voiko lääkäri olla kirjoittamatta sairaslomaa työttömälle?

viinaan menevä

Tästä on jo vuosi aikaa mutta kysyn kumminkin.

kaaduin humalassa työttömä ollessa juotuani liikaa viinaa ja jalkani meni paskaksi. Sen verran pahasti kaaduin.
Menin sitten krapulasta selvittyäni lääkäriin.
Hän kysyi olenko työtön vai käynkö töissä.
kerroin olevani työtön.
hän ei antanut minulle sairasloma lappua.
Mutta kun jalka oli tutkittu ja kuvattu.

Lääkäri totesi suullisesti minulle että joudun jäämään 4viikon sairaslomalle.

Ovatko lääkärit tälläisiä työttömiä
kohtaan että ei anneta sairasloma lappua ja oletetaan että työtön on vain kotona tekemättä mitään.
Niin ei tarvitse todistella mitään?

15

321

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 167-176

      Väärin toimittu. Kantelu potilasasiamiehelle ja lääkärille kirjallinen vaatimus sairaslomalapun kirjoittamisesta johon teksti: "Mikäli sairaslomatodistusta ei annteta niin asiasta on tehtävä valituskelpoinen päätös."

    • kakku

      Tulevaa eläkettä varten kannattaa ottaa kaikki sairauslomatodistukset, vaikkei niitä nyt tarvitsisikaan. Itse kantapään kautta olen tämän todennut.
      Vaikka työtön on yhteiskunnan työturvaverkon ulkopuolella, ei se tila tarkoita sitä ettei kuuluisi sosiaali- ja terveystoimien piiriin.
      Lääkäri toimi väärin.

    • Näin se vaan menee

      Työttömänä on ihan yksi lysti onko sitä saikkulappua vai ei. Itseasiassa ilman saikkuja selviää helpommalla, koska saikku "pitäisi ilmottaa te-toimistoon" ja siitäpä alkaakin sitten sellanen talouskaaos, ettei paremmasta väliä..... En ole ollut työttömänä ollessa päivääkään saikulla, ilmoitan vaan joka kerta kysyttäessä, että "olen työttömänä, en tarvitse saikkulappuja", jolloin niitä ei myöskään tule, eikä taloussotkujakaan.

      • Aattelepa ite

        Ei ole lysti, ei yksi eikä kaksi sillon jos on jalka paketissa ja tulee työhönosoitus, karenssi paukkuu ja jälkikäteen toimitettuja sairaslomatodistuksia ei hyväksytä.


      • Helppo homma
        Aattelepa ite kirjoitti:

        Ei ole lysti, ei yksi eikä kaksi sillon jos on jalka paketissa ja tulee työhönosoitus, karenssi paukkuu ja jälkikäteen toimitettuja sairaslomatodistuksia ei hyväksytä.

        Miten niin jälkikäteen? Jos tulee työhönosoitus (onko joku saanut sellaista viimeisen 2 vuoden aikana?!), niin kipasee siinä vaiheessa hakemassa sen saikun.. kas kun se työhönosoitus ei ole mikään takautuva, eli kyseinen työ alkaa esimerkiksi ensi viikolla, tms..


    • millonmuuttuu

      Lääkäri todellakin kysyy tuota työ asiaa ja ei anna saikkulappua jos on työtön.
      Sairauslomatodistuksista on hyötyä koska niiden avulla voi saada kuntoutusta jos sairaus jatkuu ja sitten kuntoutustukea ja eläkettä.
      Jos et hae saikkua niin mitään todisteita ei ole jatkossa jos väität sairastaneesi kauan.
      Mustaa valkoisella sen olla pitää tässä byrokratia helvetissä.

    • aktiv kapitaal

      No tuskimpa potilaskirjoihin kirjataan että on terve jos jalka on poikki.
      Tai tiedä noista..?

      Itselle sanottu 25 vuotta että selässä ei ole vikaa, muuta kuin lievää skolioosia, yliliikkuvuutta, sittemmin krooninen kipuoireyhtymä.
      Viimesimmissä RTG- kuvissakaan (kelan määräämät) ei ollut kuulema mitään poikkeavaa.., ennen kuin radiologi ne tutki vasta 3 vuotta myöhemmin uuden lääkärin määräämänä kun potilaslehdelle ei oltu lausuttu lainkaan kuviani jota hän ihmetteli.

      Seuraus: MRI- kuvaukset ja suoraan eläkkeelle..
      Että voi sitä olla 25 vuotta tervekkin tuolla arvauskeskuksessa.

      Ja mustaa valkoiselle saa, kun pyytää kaikki potilastiedot terveydenhuollosta itselleen.
      Tulet toki hämmästymään mitä sinne kirjataan...

      • Byro B

        Eikö näitä potilastietoja pääse nykyään itse pankkitunnuksilla katsomaan?
        Vai koskeeko se vain uusia verikokeita ym.?


    • sossulle "pataan"

      Kyllä se suu pitää saada auki muuallakin kun hammaslääkärissä ja sillä pitää kertoa selvästi (ei huutaa) että tarvitsee sairaslomalapun. Ei lääkärin tarvitse tietää kenenkään työttömyydestä joten kysymyksen voi ohittaa pitämällä suun kiinni. Jos on jokin päällepäin näkymätön ja nopeasti paraneva sairaus niin silloin ei tietenkään sairaslomaa tarvitse ainakin jos sairasloma olisi alle 9 päivän omavastuun jonka jälkeen saa Kelalta siaraspäivärahaa ellei Kelan taikurilääkäri päätä että potilas on terve.

    • kokemustavuosienajan

      Ei saa saikkua jos työtön!

      • Vältän vaikeuksia

        En edes halua saikkua missään tapauksessa, jos olen työtön, siitä seuraa vaan hankaluuksia. Jos tuo paljon puhuttu työhön osoitus sattuu tulemaan vajaakuntoisuuden aikana, niin sitten hakee saikun, tai vaihtoehtoisesti menee haastatteluun vajaakuntoisuudesta huolimatta.


      • Simppelisti meni
        Vältän vaikeuksia kirjoitti:

        En edes halua saikkua missään tapauksessa, jos olen työtön, siitä seuraa vaan hankaluuksia. Jos tuo paljon puhuttu työhön osoitus sattuu tulemaan vajaakuntoisuuden aikana, niin sitten hakee saikun, tai vaihtoehtoisesti menee haastatteluun vajaakuntoisuudesta huolimatta.

        Ei minulle tullut mitään hankaluuksia eikä rahan katkoksia kelasta ja 3kk olin sairauslomalla. Sinne vaan heti laitoin postissa kaikki todistukset ja työmarkkinatuki muuttui sairauspäivärahaksi. Heti asia käsiteltiin kun ei mitään epäselvyyksiä ollut.

        Asia oli ihan pässinselvää kun murtuneella jalalla ei työhakukuntoinen ollut.


    • sossulle "pataan"

      Ei se ole monen sekunnin juttu kun sen saikkulapun pyytää jo ensimmäisellä lääkärissäkäyntikerralla, silloin välttää vaikeudet kaikkein helpoimmin. Jos lääkäri kieltäytyy kirjoittamasta saikkulappua työttömyyden perusteella niin silloin kannattaa pyytää tuo kieltäytyminen kirjallisena, silloin saa sen saikkulapun melko varmasti, tai sitten läkäri saa "pataan" HaO:ssa..

    • Pyydä jos et saa

      Jos ei kirjoita sairaslomalappua niin se pitää pyytää. Kysyttiin minultakin olenko työssä ja sanoin etten ole mutta tarvitsen sairasloma todistuksen. Sairaalassa sain vielä kopiotkin siitä kun pyysin.

      Pitää osata vaatia ja pitää oikeuksistaan kiinni. Toiset voivat olettaa että jos on työtön niin ei tarvitse sitä. Ne eivät välttämättä tiedä että työtönkin tarvitsee sen.

    • työtönalempikasti

      Varmasti tietää että työtön tarvitsee saikkulapun. Yksinkertaisesti sairas työtön on rasite yhteiskunnalle ja rahaa sellaiseen ei haluta laittaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      68
      1753
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1431
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1242
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1214
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1126
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      879
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      845
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      219
      832
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      99
      785
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      664
    Aihe