Aknea e-pillereistä. Naiset, kokemuksia?

19v-naikkonen

Netissä pyörittyä olen ehkä nähnyt 2 keskustelua missä joku kertoo saaneensa e-pillereistä aknea/paljon finnejä. Olen yrittänyt löytää tietoa siitä, että olisiko jollain kokemusta, että on saanut e-pillereistä paljon finnejä/aknea. Aikaisemmin siis ollut aina hyvä iho. Ja on tämän ja ehkä muidenkin haittavaikutusten takia myös lopettanut pillerit. Milloin? Kauan ehdit pillereitä käyttää?

Olen kovasti stressaantunut, koska olen kokeillut nyt kahta eri pilleri merkkiä ja saanut molemmista aknea. Toiset kun lopetin, meni ehkä noin kuukausi niin naama parani. Uudet pillerit aloitin ja ehdin käyttää niitä vain 1 kk, koska sain taas saman häiritsevän ongelman. Joten päätin, etten enään hormonivalmisteisiin koske. Meillä ei ole myöskään suvussa aknea ollenkaan. Lopetin siis pillerit nyt kohta kolme viikkoa sitten ja naama vain pahenee.. Välillä joku kohta voi olla ok, mut sit taas toinen kohta ei. En tiedä mitä tehdä.. Olen kokeillut jotain rasvoja, suolasaippua, vitamiineja.. Soittanut 3 eri lääkärille, kaikki on sanonut, että odota, siinä voi mennä aikaa, että naamasi paranee. En vain tiedä, miksen voi luottaa lääkärin sanaan? Koska en netistäkään ole keneltäkään löytänyt keskustelua tästä aiheesta ja, että pillerit lopetettua ongelma jatkuisi ja milloin se ongelma myös parani? Koska olen nyt tämän ongelman takia, muiden e-pillereistä tulleiden ongelmien takia pyörinyt paljon netissä lukemassa noista e-pillereistä, niin tässä vaiheessa kyllä mietin, miksi edes ne aloitini. Noh, seurustelen niin tuo ehkäisy pitää vaan olla. Mutta jos olisin paremmin tajunnut(?) tai tiennyt noista ongelmista en olisi niitä varmaankaan aloittanut. Nehän on todella huonoa kropalle.. Mitä niistä nyt tulee.. Aloituksen seurauksena esim. hiustenlähtöä, finnejä, mielialanvaihteluita, jopa veritulppaa jnejne.. Jos ei aloituksen seurauksena niin ainakin lopetuksen. Tosi tylsää.

Mutta...Jos tunnistat itsesi tästä ongelmasta, kerro minulle miten sulle kävi! Olisin tosi kiitollinen siitä. :)

2

118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kesäheinä

      Minulla on kyllä ihan samanlainen ongelma... Olen jälkeenpäin vain miettinyt, että empä olisi aloittanut sillon nuorena niitä e-pillereitä, kun kasvot on nyt tämmösessä kunnossa... Käytin mercilonia nuorempana ja kun lopetin ne, alkoi minulla kokoajan pahentuva akne. Minulla on atopia eli ihoni oli silloin todella kuiva ja paha.
      Lääkärit ei oikein tienneet miten ihoani pitäisi hoitaa, kun ne aknelääkkeet eivät sopineet herkälle iholleni, sain niistä hirveitä allergiareaktioita
      ja ne kuivattivat jo muutenkin kuivaa ihoani etten kehdannut kulkea missään.
      Söin silloin tetralysal antibioottia ainakin puoli vuotta ja sain voiteita,
      joita en uskaltanut käyttää, pienikin määrä sai ihoni tulipunaiseksi.
      Clindoxyl -merkkinen voide oli ainoa joka tehosi ja sopi minulle, mutta apteekista sanottiin ettei sitä enää saa :/
      Silloin lääkärini märäsi minut aloittamaan e-pillerit uudestaan ja antibiootin kans iho paranikin, hetkeksi....
      4v myöhemmin ihoni on kamala, varsinkin taukoviikon aikana,
      isoja ihonalaisia kipeitä finnejä ja nenässä mustapäitä.
      Tulehduksiakin on, mutta lääkärille en ole kehdannut mennä....
      Haluaisin lopettaa e-pillerit, jokaisen taukoviikon aikana mietin että nyt lopetan,
      mutta en uskalla koska pelkän että iho pahenee, tosin voiko se tästä pahentua..
      Onneksi meikillä saa piiloon.

      Mutta, haluan lopettaa pillerit, koska haluan lapsia, joten kai
      se vaan täytyy lopettaa ne ja mennä lääkärille.
      En muista, saako yleislääkäriltä edes noita antibiootteja vai
      täytyykö pyytää lähete ihopolille?

      Lääkäri kehotti kyllä muutenkin harkitsemaan lopettamista, kun minula epäiltiin veritulppaa, mutta onneksi ei ollutkaan se, ainakaan vielä...
      E-pillereiden hyvinä puolina näen vain säännöllinen, lyhyt, lähes kivuton taukoviikko/tyhjennysvuoto.
      Mutta tämänkin lääkärin kommentti oli vain se, että niin, sehän on ihan sinun oma valintasi syötkö niitä vai et.... Vaikka veritulppakin on todella vaarallinen juttu, lääkärit ei myönnä noita haittavaikutuksia joita on enempi kuin
      annetaan ymmärtää.

    • yks vaihtoehto

      Hormoonikierukkka?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1860
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1489
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1265
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1262
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1190
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      979
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      952
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      905
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      102
      846
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      45
      689
    Aihe