Lapsi pilasi ystäväni

toivotonhädäs

Ennenkuin ystäväni hommasi lapsen, hän oli eloisa ja meillä oli aina hauskaa yhdessä. Nykyään, kun hän on pienen lapsen yksinhuoltaja, meillä ei ole mitään yhteistä. Se kiukutteleva pikku kusipää on pakko raahata joka paikkaan mukaan, koska lastenhoitajaa on vaikea saada. Siksi usein ystävä vierailee usein luonani, mutta sekin on ärsyttävää, koska lapsi repii kaiken alas ja rikkoo tavaroita, eikä äiti komenna, vaan minä joudun katsomaan lasta. Kaikenlisäksi tämä "pikkuihme" huutaa ja kiljuu kokoajan, oltiin sitten sisällä tai ulkona. Ystävä ei jaksa lastaan enää edes komentaa, kun eihän se lapsi tottele. Tämän takia en enää halua viettää aikaa ystäväni kanssa, koska hänen lapsensa ärsyttää minua. Kaikenlisäksi kaveristani on tullut masentunut, eikä hän huolehdi itsestään. En kuitenkaan haluaisi hylätä häntä, koska olen hänen ainoa ystävä ja välitän hänestä, mutten hänen lapsestaan. Myös ystäväni on alkanut inhoamaan lastaan.

Mitä tässä enää voi tehdä?

117

3326

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • apua löytyy

      Oisko neuvolaan meno paikallaan. Siellä osaavat neuvoa mistä apua saa.

      Ystäväsi voi olla niin masentunut, ettei yksinkertaisesti jaksa.

      Älä jätä ystävääsi. Auta mieluummin.Ottakaa yhdessä yhteyttä vaikkapa neuvolaan. Kyllä apua saa, jos osaa pyytää. Lapsikin alkaa voimaan paremmin kun ystäväsi pääsee masennuksesta. Tuskin hän huono äiti on.

      • toivotonhädäs

        Kaveri on hakenut apua eikä ole saanut. Ei mua kiinnosta sen äpärän hyvinvointi, ainoastaan kaverin.


      • kerkesin ensin
        toivotonhädäs kirjoitti:

        Kaveri on hakenut apua eikä ole saanut. Ei mua kiinnosta sen äpärän hyvinvointi, ainoastaan kaverin.

        kyllä sitä äpyä sää jös hälyää


      • Ön läpsiä
        toivotonhädäs kirjoitti:

        Kaveri on hakenut apua eikä ole saanut. Ei mua kiinnosta sen äpärän hyvinvointi, ainoastaan kaverin.

        Kyl läpsiä vöi höitää jös hälyää.


      • Auttava puhelin

        Neuvolaan kannattaa olla yhteydessä.

        Heiltä saa mm. tietoa adoptiosta.


      • Gruber

        Aloittaja on tyypillinen minä, minä, minä narsisti, joka on kateellinen pienelle lapsellekin, kun ei saa huomiota. Näytä tämä aloituksesi kaverillesi, niin eiköhän tämä "ongelmasi" ratkea sen yhteydessä, kun kaverisi saa tietää minkälaista kusipäätä kaverinaan pitää.

        Siis, jos mikään tästä edes on totta. Suomi24:lla on tapa nostaa propaganda-aloituksia tapetille.


      • kaveria ei jätetä

        Mulla oli vähän vastaava tilanne, vaikka olekaan yksinhuoltaja. Mies paljon työmatkoilla, käytännössä hoidin lapset yksin. Vanhemmalla allergioita, nuorempi koliikkivauva, joka jaksoi kyllä huutaa...

        Neuvolasta saa kyllä apua, jos uskaltaa kertoa, ettei enää jaksa!
        Mene ystäväsi mukaan neuvolaan kertomaan tilanteesta?
        Tiedän, masentunut ei aina itse tajua tilannettaan, eikä jaksa hakea apua.
        Auta sinä!

        On myös Mannerheimin lastensuojeluliitto, Pelastakaa lapset, Lastensuojelun keskusliitto, Ensi-ja turvakotien liitto ja paljon muitakin vapaaehtoisauttajia, mistä voi saada tukea.


      • villi veikko
        kerkesin ensin kirjoitti:

        kyllä sitä äpyä sää jös hälyää

        vöikö hömmä kärätä läpäsestä


      • hauskuutta
        toivotonhädäs kirjoitti:

        Kaveri on hakenut apua eikä ole saanut. Ei mua kiinnosta sen äpärän hyvinvointi, ainoastaan kaverin.

        Kuule sua näköjään kiinnostaa vain OMA ITSESI! Itse olet omahyväinen, itsekeskeinen p...a! Taidat olla narsisti? Kaverin hyvinvointi kiinnostaa siksi, että Sinä olet voinut hänen seurassaan olla rennosti ja pitää hauskaa. Muitten "kavereittesi" kanssa se ei olekaan onnistunut, sillä he ovat tainneet nähgdä lävitsesi ja ovat osanneet haukanpitoasi varoa!


      • vöi
        villi veikko kirjoitti:

        vöikö hömmä kärätä läpäsestä

        jöilläkin näköjään vöi :(


      • Äystin Pöwers
        Ön läpsiä kirjoitti:

        Kyl läpsiä vöi höitää jös hälyää.

        Önkö syllä läpsiä ?

        Jös läpsi kiykyttelee, niin sitä ei sää mennä läpsimään, että öleppäs kynnöllä. !


      • kossua koneeseen

        "Ystäväsi voi olla niin masentunut, ettei yksinkertaisesti jaksa.

        Älä jätä ystävääsi. Auta mieluummin.
        Ottakaa yhdessä sellainen 3 kk kestävä ränni.
        Kyllä siitä apua saa, jos osaa ottaa, silleen kunnolla. Lapsikin alkaa voimaan paremmin kun ystäväsi pääsee raivoraittiudesta. Tuskin hän huono äiti on.
        ja jos kersallekkin kaataa pikku siivua, niin sekään ei pääse kasvamaan kieroon kun nuorenahan se vitsakin on väännettävä."

        olette sitten koko konkkaronkka tukevassa jurrissa sen 3 kk ajan, siinä ne maailman murheet unohtuu kun koko aika on pitoisuudet siinä min. 1,5 %.
        se kersan kiljuminenkin asettuu sillä kun laittaa sille pyykkipojan klyyvariin, pyöräyttää 0,5 L tapsalta niskat nurin (korkki mäkeen) ja tyrkkää sen törpön räkätapin käkättimeen ja huolehtii että uppoaa ykkösellä. on muuten salettiin rento kuin härski silli sen jälkeen. parempi tietysti on jos teette kristillisen tasajaon tuosta 0,5 L :sta, 0,25 L kersalle ja 0,25 L teille ja sen vielä puolitatte molemmille niin kaikilla on hyvä mieli.


      • käpy
        Gruber kirjoitti:

        Aloittaja on tyypillinen minä, minä, minä narsisti, joka on kateellinen pienelle lapsellekin, kun ei saa huomiota. Näytä tämä aloituksesi kaverillesi, niin eiköhän tämä "ongelmasi" ratkea sen yhteydessä, kun kaverisi saa tietää minkälaista kusipäätä kaverinaan pitää.

        Siis, jos mikään tästä edes on totta. Suomi24:lla on tapa nostaa propaganda-aloituksia tapetille.

        trolli trollin trollaa ;)


      • voi herranjesta
        Auttava puhelin kirjoitti:

        Neuvolaan kannattaa olla yhteydessä.

        Heiltä saa mm. tietoa adoptiosta.

        mitä kommentointia !!!!!

        oletko oikeasti idiootti vai muuten vain kusipää ?


      • blonditonhuoria
        toivotonhädäs kirjoitti:

        Kaveri on hakenut apua eikä ole saanut. Ei mua kiinnosta sen äpärän hyvinvointi, ainoastaan kaverin.

        ja takuuvarmasti blondi on tämä "itseaiheutetun sairauden"tehnyt,vielä jonkin nokisutarin kanssa!!!!


      • Huolestuttavaa
        toivotonhädäs kirjoitti:

        Kaveri on hakenut apua eikä ole saanut. Ei mua kiinnosta sen äpärän hyvinvointi, ainoastaan kaverin.

        Toivottavasti lapselle löytyy parempi kasvuympäristö. Oma äiti on kykenemätön huolehtimaan lapsestaan ja ystäväkin näyttää olevan itsekäs lastenvihaaja joka varmaan riittävästä rahasummasta heittäisi lapsen kaivoon.

        Ei hyvältä näytä ei. Kaikenlaisia psykopaatteja sitä yhteiskunnassa muhii. Nyt ylläpito IP ylös ja lastensuojeluviranomaiset ja poliisi perään ennen kuin saa taas lehdistä lukea lapsimurhasta.


      • Älä jeesustele
        voi herranjesta kirjoitti:

        mitä kommentointia !!!!!

        oletko oikeasti idiootti vai muuten vain kusipää ?

        Kyllä niistä lapsista jostain syystä on luovuttava. Aloittajan kuvaama ongelma on syy siinä missä mikä tahansa.


      • Vöi vöi
        vöi kirjoitti:

        jöilläkin näköjään vöi :(

        Vöi se niin ölläkkin, että vöi kärätä läpäsestä.


      • juunu
        Huolestuttavaa kirjoitti:

        Toivottavasti lapselle löytyy parempi kasvuympäristö. Oma äiti on kykenemätön huolehtimaan lapsestaan ja ystäväkin näyttää olevan itsekäs lastenvihaaja joka varmaan riittävästä rahasummasta heittäisi lapsen kaivoon.

        Ei hyvältä näytä ei. Kaikenlaisia psykopaatteja sitä yhteiskunnassa muhii. Nyt ylläpito IP ylös ja lastensuojeluviranomaiset ja poliisi perään ennen kuin saa taas lehdistä lukea lapsimurhasta.

        Ei voi ymmärtää tätä "itsekäs" -korttia, joka vedetään esiin, jos joku ei pidä rääkyvistä, huonosti käyttäytyvistä lapsista, jotka tuhoavat asuntoasi. On aika luonnollista, ettei kukaan sellaisen aikuisen tai lapsen lähettyvillä halua olla.


      • kaveria ei jätetä
        Gruber kirjoitti:

        Aloittaja on tyypillinen minä, minä, minä narsisti, joka on kateellinen pienelle lapsellekin, kun ei saa huomiota. Näytä tämä aloituksesi kaverillesi, niin eiköhän tämä "ongelmasi" ratkea sen yhteydessä, kun kaverisi saa tietää minkälaista kusipäätä kaverinaan pitää.

        Siis, jos mikään tästä edes on totta. Suomi24:lla on tapa nostaa propaganda-aloituksia tapetille.

        Gruber,
        montako lasta sinulla on?

        Anteeksi, mutta vähän ärsyttää nämä "ammattivastaajat", joilla ei nähtävästi ole mitään muuta sisältöä elämässään, kuin keskustella asioista, joista eivät tiedä yhtään mitään? Ollaan niin onnettomia sinkkuja/ narsisteja/ atm-miehiä???
        (vinkki: sinkkumiesten kannattaisi opetella kondomin käyttöä).

        Mutta tämä aloitus ei ollut hauska; mikäli yksinhuoltajaäidillä on vaikeuksia lapsensa kanssa, häntä pitää auttaa!


      • perkele1
        toivotonhädäs kirjoitti:

        Kaveri on hakenut apua eikä ole saanut. Ei mua kiinnosta sen äpärän hyvinvointi, ainoastaan kaverin.

        saatanan provo


      • Gruber kirjoitti:

        Aloittaja on tyypillinen minä, minä, minä narsisti, joka on kateellinen pienelle lapsellekin, kun ei saa huomiota. Näytä tämä aloituksesi kaverillesi, niin eiköhän tämä "ongelmasi" ratkea sen yhteydessä, kun kaverisi saa tietää minkälaista kusipäätä kaverinaan pitää.

        Siis, jos mikään tästä edes on totta. Suomi24:lla on tapa nostaa propaganda-aloituksia tapetille.

        Gruber olen aivan samaa mieltä kanssasi!

        En voi ymmärtää, miten jotkut voivat vihata lapsia noin paljon kun ottaa huomioon, että jokainen meistä on ollut joskus lapsi itsekin.

        Jos äiti voi huonosti niin kyllä sen näkee lapsestakin, sillä lapsi aistii hyvinkin herkästi, jos vanhemmalla/vanhemmilla ei ole kaikki hyvin. Aloittajan viesti on sen oloinen, että hän taitaa itsekin olla vielä aivan kakara.

        Neuvolasta saa apua kun vain osaa pyytää ja uskaltaa kertoa mikä mättää! Kyllä muakin aluksi pelotti mennä puhumaan ikävistä tuntemuksista lapseni ollessa 2kk, mutta onneksi menin sillä sain diagnoosiksi synnytyksen jälkeisen masennuksen ja selvisin siitä kun sain apua.

        Itsekin olen yh ja tiedän miten rankkaa se lapsen kanssa kaksistaan oleminen on, mutta kyllä se myös palkitsee. Elämässä ei mielestäni ole mitään, mikä voisi korvata tai olla verrattavissa lapseen ja siihen kun saa nähdä oman jälkikasvunsa kasvavan ja kehittyvän.

        Sen lisäksi, että yksinhuoltajuus itsessään on toisinaan rankkaa, niin tyttäreni on nyt uhmaiässä ja taitaa uhma olla nyt pahimmillaan, joten homma on vielä rankempaa kuin muuten, mutta kyllä tämä tästä, sillä niitä hyviäkin päiviä on ja jonkun verran myös sitä tukiverkostoa, josta saa jonkun verran hoitoapua, mikäli itse olen sairaana tai levon tarpeessa.


      • Huoltaja
        sheanya kirjoitti:

        Gruber olen aivan samaa mieltä kanssasi!

        En voi ymmärtää, miten jotkut voivat vihata lapsia noin paljon kun ottaa huomioon, että jokainen meistä on ollut joskus lapsi itsekin.

        Jos äiti voi huonosti niin kyllä sen näkee lapsestakin, sillä lapsi aistii hyvinkin herkästi, jos vanhemmalla/vanhemmilla ei ole kaikki hyvin. Aloittajan viesti on sen oloinen, että hän taitaa itsekin olla vielä aivan kakara.

        Neuvolasta saa apua kun vain osaa pyytää ja uskaltaa kertoa mikä mättää! Kyllä muakin aluksi pelotti mennä puhumaan ikävistä tuntemuksista lapseni ollessa 2kk, mutta onneksi menin sillä sain diagnoosiksi synnytyksen jälkeisen masennuksen ja selvisin siitä kun sain apua.

        Itsekin olen yh ja tiedän miten rankkaa se lapsen kanssa kaksistaan oleminen on, mutta kyllä se myös palkitsee. Elämässä ei mielestäni ole mitään, mikä voisi korvata tai olla verrattavissa lapseen ja siihen kun saa nähdä oman jälkikasvunsa kasvavan ja kehittyvän.

        Sen lisäksi, että yksinhuoltajuus itsessään on toisinaan rankkaa, niin tyttäreni on nyt uhmaiässä ja taitaa uhma olla nyt pahimmillaan, joten homma on vielä rankempaa kuin muuten, mutta kyllä tämä tästä, sillä niitä hyviäkin päiviä on ja jonkun verran myös sitä tukiverkostoa, josta saa jonkun verran hoitoapua, mikäli itse olen sairaana tai levon tarpeessa.

        Samaa linjailen .. Ihminen joka aloitti tämän keskustelun ei tajua itse olleensa tarkalleen juuri tuollainen lapsena vaan kuvittelee ihan muuta.
        Ei osaa katsoa että tämä naisystävä juuri tarvitsee apua.. Itse olisin valmis auttamaan koska tahansa 24 7 .. Olen itse 3 lapsen isä eronnut.


      • Pstori
        kaveria ei jätetä kirjoitti:

        Gruber,
        montako lasta sinulla on?

        Anteeksi, mutta vähän ärsyttää nämä "ammattivastaajat", joilla ei nähtävästi ole mitään muuta sisältöä elämässään, kuin keskustella asioista, joista eivät tiedä yhtään mitään? Ollaan niin onnettomia sinkkuja/ narsisteja/ atm-miehiä???
        (vinkki: sinkkumiesten kannattaisi opetella kondomin käyttöä).

        Mutta tämä aloitus ei ollut hauska; mikäli yksinhuoltajaäidillä on vaikeuksia lapsensa kanssa, häntä pitää auttaa!

        Kannattaisi naida perseeseen niin ei menisi elämä pilalle.


      • Mänttäri
        kaveria ei jätetä kirjoitti:

        Mulla oli vähän vastaava tilanne, vaikka olekaan yksinhuoltaja. Mies paljon työmatkoilla, käytännössä hoidin lapset yksin. Vanhemmalla allergioita, nuorempi koliikkivauva, joka jaksoi kyllä huutaa...

        Neuvolasta saa kyllä apua, jos uskaltaa kertoa, ettei enää jaksa!
        Mene ystäväsi mukaan neuvolaan kertomaan tilanteesta?
        Tiedän, masentunut ei aina itse tajua tilannettaan, eikä jaksa hakea apua.
        Auta sinä!

        On myös Mannerheimin lastensuojeluliitto, Pelastakaa lapset, Lastensuojelun keskusliitto, Ensi-ja turvakotien liitto ja paljon muitakin vapaaehtoisauttajia, mistä voi saada tukea.

        Koliikki huutoon auttaa hyvät korvatulpat tai kuulokkeet. Parin tunnin nokoset siinä huudon lomassa tekee ihmeitä. Huuto kyllä jatkuu edelleen vaikka ottaakin välillä pikku nokoset. Mitään ei menetä.


      • niiiin!
        Äystin Pöwers kirjoitti:

        Önkö syllä läpsiä ?

        Jös läpsi kiykyttelee, niin sitä ei sää mennä läpsimään, että öleppäs kynnöllä. !

        Haluatko ostaa konsonantin, vokaalimies.


      • kungpao
        Gruber kirjoitti:

        Aloittaja on tyypillinen minä, minä, minä narsisti, joka on kateellinen pienelle lapsellekin, kun ei saa huomiota. Näytä tämä aloituksesi kaverillesi, niin eiköhän tämä "ongelmasi" ratkea sen yhteydessä, kun kaverisi saa tietää minkälaista kusipäätä kaverinaan pitää.

        Siis, jos mikään tästä edes on totta. Suomi24:lla on tapa nostaa propaganda-aloituksia tapetille.

        AIAI kateellinen lapselle, voi tätä suomalaista Kateus-, katkeruuskorttia :)


      • kungpao
        sheanya kirjoitti:

        Gruber olen aivan samaa mieltä kanssasi!

        En voi ymmärtää, miten jotkut voivat vihata lapsia noin paljon kun ottaa huomioon, että jokainen meistä on ollut joskus lapsi itsekin.

        Jos äiti voi huonosti niin kyllä sen näkee lapsestakin, sillä lapsi aistii hyvinkin herkästi, jos vanhemmalla/vanhemmilla ei ole kaikki hyvin. Aloittajan viesti on sen oloinen, että hän taitaa itsekin olla vielä aivan kakara.

        Neuvolasta saa apua kun vain osaa pyytää ja uskaltaa kertoa mikä mättää! Kyllä muakin aluksi pelotti mennä puhumaan ikävistä tuntemuksista lapseni ollessa 2kk, mutta onneksi menin sillä sain diagnoosiksi synnytyksen jälkeisen masennuksen ja selvisin siitä kun sain apua.

        Itsekin olen yh ja tiedän miten rankkaa se lapsen kanssa kaksistaan oleminen on, mutta kyllä se myös palkitsee. Elämässä ei mielestäni ole mitään, mikä voisi korvata tai olla verrattavissa lapseen ja siihen kun saa nähdä oman jälkikasvunsa kasvavan ja kehittyvän.

        Sen lisäksi, että yksinhuoltajuus itsessään on toisinaan rankkaa, niin tyttäreni on nyt uhmaiässä ja taitaa uhma olla nyt pahimmillaan, joten homma on vielä rankempaa kuin muuten, mutta kyllä tämä tästä, sillä niitä hyviäkin päiviä on ja jonkun verran myös sitä tukiverkostoa, josta saa jonkun verran hoitoapua, mikäli itse olen sairaana tai levon tarpeessa.

        Oot ruma


      • aito öökkö
        Ön läpsiä kirjoitti:

        Kyl läpsiä vöi höitää jös hälyää.

        Kyllä aidon erottaa jäljittelijöistä. Sinä ölet päräs!


      • 6 x mummi
        sheanya kirjoitti:

        Gruber olen aivan samaa mieltä kanssasi!

        En voi ymmärtää, miten jotkut voivat vihata lapsia noin paljon kun ottaa huomioon, että jokainen meistä on ollut joskus lapsi itsekin.

        Jos äiti voi huonosti niin kyllä sen näkee lapsestakin, sillä lapsi aistii hyvinkin herkästi, jos vanhemmalla/vanhemmilla ei ole kaikki hyvin. Aloittajan viesti on sen oloinen, että hän taitaa itsekin olla vielä aivan kakara.

        Neuvolasta saa apua kun vain osaa pyytää ja uskaltaa kertoa mikä mättää! Kyllä muakin aluksi pelotti mennä puhumaan ikävistä tuntemuksista lapseni ollessa 2kk, mutta onneksi menin sillä sain diagnoosiksi synnytyksen jälkeisen masennuksen ja selvisin siitä kun sain apua.

        Itsekin olen yh ja tiedän miten rankkaa se lapsen kanssa kaksistaan oleminen on, mutta kyllä se myös palkitsee. Elämässä ei mielestäni ole mitään, mikä voisi korvata tai olla verrattavissa lapseen ja siihen kun saa nähdä oman jälkikasvunsa kasvavan ja kehittyvän.

        Sen lisäksi, että yksinhuoltajuus itsessään on toisinaan rankkaa, niin tyttäreni on nyt uhmaiässä ja taitaa uhma olla nyt pahimmillaan, joten homma on vielä rankempaa kuin muuten, mutta kyllä tämä tästä, sillä niitä hyviäkin päiviä on ja jonkun verran myös sitä tukiverkostoa, josta saa jonkun verran hoitoapua, mikäli itse olen sairaana tai levon tarpeessa.

        Varmaankin se lapsi kiljuu ja kitisee sen takia että mitä ilmeisimmin hän ei saa tarvitsemaansa huomiota ja huolenpitoa. Jos te kaksi naisihmistä vaan röhnötätte sovalla ja lapsi on oman onnensa varassa. En sääli aloittajaa enkä aloittajan kaveria, vaan tätä pientä lasta joka tarvitsisi kipeästi aikuisen huomiota. harvoin ne lapset ihan turhaan kiljuu kokoajan, kyllä siihen on joku syy. Ehkä tuo lapsi pelkää aloittajaa, ja itskee kokoajan kun näkee tämän ihmisen?? Mene ja tiedä.

        Seuraavankerran kun ystäväsi tulee lapsensa kanssa kyläilemään niin istukaapa vaikka lattialle tuon lapsen seuraksi ja leikittäkää häntä jutustekunne lomassa...saattaa lapsikin voida paremmin.


      • werqer
        juunu kirjoitti:

        Ei voi ymmärtää tätä "itsekäs" -korttia, joka vedetään esiin, jos joku ei pidä rääkyvistä, huonosti käyttäytyvistä lapsista, jotka tuhoavat asuntoasi. On aika luonnollista, ettei kukaan sellaisen aikuisen tai lapsen lähettyvillä halua olla.

        Kukaan lapsi ei ole syntyessään "paha", vaan jos lapsella on huonosti asiat ja hän voi huonosti, niin hän reagoi noin, silloin häntä tulee auttaa eikä vain ihmetellä vierestä! No, tämä maa onkin täynnä itsekeskeisiä ihmisiä, joita ei muut lapset ja ihmiset kiinnosta.


      • HaistakaapaskaEU
        Äystin Pöwers kirjoitti:

        Önkö syllä läpsiä ?

        Jös läpsi kiykyttelee, niin sitä ei sää mennä läpsimään, että öleppäs kynnöllä. !

        Moi autistit


      • antifeministi
        kaveria ei jätetä kirjoitti:

        Gruber,
        montako lasta sinulla on?

        Anteeksi, mutta vähän ärsyttää nämä "ammattivastaajat", joilla ei nähtävästi ole mitään muuta sisältöä elämässään, kuin keskustella asioista, joista eivät tiedä yhtään mitään? Ollaan niin onnettomia sinkkuja/ narsisteja/ atm-miehiä???
        (vinkki: sinkkumiesten kannattaisi opetella kondomin käyttöä).

        Mutta tämä aloitus ei ollut hauska; mikäli yksinhuoltajaäidillä on vaikeuksia lapsensa kanssa, häntä pitää auttaa!

        Sinkkunaisten kannattaisi opetella vaatimaan sitä kumia, mutta näinhän ei asia mene vaan naiset monkuvat paljasta kullia sisäänsä. Olet tyypillinen feministi, jonka mielestä kaikki on aina miesten vika ja naisella ei ole minkäänlaista vastuuta omasta käytöksestään.


      • ,.,.,.,.,.,.,

        HETI kun pyytää apua, mitä vaan apua ja on lapsi, niin virka pitää palaverin ja tuleekin hakemaan lapsen pois.
        Sanovat että nyt sinulla on aikaa miettiä rauhassa ja keskittyä huoltamaan itseäsi !


    • lapsi ei lelu

      Kaverisi olisi kannattanut miettiä kaksi kertaa, mitä lapsi vaatii ja jättää hankkimatta sellainen pieni ihme, joka teettää työtä. Nyt varmaan ainut fiksu teko on antaa lapsi adoptioon ja hankkia uusi sitten kun on kypsä hankkimaan lapsen, jos koskaan.

    • .....

      Parasta mitä voit tehdä on painua helvettiin. Sinunlainen ystävä vaan rasittaa muita. Nim. kokemusta on.

    • Oma vika

      Ei lapsi ole pilannut ystävääsi. Ystävä pilasi ihan itse itsensä tekemällä lapsen tilanteeseen, joka ei ollut sopiva lapsen kasvatukseen. Missä sen kersan isä on?

      Lapset kuuluisi tehdä vakiintuneeseen, rakastavaan parisuhteeseen, jossa toinen ei lähde lätkimään ensimmäisen pikku erimielisyyden jälkeen.

      • hbrevfi

        Niin ja....

        Mikä pointti sun kirjoituksessa oli, kun se lapsi on jo syntynyt. Vai halusitko vain päteä?


      • Älä änkytä

        Oma vika: usein "vakiintunut" parisuhde = lopen kyllästyneet toisiinsa, mutteivat osaa muutakaan. Tähän kun lapsi tehdään, niin vot, tilanteet kärjistyy ja ero tulee ihan luonnostaan ;).


      • kst

        Lapsiahan ei tehdä.. Mutta entäs jos on vakituinen suhde ja rakastavakin, mutta toinen huomaakin ettei haluakaan enää kuulua perheeseen. Tai löytää jonkun vielä rakkaamman.. Ei kaikki ole niin mustavalkoista ja yksinkertaista kuin tunnut kuvittelevan. Ja leskeksi jäänytkin on yksinhuoltaja.. vai pitäisikö heti toisen kuoltua etsiä uusi? Mitä tuohon aloittajan tekstiin tulee niin äkkiä sille äidille apua ja lapselle myös.


      • perhe kuume
        kst kirjoitti:

        Lapsiahan ei tehdä.. Mutta entäs jos on vakituinen suhde ja rakastavakin, mutta toinen huomaakin ettei haluakaan enää kuulua perheeseen. Tai löytää jonkun vielä rakkaamman.. Ei kaikki ole niin mustavalkoista ja yksinkertaista kuin tunnut kuvittelevan. Ja leskeksi jäänytkin on yksinhuoltaja.. vai pitäisikö heti toisen kuoltua etsiä uusi? Mitä tuohon aloittajan tekstiin tulee niin äkkiä sille äidille apua ja lapselle myös.

        Kyllä muuten 2000 luvulla tehdään. Sellaista vahinkoa ei tällä vuosikymmenellä olekaan jolta ei olisi voinut Suomessa välttyä. Naisten vauvakuume, avioerotilastot ja naisten vaatimusten kasvu miesten suhteen ensimmäisen avioliiton jälkeen puhuvat omaa kieltään.


      • 4nf94mf9
        perhe kuume kirjoitti:

        Kyllä muuten 2000 luvulla tehdään. Sellaista vahinkoa ei tällä vuosikymmenellä olekaan jolta ei olisi voinut Suomessa välttyä. Naisten vauvakuume, avioerotilastot ja naisten vaatimusten kasvu miesten suhteen ensimmäisen avioliiton jälkeen puhuvat omaa kieltään.

        Noin siinä käy kun lapset tekee lapsia. Parempi olisi tuollaisten tyytyä pleikkariin ja leikkiä Barbie- nukeilla. Kun katsoo nykyisiä 20-30 vuotiaita niin ovat täysiä pentuja.
        Ennen jo 20 vuotiaat oli aikuisia koska oli pakko, ei ollut niin hyvinvointiyhteiskunta vaan ihmisten oli pakko pitää huolta itsestään ja perheestään jos sellainen oli.
        Ja tuollaisten lapsista tulee ongelmatapauksia koska köyhyys periytyy. Lapset oppivat elämäntyylin vanhemmiltaan eli heti kun ikää riittää niin aviottomia lapsia väsäämään ja kierre jatkuu...surullinen paikka tämä nyky "hyvinvointi-Suomi".


    • mustamaijamaria

      Ehkä on viisainta että ystäväsi pääsisi sinusta eroon.Sinä olet mustis lapselle.

    • Kyllä apua saa

      Kyllä jos hän kävelee lääkärin vastaanotolle ja kertoo inhoavansa lastaan, niin alkaapi tapahtua. Lääkäreillä on nykyään velvollisuus ilmoittaa eteenpäin näistä tapauksista, jotta lapsi saadaan mahdollisimman pian pois vahingollisesta ympäristöstä. Lastensuojeluun voi myös pirauttaa suoraan tehdä itsestään lastensuojeluilmoituksen.

    • helphelp2

      Sinä ainoa kaveri siellä! Soita itse lastensuojeluun ja kerro koko tarina. Tilanne ei ole normaali mutta lapsettomana, lapsista ymmärtämättömänä et osaa verrata millaisia a) normaali tyytyväinen pikkulapsi ja b) normaali tyytyväinen äiti ovat. Ystäväsi on varmaan ollut neuvolaan päin liian sulkeutunut mutisija, ei masentunut jaksa jäsennellä ongelmiaan eikä vaatia oikeuksiaan. Nyt ei neuvola ole oikea tie, jos hän ei selkeästi ole kykenevä hankkimaan itselleen oikeanlaista apua. Lastensuojelu on.

      • neuvola=ei neuvoja

        Ei neuvolassa kuunnella. Minulle hoettiin, että kuvittelen vain, että lapsessani on jotain vikaa ja ettei minun pidä vertailla omaa lastani sisareni lapseen. Nyt sitten todettiin autismi. En ikinä enää puhu sen akan kanssa mitään. Oli niinkuin ei olisi mitään vialla, kun diagnosin jälkeen menimme neuvolaan. Emme käy enää neuvolassa. Se onkin ihan turhaa, koska saamme paljon parempaa ja asiantuntevampaa palvelua neurologilta ja lastenlääkeriltä.


    • Olen kokenut saman tilanteen.
      Eräs lapsuuden ystävistäni jäi yksinhuoltajaksi ja hänen on vaikea saada lapselleen hoitajaa.
      Mutta olen oppinut hyväksymään tilanteen että lapsi on läsnä vieraillessani hänen luonaan.
      yleensä leikin hänen lapsen kanssaan ja käymme ulkona kolmisin.

      Ystäväni onkin sanonut että häntä ei kiinnosta juominen ja bilettäminen niinkuin ennen. Mutta ei se minua haittaa.

      • vader.

        Sä olet hyvä ystävä :)

        Olisipa mullakin ollut samanlainen, kun sain ensimmäisen lapsen kaksikymmentä vuotiaana. Mun kaverit jatkoi bilettämistä ja mä olin klo 7-17 yksin vauvan kanssa. Onneksi mentiin perhekerhoon, kun tyllerö oli 5kk. Löysin uusia kavereita ja tuttavia.
        Monet on vieläkin mun kavereita, vaikka molemmat tytöt on jo koulussa.


    • konna konna

      sillä yksinhuoltajalla on niin mitä saa ja missä luuraa puoliso - olisi saatavilla rentoutua keskittyä mahdolliseen mitä ei saa molemmat yksinhuoltajat, saa aihetta järjestellä seurassa tai jos on muitakin niin missä ... yksinhuoltajien kokoontuminen kerrassaan siellä missä sitä saa yksinhuoltajuus ... sillä minä olen lapsi vielä ... Jumalani olisin Äitini puolella vielä ja äitini Olisi Jumalan puolella ... entäs puoliso .... AJATELLA LAPSI YKSINHUOLTAJALLA - MISSÄ PUOLISO

      • gonnadonna

        ......niin ja silllai ja tollai päätön ja hännätön koko teksti saillai lallail lolollloi... konna


    • Tukena ystävälle

      Kyllä se lapsi ei sitä sinun ystävääsi ole pilannut. Se on hänen elämänkoulu ja tarkoitus, joka opettaa häntä. Lapset kokeilevat rajojaan, joka päivä. Ne on kerran lapsia ja se on niiden tehtävä. Opettaa vanhempia. Minä ottaisin etäisyyttä sellaiseen ihmiseen, joka ajattelee noin. Varmasti äiti saa energiaa kymmenen kertaa enempi lapsensa kasvattamiseen, kun ei tarvi ajatella ja olla noin negatiivisesti ajattelevan "ystävän" rinnalla.

    • (ex)kaveri?

      Sama täällä!

      Ennen niin eloisa kaverini on nykyään mulatin yh, eikä yhteisiä puheen saatika tekemisen aiheita enää ole. Hän on masentunut ja elää sossun kämpässä rääkyvän ja riehuvan lapsensa kanssa. Lasta on vaikeaa saada hoitoon, eikä kaverini perhe halua auttaa, kun eivät hyväksyneet monikulttuurista suhdetta, josta tuo pikkuongelma sai alkunsa.

      Kaveri on kyllä varoittava esimerkki siitä, miten oman elämän voi saada helposti sekaisin.

    • Juu, jep.. . ..

      Kannattaa muuttaa omaa asennettaan tätä ystävän lasta kohtaan. Lasten perusturva heikkenee eron yhteydessä. Etenkin yh tarvitsee kyllä kaikkea muuta kuin katkeruutta ja kettuilua. Lapsi tarrautuu äitiin, ja tulee hyvin mustankipeeksi jos tuntee olonsa uhatuksi. Eli kannattaa tukea ystävää ja hänen lastaan. Pitäkää molemmista, olo helppaa kun ikää tulee :)

      • Edustaja sörkkä

        Hmm.Ehkäpä jokin lahjus saa kunnioituksen lapsenkin kielelle ja uudenkin mietteen lapsen mielelle..


    • 1112

      Toisaalta ei ole hyvä, jos masentunut äiti jää yksin varsinkin, jos muu turvaverkosto puuttuu.

    • toivoa on hädässä

      Vaike uskoa että lapsi pilasi ystävän... Olisko kuitenkin niin että sä pilaat ystäväsi elämän asenteellasi. Ihan pelottavaa lukea ettet välitä äpärästä ja ystäväsi inhoaa lastaan. Voi lapsi parka... Ai olet ainoa ystävä??? No siinä tapauksessa unohda itsesi ja asetu lapsen asemaan.. lapset kyllä aavistaa jos heistä ei pidä eikä he kuuroakaan ole. Kiukutteleva... jota on pakko raahata mukana... voi helvetti. Harmi tosiaan jos olet aino ystävä, muuten voisi joku muu kertoa että lapsi on arvokas ja tarjota hoitoapua eikä vain miettiä kuinka lapsi pilaa ystäväsi elämän eikä tämä enää pääse bilettämään. Olisi kiva kuulla ystäväsi versio asiasta. Tuntuu ettet osaa katsoa asiaa muuten kuin omalta kannaltasi. Ystäväsi TÄRKEIN asia on hänen lapsensa ja toivottavasti hän vielä tajuaa sen. Eikä tee sun mielesi mukaan asioita. Ja älä vietä aikaasi hänen kanssaan jos lapsi ärsyttää sua noin paljon. Voit ehdottaa menemään esim.leikkipuistoihin jossa on muitakin äitejä, myös yh:ia. Neuvolapsykologiin voi ottaa suoraankin yhteyttä. Ja tuohon loppuun, voit tehdä sen ettet hauku lasta hänen äidilleen etkä varsinkaan lapsen kuullen. Kannustat ottamaan yhteyttä muihin tahoihin josta voi vaikka saada sellasia ystäviä jotka eivät vain arostele.

    • suorasaNaine*

      Osani on ei ole lapsilla rikastettu.
      oletan osalleni jotain muuta..

      Talossa ,jossa asun on lapsia - mukavaa - kuulla pientä ääntä ja puhetta - parku kuuluu asiaan.

      kelpaan joillekin pyykkiä viikkaamaan - hyvä niin.
      ei tule kutsua , kun ei ole lapsia -
      voimia ja jaksamista - aika ei tuo helppoutta, mutta huonomminkin voisi olla.

      on asioita ,jotka "satuttaa" ,mutta elämä on myös valintoja..

      • mentori

        hienosti kirjoitettu, mutta ei nuo minä, minä-keskeiset nykyäidit tuosta mitään tajua tai ota onkeensa varsinkaan.


    • näin ÖNN
    • celina2013

      minkä ikäinen olet?

    • Kestäväkauneus

      Komppaan ketjun aloittajaa. Mikään maailmassa ei ole niin raivostuttavan ärsyttävää kuin lapset.
      Tämäkin ketju paljastaa miksi niitä tehdään. Ihmiset on vaan vähän yksinkertaisia, eikä sille mitään voi.

    • Auroooraa

      Ei se lapsi mitään pilannut, vaan teidän vastuuton suhtautuminen että muka lapsi pilaa ystävyytenne! Ja hei, kaveria ei jätetä, varsinkin kun toinen on avun tarpeessa ja masentunut! Ole ystäväsi tukena ja tee kaikkesi, että hän saa elämänilonsa takaisin ja sinä hyvän ystäväsi takaisin. Lapsi ei teitä estä! Kunhan suhtaudutte siihen positiivisesti, ettekä pidä sitä esteenä ja kaiken pahan alkuna ja ystävyytenne pilaajana.

      • Arha

        Se on juurikin se lapsi, joka on pilannut kaiken.


    • kololoo

      Ystävä lienee tässä tapauksessa väärä ilmaisu, korkeintaan frendi. Sinua en varsinkaan pitäisi ystävänä.

      • kiitän äitiydestäni

        Koskaan en ole enkä tule haukkumaan kenenkään lasta äpäräksi. Jokainen ihmistaimi on arvokas ja ansaitsee arvoisensa kohtelun.
        Miksi Ap käytät täydellistä elämääsi asiaan josta koet vain suurta inhoa?
        Oletko varma ettei äiti tiedä inhoasi?
        Tuskin tätä tiedät, mielialasi ja kehonkielesi on jo tämän pienen lapsen tiedossa. Hänelle et pysty valehtelemaan.
        Jospa kiukun syy on ilmapiirissä jonka sinä luot : ). Pysy poissa!
        Parempi heidän on kaksin olla kuin kaltaisesi katkeran kanssa.
        Sulla ei ole yhtäkään hyvää asiaa heistä?? Eipä tietenkään..


      • Rdoco
        kiitän äitiydestäni kirjoitti:

        Koskaan en ole enkä tule haukkumaan kenenkään lasta äpäräksi. Jokainen ihmistaimi on arvokas ja ansaitsee arvoisensa kohtelun.
        Miksi Ap käytät täydellistä elämääsi asiaan josta koet vain suurta inhoa?
        Oletko varma ettei äiti tiedä inhoasi?
        Tuskin tätä tiedät, mielialasi ja kehonkielesi on jo tämän pienen lapsen tiedossa. Hänelle et pysty valehtelemaan.
        Jospa kiukun syy on ilmapiirissä jonka sinä luot : ). Pysy poissa!
        Parempi heidän on kaksin olla kuin kaltaisesi katkeran kanssa.
        Sulla ei ole yhtäkään hyvää asiaa heistä?? Eipä tietenkään..

        Olen minäkin periaatteessa äpärä, kun porukat meni naimisiin vasta syntymäni jälkeen :DD


    • 30w kakara

      äidin vaisto pakottaa hänet välittämään, jos välität lapsesta välität ystävästäsi.
      älä hylkää suinkaan, hyväksy vaan lapsi joukkoonne, se huutaa, kiljuu, repii sitä kaikkea mitä sinäkin joskus teit.

      • Kestäväkauneus

        Onpa hienoa.


    • Lobotomia joillekin?

      Mieti miksi lapsi kiljuu, repii, huutaa jne. Eiköhän siksi kun vaistoaa äidin asenteen ja tunteet. Sen ettei lämpöä ja huolenpitoa ilmeisesti juuri saa. Sinunkin asenteesi jos kerran paljon olette yhdessä. Laiminlyönti psyykkisesti. Eikö nåin narsismi synny, jos oikein olen ymmärtänyt perusteita. Miksi ystäväsi lastaan inhoaa, hänhän pienen on aikaan saanut siittäjän kanssa.
      Adoptio on ehkä paras vaihtoehto verraten huostaan ottoon. Ellei äiti ryhdistäydy kohdaten vastuunsa lapsen hyvin voinnista, eikä omasta navastaan. Sinä ystävänä "potki" hakemaan
      apua sen sijaan että valutat myrkkyäsi lapseen ja valitat ettette voi enää riekkua kuten ennen.
      Kunhan lapsi on turvassa niin taas pääsette radalle. Mutta olkaa varovaisia ettei toistu, lapsen
      saaminen.

    • Oskari rinkeli

      Lapsi kiukuttelee, koska hellyyden osoitukset "kahlitsevat" lapsen ja rajoittavat häntä, mikä lisää hänen riippuvuutta vanhemmasta. Lisäksi hänellä on ikävä äitiään usein, joka on poissa heti aamusta. Jos lapsella olisi vielä selkärankaa, hän voisi jutella tästä asiasta omille läheisilleen esimerkiksi sisarelle, ystävilleen tai toiselle vanhemmalle. Tiedostettava läheisyys tässä tilanteessa näyttäisi uupuvan, mikä antaisi uutta ajateltavaa tilanteessa. Lapsi osaisi nauttia tilanteista, joissa olette aidosti läsnä. Suosittelen vanhemmalta todellista läsnäoloa lapsensa lähettyvillä.

      Ystävänä opasta häntä ajattelemaan lastaan ja kannusta häntä toimimaan ja ajattelemaan äitinä, ihmisenä. Tarvitset häntä vielä tulevaisuudessa, joten pidä häntä silmällä ja käytä tilanteet hyödyksi opastamalla lasta kasvamaan tasapainoiseksi aikuiseksi.

      • singlemam <3

        Ei kettumainen "kaveri" ole todellakaan kiinnostunut tsemppaamaan lasta taikka äitiä. Varsinkaan kun ei ole mitään käytännön kokemusta. Lapsihan on hänen mielestään pilannut kaiken!
        Miten hänet hyväksyttiin lapsena? Jäänyt itse ilman rakkautta ja purkaa pahaa oloaan syyttömiin.
        Mene aloittaja vetämään ne bilekännit ja yritä nauttia itsekkäästä elämästäsi ihan itse. Tuskin sun seuraan tunkua tulee olemaan.


    • ....................

      Ystävälläsi on synnytyksen jälkeinen masennus meneillään?

    • kahden äiti +

      Sinun ystäväsi tarvitsee apua hoitamisessa. Mitä ilmeisimmin hän on lopen uupunut. Runsas valvominen voi edesauttaa synnytyksen jälkeisen masentumisen syntymistä.

      Jos sinä olet todellinen ystävä, niin kysyt häneltä, että miten hän voi ja kuuntelisit, että mitä hänellä on sydämellään. Ehkä voisit yhdessä hänen kanssaan miettiä, että mitä hän voisi tehdä, jotta saisi apua.

      Ystäväsi tarvitsee ennen kaikkea lapsenhoitoapua. Osaako hän pyytää apua vanhemmiltaan, lapsen isältä, sisaruksiltaan, naapurilta, kavereilta? Voisitko itse kuvitella, että jättäisit kaverin nukkumaan ja sillä aikaa sinä pistäisit lapsen rattaisiin ja yrität nukuttaa häntä päiväunille tai että käytät häntä puistossa?

      Jos lasta ei ole kasvatettu, vaan hän on saanut ns. kasvaa pellossa sen takia, että lapselle ei ole asetettu rajoja, niin sehän ei ole tietenkään lapsen vika, vaan seurausta siitä, että kukaan ei ole opettanut hänelle, että ruoan kanssa ei sotketa jne.

      Minusta kaverisi pitäisi varata aika neuvolasta ja sanoa suoraan, että hän on aivan loppu valvomisen kanssa ja hän ei jaksa enää. Neuvolasta saa apua, mutta sitä pitää pyytää ponnekkaasti.

    • mölliö

      Muutaman vuoden päästä "kakru" ja muutenkin kaikki on tasaantunut. Älä nyt hylkää ystävääsi noin pian.

    • Ei kai tuo ihme ole

      Lapsi nyt pilaa kaiken.

      • ....................

        mahon akan kommentti siinä. Vika ei ole lapsissa, vaan sun hoitamattomilla sukupuolitaudeilla pilatussa alapäässäsi.


    • ei katkera

      Isosiskoni sai kaksi lasta parin vuoden sisällä ja se lopettikin oikeastaan tosi läheiset välimme, ei ole vain kahdenkeskeistä aikaa kovista yrityksistämme huolimatta. Noh, eipä sille mitään voi, elämää tämä vain on. Hän on ainakin onnellinen ja on saanut sentään muista ystävistään pidettyä hyvin kiinni, mikä tärkeintä :) Tiedän että hän saa tukea ja rakkautta kaikkialta muualta, niin asia ei tunnu niin melodramaattiselta.

    • Yx Masentunu Yh

      No huhhuh!!! Hankkikaa kaikki apua jostain ja äkkiä. Ja varsinki tää joka leikkii toisen ystävää, kun toinen tarvis tukea OIKEASTI enemmän ku koskaan. Kukaan ei tiedä etukäteen millasta lapsen kans oleminen tulee olemaan, kukaan ei suunnittele jäävänsä yksin lapsensa kanssa. Mä toivon että tämä äiti saa oikeanlaista tukea tai vahvistuu ihan itte ja poistaa tollasen "ystävän" elämästään. Mä tein jo niin itse. Se LAPSI on nyt sen sun kaverin tärkein asia elämässä, pitäis ainaki olla, ET SINÄ. Jos äiti voi huonosti, lapsikin voi ja jos äiti voi hyvin niin lapsikin yleensä voi hyvin.

    • hörnkäck

      tapa ittes omahyväinen paska!!! lapsia pitää tehä että maapallo ei kuole sukupuuttoon,vitun vammaidiotti!!!!!!

      • I(h)mettelijä

        öh...tuota,,, kyllä taitaa olla niin, että maapalollon asiat taitaisi olla paljon paremmin, kun ihmiset älyäisivät lopettaa tuon tolkuttoman lisääntymisen. Afrikassa sen ymmärtää, kun ei muusta tiedetä, mutta sivistysvaltiossa??? Jos saa seksiä, ei ole pakko panna paksuksi joka kerta? Vanhoillislestadiolaiset metodit eivät kuulu tähän aikaaan.


    • gfhhtrjhr

      no enemmän huhuhu. noniin räkäpetterit ja pissa liisat. tuli se ensimmäinen maailmaan. ja TE OLETTE VASTUUSSA. tuskin siellä kourun ympärillä oli karvaa kun valkean sinne pamautitta. lapsi on on outo olento sitä pitää lähestyä hellävaroen. kaikki haluaa tarjota suurta suunnitelmaa mutta totuus on että ainoa mitä vanhempi osaa on rakastaa. jos ette sitä voi niin jääkää lisääntymättä. mulkkuja jo liikaa maailmassa.

    • (ex)kaveri?

      Sama täällä!

      Ennen niin eloisa kaverini on nykyään mulatin yh, eikä yhteisiä puheen saatika tekemisen aiheita enää ole. Hän on masentunut ja elää sossun kämpässä rääkyvän ja riehuvan lapsensa kanssa. Lasta on vaikeaa saada hoitoon, eikä kaverini perhe halua auttaa, kun eivät hyväksyneet monikulttuurista suhdetta, josta tuo pikkuongelma sai alkunsa.

      Kaveri on kyllä varoittava esimerkki siitä, miten oman elämän voi saada helposti sekaisin.

    • Rakastettu

      MIKÄ Nyt Mättääää???? Lapsi on ystäväsi LAPSI ? Lapset ANNETAAN! Lapset ovat lahja ,Jos lapsen saa, niin pitää oivaltaa saajan myös, että HUOLEHTII LAHJASTAAN MYÖS ! Sinä ystävänä, joka mietit ystävääsi ja että sinun elämäsi on särkynyt ystäväsi saatua lapsen? SINÄ OLET ITSEKIN ITSEKESKEINEN OMAHYVÄINEN ÄIDISTÄ KIINNIPITÄVÄVÄ LAPSI. Sinun pitäisi jo olla suojeleva huolehtiva henkilö ystäväsi lapselle !JA KASVAA AIKUISEKSI !Maailma ei pyöri sinun ympärillä, vaan sinä olet osa maailmaa.

    • Rajat kaikille

      Muistan vuosia sitten ystäväni, jolla oli todella suloinen pieni poika, hymyilevä ja ystävällinen.
      Ystäväni ihaili lasta ja antoi hänelle kuunkin taivalta. Ystävällisyys ja suloisuus karisi parissa-kolmessa vuodessa. Pojasta tuli hallitseva ja vallitseva, hän ei antanut äitinsä olla rauhassa ystäviensä parissa, vaan kirkui ja huusi, takoi vieraita nyrkillään ja räkätti vieraitten puheen päälle. Äiti vain hymyili, ja sanoi, että lapsi on niin häneen kiintynyt, ettei anna hänen viihtyä muiden kanssa.

      No, nytpä kai sitten viihtyvät keskenään, kun ystävät katosivat ympäriltä ja jättivät parin nauttimaan toisistaan.
      Emme ole vuosiin tavanneet, eivätkä muutkaan tuttavani.

    • Minä Minä 85

      Pikkasen on tymä syy tän keskustelun aloittajalla :P

    • ole oikea ystävä

      Mitä tässä voi enää tehdä? Etkö ymmärrä että lapsi on elävä ihminen, joka tarvitsee rakkautta ja huolenpitoa. Jos olet lapsen äidin ainoa "ystävä", et ole oikeasti ystävä, vaan masennat myös äidinkin oikuttelemalla kun hänen vastuullaan on lapsi ja hän ei pääsekään bilettämään aloittajan kanssa kuten ennen.

      Lapsen äiti on ilmeisesti masentunut, eikä osaa hänkään huolehtia lapsesta, jos lapsi saa kylässä repiä ja sotkea. Jos olet oikea ystävä, hoidat lasta jonkun tunnin ja annat äidille omaa aikaa. Olet siis hänen tukenaan, etkä koko ajan morkkaa ja osoita sormella kun hän on mennyt lapsen tekemään.

      Äidin olisi lapsineen päästävä johonkin keskustelemaan tilanteestaan. ystävän kuuluu auttaa ja olla olkapäänä jos toinen ei jaksa. Sitä varten ovat ystävät. On hirveää jos tuollainen lapsen vihaaja on ainoa ystävä äidille jolla on lapsi jota ystävä vihaa yli kaiken.

      Äiti joka inhoaa omaa lastaan, ei ole normaali. Häntä pitää auttaa ja nopeasti.

    • Kitten's

      Kyllä se vain niin on, että lapsi muuttaa kaveripiiriä. Enää ei ollakaan niin paljon yhteydessä ja tekemisissä kun ei pääse tekemään tuttuja vanhoja asioita, ja lopulta ei enää nähdäkään. Näin kertoi kaverini kuinka hänelle kävi kolmisen vuotta sitten. Itse aion pysyä yhteydessä ja näin, mutta onhan se helpompaa ja mukavampaakin nähdä kun lapsi on isällään. Saa nähdä miten tulevaisuudessa käy, jos kaikki kaverit hankkivat lapsia. Itse en niitä vain halua, enkä juurikaan ole hyvä niiden kanssa. Osaan kyllä eläimille lässyttää ja niitä hoivata.

      Älkää jaksako niitä ihmisiä haukkua jotka eivät lapsista pidä. Ymmärrän osittain aloittajaa.

    • Lapsi muualle

      Riehuva paskatykki on sietämättömintä maailmassa. Ymmärrän sekä äitiä että ystävää. Lastensuojelusta apua ja mieluiten pennun siirto toiseen kotiin, kun äiti ei kerran jaksa eikä pysty. Minun äitini ei lapsia sietänyt, enkä olisi sietänyt itsekään, joten valintani oli alusta alkaen e-pillerit, eikä yksikään mies ole saanut minua kakaroita tekemään. Luojan kiitos. Harmi että tämä äiti ei ole ehkäisystä huolehtinut eikä tehnyt aborttia. Lapsen elämä tulee olemaan painajaista äidin kanssa. Parempi hommata se muualle. Ystävä voi sitten tukea äitiä,ettei ala itseään syyttelemään, kun antaa lapsen pois.

      • Hädässä ystävä tunnetaan

        Tosi ystävyys on sitä, että ystävyys säilyy muuttuipa elämäntilanne miksi tahansa. Ystävä on läsnä niin hyvinä kuin pahoinakin aikoina. Olen onnellinen, että minulla on ainakin yksi tälläinen ystävä, vaikka meidän elämäntilanteet ovatkin muuttuneet täysin erilaisiksi. Aina ei ole niin helppoa nähdä ja jutella kuin ennen, mutta ystävyyden eteen pitää osata myös nähdä vähän vaivaa. Tuntuu tänä päivänä, että kun esim. ystävyydessä joku mättää tai joku muuttuu, niin heti ollaan antamassa periksi ja etsitään uusi helpompi ystävä, joka on omaan elämäntilanteeseen sopivampi. No jokainen tyylillään, mutta itse en tätä ymmärrä.


      • Lässytilässyti
        Hädässä ystävä tunnetaan kirjoitti:

        Tosi ystävyys on sitä, että ystävyys säilyy muuttuipa elämäntilanne miksi tahansa. Ystävä on läsnä niin hyvinä kuin pahoinakin aikoina. Olen onnellinen, että minulla on ainakin yksi tälläinen ystävä, vaikka meidän elämäntilanteet ovatkin muuttuneet täysin erilaisiksi. Aina ei ole niin helppoa nähdä ja jutella kuin ennen, mutta ystävyyden eteen pitää osata myös nähdä vähän vaivaa. Tuntuu tänä päivänä, että kun esim. ystävyydessä joku mättää tai joku muuttuu, niin heti ollaan antamassa periksi ja etsitään uusi helpompi ystävä, joka on omaan elämäntilanteeseen sopivampi. No jokainen tyylillään, mutta itse en tätä ymmärrä.

        Halleluujaa, jopa kiristää sädekehä...


    • HERNETTÄ NOKKAAN :))

      TEE SINÄKIN LAPSI JONKUN UKKELIN KANSSA JA LEMPPAA SE ÄIJÄ PIHALLE HETI KUN OLET SAANUT SIEMENET SISÄÄSI. RUPEA YKSINHUOLTAJAKSI SILLÄ HEIDÄN MIELESTÄÄN LAPSELLA EI TARVITSE OLLA YHTEYTTÄ BIOLOGISEEN ISÄÄNSÄ JOTA VIELÄ YHTEISKUNTA TUKEE. SILLOIN PÄÄSET SAMALLE TASOLLE SEN TOSIYSTÄVÄSI KANSSA JA LÄHTEÄ YHDESSÄ TAAS HAKEMAAN UUTTA SIEMENTÄJÄÄ :))

    • 19+7

      Käy sääliksi lapsen äitiä, mutta ennen kaikkea tuota lasta. Ystävä aloittaja ei todellakaan ole, kaikkea muuta. Arkipäivää nykyisin, valitettavasti. Toivon, että sekä äiti, että lapsi saisivat kipeästi tarvitsemaansa apua ja tukea.

    • Teemu Killinen

      Kyllä vaikeuttaa muita suhteita. Jää vieraissa juokseminen paljon vähemmälle. Hyvä jos kerran viikossa enää ennättää laulattaa lakanoita naisystävän luona.

    • ikävää tod.

      Monet antavat lapsen pois. Eihän sitä miehiinkään pääse kun lapset ovat haittona.

    • Yks Masentunu Yh

      Oma lapsi on parasta mitä voit elämältä saada, sen kun kaikki äidit ymmärtäis. Ja ilmeisesti ihan hyvin tämäkin äiti on jaksanut jos kerta ainut ystävä on "tuollainen" ja kukaan ei vielä ole puuttunu asiaan. Totuus on että niitä huonompia aikoja tulee niillekin joilla mies on vierellä, ei siis pelkästään yksinhuoltajille. Ite heitin miehen ihan syystä pihalle ja ei oo pahemmin lapsi kiinnostanu, omat oikeudet kylläkin :D mutta kun puhutaan ja listataan velvollisuuksista niin hiljennytään. Ei siinä, lapsihan siinä aina eniten kärsii jossain vaiheessa, mutta äidin tehtävä on tehdä parhaansa ja pyytää apua jos ei jaksa. Joo ystäville tai millekään muullekaan ei paljon ole aikaa jos on vaikea elämäntilanne, oikea ystävä sen ymmärtää ja joskus sitä taas on kyllä. Se lapsi on vain hetken pieni.

    • iso ero

      Lapsi mitään ei pilaa, vaan aikuiset jotka eivät osaa elää lasten kanssa.

    • Kun meidän esikoinen syntyi, olin 20-vuotias. Voisi sanoa, että siitä edes olen ollut miltei täysin yksin. Minulla oli ihan kiitettävän paljon ystäviä. Enkä halua sanoa, että minut hylättiin, kävi vain yhtäkkiä niin, ettei minuun otettu yhteyttä - minua ei otettu minnekään enää mukaan. Outoa tässä on se, että vaimoni kuitenkin piti huolta meidän vauvasta. Herättää sinänsä ihmetystä yhä edelleenkin, näin neljän vuoden jälkeen, minkä vuoksi näin kävi, vaikken en niin sanotusti "raahaa" lastani kaikkialle, niin kuin tämän viestiketjun pystyttäjä sanoo.

      Ja, minusta on aika kohtuutonta, loukkaavaa ja todella epäkypsää mennä sanomaan, että:

      "Se kiukutteleva pikku kusipää on pakko raahata joka paikkaan mukaan --- "

      Harkitsisin aavistuksen verran tarkemmin, mitä tänne kirjoittaa.

      • Tähän lisään, että olen kahden lapsen isä ja 24-vuotias. Joten tämä yksinäisyys on ollut käynnissä sellaiset 4 vuotta.


      • nobboddy
        pastorin_poika kirjoitti:

        Tähän lisään, että olen kahden lapsen isä ja 24-vuotias. Joten tämä yksinäisyys on ollut käynnissä sellaiset 4 vuotta.

        Sun tarttee tehdä jotain asialle. Yksi hyvä reitti on liittyä johonkin urheilulliseen mukaan.
        Jospa muistaisit kuitenkin tän; et oo yksin yksin, meitä on pilvinpimein samassa tilanteessa olevia, mutta emme pidä meteliä.


      • nobboddy kirjoitti:

        Sun tarttee tehdä jotain asialle. Yksi hyvä reitti on liittyä johonkin urheilulliseen mukaan.
        Jospa muistaisit kuitenkin tän; et oo yksin yksin, meitä on pilvinpimein samassa tilanteessa olevia, mutta emme pidä meteliä.

        Vau, kiitti. Sanotaan näin, että olen järjestyksenvalvoja/vartija - paljon kolleegoja, muttei yhtäkään jonka kanssa kävisin missään. Olin tässä hetki sitten noin puoli vuotta harrastamassa amanut krav magaa, mikä on fuusiolaji, eli krav magasta nyrkkeilyyn, judoon, lukkopainiin ja jiu jitsuun - törmäsin uusiin ihmisiin, muttei oikein mikään suhde ole tarrautunut kiinni. Enkä ihmisenä ole mitenkään liian läheinen, että pelottelisin ketään pois. Aina kun satun olemaan jossakin vanhassa porukassa, on jäätävän hauskaa jne, mutta en tiedä mitä sitte tapahtuu. Yksinäisyys palaa aina. Ei oikein mikään ole tepsinyt.


      • lastenkanssa
        pastorin_poika kirjoitti:

        Vau, kiitti. Sanotaan näin, että olen järjestyksenvalvoja/vartija - paljon kolleegoja, muttei yhtäkään jonka kanssa kävisin missään. Olin tässä hetki sitten noin puoli vuotta harrastamassa amanut krav magaa, mikä on fuusiolaji, eli krav magasta nyrkkeilyyn, judoon, lukkopainiin ja jiu jitsuun - törmäsin uusiin ihmisiin, muttei oikein mikään suhde ole tarrautunut kiinni. Enkä ihmisenä ole mitenkään liian läheinen, että pelottelisin ketään pois. Aina kun satun olemaan jossakin vanhassa porukassa, on jäätävän hauskaa jne, mutta en tiedä mitä sitte tapahtuu. Yksinäisyys palaa aina. Ei oikein mikään ole tepsinyt.

        Nuorille isille varmasti on olemassa "vertaistukitoimintaa". Vanhat kaverisi arvatenkin ovat sen sortin poikamiehiä, että touhuistaan viisas mies pois jäisikin. Viinaa, biletystä, örvellystä, vaihtuvia naisia?
        Toivottavasti en loukkaa arv. kavereitasi? Kokeile Miessakit ry, seurakunta, neuvolan kautta vaikka omalla ilmoituksella neuvolan ilmoitustaululla. Uskon että järjestyy. Pian voit vanhemman lapsen kanssa kaksinkin osallistua monenlaiseen liikunnalliseen tai kädentaitoja kasvattavaan harrastukseen.


    • kurja..

      Miehetkään eivät halua lapsellista naista.

    • aikuistu!!!!

      eikö voi enää bilettää kun kaverilla on lapsi voi voi!! mitä jos sinäkin kasvaisit aikuiseksi!?!?!?

    • Jep1

      Mullistaako lapsen tulo muut suhteet: kyllä. :D

      Ensin juttu on aika rankka, myöhemmin tosi hyvä asia ja elämään tulee lisää syvyyttä lapsen kautta kun sen osaa nähdä oikein.

      Yleensä jos ystävä, jolla ei ole lapsia, alkaa suhtautua sinuun, lapsen kanssa olevaan, karsaasti, joko hän tottuu muutokseen, tai on sitten vähän kapeakatseinen ja omiin ympyröihinsä liiaksi sitoutunut todennäköisesti, mielestäni.

      Vertaistuki on lapsen kanssa hyvä juttu, joten kannattaa, vanhojen ystävien lisäksi(!!!), etsiä aktiivisesti uusia ystäviä joilla on suunnilleen saman ikäisiä lapsia.

      • Ystävä ymmärtää

        Ai luin vain tuon suomi24:n otsikon. Olen sitä mieltä ettet nyt itse ihan näe, että ihmisen on pakostakin muututtava lapsen myötä ja muutettava aktiivisesti itseään, elämäänsä ja suhtautumis- ja ajattelutapaansa asioihin lapsen vuoksi. Ennen ja jälkeen lapsen elämä on hyvin erilaista. Kannattaa hyväksyä se, että ystävä on mennyt elämässä eteen päin. Hän ei ole enää samanlainen ihminen kuin ennen lasta, eikä koskaan enää muutu sellaiseksi kuin oli ennen. Hän on sama ihminen, mutta osin erilainen. Jos hän on ystäväsi ja sinä hyvä ystävä hänelle, sopeudut muutokseen ja olet hänen tukenaan siinä, hän varmasti tarvitsee sitä, pikemminkin kuin arvostelua ja syyllistämistä. Ystävyys on elämän pituinen matka, sekin. :)


      • Voi kurja
        Ystävä ymmärtää kirjoitti:

        Ai luin vain tuon suomi24:n otsikon. Olen sitä mieltä ettet nyt itse ihan näe, että ihmisen on pakostakin muututtava lapsen myötä ja muutettava aktiivisesti itseään, elämäänsä ja suhtautumis- ja ajattelutapaansa asioihin lapsen vuoksi. Ennen ja jälkeen lapsen elämä on hyvin erilaista. Kannattaa hyväksyä se, että ystävä on mennyt elämässä eteen päin. Hän ei ole enää samanlainen ihminen kuin ennen lasta, eikä koskaan enää muutu sellaiseksi kuin oli ennen. Hän on sama ihminen, mutta osin erilainen. Jos hän on ystäväsi ja sinä hyvä ystävä hänelle, sopeudut muutokseen ja olet hänen tukenaan siinä, hän varmasti tarvitsee sitä, pikemminkin kuin arvostelua ja syyllistämistä. Ystävyys on elämän pituinen matka, sekin. :)

        Ja jos asiat tuolla tolalla, alamäki on ystävälläsi alkanut, se ei ole lapsen kannalta hyvä. Hän tarvitsee rajoja ja rakkautta. Ystävälle apua, pikaisesti.


    • lepoa äipälle

      Jos välität ystävästäsi, OTA lapsi hoitoosi muutamaksi tunniksi silloin tällööin ja komenna ystävääsi lepäämään, lenkille, kampaajalle tai tekemään kotihommia.

    • en ole isä

      Naapurin rouva sai lapsen. Hyvä naapuruussuhde kariutui siihen sillä minua epäillään isäksi. Minut on kuitenkin sterilisoitu joten en voi olla isä. Naapurin miehellä on kuulemma joku sairaus ettei se voi saattaa lapsia maailmaan. Isä on siis joku "mittarinlukija..... mutta en minä. Kyllä harmittaa.

    • Auringonkukkanen

      En tiedä oliko aloitus provo vai mikä.. Mutta en ymmärrä ihmisiä, jotka eivät pidä lapsista. Todellinen ystävä auttaa elämän eri vaiheissa.

      Minun monetkaan kaverit eivät ole olleet kovinkaan kiinnostuineita esim.siitä mitä lapselleni kuuluu ja minusta se on ollut loukkaavaa. Edes kohteliasuudesta voisi kysellä vaikka lapsen kuulumisia tms. Osa ihmisistä taitaa olla niin itsekkäitä nykyisin, että ei muiden asiat paljon kiinnosta.

      Jos olet hyvä ystävä, yrität auttaa ystävääsi. Ehkä voisit oikeasti yrittää tutustua ystäväsi lapseen ja todella kuunnella miten ystävälläsi menee. Tarvittaessa voisitte vaikka yhdessä etsiä lastenhoitajaa, jos haluatte mennä jonnekin kahdestaan.

      Empatia on tärkeää!

    • wwerwer

      Kauheasti puhut ystäväsi lapsesta, et kyllä kuulosta oikealta ystävältä. Ystäväsi on väsynyt ja masentunut ja vaikeassa elämäntilanteessa, jos olet ystävä, niin tuet häntä ja tarjoat vaikka ihan konkreettisesti apua. Jos ystäväsi lukisi viestisi, ei hän todennäköisesti haluaisi enää olla ystäväsi, itse en ainakaan haluaisi.

      • Kondomi on keksitty

        Höpä höpö, kukaan (edes tämä äiti) jaksa muiden kakrujen raahaamista JOKA paikkaan. Hiukan pelisilmää äideiltäkin, ei ystävä ole lapsen leikittäjä. Miksi edes pitäisi olla, ei ystävä ole lisääntynyt. "Meitä lapsiperheitä aina sorretaan" idiootin itkua...


    • teeystävällepalvelus

      Ensinnäkin, minkäikäinen lapsi? 10 kk? 2v? 3v? Asia on nyt niin, että vaikka ystäväsi on väsynyt, niin hänen täytyy tehdä jotain että piristyisi ja pitäisi paremmin huolta itsestään, jotta on kykeneväinen pitämään huolta lapsesta (tulipa pitkä lause). Jos äiti ei voi hyvin, lapsikaan ei voi hyvin. Neuvolasta saa kyllä apua, mutta joskus voi olla myös niin, ettei äiti halua ottaa mitään apua vastaan varsinkaan tuntemattomalta ihmiseltä. Jos äiti on vaikeasti masentunut, tarvitsee hän psykiatrista apua. Kysele ja tunnustele tilannetta. Joissakin tilanteissa, jos äidistä tuntuu ylivoimaiselta, voit auttaa vähän, mutta miksikään äidin korvikkeeksi sinun ei tarvitse ryhtyä.

    • ei saa syrjiä pienem

      """Myös ystäväni on alkanut inhoamaan lastaan"""

      HALOO !
      Ei saa hyljätä pientä ! Vaikka se on vastenmielinen, niin sille kannattaa tehdä rajoja, MUTTA niitä ei tehdä rautaisella kurilla vaan RAKKAUDELLA
      Ootteko AIKUISIA
      Lapsen vanhempi taita itse olla lapsellinen ja haluaa kokeilla myös mihin SINÄ venyt, jos hän saisi vaikka sinusta lapsenhoitajan joskus rällätessään. :/
      VAnhana kuolinvuoteella muistelu että nuoruuden kiihkojen aikana jonkun "ylimääräisen äpäräressun läsnäolo v....itutti, niin voi olla että ajatus on kuolinvuoteella toinen kun perspektiivi elämänasioihin on toivottavasti MUUTTUNUT !

    • hwanderkust

      Hei pastorin poika, tiesthän amanuut opettajan kertovan toisille sen mitä olet hänelle kertonut. Tunnistan sinut ja perheesi. Lue amanuut opettajan blogeja aviorikos blogspot ja homeless chronicles. Tiesithän Kohen on salanimi. Jos vielä menet amanuuttiin pyydä maksamistasi osallistumismaksuista kuitti!

    Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14881
    2. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3075
    3. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3074
    4. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3070
    5. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    6. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3066
    7. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3065
    8. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3065
    9. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe