Maksaako häviäjä kaikki kulut?

oikeutta

Tilasin eräältä firmalta lähes 1000 € arvosta tavaroita, jotka luvattiin toimittaa parissa viikossa. Näin ei tapahtunut, vaan odotin yli 6 viikkoa, jonka jälkeen purin kaupan. Kuluttajansuojalain mukaanhan tuote on toimitettava viimeistään 30 päivässä , olipa syy viivästymiseen mikä tahansa. Maksoin tavarat etukäteen ja minulle luvattiin palauttaa rahat. Nyt on mennyt yli 30 päivää ja rahoja ei ole tullut. Olen uhannut kuluttaja-asiamiehellä ja käräjillä, mutta rahoja ei kuulu eikä yhteydenottoihini vastata.

Jos haastan yrityksen oikeuteen ja se häviää jutun, joutuuko se maksamaan kaikki kulut, jotka minulle on asiasta aiheutunut? Esim. asianajajani palkkiot jne. Minulla on oikeusturvavakuutus ja kun kyselin vakuutusyhtiöstä asiasta, sieltä sanottiin, että minulle voi tulla asiasta (vaikka voittaisin) niin isot kulut, että oikeuteen meneminen ei välttämättä olisi viisasta. Sanottiin, että omavastuu on 200 € ja sitten puhuttiin jotain 15 prosentista.

Mutta eikö hävinneen osapuolen pitäisi maksaa kaikki kulut ja syyttömälle ei pitäisi koitua mitään kuluja?

8

310

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pääperiaate

      Pääperiaate tosiaan on, että hävinnyt maksaa kulut. Mutta sääntö ei ole ihan ehdoton. Epäselvissä riita-asioissa, joissa oikeudenkäyntiin asian selvittämiseksi on ollut perusteltua aihetta, tuomioistuin voi päättää, että kumpikin osapuoli vastaa omista kuluistaan. Ja tuomioistuin voi myös sovitella vaadittuja kuluja, jos pitää niitä kohtuuttomina.

    • unhoitus

      Olen voittanut oikeudessa, mutta koskaan ei rahoja tullut, koska vastapuoli todettiin tähän kykenemättömäksi. Unohda tuo summa.

    • Onnibonni1

      Kannataa muistaa, että vaikka päätös olisi, että vastapuoli maksaa kulut, sinä olet silti itse velvollinen maksamaan omalle lakimiehellesi. Sinulla on sitten oikeus saada kyseiset rahat toiselta osapuolelta. Jos käytänössä saat, se on toinen juttu.

      • Totta, ainut mitä saa varmana on ne todistelukustannukset, onko ne nyt maksimissaan joku 80€. Valtio maksaa ne, ja perii hävinneeltä


    • p...kele

      höpö höpö.Lue tämän päivän Ilta-sanomat.Virolaiset varasteli perämoottoreita ja jäivät kiinni,valtio maksoi heidän oikeuden käyntikulut n.8000€ ja jokaisella oli oikein oma oikeusavustaja.Että näin meillä.Laita vaan sinäkin kulut valtion piikkin,jos kerran virolaisetkin niin miksi et sinäkin.Suomiko muka oikeusvaltio,paska puhetta.Taisivat olla tosi vähävaraisia rosvoja niin eihän silloin heillä voi maksattaa mitään.

      • fdgpöoijgs öfikgjdfx

        Olet väärinymmärtänyt pahasti. Aloittajalla oli kysymys riita-asiasta, sinä puhut rikosasiasta.


    • velkavanki

      Koko kysymys kuulostaa lapselliselta omissa korvissani.

      Totuus on, että hävinnyt maksaa kaiken, eikä häviössä ole kyse siitä, että oikeus on voittanut. Tuomio voi olla täysin väärä. Tätä on valitettavasti lisääntyvä määrä Suomessa, oikeuslaitos on mielestäni jonkinlaisessa alhossa.

      Itse tulin röyhkeydellä pissatetuksi ja sitten vielä oikeuden lyömäksi sekä vielä 90 000 euroa asianajajille. Tuleehan siinä kokemus, ettei Suomessa saa oikeutta, vaikka yritetäänkin olla niin sivistynyt valtio.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      68
      1713
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1411
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1232
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1204
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1106
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      869
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      835
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      191
      766
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      97
      759
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe