on!), mut maksa ym arvot hyvät. Testeissä mukana mm tuo calpro.

      Multa on useamman kerran pari chronia sairastavaa ystävää kysyny, et oonko varma ettei mulla oo se? Sanoin et ei sitä oo näkyny eikä mulla koskaan oo tullu verta. Mut tuleeko sitä aina..? Kaikki muut oireet on paitsi se veri ulosteessa ja laihtuminen. Janyt sitten lääkäri vielä sanoi, että jos mulla on se, niin siihen on hoidoksi nimenomaan samoja lääkkeitä, joita mä syön jo muutenkin siirron takia! Ja joita siis heti sen jälkeen ollut todella paljon, ja niitä nyt sitten vähennetty koko ajan pikkuhiljaa, ja nyt mulla on todella pienet annokset niitä, suhteutettuna muihin siirron saaneisiin.. ja oireet samalla pahentuneet?! Eli se ei sit ehkä kuitenkaan ollut se haima..?

      Kattavasti lähti näytteitä tältä aamulta. Lääkäri meinas et katsitaan nyt ensin ne, ennenku hän määrää mitään tähystyksiä. Et ne sitten tarpeen mukaan. Mut IHANA et hän ei YHTÄÄN vähätellyt, vaan tarttui asiaan heti. Koska mä en näköjään sit kuitenkaan ihan pienestä valita, vaikka välillä tuntuu et koko ajan jupisen jostain.. Tosin näiden mun jupinoiden takia molemmat sepsiksen on saatu ajoissa kii, kun kummastakaan ei isoja oireita ollu ja toisesta olin kuitenkin sairaalassa ja tosi huonossa kunnossa silti, ku crp nousi niin vauhdilla (tuntia kohti melkein sata pykälää..) ettei antibiootti pysynyt mukana. Silloin pelkäsin ekaa kertaa elämässäni tosissaan, et tähän mä kuolen, ku en jaksanu enää silmiäkään pitää auki ja veri tuli läpi joka paikasta. Mut selvisin. Kysyin myös, uskallanko mä tuota imodiumia syödä kuin leipää, niin sain luvan, koska siirtoon liittyvät arvot kunnossa. Vaikka kuvittelin et olisin kuivunut, niin silti esim munuaisarvo parempi ku kertaakaan siirron jälkeen.

      Mut joo. Mitä enemmän oon crohnista lukenut ja kuullut, niin se kyllä sopis paremmin ku hyvin, PAITSI et sitä verta ei oo tullu enkä oo laihtunut. Voiko silti olla? Huulista lähtien rikki, on aftoja, joita ei oo aiemmin ollu, jne. Tähystyksiä en jaksaisi, mutta pakko kai niihin on suostua, jos labrat ei paljasta suoraan jotain. Haluaisin oikeasti tietää, mistä kyse, ja ku tää helvetti nyt 3kk jo kestäny..

      Kiitos luit tänne asti. Piti vaa saada purkaa ajatuksia. Rankkaa meinaa olla.

    • Anonyymi

      Moi kaikki kanssakulkijat.
      Mulla ollut nyt pari viikkoa erään chili kokeilun jälkeen pakki aivan sekaisin. Lääkärin kanssa juttelin ja kerroin että turvottaa röyhtäyttää pierettää ja vasemmalla puolella välillä selän tai mahan tai alavatsan puolella tuntuu sellainen ärsyttävä paineen tunne. Ekan kerran noin 2vuotta sitten tuntui vaan selässä tämä tunne joka meni itsestään pois noin 1kk jälkeen. Nyt tilanne se että melkein vesiripulilla olen ollut pari viikkoa, verta ei ulosteessa näy ja se on ollut sellaista vaalean ruskeaa kuin puuroa. Olen 7 vuotta syönyt vege ruokaa mutta välillä jotain missä on lihaa. Tunne kyljessä on ärsyttävä ja samalla pelottava, lääkäri sanoi että mulla on ärtynyt paksusuoli ja samaa sanoi työterveyshoitaja. Vituttaa kuin pientä oravaa kun ei tää saatanan vaiva helpota. Mutta näin se on että ei helpota ikinä. Ja on muuten vitun vaikee päästä colonskopiaan. Ei ketään kiinnosta kun ei tule verta. Tarvii mennä yksityiselle omalla rahalla. Onko kellekään tuttua huttua tää mun oirekuva?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      7955
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      180
      1767
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1036
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      194
      956
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      833
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe