Väyrysen kirjoittama, ohjaama ja tähdittämä

Umpi kepulainen

Väyrynen teatteritähdeksi 50 vuoden tauon jälkeen
Perjantai 25.07.2014 klo 11:05

Paavo Väyrysen kirjoittama, ohjaama ja tähdittämä näytelmä saa ensi-iltansa tänään perjantaina.

Paavo Väyrynen sai idean näytelmään vuonna 2005.

Paavo Väyrynen sai idean näytelmään vuonna 2005. PIRJO NYKÄNEN

Idea Kahden Kemin patriarkka -näytelmään tuli Väyrysen vuonna 2005 kirjoittamasta Pohjanranta-teoksesta, jossa poliitikko tutki Pohjanranta-tilustensa historiaa.

– Tuli ajatus, että aineistosta voisi kirjoittaa näytelmän, mutta silloin se jäi, ei ollut kipinää. Mutta keväällä 2013, kun harjoittelimme Talkootanssit-esitystä, runosuoni alkoi pulputa,Väyrynen nauraa.

Paavo Väyrynen oli nuorena innokas teatterintekijä. Aliupseerikoulun kurssijuhlassa Väyrynen oli mukana Seitsemän veljestä -näytelmässä, ja Kemin yhteiskoulun raittiusseuran kanssa tehdyllä näytelmällä hän osallistui Suomen opiskelevan nuorison raittiusliiton kilpailuun. Teatteriharrastus oli 50 vuotta tauolla, kunnes viime vuonna Pohjanrannassa esitettiin Talkootanssit-laulunäytelmä.

– Se oli suuri menestys, meillä oli seitsemän esitystä ja täysi sali joka kerta. Tämän kokemuksen rohkaisemana tuotimme täksi kesäksi kaksi näytelmää. Oli Kesäillan farssi, jota on esitetty yhdeksän kertaa, ja nyt on tämä toinen, minun kirjoittamani näytelmä, Väyrynen kertoo.

Paavo Väyrynen esittää Kahden Kemin Patriarkka -näytelmässä Matti Niemelää, joka muinoin omisti Pohjoisrannan. Niemelä eli vuosina 1850–1923.

– Niemelä oli tämän suuren tilan isäntä ja valtiopäivämies kolmilla valtiopäivillä. Varttuneella iällä hänet valittiin Kemin kaupungin pormestariksi; hän oli sekä Kemin kaupungin että Kemin pitäjän patriarkka, siitä tulee tämän näytelmän nimi, Väyrynen selventää.

Näytelmäporukka koostuu Väyrysen yrityksen työntekijöistä sekä ulkopuolisista teatterintekijöistä.

ILONA VEHMAS
[email protected]

1

57

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • T. Urha

      Tämänkin minä olen nähnyt turhina elinpäivinäni: hurskas hukkuu, vaikka on elänyt oikein, jumalaton elää pahuudestaan huolimatta kauan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1890
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1499
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      89
      1279
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1265
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1190
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      999
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      952
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      915
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      106
      872
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      47
      713
    Aihe