Vesakosta lannoitetta pellolle

Vesakosta voidaan tehdä hakettamalla lannoitetta pellolle siihe sopii parhaiten tuere paju ja haapa esim jollin lahoaminen alkaa hopeasti haketta levitetään pellolle mutta vain 5cm syvyyteen. Canarassa on saatu hyviä tuloksia perunanviljelyssä kertoo lähde Viiskuntalehdessä tänään.
Oletteko käyttäneet haketta lannoitteena ?
olen kyllä muuten käyttänyt puutarhassa suojana ettei heinikko ja rikkaruohojen kasvu valtaa marjapensaiden kasvua, joten olen sitä käyttänyt marjapensaiden alla

55

1031

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jo vain on käytetty

      Olen käyttänyt sopivasti lahonnutta kuusen kuorta lannoitteena orapihlaja-aidalle ja marjapensaille. Se muuttuu muutamassa vuodessa mullaksi ja estää jonkin aikaa heinittymistä kuten Markku mainitsei. Ennen muinoin "Kutsetin" aikaan kuorta sai ilmaiseksi Pankakosken tehtaan hiomon kentältä, jonne sitä oli varastoitu vuosikymmenien aikana. Nykyään kuori poltetaan tehtaan voimalaitoksessa.

    • vaalirahaako

      Siitäpä uusi 300 miljoonan euron ajatus kehitettäväksi kepulaariin.
      Aiempi oli tuo ruokohelppi ja maksoi veronmaksajille älynväläys mainitun summan.
      Olikos pääinssinä Mauri Pekkarinen.
      Aeimmin oli nuo soiden ojitukset. Maksettiin miljardeja siitä, että suot ojitettiin. Ja seuraavana kepukautena maksettiin siitä, että ne suot ennallistettiin. Verovaroista tietenkin.

    • odotellaan

      Onneksi meillä on satojen mamujen työvoimareservi, jonka voimme ottaa käyttöön, jos tiukat ajat joskus koittavat. Työvoimareserviläisille hankitaan kassarat ja osoitetaan palstat pajukoiden niittoa varten. Tähän saakka rahaa on riittänyt mamuille ihan törsäilyyn saakka, joten kiirettä työntekoon ei ole vielä ollut.

    • Ei tässä ole kysymys mistään politiikasta eikä tuista, vaan yksinkertaisesti siitä että tuo vahva näykkijä tarvitsee myös ruokaa napaanasa joka saatta olla kovinkin paksu ja ei voi edes kyykkiä puolukkametsässä koska silloin rusketusraidat näkyy ja kuka sitten näkee pyllistyksen.

      No kuitenkin oli ihan asiallisiakin kommentteja ja tuossa jutussa juuri kerrottiin,että kun sato perunoista oli hyvä niin tukimaksuja ei tullut perunanviljelyyn.
      Muistan kyllä pineviljelijän poikana kun navetassa kuivikkeena käytimme hakoja ja sahajauhoa jota haimme läheiseltä sahalta.
      Myöskin männyn hakojen päälle kaadettiin kuumaa vettä ja sen jälkeen sitten erileen ja jauhojen sekaan vesi ja näin lehmät pysyi terveenä.
      Onhan selvää, että myöskin ihmiset käyttävät näitä luonnontuotteita, josta terveyttä saa jopa miehet puu tuhkaa koivun eturauhasvaivoihin ja jopa joillakin on syöpä hävinnyt tiedä sitten onko kuinka tieteellistä mutta kuitenkin olen asian saattanut itselleni tiedoksi ja yksi on pakurikääpä myös

    • mnä vin par

      sitten television pellonlaitaan, rakensin semmosen mökin, että ei kastu.
      Sitteen siiä on semmonen juttu, että sieltä tulloo ympäri vuorokauven ohjelmoo.
      Ja uskotko jotta vilja, peruna ja kasvit on kasvanna huomattavasti paremmin kuin ennen.
      Tietysti ei se ihme oo kun tuutin täyveltä pellolle tulloo puhasta pask.o.

      • luonnoperäiset

        lannoitusmenetelmät ovat parhaat. (jos ei oo rahanahne ja halua isoa satoa.
        Karjanlanta, komposti, hake ja muut luonnontuotteet on parhaat.

        Yhdyn myös näkemykseen TV käytöstä.
        Ei sieltä tule muuta kuin ulostetta ja osa uusintoina.


    • Perästä kuuluu.niin se vaan on että meillä sentään on peräreikä ja toisilla pari, eli josksu kilpailivat luostarissa kuka pölläyttä jauhot pierulla kauemmaksi.siinä sitten tietysti pieraisi jauhot pitemmlle pari reikää omitava, niin yhden reiän omistaja sano ei ole reilua se latasi parista reijästä.
      Mutta kotonani aikanaan synty vasikka jonka pää oli kuin hirvellä ,mutta peräreikää ei ollut se elukka meni lahtiin heti ,voiko olla niin että hirvi ja lehmä yhtyisivät?

      Kuitenkin tuossakin asiassa joku henkilö on työllistänyt itsensä tekemällä risukosta haketta kasvimaalle,eikä vaan jossakin tapahtumassa pajupilliä jota monikaan ei osaa tehdä myöskään.
      Tuo tv juttu kyllä myös maksaa juuri tuli verotoimiston kirje ja siinä oli TV vero 140e joten se paska maksaa

    • ei aukea

      Mikä on jollin lahoaminen. Ja hopesti haketta. Ja mikä on Canara.
      On varmaankin sitä korkesti koulutettua Hebreaa, jota ei kansakoulussa ole opetettu täällä.

    • Pääasia on kuitenkin vesakosta lannoitetta pellolle.

      Canada egl suomeksi Kanada ja pohjalaasittain canara eli r korvaa d kirjaimen (kanaattassa sellaasta teherähä)

      • Jolli = piti olla( jolloin) tuoreesta pajusta hake alkaa lahoamaan pellolla nopeasti paremmin kuin kuiva puu


      • Kuuleppa Markku
        markkukorpinen kirjoitti:

        Jolli = piti olla( jolloin) tuoreesta pajusta hake alkaa lahoamaan pellolla nopeasti paremmin kuin kuiva puu

        olen pannut merkille, että tällä palstalla on oikeinkirjoitusopin professori, joka omaa minäänsä kohottaakseen oikoo ja moittii toisten kirjoitusten virheitä.
        Sitten täällä on muutama kaveri joiden tehtävä on haukkua soilea, sos. toimja mamuja ja tässä tapauksessa on kysymyksessä itseensä kyllästyneitä vähä-poikia,
        joilla on eilinen ruoka housussa.
        Kaikki aloitukset pilataan ja vaikka heittäisi joukkoon pienen huumorin siitäkin tulee,?no joo.
        Mutta jos kavereitten toiminta vähentää rauhoittavien ja mielialalääkkeiden syöntiä, on kiitos annettava keskustelulle.


      • käkkilä välmistää

        pellölle vöi myös läittää känän käkkää. Käkkilä välmistää känänkäkkää


    • Kuulo on tallella
      vaikka 107 db oli melutaso koneella ,mutta koska olen jopa työsuojelukouluttaja niin kuulosuojaimet ja monenlaiset toimenpiteet työskentelytiloissa tehtiin ja esin sirkkelin terä oli muotoiltu siten,että se vähensi melutasoa jonkun verran. no se siitä mutta jos nuo tyypit on lähellä niin silmät voivat olla kyllä räässä sen verran vaahtoavat täällä varsinkin.
      Kuitenkin todella olen havainnut että varsinkin viikonloppuisin on noita asiasta poikkeavi kirjoituksia mutta pajusta voinee sitten saada lääkettä myöskin päänsärkyyn pajun kuoresta ja sitä varmaan moni tarvitsee sitten.

    • mehunpullottaja

      Rupiahan sitten pajukkoa jyrsimään.

    • Annan sen sinunlaiselle pupujussille syötäväksi, joka työntää päänsä pensaaseen, eli huutelee puskasta

      Mutta katsoin kyllä noiden hakkureiden hintoja mutta hyvä vesuri on myös tehokas.Ostin kyllä joskus vesurin ja menin talkoisiin oksia karsimaan niin lyötyäni sillä miehen peukalon paksuiseen oksaan niin terään tuli lommo siksi kyllä työkalut pitää olla työtä varten, eikä tappelua varten

    • mää oon ite

      Kukahan poispotkittu entinen kuntapolitikko se tälläkin palstalla räksyttää.

    • Olen vielä mukana varajäsenenä
      Muuten toimin kuitenkin nimelläni ja pystyn myöskin asioita ajamaan yksityisesti olen sen tehnyt vielä valtuustokauden jälkeeenkin kunta-aloitteena ja ihan ite todella mutta myös yhteistyötä tehden edelleen.MK

    • Olen kuitenkin heittänyt esiin idean jälleen kerran aloituksena

    • Mustialan agrologi

      Voiko enää löytää asiantuntemattomampaa aloitusta.

      • akrolokille

        suomalainen politiikko puoluekantaan katsomatta on täydellinen pas...n puhuja ja olisin kysynyt Teiltä, että auttaisiko kasvua jos pyytäisi poliitikon pellon laidalle ?


      • lisää tälläisia

        Tälläisen aloituksen voi tehdä vain hyvin korkeasti koulutettu moniala-ammattilainen.


      • lisää tälläisia kirjoitti:

        Tälläisen aloituksen voi tehdä vain hyvin korkeasti koulutettu moniala-ammattilainen.

        Elämänkoulua on tullut käytyä ja hankittua neljä ammatillista koulutusta ja myös sen jälkeen opiskelua ja ennenkaikkea kiinnostusta erilaisiin asioihin ja myös toimiminen 40 vuotta luottamustoimissa siinä sitä oppia tulee
        Mutta koen että tässä koitin tuoda esiin yhden idean ja mahdollisuuden MK


    • Olen kertonut aloituksesta sen mistä olen lukenut asiasta Viiskunta lehti ,joten sinä ystaväni kuitenkin nyt taidat olla sitten firman asialla, joka myy tuotteita ja yrität sitten tehdä tyhjäksi kaikki muut se on myös asiatonta kirjoitusta MK

    • möröt tuloo

      Onko sänkysi alla mörkö.

      • Ei todellakaan ole koska minun kynsien alla olla vain hieman isäsänmaata ja sen isänmaan eli isäni muiston laitoin maatilkkuunJuukaan lunasteassanini perillesilleni tilkun isänmaahan


    • Asiantuntija mä oon

      Ei se paju ja haapa lannoita maata, päinvastoin maan ravinnetase köyhtyy jos sinne silputaan puuta koska puun lahoaminen kyluttaa typpeä. Tietenkin jos sinne laitetaan lehtivihreää nin sit tilanne on toinen.

    • Juuri niin tuoreita risuja ja muistan kun Aarno Kasvi totesi että ei ole niintarpeen haravoida puiden lehtiä pihasta.
      Mutta mitä mieltä asiantuntija on sitten noista lehtipuhaltajista jotka ovat muistaakseni Lahdessa kiellettyjä ja jotkut puhaltaa jopa niillä hiekkaa jälkakäytäviltä, siinä sittä on sitten asukkailla tietämistä. ymmärrän kyllä asian muuten mutta kuitenkin miten siinä on terveyden laita?

    • terveys koetuksella

      Se on vähän sama homma kuin työntää lietepaskaa pellon ojiin joista se valuu vesistöön, eli ei mitenkään suotavaa! Terveys siinä on koetuksella kun järveen tulee liikaa fosforia ja sitä mukaa kaloihin joita pitäisi syödä!

      • Huvittava vertaus lietepaskaan.
        Mutta nuo kalaperunat taitaa olla hyvinkin tuttu asia ja myyrät ei silloin ole pellossa.Mutta myyriä varten voi vuolla väkkärän ja laittaa sen pyörimään sitten tuulimyllyn tavoin ja kepin juureen nieman kiviä niin tärinä pitää myyrät loitolla halpa konsti


      • markkukorpinen kirjoitti:

        Huvittava vertaus lietepaskaan.
        Mutta nuo kalaperunat taitaa olla hyvinkin tuttu asia ja myyrät ei silloin ole pellossa.Mutta myyriä varten voi vuolla väkkärän ja laittaa sen pyörimään sitten tuulimyllyn tavoin ja kepin juureen nieman kiviä niin tärinä pitää myyrät loitolla halpa konsti

        Onko sinulla terveys koetuksella ja käytkö haravoimassa metsästä nuo koivunlehdet yms MK


    • Nimism.

      Se on hyvä konsti. Sahajauhoo myö on laitettu kans perunapeltoon ja edellisvuoden koivujen ym. lehtipuiden lehet. Vaon pohjalle ja perunoitten päällekkin kun laittaa koivunlehteä, niin kyllä tulee potakoista silleeposkisia, niinku kananmunia ja hyvänmakusia. Kyllä se hakekkii maattuu äkkiä, se on hyvää tavaraa lannokkeeksi. Sitten kannattaa laittaa ylimiäräset säret ja lahnanlipukat kans perunamuahan jos on kalamiehiä, ei kuitenkaan kannata Kitymarketista ostaa sitä varten kaluva.

      • Töysässä oli ollut jopa työnäytös ja tuossa kirjoituksessa todettiin nimenomaan tuoreista pajuista ja lehtipuista kolmen millin lastu on ihanteellinen ja ne levitetään pellolle lautasmukkaajan avulla keväällä typpeä voi kompennsoida viherlannoitteella
        Ranskassa joku on liottanut haketta ja ja tehnyt siitä biokaasua ja kompostoinut ja laittanut sen jälkeen pellolle.
        Idea asiasta on Kanadasta metsäntutkimuslaitokselta jolloin haketta tutkittiin perunanviljelyssä.
        Savossa tuon kirjoituksen mukaan hakoja ja lepikkoa on käytetty lannan sekaan ja kompostoitu kyllä tuota menettelyä myös kotona käytettiin eli meirän kersojen tehtävänä oli hakata hakoja kuivikkeeksi navettaan ja silloin lanta ajettiin pellon päähän kasaan ja siinä se sai kompostoitua ja sitten vasta levitettiin pellolle., ei meillä käytetty apupaskaa joskus kalkkia kylläkin MK


      • Uusi juttu!

        Eikös perunat sitten maistu kalalle?


    • hanurilla
    • maamies pop

      Kun vielä muistaa koskenkorvalla tai vodkalla desinfioida nuo hakkee ja kuivattaa uunin päällä.
      Sen jälkeen peltoon täyden kuun aikana yöllä. Ja jos haluaa täyden tehon lannoitteeseen, on pyörittävä munasillaan karhitussa pellossa. Ja jos haluaa, ettei myyrät tuhoa satoa, on vetästää ainakin kaksi varvia siinä pellonkulmalla. Edelleen täydenkuun aikana. Ja otettava olutta ja kossua, jos on enää jäljellä.

    • Maamies on pop Tiedätkö sen,että koskenkorva saadaan myös pellosta.samoin olut eli ne raaka-aineet

      Olet todella lapsellinen asian sotkija.
      Amadeus laulaa hyvin tuon täysikuu

    • ja hemputetaan

      Ja kossulla pestään mehupullot. Niihän. Ei tule niitä liskobasiilleja

    • Todella kun mehustaa niin huuhtele pullo kossulla, mutta jäähdytä mehu ettei kossu pala ei tule hometta mehuun säilytyksessä ja säilytys viileässä ekä ole siten niitä lisäaineita terveellistä myös sinulle hemputtaja

      Kun opastaa niin joku venkuilee asiasta heti

    • Asiantuntija mä oon.

      Ei nuo puusta pudonneet lehdet tuo ravinteita peltoon yhtään koska niissä olevat ravinteet on menneet puuhun takaisin, toki kyllä kuolleella massalla on maan humuspitoisuutta parantava vaikutus, mutta hajoaminen kuluttaa maan ravinnevarantoja.
      Kaloissa on todellakin ravinteita jotka maahan sijoitettuna antavat kasvustolle voimaa.
      Missä sitä lietepaskaa valuu pelloilta ojiin? Kukaan viisas viljelijä ei valuta ravinteita tietentahtoen ojiin koska lanta on arvokasta ravinnetta.

      • siantuntija

        Eihän lietepaska ojiin valu. Sehän kiipeää kukkulan päälle.


      • Asiantuntijalle En minä ainakaan niitä kuivuneita lehtiä pidä ravinteena ,mutta kysyn sinulta noista itiöistä ja levittämisesta lehtipuhaltimilla. mutta kyllä sekään ei ole oikein kasvimaata jos savi on veistettävää laatua.
        Mutta johan tuo lietten käsittely on hyvin säädeltyä ja on myöskin suojarajat tietääkseni olemassa, muista kyllä kun aikanaan joku viljelijä laittoi apulantasäkit ojan reunalle ja maa petti ja lannoitteet oli purossa.


      • siantuntija kirjoitti:

        Eihän lietepaska ojiin valu. Sehän kiipeää kukkulan päälle.

        siantuntija muistan kun synnyinseudullani taannoin joku oli ilmeisesti tarkoituksena viedä lietelanta kaatopaikkalle mutta taisi portti olla kiinni niin päästeli letkusta ne alueelle puiden latvoihin saakka, joten oli siinä lähistöllä kotoinen haju joten sillä tavalla se paska nousee korkealle ja tietysti niinkin kun kiipeät perse edellä puuhun MK


    • Hemmo H.

      Täältä sivustolta saisi lannoitetta vaikka miten suurille viljelyksille:))

    • Kyllä siinä työtä on sinunkin pitänyt tehdä kun noin pitää toimiaa yrität siten jotenkin saattaa kohtaani halveksintaa.
      Kun minulle alkoi tulla kotiin sähköpostiviestejä niin tiedän varsin hyvin että niistä värkeistä tulee joita niissä kuvissa esiintyy tulee hyvää lannoitetta

      Mutta sähköpostit kuin nämä asiat jotka kohdistuu halventavasti henkilöön voinen saattaa tutkimukseen MK

      • Rikos ja rangaistus

        Lähetä takaisin lähettäjälle. Ihhme pulaamista!


    • miksi noin?

      Kerroppas Markku tai joku toinen yhtäviisas että miksi kalkkia ajetaan pelloille talvella? Eikö se valu keväällä sulamisvesien mukana ojiin? Miksei sitä voisi laittaa peltoon syksyllä ja kyntää sen kalkin maansisään? Yksi selitys taitaa olla kun viljelijät ei enää kynnä peltojaan hyvin usein, vanhalle sängelle tekevät kylvöjään!

      • Minä vastaan.

        Olet oikeassa, että talvinen kalkinajo on osin tuhlausta.
        Kuitenkin työteknisistä ja taloudellisista syistä on se pakko tehdä noin suurilla aloilla.
        Peltoon levitettynä kalkin saa vain hieman pelkästään paikalle ajettua irtokalkkia kalliimmalla.
        Jos itse levittää niin joutuu ostamaan säkkikalkkia, ja se on hyvin paljon irtoa kalliimpaa.
        Lisäksi työmäärä on valtava ja kalkinlevityskoneita joilla voisi itse levittää ei enää ole ollut hyvin moneen vuoteen myynnissä
        Talvella maa kestää suuria urakoitsijoiden koneita.

        Talvilevitys ei ole yhtä tehokasta kuin sulanmaan.
        Kevätlevitys heti mullaten olisi kaikkein paras vaikutukseltaan


      • oikea m.viljelijä
        kamuttaja kirjoitti:

        Minä vastaan.

        Olet oikeassa, että talvinen kalkinajo on osin tuhlausta.
        Kuitenkin työteknisistä ja taloudellisista syistä on se pakko tehdä noin suurilla aloilla.
        Peltoon levitettynä kalkin saa vain hieman pelkästään paikalle ajettua irtokalkkia kalliimmalla.
        Jos itse levittää niin joutuu ostamaan säkkikalkkia, ja se on hyvin paljon irtoa kalliimpaa.
        Lisäksi työmäärä on valtava ja kalkinlevityskoneita joilla voisi itse levittää ei enää ole ollut hyvin moneen vuoteen myynnissä
        Talvella maa kestää suuria urakoitsijoiden koneita.

        Talvilevitys ei ole yhtä tehokasta kuin sulanmaan.
        Kevätlevitys heti mullaten olisi kaikkein paras vaikutukseltaan

        Nyt pomppasi et sinä voi kaikkea tietää jos olet yksiihminen mies tai nainen.Maallkkokin näkee kuinka joka asia on värin minkä kirjoitit


      • oikea m.viljelijä kirjoitti:

        Nyt pomppasi et sinä voi kaikkea tietää jos olet yksiihminen mies tai nainen.Maallkkokin näkee kuinka joka asia on värin minkä kirjoitit

        Asiat on juuri niin kuin kirjoitin, minä tiedän en luule.


    • Olen vain tuonut esiin tuon yhden asian ja en tunne siten muutakuin aikanaan keväällä kalkittiin navetta kun lehmät laitettiin laitumelle silloin tehtiin suursiivous kartanolla ainakin ennenmuinoon.
      Mutta sen kyllä tiedän ettemme ole paskaan hukuneet jos on ollut puuhuusi ja paskat peltoon sitten tunkion kautta sitä menetelmää edelleen käytän kun istutan marjapensaita eli suojaus tietenkin hieman multaa väliin ja pohjalle voimaa.

      Kommarit kyllä totesi joskus jotta jos kyntää syvään niin aina valtio korvaa pani halla tai ukko niin valtio korvaa vitsi

    • ent kepu

      Kepulaiset ne ei pääse irti noista vaalirahoista, joita pitää kepulaisille valtion verovaroista jakaa. Esim soiden ojitukset ja soiden ennaltamiset. Ja vasta oli Vanhasen hääräämä ruokokjelppi, jossa paloi veroeuroja 600 miloonaa, Nytkö on sitten vesakot rahaksi, rahat kepuleille ja veronmaksaja maksaa.

    • En ole asiassa nähnyt laisinkaa puoluepolitiikkaa.Mitä sitten tulee vaalirahoitukseen niin ainoastaan aikanaan Esa lahtela ei pohjois Karjalan kansanedustajista saanut tai ei ottanut vaalitukea joten sillai

    • miksi noin?

      Tuotakin olen ihmeteelyt että miksi annetaan peltojen kasvaa joutavaa heinää ja siitä maksetaan vielä korvausta? Eikö se olisi hyödyllisempää karvattaa vaikka koivua ja leppää jotka kasvaa nopeasti ja sitten hakettaa lämpövoimaloihin? Ei tarvitisi poltaa kivihiiltä ja öljyä niinpaljon? Tavallaan nyt maksetaan mitään tekemättä maanviljelijöille siitä rikkaruohon kasvattamisesta? Varmaan ei kuitenkaan tule aikaa että nuo kesantopellot olisi hyötykäytössä kun ulkomailta tuodaan jatkuvasti enempi elintarvikkeita? tai miksi joutavia kesantoja ei metsitetä?

    • Muistan kun kansa huusi kuin aikanaan ristille ristille. niin vapauttakaa meille halpa ruoka ja sitä luultiin saavan muualta halvemmalla ja kun olemme EUssa niin voimme vaan odottaa kaiken hopealautaselta?
      Kysyn nyt mitä on tapahtunut?

      Mutta edelleen sinänsä jätteemee kuljetetaan muualle ja maksamme siitä että jotkut hyötyy meidän käyttökelpoisesta jätteestä ja heille joille niillä tuotetaan energiaa me maksamme korkeamman hinnan saamatta sitä hyötyö eli jos nyt jotkut huutaa että elätämme teidät niin tätä taustaa vasten kyllä me eri välillisillä veroilla maksamme heille myös esin poltoaineveroina kun matkat työhön on pitkät eli toiset nauttii ja toiset yritää MK

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      134
      5385
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3337
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1867
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1840
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      72
      1542
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      12
      1443
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1317
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      20
      1288
    Aihe