Asiakas maksaakin vain 50%

Riiveri

Teen kotisiivouksia eräälle firmalle. Pari viikkoa sitten tein 4 tuntia hirveässä kuumuudessa kivikerrostalossa, asteita sisällä noin 40, ei ilmastointia. Paahdoin 4 tuntia pitäen pari pientä taukoa. Hakkasin suorassa auringonpaisteessa painavat matot jne., imurointi ja pyyhkiminen, pölyt ja wc-tilat, keittiö. Työ tuli suoritettua huonosti, sen myönnän vaikka parhaani yritin. Siinä kuumuudessa ei enää aivot pelanneet. Asiakas on erittäin tarkka, tästä sanottiin minulle.
Palautetta tuli ja kuulemma asiakas sai sovittua että maksaa 2 tunnin työn, vaikka itse asiassa tein siellä 4,5 tuntia. Saan palkan 4 tunnin pohjalta kyllä.

Tunnetaanko siivousalalla käsitettä Force Majeur eli ylivoimainen este? Tuota hellettä pidän sellaisena.

Vaikka saan sovitun 4 tunnin palkan niin oikeustajuni sanoo että asiakkaan olisi pitänyt osoittaa ymmärrystä tässä tapauksessa. Ei tarvitse - tiedän. Kysynkin moraalin kautta asiaa. Hän kuulemma ymmärsi että vaikeata on helteessä siivota kämppäänsä, mutta että 50% alennus! Kuitenkin ne mistä mainitsi ovat pieni huone (en tiedä mikä siellä mätti) ja kylpyhuone, joka jäikin puoliväliin. Se olisi pitänyt tosiaan kontata läpitoiseenkin kertaan kai että olisi kelvannut. Lisäksi siellä pyöri perheenjäseniä tiellä ajoittain tuon 4 tunnin aikana häiriönä.

Mulle jäi tuosta tosi paha mieli.
Tulee fiilis, että toivottavasti asiakaskin tulee huomaamaan ettei ilmastoimattomassa tilassa poikkeushelteessa viikkosiivoaminen voi sujua ihan normaaliin tapaan tai että elämä lähettää hyvityksen hänelle vielä tuon kahden tunnin veloituksen osaltakin eli toivottavasti paukahtaa vaikka arpajaisvoitto.

Inhottavaa. Rikkaalle ja vaativalle ihmiselle ei mikään riitä eikä joustovaraa tunneta.

12

297

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oikein olisi

      Jos joutuisit siivoamaan sen kokonaan uudelleen ilman mitään palkkaa.

    • jarpetti jorpetti

      Huono trolli.

    • _Vadelma_

      Tosi surullisen kuuloista, toivottavasti sinulla jo on olo kohentunut hieman tilanteen jälkeen. Kaikki varmaan syyllistytään joskus ajattelemattomuuteen kanssaihmisiä kohtaan. Koita olla ottamatta liian henkilökohtaisesti. Tuo on kyllä inhottava asetelma sinun kannaltasi. Firma varmasti helposti ajattelee, että maksava asiakas on oikeassa, ja unohtuu inhimillisyys raskaimman työn suorittajaa kohtaan. - Tsemppiä!

    • kotihengetär

      Ymmärrän kyllä tunteesi, vaikka en ole siivooja kuin kotonani.
      Kolme viikkoa olen siivonnut vain huoneen kerrallaan, iltaisin töiden jälkeen.
      En todellakaan jaksaisi tehdä ns. viikkosiivousta kerralla. 4h k

      Lataan pyykkikoneen kotiin tultuani ja otan puhtaan pyykin koneesta.
      Mutta uutta on tämä, että äijä ripustaa pyykin kuivumaan.
      En kertakaikkiaan jaksa helteellä tehdä kaikkea itse, kuten tavallisesti.

      Kyllä nämä helteet tekee asiat paljon raskaammiksi tehdä,
      mutta ihminen joka ei itse tee näitä töitä; tuskin ymmärtää asiaa.

      Meillä oli neuvottelut :työn uudelleen jakaminen puolison kanssa!
      Olin se lakolla uhkaava suorittava työntekijä.
      Kerroin kylmästi uus työnjaosta kotona.

      Käyt kaupassa: kauppalistan mukaan! Minä teen ruuan.
      Jos et käy kaupassa, syöt ehkä ravintolassa tai grillillä- sun valinta.

      Pesen pyykit ja ravistelen ne suoriksi, sinä ripustat ne kuivumaan...tai
      viet kaiken pyykin pesulaan ja hakiessa maksat koko laskun!

      Meillä nämä uudet työjaot ovat nyt käytössä, enkä taida luopua niistä edes helteiden loputtua.
      Sitä yhteistä aikaa kun jää nyt enemmän muuhun tärkeään! =))
      Kuten yhteisiin suihkuihin....näin helteellä.

      Älä masennu, kaikilla on ain joskus huono päivä töissä. Tsemppiä!!
      Sillä kyllä nämä helteet taas loppuu..kohta on syksy ja kuraa riittää.

      • Riiveri

        Kiitos empatiasta. Mulla on vieläkin jotenkin huono olo tuosta. Siinä vedeltiin siivoojaa ympärikorvia, tuntuu siltä. Aloitin vasta kesän alussa ja nyt tuli rutinaa olan takaa eli firman omistaja varmaankin seuraa seuraavia keikkoja. Mua ahdistaa tuollainen tilanne vaikka ymmärrän että asiakas nyt on tuollainen josta varoiteltiin etukäteen. Hän siis tiesi että tulossa on uusi tekijä. Tulee suorituspaineita.

        Tekee mieli ilmoittaa etten aio mennä enää kohteeseen, koska selvää on että seuraavan siivouksen jälkeen hän tutkii taskulampun kanssa ihan kaikki paikat. Olen etukäteen oikein ahdistunut jos sinne täytyy vielä mennä. He kuulemma jatkavat kanssani kuitenkin. Lisäksi siellä oli niin painavia villamattoja että epäilen suoriudunko enää toista kertaa. Tamppaaminen oli niille matoille aivan hyödytöntä.

        Se, että perheenjäsen tulee viereen höpöttämään ja viemään aikaani, ei tietenkään maksa mitään heille. Minulle se oli erittäin häiritsevää, koska henkilö halusi keskustella eikä siinä voinut ärähtää että pliis jätä mut rauhaan kysymyksinesi ja selostuksinesi. Tätähän ei tietenkään kerrottu valittajalle.
        Siksikin alkoi tuntua epäoikeudenmukaiselta.

        Hyvä kun joillakuilla on puoliso jakamassa taakkaa. Multa sellainen kuoli 16 vuotta sitten, mutta onneksi vanhimmalla lapsella on jo ajokortti ja kumpikin lapsi auttaa mua kotona. Näissä asioissa ei ole ongelmaa. Kyllä 4h k rivarissa hoituu loistavasti kolmen hengen voimalla. Tosin ei nyt helteellä minun työpanostani ole
        voitu laskea mukaan. Siivotaan kimpassa sitten joskus kun helteet hellittää.

        Kiva kun saa tsemppikommenttia. Yleensä olen aika valoisa enkä masentuvainen mutta jos kohtaan vääryyttä, pientäkin, niin se koskee minuun kovasti. Täytyy tosiaan toivoa että asiakas saa jostain kautta nyt parin tunnin liksat vielä päälle niin tulee hyvä mieli. Kyllä ahneus joskus kostautuu. Itse katsoisin helteellä tehtyä siivousta hieman läpi sormien ymmärtäen enkä vinkuisi alennuksia. Mainita voisin, mutta tuo 50% hyvitys tuntuu todella typerältä.

        Kiitos myötäelämisestä.


      • siivo2
        Riiveri kirjoitti:

        Kiitos empatiasta. Mulla on vieläkin jotenkin huono olo tuosta. Siinä vedeltiin siivoojaa ympärikorvia, tuntuu siltä. Aloitin vasta kesän alussa ja nyt tuli rutinaa olan takaa eli firman omistaja varmaankin seuraa seuraavia keikkoja. Mua ahdistaa tuollainen tilanne vaikka ymmärrän että asiakas nyt on tuollainen josta varoiteltiin etukäteen. Hän siis tiesi että tulossa on uusi tekijä. Tulee suorituspaineita.

        Tekee mieli ilmoittaa etten aio mennä enää kohteeseen, koska selvää on että seuraavan siivouksen jälkeen hän tutkii taskulampun kanssa ihan kaikki paikat. Olen etukäteen oikein ahdistunut jos sinne täytyy vielä mennä. He kuulemma jatkavat kanssani kuitenkin. Lisäksi siellä oli niin painavia villamattoja että epäilen suoriudunko enää toista kertaa. Tamppaaminen oli niille matoille aivan hyödytöntä.

        Se, että perheenjäsen tulee viereen höpöttämään ja viemään aikaani, ei tietenkään maksa mitään heille. Minulle se oli erittäin häiritsevää, koska henkilö halusi keskustella eikä siinä voinut ärähtää että pliis jätä mut rauhaan kysymyksinesi ja selostuksinesi. Tätähän ei tietenkään kerrottu valittajalle.
        Siksikin alkoi tuntua epäoikeudenmukaiselta.

        Hyvä kun joillakuilla on puoliso jakamassa taakkaa. Multa sellainen kuoli 16 vuotta sitten, mutta onneksi vanhimmalla lapsella on jo ajokortti ja kumpikin lapsi auttaa mua kotona. Näissä asioissa ei ole ongelmaa. Kyllä 4h k rivarissa hoituu loistavasti kolmen hengen voimalla. Tosin ei nyt helteellä minun työpanostani ole
        voitu laskea mukaan. Siivotaan kimpassa sitten joskus kun helteet hellittää.

        Kiva kun saa tsemppikommenttia. Yleensä olen aika valoisa enkä masentuvainen mutta jos kohtaan vääryyttä, pientäkin, niin se koskee minuun kovasti. Täytyy tosiaan toivoa että asiakas saa jostain kautta nyt parin tunnin liksat vielä päälle niin tulee hyvä mieli. Kyllä ahneus joskus kostautuu. Itse katsoisin helteellä tehtyä siivousta hieman läpi sormien ymmärtäen enkä vinkuisi alennuksia. Mainita voisin, mutta tuo 50% hyvitys tuntuu todella typerältä.

        Kiitos myötäelämisestä.

        Miten niin vedettiin siivoojaa ympäri korvia??? Se asiakas on sopinut tietystä tasosta ja maksaa siitä - ei asiakkaalle kuulu se, onko siivoojalla liian kuuma tai kylmä tai muu vitutus päällä ettei kykene sovittua tasoa pitämään.. Jos firmasi on antanut puolet alennusta huonosta jäljestä niin sehän on ihan oikein ja osoittaa, että asiakas on tärkeä ja hänet halutaan pitää asiakkaana - ja saithan sinä täyden palkan kuitenkin.. Mattojen tamppaamisesta kyllä kannattaisi sen asiakkaan kanssa keskustella - se työ on turhaa ja matoille vahingollista . uusia mattoja ei saa tampata nykyisin enää ollenkaan ja vanhoja arvomattoja vielä vähemmän.. mattojen raitistamiseen käytä soodaa ja imuria..Tässä asiassa sinä olet väärässä hakemalla sympatiaa ja se asiakas on oikeassa vaatiessaan rahoilleen vastinetta - eli sitä, mistä on sopinut maksavansa.. jos laittaisi vaikka näin - menet kauppaan ja ostat litran tölkin maitoa.. kotona huomaatkin, että purkki on puolillaan.. syy moiseen on tölkittäjän palelu.. haluat uuden purkin tai edes rahallista korvausta. Sama asia siis tässä.. sitä pitää saada mistä maksaa..


    • pieniä

      Minä olen kotisiivooja ja kyllä täytyy sanoa, etten tuollaisessa kohteessa kerkiä neljässä tunnissa siivoamaan aina. Riippuu vähän, mitä asiakas on sopimuksessa vaatinut, että mitä siivotaan. Jos kaikki täytyy keritä tehdä esim. mattojen vienti, imurointi, pölyjen pyyhintä ja lattioitten pyyhkiminen ja vessan siivous niin kyllä sitä aikaa menee. Asiakkailla voi olla paljon mattoja ja kaiken laista roinaa lattioilla ja paljon huonekaluja joita täytyy siirtää niin kyllä siinäkin aikaa menee. Ja jos pöydilläkin on niin paljon tavaraa ja nekin täytyy hyvin pyyhkiä niin aikaa menee. Helteellä tosin voimat ovat kovassa käytössä ja kyllä sitä ihminen hikoaa ja vettä täytyy juoda välissä aina välissä. Itse en pidä taukoja. Raivaisivat vähän enempi tavaroita lattioilta, että pääsee siivoamaan kunnolla. Ja vielä, kun täyttyy listat ja nurkat siivota kunnolla niin kyllä siinä joutuu konttaamaan välillä.

    • yrittäjä............

      Ei koskaan anneta alennusta jos käytetty aika ei ole riittävä. Se on silloin asiakkaan syytä!

      • en tajua

        no johan on mielenkiintoinen kommentti "yrittäjältä" Miten se on asiakkaan vika, jos työ on myyty väärällä hinnalla/ mitoituksella?


    • yrittäjä............

      Asiakas usein sanoo "4 tuntia max"

      • en tajua

        Miksi suostua ottamaan tuollainen asiakas edes listoille joka itse määrittää siivoukseen käytettävän ajan? Kyllä yrittäjän tulee vakuuttaa asiakas siitä,että tietää ammatti-ihmisenä maallikkoa paremmin miten ja missä ajassa työ tehdään.
        Jos tuollaiseen haluaa suostua voi sanoa asiakkaalle,että laadusta ei pysty takeita antamaan liian pienellä siivousajalla, jolloin myös asiakas ei voi reklamoida.


      • palkkaaja
        en tajua kirjoitti:

        Miksi suostua ottamaan tuollainen asiakas edes listoille joka itse määrittää siivoukseen käytettävän ajan? Kyllä yrittäjän tulee vakuuttaa asiakas siitä,että tietää ammatti-ihmisenä maallikkoa paremmin miten ja missä ajassa työ tehdään.
        Jos tuollaiseen haluaa suostua voi sanoa asiakkaalle,että laadusta ei pysty takeita antamaan liian pienellä siivousajalla, jolloin myös asiakas ei voi reklamoida.

        Tai sitten pitää pyytää kaksinkertaista palkkaa jolloin on varaa tehdä 4 tuntia ja pyytää palkkaa 2 tunnilta? :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1935
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1868
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1413
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1174
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe