toimeentulotukea?!?

tinnni

Kävinpä tänää sit juttelee toimeentulotuesta, ja ennen ku joku siellä kerkee mitää huudella et mee pummi töihi, ni joo oon ollu töissä jo yli viisi vuotta ja tykkään työstäni (ikää 23 joten koko ajan oon töissä ollu ku oon valmistunu). Pakon sanelemana "sossun luukulle" joutunu. Mutta nyt ku kerranki tarvtsisin yhteiskunnan apua, ni mitä saan vastaukseks... Irtisano ittes töistä... mitä ihmettä?? samaan lauseeseen virkailijna sano ettei kyllä tällasessa työtilanteessa suosittele irtisanomaan vakituista virkaa...

Tilanteeni on siis sellanen et oon joutunu jäämää virkavapaalle hoitaa läheistä ku hän sairastui vakavasti. Oon ollu nyt melkein viisi kuukautta virkavapaalla, omilla tuloilla tähän asti selvinny, mut nyt ku rahat alkaa loppuu ni sanotaan et irtisano työpaikkas.. vaikka tää kaikki on vaa väliaikasta.. en voi ymmärtää... en todellakaan voi.
Oon hakenu omaishoidon tukea, mutta ku kaupungin määrärahat on loppu en saa sitä..
Onko kellää ollu samallaista tilannetta et ois käsketty irtisanoo ittensä töistä?

9

176

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aktiv kapitaal

      Tässä huomaa, kuinka "ammattitaitoista" ja moraalisesti sairasta väkeä alalla työskentelee.

      Onkohan virkailijalla ollu "ne" tai päässä muuten vain vikaa.

    • Tee sossulle kirjallinen hakemus toimeentulotuesta. Nyt ehtii vielä hakea tälle elokuullekin, mutta samaan hakemukseen heti myös syyskuu.

      Riittää kun laitat hakemukseen, että haet toimeentulotukea elo- ja syykuulle perusosaan ja asumismenoihin, sekä muihin tukeen oikeuttaviin kuluihin.

      Hakemuksen voit tehdä myös sähköpostilla sossun osoitteeseen, tai ellei sellaista ole niin asuinkuntasi kirjaamon sähköpostiin.

      Sossu sitten lähettää tarkemmat ohjeet siitä mitä tietoja pitää toimittaa. Joka tapauksessa sinulla on oikeus saada ainakin alennettua perusosaa.

      http://www.satakunta.net

      • Joo tein hakemuksen tai oikeastaan hakemukset, sillä läheiseni asuu eri paikkakunnalla niin tämän paikkakunnan toimisto ei suostu maksamaan mitään asumis menoista, vaikka tuleehan niitä täälläkin (välimatkaa paikkakunnilla n. 600km). Jouduin siis tekemään toisen hakemuksen asuinkuntaani, josta kuulema tuskin saan mitään, mut katsotaan. Parempi yrittää ku jättää tekemättä.

        Mut täytyy sanoo et muutenki ku on paljon hommaa jo tässä läheisen hoitamisessa ni sit vielä tämä rahajuttu päälle... Hauskinta onki et lehdessä luki vasta et miten paljon suomi säästää omaishoidolla (3 miljardia) ni silti sen tuen määrärahaa pienennetään...


      • Petu...
        tinnni kirjoitti:

        Joo tein hakemuksen tai oikeastaan hakemukset, sillä läheiseni asuu eri paikkakunnalla niin tämän paikkakunnan toimisto ei suostu maksamaan mitään asumis menoista, vaikka tuleehan niitä täälläkin (välimatkaa paikkakunnilla n. 600km). Jouduin siis tekemään toisen hakemuksen asuinkuntaani, josta kuulema tuskin saan mitään, mut katsotaan. Parempi yrittää ku jättää tekemättä.

        Mut täytyy sanoo et muutenki ku on paljon hommaa jo tässä läheisen hoitamisessa ni sit vielä tämä rahajuttu päälle... Hauskinta onki et lehdessä luki vasta et miten paljon suomi säästää omaishoidolla (3 miljardia) ni silti sen tuen määrärahaa pienennetään...

        Jos pääasiassa asut siellä missä hoidat omaistasi niin asumiskuluinasi otetaan huomioon tuon paikkakunnan asumiskulut. Yleensä ei makseta kahta asuntoa. Lisäksi perusosan maksaa se kunta jossa oleskelusta kulut aiheutuvat.

        Eli jos vaikka olet kirjoilla Kuopiossa ja hoidat omaistasi Turussa, ja pääosin asut Turussa, niin Turku silloin maksaa Turussa asumisesi kulut ja perusosasi siltä osin kuin omat tulosi eivät riitä.

        http://www.toimeentulotuki.net


    • 17+18

      Onhan se ikävää, mutta rahantarpeesi on kuitenkin ihan omassa harkinnassasi. Voisit koska tahansa palata töihin ja saada palkkaa. Vaikka moraalisesti virkavapaa omaisen hoitamisen takia onkin ehkä jalompaa kuin vaikkapa opintovapaa, ei se lainsäädännön kannalta ole sen kummempi asia. Suomessa on tuhansia ihmisiä, joilla on esimerkiksi sairaat vanhemmat, mutta jotka eivät pääse irtautumaan töistään vapaaehtoiselle virkavapaalle näitä hoitamaan.

    • oikein neuvottu jo

      Entäs vuorotteluvapaa mikset sitä hakenut? tai hae?. Silloinhan voi tehdä mitä haluaa. Eikö tämä ihminen jota hoidat maksa sinulle palkkaa? Virkavapaan hakeminen on sinun oma valintasi. Työttömänä ollessasi olisit oikeutettu työttömyysetuuteen. Näin se vain menee. Toimeentulotuki kun on se viimesijainen etuus.

    • työtön mies.

      Vie omainen sairaalaan ja yhteiskunta hoitaa.

    • kkkkkkkkkkkkk

      mun mielestä tää koko maan on yks byrokratia ja holhous viidakko mutta miksi ihmisten on maristen vaan pakko ottaa vastaan kaikki mitä tarjotaan? yleislakko niin että maa pysähtyy ja kerrotaan päättäjille kuinka tän holhousyhteiskunnan pitäisi pyöriä

    • Että näin

      Olin mieheni omaishoitaja. En hakenut omaishoidontukea ollenkaan. Olin kylmästi liiton korvauksilla. Minun olisi lainmukaan pitänyt ilmoittaa TE-keskukseen,etten ole työnhakija,kun olen omaishoitaja. Liitto olisi lopettanut korvaukset. Omaishoidontukea olisin saanut jotain 300€. Vissiin. Sitten Kelasta jotain.
      Mun meni 24/7 täysin avustettavan mieheni hoitamiseen. Myös miehelläni,jotka kaikki hoidin, oli sairaalasta-kotiin siirron yhteydessä valtava paperisota.
      Mies sai hoitotukea,eläkettä. Niistä maksettiin kotona käyvien hoitajien laskut. Sossu ei antanut sairaalamaksuihin,eikä elämiseen mitään. Invataxipalvelun saimme 18x/kk. Omavastuun maksoimme itse.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2062
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      167
      1599
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1537
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1348
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1280
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      277
      1137
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      132
      1041
    8. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1022
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1003
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      53
      857
    Aihe