Venetori

fågeli

Viestii lienee ajan hengestä se, että esittelijöitä oli edellisiä vuosia vähemmän. Veneiden myyntiajat pitkiä jne. Ei niin kannustavaa mennä venettänsä myymään...
Mutta mutta...jos meinaa saada veneensä kaupaksi niin odottaisin kyllä ainakin, että homeiset patjat olisi uusittu. Moottorin ja purjeiden kunnosta voi aina keskustella, mutta vene, jonka ensi vaikutelma on homeen haju vie pohjan niiltä jatkokeskusteluilta...osa on myös erehtynyt pitämään tätä allekirjoitustilaisuutena...se että saa jonkun kiinnostumaan veneestään on jo voitto, josta voi jatkaa koepurjehduksin ja veneen tarkastuksiin maissa...

27

826

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En usko

      Olisko kuitenkini yksittäistapaus tämä homeiset patjat venetorilla.

      • fågeli

        Tiedä sitten mistä kellarin haju tulee...Puolet veneistä joissa kävimme oli asia kunnossa ja puolet taasen ei..


      • haIsiko Turussakin
        fågeli kirjoitti:

        Tiedä sitten mistä kellarin haju tulee...Puolet veneistä joissa kävimme oli asia kunnossa ja puolet taasen ei..

        Purjeveneiden listassa näkyi olevan 24 myytävää.
        http://www.venetori.fi
        Tietysti jos on käynyt vaikkapa kahdessa kohteessa ja toisessa tuntui kellarin hajua, voi sanoa puolella olleen asiat kunnossa ;-)

        Käviköhän joku saman viikonlopun aikana järjestetyn Turun Uivassa?


      • fågeli
        haIsiko Turussakin kirjoitti:

        Purjeveneiden listassa näkyi olevan 24 myytävää.
        http://www.venetori.fi
        Tietysti jos on käynyt vaikkapa kahdessa kohteessa ja toisessa tuntui kellarin hajua, voi sanoa puolella olleen asiat kunnossa ;-)

        Käviköhän joku saman viikonlopun aikana järjestetyn Turun Uivassa?

        Näppärää, mutta ainakin itsellä syy venetorille menemiseen oli vaihtoehtojen tarkastelu ja niitä oli enemmän kuin kaksi. Jos mielessäni olisi vain muutama tietty malli niin olisin yhteydessä suoraan myyjään vaikkapa nettiveneen kautta. Hyviäkin vaihtoehtoja löytyi joita jäämme pohtimaan ja tutkimaan lisää. Mukana on myös sellaisia joita en olisi edes nettiveneen kautta harkinnut. Mutta yleisenä huomionsa vain, että muutama etukäteen kiinnostava vene sai tälläisen kellarin hajuisen sivujuonteen. Uskon, että enemmistö venetorin kävijöistä toimii samoin, muutoin sunnuntaina ei olisi niin kovasti esiteltävää...Kauppoja neuvotellaan syksyn ja talvenkin aikana. Myyjälle tilaisuus on hyvä, koska saa kontakteja ja esitellä venettään kerralla useammalle henkilölle...nyt myyjien tulisikin olla sen verran valppaita, ettei käy kuten kivijalkamyymälöille...eli esitteiden jakamisen lisäksi pyytää voiko olla myöhemmin yhteydessä. Ostajaehdokkaille tämä pitäisi olla ok, kun kerta vieraaseen veneeseen astutaan.


    • montako homeista?

      Miten monessa Venetorin veneessä oikeasti kävit ja kuinka monessa oli homeen haju?
      Se varmasti pitää paikkansa, että homeiset patjat eivät koskaan ole myyntivaltti!

    • 7+10

      Ja miksi ei voisi asennoitua niin, että kaupat voivat syntyä heti?

    • 1930

      Minusta käytettyjen veneiden myyntinäyttely on vähän kuin viikonlopun autonäyttely. Se tarjoaa ostajalle mahdollisuuden tutustua eri venemalleihin käytännössä sisätilojen ym. asioiden suhteen. Toiveikkaalle myyjälle erittäin turhauttava tapahtuma, kun kauppoja ei varmaankaan synny hetken mielijohteesta.

      • 10+10

        Mitä jos jokaiseen veneeseen olisi pieni sisäänpääsymaksu mutta alueelle pääsisi ilmaiseksi? Tasa-arvoisempaa kuitenkin olisi että sisäänpäästäkseen olisi vain ensin siivottava edellisen kävijän kulkureitti.


      • 1930

        Siis tarkoitin nimenomaan autokauppavertauksella sitä että autokauppa voi syntyä hetken mielijohteesta viikonlopun näyttelyssä. Sopiva uusi, pitkä takuu, kohtuu hyvitys vanhasta, rahoitus välirahalle ja mukava myyjä. Venekaupasta puuttuu ainakin hyvitys vanhasta ja rahoitus, joten näyttelyllä luodaan ihan turhaan näennäiset vastaavan kaupan olosuhteet. Varmaan kiva nähdä ostajaehdokkaan, joka on tinkinyt ja jaaritellut myyjän kanssa ohlsonissa puoli tuntia, siirtyvän uuteen katamaraaniin vertailupohjaa hakemaan.


    • Ei ostajia

      Ehkä tuolla torilla kay samaa porukka (tai pieni osa heitä) kuin uivassakin. Eli ole tarkoitustakaan ostaa venettä, kunhan ovat aikaa kuluttamassa.

      • aina ollut ostajia

        Tietysti kaikissa venenäyttelyissä käydään, vaikka ei olisikaan juuri silloin ostoaikeissa. Jos tarkoitit "uivalla" Turussa järjestettyä http://www.turunuiva.fi , se oli samaan aikaan kuin Venetori. Muissa uivissa näyttelyissä ei taida olla käytettyjä veneitä näytillä.
        Minusta on hienoa, että käytettyjen veneiden myyntinäyttelyitä järjestetään. Vaikka onhan se riesa niille veneilijöille, jotka joutuvat luovuttamaan oman satamapaikkansa näyttelyn ajaksi.
        Onkohan yhtään Venetoria ollut ilman ostajia. Kauppoja ei varmaankaan tehdä paikan päällä kuin poikkeuksellisesti. Ei kai monikaan meistä ole ostanut venettään yhden katsomisen perusteella?


    • (IR

      Turun Uiva järjestettiin tosiaan samana viikonloppuna Venetorin kanssa. Veneet kaiketi pääosin alueen venevälittäjien listoilta. Ainakin lauantaina laitureilla/veneissä ei ollut tungosta. Veneiden määrä ei ollut päätähuimaava, mutta messujen tarjonta yllätti itseni positiivisesti, sillä esillä oli useampikin mielenkiintoinen käytetty purjevene kuten Sweden Yachts 390, HR 39, Najad 380 sekä uusi Dufour 310 ja Fountain Pajot -katamaraani. Antaa mukavaa vertailupohjaa, kun esillä on sekä uusia, että käytettyjä veneitä.

      • Bossu

        Kävin siellä itsekin. Veneet oli kalliimmasta päästä, mutta ihan hyvä tilaisuus. Kun myin edellistä venettä, sain mainoksen Naantalin uivastakin, että toisin veneeni myytäväksi sinme, mutta sinne olisi pitänyt maksaa muistaakseni 300-400 euroa, joten en vaivautunut. Tarvitsikohan hesa nuivaan maksaa?


    • hanki_elämä

      Mitään en vihaa niin paljon, kuin erilaisia renkaidenpotkijoita, joilla ei ole ajatustakaan mitään hankkia.
      Veneitä on kahdenlaisia: Uusia ja käytettyjä. Kun ostat uuden, se on uusi. Siinä on takuu. Ei muuta, kuin myyjän kanssa inttämään, miksi UUDEN veneen se ja tuo ja tämä ei toimi, tai on päin peetä asennettu. Mutta se on UUSI:
      Sitten on ne käytetyt. Elinkaarensa aikana veneen kaikki osat tulee jossain vaiheessa uusittavaan kuntoon. Eli on normaali tilanne, että jotain osia on päivitetty ja joku muu odottaa uusimistaan. Eikö niin? Kun vene on myynnissä, siihen on joku syy. Ostajan tehtävä on löytää tuo syy. Jos ja kun patjat pitää uusia, se on helppoa. Vanhat viedään verhoomoon ja uudet haetaan aikanaan sieltä. Tai jotain muuta. Mielestäni patjat on yksinkertaisempaa uusia, kuin vaikka kone. Niin tai näin. Kaikesta tästä muodostuu jonkinlainen näkemys myytävän kohteen hintatasosta. Tämä kauppahinnan määritys ja siihen tähtäävä keskustelu ovat osa kaupantekoa. Ei mitään sen kummempaa.

      • fågeli

        Juu, vanha on vanha, se on selvä. Moottorin ja purjeiden ikä on helposti havaittavissa. Kellarihajun lähteen paikantaminen voi olla haastavaa, monesti se on patjat, jolloin ne vaihtamalla ja sisätilan kunnollisella puhdistuksella asia korjaantuu. Tällöin ostajaehdokkaan ei enää tarvitse asiaa pohdiskella...onko hajun lähde patjat vai joku muu. Toisaalta onhan se rehellistä, ettei ole yritetty peitellä?

        Moottorin ja purjeiden uusimisen lykkäämisen ymmärrän, jos niiden kunto ja toimintavarmuus riittävät kyseisen purjehtijan käyttöön, näille on helppo laskea hinta. Kellarin hajusta haluan saada kuitenkin selvyyden, kuten omaan käytettynä ostettuun veneeseenikin olen tehnyt. Turhankin iso remontti on siis tämän ajattelun takana ja uutta vastaava remonttia en haluaisi tehdä, joten valitsen mielummin sen käytetyn veneen jossa tämä asia on kunnossa. Asia lienee ollut myyjällekin tärkeä ja jakanee tässä samanlaiset arvot...


    • 8+10

      jaahans no tosiostaja osaa kyllä ostaa veneen riippumatta patjojen tuoksusta. Vähän niinkuin asunnon ostaja jättää asunnon ostamatta kun ei tykkää tapettien kuosista. Kyllä se niin on että on moni tärkeämpi asia veneessä kuin patjat ja se joka osaa nähdä metsän puilta tekee monesti paremmat kaupat kuin nämä patjoista nenäänsä ottajat. Toisaalta jos ei veneistä ja purjehduksesta mitään ymmärrä niin patjojen tilanteeseen on helppo kohdentaa analyysinsä.

      • Bossu

        Kyllä ainakin 70-luvun veneissä on myös seinissä jonkinlaiset kankaat, ehkä moniväriset karvaiset kankaat, joista ei edes hämärässä näe, onko ne homeessa vai ei. Niiden uusimimen on aikaavievää ja kallista myös.


      • pinnat pestävä!
        Bossu kirjoitti:

        Kyllä ainakin 70-luvun veneissä on myös seinissä jonkinlaiset kankaat, ehkä moniväriset karvaiset kankaat, joista ei edes hämärässä näe, onko ne homeessa vai ei. Niiden uusimimen on aikaavievää ja kallista myös.

        Olen purjehtinut monilla 60- ja 70-lukujen veneillä eikä missään niistä ollut "karvakankaita seinissä" eikä edes hämärää. Sisustuksessa oli vähemmän tekstiiliä kuin monessa nykyveneessä. Muutama esimerkki:

        Itselläni oli E.Antinojan tekemä S&S 6,6, josta "Eikka" totesi:
        sisustuksen täytyy olla sellainen, että sen voi pestä painepesurilla.
        70-lukujen Swaneissa ja Balticeissa sisusta oli "verhoiltu" mahonkirimoituksella, ei tekstiileillä. Vaikka valoventtiilit (ikkunat) olivat pienehköjä, silti sisällä oli riittävän valoisaa kansiprismojen ja kansiluukkujen ansiosta.

        Jos jossakin veneessä on yhä" karvakangassisustus", se kyllä kannattaisi poistaa ja korvata vaikkapa tiikkirimoituksella eikä uudella kankaalla. Homeriski lisääntyy, jos kaikkia pintoja ei pysty puhdistamaan ja jos tuuletusjärjestelmä on puutteellinen.


    • Suksikaakuuhun

      Jos veneessä on kellarin hajua, saatikka patjat homeessa, niin on kyllä vahvasti syytä epäillä, että mites sen muun veneenhoidon kanssa oikein onkaan ??

      • 9+15

        jos aloitetaan tärkeysjärjestyksestä niin köli, peräsin, läpiviennit, letkut, seisova riki, moottori, polttoainejärjestelmä 12v sähköasennukset (oikosulku&palovaara), kaasuasennukset kaiteet kannen tiiviys ja kerrosrakenteen vuotokohdat on se joihin kannattaa ensimmäiseksi kiinnittää huomiota. Näistä luultavasti löytyy jo riittävästi kohteita jotka ovat tärkeämpiä kuin sisustustekstiilit kun on käytettyä venettä ostamassa. Ei myöskään ole välttämättä suoraa riippuvuussuhdetta tekstiilien raikkaudesta vaikkapa kölipulttien rakokorroosioon...


      • juupajuu99
        9+15 kirjoitti:

        jos aloitetaan tärkeysjärjestyksestä niin köli, peräsin, läpiviennit, letkut, seisova riki, moottori, polttoainejärjestelmä 12v sähköasennukset (oikosulku&palovaara), kaasuasennukset kaiteet kannen tiiviys ja kerrosrakenteen vuotokohdat on se joihin kannattaa ensimmäiseksi kiinnittää huomiota. Näistä luultavasti löytyy jo riittävästi kohteita jotka ovat tärkeämpiä kuin sisustustekstiilit kun on käytettyä venettä ostamassa. Ei myöskään ole välttämättä suoraa riippuvuussuhdetta tekstiilien raikkaudesta vaikkapa kölipulttien rakokorroosioon...

        Paitsi perhessä jossa vaimo vailtsee veneen patjojen värin ja kunnon perustella.

        Eli ne on syytä olla kunnossa, ja vene menee nopeammin kaupaksi.


      • (IR
        9+15 kirjoitti:

        jos aloitetaan tärkeysjärjestyksestä niin köli, peräsin, läpiviennit, letkut, seisova riki, moottori, polttoainejärjestelmä 12v sähköasennukset (oikosulku&palovaara), kaasuasennukset kaiteet kannen tiiviys ja kerrosrakenteen vuotokohdat on se joihin kannattaa ensimmäiseksi kiinnittää huomiota. Näistä luultavasti löytyy jo riittävästi kohteita jotka ovat tärkeämpiä kuin sisustustekstiilit kun on käytettyä venettä ostamassa. Ei myöskään ole välttämättä suoraa riippuvuussuhdetta tekstiilien raikkaudesta vaikkapa kölipulttien rakokorroosioon...

        On totta, että veneilijöiden joukossa on paljon sellaisia tee-se-itse-henkisiä miehiä, joille veneen tekninen kunto on huomattavasti tärkeämpi asia, kuin sisustuksen kunto, nykyaikaisuus tai tyylikkyys. Toisille jopa se veneen merellinen ominaistuoksu on normaali asia veneessä. Tähän varmaan "fågeli" viittasi aiemmin, että kannattaa etsiä myyjä, joka jakaa samanlaiset arvot veneen siisteyden suhteen. Vaikka patjojen uusiminen on kohtuullisen suoraviivainen, jos kohta ei ihan ilmainen prosessi, niin homeen hävittäminen veneestä ei sitä välttämättä ole.

        Jos ruokakuntaan kuuluu naisväkeä, niin yleensä tähän sisustukseen kiinnitetään veneenvalinnassa huomattavasti enemmän huomiota. Venenäyttelyissäkin on hauska huomata, kuinka 95 % ostajista painelee suoraan sisälle ja viettää siellä käytännössä koko ajan. Vene ostetaan suurimmassa osassa tapauksista sisätilojen perusteella.


    • ToriImMemoriam

      Onko venetori siirtynyt historiaan?

      Harmi jos näin. Ainakin guuglesta löytyneet tiedot ovat Venelehti-konsernin puutteellisen viestinnän kautta turhankin lupaavia, kun ilmoituksista puuttuu vuosiluvut.

      Onko korvaavaa instanssia missään? Vaikka ajatus tuntuu radikaalilta, sen yhdistäminen esim. Helsingin uivaan voisi olla kaikkia osapuolia hyödyttävä idea (jos esillä olevien veneiden osallistumismaksu kuitattaisiin esim. sillä, että vetävät varusteostoksille potentiaalista porukkaa).

      Nettivene ei ihan vastaa samaa ajatusta kun mahdollisuus käydä todella tutustumassa veneeseen.

      • Yhdistämällä.voimaa

        Siis ihan huippuidea yhdistää Hesan uivaan myös käytettyjen veneiden tori! Tukevat toisiaan ja väkeä riittää! Miksi tällaista ei toteuteta?


    • Norttikarkoittaa

      Juu ja voimakas ns märkivä tupakanhaju karkoittaa tehokkaasti ostajat :D. Myös kun veneen kuvissa näkyy tupakka askia ja kaljapulloa, niin sekin karkoittaa kaikki oikeat ostajat

    • Lääniä_länttiä

      "Siis ihan huippuidea yhdistää Hesan uivaan myös käytettyjen veneiden tori! Tukevat toisiaan ja väkeä riittää! Miksi tällaista ei toteuteta?"

      No eihän tuo nyt tarvi muuta kuin ilmotuksen vaikkapa facebookiin yms että veneenmyyjät tulkaa siihen siihen paikkaan uivan aikaan, onhan siellä lääniä,rantaa ja laituria vaikka muille jakaa, eli ei tarvi mitään uivan tukee tms :D.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 123
      3069
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      88
      2813
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2208
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      21
      1776
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1668
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1509
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1479
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1427
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      80
      1320
    Aihe