Nuohous

Nuohooja pelotteli

Nykyään, kun nuohooja ei tule tilaamatta, sisältyy tämän toiminnon unohtamiseen eräs vakuutusyhtiöiden tiedostama korvausvelvollisuuden luistamismahdollisuus.

Jos tulipalo vähänkin liittyy tulisijojen tai palohormin toimintoihin, vakuutusyhtiöstä kuulemma tarkastetaan heti nuohoustiedot kyseisen rakennuksen osalta. Nuohousväli ei kuulemma saa olla 14 kuukautta pitempi. Jos nuohouksesta ei ole asianmukaiseesti huolehdittu, vakuutusyhtiöllä on oikeus pidättää korvaussummasta roima osuus. Tämä koskee tietenkin myös kesämökkejä, joissa lähes aina on tulisijoja.

Sitten on muistettava, että tulisijoilla varustetut asunnot on myyntitilanteessa oltava nuohouksen puolesta ajan tasalla. Siitäkin kuulemma seuraa ikävyyksiä, jos näin ei ole tehty.

12

1145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin meillä

      "Nykyään, kun nuohooja ei tule tilaamatta,"

      -Käy kerran vuoteen ihan ilman tilausta..

    • Leivinuuni

      Nuohous vakituisessa asinnossa kerran vuodessa, totta. Kesämökissä kerran kolmeen vuoteen. Voi tietenkin eri vakuutusyhtiöillä olla eri säännöt.

      Noin oman turvallisuutensa takaamiseksi kyllä ihan hyvä käyttää nokikolaria ain joskus. Itellä mökillä tulisija, käytän nokikolaria aika harvoin, tai vaihtelevilla väleillä. Sitä kun joskus on paljon tulisija käyttämättä ja toisinaan taas enenpi käyttöä. Mä käytän nokikolaria enenpi sen takia, että se tsekkaa, missä kunnossa hormit jne on, nokea yleensä ollut todella vähän.

      Jos tulipalo syttyy tulisijasta johtuen, silloin kyllä vakuutusyhtiöt on tarkkoja. Yleensä tulipalot syttyy kyllä käsitykseni mukaan ihan muista syistä. Sähköt kai yleisin, siis joko asennukset tai erilaiset koneet. Mulla muuten kerran meinasi telkkari palaa ja kerran pesukone. Olin paikalla, ei varsinaista tulipaloa. Ja lasten "tulitikkuleikit", niitten takia palaa paljon rakennuksia myös.

      Ettäpä en minä mokikolarin mainosta pahakseni pistä. Se on sitten oma asia, miten sen tilaamisen ihan itse harkitsee. Mä tilaan tarvittaessa, siis näin arvellen, jotkut tilaa kalenterin mukaan.

      Ai niin sekin. Ei se vuosi edes ole liian lyhyt väli nuohoukselle. Jos polttaa paljon jotain kehnoa takkaa havupuilla, nuohota olisi syytä tiheämminkin. Nokipalo ei ole kovin kiva ylläri.

      Mitään pakollista nuohous ei ole. Siis sen voi tehdä kyllä itsekin, tai olla tekemättä. Ainoa ongelma vaan on sitten toi vakuutusyhtiö, jos nyt niin harvinainen tapaus sattuu, kuin tulisijan nuohoamattomuudesta johtuva tulipalo. Hankala ehkä todistaa, että otsenuohottu olisi ja vieläpä kunnolla tehty. Nokikolari eräänlainen varmistus vakuutusyhtiötä varten. Vähän kuin pyöräilykypärä pyöräilijälle.

      Enenpi olisin huolissani palovaroittimista, tupakintumpeista jne. Niitä kun nokikolarikaan ei tarkista.

    • Luki.

      Ehdotankin tämän nouhouskuvion vastuun nuohoojalle,ei sille kohteen omistajalle,vaan nuohooja olisi vastuussa,ei näitä nuohoojia tulla metsätämään jos eivät itse ole katolla heilumassa.

      Vakuutusyhtiötiöiden se pitää painostaa nuohoojat ei näiden omistajien,vakuutus yhtiöt on kierouden huippuja ,ja joutaisivat poistumaan markkinoilta,kuten autovakuutukset ovat ihan liioiteltuja,esim:nuorten ostaessa ensimmäistä autoaan niin nuo pellet on ryöstämässä ensimmäisenä heitä.

    • +5+

      Mielelläni annan nuohouksen nuohoojan tehtäväksi. Hänellä on siihen tarvittava ammattitaito ja varusteet, sekä uskaltaa myös kiivetä katolle. Itse en alkaisi kakluunia rassaamaan ja pöllyttämään nokea ympäri huushollia. Pari ämpärillistä nokea ja tuhkaa irtoaa uunin savukanavista vuosittain. Itse kolaan tuhkat pesästä tarpeen mukaan. Takka vetää hienosti ja hyötysuhde on hyvä, kun on puhtaat röörit.

      • abcdefg1234567

        Minullapa kävi kerran nuohooja tukkimassa hormit, tai ainakin yritti. Onneton yritti kostaa jotakin. Kun ei halunnut tulla siivoamaan jälkiänsä, niin oikeuteenhan se meni. Yritti väittää että kattilassa oli tapahtunut kaasuräjähdys, mutta kun siihen tarvitaan kaiken järjen mukaan tulta jota ei ollut ja silminnäkijätkin oli. Todettiin syylliseksi ja maksumieheksi. :)


      • Sutaria naurattaa
        abcdefg1234567 kirjoitti:

        Minullapa kävi kerran nuohooja tukkimassa hormit, tai ainakin yritti. Onneton yritti kostaa jotakin. Kun ei halunnut tulla siivoamaan jälkiänsä, niin oikeuteenhan se meni. Yritti väittää että kattilassa oli tapahtunut kaasuräjähdys, mutta kun siihen tarvitaan kaiken järjen mukaan tulta jota ei ollut ja silminnäkijätkin oli. Todettiin syylliseksi ja maksumieheksi. :)

        Tsaarinaikaista holhoushommaa koko nuohouspakottelu. Onko kukaan yrittänyt sytyttää tuhkaa palamaan???Täh?? Syttyykö hyvin? Tätä palovaarallista ainetta sitä sitten pakolla hyysätään pois uuneista. Olisiko aika jo sallia omatoimisuus/valinnan vapaus tässäkin asiassa. Pilkulla viilaava lainsäädäntö ei ole tätä päivää. Terveisiä vaan lainlaatijoille: Pakotetaan lainvoimalla ostamaan tarpeettomia palveluita yksityiseltä suojayrittäjältä. Mahtaa sutaria naurattaa kun on tsaarin valta sanoa "osta tai raastupaan".


      • Sutaria naurattaa kirjoitti:

        Tsaarinaikaista holhoushommaa koko nuohouspakottelu. Onko kukaan yrittänyt sytyttää tuhkaa palamaan???Täh?? Syttyykö hyvin? Tätä palovaarallista ainetta sitä sitten pakolla hyysätään pois uuneista. Olisiko aika jo sallia omatoimisuus/valinnan vapaus tässäkin asiassa. Pilkulla viilaava lainsäädäntö ei ole tätä päivää. Terveisiä vaan lainlaatijoille: Pakotetaan lainvoimalla ostamaan tarpeettomia palveluita yksityiseltä suojayrittäjältä. Mahtaa sutaria naurattaa kun on tsaarin valta sanoa "osta tai raastupaan".

        Oletko koskaan kuullut nokipalosta? Siinä menee sinun hometalo kerralla, tosin vakuutusyhtiö ei maksa mitään jos olet laminlyönyt nuohoukset. Ei se nuohooja tuhkaa tulee poistamaan, vaan nokea. Tarkistaa samalla tulisijojen ja hormien kunnon.


      • Nokipalo++++
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Oletko koskaan kuullut nokipalosta? Siinä menee sinun hometalo kerralla, tosin vakuutusyhtiö ei maksa mitään jos olet laminlyönyt nuohoukset. Ei se nuohooja tuhkaa tulee poistamaan, vaan nokea. Tarkistaa samalla tulisijojen ja hormien kunnon.

        Nokipalosta ei ole mitään vaaraa jos piippu on kunnossa. Ja niinhän kuuluu olla!
        Nokipalo puhdistaa piipun parhaiten... paremmin kuin kukaan sutari! Nokipalon erottaa normaalista hormin toiminnasta siitä, että kuulu kohina kuin lievä suihkun ääni. Antaa palaa vaan ja sitä saa säädeltyä vetoa pienentämällä tulipesästä. Kuten myös sammutettua. Luukut pesästä kiinni ja vetoreiät tukkoon niin sammuu sekunneissa. Miten tuli palaa jos ei tule ilmaa, jota palamistapahtuma tarvitsee. Ei mitenkään. Helposti hallittava ja turvallinen tapa puhdistaa hormi.


    • Luki.

      Siinä tuli nuohoojille oikein laidallinen ja vaakutusyhtiöille ryöpytys.

      Ei kuulu asujan soitella nuohoojan perään,kun kerran on lakisääteinen,se pitää ite ajaa vaikka tyhjän takia tehän olette homman ottaneet niin huolehtikaa siitä, mutta soitella ei perään.milloin tulette jne,,,,minen soittele jos ei hommat kiinosta.

      Sama se on noilla jätevesidiktiivien kanssa painivilla,mitään laiteita ei pidä ostaa tyhjään,jos laki vaatii niin ostakoon valtio ite,ei se kuulu omistajan ostaa enään yhtään mitään,ottakoon valtio vaikka velkaa sitä ne stupidon tasoiset kataiset on harrastaneet ikänsä,siinä miljoonat einään paina muutenkaan kun korkurssissa muutenkin on koko suomi.

    • kuinka kallista on?

      Okt, jota harkitsemme ostettavaksi, sisältää: talossa takka ja puulämmitteinen sauna sekä ulkona yksi sauna piharakennuksessa.

      Nämä siis pitää kerran vuodessa nuohota (luin tuosta yltä). Kuinka kalliiksi tulee kolmen piipun nuohoaminen ja paikka on Uusimaa?

      • löytyi jo tieto

        Mitä nuohous maksaa

        Alueen pelastustoimen järjestäessä nuohouspalvelut 1 tai 2 kohdassa tarkoitetulla tavalla se päättää myös nuohouksesta perittävästä maksusta. Nuohousmaksun suuruus perustuu tulisijojen ja savuhormien määrään. Tyypillisesti nuohous maksaa noin 35 – 60 euroa.


    • Palotarkastus

      Meilläpäin tuli tehtyä palotarkastuskin itse, tuli ohje pelastuslaitokselta, että mitä tarkastetaan ja ruksi ruutuun oliko kunnossa tai ei, sitten lappu postiin.
      Näin ne resurssit on ajettu loppuun.
      Kyllä minun mielestä vakuutusyhtiön pitäisi alkaa hyväksymään "tee-se-itse" nuohouksetkin jos kerran palotarkastuskin tehdään kirjeitse.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 175
      5156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4643
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2976
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      31
      1955
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1737
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1726
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1720
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1633
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe