Stereot soi, eli koira liikkuu

isoisoäiti

Mutta normaaliin tapaan verraten erikoisen poikkeavasti.

Olisi mielenkiintoista kuulla onko noita koiria paljon. Rotuina Koiramme lehdessä oli mainittu ainaki pitti, sakemanni, staffi, taisi siellä jokin muukin olla.
Miten voi olla mahdollista että koira jahtaa häntäänsä tunti toisensa jälkeen, vaikka veri vuotaa hännästä. tai toinen kaivaa vaikka sementtiä, lopettamatta siitä huolimatta että tassut on verellä.Kolmas kulkee tarhassa ja hankaa kieltään aitaan, vaikka kieli on rikki.

Olihan näihin pakko-oireisiin lääkityskin, mutta ei sivuvaikuton. Mitenkä ihmiset näiden koiriensa kanssa pärjää? Joutuuko niitä paljon lopetettavaksi sairautensa vuoksi. Selvää perimää sillekkään ei vielä ole löytynyt, mutta hyvän tutkimuksen alla tuo vaiva on koska Lohikin siihen panoksensa laittaa.

Aihe tuli mieleeni Viivistä kerrotusta pakko-vinkumisesta.

5

92

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ylikierroksilla

      Samaa käytöstähän on myös eläintarhoihin suljetuilla eläimillä, ja niillä se johtuu tylsyydestä ja pieneen tilaan eristämisestä - siitä etteivät voi elää lajilleen tyypillisellä tavalla. Lieneekö koirillakin ainakin osittain pitkästymisestä ja tekemisen puutteesta johtuvaa tuo häiriökäytös? Jos perinnöllistä, niin voisiko olla niin, että osaa harrastuskoirina käytettävistä roduista jalostetaan koko ajan energisempään suuntaan... Sellaisiksi ettei niitä saa "väsytettyä" kukaan muu kuin joku himo agility - toko - koiratanssi jne. jne. harrastaja joka vielä juoksee ainakin puolimaratoneja koiransa kanssa?

      • isoisoäiti

        Nuo jotka asiasta lehdessä kirjoittelivat, on jo määrätynlaisia asiantuntijoita. Ehkä pitävätkin nuo kairansa juuri siksi, että jostain aukeisi valoa, mistä moinen johtuu.
        Itselläni tuollainen olisi varmasti putous uhan alla.!
        Eräälläkin on koirasafari yritys, hänen viisi käyttölinjaista sakua kärsii noista pakko-oireista. Muuten määrittelee koirat korkeaviettisiksi, rohkeiksi ja energsiksi.

        Kaikilla on erilaisia oireita, joihin ei auta mikään muu kuin saisi aivan täydellisen rauhan. Mikä kauheammalle tuntuu, ne jatkavat sitä tekemistään tunti toisensa jälkeen, mikään ei saa sitä loppumaan.

        Kauheaa katsottavaa on sekin kun koira pyörii ympyrää haukkuen koko asan, eikä ne lopeta ennen kuin ovat niin väsyneitä että nukahtavat..

        Ehkä vähän huvittavakin oire eräällä koiralla, valuttaa kuolaa ruokakuppiin niin kauvan että tulee täyteen.
        Nämä kyseiset koirat on kaikki Hannes Lohen tutkimusryhmässä, mutta mitään täysin selvää syytä noihin ei ole vielä löytynyt.


      • molossi ei rek
        isoisoäiti kirjoitti:

        Nuo jotka asiasta lehdessä kirjoittelivat, on jo määrätynlaisia asiantuntijoita. Ehkä pitävätkin nuo kairansa juuri siksi, että jostain aukeisi valoa, mistä moinen johtuu.
        Itselläni tuollainen olisi varmasti putous uhan alla.!
        Eräälläkin on koirasafari yritys, hänen viisi käyttölinjaista sakua kärsii noista pakko-oireista. Muuten määrittelee koirat korkeaviettisiksi, rohkeiksi ja energsiksi.

        Kaikilla on erilaisia oireita, joihin ei auta mikään muu kuin saisi aivan täydellisen rauhan. Mikä kauheammalle tuntuu, ne jatkavat sitä tekemistään tunti toisensa jälkeen, mikään ei saa sitä loppumaan.

        Kauheaa katsottavaa on sekin kun koira pyörii ympyrää haukkuen koko asan, eikä ne lopeta ennen kuin ovat niin väsyneitä että nukahtavat..

        Ehkä vähän huvittavakin oire eräällä koiralla, valuttaa kuolaa ruokakuppiin niin kauvan että tulee täyteen.
        Nämä kyseiset koirat on kaikki Hannes Lohen tutkimusryhmässä, mutta mitään täysin selvää syytä noihin ei ole vielä löytynyt.

        Täytyykin lukea tuo juttu.En ole vielä kerennyt.Itse luulen,että oisko viimekädessä enemmän tai vähemmän nuppivika(jalostus?),silloin kun oikein pahana on.Mutta hyvä homma,että on tuossa lohen tutkimusryhmässä.Mutta jotenkin uskon,että osalla ja lievemmillä oireilla olevilla,voi olla kyse myös tuosta,jota edellinen kirjoitti,että samaa juttua kuin häkkeihin suljetuilla,virikkeettömillä eläimillä.
        Muistaakseni jo muutama vuosikymmen eräs tuttu bullterrierituttuni jutteli,että bulleilla esiintyi tuota silloin.

        Minulla


      • isoisoäiti
        molossi ei rek kirjoitti:

        Täytyykin lukea tuo juttu.En ole vielä kerennyt.Itse luulen,että oisko viimekädessä enemmän tai vähemmän nuppivika(jalostus?),silloin kun oikein pahana on.Mutta hyvä homma,että on tuossa lohen tutkimusryhmässä.Mutta jotenkin uskon,että osalla ja lievemmillä oireilla olevilla,voi olla kyse myös tuosta,jota edellinen kirjoitti,että samaa juttua kuin häkkeihin suljetuilla,virikkeettömillä eläimillä.
        Muistaakseni jo muutama vuosikymmen eräs tuttu bullterrierituttuni jutteli,että bulleilla esiintyi tuota silloin.

        Minulla

        minä vähän nostan tätä, jos saisi vastauksen


    • Jaa-a. En tiedä

      Voisikohan tämä liittyä samaan asiaan, kuin ihmisten lisääntyneet mielenterveys ongelmat.
      Liikaa aktivointia, liian kireä tahti elämässä, liikaa ulkoisia paineita ym. vastaavaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      67
      1706
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1411
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1232
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1204
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1106
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      869
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      835
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      190
      758
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      95
      751
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe