AIS ja VHF lupa

Villeva

Hei,

Jos asennan veneeseeni AIS:n ja luonnollisesti VHF-anteenin, tarvitsenko tajuusluvat jne vaikka radioasemallani ei voi lähettää?

Kuulemma poliisit on ratsannut veneitä jos niissä on näkynyt VHF-anteeni. Tietenkin poliisit voi kutsua sisälle tarkastamaan laitteet ja toteamaan että ei ole lähetintä.

15

667

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VHF+AIS

      Jos katsot tarvitsevasi AIS-vastaanottimen, kulkualueesi on sellainen, että myös VHF on tarpeellinen. Harkitse sen takia yhdistelmälaitteen hankkimista (DSC-VHF AIS) ja suorita VHF-tutkinto radiolupaa varten.

      • Miksi VHF

        Miten niin?

        Kyllä AIS-vastaanotin plotteriin kytkettynä on vallan erinomainen peli jo esimerkiksi Helsingin edustalla, lähellä satamia. Eikä siellä nyt vielä mitään VHF:ää tarvita. Kuten ei tarvita Turun saaristossakaan, jossa AISista on niinikään paljon iloa laivojen liikkeitä seuratessa.

        En toki mitenkään vastusta VHF:ää. Minusta se on hätävälineenä avomerellä oikein paikallaan. Itselläni on niitä veneessä kolme.


      • VHF-AIS
        Miksi VHF kirjoitti:

        Miten niin?

        Kyllä AIS-vastaanotin plotteriin kytkettynä on vallan erinomainen peli jo esimerkiksi Helsingin edustalla, lähellä satamia. Eikä siellä nyt vielä mitään VHF:ää tarvita. Kuten ei tarvita Turun saaristossakaan, jossa AISista on niinikään paljon iloa laivojen liikkeitä seuratessa.

        En toki mitenkään vastusta VHF:ää. Minusta se on hätävälineenä avomerellä oikein paikallaan. Itselläni on niitä veneessä kolme.

        VHF-AIS yhdistelmässä on se hyvä puoli, että CPA-hälytyksen laukaisseeseen alukseen saat halutessasi yhteyden painamalla CALL-nappia. Ei tarvitse olla "hätätilanne", kun VHF on tarpeellinen yhteysväline. VHF:llä voi tarvittaessa ottaa yhteyttä vaikkapa satamaan kysyäkseen paikkatilannetta.

        Itse en ole halunnut yhdistää AIS-näyttöä pienehköön plotteriruutuuni. Erillinen AIS-näyttöruutu on omasta mielestäni selkeämpi olipa sitten kysymyksessä Helsingin edusta, Turun saaristo tai avomeri. Joillekin AISista on "paljon iloa", minulle pelkästään hyötyä kuten myös VHF:stä.


      • Dr. Oppenheimer
        VHF-AIS kirjoitti:

        VHF-AIS yhdistelmässä on se hyvä puoli, että CPA-hälytyksen laukaisseeseen alukseen saat halutessasi yhteyden painamalla CALL-nappia. Ei tarvitse olla "hätätilanne", kun VHF on tarpeellinen yhteysväline. VHF:llä voi tarvittaessa ottaa yhteyttä vaikkapa satamaan kysyäkseen paikkatilannetta.

        Itse en ole halunnut yhdistää AIS-näyttöä pienehköön plotteriruutuuni. Erillinen AIS-näyttöruutu on omasta mielestäni selkeämpi olipa sitten kysymyksessä Helsingin edusta, Turun saaristo tai avomeri. Joillekin AISista on "paljon iloa", minulle pelkästään hyötyä kuten myös VHF:stä.

        Suomen rannikoilla ja saaristossa liikkuvalle VHF on jokseenkin hyödytön. Aika harvassa ovat ne satamat, joilla on VHF, mutta puhelinnumero niillä on kaikilla. En ole 20 vuoden aikana kohdannut käytännössä tilannetta, jossa VHF olisi ollut tarpeellinen, vaikka olenkin teoriatasolla kuvitellut sellaista olevan esimerkiksi kohdatessa jotain isoa laivaa kapeassa paikassa. Käytännössä olen vaan huomannut, että ne hoituvat ilman kommunikaatiota pysymällä yksinkertaisesti poissa isompien edestä. Purjeilla liikkuessa se voi joskus vaatia vähän enemmän ennakointia.
        Yhdistelmälaite on ihan hyvä ja sitä kannattaa harkita (itsellänikin on sellainen), mutta en voi yhtyä väitteeseen "VHF on tarpeellinen".

        Purjehtijalle, jolla on plotteri ruoritolpassa, erillinen AIS-näyttö olisi huono idea. Moottoriveneessä, jossa kaikki kalusto on ruorimiehen edessä, asia on varmaan toinen. Plotterini ei ole isoimmasta päästä, olisiko reilut viisituumainen. Hyvin siihen laivojen AIS-tiedot sopivat. Tosin viime aikoina on alkanut harmittaa, että huviveneiden lähettävä AIS on yleistymässä, mikä aiheuttaa hitosti täysin hyödytöntä dataa ruudulle.


      • Sataman kanava?
        VHF-AIS kirjoitti:

        VHF-AIS yhdistelmässä on se hyvä puoli, että CPA-hälytyksen laukaisseeseen alukseen saat halutessasi yhteyden painamalla CALL-nappia. Ei tarvitse olla "hätätilanne", kun VHF on tarpeellinen yhteysväline. VHF:llä voi tarvittaessa ottaa yhteyttä vaikkapa satamaan kysyäkseen paikkatilannetta.

        Itse en ole halunnut yhdistää AIS-näyttöä pienehköön plotteriruutuuni. Erillinen AIS-näyttöruutu on omasta mielestäni selkeämpi olipa sitten kysymyksessä Helsingin edusta, Turun saaristo tai avomeri. Joillekin AISista on "paljon iloa", minulle pelkästään hyötyä kuten myös VHF:stä.

        Mihin vierassatamaan Helsingin edustalla tai Turun saaristossa voi soittaa VHF:llä?


      • Dr. Oppenheimer
        Sataman kanava? kirjoitti:

        Mihin vierassatamaan Helsingin edustalla tai Turun saaristossa voi soittaa VHF:llä?

        Muistelen (hatarasti), että Kasnäsilla olisi lupa käyttää satamakanavaa. Muita en muista tai tiedä.


      • skjuh
        Sataman kanava? kirjoitti:

        Mihin vierassatamaan Helsingin edustalla tai Turun saaristossa voi soittaa VHF:llä?

        Jospa edes joskus irrottaisitte köydet siitä pyykkilaiturista niin ehkä se aukeaisi teillekin mihin sitä VHF-puhelinta tarvitaan


      • Sataman kanava?
        skjuh kirjoitti:

        Jospa edes joskus irrottaisitte köydet siitä pyykkilaiturista niin ehkä se aukeaisi teillekin mihin sitä VHF-puhelinta tarvitaan

        VHF on hyvässä käytössä satamissa Itämeren ulkopuolella lähes kaikkialla Euroopassa. Jostain syystä etenkin Suomessa näin ei kuitenkaan ole.

        Manner-Euroopan rannikolla seilatessani kiinteä radio oli päällä koko ajan, ja lisäksi ruorimiehellä oli käsikapula aina käsillä. Käytännössä joka satamasta tarkistettiin paikkatilanne ensin kiinteällä laitteella kauempaa mereltä, ja sisään ajettuamme kommunikoitiin henkilökunnan kanssa käsikapulalla. Oikein kätevä systeemi, jonka mielellään näkisi yleistyvän meilläkin. En oikein tiedä, miksei ole yleistynyt. Olisiko purjehduksen lyhyt kausiluonteisuus ja satamien tilapäishenkilökunnan vähäinen kokemus/koulutus?

        Vieläkin toki pidän tottumuksesta kiinteän radion aina päällä Suomen rannikollakin, mutta käytännössä vasta Tallinnan OCM:ään ajaessani kaivan kapulan esiin. Siellä siitä on ihan hyötyäkin.


      • Sataman kanava?
        skjuh kirjoitti:

        Jospa edes joskus irrottaisitte köydet siitä pyykkilaiturista niin ehkä se aukeaisi teillekin mihin sitä VHF-puhelinta tarvitaan

        Niin, ja mainittakoon vielä, että onhan VHF aivan ehdoton hätäväline rannikoiden ja laivareittien läheisyydessä. Siksi meilläkin on vielä erillinen AA-paristoilla toimiva käsikapula lauttaan otettavissa varusteissa.

        Myös laivojen ja muiden kulkijoiden kanssa tulee juteltua, jos ollaan kauempana merellä ja joku tulee näköetäisyydelle.


      • Dr. Oppenheimer
        Sataman kanava? kirjoitti:

        VHF on hyvässä käytössä satamissa Itämeren ulkopuolella lähes kaikkialla Euroopassa. Jostain syystä etenkin Suomessa näin ei kuitenkaan ole.

        Manner-Euroopan rannikolla seilatessani kiinteä radio oli päällä koko ajan, ja lisäksi ruorimiehellä oli käsikapula aina käsillä. Käytännössä joka satamasta tarkistettiin paikkatilanne ensin kiinteällä laitteella kauempaa mereltä, ja sisään ajettuamme kommunikoitiin henkilökunnan kanssa käsikapulalla. Oikein kätevä systeemi, jonka mielellään näkisi yleistyvän meilläkin. En oikein tiedä, miksei ole yleistynyt. Olisiko purjehduksen lyhyt kausiluonteisuus ja satamien tilapäishenkilökunnan vähäinen kokemus/koulutus?

        Vieläkin toki pidän tottumuksesta kiinteän radion aina päällä Suomen rannikollakin, mutta käytännössä vasta Tallinnan OCM:ään ajaessani kaivan kapulan esiin. Siellä siitä on ihan hyötyäkin.

        Syynä siihen, ettei VHF ole vierassatamakäytössä järin yleinen Suomessa eikä kokemukseni mukaan myöskään Virossa tai Ruotsin Itämerenpuoleisella rannikolla, saattaa olla yksinkertaisesti siinä, että kännykät levisivät tänne paljon nopeammin ja tehokkaammin kuin Keski-Eurooppaan. Toinen seikka voi olla se, että täällä ei ole niin paljon tapana kysellä paikkatilannetta eikä myöskään ole kovin yleistä, että henkilökunta ohjaa. Toisin sanoen ei ole sitä kommunikaatiotarvetta. Satamat ovat myös usein sen verran pieniä, että tarvittaessa henkilökunta hoitaa sen ohjailun ihan käsimerkeillä ja puheella ilman välityslaitteita.

        Yritin tässä muistella, tiedänkö yhtään Itämeren vierassatamaa, johon olisi 20 vuotta sitten voinut ottaa yhteyden VHF:lla. Joudun vastaamaan kieltävästi. Toisaalta siihen aikaan veneilyni rajoittui vielä Suomen saaristoon, Tallinnaan ja Tukholman saaristoon.


    • Villeva

      Hyvä ja asiallinen kommentti!

      Tarkoituksena on kyllä joskus suorittaa lupakirja sekä hankkia radio, mutta nyt minulla olisi AIS vastaanotin jonka haluaisin jo toimintaan.

    • Vastaus kysymykseen

      Vastaanotin ei tarvitse lupaa.
      Antennitkaan eivät tarvitse lupia.
      Mutta, jos sinulla on VHF, se tarvitsee luvan, vaikket käyttäisikään sitä.


      Koskaan ei ole kysytty lupaa VHF:llekään ratsiassa, ainostaan rekisteri ja sammutin on katsottu ja puhallutettu.

      https://www.viestintavirasto.fi/taajuudet/radioluvat/veneilijatjamerenkulku.html

      • besservisseri

        Sammutin onkin tärkein varuste. Tai oikeastaan sammuttimen päivämäärä.


    • Ei tarvita

      Luvat tarvitaan vain ja ainoastaan radiotaajuisiin lähettimiin.

      Näitä ovat mm.

      - VHF-lähetin
      - EPIRB
      - SSB-lähetin
      - Tutka

      Yksi lähetinkin on, johon ei tarvita lupaa: aktiivinen tutkaheijastin, kuten Sea Me

      • kottaraiset

        Tai punainen lyhty, fak me system.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2886
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2440
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2220
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      18
      2029
    5. 171
      1852
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1846
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1797
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1746
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1539
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe