Baikal IJ-58 haulikko ?

Nakke.

Minä vuosina tuota Baikalin IJ-58 rinnakkaispiippuista haulikkoa valmistettiin 16 kaliberisena ???

9

1224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Metsäsuomalainen

      Kyseistä asetta tehtiin ymmärtääkseni 26 vuotta (1958-1984), mutta en osaa sanoa koska noita tehtiin erityisesti 16-kaliiperisena.

      Itselläni on IJ-58 kaliiperissa 16 vuodelta 1968.

    • Näkeekö jostain ???

      Baikalin valmistusvuoden, esim. leimasta tai sarjanumerosta ???

      • Metsäsuomalainen

        Kun purat piipun irti, saattaa siellä pohjassa olla vuosiluku. Joku osaa myös kertoa vuosiluvun sarjanumeron ensimmäisen kirjaimen perusteella. Kerropa mikä kirjain, niin arvotaan. Myös lukon sivussa olevista kaiverruksista voi päätellä haulikon ikää.


      • Nakke.
        Metsäsuomalainen kirjoitti:

        Kun purat piipun irti, saattaa siellä pohjassa olla vuosiluku. Joku osaa myös kertoa vuosiluvun sarjanumeron ensimmäisen kirjaimen perusteella. Kerropa mikä kirjain, niin arvotaan. Myös lukon sivussa olevista kaiverruksista voi päätellä haulikon ikää.

        Sieltä löytyi B08275.....sanooko tuo mitään, esim. valmistusvuotta ???


    • Metsäsuomalainen

      Venäläisellä webbisivulla kerrotaan, että 16-kaliperista IJ-58:a olisi valmistettu 1960- 1970.

    • Nakke.

      Oliko kaliberi koko ajan 16-70 vai aluksi 16-65 ???

      • Metsäsuomalainen

        En valitettavasti pysty vastaamaan varmuudella, mutta oma vahva vatsatuntumani on, että se olisi ollut 16-70 alusta alkaen.

        Patruunapesän pituuden pystyy mittaamaan kotikonsteinkin, mutta aseseppä ainakin kertoo sen.


    • Nakke.

      Minulla on kans tunne että kaliberi olisi 16-70 mutta kun venakot eivät ole viitsineet kaivertaa muuta kuin 16 ympyrän sisälle.
      Miten patruunapesän saa mitattua kotikonstein, ei ainakaan työntömitan piikillä onnistu.....olisin tiedosta kiitollinen.

    • severisti

      Eiköhän tuo onnistu, kun ottaa 70-millisen patruunan, aukaisee patruunan tuukkauksen, tai poistaa sulkijalapun jos siinä sellainen on. Haulit, välitulppa ja ruuti pois roskiin. Nallin voi jättää.
      Sitten hylsyn etuosa täytyy suoristaa, jotta sen pituus on se 70 mm. Hylsyn suun täytyy ehdottomasti olla lieriömäinen, niin kuin ammutussa hylsyssä. Muuten mittaus on epävarmaa.
      Sitten hylsyn voi työntää panospesään. Jos se menee kokonaan sisälle takertelematta on pesä 70 mm. Jos hylsystä jää 5 mm ulkopuolelle, niin panospesä on 65 mm.
      Jos hylsy on kovin ohutta muovia niin sen suuosaa auki pitämään kannattaa laittaa pellistä leikattu tukirengas. Kun peltinen tuki pitää hylsyn suun täysin pyöreänä, niin mittaus kyllä onnistuu.
      Hylsyyn jäänyt nalli kannattaa laukaista aseessa. Sitä ei saa yrittää poistaa sisäkautta piikillä, tai tuurnalla, koska se saattaa laueta silmille. Huolellisuutta, rauhallisuutta, niin eiköhän onnistu.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      70
      3225
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2822
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2638
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2608
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2476
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2315
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1773
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1727
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      37
      1590
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1436
    Aihe