Omaehtoinen opiskelu - kielteinen päätös, mitäs nyt?

elieli

Olen lähihoitajaksi valmistunut ensihoitaja 2013 ja pääsin sairaanhoitajaksi opiskelemaan, nyt minulta hylättiin omaehtoinen opiskelu sairaanhoitajaksi, koska "hakijan esittämiä sairaanhoitajan AMK opintoja ei hyväksytä työttömyysetuudella tuetuksi. Hakijalla on tuore lähihoitajan tutkinto ja alan työkokemusta. Ei katsota olevan työvoimapoliittista koulutustarvetta."

Päätöksestähän ei voi valittaa työkäriin mutta voinko tehdä uuden hakemuksen vielä vaikka kerkeän aloittamaan jo koulun? Voinko valittaa ylemmille tahoille, kaupungille? Tilanne on se, että olen käyttänyt aikasemmin melkein kaikki AMK-tukikuukaudet, joten opintotukea en saisi kuin, ehkä vuoden ajalle.

Joten nyt tässä punnitsen, että heitänkö AMK-koulupaikan mistä haaveilen pois elämästäni vain sen takia, että työkkäri ei halua tukea? Jäin juuri työttömäksi ja saisin ansiosidonnaista. Sossun kanssa ei tosiaankaan jaksaisi tapella kolmea vuotta, että saisi koko opinnoille tuen.

6

473

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lähin hoitaja

      Siis onko sulla jo ammattikorkeakoulututkintokin vai kuinka olet käyttänyt tukikuukaudet noin vähiin?

      Entä jos tekisit lähihoitajan töitä opiskelun ohessa?

    • elieli

      Opiskelin nuorempana alaa mikä ei kiinnostunut AMK:ssa, enkä sieltä sitten valmistunut. Jollainhan sitä pitäisi elättää itsensä opiskeluiden ohessa mutta mielestäni työkkäri toimii taas mielivaltaisesti tässä. Ilman lähihoitajan papereita olisin varmaan saanut tuen mutta ilman lähärin papereita en olisi koskaan päässyt AMK:n huonomman todistuksen takia.

    • Anssi Kelanen

      Tarkista Kelalta, paljonko sinulla on jäljellä opintotukikuukausia.

      Sinun olisi pitänyt viipyä ammattikorkeassa reilut 6 vuotta ja kuluttaa joka vuosi 9 opintotukikuukautta, jotta sinulla olisi vain 1 vuosi tukea jäljellä. Ei Kela maksa 6 vuotta tukea samoihin opintoihin ammattikorkeakouluun.

    • ...

      Käytä loput opintotukikuukaudet jos sulla on ja loput saat sitten toimeentulotukena sossusta jos olet opiskelija.

      • ...

        Joo ja opiskelujen ohessa voit tehdä töitä, lähäreillehän riittää tunnetusti töitä.


      • Anssi Kelanen
        ... kirjoitti:

        Joo ja opiskelujen ohessa voit tehdä töitä, lähäreillehän riittää tunnetusti töitä.

        Hosuin ja luin huolimattomasti, vaikka kerroit, että opinnot AMK:ssa jäivät kesken.
        SIlloin muihin opintoihin jää tosissaan vähemmän opintotukikuukausia kuin tutkinnon suorittaneella.

        Ei kai muu auta kuin käyttää loput tukikuukaudet harkiten ja tehdä töitä. Monimuotototeutus olisi joustavin opiskelumuoto.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      68
      3139
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2791
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2588
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2578
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2446
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2295
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1733
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1677
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      36
      1535
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1396
    Aihe