Brutaalit häädöt tänä päivänä

miten on

Häädetäänkö ihmisiä vielä nykyään samalla tavalla kuin Laurilan perhe Täällä pohjantähden alla kirjassa. Siis, jos oikeudesta on tullut häätöpäätös, mutta häädettävä ei vapaaehtoisesti suostu lähtemään. Ja vielä uhkailee ja v......lee viranomaisille. Onko sitten niin, että häädettävä talutetaan tai kannetaan ulos vaikka lumihankeen ja tavarat viskataan perässä. En ole saamassa häätöä. Kyselen muuten.

5

270

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ghfgh

      Periaatteessa kyllä. Jos häädettävä ei muuten suostu asunnosta poistumaan, niin pakkohan se on sieltä vaikka pois kantaa tavaroineen.

      • Näin nykyään

        Jos häädettävä ei suostu itse lähtee, pyytää uo mies poliisilta virka-apua, ei lähe ite repimään uls. Tavaroita ei oo kannettu ulos enää vuosikymmeniin. Arvoton ja vähäarvoinen omaisuus jää asuntoon ja lukot vaihdetaan. Häädön hakijalle annetaan tavaroiden hävityslupa ja se tekee niillä mitä lystää


      • Calvo
        Näin nykyään kirjoitti:

        Jos häädettävä ei suostu itse lähtee, pyytää uo mies poliisilta virka-apua, ei lähe ite repimään uls. Tavaroita ei oo kannettu ulos enää vuosikymmeniin. Arvoton ja vähäarvoinen omaisuus jää asuntoon ja lukot vaihdetaan. Häädön hakijalle annetaan tavaroiden hävityslupa ja se tekee niillä mitä lystää

        Itse asiassa mikään ei ole muuttunut reilussa sadassa vuodessa. Vuokranantajalla on oikeus sanoa sopimus irti (kuten Töyry teki TPA:ssa), mutta varsinaiseen häätöön tarvitaan oikeudenpäätös. Häätöä valvoo viranomainen, ennen vallesmanni, nykyisin ulosottomies, joka voi pyytää poliisilta virka-apua. Ennen vuokralaisen sai ulos paljon helpommin. Suurin osa kontrahdeista oli suullisia, joihin vuokranantajat saattoivat täysin mielivaltaisesti, vuokralaiselta kysymättä lisätä pykäliä. Ja minkä tahansa pykälän rikkominen, oli peruste sopimuksen irtisanomiseen. TPA:ssa Laurila sanottiin irti torpasta niskoittelupykälän perusteella. 1900 luvun alussa tuo oli täysin laillista. Ei menisi mitkään niskoittelupykälät oikeudessa läpi tänä päivänä.


      • Häätäjä
        Näin nykyään kirjoitti:

        Jos häädettävä ei suostu itse lähtee, pyytää uo mies poliisilta virka-apua, ei lähe ite repimään uls. Tavaroita ei oo kannettu ulos enää vuosikymmeniin. Arvoton ja vähäarvoinen omaisuus jää asuntoon ja lukot vaihdetaan. Häädön hakijalle annetaan tavaroiden hävityslupa ja se tekee niillä mitä lystää

        Kyllä ne tavarat ulos kannetaan vielä nykyisinkin, mutta arvokkaampaa tavaraa ei saa enää jättää esimerkiksi pihalle sateeseen, vaan ne pitää viedä suojaan. Tavara voidaan myös tarvittaessa huutokaupata häätöpaikalla.
        Ulosotto ei saa jättää tavaraa asuintiloihin, jos siitä ei aiheudu häädön hakijalle vähäistä suurempaa haittaa.
        Vielä ainakin 90-luvulla häädön yhteydessä sai kaikki tavarat jättää ulos vaikka siirtolavalle, joten ei siitä niin kovin kauan aikaa ole.


      • cxv
        Calvo kirjoitti:

        Itse asiassa mikään ei ole muuttunut reilussa sadassa vuodessa. Vuokranantajalla on oikeus sanoa sopimus irti (kuten Töyry teki TPA:ssa), mutta varsinaiseen häätöön tarvitaan oikeudenpäätös. Häätöä valvoo viranomainen, ennen vallesmanni, nykyisin ulosottomies, joka voi pyytää poliisilta virka-apua. Ennen vuokralaisen sai ulos paljon helpommin. Suurin osa kontrahdeista oli suullisia, joihin vuokranantajat saattoivat täysin mielivaltaisesti, vuokralaiselta kysymättä lisätä pykäliä. Ja minkä tahansa pykälän rikkominen, oli peruste sopimuksen irtisanomiseen. TPA:ssa Laurila sanottiin irti torpasta niskoittelupykälän perusteella. 1900 luvun alussa tuo oli täysin laillista. Ei menisi mitkään niskoittelupykälät oikeudessa läpi tänä päivänä.

        Laurilallahan ei ollut vuokrasopimusta, vaan torpparisopimus. Jos nykyajasta etsii vertailukohtaa, niin se voisi olla työsuhdeasunto: jos niskoittelet esimiehelle, niin se voi johtaa työsopimuksen irtisanomiseen, mikä taas johtaa työsuhdeasunnon irtisanomiseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3580
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2962
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2850
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2738
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      22
      2644
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2435
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      248
      2102
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1877
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      46
      1806
    10. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      171
      1757
    Aihe