Yksinkertainen juttu varmasti mutta...

ex--pertti

C-kielellä:

#include

int main(void)
{
printf("Hello world!\n");
return 0;
}

Linux Assembly Tutorial:

section .data
hello: db 'Hello world!',10 ; 'Hello world!' plus a linefeed character
helloLen: equ $-hello ; Length of the 'Hello world!' string

section .text
global _start

_start:
mov eax,4 ; The system call for write (sys_write)
mov ebx,1 ; File descriptor 1 - standard output
mov ecx,hello ; Put the offset of hello in ecx
mov edx,helloLen ; helloLen is a constant, so we don't need to say
; mov edx,[helloLen] to get it's actual value
int 80h ; Call the kernel

mov eax,1 ; The system call for exit (sys_exit)
mov ebx,0 ; Exit with return code of 0 (no error)
int 80h

Mutta sitten taas gcc-kääntäjällä C-koodi kääntyy Assemblyksi? ihan eri tavalla

gcc -S hello.c

Saadaan seuraavanlaista koodia

.file "hello.c"
.section .rodata
.LC0:
.string "Hello world!"
.text
.globl main
.type main, @function
main:
.LFB0:
.cfi_startproc
pushq %rbp
.cfi_def_cfa_offset 16
.cfi_offset 6, -16
movq %rsp, %rbp
.cfi_def_cfa_register 6
movl $.LC0, %edi
call puts
movl $0, %eax
popq %rbp
.cfi_def_cfa 7, 8
ret
.cfi_endproc
.LFE0:
.size main, .-main
.ident "GCC: (Debian 4.7.2-5) 4.7.2"
.section .note.GNU-stack,"",@progbits

Osaisiko joku selventää miksi GCC kääntää koodin ihan erilaiseksi, toinen koodinpätkä on toki kääntäjän tuottamaa itseään varten, mutta koodi on kuitenkin samalle käyttöjärjestelmälle ja arkkitehtuurille? Miksi se on noin erinäköistä? Tarviiko sen olla?

3

225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turhaako?

      Selitä ensin mihin tarvit tällaista tietoa.

      • ex--pertti

        Yritän opetella Linux Assemblyä ja GCC-kääntäjän toimintaa. Assembly Tutorial on ihan hyvä mutta jos C-kääntäjä ei tuota lähellekään samanlaista koodia niin olisi kiva tietää syy.


    • ex--pertti

      Vastaan itse itselleni, heh

      http://www.ibiblio.org/gferg/ldp/GCC-Inline-Assembly-HOWTO.html#s3

      Jos jotakuta siis kiinnostaa tietää. GCC kääntää tuosta C-koodista AT&T syntaksia joka on melko erilaista verrattuna Intelin syntaksiin. En tiedä johtuuko siitä mutta GCC kääntäjällä ohjelman koko tulee olemaan 6,4K kun taas esim. NASM kääntää tuosta Intelin syntaksista ohjelman kooksi vain 456 bytesia, eli GCC tekee "samasta" ohjelmasta 14x suuremman.

      Onko tuohon mitään sanottavaa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      125
      1308
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      289
      956
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      845
    4. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      33
      631
    5. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      145
      623
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      38
      587
    7. Mitä mietit jos näet hänet jossain?

      🤗
      Ikävä
      52
      551
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      518
    9. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      501
    10. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      107
      488
    Aihe