S2014 keskipitkä ruotsi 19.9

abi.

Oon kuullu monelta opettajalta, että pisterajat tulee laskemaan, mutta kuinkahan paljon? Laskeskelin (alustavasti ja likimääräisesti) että itse sain kirjallisissa (kaikki osat paitsi kirjoitelmat) 50/75, kuunteluista sain opettajan mukaan 65½/90 ja oletan saavani kirjoitelmista 23/33 ja 50/66 (koska nää on ollut tähän asti aika perus lukemat multa, kun oon tehnyt aikaisempien vuosien yo-kokeita harjoitteluna)
Eli yhteensä 190½/258. Mihinköhän tällä yltää?
Miten teillä meni?

10

185

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ap.

      Ihan tässä sivussa vaan, kuka muu luuli luetunymmärtämisen avoissa- oisko ollu C kysymys- että siinä puhuttiin linnuista? Se missä puhuttiin jonkun eläimen laulamisesta pohjoisilla aluilla vaikka ei ole soidinaika. Ne oli siis valaita, mutta aattelin olevani fiksu kun siinä luki laulaa, että ahaa! se on lintu.

    • laskeppa kertoimilla

      Kannattaa laskea pisteesi kertoimilla ja verrata johonkin kevääseen jolloin pisterajat ovat olleet matalalla. (: Kirjallinen oli meilestäni aika helppo, joten tuskin suuria muitoksia tulee, esim. viimekevään rajat voisivat olla varsin paikkaansapitäviä.

      • ap.

        B-ruotissa ei oo ollut 10-vuoteen (kuunteluissa) vain kerran kuultavia avoja, niin kyllä mää luulen, että niissä pisterajoissa on jossain määrin laskua. Mutta tää on lähinnä arvaus. Oman koulun ruotsin opettajat oli kans asiasta aika varmoja.

        Laskin kertoimien kanssa kirjallisten pisteet. Pisteitä kuunteluista ja kirjallisesta tulee yhteensä 218/299. (tää on likimääräinen siis, koska en voi kauheasti sanoa kirjoitelmien puolesta mutta ne pisteet oli lähinnä arvauksia niiden osalta.) Mutta oletan että vähintään M tulee.


      • edellinen
        ap. kirjoitti:

        B-ruotissa ei oo ollut 10-vuoteen (kuunteluissa) vain kerran kuultavia avoja, niin kyllä mää luulen, että niissä pisterajoissa on jossain määrin laskua. Mutta tää on lähinnä arvaus. Oman koulun ruotsin opettajat oli kans asiasta aika varmoja.

        Laskin kertoimien kanssa kirjallisten pisteet. Pisteitä kuunteluista ja kirjallisesta tulee yhteensä 218/299. (tää on likimääräinen siis, koska en voi kauheasti sanoa kirjoitelmien puolesta mutta ne pisteet oli lähinnä arvauksia niiden osalta.) Mutta oletan että vähintään M tulee.

        Keväisin pisterajat ovat juuri syksyä alempia, siksi niitä kehoitinkin tutkimaan.


      • ap.
        edellinen kirjoitti:

        Keväisin pisterajat ovat juuri syksyä alempia, siksi niitä kehoitinkin tutkimaan.

        Uskon että nää on viime keväistäkin alempia, kun puhutaan tavallisesta poikkeavasta kokeesta. Mutta toki nuo on suuntaa antavia.


    • abina

      Jos olettaisi että normaalisti keskiverto-oppilas saisi kuuntelun avoista esim. 5 pistettä voisi olettaa että nyt hän sai vaikka 2 (b-kohta oli useimmilla oikein). Näin avoista olisi tullut 9 pistettä vähemmän kuin normaalisti. Itse veikkaan että pisterajat ovat 10-15 pistettä normaalia alempana, riippuen toki mitä ytl kuuntelun kanssa tekee, hylätäänkö joitain kohtia. Opettajaltasi saat varmasti myös tietoa, hänellä kun on enemmän kokemusta. (:

    • Ninobihvih

      Ne luetunymmärtämisetkin oli kyllä vaikeampia mitä ainakin vuoden 2012 vihkoissa, jotka tein. Luulisin että varsinkin esim. E:n raja on aika alhaalla.

    • hyvästijuhlat

      Tein prelissä vuoden 2006 kokeen, ja sillä olisin saanut C:n. Nyt on sellainen olo kun on vastauksia katsellut, että taisi jäädä lakki saamatta!

      • buioooo

        Keskipitkästä ruotsista saa A:n niin vähällä osaamisella ja vähäisillä pisteillä, että on varmasti kaikista yo-kokeista mitättömin. Jos ei siitäkään selviydy, ei ole ylioppilasainesta.


      • ap.

        On totta, että yo-kokeet on vaikeutunut huomattavasti aikaisimpiin vuosiin nähden, mutta tuskin sun tilanne on täysin toivoton. Viime keväänä A:n pisteraja oli 99, jonka saa keveästi ja otetaan huomioon, että tänä syksynä pisterajat tulevat putoamaan jossain määrin.
        Lisäksi voit päästä kokeen läpi kompensaatio pisteillä (jos hyväksyit ne) jos saat pisteitä i:n paremmalle puolelle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      68
      1743
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1431
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1242
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1204
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1116
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      879
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      845
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      212
      821
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      99
      775
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      664
    Aihe