Lentämään. Vaihtoehtoja. Ehdotuksia?

Wannabelentäjä

Tekisi mieli aloittaa lentoharrastaus. Rahaa kurssin jälkeen olisi käyttää n. 10k vuodessa.

Ensin ajattelin, että PPL(H) voisi olla paikallaan. Sitten tsekkasin hinnat ja päätin unohtaa hekot. Eikä koulutuspaikkojakaan näyttänyt olevan enää Suomessa.

Sitten katsoinkin kiinteäsiipisiin ja PPL(A) oli ensimmäisenä mielessä. MIK:llä on Diamond DA20 joka vaikuttaisi aika kivalta koulutuskoneelta, mutta Patriallapa on lasiohjaamollinen Tecnam. Patrian hinnoista en ottanut selvää, pitää soitella. BF-lennolla on vanhoja koneita ja siedettävät hinnat.

Mutta sitten huomasin, että voisikin käydä LAPL(A) kurssin. En vain tajua mikä on ero käytännössä PPL(A):han? Tarkoituksena on lennellä lähinnä Saarenmaan mökille ja ehkä tuonne Oulun korvillekin välillä. Onnistuuko moinen helposti (=hetken mielijohteesta)? Koiran ja vaimon, sekä matkatavaroiden kanssa.

Ja sitten menin ilmailuliiton sivuille jossa puhuttiin, että mopulla on menty etelä-eurooppaan saakka. Halpaa lentämistäkin kehuttiin. Mutta jälleen kerran: onko helpoa lähteä lentämään vaikka viroon? Ja onko olemassa nelipaikkaisia mopuja?

Ultria ei kait ole nelipaikkaisena vuokrattavana Malmilla?

Vaihtoehtojen tärkeimmät erot eivät käy oikein mistään selkeästi esiin.
Mitäs mieltä voorumilaiset ovat? Mitä kurssia lähtisitte näillä spekseillä suosittelemaan?

9

381

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Moi Wannabe,
      jos olisin sinun asemassasi ja
      jos tiedän että lentorektilläni koneessa tulee olemaan max 4 henkeä ja
      jos riittää, että voin lentää vain päiväsaikaan (ts ei yöllä)

      niin ottaisin yhteyttä Vääksyssä toimivaan Ble Skies Aviation Oy:öön ja pyytäisin tarjouksen LAPL-lupakirjakurssista.

      LAPL-kirjalla saat lentää päiväsaikaan "tavallisia" yksimoottorisia tyyppihyväksyttyjä lentokoneita Cessna, Piper, Diamond, Cirrus ja vaikka mitä muita joiden paino on max 2000 kg ja joihin on lastattu enintään 4 henkeä, itsesi mukaan lukien.

      LAPL(A) -lupakirja voidaan myöhemmin täydentää lisäopinnoilla ja -kokemuksella PPL(A) -lupakirjaksi. Tällöin tulevat mahdolliseksi esim.yöälentokelpuutus, yli 2000 kg koneilla lentäminen, mittarlilentokelpuutus ja > 4 hngen lennättäminen.

      http://www.blueskies.fi/?sivu=lapl

    • Wannabelentäjä

      Unohtui mainita, että Espoo on asuinlokaatio ja Malmi lähin kenttä. Vesivehmaa on hiukan kaukana...

      Kiitos Peter T.
      Lenteleekö immeiset paljonkin yölentoja? Voisin kuvitella, että talvella tulisi jonkunverran moista harrastettua? Jos haluan perjantaina töiden jälkeen lentää vaikka Kuhmoon, niin ilmeisesti se onnistuu vain kesäisin kun on valoisaa vielä 8-9pm eli laskeutumisen aikoihin? Talvella pitäisi olla siis PPL ja NF paprut. Ja nyt kun tarkemmin miettii niin 9-17 työssäkäyvä ihminen voi LAPL papruilla siis lennellä vain viikonloppuisin?

      Ehkäpä tuo LAPL kuulostaa kuitenkin parhaalta vaihtoehdolta näin alkuunsa.

      • Wannabelentäjä

        Tjaa LAPL saa myös näköjään liittää yölentokelpuutuksen (blueskies.fi). Vaikuttaa siis oikeinkin hyvältä.

        Muita mielipiteitä vielä? Ja saako LAPL siis lentää mm. Viroon?


    • BlueSkies taitaa olla edelleen lähin LAPL-kouluttaja pääkaupunkilaiselle. Lupakirjaluokka on uusi ja koulutuslupaa ko. koulutukselle ei taida olla kenelläkään Malmilla toimivalla lentokoululla. (Jois tilanne on äskettäion muuttunut, korjatkaa ihmeessä).

      Ja kyllä, LAPL on voimassa sellaisenaan kaikissa ns EASA-valtioissa.

    • Wannabeultris

      Saako PPL tai LAPL lentää ultria?

    • Tarvitaan ultrakelpuutus siihen *PL -lupakirjaan.
      Eli teoriaa ja lentoa hiukkasen. PPL-pilotille vaaditaan vähintään 2 h lisäkoulutus.

    • alta_vista

      Tervetuloa vain hienon harrastuksen pariin!

      Selllainen pikku realismin ripaus kuitenkin, että VFR-lentämisessä pitää Suomen oloissa varautua siihen että huono sää estää lentämisen. Varsinkin talvikaudella, mutta yleensä tulee kesäkaudellakin muutamia usean päivän jaksoja jolloin sää ei salli lentämistä. Eihän se haittaa jos on aikaa odottaa kelin paranemista, mutta jos esim. kotiin on pakko ehtiä takaisin maanantaiaamuksi niin kannattaa varautua siihen että paluumatkan voi tehdä myös maitse.
      Ratkaisu tähän on mittarilento- eli IFR-kelpuutus, joka kuitenkin on melko kallis paperi ja siksi Suomessa harrastuslentäjillä harvinainen.

      Harrastuksen voi kuitenkin ihan hyvin aloittaa LAPL tai PPL lupakirjalla ja nauttia lentämisestä hyvällä säällä. Mittarikelpuutuksen voi sitten hankkia myöhemminkin.

      Moottoripurjekoneet ja ultrat ovat enintään kaksipaikkaisia koneita ja etenkin ultrissa matkatavaroille on yleensä varsin vähän tilaa. Mutta onpa sellaisillakin kierrelty Eurooppaa Suomesta käsin.

    • Hieno.

      Järkevin vaihtoehto voisi olla jompikumpi moottorilentolupakirja. Ultralupakirjan korottaminen on melko kallista, kun taas jos moottorilentäjänä haluat ultrapahvin, maksaa se nykyään ehkä joitakin satoja euroja.Ultralla ei myöskään saa nykyään lentää kuin päivällä.

    • Mikille

      Mikille vaan, asiat toimii.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2032
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1569
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      150
      1505
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1328
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1260
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      275
      1105
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1012
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      127
      1007
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      112
      988
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      52
      818
    Aihe