Elämää shuntin kanssa.

Shuntimies

Hei. Olen juuri täyttänyt 18 ja ajattelin kysellä teiltä muilta joilla on myös shuntti, että kuinka paljon se teidän menoa rajoittaa ja miten? Minulle ei ole erityisen tarkasti kerrottu mitä saa ja mitä ei saa tehdä—viisi vuotta on shuntti ollut. Miten alkoholin käyttö? Tupakointi (en tupakoi enkä ala :) ).

21

6804

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Samajuttu

      Itselläni ollut suntti 11 vuotta. Olen nyt 28 . Alkoholia olen kohtuudella käyttänyt,en dokaa,mutta kyllä silloin tällöin on tullut juotua vähän enemmänkin,eikä ole mitään ongelmia ollut. Kysymys varmaan oli että miten vaikuttaa suntin toimintaan? En tiedä. En tupakoi. Harrastan sukeltamista (en mitään syvänmeren sukellusta tosin) ja ei ole suntti tykännyt tästä huonoa. Harrastan normaalia liikuntaa; jalkapalloa,uintia,juoksua,tennistä. Usein itselläni on tuo suntti "unohtunut" niin harvassa paikassa se on "riesa". On meitä muitakin, varmaan muitakin kokemuksia löytyy.

    • T:kohtalo toveri 89

      hei! kyllä kokemusta on!! ollu v-89 " kirurgisen toimen piteen vuoksi"!! ja täyttä elämää elänyt! ainoastaan 30v ikä tienoilla oli kutisemista kallossa shuntin kohdalla!! ennen kuin kasvoi "määrä" mittaansa...?? ja liian kovissa löylyissä ollut joskus? oireita joka menneet ohi...!! onnex :) korvien tinnitystä oon epäilly? mutta varmaan "muun" hoidon jälki haitta...!! :( ei kuulemma enää poisteta...!!? jos ei merkittävää haittaa....??? kontrollli 3v välein.!!

    • Kohtalontoveri

      Hei! Minulla sama juttu. Shuntti asennettu vuonna 2001. Olen nyt 29vuotta. Ei ole minulla ainakaan mitään ongelmia ollut, vaikka ystävieni mukana alkoholia käytänkin kohtuullisesti, mutta en tupakoi. Joissain töissä,mm.niissä joissa täytyy kovasti tähyillä korkealle,on ongelmia huimauksen kanssa. Muuten olen elänyt ihan normaalia elämää, ja kaksi lastakin on tullut tehtyä :)

      • oys-89

        olis mukava löytää samaa kokenut keskustelu kaveri/kohtalo toveri!? kun näillä palstoilla ei montakaan "oikeesti" elämää kokenuttta löydy...? shuntin kannalta! ja jakaan kokemuksia lisää..!:)


    • ei haittaa tahtii

      Tunnen 2 ihmistä ja ihan normaalia elämää.

      Toinen juo ja polttaa.

      Toinen elää terveemmin.

      • Läheinen

        Kaikki shunttileikkaukset ovat tapauskohtaisia. Läheiselleni on 12-vuotiaasta alkaen tehty 4 shunttileikkausta ja lisäksi 2 kertaa endoskopialeikkaus, sekä samalla korjattu shunttia. Tasapaino- ja muistivaikeudet hankaloittavat elämää koko ajan. Mikäli tulee kovaa päänsärkyä ja oksentelua, niin on syytä välittömästi mennä päivystykseen, koska kyseessä voi olla aivopaineen nousu.


      • oyks-89

        tämä "läheinen" on niin tietonen????? kait "lääkäriä" leikkii...! :(


      • pikkumyy13

        minä sairastuin 21.1.1997, eli taitaa olla noin 20 vuotta sitten. olin työkykyinen ja innokas työssäkävijä.vasemmalla puolella on sthuntti päässä menin sairaalaan ja vietiin oyksiin. olisiko liuotushoidossa jotain vikaa kun sain oikean puolen halvauksen ja siitä asti olen ollut ns.sairas. poltan ja otan pari olutta. ei muuta.


      • oyks-89

        saanko kysyä?? minkä "sairauden" takia sulle jouduttiiin suhuntti "operoimaan"!??


    • -89

      ja minä montakin "tervettä"??? joka juo ja tupakoi!? mutta puhuu vaan paskaa muista!kun henkisesti voi huonosti... :)

      • Hyvinsepelaa..

        oys-89,tervettuloa vaan jutteleen ;)
        Eli mulle laitettin shuntti 10-11 vuotiaana,en tarkkaan muista. Laitettiin, koska chiarileikkaus ei mennyt putkeen, tai mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin likvorikierronhäiriö on ainakin osittain tuon leikkauksen syytä. Neljä vuotta tuo ensimmäinen shuntti kesti ( tuon neljän vuoden aikana ihan normaalia menoa,fisbeegolffia,fudista,lätkää...) ennen kuin tukkiutui. Aika pimeän rajoilla siinä käytiin,mutta kerkesin uuden shuntin saada ajoissa. En aluksi tiennyt että kyseessä on tuon shuntin tukkeutuminen,ennen kuin alko olla jo myöhä...mutta siis nyt 16v ja uuden shuntin kanssa taas "oujee" hyvin pelittää,pitäisi tämän shuntin olla toimivampi. Jälleen harrastan kaikkea,mitä aina ennenkin,ei haittaa menoa. Ei ole kokemuksia alkoholista tai tupakasta. Mutta kannattaa kuitenkin pitää mielessä että se shuntti ei ole pettämätön vaikka nyky versiot melkein ovatkin. Lukekaa noista tukkeutumisen aiheittamista oireista,niin tunnistatte ne sitten!


    • oyks-89

      ok ! (hyvin se pelaa) mutta mielummin s-postitse..!?? eikä kaiken kansan kyseltäviksi?? ja ehkä ikä ero? vaikuttaa asiaan...?? ja olet kyllä ikäistä kokeneempi!!! kun kyseisiä operaatioita tehty....! mulla syynä kasvain leikkaus!! olin silloin myös 12v ja elämä heitti( kuper keikkaa )!!! olis kai noita vertais tuki ryhmiä?? mutta en ole löytänyt...!? ja meitä muutenkin harvassa...!!! :(

      • Hyvin se pelaa..2.

        Kyllä minulle tosiaan tarjottiin mahdollisuuksia käydä puhumassa muiden "yhtä onnekkaiden" kanssa ja psykiatrille juttelemasn,mutta eipä tässä ole koskaan mitään puhuttavaa ollut, suntti mikä suntti,eikä se,ole koskaan mun menoa haitannut :D yhden tunnen jolla myös suntti taitaa lahestyä jo 50v.. Ja kaikesta päätellen vielä ainakin 30 vuotta jäljellä :D
        [email protected], älkää spämmätkö :)


    • myy1

      minulla on ollut stuntti jo 18 vuotta eli olen nyt 52 v. poltan ja otan pari olutta ja hyvin pyyhkii,,,,

      • juuuu

        Ja stuntti hoitaa muun.... :)


      • heip en tiiä huomaako joku tän enää....mutta miettinyt tässä kun kiinnostais kunnolla (sen mitä ny tuolista pystyy) nii salitreeniä alkaa tekee että vaikuttaako se jotenki shunttiin....


      • ei-haittaa

        kunhan et rehki liikaa??? oman kunnon mukaan???


      • :D no joo kyl joku raja on ....mut joteski huomannu että shuntin puoleine kaulast (oikee) on isompi mitä vasen nii mietein voisko johtuu shuntist :O


      • Ja lähinnä kannattaa huolehtia, että venyttelee rauhassa shuntin kohdalta. Minulla tuossa kohtaa niskajumi tuntuu inhottavalta.


    • shuntitar

      Shunttinainen täällä :) Kantanut olen 20 vuotta, nykyään tuo taitaa olla lähinnä turha. Niskajumista kun kärsii ja käy hierojalla, niin tuo kohta tuntuu inhottavalta. Alkoholin nauttimisessa tuota ei tarvitse miettiä. Nyt ikää lähellä 30 :)

    • shuntti-89

      onko keltään poistettu shunttia...?? terveys vaivojen vuoksi???

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4649
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      124
      4260
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2790
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1774
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1679
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1670
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      94
      1625
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1583
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1531
    Aihe