Ratti pienveneessä

Tällaista miettinyt

Olen ihmetellyt miksi niin monessa pikkuveneessä on ohjauspulpetti ja ratti.

Minusta alle viiden metrin veneessä, joka on varustettu parikymppisellä peräprutkulla ei ratista ole mitään hyötyä. Päin vastoin ohjauspulpetti vain vie suhteettomasti tilaa pienestä veneestä ja ratti vie tuntuman ohjauksesta ja usein vähentää ohjauskulmaakin.

29

1851

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jatkovarsi

      Äkkiseltään ajatellen tulee mieleen kolme syytä joist yksi on järkevä:

      -näyttää isommalta
      -ajoergonomia on mukavampi, ratti kun ei tärise yhtä paljon kuin ohjaussauva
      -pääsee yksin ajaessaan ohjaamaan vähän keskempää. Kun iso ukko rojahtaa takatuhdolle eikä edessä ole mitään, pikkuvene kulkee aivan pystyssä. Nousee plaaniin ja näkyvyys paranee kun menee keskelle istumaan. Tämän takia myydään mm. perämoottorin jakovarsia.

      MInulla ei ole pulpettia 3,90 pitkässä veneessä ja kuusheppaisen moottorin kanssa, se olisi jo vähän liikaa, mutta yksin ajaessani käytän paksua letkua "jatkovartena".

    • Ei besserwisser

      Minun mielestäni se on hyvä. Ei tarvitse istua vinossa ja painopiste on kohdallaan. Tilantarve on tiedossa ennen veneen ostamista ja vene hankitaan sen mukaan. Pulpetti ei tule yllätyksenä.

      Ihan hyvä on pohtia muiden motiiveja, mutta ehkä ihminen kuitenkin itse tieää, mikä hänelle on hyvä ja lompakkoon sopiva.

      Tälle palstalla tuntuu olevan sellaisia ihmisä, joille ei riitä oman ympäristön hallinta vaan pitää paimentaa muitakin. Se on rasittavaa.

      • tällaista miettinyt

        Ei ole tarkoitus besserwisseröidä, vaan halusin vain kuulla kommentteja ratin puolesta kun itsellä on laiturin ainoa pulpettivene ilman pulpettia ja olen silti ollut siihen ihan tyytyväinen.

        Ehkä tälläinen erilaisuus tuottaa alemmuuskomplekseja tms. Ihan hyviä perusteluja ratin tai ruorin puolesta.


      • Paljon hyvää
        tällaista miettinyt kirjoitti:

        Ei ole tarkoitus besserwisseröidä, vaan halusin vain kuulla kommentteja ratin puolesta kun itsellä on laiturin ainoa pulpettivene ilman pulpettia ja olen silti ollut siihen ihan tyytyväinen.

        Ehkä tälläinen erilaisuus tuottaa alemmuuskomplekseja tms. Ihan hyviä perusteluja ratin tai ruorin puolesta.

        Tossa oli niitä perusteluja ratin puolesta. Pulpetin ja etenkin tuulilasin takana on myös suojassa pärskeiltä ja tuulelta.
        Huonona puolena on sitten hinta ja se, että se vie tilaa. Kääntyminen ei ole ongelma, omaan veneeseen tottuu hyvin äkkiä ja pieni pulpettivene on joka tapauksessa ketterä verrattuna melkein mihin tahansa muuhun alukseen.


    • Saimaan seilaaja

      Oletpa veneilijä!! Veneessä on ruori! ratti on autossa.

      • Pitsipöksymiehet :)

        Se on kuule sillä lailla, että vain huonon itsetunnon omaavat ja/tai aloittelijat käyttävät pilkuntarkkaan veneilytermejä etteivät vaan paljastuisi noviiseiksi. Ne jopa kiistelevät siitä onko fenderi vai fendari.

        Jätän mielihyvin tuon pitsipöksy hienostelun purkkaripuolele, mutta tuntuu tännekin niitä ainakin yksi eksyneen.


      • ollaan päälliköitä
        Pitsipöksymiehet :) kirjoitti:

        Se on kuule sillä lailla, että vain huonon itsetunnon omaavat ja/tai aloittelijat käyttävät pilkuntarkkaan veneilytermejä etteivät vaan paljastuisi noviiseiksi. Ne jopa kiistelevät siitä onko fenderi vai fendari.

        Jätän mielihyvin tuon pitsipöksy hienostelun purkkaripuolele, mutta tuntuu tännekin niitä ainakin yksi eksyneen.

        ..ja lisäksi käyttävät paatista nimitystä "alus", nimeävät itsensä aluksen päälliköksi vaikka alla olisi Särki 390 Minnkotalla varustettuna.


      • -ruoteli-

        Alunperin ruori tarkoitti peräsintä. Ehkä eräänlaista melaa kuten roomalaisissa kaleereissa
        Sitä ruoria sitten käänneltiin miten parhaiten keksittiin, kepillä tai ratilla.


    • pul.petti

      Siitä on paljon hyötyä. Pulpetin mukana tulee pieni taso tavaroille kuten kartalle, kompassille, kännykälle, vieheille, plotterille jne. Pulpetin sisällä on lukittava tila isommille tavaroille. Pulpettiveneessä painopiste on paremmalla kohtaa ja näkyvyys eteen parempi. Pulpettiin saa kiinni tuulilasin ja kuomun.

    • 8876:

      Ja lisää pulpetin etuja. Ei tarvitse istua hankalasti kierossa toinen käsi moottorilla. Myös vaihteet ovat helpommin käytettävissä ratin vieressä.

    • Keep it simple

      Minä en näe pulpetissa mitään muuta etua kuin sen, että saa istua tuulilasin takana ja ohjata niin kuin autoa. Tämä sopii niille, jotka vähemmän liikkuvat merellä. Tietysti isot moottorit ja veneet ovat eri asia.

      Peräsinpinnasta ohjaa vaikka kuinka pitkään, eikä se tärise ainakaan näillä nykyisillä nelitahtimoottoreilla. Minulla tosin on aina ollut pinnasta ohjattavia veneitä, niin purkkareita kuin moottoriveneitä, joten en ole niitä ratin hyviä puolia saanut kokea.

      Rattisysteemit ja pulpetti tuovat pieneen veneeseen aivan turhaa painoa ja vievät kohtuuttomasti tilaa. Pulpetti pitäisi olla ainakin keskellä venettä, jotta siitä olisi jotain hyötyä tasapainon suhteen, mutta suurimmassa osassa veneistä se on aivan reunassa. Sitten kun sekä kuskin, että pulpetin paino ovat samalla sivulla niin vene kulkee kyljellään. Ainakin minun veneessä voi istua lähes keskellä venettä ilman, että joutuu ohjaamaan luonnottomassa asennossa.

      Lisäksi nuo vaijerisysteemit eivät ole niin luotettavia kuin peräsinpinna. Hinasin pari kesää sitten yhden kanssaveneilijän rantaan kun sillä oli vaijeri jumittanut niin, että vene kulki vaan ympyrää. Siinä sitä mietti kanssa noita ratin hyviä puolia ja oli onnellinen, ettei veneessä moista ollut.

      • jatkovarsi

        "Peräsinpinnasta ohjaa vaikka kuinka pitkään, eikä se tärise ainakaan näillä nykyisillä nelitahtimoottoreilla. Minulla tosin on aina ollut pinnasta ohjattavia veneitä, niin purkkareita kuin moottoriveneitä, joten en ole niitä ratin hyviä puolia saanut kokea."

        Pitää paikkansa useimmissa tapauksissa. Minulla on kumminkin alle nelinmetrinen kuuden hevosvoiman yksisylinterisellä koneella ja voin kertoa että sen mittainen vene on aika herkkä sille että kaikki kuorma on peräpeilissä kiinni (kuski kone painaa enemmän kuin itse vene). Yksipyttyinen myös tärisee aika paljon. Tuon kokoisella ei tietenkään tuntikausia ajeta, tilaa on muutenkin vähän ja veneet ovat yleensä aika riisuttuja "budjetti malleja" joten pulpetille nauraisivat lokitkin, mutta monilla näet "köyhän miehen pulpetin" eli sen ohjausvarren joka estää nokkaa nousemasta aivan pilviin.


      • Yks fakta
        jatkovarsi kirjoitti:

        "Peräsinpinnasta ohjaa vaikka kuinka pitkään, eikä se tärise ainakaan näillä nykyisillä nelitahtimoottoreilla. Minulla tosin on aina ollut pinnasta ohjattavia veneitä, niin purkkareita kuin moottoriveneitä, joten en ole niitä ratin hyviä puolia saanut kokea."

        Pitää paikkansa useimmissa tapauksissa. Minulla on kumminkin alle nelinmetrinen kuuden hevosvoiman yksisylinterisellä koneella ja voin kertoa että sen mittainen vene on aika herkkä sille että kaikki kuorma on peräpeilissä kiinni (kuski kone painaa enemmän kuin itse vene). Yksipyttyinen myös tärisee aika paljon. Tuon kokoisella ei tietenkään tuntikausia ajeta, tilaa on muutenkin vähän ja veneet ovat yleensä aika riisuttuja "budjetti malleja" joten pulpetille nauraisivat lokitkin, mutta monilla näet "köyhän miehen pulpetin" eli sen ohjausvarren joka estää nokkaa nousemasta aivan pilviin.

        Pulpetti vain lisää veneen takapainoisuutta. Yleensä pulpettiveneissä kuitenkin istutaan takapenkillä.


    • Tanssilavavene

      Nykyään ei ole edes mitään laissa määritettyjä rajoja rattiohjauksen pakollisuudelle, kuten ennen oli se 20 heppaa. Pinnaohjastettava peräprutku saa olla teholtaan nykyisin vaikka 350 heppaa. Olisi reteää painella sellaisella 10 metrin pinnaohjattavalla kyllä.

    • gjiy6

      Jos veneessä on ns. perämoottorikaivo, niin ohjaaminen olisi erittäin epämukavaa ilman rattia.

      • Markkina mies

        Olet oikeassa, moni vene on suunniteltu niin, että siinä on pakko olla ohjauspulpetti.

        Eräänlaista pakkomyyntiä.


      • markkiantalous
        Markkina mies kirjoitti:

        Olet oikeassa, moni vene on suunniteltu niin, että siinä on pakko olla ohjauspulpetti.

        Eräänlaista pakkomyyntiä.

        Ei mielestäni pakkomyyntiä koska valikoimaa on joka lähtöön. Jos vaihtoehtoja ei olisi, niin voisi puhua pakkomyynnistä.

        En usko, että veneen valmistajat tekisivät ehdointahdoin yhteisestä sopimuksesta jotain, mitä asiakkaat eivät halua. Oletko eri mieltä?


      • Eroja on
        markkiantalous kirjoitti:

        Ei mielestäni pakkomyyntiä koska valikoimaa on joka lähtöön. Jos vaihtoehtoja ei olisi, niin voisi puhua pakkomyynnistä.

        En usko, että veneen valmistajat tekisivät ehdointahdoin yhteisestä sopimuksesta jotain, mitä asiakkaat eivät halua. Oletko eri mieltä?

        Ei varmasti tee, mutta kyllä monen hyvin pienenkin veneen takaosa on suunniteltu niin, että ohjauspulpetti on välttämätön lisävaruste.

        Ajatteleppa vaikka pienimpiä Bustereita. Moottorisuositus alle 20 hv , mutta moottorikaukalo niin pitkä, että takapenkiltä ei edes ylettyisi peräsinpinnaan.

        Vastaavasti taas oikeissa meriveneissä kuten esim. Rönkyssä voit aivan hyvin ostaessasi valita haluatko ajaa pinnalla vai ratilla.


      • minkä teki
        Eroja on kirjoitti:

        Ei varmasti tee, mutta kyllä monen hyvin pienenkin veneen takaosa on suunniteltu niin, että ohjauspulpetti on välttämätön lisävaruste.

        Ajatteleppa vaikka pienimpiä Bustereita. Moottorisuositus alle 20 hv , mutta moottorikaukalo niin pitkä, että takapenkiltä ei edes ylettyisi peräsinpinnaan.

        Vastaavasti taas oikeissa meriveneissä kuten esim. Rönkyssä voit aivan hyvin ostaessasi valita haluatko ajaa pinnalla vai ratilla.

        Jaa-a.
        Kiva, kun sulla on toi mielipide. Aika mennyttä aikaa, mutta siinä on kiva historian siipien havina.

        Katsos meillä on nykyään mahdollista ostaa sen rönkyn lisäksi muitakin veneitä. Sen kun menee kauppaan ja ostaa. Onko muuten rönkyllä enää historic-veneitä vai onko kaikissa pulpetti?


      • sesiitä
        Eroja on kirjoitti:

        Ei varmasti tee, mutta kyllä monen hyvin pienenkin veneen takaosa on suunniteltu niin, että ohjauspulpetti on välttämätön lisävaruste.

        Ajatteleppa vaikka pienimpiä Bustereita. Moottorisuositus alle 20 hv , mutta moottorikaukalo niin pitkä, että takapenkiltä ei edes ylettyisi peräsinpinnaan.

        Vastaavasti taas oikeissa meriveneissä kuten esim. Rönkyssä voit aivan hyvin ostaessasi valita haluatko ajaa pinnalla vai ratilla.

        Kaikissa Rönkyissä näyttää olevan moottorikaivo ja rattiohjaus.


      • Siinä
        sesiitä kirjoitti:

        Kaikissa Rönkyissä näyttää olevan moottorikaivo ja rattiohjaus.

        Niin, sen ratinkin saa ja suurin osa sen valitseekin, mutta kyllä ainakin 15 ja 16 malleille on hinta pulpetin kanssa ja ilman:

        http://www.ronnqvistveneet.fi/ronnqvist-pro-8/


    • Vanhempi merenkulkij

      Ennen vanhaan kaikkia pienveneitä ohjattiin peräsinpinnasta. Vasta autoilijasukupolvi on alkanut vaatimaan veneisiin rattiohjausta.

      Vanhemman polven veneilijät useinmiten arvostavat pinnaa rattia enemmän.

      Minäkin olen sitä mieltä, että ratti veneessä on nykyajan hömpötyksiä. Aivan turha varuste.

      • Ettei totuus unohdu

        Suomen autoistuminen alkoi ennen sotia, mutta keskeytyi ymmärrettävistä syistä. heti, kun pahimmista oli päästy ohi, kehitys jatkui 50 luvulta lähtien. Autoistumisen vuosikymmenet olivat 1960-70 luvuilla.

        Ketkä sitten hankkivat autoja?
        Kaikki, jotka kynnelle kykenivät. Auto oli maaseudulla lähes välttämätön ja kaupunkien parempi tulotaso teki siitä ylellisyyshyödykkeen.

        Autoilijasukupolvet ovat syntyneet 1930-1950 luvuilla. Nykyään ajokorttien määrä on laskussa, voidaankin puhua joukkoliikenne sukupolvesta. Ei ole ihme, että kyse on samasta porukasta, jota syötettiin pullamössöllä (ihan oikeasti, se oli sotien jälkeen parasta, mitä kuviteltiin lapsen saavan).

        Sama sukupolvi hankki kilvan mäkäriä ja terkiperämoottoreita ja kiusasi naapurustoa yötä myöten.


    • pinnalöysällä
    • 19+17

      Rattiohjaus on aivan ylivoimainen pinnaan verrattuna niin moottori- kuin purjeveneessäkin. Jo ihan ergonomian takia.

      • pinnalöysällä

        Pinna on nopeampi käsitellä esimerkiksi verkkoja käsiteltäessä. Rattivehkellä menee tuplasti aikaa ruuvaillessa. Pinna on tarkka eikä ole klappia. Pinnan saa tosiaan isompiinkiin yli 20 hp koneisiin nykyisin. Huoltokustannukset ovat pienemmät ja tilaa jää paljon hyötykäyttöön.


      • jatkuvaahuoltoa
        pinnalöysällä kirjoitti:

        Pinna on nopeampi käsitellä esimerkiksi verkkoja käsiteltäessä. Rattivehkellä menee tuplasti aikaa ruuvaillessa. Pinna on tarkka eikä ole klappia. Pinnan saa tosiaan isompiinkiin yli 20 hp koneisiin nykyisin. Huoltokustannukset ovat pienemmät ja tilaa jää paljon hyötykäyttöön.

        Ruoriohjauksen huoltokustannus on hyvä pointti. Tosi hyvä.


    • venemiäs.

      No kyllä se ohjaustyyppi pitää valita käytön mukaan: useinmiten ratti on käytännöllisin, mutta vähän veneestä riippuen tilleylläkin pärjää. Yksi konsti vois olla "norjalainen" systeemi; ratti on suoraan laidassa kiinni ja näinollen ei vie tilaa veneestä, mutta voi ohjata selkää vääntämättä mukavasti pälli menosuustaan päin.

      • Kermaperseille

        Taitaapa olla niin, että kommenteista päätellen moni ei ole edes kokeillut pinnaohjausta.

        Minulla on 20 hv moottori pinnaohjauksella ja ajoasento on minusta hyvinkin ergonominen. Pinna tulee ainakin minun paatissa aivan viereen. Asento on kuin pitäisi autolla ajaessa kiinni käsijarrukahvasta, mutta veneessä tietenkin vasemmalla kädellä.

        Olen sitä mieltä, että ohjauspulpetti on pienessä avopaatissa aivan turha kapistus. Ohjauspulpetti lisää veneen takapainoisuutta ja liukuunlähtö on nihkeämpää. Lisäksi pikkupaateissa pulpetti on oikeassa reunassa, jolloin sen paino on kuljettajan painon lisänä oikeassa reunassa. Suurin osa pulppareista kulkeekin kyljellään.

        Ainoa etu on, että saa istua tuulensuojassa ja ohjaustuntuma on automainen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5369
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4785
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3036
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1767
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1653
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1581
    Aihe