Vapaaehtoisesti sairaalaan?

kyselijä

Kannattaako mennä? Eroaako hoito pakkohoidosta eli tahdosta riippumattomasta hoidosta.

Voiko vastakkaista sukupuolta oleva hoitaja tulla valvomaan vessa- ja suihkukäyntejä? Voiko olla jopa seksuaalista hyväksikäyttöä (tekijänä hoitaja tai toinen potilas).

saako kieltäytyä lihottavista lääkkeistä? (joku lääke lihotti yli 30 kiloa lyhyen ajan sisällä ja haluan laihduttaa ne pois -> onnistuu hitaammin kuin ne tuli)

Entä voiko kieltäytyä kolmio tms. ajokykyyn vaikuttavista lääkkeistä, koska lyhytaikainen ajokortti menee vanhaksi muutaman kk:n päästä eli 2-vaihe tulossa.

15

177

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • turhia pelkoja

      Ei kai se mitään ota jos ei annakaan.

    • turvallista hoitoa

      Kyllä hoitolaitoksissa mieshoitajat hoitavat naisia sekä päinvastoin. Tietenkin jos mahdollista niin saa kai esittää toivomuksia, että haluaisi omaa sukupuolta olevan hoitajan. Työtänsä he vain tekevät. No seksuaalinen hyväksikäyttö on kyllä täysin asiaan kuulumatonta ja sitä ei saisi missään nimessä tapahtua.

    • russian roulette

      Suositan miettimään tarkasti oletko valmis luovuttamaan oman päätösvaltasi toiselle sinut tuntemattomalle osapuolelle. Jos joudut pakkohoitoon menetät kansalais- ja ihmisoikeutesi. Ole varovainen, psykiatrit eivät tiedä mitä tekevät.

      • houkkien höpinöitä

        Kun ihminen menee sairaalaan, hän siis mielestäsi luovuttaa päätösvallan toiselle osapuolelle? Nii juu, kyllähän ihmisen pitäisi itse päättää, miten hänen sairauttaa hoidetaan. Onhan se väärin, että lääkärit hoitavat sairauksia. Ajatella, että he jopa leikkelevät ihmisiä. Kyllä ihmisen pitäisi itse saada leikellä itseään, kuten viiltelijät suuressa viisaudessaan tekevätkin.


      • russian roulette
        houkkien höpinöitä kirjoitti:

        Kun ihminen menee sairaalaan, hän siis mielestäsi luovuttaa päätösvallan toiselle osapuolelle? Nii juu, kyllähän ihmisen pitäisi itse päättää, miten hänen sairauttaa hoidetaan. Onhan se väärin, että lääkärit hoitavat sairauksia. Ajatella, että he jopa leikkelevät ihmisiä. Kyllä ihmisen pitäisi itse saada leikellä itseään, kuten viiltelijät suuressa viisaudessaan tekevätkin.

        Puhut hassuja. Kun henkilö menee psykiatriseen "sairaalaan" häneltä voidaan viedä päätösvalta omiin asioihinsa mikäli psykiatri niin päättää. Kansalaisella on oikeus päättää hoidetaanko häntä ja jos niin miten. Lääkäreiden tehtävä on henkilön toivomuksesta selvittää onko hän sairas, mikä sairaus on kyseessä ja suosittaa erilaisia hoitovaihtoehtoja. Näiden tietojen perusteella henkilö valitsee itselleen sopivimman vaihtoehdon, joista yksi on olla ottamatta hoitoa vastaan ollenkaan. Sairaudet eivät vaadi, että niitä hoidetaan vaan ne voidaan hoitaa mikäli sairastava henkilö niin tahtoo. Sen takia ihminen saa kieltäytyä myös syöpähoidosta vaikka se lääkärin arvion mukaan johtaisikin kuolemaan. Ja ihminen saa totta kai viillellä itseään niin paljon kuin ikinä haluaa. Se ei tosin ole terveellistä, mutta kroppa on hänen. Apua saa tarjota ihmiselle, jonka näkee ja uskoo voivan huonosti, mutta mitään ei saisi aikuiselle ihmiselle pakottaa. Edella mainitut asiat ovat ihan lääketieteen, lääkärinä toimimisen ja Hippokrateen valan perusasioita.


      • Lisää hassuja
        russian roulette kirjoitti:

        Puhut hassuja. Kun henkilö menee psykiatriseen "sairaalaan" häneltä voidaan viedä päätösvalta omiin asioihinsa mikäli psykiatri niin päättää. Kansalaisella on oikeus päättää hoidetaanko häntä ja jos niin miten. Lääkäreiden tehtävä on henkilön toivomuksesta selvittää onko hän sairas, mikä sairaus on kyseessä ja suosittaa erilaisia hoitovaihtoehtoja. Näiden tietojen perusteella henkilö valitsee itselleen sopivimman vaihtoehdon, joista yksi on olla ottamatta hoitoa vastaan ollenkaan. Sairaudet eivät vaadi, että niitä hoidetaan vaan ne voidaan hoitaa mikäli sairastava henkilö niin tahtoo. Sen takia ihminen saa kieltäytyä myös syöpähoidosta vaikka se lääkärin arvion mukaan johtaisikin kuolemaan. Ja ihminen saa totta kai viillellä itseään niin paljon kuin ikinä haluaa. Se ei tosin ole terveellistä, mutta kroppa on hänen. Apua saa tarjota ihmiselle, jonka näkee ja uskoo voivan huonosti, mutta mitään ei saisi aikuiselle ihmiselle pakottaa. Edella mainitut asiat ovat ihan lääketieteen, lääkärinä toimimisen ja Hippokrateen valan perusasioita.

        Siinä tapauksessa on parasta, ettei kansalainen mene psykiatriseen sairaalaan. Hän voi sen valinnan tehdä, jos on pelättävä päätösvallan menettämistä. Sairaaloihin pitäisikin mennä vain terveimpien kansalaisten, joita ei tällainen uhkaa. Sairaimmat kansalaiset saavat jäädä nauttimaan vapaudestaan muualla, menköön vaikka hirteen tai junan alle. Tietenkin rikosoikeudellinen vastuu tulee usein kansalaista vastaan jos liikaa sekoilee, jolloin todetaan, ettei kansalaisella itse asiassa ole sitä vastuuta teoistaan. Hän on vain ollut "heitteillä". "Avohoito ei pelaa", ja "psykiatrit ovat paskoja". Sitten hän joutuu sairaalaan.

        Minusta houru pitäisi heittää tyrmään. Eivät psykiatrit olisi riesana.


    • Kjijij

      Itse menin omasta halustani muutamaksi viikoksi yleispsykiatrian osastolle, joka sijaitsee tavallisen sairaalan yhteydessä. Jatkoin samaa lääkitystä, kuin mitä olin aikaisemmin syönyt. Mitään vessa/suihkukäyntejä ei valvota. Ainoastaan yöllä hoitajat kurkkasivat tunnin välein potilashuoneisiin ( unen määrän ja laadun valvonta)

    • EI sairaalaan

      En suosittele osastolle menoa. Siellä käytetään psyykkistä ja fyysistä väkivaltaa. Vaadi useamman kerran viikossa tapahtuvaa terapiaa. Tukihenkilö olisi hyvä olla olemassa.

    • Nakke Nakuttaja

      Jos olet maksava yksityisasiakas niin silloin voit paremmin neuvotella hoitovaihtoehdoista ja hoidosta ylipäätänsä.

    • osastohoito hyviä

      nämä suomi24 juntit ei tiedä mitään osastohoidosta eli ei ole semmosta mitä edellä kuvaavat ja ei kannat uskoa mitä täällä kirjottavat, kun eivät tiedä mitään asioista kunhan pelottelevat. tee itse omat päätökset. minulla ainakin osastohoidot olleet tosi hyviä hoitoja kolme kertaa olleena ja ei mitään ongelmia ollut hoitajien kanssa.

    • Mörökölli

      Kyllä se vapaaehtoinen osastohoito on sinänsä ihan hyvää, tosin joskus on myös mätiä munia hoitajissakin ts. ei kiinnosta työt tai ilkeä luonne, mutta hyvin harvoin.

      Olen ollut ainoastaan Laakson sairaalassa Helsingissä, jossa oli keskusteluryhmiä, tarpeeksi syömistä, telkun kattomista yms. Saunaan pääsi vaikka joka päivä ainakin silloin kun itse olin. Kukaan ei vapaaehtoisessa hoidossa tule vessaan tai suihkuun valvomaan eikä lääkkeitä ole pakko ottaa. Tosin jos rupeaa olemaan itsetuhoinen tai psykoottisessa tilassa avo-osastolla, niin kyllä sielläkin voidaan ns. pakottaa. Tosin sitten täytyy tehdä pakkohoitopäätös ja siirtää suljetulle.

      Kaiken kaikkiaan, kyllä siellä on mukavaa kun ei itse tarvitse huolehtia juuri mistään.

    • Älä mene,kadut

      Jotain lääkkeitä ne aina syöttää.Jos lääkäri ei pidä sinusta diagnoosi voi olla mitä psykiatrille sattuu päähän pälkähtämään.Voipa hän manipuloida muut lääkärit uskomaan että olet pakkohoidon tarpeessa.Sitten on leikki kaukana.

    • eye_of_eternity

      Minä kävin "nukkumassa" yhden yön suljetulla (ei ollut muualla vapaata) itkemässä stressin hittoon. Kotona en lasten takia voinut ulvoa kun susi. Ihan pääsin vapaaksi sieltä.

    • mulle oli tarpeen

      No ainakin minä menin osastolle vapaaehtoisesti pari kymmentä vuotta sitten. Ei se sairaalaan menoa kummempi asia ollut. Diagnoosi oli vakava masennus, tosin on myös diagnoosina estynyt persoonallisuus. En minä ainakaan kokenut, että itsemääräämisoikeuteni olisi ollut uhattuna. Kyllä siellä kaikki yhteisymmärryksessä sujui. Mutta kuten varmaan on kaikille selvää, joillakin ihmisillä ei tämä yhteisymmärrys yleensäkään toimi. Vika on tietysti aina muissa, ei itsessä.

    • hmmm...

      Mä oon miettiny auttaisko paskaan oloon osastolle meno.. Vapaaehtoisesti mielellään ennenku olo menee niin paskaks että tulee taas sairaalareissu, koska aavistan jo nyt että seuraavan kerran lääkäri laittais m1-lähetteellä suljetulle, vaikka kriteerit ei todellakaan täyttyis..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5065
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1305
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1257
    Aihe