C-kielellä:
#include
int main(void)
{
printf("Hello world!\n");
return 0;
}
Linux Assembly Tutorial:
section .data
hello: db 'Hello world!',10 ; 'Hello world!' plus a linefeed character
helloLen: equ $-hello ; Length of the 'Hello world!' string
section .text
global _start
_start:
mov eax,4 ; The system call for write (sys_write)
mov ebx,1 ; File descriptor 1 - standard output
mov ecx,hello ; Put the offset of hello in ecx
mov edx,helloLen ; helloLen is a constant, so we don't need to say
; mov edx,[helloLen] to get it's actual value
int 80h ; Call the kernel
mov eax,1 ; The system call for exit (sys_exit)
mov ebx,0 ; Exit with return code of 0 (no error)
int 80h
Mutta sitten taas gcc-kääntäjällä C-koodi kääntyy Assemblyksi? ihan eri tavalla
gcc -S hello.c
Saadaan seuraavanlaista koodia
.file "hello.c"
.section .rodata
.LC0:
.string "Hello world!"
.text
.globl main
.type main, @function
main:
.LFB0:
.cfi_startproc
pushq %rbp
.cfi_def_cfa_offset 16
.cfi_offset 6, -16
movq %rsp, %rbp
.cfi_def_cfa_register 6
movl $.LC0, %edi
call puts
movl $0, %eax
popq %rbp
.cfi_def_cfa 7, 8
ret
.cfi_endproc
.LFE0:
.size main, .-main
.ident "GCC: (Debian 4.7.2-5) 4.7.2"
.section .note.GNU-stack,"",@progbits
Osaisiko joku selventää miksi GCC kääntää koodin ihan erilaiseksi, toinen koodinpätkä on toki kääntäjän tuottamaa itseään varten, mutta koodi on kuitenkin samalle käyttöjärjestelmälle ja arkkitehtuurille? Miksi se on noin erinäköistä? Tarviiko sen olla?
Yksinkertainen juttu varmasti mutta...
3
225
Vastaukset
- Turhaako?
Selitä ensin mihin tarvit tällaista tietoa.
- ex--pertti
Yritän opetella Linux Assemblyä ja GCC-kääntäjän toimintaa. Assembly Tutorial on ihan hyvä mutta jos C-kääntäjä ei tuota lähellekään samanlaista koodia niin olisi kiva tietää syy.
- ex--pertti
Vastaan itse itselleni, heh
http://www.ibiblio.org/gferg/ldp/GCC-Inline-Assembly-HOWTO.html#s3
Jos jotakuta siis kiinnostaa tietää. GCC kääntää tuosta C-koodista AT&T syntaksia joka on melko erilaista verrattuna Intelin syntaksiin. En tiedä johtuuko siitä mutta GCC kääntäjällä ohjelman koko tulee olemaan 6,4K kun taas esim. NASM kääntää tuosta Intelin syntaksista ohjelman kooksi vain 456 bytesia, eli GCC tekee "samasta" ohjelmasta 14x suuremman.
Onko tuohon mitään sanottavaa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 921125
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa115926- 125896
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten282685- 76658
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74621Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64572Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54566Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48549- 72483