Minkälainen autisminkirjolaisille suunnattu foorumi olisi hyvä?

ujohymyinen

Ei sillä että itse olisin foorumia perustamassa, mutta ajattelin vain kysyä. Jos joku perustaisi uuden foorumin autisminkirjolaisille, niin minkälaisia ominaisuuksia siinä pitäisi olla? Minkälainen sen ei ainakaan pitäisi olla? Minkälaisia osioita foorumista pitäisiä löytyä? Pitäisikö foorumin näkyä kaikille, vai tarvitaanko salattuja alueita (salattu kirjautumattomilta / erikseen kutsumattomilta jäseniltä)? Täytyisikö rekisteröitymättömillä kirjoittajilla olla mahdollisuus kirjoittaa viestejä (edes yhdellä alueella)? Minkälaisia sääntöjä foorumi mielestäsi kaipaisi, minkälaisia ei?

Keskustelua siitä, minkälainen foorumi olisi juuri sinun mielestäsi paras.

39

141

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hmmmmmm!!!
      • Minä en ole oikein tottunut tuon tyylisiin foorumeihin, vaan enemmänkin sellaisiin... noh, tämäntapaisiin:
        http://forum.eralle.net/
        Eihän noissa paljon eroa ole, mutta tuo askeskuksen foorumi näyttää minusta jotenkin tosi yksinkertaiselta, ihan kuin se olisi huononäköisille tehty. Suurin osa suosikkifoorumeistani on tehty juuri tuollaiseen eralle.netin tapaiseen pohjaan. (Eralle.net ei sitten kuulu suosikkifoorumeihini, käytin sitä vain esimerkkinä.)


      • Hmmmmmm!!!
        ujohymyinen kirjoitti:

        Minä en ole oikein tottunut tuon tyylisiin foorumeihin, vaan enemmänkin sellaisiin... noh, tämäntapaisiin:
        http://forum.eralle.net/
        Eihän noissa paljon eroa ole, mutta tuo askeskuksen foorumi näyttää minusta jotenkin tosi yksinkertaiselta, ihan kuin se olisi huononäköisille tehty. Suurin osa suosikkifoorumeistani on tehty juuri tuollaiseen eralle.netin tapaiseen pohjaan. (Eralle.net ei sitten kuulu suosikkifoorumeihini, käytin sitä vain esimerkkinä.)

        "askeskuksen foorumi näyttää minusta jotenkin tosi yksinkertaiselta,"

        Voin paljolti yhtyä tuohon mielipiteeseen, mutta mitä mieltä olet (askeskuksen) sisällöstä, jos visuaalinen sommittelu olisi tuon "eräpalstan" tyyppiä. Siis miten mahdollisesti haluaisit muuttaa aihealueiden otsikoiden sisältöä? Mitä pois? Mitä lisää?

        Minusta aspalsta näyttää (otsikkosisältöjensä puolesta) vielä yksinkertaisemmalta kuin askeskus.


    • Infoa,,,

      En henkilökohtaisesti pidä askeskus-foorumista, koska sen ylläpitäjä on julkisesti herjannut esim. Aspergerinfo-foorumia, joka on todella asiallinen foorumi muidenkin kuin sen perustajan mielestä. Se, miksi se sulkeutui muutama vuosi sitten väliaikaisesti, johtui siitä, että sinne alettiin lähellä pedofilialinkkejä.
      Kyseisen foorumin ylläpitä kuitenkin oli kaukaa viisas, minkä johdosta sulki fooruminsa joksikin aikaa.

      Hoodedin foorumista voisi saada toimivan nuorille autisminkirjolaisille, ryhmälle mihin hän itsekin kuuluu.

      Aspergerinfo sensijaan on suunniteltu alunperin autistien oikeuksien eteenpäinajamiseksi yhteiskunnassamme sekä tiedottamiseen yhteiskunnallisista epäkohdista maassamme vähemmistöryhmien suhteen.

      • En ole herjannut sinua tai aspergerinfo-foorumia millään tavalla, päin vastoin aspergerinfo-foorumin ylläpitäjä käyttää minun nimimerkkiäni omalla foorumilla, tai mahdollisesti joku muu.
        http://wp.me/s2Tjnh-tiedotus

        Mistä ryhmästä puhut?


        Kiitos palautteesta ujohymyinen, aktivoin juuri saman teeman kuin esimerkki linkissäsi on.
        Mutta vain rekisteröytyneet voivat valita mitä teemaa käyttävät asetuksista.
        Tosin foorumini käyttää uudempaa versiota joten teema voi olla hieman erilainen ulkonäöltään.
        Oletusteeman kuitenkin pidän samana, koska olen muokannut sitä niin paljon. Muokkaan myös aktivoimaani teemaa myöhemmin lisäämällä linkit muihinkin sivuihin kuin vain foorumin, en muulla tavalla muokkaa sitä teema.


      • hoodedshadow kirjoitti:

        En ole herjannut sinua tai aspergerinfo-foorumia millään tavalla, päin vastoin aspergerinfo-foorumin ylläpitäjä käyttää minun nimimerkkiäni omalla foorumilla, tai mahdollisesti joku muu.
        http://wp.me/s2Tjnh-tiedotus

        Mistä ryhmästä puhut?


        Kiitos palautteesta ujohymyinen, aktivoin juuri saman teeman kuin esimerkki linkissäsi on.
        Mutta vain rekisteröytyneet voivat valita mitä teemaa käyttävät asetuksista.
        Tosin foorumini käyttää uudempaa versiota joten teema voi olla hieman erilainen ulkonäöltään.
        Oletusteeman kuitenkin pidän samana, koska olen muokannut sitä niin paljon. Muokkaan myös aktivoimaani teemaa myöhemmin lisäämällä linkit muihinkin sivuihin kuin vain foorumin, en muulla tavalla muokkaa sitä teema.

        Okei. Nyt pystyn suhtautumaan siihen paremmin foorumina, kun siihen saa sellaisen "perinteisen" foorumiulkonäön. Muuten mukavan oloinen foorumi, mutta kävijöitä on aika vähän.


      • dfiow0qågh8fw
        hoodedshadow kirjoitti:

        En ole herjannut sinua tai aspergerinfo-foorumia millään tavalla, päin vastoin aspergerinfo-foorumin ylläpitäjä käyttää minun nimimerkkiäni omalla foorumilla, tai mahdollisesti joku muu.
        http://wp.me/s2Tjnh-tiedotus

        Mistä ryhmästä puhut?


        Kiitos palautteesta ujohymyinen, aktivoin juuri saman teeman kuin esimerkki linkissäsi on.
        Mutta vain rekisteröytyneet voivat valita mitä teemaa käyttävät asetuksista.
        Tosin foorumini käyttää uudempaa versiota joten teema voi olla hieman erilainen ulkonäöltään.
        Oletusteeman kuitenkin pidän samana, koska olen muokannut sitä niin paljon. Muokkaan myös aktivoimaani teemaa myöhemmin lisäämällä linkit muihinkin sivuihin kuin vain foorumin, en muulla tavalla muokkaa sitä teema.

        Vai et ole herjannut aspergerinfo-foorumia julkisesti netissä tai KE-nimimerkkiä koskaan? Heh. Laitetaanko print sceenit tänne kirjoituksistasi esiin kaikkien nähtäväksi, mitkä todistavat sinun taas kerran valehtelevan törkeästi?


        Koko as-keskus foorumisi on pelkkää kusetusta.


      • --------------------
        hoodedshadow kirjoitti:

        En ole herjannut sinua tai aspergerinfo-foorumia millään tavalla, päin vastoin aspergerinfo-foorumin ylläpitäjä käyttää minun nimimerkkiäni omalla foorumilla, tai mahdollisesti joku muu.
        http://wp.me/s2Tjnh-tiedotus

        Mistä ryhmästä puhut?


        Kiitos palautteesta ujohymyinen, aktivoin juuri saman teeman kuin esimerkki linkissäsi on.
        Mutta vain rekisteröytyneet voivat valita mitä teemaa käyttävät asetuksista.
        Tosin foorumini käyttää uudempaa versiota joten teema voi olla hieman erilainen ulkonäöltään.
        Oletusteeman kuitenkin pidän samana, koska olen muokannut sitä niin paljon. Muokkaan myös aktivoimaani teemaa myöhemmin lisäämällä linkit muihinkin sivuihin kuin vain foorumin, en muulla tavalla muokkaa sitä teema.

        Yököttävää narsista itsekehua, mihin ei ole edes minkäänlaista syytä, koko viesti täynnä. Valehtelet väittäessäsi, ettet muka esim. aspergerinfoa ole arvostellut blogissasi julkisesti ja sitä törkeästi herjannut.


      • hyväksyn valintasi
        ujohymyinen kirjoitti:

        Okei. Nyt pystyn suhtautumaan siihen paremmin foorumina, kun siihen saa sellaisen "perinteisen" foorumiulkonäön. Muuten mukavan oloinen foorumi, mutta kävijöitä on aika vähän.

        Typerää teinipelleilyä. Juuri äskettäin Ujohymyinen kertoi lankeavansa kaikenmoisiin aprillipiloihin. Mutta ei siinä mitään jo HS ja Ujo vaikka alkaisivat tekemään yhteistyötä laajemminkin. Voisivat vaikka yhdessä ostaa rivitalonpätkän, hankkkia muutaman lapsen kultaisine noutajineen.


      • anonymous
        hoodedshadow kirjoitti:

        En ole herjannut sinua tai aspergerinfo-foorumia millään tavalla, päin vastoin aspergerinfo-foorumin ylläpitäjä käyttää minun nimimerkkiäni omalla foorumilla, tai mahdollisesti joku muu.
        http://wp.me/s2Tjnh-tiedotus

        Mistä ryhmästä puhut?


        Kiitos palautteesta ujohymyinen, aktivoin juuri saman teeman kuin esimerkki linkissäsi on.
        Mutta vain rekisteröytyneet voivat valita mitä teemaa käyttävät asetuksista.
        Tosin foorumini käyttää uudempaa versiota joten teema voi olla hieman erilainen ulkonäöltään.
        Oletusteeman kuitenkin pidän samana, koska olen muokannut sitä niin paljon. Muokkaan myös aktivoimaani teemaa myöhemmin lisäämällä linkit muihinkin sivuihin kuin vain foorumin, en muulla tavalla muokkaa sitä teema.

        Oletko täysi vai puoliapina? Kopioit kaikki ideat säälimättömästi Aspergerinfosta. Sen jälkeen tulet tänne kertomaan kuinka ihanteellisen kaikkien tarpeita vastaavan foorumin olet onnistunut luomaan (ehkä).

        Mutta kaikkea hyvää kuitenkin sinulle ja toivottavasto foorumisi saa kannatusta jatkossa.


      • hyväksyn valintasi kirjoitti:

        Typerää teinipelleilyä. Juuri äskettäin Ujohymyinen kertoi lankeavansa kaikenmoisiin aprillipiloihin. Mutta ei siinä mitään jo HS ja Ujo vaikka alkaisivat tekemään yhteistyötä laajemminkin. Voisivat vaikka yhdessä ostaa rivitalonpätkän, hankkkia muutaman lapsen kultaisine noutajineen.

        Voi hyvänen aika... Mitä pahaa olemme tehneet, kun noin ivalliseksi piti heittäytyä?


      • K.E.:n puolesta
        ujohymyinen kirjoitti:

        Voi hyvänen aika... Mitä pahaa olemme tehneet, kun noin ivalliseksi piti heittäytyä?

        KE vain ärsyyntyi siitä, että suhtauduit myönteisesti hoodedshadowin juttuun.


      • K.E.
        hoodedshadow kirjoitti:

        En ole herjannut sinua tai aspergerinfo-foorumia millään tavalla, päin vastoin aspergerinfo-foorumin ylläpitäjä käyttää minun nimimerkkiäni omalla foorumilla, tai mahdollisesti joku muu.
        http://wp.me/s2Tjnh-tiedotus

        Mistä ryhmästä puhut?


        Kiitos palautteesta ujohymyinen, aktivoin juuri saman teeman kuin esimerkki linkissäsi on.
        Mutta vain rekisteröytyneet voivat valita mitä teemaa käyttävät asetuksista.
        Tosin foorumini käyttää uudempaa versiota joten teema voi olla hieman erilainen ulkonäöltään.
        Oletusteeman kuitenkin pidän samana, koska olen muokannut sitä niin paljon. Muokkaan myös aktivoimaani teemaa myöhemmin lisäämällä linkit muihinkin sivuihin kuin vain foorumin, en muulla tavalla muokkaa sitä teema.

        Kuulehan Hoodedshadow, minä en KERTAAKAAN KOSKAAN ole sinun nimimerkkiäsi yhtään missään käyttänyt todellakaan, en voisi tehdä sellaista, enhän edes tunne sinua ja alunalkaen meillä oli ihan hyviä keskusteluja eräällä foorumilla. Minulla ei sinua vastaan ole mitään, mutta löysin netistä minusta kirjoittamaasi materiaalia, jossa herjattiin minua. Tuonlainen on kohtuu törkeää, että alat minua täällä syyttää asiasta mihin en ole syyllistynyt todistettavasti.

        En ole niin kusipää enkä idiootti, että lähtisin tuntematonta minua 20 v nuorempaa ihmistä herjaamaan syyttä.


      • As-infon kannattaja
        hoodedshadow kirjoitti:

        En ole herjannut sinua tai aspergerinfo-foorumia millään tavalla, päin vastoin aspergerinfo-foorumin ylläpitäjä käyttää minun nimimerkkiäni omalla foorumilla, tai mahdollisesti joku muu.
        http://wp.me/s2Tjnh-tiedotus

        Mistä ryhmästä puhut?


        Kiitos palautteesta ujohymyinen, aktivoin juuri saman teeman kuin esimerkki linkissäsi on.
        Mutta vain rekisteröytyneet voivat valita mitä teemaa käyttävät asetuksista.
        Tosin foorumini käyttää uudempaa versiota joten teema voi olla hieman erilainen ulkonäöltään.
        Oletusteeman kuitenkin pidän samana, koska olen muokannut sitä niin paljon. Muokkaan myös aktivoimaani teemaa myöhemmin lisäämällä linkit muihinkin sivuihin kuin vain foorumin, en muulla tavalla muokkaa sitä teema.

        "Oletusteeman kuitenkin pidän samana, koska olen muokannut sitä niin paljon. Muokkaan myös aktivoimaani teemaa myöhemmin lisäämällä linkit muihinkin sivuihin kuin vain foorumin, en muulla tavalla muokkaa sitä teema."

        Ihan täysin suoraa plagiointia Aspergerinfon ideoista. Aspergerinfofoorumihan juuri noin on alunperin laadittu ennen koko Hoodedshadofin foorumin olemassaoloa. Aspergerinfossa oli todella paljon hyödyllisiä linkkejä, kunnes palveluntarjoaja vaihtuis eikä niitä enää ollut mahdollista etusivustolle, joka oli tiedotusta varten, lisätä.


      • K.E.:n puolesta
        ujohymyinen kirjoitti:

        Voi hyvänen aika... Mitä pahaa olemme tehneet, kun noin ivalliseksi piti heittäytyä?

        Toisin sanoen KE tuli mustasukkaiseksi hoodedshadowille sinusta "ujohymyinen". Ehkä hän onkin (kaiken muun lisäksi vielä) kaappilesbo.


    • 30+20-645

      Mielestäni Aspergerinfo-foorumista voisi muodostaa yhteisöllisen kokoontumispaikan, mikäli sitä voitaisiin kehittää sen jäsenistön tarpeet huomioiden. Ylläpito on tätä työtä yrittänyt jo tehdä 3 vuotta. Jotkut, kuten askeskuksen ylläpitäjä, on kuitenkin pitänyt aspalstalaisten kanssa huolta jo vuosia siitä, etteivät ketkään muut kuin he, pääse toteuttamaan hyväätarkoittavia ideoitaan netissä. Kohtuu säälittävää. Jos olisin Hooded, lähtisin häntä koipien välissä muille maille kohtuu nopeasti.

    • sivullinen.

      Miksi kyselet täällä etkä lähetä viestiä mm. Aspargerinfon ylläpitäjälle, joka on vuosi yrittänyt kehittää foorumiaan? Myös foorumin arvot ovat mielestän hienosti laadittu? Foorumin ylläpito kyllä mielestäni kaipaisi jonkinlaista kiitosta solidaarisuudestaan sekä tukea foorumin kehittämiseksi.

      • Ehkä siksi?

        Ehkä siksi, että Aspergerinfo ei ole mikään Ainoa Oikea Foorumi. Ne jotka siitä pitävät voivat vapaasti käyttää sitä, mutta kaikkien ei tarvitse olla samaa mieltä.


      • ystävä.
        Ehkä siksi? kirjoitti:

        Ehkä siksi, että Aspergerinfo ei ole mikään Ainoa Oikea Foorumi. Ne jotka siitä pitävät voivat vapaasti käyttää sitä, mutta kaikkien ei tarvitse olla samaa mieltä.

        Aivankin noin. Siitäkin K.E. juuri jokunen päivä sitten täällä kirjoitti, ettei hänen foorumilleen tarvitse kirjoittaa jos ei kiinnosta. Antoipahan vain mahdollisuuden siihen. En ymmärrä tätä KE-vastaisuutta täällä ollenkaan. Voisiko joku selvittää minulle mistä se on peräisin? Mielestäni KE on yrittänyt olla ystävällinen ja kirjoittanut tänne paljon asiapitoisia viestejä, joten miksi häntä jatkuvasti täällä herjataan? Hän myös on yrittänyt kannustaa muita eikä suinkaan korottaa itseään minnekään jalustalle ja kertonut olevansa ihan samanlainen yksilö asperger-henkilönä kuin kaikki muutkin. Jostain on levinnyt jonkunlainen harhakuvitelma tai jotain muuta minkä takia todennäköisesti häntä on alettu ihan joukolla ivaamaan ja haukkumaan.


      • erilainen frendi II
        Ehkä siksi? kirjoitti:

        Ehkä siksi, että Aspergerinfo ei ole mikään Ainoa Oikea Foorumi. Ne jotka siitä pitävät voivat vapaasti käyttää sitä, mutta kaikkien ei tarvitse olla samaa mieltä.

        Kuinka mitenkään voi arvioida kuka mistäkin foorumista pitää tai ei pidä joidenkin perättömien nettijuorujen perusteella? Foorumihan juuri sen vuoksi suljettiin tietyksi ajanjaksoksi, koska ylläpito ei tahtonut mm. pedofilialinkkeja sinne eikä mitään muutakasan epäasiallista materiaalia linkitettävän. Kuinka yhdeltä ihmiseltä voi vaatia, että hän jaksaisi tai viitisisi päivitellä foorumiaan jos tulee jatkuvasti p****a silmille. Ikävältä tuntuu, että noin hienosti perustettu asiallinen foorumi saa pelkkiä haukkuja joka puolelta.


      • vaiko näin?
        Ehkä siksi? kirjoitti:

        Ehkä siksi, että Aspergerinfo ei ole mikään Ainoa Oikea Foorumi. Ne jotka siitä pitävät voivat vapaasti käyttää sitä, mutta kaikkien ei tarvitse olla samaa mieltä.

        Mitä tarkoitat samaa mieltä olemisella? Eikö esim. Aspergerinfon ylläpito ole juuri painottanut useikin sitä, ettei kenekään tarvitse olla samaa mieltä toisten kanssa vaan asioista tulisi voida yleisellä tasolla keskustella rakentavasti? Aspergerinfon ylläpito ei ole koskaan missään vaatinut ketään olemaan kanssaan samaa mieltä, vaikkakin hän erityisen oikeudentuntoisena ihmisenä ottaisikin kantaa asioihin, jotka yhteiskunnallisesti ovat autisminkirjon henkilöiden kannalta tärkeitä esiintuoda sekä kritisoisi joitain sellaisia mielipiteitä, jotka hänen mielestään eivät täytä oikeudenmukaisuuden määritelmää.


      • K.E.:n puolesta
        vaiko näin? kirjoitti:

        Mitä tarkoitat samaa mieltä olemisella? Eikö esim. Aspergerinfon ylläpito ole juuri painottanut useikin sitä, ettei kenekään tarvitse olla samaa mieltä toisten kanssa vaan asioista tulisi voida yleisellä tasolla keskustella rakentavasti? Aspergerinfon ylläpito ei ole koskaan missään vaatinut ketään olemaan kanssaan samaa mieltä, vaikkakin hän erityisen oikeudentuntoisena ihmisenä ottaisikin kantaa asioihin, jotka yhteiskunnallisesti ovat autisminkirjon henkilöiden kannalta tärkeitä esiintuoda sekä kritisoisi joitain sellaisia mielipiteitä, jotka hänen mielestään eivät täytä oikeudenmukaisuuden määritelmää.

        ^ Tuossa siis KE kehui itseään kolmessa viestissä peräkkäin tunnusten "ystävä.", "erilainen frendi II" ja "vaiko näin?" kautta.


    • Siis mitä tämä nyt on? Saanko kysyä, että mikä oikeuttaa hyökkäämään minua kohtaan ilman syytä? Mielestäni en ole sanonut kenestäkään pahaa sanaa, mutta silti tullaan pilkkaamaan. Ihme porukkaa.

      • Ujolle

        Kukas sinua kohtaa on "hyökännyt"? Ainakin minä olen sinua puolustanut, vaikka häivyit kesken kaiken täältä pois. Mutta älä välitä, minuakin haukutaan ja pilkataan päivittäin useita kertoja ihan säännöllisesti.


    • Olin ajatellut, että tässä keskustelussa pohdittaisiin, minkälainen keskustelufoorumi autisminkirjolaisille olisi mieluisin. Toivoisin, että ne "juupas-eipäs" -väännöt jätettäisiin tämän ketjun ulkopuolelle. Täällä on kuitenkin aika monta keskustelua, joissa tuota väittelyä on harrastettu. Ei tarvitse kaikkia keskusteluja saastuttaa turhanpäiväisellä tappelulla.

    • 14+4

      Hooded, askeskus-foorumin ylläpitäjä on herjannut julkisesti netissä toisten foorumien ylläpitäjiä, ja sinä puolustelet häntä?

      Mielestäni esim. Asperger-info olisi parempi paikka vertaistuelliseen keskusteluun kuin mikään muu foorumi tällä hetkellä. Foorumin perustajalla on järjen lisäksi tunteet pelissä täysillä.

    • Omasta mielestäni en varsinaisesti puolustellut, eikä kannata ottaa henkilökohtaisesti vaikka puolustaisinkin jotakin sinun kanssasi eri mieltä olevaa tyyppiä. Minä en kuulu enkä edes halua kuulua tässä riidassa kenenkään puolelle, en Aspalstan, en Aspergerinfon enkä Askeskuksen "joukkueeseen". Haluan vain keskustella ihan yleisesti ketään ärsyttämättä.

      Onko kenelläkään lisää mielipiteitä unelmien "assifoorumista"? (Sehän tämän ketjun idea vähän niin kuin olikin, että tiedoksi kaikille...)

    • As-Infon kannattaja

      Minä tahtoisin Aspergerinfon kaltaisen foorumin, jonka ylläpitäjällä on elämänarvot kohdillaan. Siitä saisi yhteistyökykyisten henkilöiden kanssa tehtyä vaikka mitä. Asiasisällöltään/otsikkojen/kategorioiden osalta foorumi on täysin toimiva. Kukin saa keskustella joko pelkästään autismista tai ottaa kantaa yhteiskunnallisiin epäkohtiin autisminkirjon ihmisten näkökulmasta.
      Jos ylläpitäjää ei jatkuvasti mm. täällä kiusattaisi, foorumi voisi avautua myös rekisteröityneille mahdollisesti piankin. Tai näin ainakin itse ajattelisin, jos olisin hänen asemassaan. Tarkoituksensa on koko ajan, jo noin 3 vuoden ajan oletettavimmin ollut hyvä ja varmasti tarkoituksena olisi ajaa ihan kaikkien autisminkirjoon kuuluvien etuja.
      Sinäkin Ujohymyinen voisit vaikka päästä foorumin modeksi niin tahtoessasi jossain vaiheessa.

      • kuultua..

        Sitten vielä-satuin kuulemaan että Aspergerinfon ylläpito tekee maamme pääkaupungin erikoislääkäreiden kanssa yhteistyötä laajemminkin. Mikä olisikaan mahtavampaa kuin saada joskus myös aidon ammattilaisen kanta mieltä painaviin kysymyksiin. Yhteistyötä tehdään neuropsykiatrien sekä päättävissä asemissa olevien psykiatrien kanssa.


    • tikkailija

      Tässä vaiheessa kiinnostaisi eniten mahdollisimman neutraali as foorumi, joka olisi ulkoasultaan ja tunnelmaltaankin neutraali esim. tietokirjamainen ehkä hieman virallisen tyylinen, jota valvoisi jokin ulkopuolinen taho, joka ei itse osallistu keskusteluun, eikä ole kiinnostunut osallistumaan.
      Sivustolla voisi olla myös esimerkiksi artikkeleita ja tutkimuksia aspergerista ja autismista jne.
      Eikö joku Wrong planetin tapainenkin olisi ihan hyvä. Itse vaan en osallistu sinne, koska kirjoittajakunta on niin nuorta.

    • tikkailija

      jatkuu vähän.
      Samalla sivustolla voisi olla oppaita aspergerista ja autismista.
      Tieteellistä tietoa siitä mikä autisminkirjon häiriö on yms.
      Ja sitten olisi keskusteluosio, jossa palstan aiheesta voisi keskustella.

      • K.E.

        Lisään vielä; mielestäni omakohtaisista kokemuksista kertominen sekä kokemusten vaihtaminen kannustavassa vertaistuellisessa ilmapiirissä voisi olla monelle hyväksi ja tuoda arkeen energiaa, joka varmasti monesta tälläkin hetkellä tuntuu välillä ylivoimaisen raskaalta. Julkinen terveydenhuolto on ajettu alas, samoin poliisin resurssit on minimoitu. Tarvitsemme toinen toisiamme ja toisiamme tukemalla olemme vahvempia kuin yksikään virallinen organisaatio. Myös yhteiskunnallisiin asioihin vaikuttamisen suhteen.


    • K.E.

      Minäkin toivoisin sellaista foorumia, joka on suunnattu hieman vanhemmalle as-väelle. Sellainen ratkaisu voisi olla toimiva, että foorumeja olisi vaikka kaksi, toinen nuoremmille ja toinen vanhemmille, koska joissain tilanteissa jutut voivat joiltain osin kuitenkin jonkin verran poiketa toisistaan. Kuitenkin voitaisiin kaikki tehdä yhteistyötä. Omalta foorumiltani toivoisin, että se olisi turvallinen paikka sekä lasten vanhempien että vanhempien autisminkirjon henkilöiden vierailla siellä. Toivottavasti nämä foorumiasiat ja muutkin saadaan lähiaikoina kuntoon lopullisesti. Näitä riitoja ei jaksa kohta enää kukaan.

    • tikkailija

      Se on hankalaa kun näissä foorumeissa on nämä erilaisten persoonien välisten kiistojen tunnelmat taustalla. Rajoittaa varmasti huomattavasti käyttäjäkuntaa.
      Koska se on vähän omituista, että jos saa jonkun neurologisen diagnoosin ja etsii vertaistukea, ja päätyykin sitten osallistumaan johonkin aivan kummallisen kiistaan.

    • K.E.

      Tarkoitatko erilaisilla persoonilla eri diagnooseja omaavia yksilöitä? Itse erotan tosi helposti esim. oikeindiagnosoidun autisminkirjolaisen persoonallisuushäiriöisestä kiusaajasta, vaikka toisinaan nuokaan eivät poissulje toisiaan eli voi olla vaikka as, jokin kehitysvamma, minkä lisäksi vielä persoonallisuushäiriö. Kuitenkin toivoisin, ettei täällä eikä missään muuallakaan herjailtaisi ketää vaan yritettäisiin puhua asioista asioina jättämättä ne henkilöihin kohdistuvat herjaukset väliin. Vaikka asiat riitelisivät keskenään ja ihmiset olisiva eri mieltä jostain, ei siihen tarvitse välttämättä aina tuoda sitä henkilöä joka jonkun viestin on kirjoittanut mukaan, koska täällä ei juuri kukaan tunne toinen toistaan oikeassa elämässä, joten on täysin pelkkää kiusantekoa tahallisesti lähteä pitkiksi ajanjaksoiksi herjailemaan ketään. Henkilö jota herjataan, voi kärsiä siitä paljonkin, vaikka hän IRL olisi kuinka mukava muuten, jos tuntemattomat alkavat vainota yhtäkkisesti netissä. Itse en moisista lapsellisuuksista välitä juurikaan, mutta joku muu voi välittää.

    • tikkailija

      Tarkoitin ihan sitä, että jos nyt joku ihminen menee neurologille ja saa autisminkirjon häiriö diagnoosin ja sitten lähtee etsiskelemään vertaistukea netistä, niin aika erikoista keskustelua päätyy lukemaan.

      Sellainen seikka tuli mieleen psykopaateista ihan periaatteessa (ketään psykopaatiksi väittämättä), että psykopaatithan tavallaan eivät myöskään ole neurotyypillisiä, joten ehkä heilläkin on kokemus ei neurotyypillisyydestä, joten ehkä he eivät tavallaan kuulu myöskään neurotyypillisten psyykehäiriöisten ryhmään, vaan ihmisiin, joilla on epätyypilliset aivot. Kuitenkin he poikkeavat ratkaisevasti autismin kirjolaisista, ja lukemani perusteella ovat yleensä autismin kirjolaisia terveempiä (vähemmän fyysisiä vaivoja jne.)

    • tikkailija

      Tämä kommentti huumorilla, mutta mitä jos jollekin asperger foorumille lisättäisiin oma osio psykopaateille jakamaan kokemuksia neuroepätyypillisyydestä.

      • Jaaaa-ahhh!

        "mitä jos jollekin asperger foorumille lisättäisiin oma osio psykopaateille jakamaan kokemuksia neuroepätyypillisyydestä."

        Tuo taitaisi olla suunnilleen yhtä "menestyksekästä" kuin avata kesällä vankilan portit ja ilmoittaa julkisesti, että kaikki halukkaat rikolliset pääsevät nyt SISÄÄN.


    • K.......

      Naurutauko...millaista taukomusiikkia haluaisitte?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe