Hartia ja niskavaivat

Tiina94

Olen kärsinyt jumiutuneista hartoista yli vuoden. En välittänyt niistä kun jännityspäänsärky meni vähällä määrällä buranaa ohitse. Nyt viimeiset 3kk ovat olleet pahempia ja olen alkanut ''hoitaa'' niitä. Käyn sauvakävelyllä 2-3krt viikossa ja pyrin venyttelemään. Istun koneella paljon (teen sitä työkseni) joten koneella menee päivittäin 8 tuntia ellei pitempäänkin. Kävin pari kertaa tavallisella hierojalla mutta ei ollut apua. Käytän myös magnesium suihketta 3-4krt päivässä mikä rauhoittaa. Olin pari viikkoa lomalla ja hartiat olivat heti paremmassa kunnossa, mutta kun palasin töihin niin vaivat palasivat.

Antakaa vinkkejä, neuvoja ym.. Millä saisin hartiat ja niskan kuntoon?! Päänsärkyä on iltaisin ja joskus niin paha että pitää vaan odottaa lääkkeen vaikutusta. Syön 1-2 kokonaista buranaa (400) viikossa. Joskus tosin on hyviä hetkiä että menee 3-4pv ettei tarvitse lääkettä ottaa. Olen miettinyt osteopaattia, lääkärissä käyntiä ja painojen nostoa että saisi lihakset parempaan kuntoon.

132

8042

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niskaliisa

      Minä olen saanut apua Napropaatin käsittelystä. He osaavat avata lukkoja ja tietävät missä mättää. :)

      • just saying

        NaprApaatti...


      • Ön kipyjä
        just saying kirjoitti:

        NaprApaatti...

        Kyl kipyjä ön käikenläisiä. Niihin ön eriläisiä höitökeinöjä.


      • Ön, ön...
        Ön kipyjä kirjoitti:

        Kyl kipyjä ön käikenläisiä. Niihin ön eriläisiä höitökeinöjä.

        Niin ön. Mylläkin ön.


      • äpyä pöjälle
        Ön kipyjä kirjoitti:

        Kyl kipyjä ön käikenläisiä. Niihin ön eriläisiä höitökeinöjä.

        Hei käikki.
        Pyydän änteeksi henkisesti täsäpäinöttömän jä jälkeenjääneen häirikköpöikäni vyöksi.hänen kirjöityksiään ei sää ottaa väkävästi.ölemme häkeneet ämmättiäpyä,myttä tylöksettä.käytös ön kyylemä kötöä öpitty!änteeksi vielä kerrän!


      • pääkkösiäköhän
        Ön kipyjä kirjoitti:

        Kyl kipyjä ön käikenläisiä. Niihin ön eriläisiä höitökeinöjä.

        hahhaa..öönhän niitä püöskäreitä lääkäreitä jös hälyää mennä äjöissä(oli niin ikävä "ääkkösiä",nyt pvä pelastettu..sori ku lainasin sun "hälyää",se on huvittava sana..)


      • Miten on?????
        äpyä pöjälle kirjoitti:

        Hei käikki.
        Pyydän änteeksi henkisesti täsäpäinöttömän jä jälkeenjääneen häirikköpöikäni vyöksi.hänen kirjöityksiään ei sää ottaa väkävästi.ölemme häkeneet ämmättiäpyä,myttä tylöksettä.käytös ön kyylemä kötöä öpitty!änteeksi vielä kerrän!

        Hei sinusta valitettiin jö tuöllä toisessa ketjussa ja porukka oli jo ihan räjähdyksen partaalla. Nyt vielä yrität saada lisää kärsijöitä kun meinaan ihan revetä naurusta noitten sun juttujesi takia. Että oot energinen! Joka ketjussa ötät niin pähyksesti käntää. Kirjoitteletko noita ihan vakavalla naamalla vai meinaatko itsekin tikahtua nauruun?


    • hiihto on hyväksi

      Onko työtilasi mielestäsi hyvä ergonomialtaan? Jos ei ole, niin työpaikan ergonomia kannattaa laittaa kuntoon.

      Naprapaatti voi olla hyvä aloitus.

      Vaihtoehto naprapaatille on viikon särkylääkekuuri eli särkylääke kolme kertaa päivässä. Sinä tosin olet kiusannut elimistöäsi jo pitkään särkylääkkeillä, eivätkä ne ole tarkoitettu jatkuvaan käyttöön kuin lääkärin määräyksestä. On kuitenkin parempi ottaa silloin tällöin kunnon kuuri kuin jatkuva kitkuttelu.

      Naprapaatin jälkeen aloitat lihaskuntoharjoittelun. Siihen käy kuntosali, bodypump, kahvakuula ja jumppa, jossa käytetään erilaisia painoja. Työterveydestä voivat auttaa sopivan kunto-ohjelman pariin, samoin hyvässä työergonomiassa ja taukoliikunnassa. Tietokoneella työskentelevän on jumpattava vähintään joka tunti.

      Mikään ei korvaa liikuntaa, kun haluat pitää lihaksesi kunnossa. Rentoutuminen kannattaa myös opetella.

      • apulöytyi

        Minun niskani parani vasta laserakupuktiolla, kävin lääkärit ja hieroja ilman parantavaa tulosta


    • 4+4

      Millä saisin hartiat ja niskan kuntoon?

      Vaihtamalla työtä.

      Liikkumalla ja lihashuollolla.

      Hierojalla täytyy käydä 10-15 kertaa enenkuin hartiat ovat vetreät.

      • sulkap.kuningas

        sulkapallo,lentopallo,oikealla tekniikalla uiminen,kuntonyrkkeily..


    • Eerika94

      Ei niitä saa kuntoon, se vaan ajan myötä pahenee.
      Kylmägeelistä on hetkellistä apua.
      Itse olen kärsinyt päivittäin samasta vaivasta 15-vuotiaasta asti.
      Minulla ei buranat sunmuutkaan enää auta, niin pahaksi jo mennyt.
      Kipu ja tuska on jatkuvaa, eikä sille mitään voi.
      Lääkäritkään eivät ota sitä tosissaan, vaan neuvovat jatkamaan buranan syöntiä.
      5 vuotta tässä on jo napsittu vähintään 600mg buranaa joka päivä..
      Vatsahaavaa odotellessa...

      • oma apu paras apu

        Säännöllinen liikunta useampi kerta viikossa, kuntosali tavaksi, taukojumppaa useampi krt päivässä, hierojalle säännöllisesti.


      • AlfMelmac

        Niin ja näin Buranalla. Tuttu söi Buranaa vuoden kolme kertaa päivässä annostuksella selkävaivojen takia. Tulehduskipulääke ja suoli alkoi vuotaa verta eli ohentaa suolen seinämää vähemmän kuin Marevan eri vaivaan. Eli ei pitkäaikaiseen kättöön. Työssä pitää pitää taukojumppaa ja ennen kaikkea työtasojen korkeudet, hyvä tuoli. Työpaikan työterveyshuollon kautta (jos sellainen on) keskustella asiasta. Yleislääkäri jossain terveyskeskuksessa tms. ei tiedä työpaikan olosuhteita.


      • hoitoalalla oleva

        Jos syö jatkuvaan samoja särkylääkkeitä, niiden teho laskee. Tulee tavallaan immuuniksi... ja vatsa-parka on todella kovilla.
        Nyt vaan pitää tehdä itse töitä lihasten kunnon kohentamiseksi, ei särkylääkkeet ole kuin hetken apu!


      • Hoitoalalla???
        hoitoalalla oleva kirjoitti:

        Jos syö jatkuvaan samoja särkylääkkeitä, niiden teho laskee. Tulee tavallaan immuuniksi... ja vatsa-parka on todella kovilla.
        Nyt vaan pitää tehdä itse töitä lihasten kunnon kohentamiseksi, ei särkylääkkeet ole kuin hetken apu!

        Tarkoitat varmaan, että toleranssi kasvaa. Ei särkylääkkeille nyt sentään immuuneiksi tulla...


      • mek

        Oletko käynyt kiropraksitokolla tai jollain muulla ammattilaisella joka ottaa nikamalukot pois tai jos ei auta niin on joku hermo tai joku muuvikä siellä nikamissä.


    • kokeillut

      Käy lääkärillä ja pyydä sirdalud resepti sillä pääsee hyvään alkuun.

      • jopas nyt

        Ai masennuslääkettä suosittelet pään- ja lihassärkyyn ?


      • Jopas nyt itsellesi!
        jopas nyt kirjoitti:

        Ai masennuslääkettä suosittelet pään- ja lihassärkyyn ?

        Miten niin masennuslääke??? Se on lihasrelaksantti eikä mikään masennuslääke. Mulla on määrätty sitä kovien selkäsärkyjen aiheuttamiin jumeihin. Lääke toimii hyvin, mutta se on tarkoitettu lyhytaikaiseksi hoitomuodoksi.


      • no justiinsa
        jopas nyt kirjoitti:

        Ai masennuslääkettä suosittelet pään- ja lihassärkyyn ?

        sirdalud on relaxantti joka vaikuttaa lihasten jännitykseen.. eikai se mikään masennuslääke ole??


      • HALOO!
        no justiinsa kirjoitti:

        sirdalud on relaxantti joka vaikuttaa lihasten jännitykseen.. eikai se mikään masennuslääke ole??

        Juuri näin. Kuka urpo väittää Sirdaludia masennuslääkkeeksi? Yleisimmin käytetty lihasrelaksantti eikä todellakaan mikään masennuslääke...


      • ...

        Mä kans suosittelisin lääkärillä käyntiä. Varmaan saisit Sirdaludeja (ei sitä Buranaa kannata syödä) ja lähetteen fysioterapeutille, joka osaisi yksilöllisesti auttaa juuri sinua.


      • voi v**u
        Jopas nyt itsellesi! kirjoitti:

        Miten niin masennuslääke??? Se on lihasrelaksantti eikä mikään masennuslääke. Mulla on määrätty sitä kovien selkäsärkyjen aiheuttamiin jumeihin. Lääke toimii hyvin, mutta se on tarkoitettu lyhytaikaiseksi hoitomuodoksi.

        "Sirdalud -tabletteja ja Sirdalud Retard -depotkapseleita käytetään

        neurologisista häiriöistä johtuvaan lihasten jäykkyyden hoitoon,

        esim. multippeliskleroosissa, kroonisessa myelopatiassa, selkärangan degeneratiivisissa sairauksissa, aivohalvauksessa ja CP-oireyhtymässä."

        Eikö tuo ole jo sairasta, oikeasti sairaiden ihmisten lääkettä tuollaiseen vaivaan, joka paranee liikkumalla ja työasentoa vaihtamalla JUODA pitää istuessakin, tarpeeksi.


      • Huokaus...
        voi v**u kirjoitti:

        "Sirdalud -tabletteja ja Sirdalud Retard -depotkapseleita käytetään

        neurologisista häiriöistä johtuvaan lihasten jäykkyyden hoitoon,

        esim. multippeliskleroosissa, kroonisessa myelopatiassa, selkärangan degeneratiivisissa sairauksissa, aivohalvauksessa ja CP-oireyhtymässä."

        Eikö tuo ole jo sairasta, oikeasti sairaiden ihmisten lääkettä tuollaiseen vaivaan, joka paranee liikkumalla ja työasentoa vaihtamalla JUODA pitää istuessakin, tarpeeksi.

        Niitä käytetään ihan normaaleihin lihasjännitystiloihin. Luepa tuoteseloste! Minullakin on Sirdaludia määrätty niskahartiaseudun kipuun kuten monella muullakin. Tuossa kirjoituksessasi on nyt vain pieni osa siitä mihin ja mistä johtuvista sitä käytetään. Joku huutelee täällä, että se olisi masennuslääke, toinen taas väittää sen olevan sairasta...


      • miettikääs nyt
        Huokaus... kirjoitti:

        Niitä käytetään ihan normaaleihin lihasjännitystiloihin. Luepa tuoteseloste! Minullakin on Sirdaludia määrätty niskahartiaseudun kipuun kuten monella muullakin. Tuossa kirjoituksessasi on nyt vain pieni osa siitä mihin ja mistä johtuvista sitä käytetään. Joku huutelee täällä, että se olisi masennuslääke, toinen taas väittää sen olevan sairasta...

        Mutta kannattaa miettiä, miltä todella tuntuisi esim. ms-tauti, siihen kun ei mikään auta, ja sitten halutaan lääkkeitä vaivoihin, johon auttaa pienet asiat, esim. oma istumatyyli, ergonomia jne.


    • tsemiä matkaan

      Kokeilepa urheiluhierojaa mutta yksi kerta ei varmaan vielä kesää tee. Min. 3xsarja.
      Buranasta saat vatsahaavan ennen pitkää. Hae lääkäriltä resepti pitkäaikaiskäyttöön soveltuvasta särkylääkkeestä. Saattaa suositella fysioterapiaa, sittenhän näet kumpi sinua auttaa, fyssari vai hieroja.
      Joskus tarvitaan vatsansuojalääke jos vatsa ei troppeja kestä.

      • ihfibilakscn

        Mahtaako löytää urheiluhierojan jonka käsittelystä on apua. Ettei vain käy niin että rusikoi vana pahempaan kuntoon?


    • käsipainot

      ota 1,5 tai 3 kilon käsipainot,mene lattialle selälleen suoraksi makaamaan.Pään alla ei saa olla tyynyjä .Pyöörittele painoja mielesi mukaan sivuilla,päänpäällä,vartalon suuntaisesti aivan oman tuntosi mukaan 10-15 minuuttia useampana päivänä.Ja heti jos tuntuu että hartiat menee jumiin.Minulla auttaa tuo jumppa.

    • ps.sama

      Vielä lisään ,tee tämä jumppa suorilla käsillä.

    • Jännitysniska

      Itselläni on ollut noin vuoden verran sama tilanne. Vähän yli kuukausi sitten lähdin reippaalle lenkille ja lenkin jälkeen en sitten sängystä enään päässyt ylös. Tuli niin järkyttävä päänsärky,että en voinut syödä mitään ja oksensin. Jouduin sairaalaan useammaksi päiväksi kivun takia. Sairaalassakaan ei päänsärkyä saatu pois. Syy oli hartiat ja niskat niin jumissa. Olen nyt päivittäin kärsinyt päänsärystä yli kuukauden. Nyt kuitenkin pystyn jo liikkumaan kotona ja lyhyitä matkoja. Olen käynyt fyssarilla jo 8 kertaa ja kuntosalilla kevyillä painoilla. Suosittelen,että hoidat nyt niskat kuntoon ennen ,kuin tilanteesi tulee pahemmaksi. Minullekkin sanottiin,että oli vaan ajan kysymys milloin niskat lyö itsensä ihan lukkoon. Eli ohjeeksi kotijumppaa päivittäin,sali pari kertaa viikko ja fyssaria ainakin kaksi kertaa kuussa. Itse olen nyt myös käynyt LPG hieronnassa. Siinä huomaan heti eron jo muutaman käynnin jälkeen. Zemppiä

      • kiinnostaaa

        Mitä tuo LPG-hieronta on. Tehdäänkö se koneella vai hierotaanko käsin?


      • Puolueeton 1

        Monen vuoden raskaiden nosteleminen piti lihakset kunnossa,mutta kulutti nivelet.Painon-nostajilla on surkea tulevaisuus myöhemmin ikääntyessään.Niskakivut menivät yli "särkylukemien".Tulehdus oli ensiksi saatava pois.Siihen auttoi "Ipuprufin",jonka jälkeen oli keskityttävä välttämään joitakin ruokalajeja,kuten "sillisalaatteja,happoisia sitruunalla maustettuja ruokia,sekä alkohoolin käyttöä.Ruokavalio on kovin yksilöllistä,joka ei sovi kaikille.Punaisen lihan syömisen vähentäminen helpotti paljon.Kaikkein pahimmat säryt sain "Sokerista".Makeiset ja kakut pois,niin jo alkaa särkykin hävitä.Lääkkeiden käyttö myrkyttää kropan lopullisesti ! Tyynyjen asento helpottaa niskakipuun,sekä päänsärkyyn.Kolmen tyynyn asetelma toimii itslleni parhaiten.Kiilamainen asetelma,selän alta hitaaseen nousuun pään alle on aivan "taivaallinen asetelma".Lääkärissä käymiset loppuivat siihen.Onnea kokeiluun.


    • mek

      EI muuta kun punttisalille ja monipuolisia liikkeeitä hartioille ja kun olet pienillä painoilla aloittanut niin lisäät rasitusta parin kuukauden päästä niin helpottaa. Itsellä ei onneksi mitään jumittumia ole mutta jos ei urheile tai tee punttitreenejä niin veltto ja jumi olo tulee. Käsien pyöritykse ja venyttelyt auttavat ja nikämien manipulaatio auttaa kanssa aika hyvin kun kaikki nikamajumit saadaan auki.

    • Lähtöpaino 110 kg

      Itse vaihdoin perinteiset kävelysauvat jousitettuihin ja vastuksilla varustettuun malliin. Eron huomasi ja säryt hellittivät, mutta eivät poistuneet. Itse otan hierontakuurin vähintään 5 x perätysten ja tämän jälkeen on 1-2 kk:tta hyvää aikaa. Myös uimahallissa käynti helpottaa särkytilaa.

      Hierontojen välissä olen käyttänyt hierontavyötä, joka auttaa myös alaselkään. Nyt investoin shiatsu hierontatuoliin, jota odotan saapuvaksi perin päivän sisällä.

      Nivelrikon takia syön parasetamolia 1 g tabletteja 2 - 3 kpl päivittäin.

    • korjaus

      jatkuva niska ja hartia kireys kielii kehon epätaso painosta. kannattaa mennä jäsenkorjakseen joka tarkistaa mitta suhteet.

    • Ostin tuollaisen shiatsu hieromalaitteen, joka asetetaan harteille. siinä on lämmitystoiminto joka on tärkeä elementti, jos haluaa rentoutua. sillä hierotaan niska- hartiaseutua ja se toimii minulla hyvin. niitä saa ainakin kärkkäiseltä. hinta oli alta 100 euroa. minulla tämä laite auttaa myös jännityspäänsäryn poistamiseen, koska se johtuu niska-hartiaseudun jumiutumisesta.

      lääkkeiden syöminen on vähentynyt olemattomiin.

      olen myös korjannut RYHTIÄ istuessani, esim tietokoneen ääressä. hyvä ryhti on tärkeä, niin kävellessä kuin paikoillaan ollessakin. näihin kikkoihin olen painottanut ja nämä on toiminut hyvin...

      • liikuntakin auttaa


    • sport man

      kavitko vain kerran vai kahdesti hierojalla? kokeile urheiluhieroja koulun opettajan hierontaa ensin. eli varaat ajan hierojakoulun opettajalle, jos mahdollista. toki on kalliimpi noin. mutta tuloskin nakyy, jos sinun lihaksiin voi hieronnalla saada apua.

      voit kokeilla kanssa akupunktiota, mutta tuossakin sellainen jolla vuosien kokemus. esim Kiinalaiseen akupunktioon kouluttautunut henkilo.

      • ompe

        Itselläni sain apua akupunktio hoito,yulan niu nimela, hän auta erillaisissa vaivoissa perinteisen kiinalaisen lääketieten ja hoitomuotojen avula,hänelä on työkokemus vuodesta 1976, http://kiinalainenhoito.fi/


    • apu on lähellä
    • tämä auttoi

      Käy hammaslääkärissä, saatat narsutella hampaitasi yöllä ja siihen auttaa purentakisko, jonka teknikko tekee. Omat niska-hartiaseutuni kivut loppuivat, kun aloin nukkua kisko suussa!

      • Amanda44

        Aloittajan päänsärky on iltaisin, narskuttajalla usein heti aamusta. Toki ei siltikään ole pois luettu..


    • Kurilla kuntoon

      Hei,

      hartiasärky ikävä vaiva.

      Keittiöparantaja lähestyy vaivoja kertomuksesi kautta.

      Olit lomalla ja vaivat väheni. Mitä et silloin tehnyt? Et ainakaan istunut koneella oletettu hiiri kädessä. Miten mahtoi olla sauvakävelyn laita?

      Kokeilu: työsä pidät pienen jumppahetken aina 45 min välein ja se työasento pitää tsekata, onko ranne ja kyynärvarsi missä asennossa eli minkä varassa kätesi on jne. Kuona pitää saada hartianseudulta liikkeelle helpoilla liikkeillä.
      Esim. hartiat ylös alas rentoina.

      Sauvakävelyllä kandee miettiä miten sauvoja käyttää. Esim. ei liian edessä, jolloin hartiaseutu ottaa kannattelujännityksen vastaan.

      Oma diagnoosini on: työperäistä

      Flow voi helposti vallata ja silloin helposti antaa ns. huonojen käytäntöjen viedä työasennon huonoksi.

      Sun pitää kuitenkin olla itsellesi kurinalainen, vaikka kuinka olisi paljon duunia.

      Saikulla ei ainakaan voi tehdä hommia.

      Toivottavasti jännitys helpottaa.

    • Apua saanut

      Seiso lattialla ja pyöritä yhtäkättä kerralla 30 kertaa taaksepäin eteenpäin ei tarvitse pyörittää ja rauhallisesti venytämällä,laita pehmeätyyny selän alle päänalta tyyny pois ja sen verrran korkee et se venytys tuntuu ei sauvakävelyä kaikki hartia,käsi ja selkälihakset jännittyy rento kävely ilman sauvoja,3 kertaa käsin pyöritystä päivässä aamulla,päivällä ja illalla tyyny selän alle viimeistään nukkumaan mennessä vähintään puolituntia mut voi siihen nukahtaakin ei haitaa tekee hyvää,tämä kaikki pitäis tehdä kuukauden ajan.On yksi hoitaja suomessa joka voi hoitaa hartias kuntoon mut tässä sitä ei voi mainnostaahoitaja on pohjoispuolella Oulua.

      • näprääjä

        Vau, tässä on buranamielenvastaiselle mielelleni sopivat ohjeet! Just tuo TAAKSEPÄIN pyöritys tuntuu hyvältä, ja illalla aion kokeilla tyynytemppua. Ihmeidentekijä-hieroja kiinnostais kovasti, arvais vain millä haulla hän löytyy... Aikoinaan kävin Nivalan papalla käsittelyssä, ja hän todella paransi minut pahoista pinteistä, joille lääkärit vain hymähtelivät: 'Vaiva saattaa parantua parissa kuukaudessa, tai voi jäädä pysyväksi...'
        Monenlaista fysikaalia olen saanut jo 70-luvulta lähtien. Istumatyötä 15-65v aina vaihdellen kulloisenkin työtilanteen mukaan. Nyt ikäimmeisenä pitäisi naattia elämästä ilman selkäjumeja - mutta tää näpyttelylaite on vallannut tilaa ja aikaa itselleen. Uusia kremppoja ilmaantuu selkään ja jalkoihin. Yhä mietin sitä pohjoisen hierojaa, haluaisin ainakin saada puhelinneuvontaa häneltä.


      • yks monesta....

        voi täällä muutkin laittavat nimejä ja numeroita ....minäkin olisin kiinnostunut jo viitsisit kertoa edes nimen....monelta apua yrittänyt hakea mtten vieläkään hyvää löytänyt::( kiitti


    • Hyvää päivän jatkoa

      Lääkehoitoa aluksi, mutta pitkässä juoksussa työasento pitää tsekata tosi tarkkaan. Onko selkä-, hartia.- ja niskanseutusi ryhti työasennossa sellainen, että jännitystä ei synny. Siis hyvä ryhti, selkä rennosti oikeassaasennossa, hartiat auki ja olkapäät ja pää rennosti hartioiden varassa.Vaikka pidin aikoinaan omaa ryhtiäni hyvänä, niin parannettavaa löytyi.

      Minulle myös tuossa akuutissa tilanteessa sauvakävely ja kuntosali olivat "myrkkyä". Vain koko kehon rentoutus oli tosi hyväksi, siis koko vartalon rentoutus. Samoin hieronnassa atuttoi vain koko vartalon hieronta. Hierojan selitys oli, että kun joku osa kehosta on jännittynyt, niin se vaikuttaa kehon kaikkiin lihaksiin, kun ne yrittävät kompensoida tuota jähmettynyttä lihasryhmää. Eli hierontaa koko keholle.

      Kun tuo alkutilanne on saatu kuntoon, nin sen jälkeen täytyy tietysti huolehtia hyvästä työasennosta, koko kehon rentoutuskesta ja mtyös vuoteen patjat ja tyynyt pitää tsekata, että antavat kehon rentoutua yön aikana. SAuvakävelyä kannattaa harkita, itselläni toimii paremminkin sellainen hartiat ja kaularangan renotuttava hölkkä. Jos viikkoon kahteen ei käy hölkkähikilenkillä, niin niska ja selkä kipeytyy.

      Voimia kestää akuutti kipu ja toivon mukaan läydät ja löydätte keinot, jotka auttavat ja joista voi itse huolehtia.

      • Oyuesta

        "itselläni toimii paremminkin sellainen hartiat ja kaularangan renotuttava hölkkä."

        Millaista tuo hölkkä on, joka rentouttaa hartioita ja kaularankaa? Minulla meni ainakin kahta kauheammin jumiin =)


    • !!!

      sauvat pois kävelyltä, ellet todella hallitse niiden käyttöä.

    • Kunnon tutkimus!

      Kunnon tutkimus kaularangan ja kudosten tilanteesta on kaiken perusta!
      Minulla oli paha tilanne ja lääkärit vähättelivät oireitani.
      Kun sitten loppujen lopuksi alue tutkittiin, sieltä löytyi hermojuurivaurio, joka selitti oireet.
      Osaan nyt hoitaa ongelmaa niin, että tilanne ei ole enään tuskainen.

    • fhfhfc

      Itse olen paljon vähemmän koneella kuin sinä ja vaivanikin taitavat olla vähäisempiä, mutta itselleni on auttanut...
      - alkoholipitoisten yrtti"tinkstuurojen" levitys koko niska-hartiaseudulle. Hartioiden valelu ei auttanut juuri lainkaan, kun ongelmaalueet ovat ihan niskarangan ja kallon liittymäkohdan luona. En aluksi edes tajunnut todellista ongelmakohtaa ja siksi mikään ei tuntunut tepsivän... alkoholi rentouttaa myös ulkoisesti käytettynä ;)
      - hieronta, tämä tosin auttaa vain usein ja säännöllisesti hoidettuna. Itse aloin huomata MITÄÄN eroa vasta puolenkymmenen käynnin jälkeen (1 krt/vko). Lihasjumien avaamisessa voi tosiaan mennä kuukausia.
      - juokseminen. Tämäkään ei auttanut kuin vasta kuukauden päivittäisen 30 min hölkkäilyn jälkeen, mutta sitten vasta alkoikin tuntua! Juostessa kädet hölskyvät kropan sivuilla ja vuorotellen rentouttavat ja jännittävät niska-hartiaseutua. Tunsin pieniä, napsahtavia kivunvälähdyksiä, kun iänikuiset lihasjumit alkoivat pikkuhiljaa aueta :D

      Nämä auttoivat minulla, mutta ongelmasi kuulostavat jo sen verran pahoilta, etten tiedä, olisiko näistä apua...

    • minulla on ollut sama ongelma jo vuosia. keppijumppa on todella hyvää! ja sitten pitää tietysti ajatella ergonomiaa töissä. esim satulaistuin, jonka voi laittaa konttorituolin päälle, on hyvä investointi! humantoolilla on ainakin sellaisia.

    • kansanterveys

      Lopeta se jatkuva tietokoneen ääressä istuminen. Tietokonekulttuurin luojat eivät todellakaan ymmärtäneet sitä mihin liika istuminen johtaa.
      Seuraava yleinen vaiva tulee tietokoneen ja älypuhelimen näytön jatkuvasta sormella tökkimisestä.
      Ja mitähän ne silmätkään tykkää jatkuvasta näytön tuijottamisesta.

    • Vanha jumppari

      Yksi tunti ryhmässä vedettyä keppijumppaa viikossa on tehokas apu.

    • TiuHtitar

      Työterveyshuoltoon, sairaslomaa aluksi ja viikon tehokas lääkekuuuri; tulehdus ja kipu pienemmäksi. Sen jälkeen vasta eheyttävää liikuntaa. Aloitus kevyesti itseään kuunnellen. Uintia tai vesijuoksua, kuminauhajumppaa tai keppijumppaa.. Tärkeintä on tietää oikeat liikkeet ja tehdä ne oikein. Työterveyshuollon kautta fysioterapeutilta saat ohjeet.
      Vaadi saada sähkösäätöinen työpöytä, ja käytä pöydän ja työtuolin vaihdeltavia ominaisuuksia päivän aikana. Seiso ja työskentele osa työpäivästä Taukojumppaa työn ohessa.
      Akupunktio, hieronta ja kiropraktia tukee paranemista ja jokainen voi kokeilla mikä itselle tuntuu kaikkein parhaimmalta.

      Yksinkertaistettuna: ensin kipu ja turotus pois ja sitten vasta muuta!

    • kettu 88

      VENYTTELE JOKA ILTA,ainoa konsti mikä siihen auttaa.Maailman eniten hierotut lihakset niska hartiaseutu,venyttely paras tapa.

      • verenkierto

        Venyttely ei usein auta, koska ongelmana on fasciatason kiinnikkeisyys-


    • Paras tapa joka itselläni on toiminut on Nyrkkeilysäkki, 2x ja kivut poissa.
      , Opettele lyömään siten että käsi ojentuu juus´ri ennen kuin osuu säkkiin ja lihaksissa pikkuisen tärähtää.
      Älä säre rannettasi !

    • Niin ja opettele käyttämään hiirtä vasemmalla kädellä, 1-päivä riittää opetteluun.

    • flkjflskdfjslkdfj

      kiropraktikkokin voi auttaa

    • Oyeusta

      Moi. Istumatyö on myrkkyä mainitsemillesi kehonosille. En tiedä tuosta sauvakävelynkään vaikutuksesta, minusta ainakin se saattaisi jopa jumittaa niitä vielä enemmän. Ei tosin ole siitä kokemusta.

      Millaisella tyynyllä nukut? Onko ruoto suorassa kylkiasennossa nukkuessasi? Nukutko paljon vastallasi? Silloin kaula on ainakin pahasti kierteellä.

      Käytätkö olkalaukkua? Sekin vetää kieroon niska-hartialinjaa.

      Minä ehdottaisin maltillista kuntosaliharjoittelua lihaksiston vahvistamiseksi. Erityisesti ylätalja ja muut ylävartalolihakset, joka vahvistaa niin rinta- että hartiapuolta. Hartialihaksilla on aikamoinen työ meillä istumatyötä tekevillä kannatella erityisesti olka-lapa seudun painavia osia. Aikaa myöten kummalliset särkyoireet alkavat myös kaulapuolella, kun isot lihakset menevät poissa pelistä..:(

    • verenkierto

      Stressi ja vähäinen liikunta sulkee mikroverisuonia, jolloin happi ei pääse kapilaaritasolle luovuttamaan happimolekyyliä soluille. Ilman happea solu ei pysty tuottamaan energiaa ja myös happojen poistuminen heikentyy, Eli hapot jäävät kudoksiin ja aiheuttavat sitten kipua.
      Stressin hallinta on tärkeää...esim. meditaatio tai sitten astangajooga auttavat usein.
      Myös ravinnolla on suuri merkitys. Esim. itse käytän ProARgi9 joka lisää typpioksidin määrää verisuonissa. Typpioksidi sitten rentouttaa verisuonet ja enemmän verta ja happea pääsee eteenpäin verisuonistossa. Toinen keino on Bemer-verisuoniterapialaite, jonka avulla autetaan mikroverisuonten omaa säätelyä toimimaan paremmin(mikroverisuonet laajenevat ja supistuvat 3-5 kertaa minuutissa normaalisti. Stressitilassa osa mikroverisuonista supistuvat.

    • Konttorirotta

      Itse sain avun kuntonyrkkeilystä.
      Toimii loistavasti ja on hauskaa.

    • Omia kokemuksia

      Hei, näköjään vastauksia on jo tullutkin ja omat neuvot ovat osittain jos kerrottuja, mutta tässäpä vielä kertaalleen omien kokemusten kautta opittuja ohjeita.

      Mainitset tekeväsi paljon istumatyötä, joten se on asia johon kannattaisi nyt ensimmäiseksi pureutua. Istut siis koneella työn vuoksi työpaikalla, vai kotona? Mikäli työterveys on käytössä, ole yhteydessä ensimmäiseksi sinne.
      Työterveyden kautta on mahdollista saada ergonomian tarkastusta.
      Mikäli ergonomian tarkastus on jo tehty, tai siitä ei ole ollut apua voit lähteä työterveyden kautta yrittelemään esim. satulatuolin ja sähköpöydän hankintaa. Noiden avulla voisit vaihdella asentoa ja tehdä töitä seisaaltaan. Välineet saatuasi pyydät sitten vielä ergonomian tarkastusta, jotta saat välineistä parhaan mahdollisen hyödyn irti. Työnantajalla on muuten mahdollisuus hakea olikohan nyt TE -keskuskukselta tukea välineiden hankintaan, mutta käsittääkseni se edellyttää, että ratkaisua ongelmiin ei ole löytynyt muuta kautta. Työterveydessä osaavat auttaa kyllä tuossakin asiassa.

      Kannattaa kiinittää myös huomiota missä asennoissa katselet vaikkapa telkkaria, käytätkö paljon älypuhelinta, tablettia, läppäriä sängyssä huonossa asennossa? Mikä on tyynyn ja patjan tilanne? Entä onko työpaikalla vetoisaa? Onko oireet aamuisin pahimmillaan vai miten?

      Sarjalippu 10x hierojalle/fysio/omt -fysioterapeutille voisi olla myös kokeilemisen arvoista. Työterveyden kautta kannattaa selvittää onko noitakin mahdollisuus saada työnantajan piikkiin, etenkin jos ongelmat ovat työperäisiä.
      Kannattaa kuitenkin muistaa, että pitkään jatkuneisiin ongelmiin harvemmin on ratkaisua sormia napsauttamalla, vaan nimenomaan hoitokertoja pitää olla enemmän kuin yksi tai kaksi. Hoidoistakaan ei välttämättä ole paljoa apua, jos itse ongelmien aiheuttajaa ei saada kitkettyä pois ja luulenpa, että kohdallasi se on istumatyö.

      Jos tilanne on oikein paha, kannattaa työpaikalla pyöritellä käsiä ja jumppailla 30min välein, ettei paikat pääse kramppaamaan.

    • piparminttuli

      Jos todella mikään ei ole auttanut, niin suosittelen menemään kynekolille. Naisilla alapäätulehdukset ja - sairaudet aiheuttavat monesti niska ja olkapää oireita. Kyseiset oireet useimmiten sotketaan lihasten jumittumiseen.

    • 4+7

      Minäkin kärsin kroonisista niska-hartiavaivoista pääosin istumatyön vuoksi. Minulla auttaa seuraavat asiat:

      Kunnon lepo, eli nukun tarpeeksi. Omistan myös tempurin muotoillun tyynyn, joka on ollut erittäin hyvä. En nuku enää vatsallani ollenkaan, mikä on vähentänyt vaivoja.

      Stressin vähentäminen ja eri rentoutustekniikat, kuten esim. piikkimatto. Osasyynä niskavaivoihin on ollut se, että puren toisinaan hampaita yöllä yhteen, joka taas on ihan täysin stressiperäistä. Rentoutuminen auttaa tuohon.

      Kuntosaliharjoittelu. Eikä millään pikkupainoilla treenaaminen, vaan ihan kunnon treeni vapailla painoilla. Voiman kasvattaminen on parantanut mm. kehon ryhtiä ja jaksan kantaa itseni paremmin. Näin (istuma)asento pysyy parempana, eikä hartiaseutu jännity niin paljon.

      Venyttely yms. muu kehonhuolto. Käyn noin kerran viikossa joogassa tai pilateksessa. Lisäksi putkirullailen muutaman kerran viikossa. Auttaa lievittämään kireyksiä esimerkiksi jaloissa ja pakaroissa, joiden kireydet voi vaikuttaa aina hartioissa asti.

      Ruokavalio. Minulle sopiva ruokavalio auttaa hallitsemaan stressiä ja vireystasoa, jolla on ollut aivan suora vaikutus kaikkiin edellä mainittuihin seikkoihin.

      Toivottavasti sait jotain vinkkejä kokemuksistani.

    • tarrasarr

      Niin ja vielä kaikkien hyvien neuvojen lisäksi, käy näkötarkastuksessa jos vaikka olisi näössä vikaa että jännittää niska- hartia aluetta sillä että näkisi paremmin :)

    • Mummeli Lapista

      Mulla on 36. vuosi menossa ns. istumatyössä, ja hartiat ovat hyvin harvoin jumissa. Aina, kun alkaa vähänkin tuntua jumiutumista, otan harjanvarren ja vääntelen ja kääntelen sitä selän takana ja pään yläpuolella jne, ja aina, kun käyn saunassa, 2-3 kertaa viikossa, makaan lauteilla ja nostan kädet pään yläpuolelle lötköttämään lauteita vasten, ja kyllä rinta ym. aukeaa. Kun kävelen, oikaisen aina ryhtini suoraksi.

    • Öylätti

      Ilmeisesti olet aika nuori, parikymppinen nimimerkistä päätellen. Aloita kunnon venyttelyt hierojan tai fysioterapeutin ohjeilla. Liitä niihin mm. rento ja vapaa riipunta tangosta sekä painojen tai painavien matkalaukkujen rento riiputus molemmista käsistä. Jos hierotat, etsi sellainen hieroja, joka osaa laukaista jännittyneet lihakset. YT Kari from the north

    • tft

      AKUPUNKTIO auttaa

      • Yksityiselle ortopedille tms.Sieltä lähete vaikka julkiselle puolelle fys.terapiaan tms.ja mielellään vielä yksi aika ortopedille.. Mutta pääasia että YKSITYINEN lääkäri tarkastaa ja antaa ohjeet,maksakoon mutta "maksaa itsensä takaisin",julkisen sektorin lääkärit mun kohdalla yritti lääkkeillä lakaista selkäkivut maton alle,8panacodia/pvä ym.lääkkeitä!!!!???!!!


    • hyvä vinkki.

      Sun täytyy treenata hartioita sekä epäkkäitä. Epäkkäitä treenaat kun otat käsipainot käteen ja nostelet olkapäitä korviin tyyliin, "en tiedä". Hartioita ja olkapäitä treenaat kun teet pystypunnerruksia. Ennen tekemistä kannattaa vielä googlesta katsoa tarkat ohjeet liikkeisiin, esim. raskaissa pystypunnerruksissa ei ole tapana laskea painoja alle korvien.

    • Konttorirotta

      Olen itsekkin kärsinyt vastaavista ongelmista puoli vuotta. Akuutissa vaiheessa särky oli, niin suurta että autolla ajaminenkin hirvitti. Aina kun istui päätä alkoi särkeä. Hierojalla on käyty kerran, joka aukaisi paikkoja. Lavat olivat niin jumissa, että niitä ei enään tuntunut. Niskaa kun liikkutteli, niin napina vaan kävi. Särkylääkkeitä en ole syönyt, mutta muita hoitokeinoja on kokeiltu. Keppijumppaa, kahvakuulaa ja karatea josta on oikeasti ollut nyt apua. Erikoistyynyyn sijoitin myös 140e ero siihen ja tavalliseen on kuin yöllä ja päivällä. Vittumainen vaiva siinä mielessä, että kaikki keskittyminen tahtoo mennä siihen päänsärkyyn.

      • Anonyymi

        Mikä tyyny?


    • Joopeee

      Lopeta ISTUMINEN! Seiso ja liiku vähintään puolet työpäivästä. Auttoi minulle krooniseen niska-hartia-jumitukseen. Mikään harjoittelu vapaa-ajalla ei riitä kompensoimaan 8h päivittäistä istumista.

    • Jäppäniska urhea

      Kaurangan röntgenkuvauksessa nähdään kuluneisuus. Jos sitä on, kipua on niin kauan kunnes kaularangan kipua aiheuttavan kohdan nivel jäykistyy. Sitten kipu loppuu kunnes siirtyy seuraavaan nikamaan ja kierre jatkuu, kunnes kaularanka pikkuhiljaa jäykistyy. Näin omalla kohdallani, 30 vuotta päätetyötä takana.

      Oireita voi helpottaa venyttelyllä n. kerran tunnissa, jolloin veri pääsee kiertämämään ja kevyellä liikunnalla. Kovat saliharjoitukset ovat hyväksi jos voimakkaasti harjoittelee muutakin kehoa. Tasapainossa lihakset pitää olla, muuten kipuja tulee lisää, kun toiset lihakset ovat heikompia kuin toiset, syntyy siis epätasapaino. Kaikki toimistotyöntekijät eivät jaksa treenata tasaisesti kaikkia lihaksia vuosien ajan.

      Jatkuva Buranan käyttö ei aiheuta suoranaista riippuvuutta. Mutta jos elimistö on tottunut säännöllisen buranaan, eikä sitä jostain syystä saa, se aiheuttaa päänsärkyä. Päänsärystä tulee jännistystä, joka taas aiheuttaa niskasärkyä.

      Itse olen päätynyt sietämään kivun. Sen kestän kun tutkimusten perusteella tiedän mistä kipu tulee, ja ymmärrän sen, eikä tarvitse miettiä syitä.

    • fewrgwrg

      hainrusto-vihersimpukka-inkivääri - kapseli ainakin itselläni helpottaa jatkuvassa käytössä niskan alueen kiputiloja jotka eivät johdu lihaksista. Syön myös magnesiumia päivittäin.
      Oikein pahaa niskan alueen lihasjumiin otan Norflexin ja 1G Panadolin -> jos silti jumittaa , otan vielä 15 mg Opamoxin.

    • ranka vika

      mulla sama vika ja nykyään puutumista käsissä ja niskassa,lääkärin tuomio oli kuluneisuus välilevyissä.mene kunnon lääkäriin ja älä anna ennen periksi kun olet saanut kunnon vastauksen ja kivut ovat poistuneet.

    • jgg75

      Voi, näistä on paljon kokemusta pitkällisten juttujen myötä. Kun vaan olisi mun varhaisnuoruudessa puhuttu ja silloin älytty, että johtuu tällaisista, mutta terveydenhuolto ja lääketiede kehittyy eikä silloin tajuttu tällaisia. Eihän työterveyshuoltoon edes kuulunut fyssareita.

      http://yle.fi/uutiset/fysioterapeutti_niska-_ja_hartiavaivoista_ala_venyttele/7096574

      Eli mulla (ja varmasti tuhansilla muilla) vaivat johtuu ryhtivirheistä ja muista virheasennoista. Mulla lista on pitkä, mutta mm. olkapäät on kääntyneet eteen, syvät lihakset ovat heikossa kunnossa (salitreeni ei tähän sinällään auta koska pääsääntöisesti ottaa pinnallisiin lihaksiin, vaan se itse asiassa pahensi sitten juttuja), lantio kääntynyt eteen jne. lista jatkuisi vielä, mutta tästä saa jo käsityksen. Ihmisen ryhtivirhe ja tuollaiset vaikuttavat niska/hartiaongelmiin. Vaikka venyttelisit puoli päivää ja kävisit joka viikko pari kertaa hierojalla, ne EIVÄT auta koska itse ongelma ei poistu, vaan esim. virheellisessa asennossa olevat olkapäät yms. ikään kuin syöttävät jumeja koko ajan lisää. Eli pitää poistaa se syy, mikä aiheuttaa jumeja.

      Suosittelen käyntiä osaavalla fysioterapeutilla, joka antaa sulle ohjeet. Mulla osa oireista poistui kuntosaliharjoittelulla, mutta osa pahensi sitä, koska syvät lihakset eivät olleet kondiksessa, jolloin osa kehoa vaurioitui. Korjaavat jutut ovat enemmän ns. jumppaliikkeitä ja rauhallisempaa kuin varsinainen tehokkaampi kuntosaliharjoittelu. Kuntosaliharjoittelulla voi saada vahinkoa aikaan esim. siten, että eteenpäin kääntyneitä olkapäitä ei huomioida, jolloin ne voivat kääntyä lisää eteenpäin, mm. kiristävät rintalihakset. Huom. kehonhuolto on TODELLA tärkeää eli älä unohda venyttelyjä KUNHAN saat ohjeet miten korjata kroppaa. Jos sulla nyt on sellaista vikaa, luultavasti on, koska juuri kukaan meistä ei kuulemma ole täydellinen fysiikaltaan. Monessa työssä asennot ovat yksipuolisia, teet sitten toimistotyötä tai fyysistä työtä. Konttorityössä etenkin olkapäät kääntyvät herkästi vuosien myötä eteenpäin.

      Fyssarin kartoitus itselläni maksoi sen 45 euroa (tunti), joten ihan hirveän kallista se ei ole. Ja jos olet töissä, niin tietysti sitten sieltä lääkäriltä saa lähetteen fysioterapeutille kuten meillä. Tosin itse menin sellaiselle, joka tiesi myös kilpa-/aktiiviurheilusta, oli mielestäni paljon enemmän perillä asioista ja hän vasta osasi neuvoa hyvin, paremmin kuin työfyssari.

      Ja tosiaan tuosta kuntosaliharjoittelusta, koska mun kroppa oli jo vinksallaan sinne tänne ennen aloitusta, niin sen kuntosalin myötä sain kropan vielä pahemmaksi. Pitää harjoittaa oikein, jotta heikot puolet vahvistuu eikä tule vammoja. Jos kroppa on ns. suorassa, niin ei pelkoa tällaisista.

    • iceq

      Rakastelua 2-3 kertaa viikossa noin 45min kerta eri asennoista niin paras rentouttaja, alussa voi esim lattialla pelkkä matto tai peitto alusena niin kyllä auttaa. auttaa myös selkäkipuihin,,, ala-selkään, päänsärkyyn ja ennen kaikkea mieleen.

    • niska sökönö

      todennäköisesti et saa pois millään,itse olen yrittänyt jo yli 10v,eipä mahda kukaan mitään,että näin ei ole minkään laista ammattilaista joka nuo poistaa,vaan kärsi helvetin moista kipua päivästä toiseen

      • wer3

        Väärin. Ortopedinen osteopaatti hoitaa homman, esim ko koulutuksen saanut urheiluhieroja.


      • Olet mummo väärässä. Kyllä etsivä löytää ja viisas tekee.

        Kirjasta : Timpan mietelauseet , takasivulta.


    • käsittämätönteho

      Itse sain vuosi sitten vastaavassa tilanteessa avun akupunktiosta. Käsittämätön teho.

    • Itselläni oli useiden kuukausien ajan niska- ja selkävaivoja, kunnes ostin 20 euron piikkimaton Honkong-tavaratalosta. Selkävaivat hävisivät jo ensimmäisen käyttökerran jälkeen, kannattaa kokeilla!

    • pime

      PILATES & MEDITAATIO
      Toimi mulla.

    • sandrags

      Niska- ja selkälihakset kuntoon. Näin minulta "hävisi" hartiakivut ja nyt nukun yöni paremmin kuin koskaan.. =)

    • Kaarinas

      Hei

      Oletko miettinyt tyynysi vaikutusta niskoihin ?Itse olen kärsinyt samoista vaivoista ja ostin Duqem tyynyn Suomen Terveysmaailmasta se on auttanut ja helpottanut tilannetta ja toki myös säännöllinen venyttely .Pyydä työnantajaasi hankkimaan sinulle rullahiiri Mousetrapper. Uskoisin , että näistä olisi jo apua.

    • ydrtydrydr

      AP NO MEE HIEROJALLE TAI LEKURIIN. VITTUAKO OIKEESTI KYSELET JOSTAIN SUOMI24:STÄ. Vitun vajakki. Tai oikeastaan, kärsi loppuikäsi, kun olet noin saatanan TYPERÄ.

      • Oletpas taas herännyt loistavaan aamuun. JUMALAN siunausta sinullekin.


      • asiallinen 41

        Näitä hävyttömiä "turvenuijia" löytyy aina vaan näiltä sivuilta.Vakavista kivuista kärsiviä on paljon eikä siihen auta jonkun törkysuun "V-tusta" kirjoittaminen.Kyllä me kaikki tiedämme nuo "voimasanat",menisit sinne mielisivuillesi "pornolehtiin" kirjoittelemaan sikamaisuuksistasi......ydrtydrydr,sinä et ole minkään "arvoinen",tallaamalla täällä maan päällä.


    • vanharouvanen

      Nyrkkeilysäkki !!!!

    • jääneito___

      Oletko kokeillut avantouintia? Itse olen sillä saanut kyseisen vaivan pois, lisäksi muutenkin tosi kiva ja virkistävä harrastus.

      Jos on sydän ym vaivaa, kysy lääkäriltä mutta jos ole muuten perusterve, ei kun avantoon, juuri nyt on hyvä aika aloittaa! :)

      Tuo lääkekierre olisi hyvä saada poikki, tekee hallaa elimistölle.

    • Mss9

      Vaihda työpiste seisomapöydälliseksi.

      • joogaja

        Älä työskentele pitkiä työjaksoja. Pidä taukoja ja venyttele. Japanissa työpaikoilla jumppatuokioita.

        Jäykkyys, kipu johtuu siitä että ihmiset eivät harrasta liikuntaa riittävästi. Pitää venytellä päivittäin. Syvävenyttelyä, joogaamista. Eli päivittäinen joogaaminen. Ei tarvitse käydä painon nostossa, mutta ihan perus verryttely.


      • joogaja
        joogaja kirjoitti:

        Älä työskentele pitkiä työjaksoja. Pidä taukoja ja venyttele. Japanissa työpaikoilla jumppatuokioita.

        Jäykkyys, kipu johtuu siitä että ihmiset eivät harrasta liikuntaa riittävästi. Pitää venytellä päivittäin. Syvävenyttelyä, joogaamista. Eli päivittäinen joogaaminen. Ei tarvitse käydä painon nostossa, mutta ihan perus verryttely.

        ja kasvisravinto, mahdollisesti raakaravinto, ei päihteitä


    • Suojaa hyvin

      Niska-hartiaseudun lihasten lämpimänä pito on myös tärkeää.
      Usein kipuinen valittaa ja kun katsoo kaulan, niskan ja hartioiden alueita, niin niitä ei ole erityissuojattu millään tavoilla. Silloin esim. veto jo sinällään voi kylmettää aluetta ja se provosoi jo muutoinkin huonoa tilannetta ja kipu alkaa...
      Huivia, kauluria, korkeakauluksista puseroa käyttöön sisätiloissa ja ulkona kunnon suojausta alueen lisäksi myös pään alueelle.

    • Se on valtava määrä lääkkeitä. Johan sä saat vatsahaavan tai muun vaivan. Hanki sellainen tanko oveen tai renkaat kattoon. Joku voi varmaan auttaa asentamaan. Roiku siinä varovasti jalat lattiaan yltäen. Vähitellen voit laskea painoasi yhä enemmän käsiesi varaan. Tee se rauhallisesti niin, että olkavarret ovat suorina. Tee se päivittäin niin, että olkasi väsyvät. Huomaat pian sen tuntuvan mukavalta. Älä reuhdo tai ylitä kipukynnystä. Minulla tämä on auttanut fyysisten treenien jälkeen. Kokeile ihmeessä, ethän siinä häviäkään.

    • Marianneeee

      Uinti.

      • Erkkiolavi

        Voisit heittää lääkkeiden syönnin vähemmälle ja kaydä vaikka kalevalaisessa jäsenkorjauksessa. Korjaajia on ympäri Suomen. Löydät heidät netistä.
        Laittaa paikat kuntoon ja hoitaa jumit pois.
        Kokemusta on!


    • Hello

      Onko sinulla raskaat rinnat? Itse kärsin myös niska-ja hartia kivuista ja omistan raskaat rinnat. Minulle jopa fysioterapeutti kauttarantain puhui rintojen pienennysleikkauksesta.

    • ladyx6

      Suosittelen omasta kokemuksesta kahvakuulaa. Mutta ei niin, että teet isolla painolla käsillä töitä, vaan 6 - 8 kg:n painoilla (myöh. 10 kg) lähinnä heilautuksia ja koko kehoa rasittavia liikkeitä. Kyllä alkaa hartioissa veri kiertää ja lihakset vetryä. Tarkoitus ei ole nostaa painoa käsillä vaan käyttää käsiä lähinnä kuljetusvälineenä heilautuksissa. Virheellinen tekniikka voi tietty viedä ojasta allikkoon, eli kannattaa aloittaa ohjatulla tunnilla. Suosittelen lady girya -tunteja. Lisäksi venyttelyt ja hierontaa, niin eiköhän ala helpottaa.

    • Mene joogatunnille.

    • dasadasdads

      Mulla ollut pitkään myös selän ja hartioiden kanssa ongelmia. Yhdellä huonolla penkillä sain hirveän notkoselän aikaiseksi puolessa vuodessa huomaamatta ja sitä viimeiset 10v koittanut korjailla jumpalla. Parhaat keinot mitä itse olen löytänyt on erilaiset keskiselkää vahvistavat liikket, jotkin pilates liikkeet myös. Crossfit kuntoilumuodossa on jonkin verran hyviä selän vahvistamiseen sopivia liikkeitä. Myös rumbleroller hierontarulla on auttanut paljon jännityksien laukaisemiseen selästä. Mutta keskiselällä on todella suuri merkitys, että kannattaa etsiä sen treenaamiseen sopivia liikkeitä.

    • Kannattaa ehkä tutkituttaa olkapäät, ettei nuo kivut aiheudu niissä olevista vammoista.
      Itselläni niitä on. Kävin fysioterapeutilla (urheiluvammoihin erikoistunut) n. 10 kertaa, joka avasi paikkoja hieronnalla ja erilaisilla manipuloinneilla. Ne auttoivat, mutta tärkein minkä sain fysioterapeutilta oli se, että hän opetti oikeanlaisia itsetehtäviä liikkeitä ja venytyksiä, joilla olen pystynyt kipuja hillitsemään kotikonstein.
      Myös oikean liikuntamäärän löytäminen tärkeää. Siinäkin liika on liikaa...
      Itsekin teen töitä koneella, nykysin maksimiaika minkä istun koneen edessä on 45 min, sen jälkeen muutaman minuutin liikunta ja muutamat venyttävät liikkeet hartiaseudulle.
      Toivottavasti pääset eroon vaivoista tai ne edes laantuvat...
      Hyvää syksyä!

    • vvenyttelymiettien

      Minä olen saanut niskani jo melkein kuntoon. Kaulanikin näyttää nyt pidemmältä, ja venettylely ei enää koske vaan tuntuu "makealta"! Tein päätetyötä koko ikäni ja siitä se tuli. En välittänyt ergonomista ja niin niskani oli ihan sökö! Kun jäin eläkkeelle päätin tehdä jotakin. Se oli kovaa työtä ja kipeetä teki ja joskus luulin, että ei niskani ikinä kuntudu. En lukenut mantroja kun venytytyin niskaani, mutta opettelin ulkoa joitan kohtia Raamatusta, joissa puhutaan terveydestä ja niitä mietiskelin.Huomasin että se kuuluu meille, mutta emme älyä hakea tai oikeammin vaatia oikeuksiamme terveytemme suhteen!
      esim. Hän paransi kaikkinaista raihnautta lihansa päivinä....Hän on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti.......siitä se alkoi!
      MOT se toimii sittenkin!

    • Notkee

      Testaa Swopper työtuoli, omat hartia ja niskakivut lähti sillä.

    • konsti

      pään särkyyn voi kokeilla kallon pohja lihasten hierontaa sen voi tehdä itse niskassa ala kallossa kun tuntuu kyhmyjä niin kokeile niitä hieroa päivittäi niin kyllä tehoaa vie aikaa usean viikon ja on välillä kivuliasta utta kyllä kannattaa ommaa kokemusta on on myös auttanut monta muuta.

    • Jumii

      Itse kävin aluksi hierojalla siinä toivossa, että jumiutuneet hartiat ja selän saisi kuntoon. Auttoihan se hieman, mutta kun vaihdoin kiropraktikkoon niin eron todellakin huomasi. Pää kääntyi yhtäkkiä enemmän kuin koskaan :) Myös monien mainitsema seikka eli tyyny kannattaa ottaa huomioon, ja toki nukkumiseen vaikuttaa myös sänky muutenkin.

    • niska sökönä

      Kannattaa tsekata kuntoon kaikki asiat, joiden parissa viettää paljon aikaa:

      - onko sänky hyvä? Antaako tyyny ja patja tukea? Onko pää kipeä jo heti aamusta? Vältä kiertoliikkeitä nukkuessa
      - hampaat kuntoon esim. narskuttelusta eroon
      - työasento. Työtuoli, valaistus ja muu ergonomia kuntoon. Tarvittaessa apua työterveyshuollosta, että tulevat paikan päälle katsomaan ergonomian kuntoon
      - istutko myös autossa tai bussissa työmatkan? Jos kuljet julkisilla, niin vältä istumista ja pyri seisomaan ainakin osa matkasta, jos istut myös työpäivän
      - hanki kotiin jumppapallo, jonka päällä istuen katso telkkaria. Sen päällä istuen voi myös neuloa sukkia.
      - kiinnitä huomiota liikkeisiin esim. siivotessa ja muita töitä tehdessä.
      - mikä on liikunnan asema elämässäsi? Kuntosali, keppijumppa, sauvakävely, uinti (sillä tavoin, että pää laitetaan veteen) auttavat hartiakipuihin, pitävät lihaskunnon hyvänä ja pistävät verenkiertoa liikkeelle
      - juo vettä ja syö monipuolisesti
      - hanki apua lääkäriltä tarvittaessa
      - jos vaiva on tullut hitaasti, se myös poistuu hitaasti. Sen vuoksi jatka esim. liikuntaa jatkuvasti, koska helpotus koittaa vasta ajan kanssa

    • Salille

      Salilla lähtee vaivat

    • kokemusta

      kokeile hieroa kallon pojalihakset siellä on kiinytyskohdat niskalihaksille turha repiminen pois siihen asti kun lihakset aukeaa sit liikuntaa oo itsekkin revitellyt pinillä ja isoilla painoilla turhaan kokeile minkä voit itse tehdä hierojat ei auta tässä tilanteessa

    • Aamujumppaaja

      Säännöllinen hartia jumppa toimii. Itse olen sinua reilusti vanhempi ja toimistotyötä teen myös. Erittäin toimivaksi olen todennut aamujumpan kolmesti viikossa n. 30 min. Hankin voimatangon ja kahvakuulat. Teen voimatangolla 4 kg ensin 10 minuutin lämmittelyn kyljille ja selälle. Sitten laitan kahvakuulat a 2,5 kg tangon päihin ja 9 kg tangolla teen nostoja ja selkäliikkeitä. Vatsaliikkeet teen lopuksi. Lyhyt venyttely vielä. Ei kertaakaan ole hartiakipua ollut ja olen tehnyt tätä jo puolitoista vuotta. Ei niitä hartijoita millään pikakonstilla saada kuntoon, hyvä lihaskunto ja säännöllisyys on kaiken a ja o.

    • AAAPUUVA

      Osteopaatilta olen saanut parhaimman avun ko. vaivoihin kuten moneen muuhunkin vaivaan, eikä tarvitse napsia särkylääkkeitä. Naprapaatti varmaan on myös ihan hyvä vaihtoehto, mutta siitä minulla ei ole kokemusta, mutta osteopaatilla olen käynyt varmaan parikymmentä vuotta aina kun joku paikka kipuilee ja töissä ollessani kävin ennaltaehkäisevästi ja sen avulla selvisin töissä hyvin pitkälle. Ainakin kannattaa kokeilla!

    • Koutsitaas

      En jaksanut lukea kaikkia eli matkan varrella voi olla samakin vastaus. Naprapaatti/hyvä fyssari käynti ok, mutta vain kysyäksesi treeniliikkeitä. Voisin melkein väittää, että ilman oikean laista treeniä et selviä. Sauvakävely ok, muttei tähän. Lähes liikumaton työ rasittaa samoja kohtia jolloin vaikka työ itsessään on kevyttä tulee jännitystilojen kautta ongelmia, ajan kanssa jopa lihasepätasapainoa, joka ei ainakaan helpota tilannetta. Siis ammattilaiselta liikkeet ja sitten vaan töitä. Kolmessa viikossa huomaat eron jos liikkeet ovat oikeat. Mä tiedän ;-)

      • Vihaks pistää vieläkin

        Ja muistaa pitää, että ohjeet tosi ammattilaiselta. Kolmessa viikossa huomaat jos ohjeet ovat oikeat, juurikin näin. Ja kolmessa viikossa takuuvarmasti huomaat jos ohjeet ovat olleet väärät. Minulle annettiin väärät ohjeet ja kolmen viikon kuluttua olin valmis olkapääleikkaukseen.


    • haja71

      Lihakset kuntoon!!!!! Lähes kaikki niskakivut johtuvat huonosta lihaskunnosta niskassa.
      Pienet painot riittää: Niskantakaa punnerrus, eli painot käsiin ja käsiä ylös alas.
      Hieman enemmän painoa ja kädet vartalon viereen ja nostelet hartioita korvia kohden.
      Pienemmät painot ja kädet 90 asteen koukkuun jasiitä nostat kyynerpäät sivulle ylös.
      Joka toinen ilta ainakin 2 x 10 kaikkia liikkeitä, niin viikon parin päästä ei ole tietoakaan niska/päänsäryistä. Jatkossa 3 x viikossa riittänee!
      Niin ja sitten venyttelyjä myös!

    • eikumenoxvaa

      Halpaa ja yksinkertaista , menet takomaan nyrkkeilysäkkiä ,
      käden iskusta säkkiin , tulee irroittava ja rentouttava vaikutus
      niskaan , käsiin , hartioihin ja koko ylävartaloon ....
      siellä irtoaa lihakset jumista ja säryt kaikkoaa ... koklaappa vaikka ...:)

    • Tuula marjatta

      Hei
      Itse olen saanut apua Karjalaiselta jäsenkorjaajalta.

    • ertr

      Punttisali, hiihtoa, hiihtoa ilman suksia, imitoi käsilläsi helikopteria, venyttele, haukottele oikein.

    • mies vn 49

      Moikka!
      Katso netistä Jäsenkorjaaja heiltä saat parhaan avun :-)

    • kfldöäs

      Kokeilepa uintia! Selkäkrooli tuntuu ainakin minulla auttavan tähän vaivaan, paremmin kuin rintauinti.

      • kfldöäs

        ...koska siinä pyöritellään käsiä taaksepäin ja tulee vielä veden vastus mukaan, eli tehokkaampaa kuin käsien pyörittely ilmassa.


      • Mitenkäs....

        Nuo käsiliikkeet kun AC nivelissä kivuliasta rappeumaa, kaikki toistuvat liikkeet ärsyttävät olkapäitä.
        Ahtaat olkapäätkin olisivat teoriassa kuntoutuneet ilman leikkausta mutta kun ac nivelet kipeytyivät treenatessa niin ettei käsiä saanut liikkeelle niin leikkaus ainoa apu.

        Nyt kädet liikkuu mutta kipeytyvät nopeasti.
        Niska ollut myös kipeä jo pari kuukautta.


    • helepotus

      Kokeile selällään käsipaino jumppaa kuten joku neuvoi,mullekkin on apu.Aina kun tuntuu jumitusta hartioissa teen jumpan ja jumitus on ohi.

    • hartiat kipeenä

      Edellä on neuvottu, että tyyny pitää olla kunnollinen ettei niska kipeydy. Mutta Millainen se hyvä tyyny sitten on? Matala? Korkea? Kova? Pehmeä? Kertokaa ihmeessä.

    • OTA RELAX!

      Kysy lihasrelaksanteista, jos saisit niitä käyttöön, kun tulee pahin tuska eli tulee ns. lihakset jumittuu/kiristyy niin silloin itse olen joutunut ottamaan tätä lääkettä et lihakset palautuvat taas ennalleen ja säännölliset venytykset vasta saa tehdä kun lääke hoitanut lihakset rennommaksi nämä ohjeet minua hoitavalta lääkäriltä.

    • oireiden syyt

      Oletko unohtanut taukojumpan mahdollisuuden. Älä istu koko päivää sen tietokoneen ääressä. Juurihan tässä uutisointiin siitä, että liika istuminen tuhoaa terveyden.
      Ihminen on kaksijalkainen ja tarkoituksen on se, että jaloilla kävellään riittävästi. Ihmistä ei ole tarkoitettu istumaan 8 tuntia päivässä.

    • aila58

      Kokeile käyttää kinesioteippit apteekista, erittäin hyvää tukea,Itse kokeilen ja se pelastui. Minulla ollut saman ongelma ja saman tyyppinen istuvaa töitä. Kävin ensiksi lääkärille, Hän varmista että minulla ei ole nikamassa vikoja ja lähettää Fysioterapeutille. Ja ammattitaitoinen fysioterapeutti auttanut minulle ja oppinut käyttää kinesioteipit Laiteiden hieronta kipuvoidetta.

    • Sportyf

      Itse tilasin Rumble Rollerin pienestä sporttiliike.fi - liikkeestä, tuote oli hyvä, halpa ja se tuli nopeasti. On auttanut paljon selän ongelmiin, ja tätä kautta myös jatkuviin pääkipuihin.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1572
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1349
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1192
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1159
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      31
      1001
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      818
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      805
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      676
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      181
      667
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      634
    Aihe