Saako vartija viedä työvälineensä kotia?

Pulliaine

Eli työvuoron loputtua saako mennä työkamat päällä kotia ja kaikki patukat ja sumutteet mukana?

23

2870

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hoikkapoju

      Ei kukaan kyttää mitä päällä on kun kotiin lähtee ei muutaku absille berliinin munkki koffille työkamat päällä. Esimiehiä ei kiinnosta semmoset hommat niitä kiinnostaa vaan tulos ja ylemmät johtaja pamputtaa niitä koko ajan että säästäkää ja sitäjatätä.

    • Työajan ulkopuolella ei ole _suotavaa_ liikkua työvaatteissa ainakaan, jos niistä selkeästi näkee että on vartija. Tämä saattaa antaa turhan paljon informaatiota työajoista, vartijan varusteista sekä on riski vartijan omalle turvallisuudelle.

      Pääsääntöisesti kehottaisin kulkemaan työmatkat omissa kamppeissa. Kaasut yms. VKV:t varmasti hyvin pakattuna reppuun, tai jos mahdollista, niin jättää valvomoon. Tietysti jos kohde vaihtuu aamulla niin mukaanhan ne on otettava.

      Ja kyllä, esimiehiä todellakin kiinnostaa miten vartijat käyttävät työvarusteitaan, sillä se vaikuttaa imagoon->tulokseen.

    • kuutamoväijy

      No kaasu vyöllä voit kyllä kulkea, jos siis se kaasu on piilossa vaatteiden alla tai repussa, edellyttäen että sulla on kaasun hallussapitolupa mutta miten helvetissä selität poliisille sen telarin mahdollisessa tarkastuksessa ?
      Muutoinkin voimankäyttövälineet sopii olla työpisteellä säilössä.

      Itse en kulje vartijan vermeissä työmatkoja, mutta jos kuljet omalla autolla töistä suoraan kotiin, niin miksipä ei ?

    • 7854785

      Entäs jos joku pölvästi käyttääkin siivilissä telaria taikka kaasua. Saako hän siitä samanlaisen rangaistuksen kuin normaali siviili henkilö?

      • ..........

        Totta kai saa.


      • nojaah
        .......... kirjoitti:

        Totta kai saa.

        Eiköhän tuokin riipu että mihin ja miten noita käyttää. Jos jossain lähikaupan parkkiksella sattuu tilanne missä on henki ja terveys kyseessä niin kai hätävarjelun säädökset pätevät ihan normaalisti. Eiköhän sitä saa silloin vaikka telarilla huitasta vaikka oma työaika olisikin jo päättynyt.

        Kaikki muu tarpeeton vk-välineillä leikkiminen ja niiden esittely julkisella paikalla onkin sitten jo omaa hölmöilyä mistä sietääkin saada noottia.


    • arvaaja

      "Eli työvuoron loputtua saako mennä työkamat päällä kotia ja kaikki patukat ja sumutteet mukana?"

      "Tässä laissa tarkoitetaan: - -
      vartijalla sitä, joka vartioimisliikkeen palveluksessa suorittaa vartioimistehtäviä"

      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20020282#L1P2
      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20020282#L2P29

      Toisin sanoen vartija on vartija vain työajalla = vartijalla ei ole mitään vartijan oikeuksia työajan ulkopuolella = vartijalla ei ole oikeutta kantaa mitään asetta työajan ulkopuolella.

      • Nyt meni osittain Arvaajalla hutiin:
        Vartijalla, joka työtehtävissään kantaa voimankäyttövälineitä (OC-sumutin TKP tms) mutta jolla ei ole esim yhtä kiinteää kohdetta tai kyseiset varusteet ovat henkilökohtaiset, on oikeus viedä ne kotiin vuorojen välissä mikäli on luvat kunnossa.


      • arvaaja
        John_Cable kirjoitti:

        Nyt meni osittain Arvaajalla hutiin:
        Vartijalla, joka työtehtävissään kantaa voimankäyttövälineitä (OC-sumutin TKP tms) mutta jolla ei ole esim yhtä kiinteää kohdetta tai kyseiset varusteet ovat henkilökohtaiset, on oikeus viedä ne kotiin vuorojen välissä mikäli on luvat kunnossa.

        Mihin tämä väite perustuu ja milloin aseet ovat henkiökohtaiset ja milloin eivät?
        Asia riippuu enemminkin siitä, onko aseille oma säilytyspaikka yrityksen toimesta, eli jos on, aseiden kotiinvieminen ei liity mitenkään työtehtävään eikä siis voi olla sallittua.


      • arvaaja kirjoitti:

        Mihin tämä väite perustuu ja milloin aseet ovat henkiökohtaiset ja milloin eivät?
        Asia riippuu enemminkin siitä, onko aseille oma säilytyspaikka yrityksen toimesta, eli jos on, aseiden kotiinvieminen ei liity mitenkään työtehtävään eikä siis voi olla sallittua.

        Väite perustuu yli 10 vuoden työkokemukseen turvallisuusalalla ja siihen että minulla on henkilökohtaiset voimankäyttövälineet kuitattuna työnantajalta ja poliisin myöntämä lupa ostaa/hallussapitää ampuma-aselaissa määriteltyjä OC-sumuttimia ja kyllä olisi mahdollista säilyttää työpaikalla, mutta niin se myös on kotonakin


      • arvaaja
        John_Cable kirjoitti:

        Väite perustuu yli 10 vuoden työkokemukseen turvallisuusalalla ja siihen että minulla on henkilökohtaiset voimankäyttövälineet kuitattuna työnantajalta ja poliisin myöntämä lupa ostaa/hallussapitää ampuma-aselaissa määriteltyjä OC-sumuttimia ja kyllä olisi mahdollista säilyttää työpaikalla, mutta niin se myös on kotonakin

        Kokemus ei ole laki. LYTP:n mukainen vartija saa kantaa aseita vain vartioimistehtävissä. Jos työvuoroa ei aloitetan kotoa vaan työpaikalla tai paikassa josta työvuoro aloitetaan, on säilytyspaikka aseille, tällöin aseiden viemiselle kotiin ei ole pätevää perustetta. Jos poliisi ottaisi kiinni sinut ja tekisi turvatarkastuksen, en usko että OC-sumuttimelle riittäisi perusteeksi se, että olet tulossa töistä ja viemässä sitä kotiin - paitsi jos teet henkivartijatehtäviä.


      • tietäjä
        arvaaja kirjoitti:

        Kokemus ei ole laki. LYTP:n mukainen vartija saa kantaa aseita vain vartioimistehtävissä. Jos työvuoroa ei aloitetan kotoa vaan työpaikalla tai paikassa josta työvuoro aloitetaan, on säilytyspaikka aseille, tällöin aseiden viemiselle kotiin ei ole pätevää perustetta. Jos poliisi ottaisi kiinni sinut ja tekisi turvatarkastuksen, en usko että OC-sumuttimelle riittäisi perusteeksi se, että olet tulossa töistä ja viemässä sitä kotiin - paitsi jos teet henkivartijatehtäviä.

        Hohhoijaa. Kyllä kyllä, kaikissa vartioimiskohteissahan toki on säilytystilat voimankäyttövälineille. Juuri niin. Kyllähän toimeksiantaja tietysti sellaisen sinne aina rakentaa samalla kun tilaa vartioimisliikepalveluja eikö vain?

        Kokemus ei ole laki, siinä olet oikeassa, mutta kun ne relevantit laitkin on jo tänne laitettu, niin miksi pitää vielä jankuttaa?

        Nimimerkkisi olet sentään valinnut oikein.


      • arvaaja kirjoitti:

        Kokemus ei ole laki. LYTP:n mukainen vartija saa kantaa aseita vain vartioimistehtävissä. Jos työvuoroa ei aloitetan kotoa vaan työpaikalla tai paikassa josta työvuoro aloitetaan, on säilytyspaikka aseille, tällöin aseiden viemiselle kotiin ei ole pätevää perustetta. Jos poliisi ottaisi kiinni sinut ja tekisi turvatarkastuksen, en usko että OC-sumuttimelle riittäisi perusteeksi se, että olet tulossa töistä ja viemässä sitä kotiin - paitsi jos teet henkivartijatehtäviä.

        Kokemus ei tosiaan ole laki, MUTTA se tuo tietoa lakien sisällöstä ja siitä mitä saa ja ei saa tehdä.
        Vaikka vartijaa ei työajan ulkopuolella tuo jankuttamasi LYTP sido niin samalla tavalla häntä sitoo mm ampuma-aselaki ja järjestyslaki joiden pohjalta voidaan varmasti sanoa että voimankäyttövälineiden kotiin vieminen on sallittua mikäli siihen on perusteet.


    • Järjestyslaki 1.luku §10 loppulauselma:

      Mitä 1 ja 2 momentissa säädetään, ei koske esineitä tai aineita, joiden hallussapito on työtehtävän tai _muun hyväksyttävän syyn vuoksi tarpeen_.

      Työmaalta kotiin siirtyminen/Vice versa on hyväksyttävä syy.

      Tämä selvennykseksi, saat mennä varusteiden kanssa kotiin. Jos joudut hyökkäyksen kohteeksi kotimatkalla, saat käyttää hätävarjeluun mitä vain parhaaksi näet.

      • Pesisonpop!

        Mie olen jo vuosia luottanut ja hyväksi todennu Goldhammer sarjan mailat. Ei juuri koskaan tartte muuta kuin ottaa ns. vehe esille! Jos meinaa alkaa hippaset kotimatkalla.


    • pena12

      Jos vartija ei saisi viedä työvälineitä kotiin niin miten se taikoo ne seuraavalle työpaikalle?

      Vartija lähtee illalla töistä kohteesta X. Vartija menee seuraavana aamuna töihin kohteeseen Y. Miten työvälineet seuraisivat perässä jos vartija niitä ei sinne kantaisi. Joo voisihan ne säilyttää vartiointiliikkeen tiloissa mutta entäs jos vartijan koti-kohde-vartiointiliike sijaitsee aivan eri paikkakunnilla niin silloin tämä ei onnistu.

      Vartija siis saa kantaa Vk-välineet kotiin (kaasuun oma lupa) mutta ne on kannettava repussa. Lisäksi vartijan tunnukset on oltava piilossa vapaa-ajalla

    • Arvaaja on alaa tuntematon trolli, joka ei ymmärrä lain käytännön toimivuutta.
      Annetaan olla vaan.

    • joskus vartijana

      Kyllä meillä osa vartijoista tuli työvaatteet päällä töihin omalla autollaan tai julkisilla. Itse kuljin aluksi arkivaatteet päällä töihin ja vaihdoin työpaikalla vaatteet, mutta monestikaan ei ollut mitään paikkaa missä vaihtaa vaatteet (ei pukukaappia tai avaimia pukutiloihin).

      Muutama vartija, joiden kanssa olen jutellut tekee samaa samasta syystä. En siis enää ole alalla, mutta välillä löytää juttuseuraa (olen liikenteenohjaajana ja välillä ostoskeskuskeikoilla tulee höpöteltyä). Itse en vartijan työtä suosittele, koska omat kokemukset olivat hyvinkin negatiivisa. Mutta asiaan:

      Työvaatteet päällä saa lain mukaan kulkea töihin ja töistä kotiin. Jos menet työvaatteet päällä juomaan kahvia huoltsikalle niin kaikki hyvin, mutta jos menet 5h baariin ryypiskelemään niin odota jotain sanktiota lain kouralta ja potkuja työpaikastasi.

      Varusteet saat kuljettaa mukanasi vaikka vyöllä töistä kotiin, mutta lyhimmän reitin kautta. Et voi ajaa esim. 20km päähän kotoa ja maleksia jossain kaupungilla illalla sumut ja patukka vyöllä (jos firmasta sellaisia edes jaetaan).

      Ainoa poikkeus on teleskooppipatukka, koska sitä saa kantaa vain työaikana. Se pitää palauttaa varastolle tai jättää kohteeseen (eli paikkaan, jossa olet töissä).

      Itse liikuin vartijan vaatteet päällä siis töihin, mutta peitin yläosan siviilitakilla. Täten minua ei helposti vartijaksi tunnistanut. Mitään varusteita ei meidän firmalta saanut. Itse en haluais liikkua vartijaksi tunnistettavana kotoa töihin ja takaisin, koska naapureissa asuu hämärähemmoja ja jotkut voisivat kostaa jotain vanhoja patoutumiaan minuun, jos tietäisivät olevani vartija. Joskus kysyttäessä sanoin tekeväni raksahommia tai siivoushommia.

      • entinen vartija

        Semmonen lisäys nyt vielä tähän, koska hieman ketjua lueskelin:
        Eihän asettakaan saa kantaa julkisella paikalla ilman hyväksyttävää syytä. Hyväksyttävä syy on esim. aseen vieminen asesepälle tai matka ampumaradalle.

        Kaasun kantaminen kotiin työpaikalta on sama asia. Se pitää kantaa piilotettuna ja siihen riittää umpikotelo. Ja sen kantamiselle pitää olla hyväksyttävä syy. Eli kaasun kantaminen työpaikalta kotiin säilytykseen. Silloin on syy hallussapitoon.

        Eli haulikon kanssa ei lähdetä ryypiskelemään tai "hengailemaan" kaupungille vaan kuljetaan sinne ampumaradalle ja takaisin. Sama vartijan voimankäyttövälineiden kanssa. Toki jos hengailet kaasun kanssa jossain ja jos nyt poliisit ottaisivat sinut jostain syystä kiinni niin on sinulla mahdollisuus puhua itsesi tilanteesta pois. Mutta onhan se vaikeaa jos olet päässyt töistä 4h sitten ja asut ihan toisessa suunnassa ja olet muutenkin käyttäytynyt epäilyttävästi.

        Kaasua saat työmatkalla käyttää hätävarjeluna. Sen perustelu vaan on vaikeampaa kuin työtehtävissä. Työtehtävissäkin vartijat saa joskus aiheetta syyt niskoille kaasun käytöstä. Saahan sitä haulikkoakin käyttää hätävarjelussa matkalla ampumaradalle... Jos pysty vaan perustelemaan sen miksi piti juuri haulikkoa käyttää, miten ehdit kaivaa haulikon kotelosta pois, lataamaan sen, tähtäämään ja ampumaan, mutta et kuitenkaan ehtinyt paeta hyökkääjää. Niinpä niin. Tuomio siitä tulisi. Artikuloinnista se on kiinni ja puolusteltavuudesta.


    • väijyPena

      Selitätkö John _Cable miten ja millä valtuutuksilla viet sen telarin kotiin ?
      Telaria kun ei voi molla kuin kouluttajilla, siis luvat kunnossa olevilla kouluttajilla, kotona ja työmatkoilla !
      Tulkintasi ei taida olla ihan kestävällä pohjalla.

      • Laki on tulkitsijassa

        Selittäisitkö miksei poliisipartio, joka työmatkallani pysäytti minut, koska vaatetukseni täsmäsi yhteen etsittyyn rikolliseen, sanonut mitään kassissani olevasta teleskooppipatukasta, kun tutkivat reppuni? Kysyivät vain että miksi tälläinen mukana, kerroin rehellisesti omistavani sen, ja kyseessä on työvälineen siirto kohteelta toiseen. Totesivat vain naurahtaen, että kyllä meillekin nämä Bonowit kelpaisi.


      • lettermani
        Laki on tulkitsijassa kirjoitti:

        Selittäisitkö miksei poliisipartio, joka työmatkallani pysäytti minut, koska vaatetukseni täsmäsi yhteen etsittyyn rikolliseen, sanonut mitään kassissani olevasta teleskooppipatukasta, kun tutkivat reppuni? Kysyivät vain että miksi tälläinen mukana, kerroin rehellisesti omistavani sen, ja kyseessä on työvälineen siirto kohteelta toiseen. Totesivat vain naurahtaen, että kyllä meillekin nämä Bonowit kelpaisi.

        Voisko johtua siitä, että kaikki poliisit eivät välttämättä tiedä lakia tai katsovat sitä läpi sormien, jos kyseessä on vartija taikka JV. Itse olen kysynyt poliisilta seuraavia:

        K: Saanko kantaa Leathermania vyöllä?
        V: Itse en sellaista lähtisi ilman syytä päiväsaikaan pois ottamaan ja sakkoa kirjoittamaan, mutta jos yöllä joudut putkaan se vyöllä niin aika moni virkeveli varmasti veisi asian eteenpäin. Mutta järjestyslain mukaan teräaseiden hallussapito on julkisella paikalla kielletty, että omalla vastuulla.

        Tässähän tapauksessa oli ihan poliisista kiinni. Joku toinenhan olisi voinut napata sen heti vyöltä pois ja kirjoittaa sakot.

        K: Saanko ajaa tuollaisella samanlaisella Transporterilla 100kmh vai pitääkö ajaa 80kmh? Vai voiko sillä päästää 120kmh motarilla? Jos kyseessä on siis pakettiauto.
        V: En itse asiassa tiedä.
        K: Mutta auto on siis samanlainen kuin teillä?
        V: En nyt osaa sanoa. Osaatko sinä?
        V: En kyllä nyt varmaksi... (poliisi 2).

        Eli kumpikaan poliiseista ei ollut varma. Tämä ei kuitenkaan oikeuttaisi minua ajamaan 120kmh motarilla, jos ajoneuvo on pakettiautoksi rekisteröity. Tarkistin asian myöhemmin ja oikea vastaus on 100kmh.

        Vartijatkaan eivät saisi kantaa Leathermania vyöllä, koska siinä on terä. Tuskinpa poliisit niitä silti pois korjaavat? Niinpä niin... Mutta ei se siitä laillista tee! En toki itsekään sellaisia ottaisi vartijoilta missään nimessä pois, jos olisin poliisi. Kannan minä siviilinäkin sellaista aina mukana!

        Joka päivä ajelen 78vm Chevyllä. Koskaan ei poliisit pysäytä, vaikka minulla onkin jenkkiasetusten mukaiset valot. Ainoastaan katsastukseen vaihdan euromallin systeemit ja taas jenkkisysteemiin. Ei ole poliisit ikinä pysäyttäneet. Ei se siitä laillista tee kuitenkaan.


      • Laki on tulkitsijassa
        lettermani kirjoitti:

        Voisko johtua siitä, että kaikki poliisit eivät välttämättä tiedä lakia tai katsovat sitä läpi sormien, jos kyseessä on vartija taikka JV. Itse olen kysynyt poliisilta seuraavia:

        K: Saanko kantaa Leathermania vyöllä?
        V: Itse en sellaista lähtisi ilman syytä päiväsaikaan pois ottamaan ja sakkoa kirjoittamaan, mutta jos yöllä joudut putkaan se vyöllä niin aika moni virkeveli varmasti veisi asian eteenpäin. Mutta järjestyslain mukaan teräaseiden hallussapito on julkisella paikalla kielletty, että omalla vastuulla.

        Tässähän tapauksessa oli ihan poliisista kiinni. Joku toinenhan olisi voinut napata sen heti vyöltä pois ja kirjoittaa sakot.

        K: Saanko ajaa tuollaisella samanlaisella Transporterilla 100kmh vai pitääkö ajaa 80kmh? Vai voiko sillä päästää 120kmh motarilla? Jos kyseessä on siis pakettiauto.
        V: En itse asiassa tiedä.
        K: Mutta auto on siis samanlainen kuin teillä?
        V: En nyt osaa sanoa. Osaatko sinä?
        V: En kyllä nyt varmaksi... (poliisi 2).

        Eli kumpikaan poliiseista ei ollut varma. Tämä ei kuitenkaan oikeuttaisi minua ajamaan 120kmh motarilla, jos ajoneuvo on pakettiautoksi rekisteröity. Tarkistin asian myöhemmin ja oikea vastaus on 100kmh.

        Vartijatkaan eivät saisi kantaa Leathermania vyöllä, koska siinä on terä. Tuskinpa poliisit niitä silti pois korjaavat? Niinpä niin... Mutta ei se siitä laillista tee! En toki itsekään sellaisia ottaisi vartijoilta missään nimessä pois, jos olisin poliisi. Kannan minä siviilinäkin sellaista aina mukana!

        Joka päivä ajelen 78vm Chevyllä. Koskaan ei poliisit pysäytä, vaikka minulla onkin jenkkiasetusten mukaiset valot. Ainoastaan katsastukseen vaihdan euromallin systeemit ja taas jenkkisysteemiin. Ei ole poliisit ikinä pysäyttäneet. Ei se siitä laillista tee kuitenkaan.

        Tätä juuri hain. Laki on tasan kiinni sen tulkitsijasta. Toinen partio olisi voinut ottaa TKP:n pois, lätkäistä kuittia mukaan, ja taittaa vartija-kortin poikki siinä silmien edessä.

        Tosin letukan/monitoimityökalun laillisuudesta vartijan kannossa olen eri mieltä. Jos löytyy Se perusteltu syy sen mukana oloon, niin laillinenhan Se on. Omassa kohteessa on useita kertoja viikossa nauhojen, lippusiimojen yms. katkaisuja. Päivittäin pitää kaivella kiinni jääneitä ruuveja, kolikoita mitä erinäisemmistä koloista. Tämä taas antaa "oikeuden" pitää välinettä mukana. Asiahan on tietysti tapauskohtainen.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      28
      5143
    2. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      307
      3756
    3. TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun

      Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.
      Maailman menoa
      36
      2860
    4. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      37
      2789
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle

      Nyt tällä hetkellä?
      Ikävä
      147
      2275
    6. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2036
    7. Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron

      Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun
      Maailman menoa
      122
      1930
    8. Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."

      Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1614
    9. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      5
      1546
    10. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      27
      1508
    Aihe