Miten tyroksiinia nostetaan?

kirsikkaleivos

Olen syönyt ensin 4 viikkoa annoksella 25mg/päivä. Sitten tuli eka nosto viidennellä viikolla: Viitenä päivänä viikossa syön 25mg/päivä sekä kahtena päivänä viikossa 50mg/päivä. Näin olen syönyt nyt kaksi viikkoa.
Kysymykseni: Millä kaavalla nostan tyroksiinia jatkossa? Kuinka usein annosta voi nostaa, viikoittainko vai harvemmin?
Kiitos! Ja haluan nimenomaan nostaa, ja olen käynyt verikokeissa viikko sitten.

11

140

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 33+44

      Kokeisiin ei pidä mennä ennen kuin viimeisestä nostosta tai laskusta on kulunut min. 4 viikkoa. Et kai käynyt kokeessa pian noston jälkeen? Eikö lääkärisi antanut sinulle ohjeita, miten nostaa annosta?

    • Hei ihan oikeesti : D Voisiko joku vastata kysymyksiini? Olen kirjottanut tämän saman kysymyksen nyt 3 kertaa eri paikkoihin, ja kaikki vastaavat jotain aivan muuta kun mitä kysymys edellyttää! Pliis!
      Ja ei antanut ohjeita, hän unohti antaa ne! Ja kävin pian noston jälkeen labroissa!
      Pliis, vastaa minun kysymyksiini myös: Miten nostan tyroksiinia, kun annokseni on 25mg viitenä päivänä viikossa ja 50mg kahtena päivänä viikossa?

      • koeaika

        Vastaavassa tilanteessa aikanaan nostin tuosta "viikkoannoksesta" 7 pv x 50 mikrogrammaan ja seurasin vähintään kuukauden, kuten ylempi vastaaja sanoikin. Seuraava vaihe oli verikokeet. Samanaikaisesti pitää seurata omaa vointia, jos esiintyy liikatoiminnan oireita.

        Minäkin korostan vähintään kuukauden koeaikaa. Tietenkin toinen tärkeä tekijä on, että reseptiannos riittää, jos vuorokausiannos nousee entisestään.


    • Kiitos vastauksesta. En ihan ymmärtänyt vielä tätä nostotapaa.
      Jos syön nyt viikossa kahtena päivänä 50mg ja viitenä 25mg, niin mikä olisi seuraava sopiva viikkoannos?
      Voinko ottaa jo kaikkina päivinä 50mg?
      Vai miten otan??

      • en neuvo

        en kyllä itse nostaisi annosta kysymättä lääkäriltä. Palstalla ei varmaan tiedetä sinusta ja vaivoistasi tarkkaa tietoa..


      • 7x50

        Edellä ("koeaika") tarkoitin seuraavaksi annoskooksi 50 ug päivittäin, kuten itsekin ehdotit. Tuo on siis kokemani mukaan. Ymmärsit siis kerralla oikein tarkoittamani.


      • 33+44

        Koska menit kokeeseen pian noston jälkeen, tulos on harhaan johtava. Kokeissa käydään vähän ennen lääkärin seuraavaa kontrolliaikaa. Jos lääkäri unohti antaa sinulle nosto-ohjeita, sinun on otettava häneen yhteyttä! Jos lomien takia et saa häntä heti kiinni, jatka nykyistä annostusta. Muista kertoa lääkärille, kuinka paljon ennen labrakoetta nostit annostusta.

        On tosi hölmöä kysyä nosto-ohjeita täällä muilta, koska jokaisen tilanne on erilainen ja kyseessä on lääkityksen aloitus. Yhdellä lähtöarvot ja kilpparin oma toiminta ennen lääkitystä on yhtä, toisella toista. Muut sairaudet esim. sydämen kunto vaikuttavat annoksien nostotapaan. Jollakin Thyroxin imeytyy paremmin tai vaikuttaa voimakkammin kuin toisella. Älä siis kysy tai noudata muiden ohjeita noston suhteen!!!

        - Ja vastaajille, on vastuuntunnotonta antaa nosto-ohjeita uudelle kilpparipotilaalle, jolla lääkitys on vasta hiljan aloitettu eikä nostettu hoitotasolle, kun ei ole lääkäri ja tunne potilaan taustatietoja! On eri asia antaa Thyroxinin hienosäätövihjeitä kokeneelle vajislaiselle.


    • ofcourseniin

      Tietenkin otat yhteyttä lääkäriin ja kysyt!!!!

    • Samaa mieltä

      33 44 kanssa. Kun olet vasta saanut lääkityksen niin älä itse rupea sitä säätelemään. Vähintään se 4 vk pitää annoksen muutoksesta mennä ennen uusia kokeita. Elimistöllä menee aikaa sopeutua lääkkeeseen eikä oireetkaan lääkityksestä huolimatta heti helpota. Saattaa jopa tulla hyvän alun jälkeen takapakkivaihe joka menee ohi samalla annoksella.

      Sitten kun olet ollut lääkityksellä vuosia ja opit tulkitsemaan oloasi suhteessa veriarvoihin voit alkaa itse hienosäätää annosta.

      Itse pienennän annosta kesäksi kun alkaa tulla tykytyksiä ja tärinää yms. "duracell-pupu kohtauksia". Sitten syksyllä taas kun olo alkaa hiipua ja palelu yms. oireet palaavat nostan annosta. Tästä olen lääkärin kanssa sopinut, että toimin itse näin oloni mukaan. Kaikille vuodenajanvaihtelut eivät vaikuta.

      15 vuotta sairastaneena tiedän olostani missä mennään.

      Ei muuta ku malttia nyt ja ohjeita lääkäriltä.

      Tsemppiä!

      • Suoraviivaiset vastaukset:
        1) Älä kysy neuvoa täältä. Hae vinkkejä ja vihjeitä, se on hyvä. Älä hae suoraviivaisia lääkärinohjeita täältä!
        2) Käy labrassa. Sinulla on soittoaika tms lääkärillesi. Katsotte yhdessä lab. vastaukset ja saat ohjeet. Joko lasketaan, nostetaan tai ei tehdä annokselle mitään aivan riippuen lab. tuloksista. Sitten lääkäri kertoo jatkosuunnitelman: koska tarvitaan seuraava kontrolli. Jos annosta ei muuteta ja saavutettu taso ja vointi on hyvä, ei tarvitse rampata alvariinsa kokeissa. Jos annosta muutetaan, tilanne katsotaan kokein ja ohjein noin 6-8 viikon kuluttua ( endokrinologimme suosima väli).
        3) Tyroksiinia ei aina vatkata edestakaisin. Suurella osalla on vakioannos, jolla menee ihan hyvin. Netti on eri asia, kuin vastaanotot.
        tsempillä sis el. ( Ei tarvitse nettiä uskoa, mutta näin nyt vain on, että olen sis el. sairaalan polilta, nyt lomalla)


      • boxi kirjoitti:

        Suoraviivaiset vastaukset:
        1) Älä kysy neuvoa täältä. Hae vinkkejä ja vihjeitä, se on hyvä. Älä hae suoraviivaisia lääkärinohjeita täältä!
        2) Käy labrassa. Sinulla on soittoaika tms lääkärillesi. Katsotte yhdessä lab. vastaukset ja saat ohjeet. Joko lasketaan, nostetaan tai ei tehdä annokselle mitään aivan riippuen lab. tuloksista. Sitten lääkäri kertoo jatkosuunnitelman: koska tarvitaan seuraava kontrolli. Jos annosta ei muuteta ja saavutettu taso ja vointi on hyvä, ei tarvitse rampata alvariinsa kokeissa. Jos annosta muutetaan, tilanne katsotaan kokein ja ohjein noin 6-8 viikon kuluttua ( endokrinologimme suosima väli).
        3) Tyroksiinia ei aina vatkata edestakaisin. Suurella osalla on vakioannos, jolla menee ihan hyvin. Netti on eri asia, kuin vastaanotot.
        tsempillä sis el. ( Ei tarvitse nettiä uskoa, mutta näin nyt vain on, että olen sis el. sairaalan polilta, nyt lomalla)

        Eli et nosta mitään ennen kuin olet käynyt suunnitelmasi mukaan lab ja jutellut lääkärisi kanssa. Et viritä itse mitään. Ei tarvitsekaan sokkona hoitaa ja arvailla. LAB!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3993
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2338
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2056
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      96
      1719
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1411
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      9
      1320
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1307
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1262
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe