2 päivän Cyamogenmod käyttökokemus

Pepe

Asensin toissa päivänä S3 4G-puhelimeen Cyanogenmod 11:sta eli Android 4.4.4:n. Tähän mennessä havaintoina on puhelimen selkeä nopeutuminen, akkukeston olennainen parantuminen. Puhelin toimii kaikilta osin normaalisti eikä mitään bugeja ole tähän mennessä tullut esille. Kahden päivän kokemuksen perusteella voin suositella kaikille. Kyseessä on merkittävä parannus valmistajan tarjoamaan ohjelmistoon verrattuna.

47

149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tätä minä olenkin yrittänyt kertoa eli Cyanogenmod tuo oikeasti nopeutta. Moni ei vain usko sitä.

      • en suosittele

        Ei se tuokaan. Asensin keväällä ja ainaki jonkiverran hidastu


    • Moikko

      Itse kun noin puoli vuotta sitten kokeilin samaan malliin samaa romia, huomasin, että puhelin kuumeni ja kaiuttimen äänen voimakkuus huononi esimerkiksi Spotifyta kuunnellessa tai videoita katsellessa. Onko näistä siis päästy jo yli? Lisäksi muistelisin, että ko. puhelimelle tarjotaan vain nightly-versioita..

    • Tuo nightly versio onkinbuginen. Snapshot versio taas ei niinkään.

      • ---

        Monet epäviralliset cyanogenmod portit voivat hidastaa puhelinta ja huonontaa akun kestoa. Mutta viralliset snapshotit ja stablet nopeuttavat puhelinta oikeasti. Monille laitteille ei ole tarjolla kuin huonoja portteja ja sitten ihmiset saavat huonoja käsityksiä cyanogenmodista...


      • Moikko

        No sitten ei kannata suositella Cyanogenmodia S3 4G:lle. Ainoastaan nightlyä tarjolla, ellei halua palata vanhempaan Android-versioon, sillä ainoa sopiva stable on yli vuoden vanha. Snapshotteja ei ole.


      • Pepe
        Moikko kirjoitti:

        No sitten ei kannata suositella Cyanogenmodia S3 4G:lle. Ainoastaan nightlyä tarjolla, ellei halua palata vanhempaan Android-versioon, sillä ainoa sopiva stable on yli vuoden vanha. Snapshotteja ei ole.

        Mulla on käytössä S3 4G:ssä CM11 Nightly 20140912 ja tämä versio ainakin pidensi akkukestoa ja nopeutti puhelinta. Siksi juuri halusin jakaa tämän tiedon täällä.


    • Näin on. Itsekin sain aluksi huonoja kokemuksia siitä LG Optimus 2X mallissa kun käytin siinä näitä nightly versioita.

      • Pahoitanko mieleni

        Naurettavaa touhua, koko homma. Koskahan pitää alkaa päivittämään/virittelemään kahvinkeitintä tai leivänpaahdinta? Tv:tä en viittinyt edes mainita, koska ainakin digipoxia joutuu päivittämään tämän tästä. No, ajat muuttuu, eikä aina parempaan suuntaan.


      • ---
        Pahoitanko mieleni kirjoitti:

        Naurettavaa touhua, koko homma. Koskahan pitää alkaa päivittämään/virittelemään kahvinkeitintä tai leivänpaahdinta? Tv:tä en viittinyt edes mainita, koska ainakin digipoxia joutuu päivittämään tämän tästä. No, ajat muuttuu, eikä aina parempaan suuntaan.

        Ei ole naurettavaa parantaa puhelimen suorituskykyä. Ja leivänpaahdin on hieman eri asia...


      • Pahoitanko mieleni
        --- kirjoitti:

        Ei ole naurettavaa parantaa puhelimen suorituskykyä. Ja leivänpaahdin on hieman eri asia...

        Et ilmeisesti ymmätänyt asian ydintä. Muistelen kaiholla aikoja, kun ostin esim. Tv:n, videonauhurin tai puhelimen. Ne otettiin käyttöön ja se oli siinä. Nykyään pitää olla jonkun sortin nörtti, että osaa päivitellä ja viritellä luuriin potkua ja uusia ominaisuuksia.


      • --- kirjoitti:

        Ei ole naurettavaa parantaa puhelimen suorituskykyä. Ja leivänpaahdin on hieman eri asia...

        Näin on. Ne jotka osaavat niin puhelinta kannattaa tuunata jos siihen löytyy hyvät ja selkeät ohjeet.


    • KGB-:)

      Customrommien asentajat ottavat tietoisen tietoturva riskin. Ne lähettävä näitten kehittäjille arveluttavia tietoja ! (tavallinen tallaaja ei osaa/eikä tiedä mitä haittakoodia näihin kerneleihin on väsätty)

    • Ei siinä tietoturvariskiä ole jos Android versio on niissä uusin.

      • Epä Usko

        Näinköhän tuokaan on tae siitä, ettei puhelimeen asenna samalla, jotain ylimääräistä.


    • On se. Käyttäjä itse päättää asentaako kännykkään sovelluksia vai ei. Itse Cyanogenmod on luotettava custom rom. Käyttäähän sitä One plus puhelinkin.

      • kiitän neuvosta

        Mistä noita cyanogemodeja ladataan? Olen hieman lueskellut ohjeita, eikä tuo kovin hankalalta näytä asentaa. Mutta lataussivuja löytyy googlella vaikka kuinka, mutta mistä kannattaa ladata? Kyseessä sampan rootattu ace2.


      • vilkasin googlella
        kiitän neuvosta kirjoitti:

        Mistä noita cyanogemodeja ladataan? Olen hieman lueskellut ohjeita, eikä tuo kovin hankalalta näytä asentaa. Mutta lataussivuja löytyy googlella vaikka kuinka, mutta mistä kannattaa ladata? Kyseessä sampan rootattu ace2.

        Unofficial ports:
        http://wiki.cyanogenmod.org/w/Unofficial_Ports#Samsung_Galaxy_Ace_2_.28GT-I8160.29
        GT mallinumero tarkistaa puhelimestaan.
        gapps lataa Google Playn ja muut Googlen vakio-ohjelmat eli kannattanee asentaa myös.


    • Cyanogenmodin omilta sivuilta.

      • kiitos neuvosta

        Okei. Kiitos, molemmille.


      • Neuvot loppu
        kiitos neuvosta kirjoitti:

        Okei. Kiitos, molemmille.

        Eihä se nyt ihan näin helppoa ollutkaan, ainakaan tähän museoluuriin. Vaatii Rom mangerin asennuksen ja siihen se se tyssääkin. Recovery setup ei löydä tätä mallia ja pitäisi asentaa manuaalisesti joku "2 tai 3 versio". Eikä ole hajuakaan kumpi.
        Eli tuo Rom magerin asennus jää kesken, jos tästä nyt kukaan mitään ymmärtää.
        Ohjelma kyllä on luurissa, mutta ei mielestäni aktiivisena.


    • On se jos omistaa oikeanlaisen luurin. Vanhoihin malleihin sen laitto on hankalampaa.

      • Neuvot loppu

        Niin, kyllähän minä niitä ohjeita nimenomaan tähän ace2 kysyin. Ei sitten kukaan maininnut, että on näinkin hankalaa.


      • perk..!

        Noniin puhelin ei enää käynnisty! Vapusen yllyttämisen takia hajotin puhelimen. Neuvot tarpeen, otatko mitään vastuuta?


    • Asentaja tiedostaa itse riskit ennen Cyanogenmodin tai muun romin asennusta. Minä en ole vastuussa millään lailla jos kännykkä hajoaa koska en missään vaiheessa pakottanut asentamaan sitä vaan teit sen omasta tahdostasi. Itse vain kerroin omia kokemuksia siitä että kuinka hyvin se on toiminyt tässä S3 mallissa.

      Kysyin aikoinaan ohjeita ja kokemuksia Cyaongenmodin asentamista ja toimivuudesta tässä S3 mallissa ja sainkin sellaisia eri foorumeilta. Niiden pohjalta asensin sen ja katunut en ole.

      Mutta itse ongelmaan kannattaa kokeilla akun pois ottoa vähäksi aikaa ja takaisin laittamista.

      • Neuvot loppu

        Minun osaltani loppuu tää homma tähän. Ainakin tältä päivää. Täytyy saada enemmän tietoa, niin kattelen sitten uudestaan.


      • äijänkäppyrä100
        Neuvot loppu kirjoitti:

        Minun osaltani loppuu tää homma tähän. Ainakin tältä päivää. Täytyy saada enemmän tietoa, niin kattelen sitten uudestaan.

        Ajattelin, että tiedon keruuta varten saattaisi olla jotain vinkkiä omista muistelmistani, ota huomioon, että pää on jo kalkkeutunut ja virheitä on varmasti, mutta jotain vinkkiä voi saada. Siis ei liian tosissaan ja vastuun tekemisistä jätän käyttäjälle.
        Recoveryyn kai sillä pääsee, vaikkei se käynnistyisikään ja jos ei pääse, niin esim. Odinia voi käyttää stock rommin asennukseen.

        Mutta noita muistelmia tästä itse hommasta:
        Usb-debugging mode päälle:
        Kehittäjä asetus esiin ->
        To activate Developer settings : Settings -> About phone -> press Build
        number 7 times
        Sitten: Turn on USB debugging Mode from setting=> developer option=> check on USB debugging mode.

        Custom Recovery täytyy olla asennettuna:
        tiedosto ehkä täältä esim.
        CWM Recovery (ClockWorkMod recovery)
        http://www.droidkube.com/how-to-root-samsung-galaxy-ace-2-and-install-cwm-recovery/#
        update.zip siirtää puhelimelle, ei mihinkään kansioon.
        Recoveriin pääsee sammuttamalla ensin puhelin ja sitten
        paina sekä volume up virta koti näppäimiä yhtaikaa kunnes samsung logo ilmestyy ja hellitä sitten) install the zip from External Storage, valitse update.zip ääninäppäimillä ja toteuta (enter) virta näppäimellä.
        Voinee sammuttaa.

        Sitten Installation ohjeen mukaan (CM 11.0 :
        http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2555021
        (GT-I8160)
        Siinä on tuo "Reboot to recovery mode", niin sehän oli paina sekä volume up virta koti näppäimiä yhtaikaa kunnes samsung logo ilmestyy ja hellitä sitten. Löytyykö sieltä CWM automaattisesti valittavaksi, vai täytyykö se update.zip valita uudelleen, mutta oliko se että hattumies täytyy löytyä, eli CWM:ään mennä ja sitten asentaa CM ja GApps.zip.


      • äijk100
        äijänkäppyrä100 kirjoitti:

        Ajattelin, että tiedon keruuta varten saattaisi olla jotain vinkkiä omista muistelmistani, ota huomioon, että pää on jo kalkkeutunut ja virheitä on varmasti, mutta jotain vinkkiä voi saada. Siis ei liian tosissaan ja vastuun tekemisistä jätän käyttäjälle.
        Recoveryyn kai sillä pääsee, vaikkei se käynnistyisikään ja jos ei pääse, niin esim. Odinia voi käyttää stock rommin asennukseen.

        Mutta noita muistelmia tästä itse hommasta:
        Usb-debugging mode päälle:
        Kehittäjä asetus esiin ->
        To activate Developer settings : Settings -> About phone -> press Build
        number 7 times
        Sitten: Turn on USB debugging Mode from setting=> developer option=> check on USB debugging mode.

        Custom Recovery täytyy olla asennettuna:
        tiedosto ehkä täältä esim.
        CWM Recovery (ClockWorkMod recovery)
        http://www.droidkube.com/how-to-root-samsung-galaxy-ace-2-and-install-cwm-recovery/#
        update.zip siirtää puhelimelle, ei mihinkään kansioon.
        Recoveriin pääsee sammuttamalla ensin puhelin ja sitten
        paina sekä volume up virta koti näppäimiä yhtaikaa kunnes samsung logo ilmestyy ja hellitä sitten) install the zip from External Storage, valitse update.zip ääninäppäimillä ja toteuta (enter) virta näppäimellä.
        Voinee sammuttaa.

        Sitten Installation ohjeen mukaan (CM 11.0 :
        http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2555021
        (GT-I8160)
        Siinä on tuo "Reboot to recovery mode", niin sehän oli paina sekä volume up virta koti näppäimiä yhtaikaa kunnes samsung logo ilmestyy ja hellitä sitten. Löytyykö sieltä CWM automaattisesti valittavaksi, vai täytyykö se update.zip valita uudelleen, mutta oliko se että hattumies täytyy löytyä, eli CWM:ään mennä ja sitten asentaa CM ja GApps.zip.

        Loppukappale "Reboot to recovery mode" taitaa mennä suorempaa tietä näin:

        "You need to power off your phone first. Then, after it’s shut down, hold simultaneously the ‘Power’ button and the ‘Volume down’ button for a few seconds (if this does not work out, try with Power and Volume Up - the combination might vary across devices). Then, release them and you should see a list with options.

        Choose 'Recovery', and your phone will load up the custom recovery software that you've already installed."


      • viisastuuko vahingosta

        Ja vapunen ottaa varmaan opikseen tästä(kin) tapauksesta.


      • installeri
        viisastuuko vahingosta kirjoitti:

        Ja vapunen ottaa varmaan opikseen tästä(kin) tapauksesta.

        Uusimpiin malleihin, heillä on oma asentaja, jolla homma sujunee automaagisesti, mallit voi tarkistaa:
        http://www.cyanogenmod.org/
        JOS haluaa asentaa cm:n.


      • installeri kirjoitti:

        Uusimpiin malleihin, heillä on oma asentaja, jolla homma sujunee automaagisesti, mallit voi tarkistaa:
        http://www.cyanogenmod.org/
        JOS haluaa asentaa cm:n.

        ...Joka ei toimi luotettavasti


    • Ottaisin jos jotakin opittavaa olisi.

      • olkaa hyvä

        Olisko nöyryyttä?


      • olkaa hyvä kirjoitti:

        Olisko nöyryyttä?

        Ei sitäkään.


    • Applecyano

      Saako tuon cyanon asennettua iPhoneen. Oma 3gs tuntuu aika hitaalta.

    • Ei saa. Iphone on sen verran rajoitettu.

    • Moikko

      Miltäs puhelin vaikuttaa? Voisitko nähdä vaivaa ja kertoa kokemuksia näin pidemmältä ajalta? Kiitos

      • Pepe

        Olen käyttänyt CM11 Nightly 20140912:sta (S3 4G) vähän yli viikon ajan.

        Yhteen bugiin törmäsin: kerran kun meinasin ottaa valokuvan puhelin ilmoitti, ettei löydä kameraa. Puhelimen uudelleenkäynnistys auttoi asiaan. Sama bugi ei ole sen jälkeen uusinut. Reboottia jouduin Samsungin softalla käyttämään useammin, kuin joka toinen päivä, lähinnä akun tyhjenmisen estämiseksi.

        Erittäin tyytyväinen olen edelleen. Käyttöjärjestelmän päivityksellä sain nopeamman puhelimen, jonka akku kestää pidempään. Sekä nopeusero ja akkukestoero ovat tosi huomattavat. Eriyisesti nopeusero on säväyttävä. Lisäksi Cyanogenmod on huipputyylikäs. Kellosovellus ja kalenteri ovat paljon paremmat kuin Samsugin omat. Puhelinosio vaatii vielä totuttelua, mutta toimii bugittomasti. Tekstiviestit on samaa tasoa kuin Samsungin omat. Sovellukset toimii ongelmitta.

        Odottelen nyt innolla Androi L:ää ja sitä kun se tulee Cyanogenmodiin.


    • Minultako kysyit?

      • Moikko

        Pääasiassa aloittajalta, koska hänen puhelimensa on S3 4g, johon ei ole tarjolla kuin nightly-versioita Cyanogenmodista. Olisi mukava kuulla, onko kovinkin buginen ja onko halua palata Samsungin omaan käyttikseen. Olen itsekin harkitsemassa siirtymistä kyseiseen romiin, kun tämä defaultti vie akkua kuin hullu puuroa.


    • Moikko

      No niin, päivitin puhelimen itsekin ja voisin kertoa omia mielipiteitä, jotta ei menisi yksipuoliseksi kehumiseksi. Puhelin on siis S3 4G, ja käyttöjärjestelmänä cyanogenmod 11:n nightly (22092014). Kuten on selväksi tullut tälle, puhelimelle ei ole kuin näitä kehithsversioita tarjolla, siksi ei ole käytössä Stablea. Aloitetaan hyvistä puolista: puhelin tosiaan nopeutui hieman ja turha bloatware katosi. Esteettisesti puhelin myös näyttää paremmalta. Kaiken kaikkiaan cm11 tarjoaa mukavan ja puhtaan android-kokemuksen. Mutta mutta.. Myös Cyanogenmodin ikävät puolet ovat jälleen läsnä. Akunkesto on samaa luokkaa kuin umpisurkealla Samsungin omalla 4.3-päivityksellä. Puhelimen oma kaiutin on hyvin vaimea musiikkia kuunnellessa, ja se häiritsee myös puhelujen aikana. Ruudun kirkkaus ei säädä myöskään yhtä matalalle kuin alkuperäisellä käyttöjärjestelmällä. Kaiken kaikkiaan tuntuu, että cm11:n optimointi tälle raudalle on keskeneräistä.

      Onneksi nämä ovat edelleen (kuten Cyanogenmodin kanssa aina ennenkin) kernelistä riippuvia ongelmia. Cyanogenmodin vakiokernel ei vain toimi tämän puhelimen kanssa, ja minusta tuntuu, että panostus onkin Jenkeissä ja Snapdragon-piirejä käyttävissä puhelimissa. Kyseiselle puhelimelle ja käyttöjärjestelmälle löytyy kuitenkin vaihtoehtoinen Boeffla-kernel, jonka asentaminen ratkaisee kaikki ylläolevat ongelmat. Tämä kernel tarjoaa asetusvalikon, josta voi valita paremman cpu-governorin, säätää ääniasetukset paremmiksi, asettaa näytön toimimaan niinkuin sen pitää ja paljon muuta.

      Summa summarum, pelkkä Cyanogenmodin asentaminen rampauttaa puhelimen, mutta oikealla kernelillä siitä saa erittäin hyvän.

      • mites vlc

        Voisko kokeilla vlc betaa, siinä on videoita katsellessa sellainen juttu, että vasemmalla voi sormella säätää ruudun kirkkautta ja oikealla puolella sormella säätää äänen voimakkuutta. Tuli vaan mieleen.


      • Pepe

        Olen ihan samaa mieltä, että täysin ongelmaton Cyanogenmod ei ole. Itsellä nyt käytössä S3 4G nigthly 20140926 johon päivitin eilen. Kamerasofta ei ole niin hyvä Samsungin alkuperäinen. Akkukestoa pidän kyllä selkeästi parempana, alkuperäisellä softalla puhelin sammui usein kesken päivän akun loppumisen vuoksi. Cm:llä näin ei ole käynyt.

        Hyvä puoli CM:ssä on, että uusi käyttöjärjestelmäversio tulee päivitettäväksi lähes joka päivä. Eli jos on merkittäviä bugeja niin korjaus tulee todennäköisesti hyvin pian.

        Kokonaisuudessaan olen edelleen hyvin tyytyväinen siirtymiseen CM:iin.


    • Google Play on täynnä kamerasovelluksia joten sitä en laskisi huonoihin puoliin.

      • huomannut

        Ei siellä oo mitään joka päihittäis Sampan kamerasovelluksen


    • On moniakin.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1515
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1102
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1035
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      991
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      990
    Aihe