Vertaistukea?

Sandra*

Onko kellään pakko ajatuksia, että olisi tehnyt jotain epäsopivaa?

14

193

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sandra*

      Itsellä hygieniaan liittyviä pakko ajatuksia. Pelkään että olen sotkenut eritteillä suihkun pudottamalla sen WC pönttöön ja kun menen suihkuun saastun siellä. Suihkussa käynnit on yhtä painajaista. Lääkityksenä menee mm. Abilify ja seronil. Koulussa kiusattiin saastaiseksi ja traumaattinen lapsuus on varmasti osa syy sairastumiseen.

    • et ole ainut

      Jossain vaiheessa oli tuollainen pelko, että likaisin paitsi itseni myös muita. Ei auttanut normaali pesut.

      Pääsin siitä yli, mutta sen jälkeen muita muotoja ollut kyllä.

      • Sandra*

        Miten pääsit siitä yli? Millaisia ajatuksia sinulla oli? Itsellä koko ajan varmistelua avopuolisolta, että haisenko pahalle. Tämä on todella raskasta.


      • et ole ainut
        Sandra* kirjoitti:

        Miten pääsit siitä yli? Millaisia ajatuksia sinulla oli? Itsellä koko ajan varmistelua avopuolisolta, että haisenko pahalle. Tämä on todella raskasta.

        Mulla oli sellainen yleinen likaisuudentunne, että olen likainen ja siitä sitten mieleen tuli kaikkia juttuja, kuten että se lika ikäänkuin minusta voisi vaikka pyykin mukana siirtyä toisiin... Tuollaista hajujuttua ei ollut, mutta kaikkia bakteerijuttuja löytyi kanssa. Söin esim. karkitkin lusikalla ettei mun tarttenut koskea niihin käsillä kun ajattelin käsieni olevan jotenkin niin likaiset.

        Olin niin uupunut noihin ajatuksiin ja pelkoihin, että laitoin kerralla rituaaleille stopin ja lopetin järkeilyt, joilla lievitin ahdistustani. En pessyt käsiä normaalia enempää vaikka ahdistikin. Ajattelin silloin, että aivan sama vaikka kuolisinkin mutta en jaksa enää noita pelkoja ja rituaaleja.

        Muutama viikko oli tosi vaikeaa, mutta ahdistus lähti laskemaan ja noista ajatuksista olen päässyt ihan kokonaan. Mutta kuten pakko-oireissa on monesti tapana niin se ahdistuksen kohde tuppaa aina löytymään jostain muualta eli ihan kokonaan en pakko-oireita ole voittanut.

        Mutta täällä monesti kehuttua kirjaa "Kerrasta poikki" voisi suositella sinullekin, siitä saa hyviä neuvoja ja oppii ymmärtämään mistä tässä kaikessa on kyse.

        Itse olen jonkun kerran käynyt myös psykologille puhumassa näistä jutuista, mutta valitettavasti noista ei mun mielestä ollut mitään hyötyä. Varsinaista terapiaa mulle ei edes tarjottu. Lääkitystäkään ei ole.

        Oletko sinä päässyt terapiaan asti? Jos jotenkin saisit nuo ikävät lapsuuden kokemuket käsiteltyä niin voisi olettaa, että lähtisi nuo oireet lievenemään.


    • Häpeä

      Hei!
      Kärsin erittäin vaikeasta pakko-oireesta. Olen sosiaalisesti eristäytynyt lähes täysin.
      Pelkään kaikkia sosiaalisia tilanteita. Oireistani en halua kertoa sillä ne ovat TODELLA NOLOJA. Ihmiset karttavat minua ja tietysti olen kaikkien pilkan kohteena,
      tavallaan ymärrän heitä. Jos jotain hyvää tästä sairaudestani voin kertoa olen oppinut
      ymmärtämään erilaisia ihmisiä. Käyn yksityisterapeutilla ja minulla on vahava lääkitys joka ei itseasiassa auta, mutta tekee elämän siedettäväksi. Hakekaa nuoret apua ajoissa. Itse olen 56- vuotias en usko että tilanteeni tästä enää paranee.
      Häpeä

      • tuetaan toisiamme

        Kenenkään ei pitäisi hävetä ocd-oireitaan. Se on mielenterveyden häiriö muiden joukossa. Joskus vaan käy niin, että ihmisellä menee tuolla nupissa jokin piuha epäkuntoon ja tulee erilaisia ongelmia.

        Pakko-oireet on myös yllättävän yleisiä eikä kenenkään tarvitsisi ajatella että on yksin tällaisten mielettömien ongelmien kanssa.


      • 2+1
        tuetaan toisiamme kirjoitti:

        Kenenkään ei pitäisi hävetä ocd-oireitaan. Se on mielenterveyden häiriö muiden joukossa. Joskus vaan käy niin, että ihmisellä menee tuolla nupissa jokin piuha epäkuntoon ja tulee erilaisia ongelmia.

        Pakko-oireet on myös yllättävän yleisiä eikä kenenkään tarvitsisi ajatella että on yksin tällaisten mielettömien ongelmien kanssa.

        Yleistä taitaa OCD olla, osa ei vaan kehtaa myöntää. Minulla on välillä ihan sairaita pakkoajatuksia, joita en todellakaan haluaisi ajatella.Olen aika hyvin oppinut elämään tämän kanssa. Sosiaalisissa tilnateissa jännnitän eniten silmiin katsomista. Se ei tule luonnollisesti vaan minä aina mietin liikaa sitä. Puhe ja kuuntelu sujuu hyvin. Olen introvertti ja väsyn sosiaalisissa tilanteissa :/ On muitakin vaivoja mutta OCD on kaikista rasittavin. Se alkoi joskus varhaisteininä eikä ole hellittänyt vuosien saatossa. Olen jo hyväksynyt sen etten koskaan parane kokonaan.


      • Häpeä
        2+1 kirjoitti:

        Yleistä taitaa OCD olla, osa ei vaan kehtaa myöntää. Minulla on välillä ihan sairaita pakkoajatuksia, joita en todellakaan haluaisi ajatella.Olen aika hyvin oppinut elämään tämän kanssa. Sosiaalisissa tilnateissa jännnitän eniten silmiin katsomista. Se ei tule luonnollisesti vaan minä aina mietin liikaa sitä. Puhe ja kuuntelu sujuu hyvin. Olen introvertti ja väsyn sosiaalisissa tilanteissa :/ On muitakin vaivoja mutta OCD on kaikista rasittavin. Se alkoi joskus varhaisteininä eikä ole hellittänyt vuosien saatossa. Olen jo hyväksynyt sen etten koskaan parane kokonaan.

        On ihana tietää etten olekaan niin yksin sairauteni kanssa kuin luulin. Minulla ainoa pakkoajatukseni on pakkotoiminnon pelko. Luonollista on se että mittä enemän sitä pelkään sitä voimakaampana se tulee esille. minäkin olen introvertti ja kaipaan kovasti seuraa , mutta juuri tästä syystä joudun eristäytymään täydelinen noidankehä siis. Sain apua tuosta ensimäsiseksi kirjott. viestistä kun huomasin käyttäväni sanaa häpeä . Luettuani netistä häpeästä löysin lapsuuteni häpeän ja oman häpeäntorjumis meknismini. Elämä on kuitenkin elämisen arvoista. Vai mitä? Ainakin osaame olla kiitolisia jokaisesta nk. hyvästä päivästä.


      • Sandra*
        Häpeä kirjoitti:

        On ihana tietää etten olekaan niin yksin sairauteni kanssa kuin luulin. Minulla ainoa pakkoajatukseni on pakkotoiminnon pelko. Luonollista on se että mittä enemän sitä pelkään sitä voimakaampana se tulee esille. minäkin olen introvertti ja kaipaan kovasti seuraa , mutta juuri tästä syystä joudun eristäytymään täydelinen noidankehä siis. Sain apua tuosta ensimäsiseksi kirjott. viestistä kun huomasin käyttäväni sanaa häpeä . Luettuani netistä häpeästä löysin lapsuuteni häpeän ja oman häpeäntorjumis meknismini. Elämä on kuitenkin elämisen arvoista. Vai mitä? Ainakin osaame olla kiitolisia jokaisesta nk. hyvästä päivästä.

        Hei. Millaisia pakkoajatuksia sinulla on noin niinkun tarkemmin?


      • Häpeä
        Sandra* kirjoitti:

        Hei. Millaisia pakkoajatuksia sinulla on noin niinkun tarkemmin?

        Kaikki pakkoajatukseni liittyvät sosiaalisiin tilanteisiin. Minulla on esim. silmiin katsomisen pelko. Olen kauhuissani kun joudun tapaamaan jonku tutun tai tuntemattoman ihmisen. Näitä tilanteita joudun sitten käymään läpi jatkuvasti mielessäni. Tämä on todelakin kamalaa sillä eristäydyn täysin. Ainoat ihmiset joita pystyn kohtaamaan ilman pelkoa on perheeni. Kun olen tressaantunut jostakin en aina heitäkään.Käyn terapiassa, mutta siitä ei tunnu juurikaan apua löytyvän. Olen kuitenkin oppinut analysoimaan erilaisia tilanteita ja yhdistämään ne lapsuuden tarumoihin. Nämä ocd-oireeni alkoivat varhais aikuisena joka lieneekin aika tavallista.


      • Sandra*

        Hei. Minunkin pakko-ajatukset ovat erittäin noloja, mutta helpottaisi, jos uskaltaisit kertoa niistä näin nimettömänä? Tarvitsisin vertaistukea.


      • Häpeä
        Sandra* kirjoitti:

        Hei. Minunkin pakko-ajatukset ovat erittäin noloja, mutta helpottaisi, jos uskaltaisit kertoa niistä näin nimettömänä? Tarvitsisin vertaistukea.

        Miksi olet noin kiinostunut itse oireestani, koska sillähän ei ole juurikaan tekemistä itse sairauden kanssa. Kysymys on siitä mistä oireet johtuvat, ei niinkään siitä miten oireet ilmenevät ja toisekseen eiköhän se jo tuossa 23.7 kirjoittamasani viestissä tullut trpeeksi slväksi. Etsi itsekin pikeminkin syytä pakko-oireiseesi, se auttaa sinuakin enmän.
        Häpeä on yaudin syy ja nimimerkkiäni en vaihada.


    • Sandra*

      Hei Häpeä. Minunkin pakko-ajatukset ovat erittäin noloja, mutta helpottaisi suuresti jos uskaltaisit kertoa niistä edes näin nimettömänä. Tarvitsisin vertaistukea.

      • Mies kesäinen

        Minulla yleinen pakkoajatus on pelko, että minua tarkkaillaan jollakin laitteilla rangaistuksena jostakin tehdystä tai tekemättä jätetystä. Tähän liittyvä ahdistuneisuus aiheuttaa osittaista työkyvyttömyyttä ja ahdistuneisuutta. Esimerkiksi jos saan puhelun tai tekstiviestin minuutilleen tunnin kuluttua päivän töiden aloittamisesta, minulle muodostuu sekunnin kymmenyksissä ajatus, että töiden aloittamishetkeä tarkkailtiin ja soittaja tai viestin lähettäjä on osa minun tarkkailujärjestelmää.

        Nuorena hellaneuroosit, ovien lukkoon menemiset ja tämän tyyppiset tarkisteluneuroosit tulivat tutuiksi. Bakteerikammoisuuttakin olen kokenut. Liiallinen ja turha käsienpesu oli tähän liittyvää neuroositoimintaa. Opiskeluajan alussa pelkäsin usein sanovani jotain loukkaavaa sosiaalisissa tilanteissa. Tähän liittyi pakkoajatuksellinen anteeksipyytely ja sairas syyllisyys.

        Tällä hetkellä yleinen sekoamisen pelko estää elämästä täysillä. Ajatus tarkkailun ja yhteisön asettamien rangaistusten kohteena olemisesta aiheuttaa usein voimakasta ahdistuneisuutta, keskittymiskyvyttömyyttä ja pelkoa hallinnan menettämisestä. Melkein lääkkeettömästi olen selviytynyt kognitiivisen terapian tuella. Minulla on Asperger ja tourette diagnosoituina. Kaiken varalta minulla on lääkkeinä Oxamin ja Respiridon. Oxaminia olen kokeillut ja pidin haittoja suurempina kuin hyötyjä, erityisesti tarkisteluneuroosien suhteen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4759
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      125
      4333
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2821
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1911
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1774
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1689
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1680
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      95
      1641
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1593
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1541
    Aihe