Mitä tanssilava perinteelle tapahtuu?

Lavatanssin kuolema

Ennenvanhaahan oli niin että, tanssit ja nimenomaan lavatanssit olivat lähinnä jopa
senaikaisen nuorison huvi etenkin maaseudulla.

Vaan kuinka on nykyään tanssivatko suunnileen eläkelläiset,,,vanhempi väki ja
kuolemaa odottavat kuolevilla tanssilavoilla jonkun B-Öluokan artistin siivittämänä`?

Eikä mitään hirveetä ruuhkaa oikeesti lavalla ole, entisaikojen malliin.

Tuskin järkkärikään saa lipunmyynnistä omiaan.

Vai "huvikusetuskeskuksessa" ja vielläpä huviluvalla?

Jos ei satu telkkari tulemaan enää kuvaamaan johonkin suurempaan tanssihalliin?

Moni entinen lava on muisto vaan nykyään, mutta niin on moni ennen lavoja paljonkin kiertänyt hyväkin artisti tai yhtye hylännyt tanssilavat jos ei kokonaan niin
lähes.

Kansanperinettä ja kulttuuria katoaa maalta mutta eikös kaupunkissakin ole lopetettu "aikuisten"tanssiravintoita reippaasti.

52

1683

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Se siitä

      "nuorison huvi etenkin maaseudulla"

      Nykyään on niin paljon harrastuksia, ettei joka lajille taida nuoria harrastajia riittää.
      Nykynuoret eivät ymmärrä koko lavatanssitouhua. Ovat esim. mielummin netissä kavereiden kanssa pelailemassa jotain...

      Tätä menoa nämä nykyiset niin sanotut "entiset nuoret" taitavat olla viimeiset lavoilla kävijät. Heidän joutuessaan/siirtyessään vanhainkotiin (n. 10-20 vuoden sisällä) kuolee myös lavat.

      Kävijämäärien laskiessa tullaan jossain vaiheessa siihen pisteeseen, ettei lavojen auki pitäminen enää taloudellisesti kannata. Silloin tämä kansanperinne on loppu :(

      • Särkkä rules

        Käy joskus Särkän lavalla niin perut puheesi. Nuoria riittää :).


      • lavafriikki
        Särkkä rules kirjoitti:

        Käy joskus Särkän lavalla niin perut puheesi. Nuoria riittää :).

        Äijä vois käväistä myös Kisarannassa kun on soittamassa Sinkut, Finkut, Neljänsuora, Rattobänd tai joku muu lukuisista nuorison suosikeista. Silloin lattarit lentää.

        Keski-ikäisiä ja vanhojakin on lavoilla sankoin joukoin omien suosikkibändiensä tansseissa.

        Talvisin Satlinna on pullollaan nuorisoa.

        Äijä on pihalla kuin lumiukko.


      • kakkaa on
        lavafriikki kirjoitti:

        Äijä vois käväistä myös Kisarannassa kun on soittamassa Sinkut, Finkut, Neljänsuora, Rattobänd tai joku muu lukuisista nuorison suosikeista. Silloin lattarit lentää.

        Keski-ikäisiä ja vanhojakin on lavoilla sankoin joukoin omien suosikkibändiensä tansseissa.

        Talvisin Satlinna on pullollaan nuorisoa.

        Äijä on pihalla kuin lumiukko.

        Silti lattarit on samaa paskaa kuin aiemminkin.


    • aktiivitanssija

      Kyllä isommissa kaupungeissa ainakin on vireä tanssilavakulttuuri yhä yllä. Paljon on liikkeellä myös nuoria harrastajia. Sen verran onkin muutosta tapahtunut entisiin aikoihin verrattuna, että nykyään lavoilla ei ryypätä ja notkuta muuten vain, vaan sinne mennään nimenomaan tanssimaan harrastusmielessä. Nuorempi polvi käy aktiivisesti tanssikursseilla ja haluaa oppia kaikki mahdolliset tanssilajit.

      Järjestäjien kannalta touhu ei varmaan ole yhtä kannattavaa kuin ennen, koska juomatuloja ei enää tule entiseen malliin. Suosikkiorkesterit vetävät lavan täyteen, mutta ne myös maksavat.

      • tatu8

        Itsekin ihastuin tähän lavatanssimeininkiin juuri tuon urheilullisuuden ja raittiuden takia. Nuoruuden muistot (omatkin) lavakännäilystä ovat mennyttä ja toivottavasti pysyvästi.

        Tanssiväki on osa yhtä suurta raittiusliikettä! Joo!


      • hjuumur
        tatu8 kirjoitti:

        Itsekin ihastuin tähän lavatanssimeininkiin juuri tuon urheilullisuuden ja raittiuden takia. Nuoruuden muistot (omatkin) lavakännäilystä ovat mennyttä ja toivottavasti pysyvästi.

        Tanssiväki on osa yhtä suurta raittiusliikettä! Joo!

        Niin ja kun vielä saataisiin ne vanhat seuratanssit ja piirileikit takaisn lavoille, joita harrastettiin viime vuosisadan alkutaipaleella, erityisesti. Saataisiin takaisin sellainen yhteisHENKI. Ei ole provo!!!
        Nykyään, joskus kun katselen tanssiporukkaa, mietin, olenko tullut hautajaisiin?
        Nuoret ovat sosiaalisia olentoja, niinkuin pitääkin olla, ja lavat täytyy uudistua sosiaalisiksi paikoiksi, eikä vahojen homehtuneiden ja jäykistyneiden, "parasta ennen" päivänsä ohittaneiden jumituspaikoiksi, joissa vihataan kädenalikuvioita, ja vaaditaan että helikopterinimityksen saanet TÄYTYY PYSYÄ KESKELLÄ LATTIAA.
        Tanssi täytyy olla mukavaa, ja ilmeet sen mukaisia tanssipaikoissa, on mielipiteeni.


    • seinäruusu

      10 v. itse tätä touhua katsoneena ja tanssineena. enpä usko, että tämä kuitenkaan loppuu. joo, noin 10 v:n päästä vanha väki on vanhainkodissa, mutta me `nuoremmat jatkamme ja taas jatkuu entisee mallii..

    • Muistot kultaavat

      Mahdollisesti kysymyksessä on samantapainen muistojen kultaama väärinkäsitys kuin vähälumisiksi väitettyjen talvien tapauksissa: lapsuutensa jopa alle metrin mittaisina pohjoisemmassa Suomessa viettäneet henkilöthän ovat aikuistuttuaan, siis selvästi yli jopa metrin mittaisina varsin sankoin joukoin muuttaneet pohjoisemmasta eteläisempään Suomeen. Siellä he kaiholla muistelevat pohjoisemman Suomen kaikkia talvia, joista vähälumisimpanakin hanki ylsi selvästi yli navan korkeudelle eikä eteläisemmässä Suomessa hanki edes runsaslumisimpana talvena yllä kuin vähän yli polven korkeudelle. Tätä pidetään varsin yleisesti merkkinä vähälumisesta talvesta, vaikka järkevästi ajateltuna tätä pitäisi pitää merkkinä siitä, että muistojen pohjoisessahan näitten henkilöitten navat olivat alle nyttemmin etelämmässä asustavien polvien korkeudella: mikäli muistelemme niitä pohjoisemman talvia hieman tarkemmin, niin kaikkien on myönnettävä, että hehän olivat rapiat polven korkuisia. Silloin hanki saattoi hyvinkin ylettää reilusti yli navan korkeuden - sitä ei käy kenenkään kiistäminen.

      Samalla logiikalla ajateltuna voidaan osoittaa moderneilla ja siten tehokkailla tanssipaikoilla käytettyjen parkettineliömäärien huiman kasvun aiheuttama harha vähentyneistä tanssijoista: nykyäänhän kukaan ei suostuisi pohjoisimmassakaan Suomessa edes yksinään asumaan niin pienessä asunnossa, joka oli muinaisten tanssipaikkojen standardikoko.

      • Teldor

        Puhut asiaa. Olen itse hiukan nuorempi, mutta olen vähän haastatellut niitä, jotka kansoittivat etelän "suuria" lavoja kulta-aikana 1960-luvun lopulla. Silloinkin suurin ruuhka taisi olla aidan takana, parkkialueella. Ei ne tanssitaidot olleet kaksiset, foksia väänsivät. Mutta pareja syntyi, joka se homman käynnistävin tekijä olikin.

        Nyt on aika toinen ja toivotaan, että 10 v päästä homma jatkuu. Sen havainnon vaan olen tehnyt, että VAIN Finkut, Hurma, Sivitaivas, PNP ja pari muuta sessiota vetää hyvin väkeä lavalle. Muulloin on hiljaisempaa. Ei käy järjestäjän osa kateeksi !


      • Charmaa
        Teldor kirjoitti:

        Puhut asiaa. Olen itse hiukan nuorempi, mutta olen vähän haastatellut niitä, jotka kansoittivat etelän "suuria" lavoja kulta-aikana 1960-luvun lopulla. Silloinkin suurin ruuhka taisi olla aidan takana, parkkialueella. Ei ne tanssitaidot olleet kaksiset, foksia väänsivät. Mutta pareja syntyi, joka se homman käynnistävin tekijä olikin.

        Nyt on aika toinen ja toivotaan, että 10 v päästä homma jatkuu. Sen havainnon vaan olen tehnyt, että VAIN Finkut, Hurma, Sivitaivas, PNP ja pari muuta sessiota vetää hyvin väkeä lavalle. Muulloin on hiljaisempaa. Ei käy järjestäjän osa kateeksi !

        Riippunee paikasta kyllä se Teuvo Oinaskin veti Lempäälässä Nurmen lavan liki täyteen.Paikasta ja lavasta sekä tanssijoitten iästä (riittävä) se on kiinni kuinka väkeä riittää. Ei ole yksin tarvinnut tanssia Nurmen lavallakaan koskaan.
        http://www.tanssi.net/fi/p/3C.html
        Samoin oli talvella Pakkahuoneella Tampereella päivätansseissa väkeä paljon puoleisesti.


    • Väinö.

      Lippujen hinnat ovat vaan yksinkertaisesti liian kalliita. Jos liput maksavat noin14-20euroa, niin se on paljon rahaa. Tanssejakin on melkein joka päivä. Ihmisillä ei ole vain rahaa tai ei ainakaan minulla.

      • Maailma muuttuu nääs

        Se ei ole rahasta kiinni, priorisoida voi rahankulutuksessa hyvinkin. Syy on runsas muu tarjonta kesäfestarit ynnä muut. Aiemmin oli suuret ikäluokat eikä muuta tarjontaa kylällä kuin se tanssilava.


      • ei bändiä

        Lippujen hintoja voisi helposti pudottaa soittamalla vain levymusiikkia. Lavojen pitävät taitavat olla tyhmiä kun eivät ole hoksanneet.


      • erimielta
        ei bändiä kirjoitti:

        Lippujen hintoja voisi helposti pudottaa soittamalla vain levymusiikkia. Lavojen pitävät taitavat olla tyhmiä kun eivät ole hoksanneet.

        No miten vain, itse kuuntelen mieluummin kiveä. Ja on pahan muusikoilla töitä.


      • korjaus
        erimielta kirjoitti:

        No miten vain, itse kuuntelen mieluummin kiveä. Ja on pahan muusikoilla töitä.

        Siis liveä.


      • Charmaa
        ei bändiä kirjoitti:

        Lippujen hintoja voisi helposti pudottaa soittamalla vain levymusiikkia. Lavojen pitävät taitavat olla tyhmiä kun eivät ole hoksanneet.

        60 luvulla oli Valkeakosken Metsäkansassa tansseja joissa soitti Kuusiston levyt.
        Joten vanha keksintö se levytanssit on.Myös Tampereen Pakkahuone ja Messukylän työväen talo olivat edullisia 8€.Tanssit kestivät n.3 tuntia ja väki yleensä varttuneempaa.Samoin oli Tapiola Tampere 12€ perjantaisin kohtuu hinta. Näissä orkesterit kaikissa osa jopa tunnettuja samaan hintaan.Väkeä riittää yleensä kun hinta oikea.
        http://tanssi.net/fi/p/cf.html


    • Aika entine ei palaa

      "Ennenvanhaahan oli niin että, tanssit ja nimenomaan lavatanssit olivat lähinnä jopa
      senaikaisen nuorison huvi etenkin maaseudulla. "

      - kirjoittaja on elänyt nuoruutensa ennen vanhaan, joten ei kai sitä voikaan ymmärtää nykynuorison intressejä ja kaikkea sitä muuta toimintaa mitä on tarjolla lavatanssien lisäksi. Huvittavia tällaiset haikailut entisajasta :D

    • Se siitä

      Jotkut kirjoittivat, että nuoria kyllä on lavoilla jne. jne.

      Vaikka nuoria lavoilla näkyykin, mielestäni 30 - 40 nuorta alle 30 vuotiasta ei riitä lavojen aukipitämiseksi tulevaisuudessa.

      Pitäisi olla > 100...
      Laskekoon joku muu kannattavuuden tarkemmin.

      • Turhaan murehdit!

        Käy joskus Särkässä tai Valasrannalla niin voit itse todeta. Nuoria kyllä siellä piisaa pikkaisen enemmänkin, joten ei todellakaan hätää ole tulevaisuudesta :)


      • fhggm
        Turhaan murehdit! kirjoitti:

        Käy joskus Särkässä tai Valasrannalla niin voit itse todeta. Nuoria kyllä siellä piisaa pikkaisen enemmänkin, joten ei todellakaan hätää ole tulevaisuudesta :)

        Kahdellako etelä-Suomen tanssilavalla tanssikulttuuri pysyy pystyssä?


      • ei bändiä

        Jos soittaisivat vain levymusiikkia niin nykyistä pienempi määrä riittäisi kattamaan menot. Ja alempi lipun hinta toisi enemmän väkeä lavalle. Varsinkaan nuorilla kun ei vielä ole paljon rahaa.


      • Äinää
        fhggm kirjoitti:

        Kahdellako etelä-Suomen tanssilavalla tanssikulttuuri pysyy pystyssä?

        muna ainaki.


    • Toinen mies

      B-luokan bändin saa lavalle soittamaan illaksi jo puolentunnin levymusiikin
      soiton maksuilla, repikää siitä.

    • seinäruusu

      täähän on hienoa ! vaikka voin mä tanssia yhden miehen orkesterin musiikin ja laulun tahdissakin tai ei levytanssitkaan oo huonoja =))

    • Musisoiva Androidi

      Androiditeknologiaa hyödyntämällä olisi mahdollista saada suosikkiartisti esiintymään livenä tismalleen samalla sekä kellonlyömällä että ohjelmistolla joka puolella Suomea: muusikkoandroidista olisi mahdollista tehdä niin aidonnäköinen, ettei kenellekään muulle paitsi bändärille illan mittaan selviäisi, onko lauteilla sillä hetkellä aito bändi vaiko aidon näköinen androidikokoonpano, joka reaaliajassa soittaa ja laulaa kauko-ohjauksella jostain päin Suomea samat nuotit kuin alkuperäinen kokoonpano. Tällöin bändin samanaikainen live-esiintyminen eripuolilla Suomea veisi bändin esiintymistehokkuuden ennennäkemättömälle tasolle. Noussut esiintymistehokkuus alentaisi bändin kustannuksia, mikä näkyisi tietenkin keikkapalkkiopyyntöjenkin kohtuullistumisena.

      • Näin on

        Olen kymmenen vuotta "laahannut lavoja". Kesäisin ympäri suomea useana viikonpäivänä. Kaukaisin lava on ollut Naapurivaaran lava. Joka paikassa on ollut nuoria tanssijoita, joissakin paikoissa enemmän kuin toisissa. Eniten ehkä Särkässä, Valaksella, Tuuloksessa ja Metsälinnassa. Joka paikassa on kuitenkin lava ollut tupaten täynnä. Kävijöitä on kuitenkin eniten ikäryhmästä 40 - 60-vuotiaista. Tanssijoita riittää, ainakin niin kauan kun esiintyjä miellyttää tai ainakin on livenä. Tuskin levymusiikki vetäisi kansaa lavoille.


      • Järkeä mukaan
        Näin on kirjoitti:

        Olen kymmenen vuotta "laahannut lavoja". Kesäisin ympäri suomea useana viikonpäivänä. Kaukaisin lava on ollut Naapurivaaran lava. Joka paikassa on ollut nuoria tanssijoita, joissakin paikoissa enemmän kuin toisissa. Eniten ehkä Särkässä, Valaksella, Tuuloksessa ja Metsälinnassa. Joka paikassa on kuitenkin lava ollut tupaten täynnä. Kävijöitä on kuitenkin eniten ikäryhmästä 40 - 60-vuotiaista. Tanssijoita riittää, ainakin niin kauan kun esiintyjä miellyttää tai ainakin on livenä. Tuskin levymusiikki vetäisi kansaa lavoille.

        Lait ja säännökset eivät ole tätäpäivää. Tansseja
        voi järjestää ilman mitään sääntöjä ja velvoitteita.
        Vanhat ihmiset eivät tappelle joten järjestysmiehet ovat tyhjänpanttina. Teosto ja gameks maksut ovat aivan turhia jostain iankaikkisen vanhoista humppveikko kappalesta.
        Grillimakkaraa ja kavia voi hyvin myydä iman
        mitään hygienia passeja.

        Vanhoja ihmisiä paimennetaan kuin jotain räkänokkia. Tanssiväki on kaksikertaa niin aikuisia kuin pääministeri Stubi.

        Rock festivalit on sitten erikseen.


      • jimmmmmmm

        Sen pitäisi sitten osata myö svinkata silmää lavan nuorimmille typyille ja lopulta panna niitä takahuoneessa. Onnistuukohan?


      • Tangon taikaa
        Näin on kirjoitti:

        Olen kymmenen vuotta "laahannut lavoja". Kesäisin ympäri suomea useana viikonpäivänä. Kaukaisin lava on ollut Naapurivaaran lava. Joka paikassa on ollut nuoria tanssijoita, joissakin paikoissa enemmän kuin toisissa. Eniten ehkä Särkässä, Valaksella, Tuuloksessa ja Metsälinnassa. Joka paikassa on kuitenkin lava ollut tupaten täynnä. Kävijöitä on kuitenkin eniten ikäryhmästä 40 - 60-vuotiaista. Tanssijoita riittää, ainakin niin kauan kun esiintyjä miellyttää tai ainakin on livenä. Tuskin levymusiikki vetäisi kansaa lavoille.

        Menkää katsomaan Seinäjoelle, kyllä suomalainen tango saa ihmiset liikkeelle. 50000 asukkaan kaupunkiin tulee 100000 tangon ystävää. Ei mikään buggi markkinat saisi tällaista aikaan.


      • Festivaalit vetävät
        Tangon taikaa kirjoitti:

        Menkää katsomaan Seinäjoelle, kyllä suomalainen tango saa ihmiset liikkeelle. 50000 asukkaan kaupunkiin tulee 100000 tangon ystävää. Ei mikään buggi markkinat saisi tällaista aikaan.

        Kyllä ne muutkin musiikkitapahtumat saavat kansan liikkeelle. Ruisrock tänä viikonloppuna ja kävijöitä taatusti enemmän. Samoin iskelmäfestivaalit Himokselle sekä Porin jazz.


      • Tosi on
        Festivaalit vetävät kirjoitti:

        Kyllä ne muutkin musiikkitapahtumat saavat kansan liikkeelle. Ruisrock tänä viikonloppuna ja kävijöitä taatusti enemmän. Samoin iskelmäfestivaalit Himokselle sekä Porin jazz.

        Ota selvää, tangomarkkinat on suurempi tapahtuma yleisömäärissä.


      • KVG...
        Tosi on kirjoitti:

        Ota selvää, tangomarkkinat on suurempi tapahtuma yleisömäärissä.

        Pori Jazzin kävijämäärä on noin 150t, Ruisrockin liki 100t, Tangomarkkinoiden aavistuksen yli 100t.

        Jos arvioidaan yleisömäärää kokonaisuudessaan, niin Pori Jazz on noista kolmesta voittaja. Jos suhteutetaan kestoon, niin Ruisrock oli Tangomarkkinoita suurempi tänä vuonna.

        Eli voisitko perustella väittämää?


      • Molemmilla kävin.
        KVG... kirjoitti:

        Pori Jazzin kävijämäärä on noin 150t, Ruisrockin liki 100t, Tangomarkkinoiden aavistuksen yli 100t.

        Jos arvioidaan yleisömäärää kokonaisuudessaan, niin Pori Jazz on noista kolmesta voittaja. Jos suhteutetaan kestoon, niin Ruisrock oli Tangomarkkinoita suurempi tänä vuonna.

        Eli voisitko perustella väittämää?

        Porin jatzit kestävät monta päivää pidempään kuin tangomarkkinat ja viimevuonna siellä myytiin 29000 pääsylippua. Saapa nähdä tänä vuonna, kun ei saa viedä omia viinoja mukana.


      • Minä en käynyt.
        Molemmilla kävin. kirjoitti:

        Porin jatzit kestävät monta päivää pidempään kuin tangomarkkinat ja viimevuonna siellä myytiin 29000 pääsylippua. Saapa nähdä tänä vuonna, kun ei saa viedä omia viinoja mukana.

        Niin kestääkin, samoin kuin tangomarkkinat kestävät paljon pidempään kuin Ruisrock. Pointti oli se, että riippuu, mitä asiaa vertaa ja minkä tapahtumien välillä, ei voida väittää faktana, että "tangomarkkinat on suurempi tapahtuma väkimäärissä".

        Ps. Vuonna -69 Woodstockissa oli yli 500.000 ihmistä.


      • Minä en käynyt.
        Minä en käynyt. kirjoitti:

        Niin kestääkin, samoin kuin tangomarkkinat kestävät paljon pidempään kuin Ruisrock. Pointti oli se, että riippuu, mitä asiaa vertaa ja minkä tapahtumien välillä, ei voida väittää faktana, että "tangomarkkinat on suurempi tapahtuma väkimäärissä".

        Ps. Vuonna -69 Woodstockissa oli yli 500.000 ihmistä.

        Lisäksi mainittakoon, että alunperin ei ollut puhe myydyistä lipuista, vaan yleisämäärästä, mikä on Pori Jazzin osalta vuosittain ilmoitettu olevan luokkaa 150.000.


      • Taatusti ei
        Minä en käynyt. kirjoitti:

        Niin kestääkin, samoin kuin tangomarkkinat kestävät paljon pidempään kuin Ruisrock. Pointti oli se, että riippuu, mitä asiaa vertaa ja minkä tapahtumien välillä, ei voida väittää faktana, että "tangomarkkinat on suurempi tapahtuma väkimäärissä".

        Ps. Vuonna -69 Woodstockissa oli yli 500.000 ihmistä.

        Tangomarkkinat kestävät todellisuudessa vain torstai-illasta lauantai-iltaan. Silloin ne kuninkaalliset valitaan. Pointti on se valtava tanssijoiden määrä siellä, eikä jonkun pändin tuijottaminen. Joku vaan väitti,että Ruisrokissa on taatusti kävijöitä enemmän kuin tangomarkkinoilla.


      • Joopa joo
        Taatusti ei kirjoitti:

        Tangomarkkinat kestävät todellisuudessa vain torstai-illasta lauantai-iltaan. Silloin ne kuninkaalliset valitaan. Pointti on se valtava tanssijoiden määrä siellä, eikä jonkun pändin tuijottaminen. Joku vaan väitti,että Ruisrokissa on taatusti kävijöitä enemmän kuin tangomarkkinoilla.

        On olemassa muutakin tanssia kuin paritanssi. Kyllä kuule Ruisrokissa tanssitaan, mutta ei parin kanssa. Kyllä tangomarkkinoilla on enemmän "tuijottajia" kuin tanssijoita. Ja kestävät viisi päivää, jos et tätä tietä.


    • Vanha patu

      Itse kävin tansseissa pitkästä aikaa. Mihin on hävinnyt lavojen pukeutumiskulttuuri? Vaatetus oli kuin ryhmäliikuntatunnilta. Siitä oli tyylikkyys ja romantiikka kaukana...

      • Huomiot

        Olen tehnyt saman havainnon. Porukalla jumpparääsyt päällä.

        Lisäksi hitaat menijät / buggaajat tanssivat laidoilla, tukiten ulkolaidat, jotka ovat mielestäni tarkoitettu vauhdikkaammille menijöille. Hitaammat pitäisi tanssia keskellä.

        Mielestäni järjestysmiesten pitäisi teroittaa kansalle lavakulttuurin kirjoittamattomista säännöistä.


      • Lavoja kiertänyt
        Huomiot kirjoitti:

        Olen tehnyt saman havainnon. Porukalla jumpparääsyt päällä.

        Lisäksi hitaat menijät / buggaajat tanssivat laidoilla, tukiten ulkolaidat, jotka ovat mielestäni tarkoitettu vauhdikkaammille menijöille. Hitaammat pitäisi tanssia keskellä.

        Mielestäni järjestysmiesten pitäisi teroittaa kansalle lavakulttuurin kirjoittamattomista säännöistä.

        ^^ Tuolla asenteella viedään ne loputkin nuoret lavoilta.

        Lavatanssikulttuuri muuttuu, mikä on pelkästään hyvä asia. Aikanaan tango valtasi tilaa muilta lajeilta, sen jälkeen rautalanka tangoilta, yölintu yms rautalangalta ja nyt monipuolisuus perinteisemmältä tanssimusiikilta. Kysymys kuuluukin, että kumpi on tärkeämpää. Se että liputetaan perinteisen tanssin puolesta ja lavat kuolevat yksi toisensa jälkeen, vai se että hyväksytään muutos monipuolisen tanssin suhteen ja annetaan lavatanssikulttuurin elää.? Onneksi markkinatalous jyllää täälläkin ja järjestäjät tillavat niitä bändejä jotka vetää eniten sakkia.

        Kokemukseni mukaan nuoret tanssivat monipuolisesti muutakin kun buggia ja hitaita (onhan vanhemmissakin niitä jotka tanssivat vain foksia?). Suuri osa nuorista tanssii ja tykkää tanssia niin humpat, polkat, jenkat, kuin foksit, valssit, tangot ja onneksi myös nykyään bugit, fuskut, hitaat jne.

        Ja mitä tulee törmäilyyn, niin sopu antaa sijaa. Aina lavoilla on törmäilty ja tullaan aina törmäilemään. Se tuskin on itsetarkoitus kenelläkään, mutta niin vain silti joskus käy. Tärkeämpää on mielestäni pyytää silloin anteeksi ja huomioida kehen törmäsi. Ihan yhtälailla se vanhempikin väestö lavoilla törmäilee, välillä tuntuu että jopa enemmän. Aina pitäisi osata sovittaa liike ja liikkeiden laajuus tilaan ja muihin tanssijoihin. Tämä tuntuu unohtuvan näiltä jyrääjiltä ikään katsomatta.


      • Kaikkea sitä näkee

        Rumaahan joillakin se pukeutuminen on. Eräälläkin lavalla oli daamilla jalassa pyöräilyshortsit tanssiessa.


      • normijaska40
        Huomiot kirjoitti:

        Olen tehnyt saman havainnon. Porukalla jumpparääsyt päällä.

        Lisäksi hitaat menijät / buggaajat tanssivat laidoilla, tukiten ulkolaidat, jotka ovat mielestäni tarkoitettu vauhdikkaammille menijöille. Hitaammat pitäisi tanssia keskellä.

        Mielestäni järjestysmiesten pitäisi teroittaa kansalle lavakulttuurin kirjoittamattomista säännöistä.

        Jopa kuuskymppiset vanhukset vetää urheilupaidassa ja naistkin joissain vitun jumppatossuissa hiki päässä. Hirveän näköistä ja tyylitajutonta, varsinkin kuin tuo yhdistyy tanssitaidottomuuteen. Kaikki ovat käyneet jossain lavaalkeissa opettelemassa chachan kaksi kuviota ja sahaavat niitä vuorotellen orgasminjälkeinen ilme naamalla. "tää on niin ihanaa liikuntaa"

        Epäilen vahvasti että lavatanssit keräävät suhteellisesti muita sosiaalisia tapahtumien enemmän hörhöjä, narsisteja, vajakkeja ja muita henkisesti alamittaisia koheltajia.

        Meno on nykyisin ihan hirveää sätkimistä ja vouhotusta. Joka paikassa on vähintään kymmenen paria jotka toiminnallaan vievät 90 pros tanssilattiasta ja pilaavat normaaleiden ihmisten illan. Hörhöt valittaa veden hinnasta, parketin laadusta, taviksista, lipun hinnasta, musiikin voimakkuudesta tai rytmistä. Tai ihan mistä vaan jotta pääsisivät pätemään. Aina pitää yrittää kuulua johonkin itseän parempaan porukkaan.

        Osta kineesiopaita niin oot taas vähän parempi kuin tuo naapurin osmo joka pitä vielä sitä haltin urheilupaitaa. ..


      • Toinen mies
        Kaikkea sitä näkee kirjoitti:

        Rumaahan joillakin se pukeutuminen on. Eräälläkin lavalla oli daamilla jalassa pyöräilyshortsit tanssiessa.

        Onneksi ne on usein kellohameen alla.


      • Yksi riittää
        normijaska40 kirjoitti:

        Jopa kuuskymppiset vanhukset vetää urheilupaidassa ja naistkin joissain vitun jumppatossuissa hiki päässä. Hirveän näköistä ja tyylitajutonta, varsinkin kuin tuo yhdistyy tanssitaidottomuuteen. Kaikki ovat käyneet jossain lavaalkeissa opettelemassa chachan kaksi kuviota ja sahaavat niitä vuorotellen orgasminjälkeinen ilme naamalla. "tää on niin ihanaa liikuntaa"

        Epäilen vahvasti että lavatanssit keräävät suhteellisesti muita sosiaalisia tapahtumien enemmän hörhöjä, narsisteja, vajakkeja ja muita henkisesti alamittaisia koheltajia.

        Meno on nykyisin ihan hirveää sätkimistä ja vouhotusta. Joka paikassa on vähintään kymmenen paria jotka toiminnallaan vievät 90 pros tanssilattiasta ja pilaavat normaaleiden ihmisten illan. Hörhöt valittaa veden hinnasta, parketin laadusta, taviksista, lipun hinnasta, musiikin voimakkuudesta tai rytmistä. Tai ihan mistä vaan jotta pääsisivät pätemään. Aina pitää yrittää kuulua johonkin itseän parempaan porukkaan.

        Osta kineesiopaita niin oot taas vähän parempi kuin tuo naapurin osmo joka pitä vielä sitä haltin urheilupaitaa. ..

        Kahdessakaan cha cha: n kuviossa ei pitäisi olla mitään vikaa: pääasia, että edes yksi cha cha: n kuvio toimii. Muissa lajeissa sama periaate eli yksi onnistunut kuvio syntyy siitä, kun vartalo lähtee kaatumaan johonkin suuntaan, minkä jälkeen siihen suuntaan on pakko siirtää useammassa tapauksessa sadasta vartalon alkavasta kaatumistapauksesta nimenomaan kaatumariskipuolen jalka, ellei välttämättä halua kaataa vartaloaan pitkin pituuttaan parketille. Joku muu saa selittää, miten helposti kädet pelaa onnistuneessa kuviossa.

        Kommentistasi voi mielestäni päätellä, että katsot kuuluvasi siihen porukkaan, joka on omasta mielestään aivan liian hyvä yhteenkään toiseen porukkaan, koska nämä toiset porukat vaan esmes sahaa niitä yhtiä ja samoja kuvioita. Esimerkkisi osoittaa, että näihin porukkajuttuihinkin pätee kultainen katastrofisääntö: suo siellä, vetelä täällä.


      • chillatkaapa
        Yksi riittää kirjoitti:

        Kahdessakaan cha cha: n kuviossa ei pitäisi olla mitään vikaa: pääasia, että edes yksi cha cha: n kuvio toimii. Muissa lajeissa sama periaate eli yksi onnistunut kuvio syntyy siitä, kun vartalo lähtee kaatumaan johonkin suuntaan, minkä jälkeen siihen suuntaan on pakko siirtää useammassa tapauksessa sadasta vartalon alkavasta kaatumistapauksesta nimenomaan kaatumariskipuolen jalka, ellei välttämättä halua kaataa vartaloaan pitkin pituuttaan parketille. Joku muu saa selittää, miten helposti kädet pelaa onnistuneessa kuviossa.

        Kommentistasi voi mielestäni päätellä, että katsot kuuluvasi siihen porukkaan, joka on omasta mielestään aivan liian hyvä yhteenkään toiseen porukkaan, koska nämä toiset porukat vaan esmes sahaa niitä yhtiä ja samoja kuvioita. Esimerkkisi osoittaa, että näihin porukkajuttuihinkin pätee kultainen katastrofisääntö: suo siellä, vetelä täällä.

        Pointti on se, että älykkäällä ihmisellä ei ole pakonomaista tarvetta kuulua johonkin porukkaan missä pääsee pätemään. Tanssiporukoissa yritetään koko ajan päteä ja pyrkiä ja näyttää jollekin toiselle että olen parempi. Kuka osaa eniten kuvioita tai kuka käy eniten kursseilla. Kellä on enemmän pokaaleja kaapissa.

        Riittää kun on vaan oma itsensä. En todellakaan halua kuulua mihinkään porukkaan lavatansseissa. lavatanssit eivät ole paikka päteä vaan viihtyä. Tämä on unohtunut 90 pros nykyään tansseissa käyviltä ihmisiltä.


    • nuorimiesJH

      Eikös lukion vanhojen tanssit innosta nuoria harrastamaan lisää tanssia? Wanhat olivat niin mahtavat, joten lavoilla kai pääsee tekemään uudestaan jotain edes vähän samankaltaista vähän rennommin.

    • Realismia

      Ennen vanhaan lavoilla käyminen oli ainoa seuranhakumuoto ja sosiaalinen kohtauspiste. Nyt sosiaalinen kohtasupiste on somessa, jonne on seuranhakukin pääosin siirtynyt. Keskiarvoiset kävijämäärät on tippuneet jatkuvasti ja järjestäjän näkökulmasta suuri miinus tulee myös siitä, että tansseissa käyvät eivät osta (likipitäen) mitään, joten lipputulot on lähes ainoa tulonlähde. Lippujen hinnat on jo nyt kipukynnyksellä ja paikkojen vähentyessä harrastajien matkakustannuksetkin nousee, joten käynnit harvenevat entisestään.

      Aivan sama, mitä yritätte selittää, mutta kyllä tällä menolla lavatanssikulttuuri kuolee, kuten kävi Ruotsissa parikymmentä vuotta sitten.

    • Munmanit

      "Lippujen hinnat on jo nyt kipukynnyksellä ja paikkojen vähentyessä harrastajien matkakustannuksetkin nousee, joten käynnit harvenevat entisestään".

      Näin se on. Kyllä illalle hintaa tulee kun lisää vielä matkakulut päälle.
      Monella vielä pieni liksa, osa-aika duuni jne. Ei raha riitä joka paikkaan.

      Joidenkin tanssijoiden pitää saada tanssia kaikki kappaleet, etteivät vaan rahat mene hukkaa. Ei siinä keritä tuttujen / vieraiden kanssa seurustelemaan kahviossa :(

      Tanssikansan suosituimmat levyt vaan soimaan ja lipunhintaan - 60% silloin minäkin voisin ostaa kahviosta jotakin :)

      Lisäksi levytarjonta on huomattavasti laajempaa, kuin jonkun orkesterin kokoillan setti.

      Ja jos näin joku lava aloittaisi esim. kokeiluna kerran viikossa, voisi noi orkesterien ja solistien hinnatkin tippua.

      • Kerppu

        Jotainhan täytyy kohta muuttua tämä nykyibeb ei johda uuteen
        tanssi innostukseen isommassa määrin.


      • Eino.

        Niinpä. Vähän ihmetellyt miten vakavaksi tanssiminen on joillain ihmisillä mennyt. Vähän tuntuu sille, että osaavampi tanssi-ihminen tanssii niissä omissa tuttavapiireissään. Mielummin tanssin sellasen mukavan ja nätin naisen kanssa joka ei ole niin totinen torvensoittaja ja mielummin sinkkukin.


    • seinäruusu

      Mietin, että lippujen hinnat on niin korkeat sen takia, kun lava ei ole täys niiku ennen vanhaan. vai miten oli silloin lipun hinta ? ja meillä päin on ny pari vuotta ollut lavalla mukavasti porukkaa. vielä ei tartte kuite niiku "sillit purkissa tanssia .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8186
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2519
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2233
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1899
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1479
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1163
    Aihe