Hei,
Jos asennan veneeseeni AIS:n ja luonnollisesti VHF-anteenin, tarvitsenko tajuusluvat jne vaikka radioasemallani ei voi lähettää?
Kuulemma poliisit on ratsannut veneitä jos niissä on näkynyt VHF-anteeni. Tietenkin poliisit voi kutsua sisälle tarkastamaan laitteet ja toteamaan että ei ole lähetintä.
AIS ja VHF lupa
15
905
Vastaukset
- VHF+AIS
Jos katsot tarvitsevasi AIS-vastaanottimen, kulkualueesi on sellainen, että myös VHF on tarpeellinen. Harkitse sen takia yhdistelmälaitteen hankkimista (DSC-VHF AIS) ja suorita VHF-tutkinto radiolupaa varten.
- Miksi VHF
Miten niin?
Kyllä AIS-vastaanotin plotteriin kytkettynä on vallan erinomainen peli jo esimerkiksi Helsingin edustalla, lähellä satamia. Eikä siellä nyt vielä mitään VHF:ää tarvita. Kuten ei tarvita Turun saaristossakaan, jossa AISista on niinikään paljon iloa laivojen liikkeitä seuratessa.
En toki mitenkään vastusta VHF:ää. Minusta se on hätävälineenä avomerellä oikein paikallaan. Itselläni on niitä veneessä kolme. - VHF-AIS
Miksi VHF kirjoitti:
Miten niin?
Kyllä AIS-vastaanotin plotteriin kytkettynä on vallan erinomainen peli jo esimerkiksi Helsingin edustalla, lähellä satamia. Eikä siellä nyt vielä mitään VHF:ää tarvita. Kuten ei tarvita Turun saaristossakaan, jossa AISista on niinikään paljon iloa laivojen liikkeitä seuratessa.
En toki mitenkään vastusta VHF:ää. Minusta se on hätävälineenä avomerellä oikein paikallaan. Itselläni on niitä veneessä kolme.VHF-AIS yhdistelmässä on se hyvä puoli, että CPA-hälytyksen laukaisseeseen alukseen saat halutessasi yhteyden painamalla CALL-nappia. Ei tarvitse olla "hätätilanne", kun VHF on tarpeellinen yhteysväline. VHF:llä voi tarvittaessa ottaa yhteyttä vaikkapa satamaan kysyäkseen paikkatilannetta.
Itse en ole halunnut yhdistää AIS-näyttöä pienehköön plotteriruutuuni. Erillinen AIS-näyttöruutu on omasta mielestäni selkeämpi olipa sitten kysymyksessä Helsingin edusta, Turun saaristo tai avomeri. Joillekin AISista on "paljon iloa", minulle pelkästään hyötyä kuten myös VHF:stä. - Dr. Oppenheimer
VHF-AIS kirjoitti:
VHF-AIS yhdistelmässä on se hyvä puoli, että CPA-hälytyksen laukaisseeseen alukseen saat halutessasi yhteyden painamalla CALL-nappia. Ei tarvitse olla "hätätilanne", kun VHF on tarpeellinen yhteysväline. VHF:llä voi tarvittaessa ottaa yhteyttä vaikkapa satamaan kysyäkseen paikkatilannetta.
Itse en ole halunnut yhdistää AIS-näyttöä pienehköön plotteriruutuuni. Erillinen AIS-näyttöruutu on omasta mielestäni selkeämpi olipa sitten kysymyksessä Helsingin edusta, Turun saaristo tai avomeri. Joillekin AISista on "paljon iloa", minulle pelkästään hyötyä kuten myös VHF:stä.Suomen rannikoilla ja saaristossa liikkuvalle VHF on jokseenkin hyödytön. Aika harvassa ovat ne satamat, joilla on VHF, mutta puhelinnumero niillä on kaikilla. En ole 20 vuoden aikana kohdannut käytännössä tilannetta, jossa VHF olisi ollut tarpeellinen, vaikka olenkin teoriatasolla kuvitellut sellaista olevan esimerkiksi kohdatessa jotain isoa laivaa kapeassa paikassa. Käytännössä olen vaan huomannut, että ne hoituvat ilman kommunikaatiota pysymällä yksinkertaisesti poissa isompien edestä. Purjeilla liikkuessa se voi joskus vaatia vähän enemmän ennakointia.
Yhdistelmälaite on ihan hyvä ja sitä kannattaa harkita (itsellänikin on sellainen), mutta en voi yhtyä väitteeseen "VHF on tarpeellinen".
Purjehtijalle, jolla on plotteri ruoritolpassa, erillinen AIS-näyttö olisi huono idea. Moottoriveneessä, jossa kaikki kalusto on ruorimiehen edessä, asia on varmaan toinen. Plotterini ei ole isoimmasta päästä, olisiko reilut viisituumainen. Hyvin siihen laivojen AIS-tiedot sopivat. Tosin viime aikoina on alkanut harmittaa, että huviveneiden lähettävä AIS on yleistymässä, mikä aiheuttaa hitosti täysin hyödytöntä dataa ruudulle. - Sataman kanava?
VHF-AIS kirjoitti:
VHF-AIS yhdistelmässä on se hyvä puoli, että CPA-hälytyksen laukaisseeseen alukseen saat halutessasi yhteyden painamalla CALL-nappia. Ei tarvitse olla "hätätilanne", kun VHF on tarpeellinen yhteysväline. VHF:llä voi tarvittaessa ottaa yhteyttä vaikkapa satamaan kysyäkseen paikkatilannetta.
Itse en ole halunnut yhdistää AIS-näyttöä pienehköön plotteriruutuuni. Erillinen AIS-näyttöruutu on omasta mielestäni selkeämpi olipa sitten kysymyksessä Helsingin edusta, Turun saaristo tai avomeri. Joillekin AISista on "paljon iloa", minulle pelkästään hyötyä kuten myös VHF:stä.Mihin vierassatamaan Helsingin edustalla tai Turun saaristossa voi soittaa VHF:llä?
- Dr. Oppenheimer
Sataman kanava? kirjoitti:
Mihin vierassatamaan Helsingin edustalla tai Turun saaristossa voi soittaa VHF:llä?
Muistelen (hatarasti), että Kasnäsilla olisi lupa käyttää satamakanavaa. Muita en muista tai tiedä.
- skjuh
Sataman kanava? kirjoitti:
Mihin vierassatamaan Helsingin edustalla tai Turun saaristossa voi soittaa VHF:llä?
Jospa edes joskus irrottaisitte köydet siitä pyykkilaiturista niin ehkä se aukeaisi teillekin mihin sitä VHF-puhelinta tarvitaan
- Sataman kanava?
skjuh kirjoitti:
Jospa edes joskus irrottaisitte köydet siitä pyykkilaiturista niin ehkä se aukeaisi teillekin mihin sitä VHF-puhelinta tarvitaan
VHF on hyvässä käytössä satamissa Itämeren ulkopuolella lähes kaikkialla Euroopassa. Jostain syystä etenkin Suomessa näin ei kuitenkaan ole.
Manner-Euroopan rannikolla seilatessani kiinteä radio oli päällä koko ajan, ja lisäksi ruorimiehellä oli käsikapula aina käsillä. Käytännössä joka satamasta tarkistettiin paikkatilanne ensin kiinteällä laitteella kauempaa mereltä, ja sisään ajettuamme kommunikoitiin henkilökunnan kanssa käsikapulalla. Oikein kätevä systeemi, jonka mielellään näkisi yleistyvän meilläkin. En oikein tiedä, miksei ole yleistynyt. Olisiko purjehduksen lyhyt kausiluonteisuus ja satamien tilapäishenkilökunnan vähäinen kokemus/koulutus?
Vieläkin toki pidän tottumuksesta kiinteän radion aina päällä Suomen rannikollakin, mutta käytännössä vasta Tallinnan OCM:ään ajaessani kaivan kapulan esiin. Siellä siitä on ihan hyötyäkin. - Sataman kanava?
skjuh kirjoitti:
Jospa edes joskus irrottaisitte köydet siitä pyykkilaiturista niin ehkä se aukeaisi teillekin mihin sitä VHF-puhelinta tarvitaan
Niin, ja mainittakoon vielä, että onhan VHF aivan ehdoton hätäväline rannikoiden ja laivareittien läheisyydessä. Siksi meilläkin on vielä erillinen AA-paristoilla toimiva käsikapula lauttaan otettavissa varusteissa.
Myös laivojen ja muiden kulkijoiden kanssa tulee juteltua, jos ollaan kauempana merellä ja joku tulee näköetäisyydelle. - Dr. Oppenheimer
Sataman kanava? kirjoitti:
VHF on hyvässä käytössä satamissa Itämeren ulkopuolella lähes kaikkialla Euroopassa. Jostain syystä etenkin Suomessa näin ei kuitenkaan ole.
Manner-Euroopan rannikolla seilatessani kiinteä radio oli päällä koko ajan, ja lisäksi ruorimiehellä oli käsikapula aina käsillä. Käytännössä joka satamasta tarkistettiin paikkatilanne ensin kiinteällä laitteella kauempaa mereltä, ja sisään ajettuamme kommunikoitiin henkilökunnan kanssa käsikapulalla. Oikein kätevä systeemi, jonka mielellään näkisi yleistyvän meilläkin. En oikein tiedä, miksei ole yleistynyt. Olisiko purjehduksen lyhyt kausiluonteisuus ja satamien tilapäishenkilökunnan vähäinen kokemus/koulutus?
Vieläkin toki pidän tottumuksesta kiinteän radion aina päällä Suomen rannikollakin, mutta käytännössä vasta Tallinnan OCM:ään ajaessani kaivan kapulan esiin. Siellä siitä on ihan hyötyäkin.Syynä siihen, ettei VHF ole vierassatamakäytössä järin yleinen Suomessa eikä kokemukseni mukaan myöskään Virossa tai Ruotsin Itämerenpuoleisella rannikolla, saattaa olla yksinkertaisesti siinä, että kännykät levisivät tänne paljon nopeammin ja tehokkaammin kuin Keski-Eurooppaan. Toinen seikka voi olla se, että täällä ei ole niin paljon tapana kysellä paikkatilannetta eikä myöskään ole kovin yleistä, että henkilökunta ohjaa. Toisin sanoen ei ole sitä kommunikaatiotarvetta. Satamat ovat myös usein sen verran pieniä, että tarvittaessa henkilökunta hoitaa sen ohjailun ihan käsimerkeillä ja puheella ilman välityslaitteita.
Yritin tässä muistella, tiedänkö yhtään Itämeren vierassatamaa, johon olisi 20 vuotta sitten voinut ottaa yhteyden VHF:lla. Joudun vastaamaan kieltävästi. Toisaalta siihen aikaan veneilyni rajoittui vielä Suomen saaristoon, Tallinnaan ja Tukholman saaristoon.
- Villeva
Hyvä ja asiallinen kommentti!
Tarkoituksena on kyllä joskus suorittaa lupakirja sekä hankkia radio, mutta nyt minulla olisi AIS vastaanotin jonka haluaisin jo toimintaan. - Vastaus kysymykseen
Vastaanotin ei tarvitse lupaa.
Antennitkaan eivät tarvitse lupia.
Mutta, jos sinulla on VHF, se tarvitsee luvan, vaikket käyttäisikään sitä.
Koskaan ei ole kysytty lupaa VHF:llekään ratsiassa, ainostaan rekisteri ja sammutin on katsottu ja puhallutettu.
https://www.viestintavirasto.fi/taajuudet/radioluvat/veneilijatjamerenkulku.html- besservisseri
Sammutin onkin tärkein varuste. Tai oikeastaan sammuttimen päivämäärä.
- Ei tarvita
Luvat tarvitaan vain ja ainoastaan radiotaajuisiin lähettimiin.
Näitä ovat mm.
- VHF-lähetin
- EPIRB
- SSB-lähetin
- Tutka
Yksi lähetinkin on, johon ei tarvita lupaa: aktiivinen tutkaheijastin, kuten Sea Me- kottaraiset
Tai punainen lyhty, fak me system.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela valvoo lasten tilejä.
Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen2462670Nainen, tervetuloa
Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit111633- 1201579
TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun
Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.161462Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron
Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun961335Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."
Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:71180Väliämme on noin 6 km
Niin lähellä ja niin kaukana. Sinä olet kotona, minä olen kotona. Olet jo unessa. Mutta kun herään, olet jo töissä ja vä9943- 61908
- 56888
Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."
Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s1865