Esikoisten tiedotuskäytännöt?

leewis

Viime sunnuntaina olin menossa Helsingissä esikoisten seuroihin. Piiitkästä piiitkästä aikaa. Tarkistin netistä (www.rauhanside.fi) seura-ajankin, että se on kello 14. Sinne olin menossa sanankuuloon.

Portillakin oli lappu, jossa kerrottiin, että seurat ovat sunnuntaisin kello 14. Vaan kuinka olikaan. Hiukan myöhässä olin tulossa seuroihin, en kovin ymmärrä niitä Lestadiuksen saarnoja...

Paikalta oli väki lähdössä, vain joitain autoja jäljellä. Eikä missään mitään selitystä asiaan.

Aikana, jonka olisin viettänyt seuroissa, tapasinkin ihmisen, jonka kanssa meillä oli ihmeellinen kohtaaminen. Ja jälkikäteen ymmärrän, että se oli Herran johdatusta. Sen voin päätellä myös tämän palstan keskusteluista.

En siis päädy suosittelemaan esikoisille tiedottamista seura-ajoistaan tai muista kokoontumisista netissä. Mieluummin pitäkää mahdollisimman piilossa kaikki tieto itsestänne, jotta kukaan ei edes vahingossa saapuisi paikalle.

31

311

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teu,

      Sinulle kävi o.b.katso , minulle on käynyt näin , kun Kiiruna avasi netin siinä meni
      7 viikkoo ja sen jälkeen ei ole voinut mennä täälläkään rukoushuoneelle jos
      menisin He alkaa heti tuhista että on kiva teuta että tulit , ja sitten tekevät johtopäätöksi ,ja siunaavat ittensä ja sanan toiston , ja ottavat hyväksynnän

      Kun minä en missään nimessä voi sitä heille antaa , niin kuin toisessa
      palstassa toin esiin ,

      On han se paha että muutetaan seura aikoja , se viittaa siihen että salaa
      he ovat oppineet kaiken jo tekemään.

    • Infoa, kiitos!

      Sama juttu. Itselläni oli pari pyhää välissä, etten käynyt Helsingin ruksalla ja viime pyhänä itsekin ajoin ruksalle, mutta ei sielä ollut kuin linja-auto ja nuorisoa pihalla. Tämä oli jo toinen kerta vuoden sisään, kun seuroja ei sitten ollutkaan.

      Olisi tosiaankin hyvä olla jokin tiedotussivu netissä, josta voisi lukea eri tapahtumista infoa. Varsinkin kun olen hiljattain muuttanut Helsinkiin ja tulee käytyä muuallakin viikonloppuisin, niin ei tiedä mitä milloinkin tapahtuu... Tulee vähemmästäkin vähän ulkopuolinen olo.

      • Muuan sisar

        Viime su taisi olla jumalanpalvelus ja HPE klo 14 (Puistolan kirkossa muistaakseni). Tästä ilmoitettiin pari vkoa sitten. Harmi juttu, ettei tieto ollut tavoittanut teitä. Näitä ollut pari krt vuodessa, ajat löytyvät myös paikallisesta Seurakuntakirjeestä. Itsellekin käynyt pari kertaa tuo, etten ole asiaa muistanut, vaan tullut rukoushuoneelle ja muistanut asian vasta kun pihalla ei yhtään autoa.


      • leewis
        Muuan sisar kirjoitti:

        Viime su taisi olla jumalanpalvelus ja HPE klo 14 (Puistolan kirkossa muistaakseni). Tästä ilmoitettiin pari vkoa sitten. Harmi juttu, ettei tieto ollut tavoittanut teitä. Näitä ollut pari krt vuodessa, ajat löytyvät myös paikallisesta Seurakuntakirjeestä. Itsellekin käynyt pari kertaa tuo, etten ole asiaa muistanut, vaan tullut rukoushuoneelle ja muistanut asian vasta kun pihalla ei yhtään autoa.

        Onko siis tarkoitus, ettei paikalle tule muita kuin edellisenä pyhänä paikalla olleita?

        Minusta tuollainen tiedotuskäytäntö on varsin epäkunnioittavaa epäsäännöllisesti tai ensimmäistä kertaa paikalle tulijoita kohtaan. Jasaa aikaan ulkopuolisuuden tunteen ja sen ettei ole tervetullut.


      • Uskonkuuliaisuudella
        leewis kirjoitti:

        Onko siis tarkoitus, ettei paikalle tule muita kuin edellisenä pyhänä paikalla olleita?

        Minusta tuollainen tiedotuskäytäntö on varsin epäkunnioittavaa epäsäännöllisesti tai ensimmäistä kertaa paikalle tulijoita kohtaan. Jasaa aikaan ulkopuolisuuden tunteen ja sen ettei ole tervetullut.

        leewis: Hah, se on kuule semmonen käytäntö, että otat puhelimen kouraan ja soitat Viikkotiedote numeroon, josta selviää tulevan viikon ohjelma rukoushuoneella. Minkä mahtaa jos käyt niin harvoin seuroissa!? Saa kai sitä sinulta kysymättä järjestää vaikka mitkä kissanristiäiset ruksalla. Ollaan sitä Niiiiiin katkeria TAAS!


      • en o kuullutkaan
        Uskonkuuliaisuudella kirjoitti:

        leewis: Hah, se on kuule semmonen käytäntö, että otat puhelimen kouraan ja soitat Viikkotiedote numeroon, josta selviää tulevan viikon ohjelma rukoushuoneella. Minkä mahtaa jos käyt niin harvoin seuroissa!? Saa kai sitä sinulta kysymättä järjestää vaikka mitkä kissanristiäiset ruksalla. Ollaan sitä Niiiiiin katkeria TAAS!

        Joko kissojakin...ollaan sitä niin ollakseen,että??


      • Uskonkuuliaisuudella
        en o kuullutkaan kirjoitti:

        Joko kissojakin...ollaan sitä niin ollakseen,että??

        Kyllä! Ja niin ollaan kun ollaan sielläkin. Ootte rasittavia, ei voi muuta sanoa.


      • leewis
        Uskonkuuliaisuudella kirjoitti:

        leewis: Hah, se on kuule semmonen käytäntö, että otat puhelimen kouraan ja soitat Viikkotiedote numeroon, josta selviää tulevan viikon ohjelma rukoushuoneella. Minkä mahtaa jos käyt niin harvoin seuroissa!? Saa kai sitä sinulta kysymättä järjestää vaikka mitkä kissanristiäiset ruksalla. Ollaan sitä Niiiiiin katkeria TAAS!

        Uskonkuuliaisuudellelle: Katkera en ole laisinkaan ja nyt olen taas saanut hyvän muistutuksen siitä, miksi siellä on niin ei-tervetullut olo.

        Mistähän mahtaisi löytyä tuollainen viikkotiedotenumero tai mistä mahtaa löytyä tieto, että sellaiseen voi soittaa ja kysellä ohjelmasta. Portillakaan ei näkynyt sellaista ilmoitusta.

        Miksikö tulee harvakseltaan käytyä? SIksi, että en ole hyvä ja kuuliainen esikoislestadiolainen, vaan kovin tavalinen syntinen ihminen, jolle tuli voimakas fiilis siitä, että kaltaisiani ei Puistolan rukoushuoneelle/lla kaivata. Uskonkuuliaisuudella tämän fiilikseni vahvisti kirjoituksillaan todeksi.

        Sama meininki ilmeisesti on tässä sakramenttiasiassa, mikäli oikein tätä keskustelua olen ymmärtänyt. Pyhät ja puhtaat haluavat erottautua tavallisista syntisistä luterilaisista omaan pyhyyteensä ja lisäksi halutaan vielä omasta pyhästä seurasta poistaa kaikki ne, jotka ajattelevat uskonasioista toisella tapaa.

        Kuulostaa kovin surulliselta ja lahkolaiselta.

        Kuten avauksessani sanoin, koin viime sunnuntaina Herran johdatusta siinä, mihin hän minut esikoisten rukoushuoneen sijaan johdatti. Sain hengelleni runsaasti ravintoa ja olen siitä Hänelle kiitollinen. Häneltä ei lahjat lopu.


      • Uskonkuuliaisuudella
        leewis kirjoitti:

        Uskonkuuliaisuudellelle: Katkera en ole laisinkaan ja nyt olen taas saanut hyvän muistutuksen siitä, miksi siellä on niin ei-tervetullut olo.

        Mistähän mahtaisi löytyä tuollainen viikkotiedotenumero tai mistä mahtaa löytyä tieto, että sellaiseen voi soittaa ja kysellä ohjelmasta. Portillakaan ei näkynyt sellaista ilmoitusta.

        Miksikö tulee harvakseltaan käytyä? SIksi, että en ole hyvä ja kuuliainen esikoislestadiolainen, vaan kovin tavalinen syntinen ihminen, jolle tuli voimakas fiilis siitä, että kaltaisiani ei Puistolan rukoushuoneelle/lla kaivata. Uskonkuuliaisuudella tämän fiilikseni vahvisti kirjoituksillaan todeksi.

        Sama meininki ilmeisesti on tässä sakramenttiasiassa, mikäli oikein tätä keskustelua olen ymmärtänyt. Pyhät ja puhtaat haluavat erottautua tavallisista syntisistä luterilaisista omaan pyhyyteensä ja lisäksi halutaan vielä omasta pyhästä seurasta poistaa kaikki ne, jotka ajattelevat uskonasioista toisella tapaa.

        Kuulostaa kovin surulliselta ja lahkolaiselta.

        Kuten avauksessani sanoin, koin viime sunnuntaina Herran johdatusta siinä, mihin hän minut esikoisten rukoushuoneen sijaan johdatti. Sain hengelleni runsaasti ravintoa ja olen siitä Hänelle kiitollinen. Häneltä ei lahjat lopu.

        Rukoushuone ja seurat ovat nimenomaan meille huonoille kristityille,hyväthän ei lohdutusta ja armoa tarvitse. Olen vaan äimänä kun tällä palstalla vaan haukutaan ja haukutaan elävää kristillisyyttä. Paha on saanut vallan mutta elävä kristillisyys ei taatusti tule katoomaan tästä maailmasta. Kilvoitelkaa kilvoitelkaa vielä hetki nöyryydessä ja omantunnon rauhaa säilyttäen. Käykää seuroissa ja tehkäämme parannusta synneistämme. Rakastakaamme toisiamme ja heikkoja sananpalvelijoitamme.


      • Hölmö !
        Uskonkuuliaisuudella kirjoitti:

        Kyllä! Ja niin ollaan kun ollaan sielläkin. Ootte rasittavia, ei voi muuta sanoa.

        Saako nykyään tuoda kissani kastettavaksi, onko tämä nyt neuvo vai opetus?


      • leewis
        Uskonkuuliaisuudella kirjoitti:

        Rukoushuone ja seurat ovat nimenomaan meille huonoille kristityille,hyväthän ei lohdutusta ja armoa tarvitse. Olen vaan äimänä kun tällä palstalla vaan haukutaan ja haukutaan elävää kristillisyyttä. Paha on saanut vallan mutta elävä kristillisyys ei taatusti tule katoomaan tästä maailmasta. Kilvoitelkaa kilvoitelkaa vielä hetki nöyryydessä ja omantunnon rauhaa säilyttäen. Käykää seuroissa ja tehkäämme parannusta synneistämme. Rakastakaamme toisiamme ja heikkoja sananpalvelijoitamme.

        Eikö sinusta ole tuossa parannuksen paikka paikallisyhdistyksellä, että parantaisi tiedotusta sellaiseksi, että paikalle voisi tulla myös sellaiset, jotka eivät siellä säännöllisesti käy.

        Onko sinusta väärin kokea itsensä ei-tervetulleeksi tästä syystä?

        Olisiko syytä parantaa tiedotusta, jotta myös muut kuin "me huonot kristityt" tuntisivat itsensä tervetulleeksi?

        Mistä syystä yllä mainittujen epäkohtien (tai muiden) kysely esikoisten toiminnasta "elävän kristillisyyden" on haukkumista?

        Jotenkin minusta nyt vaikuttaa siltä, että sinulta on menneet asiat pahemman kerran sekaisin?


      • leewis
        leewis kirjoitti:

        Eikö sinusta ole tuossa parannuksen paikka paikallisyhdistyksellä, että parantaisi tiedotusta sellaiseksi, että paikalle voisi tulla myös sellaiset, jotka eivät siellä säännöllisesti käy.

        Onko sinusta väärin kokea itsensä ei-tervetulleeksi tästä syystä?

        Olisiko syytä parantaa tiedotusta, jotta myös muut kuin "me huonot kristityt" tuntisivat itsensä tervetulleeksi?

        Mistä syystä yllä mainittujen epäkohtien (tai muiden) kysely esikoisten toiminnasta "elävän kristillisyyden" on haukkumista?

        Jotenkin minusta nyt vaikuttaa siltä, että sinulta on menneet asiat pahemman kerran sekaisin?

        Tarkoitatko mahdollisesti, että esikoisuus = elävä kristillisyys?


      • John The Babtist
        Hölmö ! kirjoitti:

        Saako nykyään tuoda kissani kastettavaksi, onko tämä nyt neuvo vai opetus?

        Malta nyt odottaa loppiaiseen asti, että kaavatoimikunta saa työnsä valmiiksi ja sille Ruotsista siunauksen. Toimikunnan jäseniltä voisit kyllä etukäteen tiedustella, että minkärotuiset kissat kuuluvat "vain me" porukkaan, joille ristiäistilaisuuksia tullaan rukoushuoneissa järjestää.


      • Sepeteus Parkki
        leewis kirjoitti:

        Tarkoitatko mahdollisesti, että esikoisuus = elävä kristillisyys?

        Hei sinä "uskonkuuliaisuudella"!
        Voitko myös sinä vaikuttaa siihen, että ulkoinen tiedotus toimisi paremmin. Itse olen toistuvasti ollut yhteydessä asianosaisiin, jotta tieto olisi tarjolla. Kadun varressa on infotaulu, mutta saamani tiedon mukaan siinä olevan tiedon päivitys ei kuulu kenellekään.
        Parhaiten pysyy ajan tasalla, jos käy joka pyhä seuroissa, mutta meitä on kymmeniä ellei satoja, joille se ei ole mahdollista. Kirkko ja kaupunki -lehdessä Malmin seurakunnan lopussa on tietoa, mutta lehtihän ei tule kuin Helsinkiläisille evl jäsenille. Numero 09 3896463 antaa lähes ajantasalla olevan tiedon.
        Ulkoinen tiedotus on katsottu nykyvetäjien taholta ilmeisesti turhaksi, vain me, muutenhan joku ulkopuolinenkin voisi tulla, kuten kuulin erään tilaisuuden alla.
        Valitettavaa, mutta totta.


      • IhaLaiska
        John The Babtist kirjoitti:

        Malta nyt odottaa loppiaiseen asti, että kaavatoimikunta saa työnsä valmiiksi ja sille Ruotsista siunauksen. Toimikunnan jäseniltä voisit kyllä etukäteen tiedustella, että minkärotuiset kissat kuuluvat "vain me" porukkaan, joille ristiäistilaisuuksia tullaan rukoushuoneissa järjestää.

        Kaavatoimikunta varmasti alistaa tuotoksensa kirkolliskokouksen hyväksyttäväksi... Hoh hoijaa. Ei tätä palstaa enää jaksa edes seurata.


      • Vuohijokinen
        Muuan sisar kirjoitti:

        Viime su taisi olla jumalanpalvelus ja HPE klo 14 (Puistolan kirkossa muistaakseni). Tästä ilmoitettiin pari vkoa sitten. Harmi juttu, ettei tieto ollut tavoittanut teitä. Näitä ollut pari krt vuodessa, ajat löytyvät myös paikallisesta Seurakuntakirjeestä. Itsellekin käynyt pari kertaa tuo, etten ole asiaa muistanut, vaan tullut rukoushuoneelle ja muistanut asian vasta kun pihalla ei yhtään autoa.

        Seurakuntakirjeiden lähettely-lulttuuri kuuluu ev. lut. seurakuntien yhteyksiin. ESSUT ei ole vielä seurakuntiin järjestäytyneet. Malttakaa nyt odottaa loppiaiseen, kun kirkosta erotaan.


      • Tämätämä
        Vuohijokinen kirjoitti:

        Seurakuntakirjeiden lähettely-lulttuuri kuuluu ev. lut. seurakuntien yhteyksiin. ESSUT ei ole vielä seurakuntiin järjestäytyneet. Malttakaa nyt odottaa loppiaiseen, kun kirkosta erotaan.

        Kyl kai me ny sin ast sit maltetaa.


      • Ajanmerkki
        Vuohijokinen kirjoitti:

        Seurakuntakirjeiden lähettely-lulttuuri kuuluu ev. lut. seurakuntien yhteyksiin. ESSUT ei ole vielä seurakuntiin järjestäytyneet. Malttakaa nyt odottaa loppiaiseen, kun kirkosta erotaan.

        Sano vielä minkä vuoden loppiaista on odotettava, jolloin esikoisuus eroaa kirkosta? Meneekö ensi vuosituhannelle? Mutta saattaa käydä, että yhteinen loppu ehtii edelle; mm. Isac Newton ennusti ja laski Raamatun kertoman perusteella, että tuo kaiken lopettava Harmagedonin taistelu tapahtuu vuonna 2060!!! Siis lopun ajat ovat tosi lähellä.
        Ole siis valmis kohtaamaan Herrasi, olit sitten VL, EL tai metodisti!


      • Mejanarkki
        Ajanmerkki kirjoitti:

        Sano vielä minkä vuoden loppiaista on odotettava, jolloin esikoisuus eroaa kirkosta? Meneekö ensi vuosituhannelle? Mutta saattaa käydä, että yhteinen loppu ehtii edelle; mm. Isac Newton ennusti ja laski Raamatun kertoman perusteella, että tuo kaiken lopettava Harmagedonin taistelu tapahtuu vuonna 2060!!! Siis lopun ajat ovat tosi lähellä.
        Ole siis valmis kohtaamaan Herrasi, olit sitten VL, EL tai metodisti!

        Ajoista ja hetkistä ei tiedä Poikakaan vaan isä yksin. mutta ajanmerkkejä jos seuraamme niin tuntuu aika kaukaiselta tuokin vuosi, se saattaa tulla paljon aikaisemmin.Jeesus sanoo kun hän toisen kerran tulee löytääkö hän enää elävää uskoa?


      • tietämätön?
        Mejanarkki kirjoitti:

        Ajoista ja hetkistä ei tiedä Poikakaan vaan isä yksin. mutta ajanmerkkejä jos seuraamme niin tuntuu aika kaukaiselta tuokin vuosi, se saattaa tulla paljon aikaisemmin.Jeesus sanoo kun hän toisen kerran tulee löytääkö hän enää elävää uskoa?

        Missäa Jeesus niin sanoo?


      • 5+7#
        tietämätön? kirjoitti:

        Missäa Jeesus niin sanoo?

        tietämätön? 30.8.2014 11:38
        Missäa Jeesus niin sanoo?

        Evankeliumi Luukkaan mukaan 18
        1. Ja hän puhui heille vertauksen siitä, että heidän tuli aina rukoilla eikä väsyä.
        2. Hän sanoi: "Eräässä kaupungissa oli tuomari, joka ei peljännyt Jumalaa eikä hävennyt ihmisiä.
        3. Ja siinä kaupungissa oli leskivaimo, joka vähän väliä tuli hänen luoksensa ja sanoi: 'Auta minut oikeuteeni riitapuoltani vastaan'.
        4. Mutta pitkään aikaan hän ei tahtonut. Vaan sitten hän sanoi mielessään: 'Vaikka en pelkää Jumalaa enkä häpeä ihmisiä,
        5. niin kuitenkin, koska tämä leski tuottaa minulle vaivaa, minä autan hänet oikeuteensa, ettei hän lopulta tulisi ja kävisi minun silmilleni'."
        6. Niin Herra sanoi: "Kuulkaa, mitä tuo väärä tuomari sanoo!
        7. Eikö sitten Jumala toimittaisi oikeutta valituillensa, jotka häntä yötä päivää avuksi huutavat, ja viivyttäisikö hän heiltä apuansa?
        8. Minä sanon teille: hän toimittaa heille oikeuden pian. Kuitenkin, kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän uskoa maan päältä?"


      • Uskokaa nyt jo
        Vuohijokinen kirjoitti:

        Seurakuntakirjeiden lähettely-lulttuuri kuuluu ev. lut. seurakuntien yhteyksiin. ESSUT ei ole vielä seurakuntiin järjestäytyneet. Malttakaa nyt odottaa loppiaiseen, kun kirkosta erotaan.

        Kirkosta ei tarvitse erota. Nämäkin neljä vanhinta, jotka nyt oli Suomeen lähetettyinä, kuuluvat itse jäseninä Ruotsin ev.lut. kirkkoon. Kuulin itse, kun jossain saarnassa näin sanottiin. Eipä silti, itsekin olen adressin allekirjoittanut...


      • tietämätön
        5+7# kirjoitti:

        tietämätön? 30.8.2014 11:38
        Missäa Jeesus niin sanoo?

        Evankeliumi Luukkaan mukaan 18
        1. Ja hän puhui heille vertauksen siitä, että heidän tuli aina rukoilla eikä väsyä.
        2. Hän sanoi: "Eräässä kaupungissa oli tuomari, joka ei peljännyt Jumalaa eikä hävennyt ihmisiä.
        3. Ja siinä kaupungissa oli leskivaimo, joka vähän väliä tuli hänen luoksensa ja sanoi: 'Auta minut oikeuteeni riitapuoltani vastaan'.
        4. Mutta pitkään aikaan hän ei tahtonut. Vaan sitten hän sanoi mielessään: 'Vaikka en pelkää Jumalaa enkä häpeä ihmisiä,
        5. niin kuitenkin, koska tämä leski tuottaa minulle vaivaa, minä autan hänet oikeuteensa, ettei hän lopulta tulisi ja kävisi minun silmilleni'."
        6. Niin Herra sanoi: "Kuulkaa, mitä tuo väärä tuomari sanoo!
        7. Eikö sitten Jumala toimittaisi oikeutta valituillensa, jotka häntä yötä päivää avuksi huutavat, ja viivyttäisikö hän heiltä apuansa?
        8. Minä sanon teille: hän toimittaa heille oikeuden pian. Kuitenkin, kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän uskoa maan päältä?"

        Taitaa olla esikoisten lisäys tää "elävä" usko?


      • 5+7#
        Uskokaa nyt jo kirjoitti:

        Kirkosta ei tarvitse erota. Nämäkin neljä vanhinta, jotka nyt oli Suomeen lähetettyinä, kuuluvat itse jäseninä Ruotsin ev.lut. kirkkoon. Kuulin itse, kun jossain saarnassa näin sanottiin. Eipä silti, itsekin olen adressin allekirjoittanut...

        Uskokaa nyt jo 30.8.2014 17:46

        Kirkosta ei tarvitsekaan erota, mutta mitä mieltä olet Sakramenttien omiin käsiin ottamisen perusteluista.

        Ainakin minulle oli perustelujen selvittyä hyvin selvää, etten voi mennä ehtoolliselle esikoisten kanssa rukoushuoneella. Sama asia on selvinnyt monelle muullekin, seurakunnassa olevasta kuhinasta päätellen. Ei tarvitse kovin paljoa Raamatusta ymmärtää, kun huomaa vanhinten perustelujen onttouden.


      • Uskokaa nyt jo
        5+7# kirjoitti:

        Uskokaa nyt jo 30.8.2014 17:46

        Kirkosta ei tarvitsekaan erota, mutta mitä mieltä olet Sakramenttien omiin käsiin ottamisen perusteluista.

        Ainakin minulle oli perustelujen selvittyä hyvin selvää, etten voi mennä ehtoolliselle esikoisten kanssa rukoushuoneella. Sama asia on selvinnyt monelle muullekin, seurakunnassa olevasta kuhinasta päätellen. Ei tarvitse kovin paljoa Raamatusta ymmärtää, kun huomaa vanhinten perustelujen onttouden.

        Perustelut ovat olleet vähintäänkin outoja, kuten kirjoitit. Menneet sukupolvet eivät ole uskoneet näin. Siksi allekirjoitin. Kodin, uskonnon ja isänmaan asia johtaa ajatuksiani hyvin voimakkaasti...


      • 5+7#
        Uskokaa nyt jo kirjoitti:

        Perustelut ovat olleet vähintäänkin outoja, kuten kirjoitit. Menneet sukupolvet eivät ole uskoneet näin. Siksi allekirjoitin. Kodin, uskonnon ja isänmaan asia johtaa ajatuksiani hyvin voimakkaasti...

        Uskokaa nyt jo 30.8.2014 23:37

        Niin, onko mikään syy erota kirkosta vain siksi, että Norjassa ja Amerikassa ja Ruotsissa sakramentit toimitetaan omin voimin, kun Suomessa siitä on seurauksena erottautuminen ja ero kirkosta ja sen palveluista.


    • rupusakkia

      Älä nyt tollasia ala kirjoittelemaan teuta ja sen rupusakki suuttu kun ne on haastamassa lapin veikot ja lä miehet käräjille

    • uskokaa kristukseen

      Uskonkuuliaisuus kertoi viestissään hyvin selkeästi Helsingissä olevasta asenteesta. Miksi käyt niin harvoin seuroissa hän kysyy. Kissanristiäisiä saa hänen mielestään ruksalla järjestää. Hänen kommentit huokuu raamatun todistustun mukaan farisealaista henkeä. Jos et käy säännöllisesti meillä niin joudat kadotukseen. Viisi vuotta Helsingin "kristillisyyttä" seuranneena voin sanoa,että kyseinen henki huokuu paikkakunnalla.

    • Hesalaisessulessu

      On ikävää todeta että henki on Helsingissä mitä se on. Ei koske kaikkia henkilöitä mutta hegemoniaa joka vallitsee kellokkaiden parissa. Monta kertaa toivon että kukaan ulkopuolinen ei oikeasti kuulisikaaan pahimpia sammakoita mitä pöntöstä kuullaan.

      Js ulkopuolinen haluaisi tulla ekaa kertaa esikoisten seuroihin, niin ohjaisin jollekin muulle paikkakunnalle, valitettavasti. En hauku, vaan suren aidosti tilannetta, olen elänyt toisenlaisiakin aikoja ja vertailen mielessäni.

      • outsider

        Hesassa opetetaan immologiaa !


    • se se on

      ai onko se auton käynnistyksen estojärjestelmä vai mikä ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      32
      6941
    2. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      311
      4021
    3. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      60
      3856
    4. TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun

      Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.
      Maailman menoa
      43
      3359
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle

      Nyt tällä hetkellä?
      Ikävä
      174
      2611
    6. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      55
      2342
    7. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2126
    8. Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron

      Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun
      Maailman menoa
      126
      2010
    9. Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."

      Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1690
    10. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1659
    Aihe