Keskustellanpa peloista

erkki-täti

Tuntuu ajankohtaiselta.

Olen usein miettinyt, että miehet ovat niitä pelottomampia, ainakin minuun verrattuna.

Telkkarissa näkyy sarja, jossa kalastetaan Barentsinmerellä kuningasrapuja. Tämä tv-sarja on sellainen, että en aina edes pysty katsomaan, siis laitan silmät kiinni ja kuuntelen.
Minua pelottaa koko tilanne, ja jos samaistun noihin miehiin liukkaalla kannella ja jäisellä merellä taiteilemassa isojen mertojen kanssa, niin pulssi nousee. Kuvittelen itseni sinne kannelle, ja iso aalto kun tulee, niin minä selluliittihippiäinen lentäisin ensimmäisenä yli laidan, ja varmasti olisin osannut saada sen mertaköyden jalkani ympärille.

Kertomukset entisaikain maailman valtameripurjehduksista ja mantereiden löydöistä ovat myös miehisiä. En koskaan kykenisi lähtemään purjehdukselle tuntemattomaan. Sama juttu avaruuslennoissa: Apollo 13 nostatti pulssit paniikin tasolle, vaikka tiesin järjellä, että kyllä he sieltä palasivat. Mutta että edes lähtivät...khäääk..henki meinaa salpautua.

Entäpä Etelänapamantereen luontokuvaajat? En pystyisi. En haluaisi edes laivalla lähestyä ko. mannerta, enkä varmasti haluaisi viipyä siellä. Pelottavaa, kauhistuttavaa, ja monella tavalla.

Pelkään myös hämähäkkejä ja hyönteisiä, ja inhoan käärmeitä.

Jostain kumman syystä en pelkää läheskään yhtä paljoa tuntemattomille ihmisille puhumista.

107

314

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2+8

      Mulla on ollut paniikkihäiriö agorafobia ja olen lisäksi melko ujo. Esim lapsena mulla oli vaikea edes avata suuni että voisin puhua ylipäätään mitään tytöille, toi oli joskus ala-aste ikäisenä. Myöhemmin vähän karsiutunut pois, mutta en mä edelleenkään vaan uskaltais mennä flirttailemaan kenellekkään ventovieraalle naiselle ja syy siihen miksen on se, että pelkään joko ettei se ole toivottua lähestymistä, tai sitten että nolaan itseni jotenkin.

      • erkki-täti

        No menisitkö mieluummin sinne Barentsin merelle rapujahtiin?


      • 6+13
        erkki-täti kirjoitti:

        No menisitkö mieluummin sinne Barentsin merelle rapujahtiin?

        Menisin mielummin vaikka napajäätikölle, kuin lähestyisin ventovieraita naisia.


      • Hellepermanni4
        6+13 kirjoitti:

        Menisin mielummin vaikka napajäätikölle, kuin lähestyisin ventovieraita naisia.

        "Menisin mielummin vaikka napajäätikölle, kuin lähestyisin ventovieraita naisia."

        Niin minäkin vaikka pillua tekee mieli.


      • erkki-täti
        6+13 kirjoitti:

        Menisin mielummin vaikka napajäätikölle, kuin lähestyisin ventovieraita naisia.

        Ootko ihan tosissasi?

        Kun siellä napajäätiköllä tipahtaa niitä isoja jääseinämiä alas tuosta vaan. Ja siellä on myös miekkavalaita, jotka voivat luulla sinua hylkeeksi. Ynnä muuta: kylmyys ja hirveät tuulet, ja epävarmaa on myös poispääsy...


      • 18+9
        erkki-täti kirjoitti:

        Ootko ihan tosissasi?

        Kun siellä napajäätiköllä tipahtaa niitä isoja jääseinämiä alas tuosta vaan. Ja siellä on myös miekkavalaita, jotka voivat luulla sinua hylkeeksi. Ynnä muuta: kylmyys ja hirveät tuulet, ja epävarmaa on myös poispääsy...

        Ainakin sielä saisi olla ihmisiltä rauhassa. Voisin mennä vaikka tutkimaan pingviinejä.

        Sen sijaan jos lähestyisin ventovierasta naista minut saatettaisin torjua tosi tylysti ja tehdä naurun alaiseksi ja sitten saisin hävetä sitä lopun elämäni.


      • erkki-täti
        18+9 kirjoitti:

        Ainakin sielä saisi olla ihmisiltä rauhassa. Voisin mennä vaikka tutkimaan pingviinejä.

        Sen sijaan jos lähestyisin ventovierasta naista minut saatettaisin torjua tosi tylysti ja tehdä naurun alaiseksi ja sitten saisin hävetä sitä lopun elämäni.

        Ja siellä todellakin saattaisi saada olla rauhassa muilta ihmisiltä, vaikka ainoa mikä voisi auttaa selviämään, olisi toinen ihminen. Ei vais, olen ymmärtänyt, että siellä pitää todellakin bondata niiden muiden kanssa ja olla koko ajan porukassa :)

        Tyly torjunta on typerän ihmisen käytöstä. Miksi sinun pitäisi hävetä toisen käytöstä? Fiksua torjuntaa ei myöskään ole mitään syytä hävetä. Aloitteen tekijä on rohkea kuitenkin.


      • 6+1
        18+9 kirjoitti:

        Ainakin sielä saisi olla ihmisiltä rauhassa. Voisin mennä vaikka tutkimaan pingviinejä.

        Sen sijaan jos lähestyisin ventovierasta naista minut saatettaisin torjua tosi tylysti ja tehdä naurun alaiseksi ja sitten saisin hävetä sitä lopun elämäni.

        Tutkimaan pingviinejä? Lienee kiertoilmaus nussimiselle?


      • 16+6
        erkki-täti kirjoitti:

        Ja siellä todellakin saattaisi saada olla rauhassa muilta ihmisiltä, vaikka ainoa mikä voisi auttaa selviämään, olisi toinen ihminen. Ei vais, olen ymmärtänyt, että siellä pitää todellakin bondata niiden muiden kanssa ja olla koko ajan porukassa :)

        Tyly torjunta on typerän ihmisen käytöstä. Miksi sinun pitäisi hävetä toisen käytöstä? Fiksua torjuntaa ei myöskään ole mitään syytä hävetä. Aloitteen tekijä on rohkea kuitenkin.

        Niin mutta se porukka kenen kanssa pidettäisiin yhtä ei olisi ketään ventovieraita enää. Ymmärrätkö eron? Tuttavat ja ystävät tuovat turvallisuutta, vieraat ihmiset jotka eivät välttämättä halua tehdä tuttavuutta on ihan eri asia.


      • erkki-täti
        16+6 kirjoitti:

        Niin mutta se porukka kenen kanssa pidettäisiin yhtä ei olisi ketään ventovieraita enää. Ymmärrätkö eron? Tuttavat ja ystävät tuovat turvallisuutta, vieraat ihmiset jotka eivät välttämättä halua tehdä tuttavuutta on ihan eri asia.

        Mutta ne ovat kyllä onet ventovieraita kun sinne tulevat, nimittäin sinne tulee ihmisä eri aikoihin.

        Että tuntemattomille naikkosille pitäisi puhua, ainakin esittäytyä ja jokunen tervehdys vaihtaa, ja vastata kysymyksiin.

        Että miten se nyt sitten eroaa muualla maapallolla kommunikaatiosta?


      • erkki-täti
        erkki-täti kirjoitti:

        Mutta ne ovat kyllä onet ventovieraita kun sinne tulevat, nimittäin sinne tulee ihmisä eri aikoihin.

        Että tuntemattomille naikkosille pitäisi puhua, ainakin esittäytyä ja jokunen tervehdys vaihtaa, ja vastata kysymyksiin.

        Että miten se nyt sitten eroaa muualla maapallolla kommunikaatiosta?

        OVAT VENTOVIERAITA

        TULEE IHMISIÄ ERI AIKOIHIN

        typoja, anteeksi

        Vaikka väliäkö tuolla, minulla on jo otsikossa typo :D


      • 8+10
        erkki-täti kirjoitti:

        Mutta ne ovat kyllä onet ventovieraita kun sinne tulevat, nimittäin sinne tulee ihmisä eri aikoihin.

        Että tuntemattomille naikkosille pitäisi puhua, ainakin esittäytyä ja jokunen tervehdys vaihtaa, ja vastata kysymyksiin.

        Että miten se nyt sitten eroaa muualla maapallolla kommunikaatiosta?

        Niin mutta siinä ei ole paineita silleen tehdä vaikutusta ja on aikaa tutustua rauhassa. Ystävät ja tuttavat ovat tukena ja ymmärtävät, haluavat pitää yhtä. Ventovieraat naiset eivät ymmärrä, eivät halua ymmärtää ja päinvastoin vain latistavat ja ovat tylyjä, haluavat eroon sinusta. (siis pahimmassa tapauksessa)


      • erkki-täti
        8+10 kirjoitti:

        Niin mutta siinä ei ole paineita silleen tehdä vaikutusta ja on aikaa tutustua rauhassa. Ystävät ja tuttavat ovat tukena ja ymmärtävät, haluavat pitää yhtä. Ventovieraat naiset eivät ymmärrä, eivät halua ymmärtää ja päinvastoin vain latistavat ja ovat tylyjä, haluavat eroon sinusta. (siis pahimmassa tapauksessa)

        Otapa tuo sama asenne aina kun tapaat tuntemattomia :)

        Paineita on turha ottaa, koska jos joku kiinnostuu, niin se kiinnostuu.
        Harvemmin kukaan kiinnostuu, jos yrittää päteä ja heittää jotain temppuja kättelyssä.

        Voisivat siellä etelämantereellakin katsella hiukan kieroon:)

        Kaikkia jännittää tutustuminen.

        Ja pingviinin poikasta jännittää ja samalla kiehtoo mereen hyppääminen. Miksi pingviinille on sallitumpaa haparointi, kuin ihmiselle?


      • 1+13
        erkki-täti kirjoitti:

        Otapa tuo sama asenne aina kun tapaat tuntemattomia :)

        Paineita on turha ottaa, koska jos joku kiinnostuu, niin se kiinnostuu.
        Harvemmin kukaan kiinnostuu, jos yrittää päteä ja heittää jotain temppuja kättelyssä.

        Voisivat siellä etelämantereellakin katsella hiukan kieroon:)

        Kaikkia jännittää tutustuminen.

        Ja pingviinin poikasta jännittää ja samalla kiehtoo mereen hyppääminen. Miksi pingviinille on sallitumpaa haparointi, kuin ihmiselle?

        Mulla on sama asenne aina kun tapaan tuntemattomia. Siksi en ikinä tutustu uusiin ihmisin, ellei se tule heidän taholtaan.


      • Parahin Erkki,
        erkki-täti kirjoitti:

        Otapa tuo sama asenne aina kun tapaat tuntemattomia :)

        Paineita on turha ottaa, koska jos joku kiinnostuu, niin se kiinnostuu.
        Harvemmin kukaan kiinnostuu, jos yrittää päteä ja heittää jotain temppuja kättelyssä.

        Voisivat siellä etelämantereellakin katsella hiukan kieroon:)

        Kaikkia jännittää tutustuminen.

        Ja pingviinin poikasta jännittää ja samalla kiehtoo mereen hyppääminen. Miksi pingviinille on sallitumpaa haparointi, kuin ihmiselle?

        ymmärrän, että tarkoitat hyvää tuolla "otappa tuo asenne", mutta meille joiden synnynnäiset ominaisuudet ovat sellaiset, että koemme herkästi pelkoa ja ahdistusta, ei tuollaisesta ole apua. Esim. Itselläni on yleistynyt ahdistuneisuushäiriö (oireena esim. puhelimessakin vieraalle puhumisen vaikeus jne), jonka periytyvyyden arvellaan olevan ainakin 25 %. Voin tehdä itse paljon oloani helpottaakseni, mutta mitkään "otanpa itseäni niskasta kiinni" tai "otanpa asenteen x" ei ole auttaneet, vaan pikemminkin pahentaneet tilannetta.


      • erkki-täti
        Parahin Erkki, kirjoitti:

        ymmärrän, että tarkoitat hyvää tuolla "otappa tuo asenne", mutta meille joiden synnynnäiset ominaisuudet ovat sellaiset, että koemme herkästi pelkoa ja ahdistusta, ei tuollaisesta ole apua. Esim. Itselläni on yleistynyt ahdistuneisuushäiriö (oireena esim. puhelimessakin vieraalle puhumisen vaikeus jne), jonka periytyvyyden arvellaan olevan ainakin 25 %. Voin tehdä itse paljon oloani helpottaakseni, mutta mitkään "otanpa itseäni niskasta kiinni" tai "otanpa asenteen x" ei ole auttaneet, vaan pikemminkin pahentaneet tilannetta.

        Itsekin tietyistä syistä olin nuorena todella pelokas. Ja saattaisinpa sanoa, että paljon traumaattisemmista syistä kuin moni muu (mm. avioliittoon pakottamisen yritys, ja olin kuitenkin vielä aikuisista riippuvainen). Koulussa kiusaaminen ja ahdistelu, jonka nykynäkökulmani valossa veisin välittömästi poliisille, hakkaaminen ja muu... olen minä traumoista ja peloista osani saanut, enkä tuossakaan kertonut kuin osan.

        Minä olen myös elämässäni lähtenyt ja pakottanut itseni pärjäämään ilman tätä systeemiä. Teidän on omalla tavallanne "helppo" hautautua omiin ongelmiinne, kun kuitenkin teille taataan se oleminen ja koskemattomuus siinä perhosen kotelossa. Te vain itse valitsette, että elätte siinä kotelossa loppuelämänne, vaikka voisitte lentää perhosena.

        Pelottaa se, mutta eipä ainakaan vituta niin paljoa.


      • 10+20
        erkki-täti kirjoitti:

        Itsekin tietyistä syistä olin nuorena todella pelokas. Ja saattaisinpa sanoa, että paljon traumaattisemmista syistä kuin moni muu (mm. avioliittoon pakottamisen yritys, ja olin kuitenkin vielä aikuisista riippuvainen). Koulussa kiusaaminen ja ahdistelu, jonka nykynäkökulmani valossa veisin välittömästi poliisille, hakkaaminen ja muu... olen minä traumoista ja peloista osani saanut, enkä tuossakaan kertonut kuin osan.

        Minä olen myös elämässäni lähtenyt ja pakottanut itseni pärjäämään ilman tätä systeemiä. Teidän on omalla tavallanne "helppo" hautautua omiin ongelmiinne, kun kuitenkin teille taataan se oleminen ja koskemattomuus siinä perhosen kotelossa. Te vain itse valitsette, että elätte siinä kotelossa loppuelämänne, vaikka voisitte lentää perhosena.

        Pelottaa se, mutta eipä ainakaan vituta niin paljoa.

        No oletko nyt itse perhonen?


      • 14+8
        erkki-täti kirjoitti:

        Itsekin tietyistä syistä olin nuorena todella pelokas. Ja saattaisinpa sanoa, että paljon traumaattisemmista syistä kuin moni muu (mm. avioliittoon pakottamisen yritys, ja olin kuitenkin vielä aikuisista riippuvainen). Koulussa kiusaaminen ja ahdistelu, jonka nykynäkökulmani valossa veisin välittömästi poliisille, hakkaaminen ja muu... olen minä traumoista ja peloista osani saanut, enkä tuossakaan kertonut kuin osan.

        Minä olen myös elämässäni lähtenyt ja pakottanut itseni pärjäämään ilman tätä systeemiä. Teidän on omalla tavallanne "helppo" hautautua omiin ongelmiinne, kun kuitenkin teille taataan se oleminen ja koskemattomuus siinä perhosen kotelossa. Te vain itse valitsette, että elätte siinä kotelossa loppuelämänne, vaikka voisitte lentää perhosena.

        Pelottaa se, mutta eipä ainakaan vituta niin paljoa.

        Tää perhonen ainakin vielä laihduttaa kaikessa rauhassa. Pitäisi pudottaa 100kg --> 80kg

        Tarvitsisin suurinpiirtein tälläisen muutoksen, että kehtaisin olla ihmisten parissa.

        https://www.youtube.com/watch?v=rBL5MZ4oOAg

        Toi mies on vaan pitempi kuin mä.


      • Parahin Erkki,
        erkki-täti kirjoitti:

        Itsekin tietyistä syistä olin nuorena todella pelokas. Ja saattaisinpa sanoa, että paljon traumaattisemmista syistä kuin moni muu (mm. avioliittoon pakottamisen yritys, ja olin kuitenkin vielä aikuisista riippuvainen). Koulussa kiusaaminen ja ahdistelu, jonka nykynäkökulmani valossa veisin välittömästi poliisille, hakkaaminen ja muu... olen minä traumoista ja peloista osani saanut, enkä tuossakaan kertonut kuin osan.

        Minä olen myös elämässäni lähtenyt ja pakottanut itseni pärjäämään ilman tätä systeemiä. Teidän on omalla tavallanne "helppo" hautautua omiin ongelmiinne, kun kuitenkin teille taataan se oleminen ja koskemattomuus siinä perhosen kotelossa. Te vain itse valitsette, että elätte siinä kotelossa loppuelämänne, vaikka voisitte lentää perhosena.

        Pelottaa se, mutta eipä ainakaan vituta niin paljoa.

        ei tarvitse teititellä. Miksi ajattelet, että minä(/me) eläisimme kotelossa, ettemme pyrkisi tekemään asialle mitään?

        Hienoa, kun olet selvinnyt vaikeista kokemuksista!


      • erkki-täi
        10+20 kirjoitti:

        No oletko nyt itse perhonen?

        Olen, vaikkakin siivet olisivat vahvemmat ilman rankkoja kokemuksia.

        Mutta mulla taitaa olla sellaiset ampparin siivet: niillä ei kaiken ymmärryksen mukaan pitäisi voida lentää, mutta ne ovat kaikkein kestävimmät myrskyissä.


      • erkki-täti
        erkki-täi kirjoitti:

        Olen, vaikkakin siivet olisivat vahvemmat ilman rankkoja kokemuksia.

        Mutta mulla taitaa olla sellaiset ampparin siivet: niillä ei kaiken ymmärryksen mukaan pitäisi voida lentää, mutta ne ovat kaikkein kestävimmät myrskyissä.

        Siis sellaiset käytännölliset räpyttimet. Soveltuu monenlaiseen luovimiseen.


      • erkki-täti
        14+8 kirjoitti:

        Tää perhonen ainakin vielä laihduttaa kaikessa rauhassa. Pitäisi pudottaa 100kg --> 80kg

        Tarvitsisin suurinpiirtein tälläisen muutoksen, että kehtaisin olla ihmisten parissa.

        https://www.youtube.com/watch?v=rBL5MZ4oOAg

        Toi mies on vaan pitempi kuin mä.

        Pyh, ulkomuotoa ei tarvitse hävetä.

        Mutta valitettavasti ulkonäköfasismi on hyväksyttävää. Ainoa vihan ja haukkumisen kohde, joka on yleisesti hyväksyttyä nykyään.

        Kaikesta muusta menisi suvaitsevaisen ja fiksun ihmisen imago.


      • erkki-täti
        Parahin Erkki, kirjoitti:

        ei tarvitse teititellä. Miksi ajattelet, että minä(/me) eläisimme kotelossa, ettemme pyrkisi tekemään asialle mitään?

        Hienoa, kun olet selvinnyt vaikeista kokemuksista!

        Siksi ajattelen, että useimmiten (ei aina) oireita pahentaa pumpuliset olot.

        Jos jotakuta pelottaa puheiden pito, niin kummasti se paniikki lakkaa kun joutuu joka päivä pitämään puheen. Noin niinkuin yksinkertaistettuna.

        Osaksi se paniikki johtuu myös elintavoista, siis ruokailusta ja varsinkin siitä mitä juo. Mutta luultavasti sinä tiedät ne asiat.

        Kysypä niiltä tohtoreilta, jotka osaavat prosentuaaliset lukemat määrittää, mikä auttaa!
        Vai löytyisikö apu muualta?


      • Fu-ck face
        1+13 kirjoitti:

        Mulla on sama asenne aina kun tapaan tuntemattomia. Siksi en ikinä tutustu uusiin ihmisin, ellei se tule heidän taholtaan.

        Silti pil-lua pitää saada, mutta itse et tee asian eteen mitään vaan nainen saa tulla sun luokse? Niinkö?


      • 1+13
        Fu-ck face kirjoitti:

        Silti pil-lua pitää saada, mutta itse et tee asian eteen mitään vaan nainen saa tulla sun luokse? Niinkö?

        Väärin. En ole niitä jotka täällä pil-lua huutelevat, vaan haluaisin oikeaa parisuhdetta mielummin. Ja olen kyllä itse mennyt tapaamaan naisia ja muakin on tultu tapaamaan, netin kautta siis, mutta livenä kyllä joutuis olemaan nainen joka tulis mun luo, jos on kiinnostunut tutustumaan.


      • just asking....
        erkki-täti kirjoitti:

        Siksi ajattelen, että useimmiten (ei aina) oireita pahentaa pumpuliset olot.

        Jos jotakuta pelottaa puheiden pito, niin kummasti se paniikki lakkaa kun joutuu joka päivä pitämään puheen. Noin niinkuin yksinkertaistettuna.

        Osaksi se paniikki johtuu myös elintavoista, siis ruokailusta ja varsinkin siitä mitä juo. Mutta luultavasti sinä tiedät ne asiat.

        Kysypä niiltä tohtoreilta, jotka osaavat prosentuaaliset lukemat määrittää, mikä auttaa!
        Vai löytyisikö apu muualta?

        Onko käärmeiden jatkuva kohtaaminen vähentänyt pelkoasi niihin? Entä ruokien ja juomien valinta?

        Oliko tarkoituksesi aloitusta tehdessä osoittaa, että tietyt ihmiset ovat irrationaalisempia ja kyvyttömämpiä pelkojensa kanssa, ja ettet sinä kuulu heihin, vaan niiden "irrationaalisten ja kyvyttömien" tilanteessa ratkaisisit ongelmat vaivattomasti?


      • erkki-täti
        just asking.... kirjoitti:

        Onko käärmeiden jatkuva kohtaaminen vähentänyt pelkoasi niihin? Entä ruokien ja juomien valinta?

        Oliko tarkoituksesi aloitusta tehdessä osoittaa, että tietyt ihmiset ovat irrationaalisempia ja kyvyttömämpiä pelkojensa kanssa, ja ettet sinä kuulu heihin, vaan niiden "irrationaalisten ja kyvyttömien" tilanteessa ratkaisisit ongelmat vaivattomasti?

        Ei ole käärmeiden kohtaaminen vähentänyt kammoa.

        Esim. eräällä pururadalla olen usein kohdannut kyyn lähietäisyydeltä, ja haluan vain paeta sitä ottamalla spurtin. Ja silti menee kehon läpi inhon väristykset, vaikka järki sanoo, että välimatkaa on jo ainakin 50 metriä.

        Sitten on toinen juttu tropiikin matelijat, osa niistä alkaa pelottaa vielä enemmän, mitä enemmän niistä saa tietoa.

        Aloitukseni tarkoitus oli enemmänkin kertoa omia irrationaalisia pelkojani, ja toisaalta kertoa, että en pelkää läheskään yhtä paljon ihmiskontakteja.
        Vaikka toisaalta: ihminen taitaa olla toiselle ihmiselle aika ajoin hyvin vaarallinen, mikäli mediaan on uskomista.

        Sosiaaliset pelot ja jonkinlainen arvottomuuden tunne ihmisenä tuntuu olevan monelle palstalaiselle arkipäivää.

        Voi tietty olla, että olen tulkinnut asioita väärin.


    • sain pakit

      Mulla on tällä hetkellä menossa tilanne jota etukäteen pelkäsin kaikista eniten, nimittäin se että löydän ensimmäistä kertaa elämässäni mukavan naisen joka tuntuu tykkäävän myös musta mutta sitten hän jättää mut syystä jota en tiedä.
      Mä olen aivan liian herkkä tällaiseen, ahdistaa ja masentaa.

      • erkki-täti

        Nyt tuli mieleen se vanha satu, jossa surtiin etukäteen vävypojan kuolemaa: ajatella, jos kirves putoaisi hänen päähänsä, ja hän kuolisi...Tai se toinen, kun maailma putoaa päähän..

        Kyllä se jokaista pelottaa heittäytyä suhteeseen. Mutta ei se sitä estä. Kun se on vähän niinkuin pakko, tai sitten ei ole suhdetta. Koska jos lähtree himmailemaan, niin toinen osapuoli kyllä huomaa, ja ihmettelee että eikö tuo oikeasti tykääkään minusta..


      • sain pakit
        erkki-täti kirjoitti:

        Nyt tuli mieleen se vanha satu, jossa surtiin etukäteen vävypojan kuolemaa: ajatella, jos kirves putoaisi hänen päähänsä, ja hän kuolisi...Tai se toinen, kun maailma putoaa päähän..

        Kyllä se jokaista pelottaa heittäytyä suhteeseen. Mutta ei se sitä estä. Kun se on vähän niinkuin pakko, tai sitten ei ole suhdetta. Koska jos lähtree himmailemaan, niin toinen osapuoli kyllä huomaa, ja ihmettelee että eikö tuo oikeasti tykääkään minusta..

        Mun ongelma oikeastaan alkoi siitä että heittäydyin liikaa tähän tapailuun, kiinnyin liikaa. Enemmän olisi auttanut se himmailu niin en olisi satuttanut itseäni näin.
        Seuraavaan naiseen en voi kiintyä yhtä nopeasti se on aivan varma, pitää yrittää jotenkin kovettaa sydäntä ja pitää mielessä että juttu voi päättyä minä hetkenä hyvänsä. Oikeasti ajattelin tyhmänä että tuo kestäisi ja nyt saan kärsiä siitä.


      • erkki-täti
        sain pakit kirjoitti:

        Mun ongelma oikeastaan alkoi siitä että heittäydyin liikaa tähän tapailuun, kiinnyin liikaa. Enemmän olisi auttanut se himmailu niin en olisi satuttanut itseäni näin.
        Seuraavaan naiseen en voi kiintyä yhtä nopeasti se on aivan varma, pitää yrittää jotenkin kovettaa sydäntä ja pitää mielessä että juttu voi päättyä minä hetkenä hyvänsä. Oikeasti ajattelin tyhmänä että tuo kestäisi ja nyt saan kärsiä siitä.

        Voin samaistua, särkynyt sydän.


    • psykoteologiaa

      Miehet eivät pelkää maallisen ruumiinsa vahingoittumista, mutta pelkäävät sielunsa puolesta. Naiset pelkäävät vain ruumiinsa puolesta, koska tietävät, että muuta heillä ei ole. Naisilla ei ole sielua, miehillä on. Siksi naisten lähestyminen pelottaa monia miehiä. Kun katsoo syvälle niihin sieluttomiin matelijan silmiin voi nähdä jotain niin mustaa ja pahaa, että tietää puheiden ikuisesta kadotuksesta olevan totta. Silti on ruumiinsa puolesta kirottu haluamaan noiden sieluttomien olentojen vartaloa. Tämä on se sielullisen ihmisen ongelma, jota nainen ei voi koskaan ymmärtää.

      • erkki-täti

        Itse olet varmasti sielusi paskanut ulos jo vauvana.


    • 15+4

      Kun nainen saa lapsen, saa hän samalla myös pelon. Jatkuvan huolen, mitä kaikkea voi lapselle tapahtua. Jossain vaiheessa pelko asettuu, kun "lapsi" on jo selvästi osoittanut kykynsä selviytyä pahassa maailmassa. Lapsenlapsen myötä pelko astuu jälleen mukaan. Kolmas maailmansota uhkaa, mitä minusta vanhasta kurpasta enää, mutta entä pikku Alien.

      • erkki-täti

        No olisiko sinulla yhtä pätevä ja helppo selitys myös miesten kokemiin pelkoihin?

        Olethan ilmiselvästi asiantuntija.


      • 15+4
        erkki-täti kirjoitti:

        No olisiko sinulla yhtä pätevä ja helppo selitys myös miesten kokemiin pelkoihin?

        Olethan ilmiselvästi asiantuntija.

        Otsikko oli "Keskustellaanpa peloista". Lisäsin keskusteluun oman antini. Olen omien pelkojeni asiantuntija. No juu, pelkään myös näön heikkenemistä, kissan kuolemaa, vararikkoa, nälänhätää.... Miksi minun pitäisi olla miesten pelkojen asiantuntija? Tai sinun pelkojesi? Kyllä omissa on aivan tarpeeksi.


      • erkki-täti
        15+4 kirjoitti:

        Otsikko oli "Keskustellaanpa peloista". Lisäsin keskusteluun oman antini. Olen omien pelkojeni asiantuntija. No juu, pelkään myös näön heikkenemistä, kissan kuolemaa, vararikkoa, nälänhätää.... Miksi minun pitäisi olla miesten pelkojen asiantuntija? Tai sinun pelkojesi? Kyllä omissa on aivan tarpeeksi.

        Ainakin osasit sanoa, mistä naisten pelot johtuvat.

        Luulisin, että osaisit samalla logiikalla vetäistä miesten pelotkin yhtä yksitotiseen muottiin.

        Anna tulla.


      • 15+4
        erkki-täti kirjoitti:

        Ainakin osasit sanoa, mistä naisten pelot johtuvat.

        Luulisin, että osaisit samalla logiikalla vetäistä miesten pelotkin yhtä yksitotiseen muottiin.

        Anna tulla.

        Näköjään kaikki naiset eivät pelkää jälkikasvunsa puolesta, sori. Luulin sen johtuvan hormoneista, onkin henkilökohtainen ominaisuus. Eli muokkaa viestini asuun "kun sain lapsen".


      • erkki-täti
        15+4 kirjoitti:

        Näköjään kaikki naiset eivät pelkää jälkikasvunsa puolesta, sori. Luulin sen johtuvan hormoneista, onkin henkilökohtainen ominaisuus. Eli muokkaa viestini asuun "kun sain lapsen".

        Näköjään mies ei uskalla vastata kysymykseen.


      • 10+10
        erkki-täti kirjoitti:

        No olisiko sinulla yhtä pätevä ja helppo selitys myös miesten kokemiin pelkoihin?

        Olethan ilmiselvästi asiantuntija.

        Hmmm. Mitä ovat "miesten kokemat pelot"? Sosiaaliset pelot? Melkein lähtisin väittämään, että sosiaaliset pelot ja ahdistukset ovat naisilla yleisempiä. Pitänee googlettaa...


      • 12+3
        10+10 kirjoitti:

        Hmmm. Mitä ovat "miesten kokemat pelot"? Sosiaaliset pelot? Melkein lähtisin väittämään, että sosiaaliset pelot ja ahdistukset ovat naisilla yleisempiä. Pitänee googlettaa...

        Naisia pelottaa vastakkaisen sukupuolen lähestyminen niin paljon, että eivät tee sitä ollenkaan. Mitenköhän usein erkki-tätikään on tehnyt aloitteita miehille, jos ei kerran tuntemattomille juttelu pelota?


      • kuukkeli kertoi...
        10+10 kirjoitti:

        Hmmm. Mitä ovat "miesten kokemat pelot"? Sosiaaliset pelot? Melkein lähtisin väittämään, että sosiaaliset pelot ja ahdistukset ovat naisilla yleisempiä. Pitänee googlettaa...

        Ahdistuneisuushäiriöistä paniikkihäiriö naisilla yleisempi. Yleistynyt ahdistuneisuushäiriö, sosiaalisten tilanteiden ja julkisten paikkojen pelko maailmanlaajuisesti naisilla yleisempiä, Suomessa ei eroa sukupuolten välillä.


      • hoh hoijaa
        erkki-täti kirjoitti:

        Näköjään mies ei uskalla vastata kysymykseen.

        Näin sivusta lukien sain kylläkin käsityksen, että 15 4 on nainen, mutta voi korjata jos erehdyin. Erkki-täti päätti taas väläyttää miessukupuoltaan kohtaan tuntemaansa aggressiota. Ethän sinä edes kysynyt mitään, vaan yritit käskyttää.


      • 15+4
        erkki-täti kirjoitti:

        Näköjään mies ei uskalla vastata kysymykseen.

        Olen nainen, ensimmäinen lapenlapsi tulossa parin viikon kuluttua.


      • erkki-täti
        12+3 kirjoitti:

        Naisia pelottaa vastakkaisen sukupuolen lähestyminen niin paljon, että eivät tee sitä ollenkaan. Mitenköhän usein erkki-tätikään on tehnyt aloitteita miehille, jos ei kerran tuntemattomille juttelu pelota?

        Enhän minä niin sanonut, vaan tuntemattomille jutteleminen pelottaa paljon vähemmän kuin jne.

        Olen minä aloitteita tehnyt, ja teen vastaisuudessakin. Mutta en sido juttelun aloittamista automaattisesti johonkin seksuaaliseen. No, kerran näinkin tein, ja oli aika nolo juttu. Mutta sitä vaan, että vaikka pelottaa, niin huomattavasti pienempi pelko se on, kuin joku "miesten hommien" pelko.

        Minä en menisi rapuja kalastamaan, ja jos olisi pakko, niin jäisin sinne hyttiin.


      • erkki-täti
        hoh hoijaa kirjoitti:

        Näin sivusta lukien sain kylläkin käsityksen, että 15 4 on nainen, mutta voi korjata jos erehdyin. Erkki-täti päätti taas väläyttää miessukupuoltaan kohtaan tuntemaansa aggressiota. Ethän sinä edes kysynyt mitään, vaan yritit käskyttää.

        Halusin kuulla naisten miesten pelkoihin yhtä yksiselitteisen ja yksinkertaisen selityksen kuin miesten.

        Ei pitäisi olla mahdoton tehtävä, kun näitä nisäkäsryhmiä erottaa vain sukupuoli.

        Toki vitussa aggressio miehiä kohtaan ja naisiakin varmasti on helpoin selitys. Totuus on lievä ärsyyntyminen yksipuolisesta näkökulmasta.


      • kysyvä
        erkki-täti kirjoitti:

        Halusin kuulla naisten miesten pelkoihin yhtä yksiselitteisen ja yksinkertaisen selityksen kuin miesten.

        Ei pitäisi olla mahdoton tehtävä, kun näitä nisäkäsryhmiä erottaa vain sukupuoli.

        Toki vitussa aggressio miehiä kohtaan ja naisiakin varmasti on helpoin selitys. Totuus on lievä ärsyyntyminen yksipuolisesta näkökulmasta.

        Oletko kännissä?


      • erkki-täti
        kysyvä kirjoitti:

        Oletko kännissä?

        Ei kun tuli tuossa typo kun mietin vastinetta, eli yksi naisten-sana liikaa.

        Kävi kyllä mielssä, että jotkut muut ovat, kun osataan jaella näkemyksiä naisten peloista aika yleistävään malliin, mutta ei miesten.

        Olisipa mukava kuulla todellakin miesten pelkoihin erikoistunut kaksi lausetta. J aihan niinkuin mies ei kokisi pelkoa omaan lapseensa liittyen.

        Myönnän, että ärsyynnyin.


      • 15+4
        erkki-täti kirjoitti:

        Ei kun tuli tuossa typo kun mietin vastinetta, eli yksi naisten-sana liikaa.

        Kävi kyllä mielssä, että jotkut muut ovat, kun osataan jaella näkemyksiä naisten peloista aika yleistävään malliin, mutta ei miesten.

        Olisipa mukava kuulla todellakin miesten pelkoihin erikoistunut kaksi lausetta. J aihan niinkuin mies ei kokisi pelkoa omaan lapseensa liittyen.

        Myönnän, että ärsyynnyin.

        Minä taas hämmästyin, miten mielestäni viaton pikku viestini sai kovin aggressiivisen vastaanoton. Joka tapauksessa, tykkäsit tai et, se kuvaa tämänhetkisiä tunnelmiani.


      • rähinäroosa
        15+4 kirjoitti:

        Minä taas hämmästyin, miten mielestäni viaton pikku viestini sai kovin aggressiivisen vastaanoton. Joka tapauksessa, tykkäsit tai et, se kuvaa tämänhetkisiä tunnelmiani.

        Erkki tykkää rähistä, etenkin jos vastassa on mies, jollaiseksi hän sinua oletti.


      • ×××
        rähinäroosa kirjoitti:

        Erkki tykkää rähistä, etenkin jos vastassa on mies, jollaiseksi hän sinua oletti.

        Tykkäsin ennen Erkistä, mutta nyt jatkuva pätemisen tarve ja alentuva suhtautuminen muihin on muuttanut käsitystä.

        "Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten" oli alakoulun openi lempilausahdus. Tälläkin palstalla todennettavissa...


    • 2-7+2/8

      Eikö naisten sitten koskaan tarvitse laittaa itseään peliin? Avata sisintään tuntemattomalle ihmisille ja altistua tämän arvosteltavaksi ja tuomittavaksi? Eipä kai. Älä sitten kysele.

    • _Sinkkunelli_

      Hassua miten eri tavalla ajattelemme. Naisena en välitä pätkääkään mitä jotkut (huonosti kasvatetut) ventovieraat minusta ajattelevat. Miksi välittäisin ihmidistä, joiden kanssa en ole tekemisissä tai jotka eivät merkitse minulle (vielä) mitään? Miehille taas se kulissien ylläpito vieraiden silmissä tuntuu olevan kaikki kaikessa. Koska miehille "muut" ovat potentiaalisia puolisoegdokkaita tai kilpakosijoita. Nainen vakiinnuttuaan välittää eniten hänelle tärkeiden ihmisten suhtautumisesta. Itse esimerkiksi jännitän enemmän esitelmän tms. pitoa, jos yleisössä on tuttuja verrattuna täysin vieraisiin ihmisiin. Miestä kauhistuttaa jos "ne muut" ei uskokaan että hän on alfa, ja halutessaan saisi naisia vaikka kuinka paljon?

      • 2+3

        En tajunnut mitään tuosta. Vastasitkohan oikeaan ketjuun?


      • aaaarrrgggghhhh :D

        Miksi tästäkin pitää tehdä sukupuolten välinen erottelu?


      • _Sinkkunelli_
        aaaarrrgggghhhh :D kirjoitti:

        Miksi tästäkin pitää tehdä sukupuolten välinen erottelu?

        Vastasin juuri oikeaan ketjuun, ehkä hiukan hätäisesti. :)
        Aloittajan kommentteja:

        "Olen usein miettinyt, että miehet ovat niitä pelottomampia, ainakin minuun verrattuna.
        Halusin kuulla naisten miesten pelkoihin yhtä yksiselitteisen ja yksinkertaisen selityksen kuin miesten."

        Eli kyse nimenomaan on sukupuolieroista.

        Tarkoitin siis tuota sosiaalisten tilanteiden pelkoa, joka tällä palstalla on erittäin korostunut. Ihmettelen kovasti miksi palstapojat ovat niin äärimmäisen huolestuneita mitä joku tuntematon _voisi_ ajatella.

        Mielenkiintoinen aloitus sinänsä, koska omien pelkojensa miettiminen ja niiden analysointi kertovat itsestä aika paljon.


    • Jii007

      Minä pelkään/inhoan ihmisiä. Luultavasti koulukiusaamisesta johtuen ajattelen tuntemattomista ihmisistä pääasiassa kaikkea negatiivista enkä pysty luottamaan keheenkään. Nykyään tavallaan "pelkään" naisiakin, tai oikeastaan pelkään sitä mitä naiset minusta ajattelevat, ja sen taas uskon johtuvan siitä, että olen niin monesti saanut paskaa niskaani naisilta.
      Pelkään myös korkeita paikkoja, mutta enemmän kuin mitään maailmassa minä pelkään käärmeitä. Hyi saatana! Käärmepelko on aika pirullinen kun tykkään liikkua paljon luonnossa ja koskaan kun ei voi tietää missä se saatanan luikero odottelee.

      • erkki-täti

        Ymmärrän täysin mitä tarkoitat, vaikka itse en ihmisiä jaksa inhotakaan.

        Tuo käärmejuttu on vaan niin totta, ja niitä tapaa tosi usein. En pysty uskomaan joitain kavereita, jostka sanovat, etteivät ole esim. kyytä koskaan nähneet. Itse olen useasti ollut lähietäisyydellä tai vahingossa ollut astumassa päälle tms. Ei tosiaankaan ole mikään harvinainen ja suojeltava eläin.

        Jaq sitten toinen lukunsa on maailmalla käärmeet, yyyyyyyhhh...sitä ei vain ymmärrä, kuinka nopeita ja voimakkaita ne ovat, ennenkuin näkee..Ja juu, pelkään, tai oikeammin kammoan niitä.


      • perhoinen
        erkki-täti kirjoitti:

        Ymmärrän täysin mitä tarkoitat, vaikka itse en ihmisiä jaksa inhotakaan.

        Tuo käärmejuttu on vaan niin totta, ja niitä tapaa tosi usein. En pysty uskomaan joitain kavereita, jostka sanovat, etteivät ole esim. kyytä koskaan nähneet. Itse olen useasti ollut lähietäisyydellä tai vahingossa ollut astumassa päälle tms. Ei tosiaankaan ole mikään harvinainen ja suojeltava eläin.

        Jaq sitten toinen lukunsa on maailmalla käärmeet, yyyyyyyhhh...sitä ei vain ymmärrä, kuinka nopeita ja voimakkaita ne ovat, ennenkuin näkee..Ja juu, pelkään, tai oikeammin kammoan niitä.

        Otappa kuule asenne, että kyy on ihana ja kaunis eläin. Ihan menee kotelossa elämiseksi tuommonen aiheeton pelkääminen.


      • Jii007
        erkki-täti kirjoitti:

        Ymmärrän täysin mitä tarkoitat, vaikka itse en ihmisiä jaksa inhotakaan.

        Tuo käärmejuttu on vaan niin totta, ja niitä tapaa tosi usein. En pysty uskomaan joitain kavereita, jostka sanovat, etteivät ole esim. kyytä koskaan nähneet. Itse olen useasti ollut lähietäisyydellä tai vahingossa ollut astumassa päälle tms. Ei tosiaankaan ole mikään harvinainen ja suojeltava eläin.

        Jaq sitten toinen lukunsa on maailmalla käärmeet, yyyyyyyhhh...sitä ei vain ymmärrä, kuinka nopeita ja voimakkaita ne ovat, ennenkuin näkee..Ja juu, pelkään, tai oikeammin kammoan niitä.

        Itse olen nähny tasan yhden kerran elävän kyyn vaikka on tullut vaikka missä kallioilla ja risukoissa liikuttua paljon. Kuolleita sitten on kyllä tullut teillä nähtyä useampiakin.
        Ulkomaiden käärmeitä en edes halua ajatellakaan. Ei niinkään haittaa ne voimat ja nopeudet, mutta se myrkyn teho mikä joillain käärmeillä on. Pahimmillaan se on yksi purema ja voi sanoa heti hyvästit elämälleen.


      • Jii007
        perhoinen kirjoitti:

        Otappa kuule asenne, että kyy on ihana ja kaunis eläin. Ihan menee kotelossa elämiseksi tuommonen aiheeton pelkääminen.

        Kuule perhoinen kai sitä ihminen saa pelätä vaikka olisi miten kaunis ja ihana otus kyseessä. Jotkut pelkää ampiaisia ja jotkut susia, mutta en minä ole heille siitä kitisemässä, koska ihmiset pelkää eri asioita. Vai onko pelkääminen nykyään kielletty, koska perhoinen niin sanoo? Sinä ilmeisesti tykkäät käärmeistä, mutta ei se tarkoita sitä, että kaikkien olisi tykättävä. Minäkin esim. tykkään karhuista ja susista, mutta en silti vaadi samaa muilta. Jostain syystä en pelkää Suomen luonnossa mitään muita eläimiä kuin käärmeitä.


      • erkki-täti
        perhoinen kirjoitti:

        Otappa kuule asenne, että kyy on ihana ja kaunis eläin. Ihan menee kotelossa elämiseksi tuommonen aiheeton pelkääminen.

        Onpa niin tosi ihana eläin, kun luikertelee eväsreppuun ja odottaasiellä kun kätesi laitat..tai kun meinaat astua päälle joka toinen kerta kun käyt lenkillä...

        Joo, ihana ja kaunis, mutta enpä halua joka samperin kerta lähikontaktia kun metsään menen.

        Ja ilmeisesti et ole tavannut niitä muita oikeasti vaarallisia käärmeitä koskaan. Kauniita niin.


      • erkki-täti
        Jii007 kirjoitti:

        Itse olen nähny tasan yhden kerran elävän kyyn vaikka on tullut vaikka missä kallioilla ja risukoissa liikuttua paljon. Kuolleita sitten on kyllä tullut teillä nähtyä useampiakin.
        Ulkomaiden käärmeitä en edes halua ajatellakaan. Ei niinkään haittaa ne voimat ja nopeudet, mutta se myrkyn teho mikä joillain käärmeillä on. Pahimmillaan se on yksi purema ja voi sanoa heti hyvästit elämälleen.

        Minulla on vähemmistönä ne kerrat kun en ole nähnyt kyytä, kun olen metsässä. Niitä on paljon.


      • Hmm.
        erkki-täti kirjoitti:

        Minulla on vähemmistönä ne kerrat kun en ole nähnyt kyytä, kun olen metsässä. Niitä on paljon.

        Lenkkeilet jossain tosi kyisessä paikassa. Itse olen törmännyt lenkkeillessäni/ sienestäessäni muuten vain metsässä samoillessani kyyhyn vain pari kertaa. Ja minä liikun luonnossa paljon. En osaa pelätä noita luikeroita. Ne kyllä sen sijaan tuntuvat pelkäävän minua, mikä on hyvä asia. Paljon enemmän pelkään punkkeja, jotka oikeasti ovat ainoa todella vaarallinen eläin Suomen luonnossa. Hirvikärpäsiä ja hyttysiä inhoan, mutta en pelkää.


      • erkki-täti
        Hmm. kirjoitti:

        Lenkkeilet jossain tosi kyisessä paikassa. Itse olen törmännyt lenkkeillessäni/ sienestäessäni muuten vain metsässä samoillessani kyyhyn vain pari kertaa. Ja minä liikun luonnossa paljon. En osaa pelätä noita luikeroita. Ne kyllä sen sijaan tuntuvat pelkäävän minua, mikä on hyvä asia. Paljon enemmän pelkään punkkeja, jotka oikeasti ovat ainoa todella vaarallinen eläin Suomen luonnossa. Hirvikärpäsiä ja hyttysiä inhoan, mutta en pelkää.

        Näin on sanottu, mutta kun sama toistui myös serkkuni vasta hankkimalla mökillä, niin alan uskoa, että havaitsen ne jotenkin herkemmin.

        Jännää sinänsä, toisella veljelläni on sama juttu: mihin vain menee, niin aina löytyy.


      • Hmm.
        erkki-täti kirjoitti:

        Näin on sanottu, mutta kun sama toistui myös serkkuni vasta hankkimalla mökillä, niin alan uskoa, että havaitsen ne jotenkin herkemmin.

        Jännää sinänsä, toisella veljelläni on sama juttu: mihin vain menee, niin aina löytyy.

        Tuo pitää varmaan paikkansa. Kyyhän on arka eläin ja luikahtaa nopeasti piiloon, kun joku iso pelottava otus lähestyy sitä.


      • erkki-täti
        Hmm. kirjoitti:

        Tuo pitää varmaan paikkansa. Kyyhän on arka eläin ja luikahtaa nopeasti piiloon, kun joku iso pelottava otus lähestyy sitä.

        Niinpä luulisi ja näin olen kuullut, mutta mikseivät sitten mene piiloon?

        Veljeni on lähemmäs kaksimetrinen otus, ja minäkin kuitenkin ihan kohtuullisen kokoinen hippiäinen, eli n. 170 cm kumpparit jalassa.

        Olen kuullut, että ovat arkoja. Isoin lapsena näkemäni kyy oli mustanpuhuva ja ainakin metrin mittainen mötikkä. Eikä sillä oollut mitään kiirettä pakoon, vaikka isä ja äiti muistuttivat arkuudesta muistuttaa.


      • @ Jii007
        Jii007 kirjoitti:

        Kuule perhoinen kai sitä ihminen saa pelätä vaikka olisi miten kaunis ja ihana otus kyseessä. Jotkut pelkää ampiaisia ja jotkut susia, mutta en minä ole heille siitä kitisemässä, koska ihmiset pelkää eri asioita. Vai onko pelkääminen nykyään kielletty, koska perhoinen niin sanoo? Sinä ilmeisesti tykkäät käärmeistä, mutta ei se tarkoita sitä, että kaikkien olisi tykättävä. Minäkin esim. tykkään karhuista ja susista, mutta en silti vaadi samaa muilta. Jostain syystä en pelkää Suomen luonnossa mitään muita eläimiä kuin käärmeitä.

        Sepä se: ihmiset pelkää eri asioita. Ylempänä ap kertoo, että pelkoja omaavat elävät kotelossa, ja heidän pelkoonsa auttaisi vain tietty asenne.


      • 1+12
        erkki-täti kirjoitti:

        Niinpä luulisi ja näin olen kuullut, mutta mikseivät sitten mene piiloon?

        Veljeni on lähemmäs kaksimetrinen otus, ja minäkin kuitenkin ihan kohtuullisen kokoinen hippiäinen, eli n. 170 cm kumpparit jalassa.

        Olen kuullut, että ovat arkoja. Isoin lapsena näkemäni kyy oli mustanpuhuva ja ainakin metrin mittainen mötikkä. Eikä sillä oollut mitään kiirettä pakoon, vaikka isä ja äiti muistuttivat arkuudesta muistuttaa.

        Ehkäpä sinä olet tietämättäsi, joku käärmeiden jumalatar. Douglas Adamsin "Mostly harmsless" kirjassahan oli rekkakuski, joka oli tietämättään sateenjumala. Kaveri suhasi ympäri Englantia ja aina siellä, missä hän oli satoi.


      • Nyt paljastui
        1+12 kirjoitti:

        Ehkäpä sinä olet tietämättäsi, joku käärmeiden jumalatar. Douglas Adamsin "Mostly harmsless" kirjassahan oli rekkakuski, joka oli tietämättään sateenjumala. Kaveri suhasi ympäri Englantia ja aina siellä, missä hän oli satoi.

        Tätä osankin jo epäillä. Se on reptiliaani. Nämä aatelissukujen vesat ovat kaikki reptiliaaneja, jotka hallitsevat tietämättömiä ihmisiä karjanaan. Reptiliaanit valloittivat maan jo aikoja sitten, kun heidän kotiplaneettansa räjähti ja sen jälkeen he ovat hallinneet ihmisiä faaraoina. Onneksi vain muutama tuhat näitä muotoaanmuuttavia liskoja selviytyi maapallolle.

        Esimerkiksi Bushien suku jenkeistä on reptiliaaneja.
        http://alien-ufo-research.com/images/forum-images/reptilian-bush-2.jpg


      • erkki-täti
        @ Jii007 kirjoitti:

        Sepä se: ihmiset pelkää eri asioita. Ylempänä ap kertoo, että pelkoja omaavat elävät kotelossa, ja heidän pelkoonsa auttaisi vain tietty asenne.

        On varmasti totta tuo asenne.

        Toisten ihmisten kanssa olemiseen vaikuttaa asenteen lisäksi varmasti jossain määrin perusluonne. Enkä voi kiistää, etteikö omalla kohdallani kiusaamisella olisi ollut mitään vaikutusta mm. luottamukseen. Mutta olen siitä huolimatta avoin ja melko luottavainen muita kohtaan, ja luulen, että se on perusluonteessani.

        Jonkun verran tiedostettua asenteenvalintaa, mutta suurimmaksi osaksi tiedostamatonta.

        Mutta jos jostain pelosta selvästi kärsii, ja se vaikuttaa elämänlaatuun, niin eikö asialle voisi tehdä jotain? Vaikka pikkuhiljaa kiiruhtaen?

        Tuli tuossa mieleen sellainenkin juttu, että jostain teatteriharrastuksesta saattaisi myös olla pelokkaalle ja ihmisaralle ihmiselle apua. Niitähän on käsittääkseni sellaisia ryhmiäkin, joissa ei yleisölle esiinnytä, vaan keskitytään siihen ilmaisuun ryhmässä.


      • erkki-täti
        Nyt paljastui kirjoitti:

        Tätä osankin jo epäillä. Se on reptiliaani. Nämä aatelissukujen vesat ovat kaikki reptiliaaneja, jotka hallitsevat tietämättömiä ihmisiä karjanaan. Reptiliaanit valloittivat maan jo aikoja sitten, kun heidän kotiplaneettansa räjähti ja sen jälkeen he ovat hallinneet ihmisiä faaraoina. Onneksi vain muutama tuhat näitä muotoaanmuuttavia liskoja selviytyi maapallolle.

        Esimerkiksi Bushien suku jenkeistä on reptiliaaneja.
        http://alien-ufo-research.com/images/forum-images/reptilian-bush-2.jpg

        No nyt päästiin asian ytimeen :D

        Hahahhahahhahahahahahahhahahah :D:D:D


      • aivan niin
        erkki-täti kirjoitti:

        No nyt päästiin asian ytimeen :D

        Hahahhahahhahahahahahahhahahah :D:D:D

        Siksipä sinut yritettiinkin naittaa kivalle liskopojalle, mutta ei kelvannut oman lajin edustaja. Ei teitä ole niin paljoa, että voisit noin vain löytää sopivaa puolisoa. Jokunen ihmisiin sekaantunut puolireptiliaani voi löytyä jostain maalaisaatelisista, mutta puhdasverisiä liskoja on aika vähän.


    • gvjllj

      Pelkään
      - kännisiä ja aggressiivisia miehiä
      - ampiaisia
      - loukkaavani ja satuttavani muita ihmisiä tahattomasti/vahingossa
      - elämän loppuvan, ennen kuin se edes on kunnolla alkanut

    • Äädämi

      En pelkää mitään muuta kuin että kuolen poikuus tallella.

      • erkki-täti

        Mutta sinustapa tulisi sitten hyvä mikrofonimies kaikkiin järkkyihin juttuihin. Jos sinulla on hartioissa sen verran voimaa, että jaksat kannatella aina jokusen tunnin kilon painoista(no vähän alle) karvaturria.

        Kun et pelkää.

        Tv-ukkelit saa kyllä pimpsaa. Tulisiko pelot kuvioon heti?


    • Mulla ei ole mitään pelkoja liittyen toisiin ihmisiin tai sosiaalisiin tilanteisiin eikä mua hetkauta muiden mielipiteetkään itsestäni tai tekemisistäni.
      Lähtisin mielelläni etelänapamantereelle tai mihin tahansa muuallekin extreme paikkaan, voisin seistä vaikka alasti keskellä väkijoukkoa tai hypätä lavalle heittämään stand up-keikan, mutta...

      Vesi. Meret ja järvet, todella kiehtovia ja monimuotoisia paikkoja, mutta kun olen uimassa, niin tulee mieleen mitä kaikkea siellä pinnan alla on, mitä en näe... ja haluanko edes nähdä... reissussa snorklaaminenkin on aivan kamalaa ja tarvitsen siihen "kädestäpitäjän" alkuun. Laitesukellusta kokeilin ja pelkäsin kuolevani, kun se hengittäminen oli niin outoa. Se maski ahdisti kamalasti!
      Tuntuu kun siinä pinnalla ollessa olisi kahden maailman rajalla. Se on jotenkin pelottava ajatus. Osaan uida, mutta en koskaan pulikoi pitkälle rannasta.
      Uidessa en koskaan sukella tai kastele kasvoja. Itseasiassa suihkussakin vältän veden valuttamista kasvoille... kummallista!

      • erkki-täti

        Mutta jumprahuiti, uskaltaisit lähteä napamantereelle!

        Kun minulla se kauhu(ei siis edes pelko) liittyy eniten siihen sinne menoon: helkkarin pitkä matka mustaa merta, ja siellä on myös miekkavalaita. Ja siellä paikan päällä...aaargh...kaunista tv-kuvaa, mutta en kykenisi, ja jos olisi pakko niin luultavasti kuolisin johonkin sydänkohtaukseen tai paniikkikohtaukseen.

        Ja siis sitä vettä myös pelkään. Mutta kun veteen uskaltaudun, niin aina sukeltelen ja kastelen koko pään :D Enkä kylläkään suihkussa vettä pelkää.

        Näin me immeiset ollaan erilaisia.


      • hyh...

        Ihmiset, joita ei hetkauta kanssaihmisten mielipiteet heistä ja heidän tekemisistään ovat kyllä varsin mukavia ihmisiä :-/. Mistähän moinen egoismi kumpuaa? Ja miten tuosta piirteestä on tullut ei-hävettävä, melkeinpä tavoiteltava ominaisuus?


      • hyh... kirjoitti:

        Ihmiset, joita ei hetkauta kanssaihmisten mielipiteet heistä ja heidän tekemisistään ovat kyllä varsin mukavia ihmisiä :-/. Mistähän moinen egoismi kumpuaa? Ja miten tuosta piirteestä on tullut ei-hävettävä, melkeinpä tavoiteltava ominaisuus?

        Mistä lähtien p*rseen nuoleminen on ollut tavoiteltava ominaisuus? Mä en vaan välitä, mitä muut musta ajattelee.
        Oma hyvinvointihan mulle on tärkeintä. Pukeudun omaan tyyliin, teen asioita omaan tyyliin, en mukaile muiden mielipiteitä, uskallan uida vastavirtaan, sanon suoraan kun kysytään, en esitä tykkääväni jostain ja jos tykkään, kerron sen. En ole ilkeä enkä inhottava ellei joku ole sitä ensin mulle.

        Jos joku tulee mulle sanomaan, että olen tyhmä tai noi vaatteet ei sovi mulle, niin kysyn että "pitäiskö mun olla kiinnostunut?" tai "onko se mun ongelmani?". Tosin ei kukaan koskaan ole mulle niin sanonut... mutta joo olen bitch niille, jotka sen ansaitsee.


    • SekaSikiö

      Mitä pelkään? Yritin tuossa miettiä pidemmän aikaa, mutta hankala oli päästä yksiselitteiseen vastaukseen.
      Ehkä tilanne jota eniten "pelkään" on väittely toisen kanssa, joka päättyy riitelyyn ja mahd äänen korotukseen. Tulee mieleen yksi tilanne, jonka jälkeen meinasin mennä oksentamaan. Mutta välttelen tuollaisia tilanteita olemalla enemmän avoin, hyväksyvä jne. Olen siis luonteeltani sovitteleva ja kaikkien kanssa toimeen tuleva.
      Mutta jos pitää "aineellistaa" pelkotila niin jännitän eniten hammaslääkäriä :D

      • erkki-täti

        Hammaslääkäri kuitenkin vain yrittää auttaa?


      • SekaSikiö
        erkki-täti kirjoitti:

        Hammaslääkäri kuitenkin vain yrittää auttaa?

        Lapsuuden traumat. Porasi ilman puudutusta eikä äiti suostunut lohduttamaan.


    • Suurin pelkoni on vakava sairaus itselleni tai lapselleni. Se, etten ehtisi tehdä kaikkia niitä asioita, joita haluan elämässäni ehtiä, tai että lapseni joutuisi kärsimään ja kuolisi ennen minua.

      Elementtinä vesi on se, jota pelkään eniten. En usko koskaan hyppääväni laskuvarjohyppyä tai edes benjiä, mutta minulla ei ole minkäänlaista korkean paikan kammoa, sen sijaan sukeltaminen olisi ihan out of question. Jopa uiminen on minulle vastenmielistä paikassa/tilanteessa, jossa joku saattaa pärskyttää vettä kasvoille tai esimerkiksi veneet aiheuttavat isoja aaltoja. Kuitenkaan en vanhempieni kertoman mukaan ole koskaan ollut hukkumisvaarassa toisin kuin sisareni, jolle meinasi käydä huonosti.

    • akka perskules

      En koe minkäänlaista hinkua benji-hyppyihin jne. Jopa Linnanmäen vuoristorata on sellainen, että syke oli varmasti yli 200 kun tulin naama valkoisena vuoristoradasta pois. En pidä tunteesta, etten hallitse tilannetta. Sen vuoksi pelkään myös lentämistä. Teen kuitenkin välillä asioita, joihin laitan itseni likoon esim. saatan mennä Serenan vesiliukumäkiin tai ottaa äkkilähdön jonnekin ulkomaille, vaikka en erityisemmin nauti tapahtumista.

      Olen todennut, ettei tässä iässä tarvitse enää todistella mitään. Olen arkajalka ja se on ihan fine. Katselen edelleenkin mielelläni luontodokumentteja, mutta en haaveile reissusta Amazonin viidakkoon tms.

      Pelkään:
      - että lapselleni tapahtuu jotakin
      - että sairastun syöpään tms
      - että kuolen ja lapseni jää yksin
      - että jään työttömäksi enkä löydä enää työtä
      - että rakastun ja mies hyväksikäyttää rakastumistani esim. pettämällä
      - huumeidenkäyttäjiä
      - ilman lääkehoitoa olevia harhaisia mielenterveysongelmaisia ase kädessä esim. vapaalla jalalla olevat sosiopaatit
      - ydinsotaa, jossa joku suuruudenhullu valtion johtaja haluaa tuhota kaiken

      Sinkkuuteni suurimmat syyt onkin se, että en uskalla rakastua enää ja toisaalta rakastan lastani niin paljon, etten voi ryhtyä esim. sellaiseen suhteeseen, jossa mies asettaisi minut valintatilanteeseen, että pitäisi valita mies tai lapsi.

      • erkki-täti

        Sinäpä sen kaiken kiteytit: pelko ja rakkaus ovat vastakkain.

        Vähän mietin etukäteen sitä, ja onhan se pelko myös rakastumisessa aina läsnä. Se on varmaan vaimeampi esim. minulla jolla on oikeasti isoja pelkoja jotain muuta asiaa kohtaan.

        Tai mistäs minä tiedän, mutta oma tunner on, että ei vaan pysty ja ne on "miesten hommia".


      • gammo tus
        erkki-täti kirjoitti:

        Sinäpä sen kaiken kiteytit: pelko ja rakkaus ovat vastakkain.

        Vähän mietin etukäteen sitä, ja onhan se pelko myös rakastumisessa aina läsnä. Se on varmaan vaimeampi esim. minulla jolla on oikeasti isoja pelkoja jotain muuta asiaa kohtaan.

        Tai mistäs minä tiedän, mutta oma tunner on, että ei vaan pysty ja ne on "miesten hommia".

        Aina nuo pelot eivät ole rationaalisia.

        Itsekin kammoaisin jotakin kalastusalusta Jäämerellä. Tiedän, että mitä todennäköisimmin selviäisin siitä hengissä, mutta se ajatus siitä, että olisin useita päiviä tilanteessa, josta en pääse pois ja olisin koko ajan epämukavuusalueellani enemmän tai vähemmän, niin kieltämättä sellainen tilanne olisi kammottava. Ehkä sitä jälkikäteen olisi ylpeä itsestään tai voisi sykkeen laannuttua (noin kahden vuoden päästä!) jopa muistella kaihoisasti tapahtunutta.

        Tietenkin jos tuollaisesta pelosta olisi jotakin konkreettista haittaa, niin voisihan sitä siedättää itseään esim. ihan Itämeren risteilyillä pienillä aluksilla jne, mutta kun ei ole pakkoa, niin sellainen pelko ei haittaa.

        Itse pelkään hukkumista aika lailla. Pahin painajainen olisi jokin Estonia-tyyppinen onnettomuus.


    • mies 86

      En luultavasti osaa vastata tähän kauhean hyvin mutta yksi suurimmista peloistani on joutua jonkin yhteisön jatkuvan kiusaamisen tai syrjinnän kohteeksi heidän ensin otettuaan minut silmätikuksi. Hermoni eivät tunnu kestävän sitä enkä tunne pystyväni käsittelemään itseeni kohdistuvaa jatkuvaa negatiivista kritiikkiä rakentavasti.

      Minua kiusattiin peruskoulussa muutaman vuoden ajan mutta enemmän yläasteella kuin ala-astella. Siinäkin oli jo tarpeeksi sulattelemista ja uskon että suurin osa omista pelkotiloistani ovat peräisin juuri noilta ajoilta.

      • erkki-täti

        Kyllä se kiusaaminen jäljet jättää.

        En väitä, etteikö aikuisten keskenkin olisi kiusaamista, mutta ehkäpä kuitenkin vähemmän kuin koululaisten? Vai onko se vain enemmän piilotettua?

        Kuitenkin, epäterve ympäristö olisi sellainen, jossa joutuisi koko ajan negatiivisen kritiikin kohteeksi. Ja sitä paitsi: eihän se millään voisi olla edes asiallista ja rakentavaa.

        Ei kukaan kestäisi moista puolustautumatta jotenkin, tai lähtemättä pois.

        Toivottavasti saat mukavampia kokemuksia ihmisten parissa niin paljon, että unohtuu edes osa nuoruuden pahoista kokemuksista.
        Tukihenkilönä toimiminen jollekin toiselle kiusatulle saattaisi myös auttaa asian käsittelyssä.


    • bbvvcvbnjjhhvbnnnbvv

      Tietty epämukavia juttuja on muttei tule yhtäkään asiaa mieleen mikä pelottaisi. Joskus olen tarkoituksella yrittänyt kehitellä painajaisia yöllä katsomalla kauhua, muttei toimi.

    • Arkawjalka

      Joku neuvoi, että voi kirjata kaikki pelot ja sitten lähteä miettimään, että mitä jos kaikkien pelkojen kohdalla aina tapahtuisi kaikkein pahin. En tiedä, miten kirjaamisesta olisi apua. Omat pelkoni eivät sillä ainakaan hälvenneet yhtään.

    • Ikisinkku M

      "Telkkarissa näkyy sarja, jossa kalastetaan Barentsinmerellä kuningasrapuja. Tämä tv-sarja on sellainen, että en aina edes pysty katsomaan, siis laitan silmät kiinni ja kuuntelen. "

      Se on hyvä sarja, olen sitä itsekin katsonut ja jos täällä vain oli mahdollista tuo sama eli lyhyt duuniputki suhteellisen rankkaa työtä ja sillä hyvät koko vuoden tienestit niin kyllä kiinnostaisi. Hommahan on suhteellisen tylsää eikä tarjoaa juurikaan älyllistä haastetta mutta nopeat & hyvät tienestit kyllä houkuttelisi tekemään ja vaikka siinä vähn riskiä onkin sinkkumieshän tuossa voisi vain voittaa koska hyvät tulot -> naiset kiinnostuu tai kunniallinen sankarikuolema meren armoilla joka takaa nopean & suhteellisen tuskattoman lopun.

      • Ikisinkku M

        Jatkan tähän vielä niistä peloista, mitään konkreettista en juurikaan pelkää mutta pelkään pieniä näkymättömiä tai ainakin lähes näkymättömiä juttuja, punkin puremaa joka voisi sairastuttaa pahasti tai jos palstateemassa pysytään niin nykyaikaisia naisia pelkään kun niissä saattaa muhia vaikka minkälaisia tauteja jännämiesten jäljiltä.


      • pelkäät sairauksia
        Ikisinkku M kirjoitti:

        Jatkan tähän vielä niistä peloista, mitään konkreettista en juurikaan pelkää mutta pelkään pieniä näkymättömiä tai ainakin lähes näkymättömiä juttuja, punkin puremaa joka voisi sairastuttaa pahasti tai jos palstateemassa pysytään niin nykyaikaisia naisia pelkään kun niissä saattaa muhia vaikka minkälaisia tauteja jännämiesten jäljiltä.

        Pesetkö käsiäsi pakkomielteisesti?Desinfioitko paikkoja?Lueskeletko usein lääkärikirjaa?


      • Ikisinkku M
        pelkäät sairauksia kirjoitti:

        Pesetkö käsiäsi pakkomielteisesti?Desinfioitko paikkoja?Lueskeletko usein lääkärikirjaa?

        Noup, en pakkomielteisesti tee mitään mutta toki normaalisti käsiä pesen enkä lueskele lääkärikirjaa kuten en myöskään juuri käy lääkärissä muuten kuin pakon edessä. En desinfioi paikkoja ja varmaan asuntoani voisi joku pitää jopa hieman epäsiistinä vaikka omasta mielestä se on vain turhan sekainen turhan usein samoin kuin työpöytäni. Ei siis löydy pakkomielteisiin viittaavaa pedanttisuutta minusta mutta tuollaiset salakavalat tartunnat joihin et mitenkään itse voi vaikuttaa voisi silti olla pelottavia.


    • Miksi pelkäisit tuntemattomille puhumista, harva pelkää.

      Nuo mainitsemais asiat pelottavat koska ne eivät kuulu kokemuspiiriisi ja kuvittelet ne pelottaviksi.

      Pelkäisitköhän oikeasti rapupaatin kannella.

      • kiltti mies.

        Pelkään et mun vene varastetaan kun laitoin siihen niin paljon aikaa, rahaa ja vaivaa. Minulla oli joskus aikaisemmin vene ja se varastettiin joten pelkään että tämäkin varastetaan vaikka se ei ole todennnäköistä koska otan aina pohjatulpan pois kun poistun veneeltä joten ei sitä ainakaan vettä pitin varasteta ellei joku sitten kannistele tulppaa mukana.

        Pelkään myös että veljeni kuolee koska on niin huonossa kunnossa. Ylipainoa paljon, vetää röökiä ja huono kunto muutenkin. Ei ole liikkunut 20 vuoteen vaan lähinnä ryypännyt ja istunut.
        Pelkään että ei se elä 5 v kauempaa eikä sillä ole haluja laihduttaa. Jäisin sitten kokonaan yksin ilman mitään läheisiä vaikka ei veli nyt niin läheinen ole


      • kiltti mies. kirjoitti:

        Pelkään et mun vene varastetaan kun laitoin siihen niin paljon aikaa, rahaa ja vaivaa. Minulla oli joskus aikaisemmin vene ja se varastettiin joten pelkään että tämäkin varastetaan vaikka se ei ole todennnäköistä koska otan aina pohjatulpan pois kun poistun veneeltä joten ei sitä ainakaan vettä pitin varasteta ellei joku sitten kannistele tulppaa mukana.

        Pelkään myös että veljeni kuolee koska on niin huonossa kunnossa. Ylipainoa paljon, vetää röökiä ja huono kunto muutenkin. Ei ole liikkunut 20 vuoteen vaan lähinnä ryypännyt ja istunut.
        Pelkään että ei se elä 5 v kauempaa eikä sillä ole haluja laihduttaa. Jäisin sitten kokonaan yksin ilman mitään läheisiä vaikka ei veli nyt niin läheinen ole

        Minä pelkään, että joudun elämään munuaiskoneen varassa.

        Minulla todettiin kakkostyypin Diabetes alkukesästä ja se oli aiheuttanut jo alkavan munuaisvaurion.

        Myös verenpaineet ovat korkeammat kuin pitäisi olla. Se johtuu osittain munuaisvauriosta ja myös aiheuttaa sitä. Eli synkät ovat näkymät.


    • tyly ätmi.

      En pelkää naisia mutta en mene niille puhumaan mitään vaikka joku makais ojassa. Sen verran tylyjä naiset olleet minulle että en auta naista jos joku vaikka on loukkaantunut.

    • Outo sattuma. Olen tänään vastannut jo kysymykseen mikä aiheuttaa itselleni pelon tunteen. En uskalla kertoa tämän enempää koska eihän sitä koskaan tiedä kuka tätä palstaa lukee.

      Tulevaisuus, siihen liittyvä epävarmuus, pelottaa mutta en ajattele tulevaisuutta mitenkään aktiivisesti juuri sen aiheuttaman pelon takia. Kaikki on kuitenkin mahdollista, saatan olla huomenna tähän aikaan kuollut, joten toisaalta on turha pelätä tuntematonta.

      Jotkin uhkaavat tilanteet ja ihmiset pelottavat.

      Voisin ihan hyvin lähteä - ajatuksen tasolla ainakin - Etelänapamantereelle ja mieluiten silloin, kun pohjoisella pallonpuoliskolla on kesä, koska silloin Etelänapamantereella on talvi ja puoli vuotta pimeää. Ihanaa!

    • multitool

      Tuli mieleen joskus lukemani jutut kuolemanrajakokemuksista. Henkilöt, jotka kertoivat sen tapahtuneen itselleen ja ovat palanneet takaisin elävien kirjoihin.
      Sellainen punainen lanka niissä jutuissa, että jokainen kävijä on sanonut, että hän ei pelkää enää mitään asiaa. Kaikki on selvää ja kirkasta.
      Nyt yleistän, mutta onko se epävarmuus tulevaisuudesta, mikä aiheuttaa pelkoa?
      Kun ei pidäkään varmana sitä ja tätä? Jos käy niin tai näin? En saa sitä tai tätä?
      Ei kummempia.

    • Minua kyllä joskus vähän pelottaa vakava loukkaantuminen tai kuolema tuolla liikenteessä tai muuten vain harrastusten parissa. Jotenkin vain välillä välähtää mieleen semmoinen skenaario, että mitä tässä tilanteessa voisi pahimmillaan tapahtua (esim. vastaantuleva auto voisi kääntyä suoraan päin, tai pyöräillessä tulla joku eteen ihan yllärisuunnasta), mutta eipä tuo nyt mitenkään erityisesti elämää rajoita. Jos tilanteen turvallisuutta voi jotenkin parantaa, niin parannan, mutta jos ei voi, niin siirrän ajatukseni muualle.

      Sen verran perusturvallisuushakuinen taidan kyllä olla, etten mihinkään kovin vaarallisiin hommiin lähtisi, vaikka siitä rahaa saisikin. Tuo etelämannerjuttu on vähän siinä rajoilla, pitäisi vähän selvitellä tilastoja ennen päätöstä. Kyllähän siinäkin mieleen tulee, että laiva voisi upota matkalla, tai paikan päällä kaikki elintärkeä teknologia pettää, mutta toisessa vaakakupissa painaisi uteliaisuus päästä niin hienoa paikkaa omin silmin ihmettelemään.

    • Kympin Nainen

      En pelkää oikeastaan mitään fyysistä (tai ehkä paremminkin maallista), olen itse asiassa monissa asioissa hyvin peloton. Mutta pelkään läheisten menettämistä ja sitten pelkään jotakin itsessäni. Tuo jälkimmäinen on jotenkin hankalasti avattava, mutta kärjistetysti sanottuna ajattelen, että tämä homma (=elämä) on loppujen lopuksi minusta kiinni. Minulla on avaimet hyvään elämään, mutta myös itseni tuhoamiseen. Noin kärjistetysti siis.

    • nainen31...

      Pelkään vettä, en muista milloin tuollainen pelko tuli tai mistä johtui. lapsena vielä uin järvissä ja meressä, mutta viimeiset 15v en ole ainakaan. Uimahalleissa uin, koska näkyy pohjaa ja mitä siinä on. Inhoan pieniä veneitä, paatteja .... sopivan kokoinen laiva olisi se Viiking Line, silloin ei ole väliä. Mutta en pelkä lentämistä, mielestäni se on ihanaa.

      Pelkään pieniä elukoita ja kaikkia loisia...kaikkia joilla on enemmän kuin 4 jalkaa. Hyi.
      Pelkään korkeita paikkoja, parveke 4-kerroksessa on jo liian korkealla. Tuon takia pelkään myös sellaisia metallisia ritilä-portaita.

      Pelkään esiintyä, pelkään etten ole tarpeeksi fiksu, etten ole ihmisenä tarpeeksi hyvä, etten olis hyvä aiti, vaimo, epäilen kykyjäni aina, vaikka ulkoa päin kukaan ei ikinä uskoisi niin itsevarmasta ihmisesta.

    • _Sinkkunelli_

      Kuinka usein pelkäätte tai mietitte pelkonne aiheuttajaa? Onko sinkkuudella tai parisuhteella ollut vaikutusta siihen kuinka paljon yleensä pelkäät?

      Mietin mitä itse pelkään ja kyllä tällä hetkellä sinkkuillessa ensisijainen pelko on siitä, että jäisi totaalisen yksin eikä elämässä olisi ketään tärkeää ihmistä. Se on jotenkin todentuntuisin juuri nyt. Pelkään myös sitä, että tapaisin elämäni Suuren Rakkauden ja sielun kumppanin, mutta hän pettäisi minut ja/tai ei olisikaan minusta kiinnostunut tutustuttuaan paremmin. Tämän pelon kanssa on tehtävä töitä - pyystynkö kehittymään tarpeeksi, että kelpaisin sellaiselle ihmiselle, jota arvostan ja ihailen?

      Toki käärmeen nähdessä kirkuu, myrskyävällä merellä ja ilmakuoppia kyntävässä koneessa pelottaa jonkin verran eikä ajatus sairauksista tietenkään ole miellyttävä, varsinkin jos kyseessä olisi joku läheinen. Jäiselle merelle ehkä voisin lähteä mukaan, muttei sinne kannelle töihin ole heikolla naisella mitään asiaa, joten en edes osaa pelätä moista tilannetta, koska se ei ole realistinen. Arjessa en juurikaan mieti mitkä kaikki asiat voisivat mennä pieleen, mietin konkreettisia pelon aiheita sitten, jos ne tulevat ajankohtaiseksi.

      Ollessani parisuhteessa olin arempi, en olisi harkinnutkaan minkään hieman vaarallisen lajin kokeilemista, mutta eron jälkeen olen tullut rohkeammaksi sen suhteen. Toisaalta yleinen perusluottamus ilman kumppania on heikompi. Ystävät ovat tukena, mutta kukaan ei jaa perusarkea eikä ole sillä tavalla tukena kuin vain puoliso voi olla. Se on jotenkin kierosti samalla myös voimaannuttavaa, kun tietää, että yksin on pärjättävä, mutta myös pelottavaa ja stressaavaa.

    • komea älliä ruista

      pelkään että menetän komeuteni viisauteni ja voimat ranteista

      • erkki-täti

        Mutta sehän on kaikilla väistämättä edessä, jos vanhaksi elää: ulkonäkö rapistuu, muisti alkaa ehkä pätkiä ja voimat vähenee taatusti :D

        Onneksi vanhana saa olla harmaa ja kurttuinen höperö, ja vetää ostokset perässään pyörien päällä olevalla kassilla jos jaloissa on vielä kävelyyn voimia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5025
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3177
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1645
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1255
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe