Yksinkertainen juttu varmasti mutta...

ex--pertti

C-kielellä:

#include

int main(void)
{
printf("Hello world!\n");
return 0;
}

Linux Assembly Tutorial:

section .data
hello: db 'Hello world!',10 ; 'Hello world!' plus a linefeed character
helloLen: equ $-hello ; Length of the 'Hello world!' string

section .text
global _start

_start:
mov eax,4 ; The system call for write (sys_write)
mov ebx,1 ; File descriptor 1 - standard output
mov ecx,hello ; Put the offset of hello in ecx
mov edx,helloLen ; helloLen is a constant, so we don't need to say
; mov edx,[helloLen] to get it's actual value
int 80h ; Call the kernel

mov eax,1 ; The system call for exit (sys_exit)
mov ebx,0 ; Exit with return code of 0 (no error)
int 80h

Mutta sitten taas gcc-kääntäjällä C-koodi kääntyy Assemblyksi? ihan eri tavalla

gcc -S hello.c

Saadaan seuraavanlaista koodia

.file "hello.c"
.section .rodata
.LC0:
.string "Hello world!"
.text
.globl main
.type main, @function
main:
.LFB0:
.cfi_startproc
pushq %rbp
.cfi_def_cfa_offset 16
.cfi_offset 6, -16
movq %rsp, %rbp
.cfi_def_cfa_register 6
movl $.LC0, %edi
call puts
movl $0, %eax
popq %rbp
.cfi_def_cfa 7, 8
ret
.cfi_endproc
.LFE0:
.size main, .-main
.ident "GCC: (Debian 4.7.2-5) 4.7.2"
.section .note.GNU-stack,"",@progbits

Osaisiko joku selventää miksi GCC kääntää koodin ihan erilaiseksi, toinen koodinpätkä on toki kääntäjän tuottamaa itseään varten, mutta koodi on kuitenkin samalle käyttöjärjestelmälle ja arkkitehtuurille? Miksi se on noin erinäköistä? Tarviiko sen olla?

3

225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turhaako?

      Selitä ensin mihin tarvit tällaista tietoa.

      • ex--pertti

        Yritän opetella Linux Assemblyä ja GCC-kääntäjän toimintaa. Assembly Tutorial on ihan hyvä mutta jos C-kääntäjä ei tuota lähellekään samanlaista koodia niin olisi kiva tietää syy.


    • ex--pertti

      Vastaan itse itselleni, heh

      http://www.ibiblio.org/gferg/ldp/GCC-Inline-Assembly-HOWTO.html#s3

      Jos jotakuta siis kiinnostaa tietää. GCC kääntää tuosta C-koodista AT&T syntaksia joka on melko erilaista verrattuna Intelin syntaksiin. En tiedä johtuuko siitä mutta GCC kääntäjällä ohjelman koko tulee olemaan 6,4K kun taas esim. NASM kääntää tuosta Intelin syntaksista ohjelman kooksi vain 456 bytesia, eli GCC tekee "samasta" ohjelmasta 14x suuremman.

      Onko tuohon mitään sanottavaa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      128
      1266
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      118
      1088
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      97
      914
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      113
      837
    5. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      271
      778
    6. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      705
    7. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      18
      687
    8. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      44
      629
    9. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      49
      589
    10. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      26
      584
    Aihe