Lax ei ole muka kielikiihkoilija?

Ristiniemi

Eikö Henrik Lax ole mielestänne kielikiihkoilija?
Mitä hänen lausuntojaan lukee niin kyllä Lax nimenomaan on ääriruotsalainen (sanan finlandsvensk-merkityksessä) mielipiteiltään.

U-M Wideroos ja J-E Enestam samoin heidän lausuntojensa perusteella. Noille kolmelle kaikki asiat on kielipolitiikkaa. Jopa vapaa viehekalastus,kuten Enestamille,joka yritti muuttaa pilkkilakia vuosi sitten sen vuoksi,että suomenkieliset pilkkivät "ruotsinkieliset" kalat Tammisaaren vesiltä. Rajamäki ja Pulliainen onneksi torppasivat Enestamin juonittelun.

Oletteko ihan järjissänne kun hänen kaltaisiaan äänestätte eduskuntaan? Ei esim. kukaan Saimaalla ole rajoittamassa ruotsinkielisiä pilkkionkimasta.

(Ihan vaan vertailun vuoksi mitä on liberaalius ja "liberaalius" suomenruotsalaisittain.)

Nämä on sellaisia asioita,että tarvii rautalankaa suhteuttamiseen.

Esim. U-M Wideroos lähetti vuosi sitten keväällä Suomen postin johdolle kirjeen jossa hän kielikiihkoilijoiden oman puolueen,rkp:n nimissä, vaati Suomen Postin uutta liikemerkkiä muutettavaksi!

Syynä se,että siinä lukee Posti.

Olettehan nähneet sen jossa on sitten i:n päällä se pallo.

Kertokaapa nyt onko sana "Posti" ylivoimainen ymmärtää jos äidinkieli on ruotsi,että se tarkoittaa postia?

Kaikki muut Suomessa ymmärtävät,että sana Posti
tarkoittaa postia paitsi ns. suomenruotsalaiset jos katsoo asiaan Wideroosin lähettämän kirjeen sisällön perusteella.

Lähde:Ko. kirje oli n. vuosi sitten rkp:n kotisivulla luettavissa. Proudly we present...

5

385

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tta

      Jag har läst dina inlägg på diverse spalter och jag undrar hur du egentligen fungerar? Tänker du först i genom det du skall skriva eller fungerar du bara som en "hat-automat" som spottar ut text? Du kallar andra fanatiker och låtsas vara så oskyldig själv. Jag har en genuin fråga till dig? På vilket sätt stör det dig att jag har två språk till mitt fötfogande? Jag bara undrar varför du upplever mig som ett hot mot dig?

      • Ei åländare

      • ihmettelen!
        Ei åländare kirjoitti:

        Täällä kattila voi soimata sitä pataa:

        http://chat.yle.fi/cgi-bin/mot/keskustelu/ultimatebb.cgi

        Oikein asiallinen ja totuudenmukainen tuo Ristiniemen kirjoitus on. Näköjään satutti taas herkkää ruotsalaista nahkaa. Miksi hemmetissä et voi kirjoittaa suomeksi, jos kerta asut Suomessa ja sanot, että sinulla on 2 kieltä käytössäsi.
        Ei voi tajuta tuota ruotsalaista logiikkaa.


      • rasist

        kan täka mig att hurris försöker nedvärdera folk inom eget nationalitet (Finland)Ingen hot men skäftig överfason om du förstår. Bara att läsa din text kommer fram att du inte har någon lösning i fråga, utan den ihåliga kraven om finlandssvennarnas existens på jorden.(vi är inte finländare(finnar)vi är finladssvenskar( )det bättre folk.Hör ni finnar, vi älskar er men håll skäften!


      • sama suomeksi
        rasist kirjoitti:

        kan täka mig att hurris försöker nedvärdera folk inom eget nationalitet (Finland)Ingen hot men skäftig överfason om du förstår. Bara att läsa din text kommer fram att du inte har någon lösning i fråga, utan den ihåliga kraven om finlandssvennarnas existens på jorden.(vi är inte finländare(finnar)vi är finladssvenskar( )det bättre folk.Hör ni finnar, vi älskar er men håll skäften!

        niin?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1205
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      884
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      767
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      19
      726
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      707
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      690
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      626
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      583
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe