Olen ollut työttömänä 17 vuotta

Eläkkeelle

Kohta pääsen eläkkeelle niin saan vähän enemmän rahaa. Olen kyllä oppinut elämään 17 vuoden aikana taloudellisesti viisaana.

32

323

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyytyväinen

      Onneksi olkoon ja hyviä eläkepäiviä! Itsekin olin työttämänä ennen eläkkeelle pääsyä ja opin käyttämään rahaa säästeliäästi. Nyt siitä on apua: saan jopa säästöön rahaa muutaman kympin kuussa.

    • eikö sulla ole käyny aika pitkäksi työttömnä vai mitä olet tehnyt nämä vuodet?

    • joopa joo

      Itsekin olen ollut työttömänä yli kymmenen vuotta ja yli viisi vuotta olen elänyt kokonaan yhteiskunnan ulkopuolella ilman sosiaalitukia, koska laittoivat tuet poikki viisi vuotta sitten ja kyllästyin tappelemaan virkamiehiä vastaan.

      Olen hävittänyt kaikki työtodistukset ja koulutodistukset kun en tässä elämässä enää ikinä tule pääsemään normaaliin elämään kiinni, joten en jaksa edes teeskennellä. Minulla ei ole edes vuosiin ollut pankkitiliä tai henkilöllisyystodistusta enää.

      Pinnistelköön ne kenelle täällä kaikki rahat ja edutkin menee. Ennenpitkää virkamiesten on pakko kirjoittaa minullekin eläke kunhan pää sekoaa pahemmin tai sitten saavat keksiä taas selityksiä sille miksi kävi niinkuin kävi taas kerran.

      • asari

        Saatko edes asumistukea vai eikö sinulla ole kotia?


      • Miten pärjäät??

        Nio missä sitten asut? Miten yleensä tulet toimeen jos et mistään saa rahaa (oletan näin jos ei sulla pankkitiliäkään ole)? Jos joskus pääset eläkkeelle niin kai silloin viimeistään pitää pankkitili hommata ja henk.todistus.


      • Just niin ja joo

        Mutta nettiin kuitenkin pääset.....?


      • joopa joo
        asari kirjoitti:

        Saatko edes asumistukea vai eikö sinulla ole kotia?

        En saa edes asumistukea olen asunnoton ollut viisi vuotta. Siellä täällä painan päätä tyynyyn sukulaisten, kavereiden tai tuttujen nurkissa. Kadulla tai rappukäytävässä jos muualle ei pääse.

        En mä koskaan suunnitellut joutuvani kodittomaksi, mutta yksi asia vaan johti toiseen kun viranomaisten jatkuva kyykytys alko ottaa päähän ja itselläkin päällä kokoajan pahentuva masennus ja ahdistus kun kokoajan oli joku syy miksi lääkärintodistus tai joku muu lappu ei kelpaa työkkärissä, kelassa tai milloin missäkin. Viranomaisia ei pätkääkään kiinnostanut neuvoa missään asiassa vaan heille näytti olevan ihan sama saanko muutamia pennosiani vai ei.

        Viimenen niitti oli se kun sain lääkärin todistuksen masennuksesta niin kelan täti vaan sano, että tää ei käy eikä kertonut edes mitään syytä sille että miksi ei käy. Eipä sillä enää mitään väliä ole se tapahtu viisi vuotta sitten eikä noita täällä suomessa saa mihinkään vastuuseen mistään syy on aina huonossa kunnossa olevan ihmisen.


      • Ruokarahaa
        joopa joo kirjoitti:

        En saa edes asumistukea olen asunnoton ollut viisi vuotta. Siellä täällä painan päätä tyynyyn sukulaisten, kavereiden tai tuttujen nurkissa. Kadulla tai rappukäytävässä jos muualle ei pääse.

        En mä koskaan suunnitellut joutuvani kodittomaksi, mutta yksi asia vaan johti toiseen kun viranomaisten jatkuva kyykytys alko ottaa päähän ja itselläkin päällä kokoajan pahentuva masennus ja ahdistus kun kokoajan oli joku syy miksi lääkärintodistus tai joku muu lappu ei kelpaa työkkärissä, kelassa tai milloin missäkin. Viranomaisia ei pätkääkään kiinnostanut neuvoa missään asiassa vaan heille näytti olevan ihan sama saanko muutamia pennosiani vai ei.

        Viimenen niitti oli se kun sain lääkärin todistuksen masennuksesta niin kelan täti vaan sano, että tää ei käy eikä kertonut edes mitään syytä sille että miksi ei käy. Eipä sillä enää mitään väliä ole se tapahtu viisi vuotta sitten eikä noita täällä suomessa saa mihinkään vastuuseen mistään syy on aina huonossa kunnossa olevan ihmisen.

        Mistä saat sitten ruokarahaa vai syötkö ystävien luona? Onko sulla siis ihan nollatulot?


      • joopa joo
        Just niin ja joo kirjoitti:

        Mutta nettiin kuitenkin pääset.....?

        "Mutta nettiin kuitenkin pääset.....? "

        Ei nettiin pääseminen ilman rahaa ole minkään ongelma. Tiedän useimpien yliopistojen tai muiden oppilaitosten WLAN salasanat ja sitä kautta pystyy kirjautumaan verkkoon ilmaiseksi kunhan kone on verkon kantaman sisällä. Jos talo on yliopiston tai ammattikorkeakoulun vieressä yleensä niiden WLAN verkkoon pystyy kirjautumaan jos tietää salasanan.

        Monessa paikassa on myös avoimia WLAN verkkoja, joiden kautta verkkoon voi kirjautua kuka tahansa. Minulla on vanhoja kännyköitä joissa olevan 3G verkon saa noin 2€ kuukaudessa. Ei se mikään nopea ole mutta kyllä sillä pystyy verkkosivuilla selata ja sähköpostia käyttämään. Ei 3G verkko tuota enempää maksa kuussa jos ottaa hitaimman ja etsii sopivan tarjouksen.

        Monia muitakin keinoja on päästä verkkoo pikku rahalla. Eipä niistä enempää...

        Minulla on iso kasa ikivanhoja tietokoneen raatoja joista itse kokoan itselleni koneen tarvittaessa. Vanhoja läppäreitä saa jopa ilmaiseksi kun osaa oikeasta paikasta etsia. Linux käyttöjärjestelmä ei maksa mitään ja sillä nykyään toimii suurin osa koneista.

        Olen aika taitava tietokone jutuissa koska työskentelin joskus ATK tukihenkilönä ja opiskelin tietotekniikan insinööriksi. Enää en niihin hommiin pääse kun luottotiedot on menneet ja viranomaiset lätkäisivät minulle tuomion rikosesta johon olen syytön. Lisäksi on terveyskin jo mennyt äärettömän huonoon kuntoon eikä suomessa näytä olevan ketää kuka auttaa tai välittää yhtään mitään.

        Olen jo tässä vuosien varrella oppinut pärjäämään kodittomana enkä enää edes kaipaa oravanpyörään takaisin. Pinnistelkoon ne minunkin edestäni kenelle kaikki rahat ja edut täällä menevät.

        "Jos joskus pääset eläkkeelle niin kai silloin viimeistään pitää pankkitili hommata ja henk.todistus. "

        En mä varmaan elä enää montaa vuotta, viikkoa / kuukautta niin ei tällä enää niin väliä. Minulla on takana monta itsemurhayritystä. En oikeastaan edes eläkkeelle kaipaa kunhan mietin, että olen siinä kunnossa, että minun pitäisi eläkkeellä jo olla, mutta todistelu taakka on liikkaa niin antaa olla kaippa viranomaiset hautaavat sitten eikä kuolleen enää tarvitse todistaa olevansa kuollut vaikka ei sillä enää sen jälkeen ole mitään väliä.

        Testailin tuossa yksi päivä sellasta kun olin yksin, että laitoin vyön kiinni kaapin kulmaan ja siihen kaulan varassa makaamaan vyön lenkkiin niin taju lähti muutamassa sekunnissa oikeestaan aika helppoa täältä lähteminen on. Eläkkeelle sitenkin pääsee lopulliselle eläkkeelle tästä elämästä. Pinnistelköön ne ketkä ovat tehneet elämästä itselleen rahan ja etujen arvoisen paikan.


      • joopa joo
        Ruokarahaa kirjoitti:

        Mistä saat sitten ruokarahaa vai syötkö ystävien luona? Onko sulla siis ihan nollatulot?

        "Mistä saat sitten ruokarahaa vai syötkö ystävien luona? Onko sulla siis ihan nollatulot? "

        Kyllä viiteen vuoteen en ole saanut senttiäkään pitkään pärjäsin sillä, että minulla oli 10 000€ säästössä kun ei osta mitään muuta kuin ruokaa niin pärjää jollain 2000€ per vuosi. Siis noin 160€ kuussa kuluttaa ruokaan. Asumiskuluja ei ole kun on asunnoton. Terveyskulujakaan ei ole kun ei osta sinulle määrättyjä lääkkeitä eikä käy lääkäreissä kun julkinenkin maksaa täysin varattomallekin kaikenlaisia terveyskeskusmaksuja.

        Noista säästöistä on jäljellä enää noin tonni. Säästöt jäi mulle siitä kun nostin viisi vuotta sitten tilini tyhjäksi kun ulosotto uhkasi KELA ei hyväksynyt masennus lääkärintodistustani ja olin jo siihen mennessä juossut lääkärissä samasta asiasta kolme kertaa ja joka käynnistä lätkäistiin aina terveyskeskusmaksu ei enää vain jaksanut sitä kun työkkärin ja kelan kanssa oli ollut ongelmia lukemattomia kertoja jo aikaisemminkin.

        Rahoja olen säilytellyt kengässä ja repun pohjalla milloin missäkin. Ajattelin että oma elämä elän viimeiset päiväni miten haluan enkä todistellen loppuelämäni sitä lääkäreille miten masentunut olen, että kirjoittavat lääkärintodistuksen joka kelpaa tai KELALLE sitä, että olen niin sairas, että tarvitse muutaman satasen tuen.


      • joopa joo
        joopa joo kirjoitti:

        "Mistä saat sitten ruokarahaa vai syötkö ystävien luona? Onko sulla siis ihan nollatulot? "

        Kyllä viiteen vuoteen en ole saanut senttiäkään pitkään pärjäsin sillä, että minulla oli 10 000€ säästössä kun ei osta mitään muuta kuin ruokaa niin pärjää jollain 2000€ per vuosi. Siis noin 160€ kuussa kuluttaa ruokaan. Asumiskuluja ei ole kun on asunnoton. Terveyskulujakaan ei ole kun ei osta sinulle määrättyjä lääkkeitä eikä käy lääkäreissä kun julkinenkin maksaa täysin varattomallekin kaikenlaisia terveyskeskusmaksuja.

        Noista säästöistä on jäljellä enää noin tonni. Säästöt jäi mulle siitä kun nostin viisi vuotta sitten tilini tyhjäksi kun ulosotto uhkasi KELA ei hyväksynyt masennus lääkärintodistustani ja olin jo siihen mennessä juossut lääkärissä samasta asiasta kolme kertaa ja joka käynnistä lätkäistiin aina terveyskeskusmaksu ei enää vain jaksanut sitä kun työkkärin ja kelan kanssa oli ollut ongelmia lukemattomia kertoja jo aikaisemminkin.

        Rahoja olen säilytellyt kengässä ja repun pohjalla milloin missäkin. Ajattelin että oma elämä elän viimeiset päiväni miten haluan enkä todistellen loppuelämäni sitä lääkäreille miten masentunut olen, että kirjoittavat lääkärintodistuksen joka kelpaa tai KELALLE sitä, että olen niin sairas, että tarvitse muutaman satasen tuen.

        Kaippa niillä on joku määräys, että jokasta ahdistunutta ja masentunutta ei auteta, että tappavat itsensä nopeasti, jotta ei tule kuluja ja jää enemmän rahaa virkakunnan etuihin ja palkkoihin.

        Kun on oppinut pärjäämään asunnottomana ja lähes ilman rahaa tässä vuosien varrella ei sitä enää edes kaipaa takaisin noihin systeemmeihin todistelemaan ja lappuja täyttelemään, että saisi muutaman satasen ruokarahat kuussa.

        Kun pistää narun kaulaan loppuu huoli siitä mistä eläke ja rahat ensi kuussa lopullisesti. Eikä kukaan lääkäri tai KELAN tätä pääse enää sanomaan, että lääkärintodistuksesi ei kelpaa.

        Nää on kumminkin juttuja joita ei uskoisi ellei itse ole nähnyt sitä, että ei täällä sairas ihminen oikeasti mitään apua saa vaikka toisin väitetään.


      • sad...
        joopa joo kirjoitti:

        "Mutta nettiin kuitenkin pääset.....? "

        Ei nettiin pääseminen ilman rahaa ole minkään ongelma. Tiedän useimpien yliopistojen tai muiden oppilaitosten WLAN salasanat ja sitä kautta pystyy kirjautumaan verkkoon ilmaiseksi kunhan kone on verkon kantaman sisällä. Jos talo on yliopiston tai ammattikorkeakoulun vieressä yleensä niiden WLAN verkkoon pystyy kirjautumaan jos tietää salasanan.

        Monessa paikassa on myös avoimia WLAN verkkoja, joiden kautta verkkoon voi kirjautua kuka tahansa. Minulla on vanhoja kännyköitä joissa olevan 3G verkon saa noin 2€ kuukaudessa. Ei se mikään nopea ole mutta kyllä sillä pystyy verkkosivuilla selata ja sähköpostia käyttämään. Ei 3G verkko tuota enempää maksa kuussa jos ottaa hitaimman ja etsii sopivan tarjouksen.

        Monia muitakin keinoja on päästä verkkoo pikku rahalla. Eipä niistä enempää...

        Minulla on iso kasa ikivanhoja tietokoneen raatoja joista itse kokoan itselleni koneen tarvittaessa. Vanhoja läppäreitä saa jopa ilmaiseksi kun osaa oikeasta paikasta etsia. Linux käyttöjärjestelmä ei maksa mitään ja sillä nykyään toimii suurin osa koneista.

        Olen aika taitava tietokone jutuissa koska työskentelin joskus ATK tukihenkilönä ja opiskelin tietotekniikan insinööriksi. Enää en niihin hommiin pääse kun luottotiedot on menneet ja viranomaiset lätkäisivät minulle tuomion rikosesta johon olen syytön. Lisäksi on terveyskin jo mennyt äärettömän huonoon kuntoon eikä suomessa näytä olevan ketää kuka auttaa tai välittää yhtään mitään.

        Olen jo tässä vuosien varrella oppinut pärjäämään kodittomana enkä enää edes kaipaa oravanpyörään takaisin. Pinnistelkoon ne minunkin edestäni kenelle kaikki rahat ja edut täällä menevät.

        "Jos joskus pääset eläkkeelle niin kai silloin viimeistään pitää pankkitili hommata ja henk.todistus. "

        En mä varmaan elä enää montaa vuotta, viikkoa / kuukautta niin ei tällä enää niin väliä. Minulla on takana monta itsemurhayritystä. En oikeastaan edes eläkkeelle kaipaa kunhan mietin, että olen siinä kunnossa, että minun pitäisi eläkkeellä jo olla, mutta todistelu taakka on liikkaa niin antaa olla kaippa viranomaiset hautaavat sitten eikä kuolleen enää tarvitse todistaa olevansa kuollut vaikka ei sillä enää sen jälkeen ole mitään väliä.

        Testailin tuossa yksi päivä sellasta kun olin yksin, että laitoin vyön kiinni kaapin kulmaan ja siihen kaulan varassa makaamaan vyön lenkkiin niin taju lähti muutamassa sekunnissa oikeestaan aika helppoa täältä lähteminen on. Eläkkeelle sitenkin pääsee lopulliselle eläkkeelle tästä elämästä. Pinnistelköön ne ketkä ovat tehneet elämästä itselleen rahan ja etujen arvoisen paikan.

        No kyllä on koskettava elämäntarina sulla, surullinen. Tulee vain mieleen että ehkä sun olisi vaan aikoinaan kannattanut tapella niiden työkkärin ja Kelan tätien kanssa ja vaikka jos joku sukulaisesi olisi auttanut asiassa. Kamala kuulla jonkun noin tipahtavan kaikkien turvaverkkojen ulkopuolelle. Voi kumpa saisit jostain apua ja vaikka sen eläkkeen! On niin lohdutonta kuulla jos ainoa ratkaisu on päiviensä päättäminen. Mutta masentuneena ne voimat ovat varmaan kadoksissa.


      • joopa joo
        sad... kirjoitti:

        No kyllä on koskettava elämäntarina sulla, surullinen. Tulee vain mieleen että ehkä sun olisi vaan aikoinaan kannattanut tapella niiden työkkärin ja Kelan tätien kanssa ja vaikka jos joku sukulaisesi olisi auttanut asiassa. Kamala kuulla jonkun noin tipahtavan kaikkien turvaverkkojen ulkopuolelle. Voi kumpa saisit jostain apua ja vaikka sen eläkkeen! On niin lohdutonta kuulla jos ainoa ratkaisu on päiviensä päättäminen. Mutta masentuneena ne voimat ovat varmaan kadoksissa.

        En ole vuosikymmeneen pitänyt mitään yhteyttä sukulaisiini kun lapsesta saakka ovat aina räyhänneet "vitun saatanen perkeleen idioottia". Siitä lähtien kun olin viisivuotias pikkupoika. Heti kun pääsin kotoa pois lakkasin pitämästä mitään yhteyttä kun se oli ainoa tapa varmistaa, että ei tarvitse enää kuunnella sellaista enää ikinä.

        Ainoa hyvä puoli isässäni oli se, että hän ei ollut juuri ikinä kotona, koska aina kun oli sai kuunella jatkuvia syytöksi milloin mistäkin. Lapsena sitä ei oikein edes ymmärtänyt mistä syytökset johtuvat.

        Se on niin helppo ihmisten jaella ohjeitaan, että eikö sukulaiset auta, jotka on kasvaneet normaalissa perheessä. Minua ei ole ikinä auttanut kukaan tässä elämässä ei järjestelmä eikä muut ihmiset. Elämäni on koostunut pääasiassa pelkästä vallankäytöstä jossa vahvemmat saavat ja voivat tehdä ihan mitä heitä huvittaa heikommilleen.


    • yks-epäkohta

      "normaaliin elämään kiinni,"
      Mistä näitä sikiää.................?
      Hitlerille NORMAALII elämää oli ...........?
      Pedofiilille "NORMAALII" elämää on ............?
      ELÄKELÄISELLE NORMAALII elämää on ettei mene aamulla töihin ?
      (määrittele normaali)

    • Voi eikä!

      Viisaana? Tyhmähän sä olet. Jätit ittesi kouluttamatta, et saanut hyvää naista ja olet elänyt koko elämäsi eineksillä.

      • Lekoisaa elämää

        Minä se panen vähän paremmaksi, olen ollut työttömänä 90-luvun lamasta lähtien, eli jäin työttömäksi 1991 ja olen edelleen työttömänä, välillä olen toki joutunut käymään joitain lyhyitä kursseja ja joihinkin olen jopa itse halunnut :) töitä on ollut kyseisenä aikana ehkä yhteensä n 3-4kk eri jaksoissa. Yhtään ei ole aika tullut pitkäksi, päinvastoin aika menee kuin siivillä. Tuossa lyhyessä työhistoriassa minut jo kerettiin irtisanoa, tai noh minä en enää mennyt aamulla duuniin ja yhden kurssin jouduin keskeyttämään ja karenssi seurasi. Olen vielä liian nuori eläkkeelle ja liian vanha työmarkkinoille :) eli siksi olen edelleen työttömänä. Työttömyys ei minua haittaa yhtään ja tulen hyvin toimeen pienellä rahalla :)


    • wrgrgghg

      Jos ei ole pankkitiliä niin miten sujuu kännykkälaskun maksaminen? Käteismaksu on aina suurempi menoerä.

    • seia

      Minäkin olen ollut työttömänä -90-luvun lamasta lähtien. Olen sairastanut depressiota ja paniikkihäiriötä sekä sosiaalista fobiaa ihan nuoresta, oikeastaan jo lapsesta. Nuorena vielä kelpasi töihin tällainenkin kummajainen, 14 v. ehdin olla vakituisessa työssä, mutta kun sitten jäin työttömäksi (firma pisti lapun luukulle, jouduimme kaikki työttömiksi), en ole enää kelvannut mihinkään kuin lyhyiksi pätkiksi. Olen kuitenkin työttömyysaikana opiskellut aika paljon, ensin atk-alan kursseja, sitten merkonomin osatutkinnon, sitten ylioppilaaksi ja lopuksi vielä kaksi ammattitutkintoa. Oli hienoa, että työttömälle tuli oikeus opiskella työttömyyskorvauksella. Töihin en vain pääse, joskus olen päässyt haastatteluun ja muutamaksi kuukaudeksi onnistunut jopa yrittämään työntekoa, mutta kun työpaikassa huomataan, millainen olen: hiljainen, ahkera, yksin viihtyvä työmyyrä, ei minua haluta kauan pitää missään. Nykyajan työelämässä arvostetaan enemmän vaikka vähän laiskempaakin ihmistä, jos tämä vain on kiva ja sopii "tiimiin". Mulle on sanottu joskus suoraan, että minun lähelläni alkaa ahdistaa. Kai minun sisäinen ahdistukseni sitten heijastuu ulospäinkin. Nyt olen jo sen ikäinen, että alan haluta eläkkeelle. Olen yrittänyt roikkua työelämässä ja olen kehittänyt itseäni opiskelemalla, mutta kun en kelpaa niin minkäpä sille voin. Raskastahan töissä on ollut näiden ongelmien kanssa, joten en ole hirveän pahoillani siitä, ettei minua ole sinne huolittu vakituisesti. Työeläkkeeni tulee olemaan samansuuruinen kuin työmarkkinatukeni, mutta olen tottunut elämään niukasti. En ole koskaan tupakoinut enkä käyttänyt alkoholia, en ole ikinä myöskään bilettänyt eli rahaa ei ole kulunut turhuuksiin. Elämäni on kuitenkin ollut ihan mukavaa. Minulla on perhe ja hyviä harrastuksia, tärkein niistä on lukeminen, ja sehän on halpa harrastus. Liikunta, varsinkin luonnossa kulkeminen, on toinen mieluisa harrastus, joka ei vie rahaa. Valokuvauskin on halpaa, ei kameran tarvitse kummoinen olla. Rikkaita en ole ikinä kadehtinut, mielestäni he ovat itsekkäitä ja pinnallisia ihmisiä. Köyhähänkin elämä voi olla ihan mukavaa.

      • ex vanki

        Itse en ainakaan taivasalla eläisi hetkeäkään. Vankilaan minä mielummin menisin. Ei muuta ku leikkipyssy mukaan ja lähimpään pankkiin niin tuomiota tulee sen verran, että ei tarvitse huolehtia enää yhtään mistään vähään aikaan ja ruokaakin saa säännölisin väliajoin. Saisit varmasti masennukseesi ilmaiset pillerit. Vankila on kyllä hyvä paikka ainakin täällä suomessa. Ei tarvitse tapella sossu eikä kelan eikä te toimiston kanssa. Mieti oikeasti tätä hommaa ensin ennen ku tapat itsesi ja tappaa voit itsesi myös vankilassa jos haluat.


      • Jotain rajaa
        ex vanki kirjoitti:

        Itse en ainakaan taivasalla eläisi hetkeäkään. Vankilaan minä mielummin menisin. Ei muuta ku leikkipyssy mukaan ja lähimpään pankkiin niin tuomiota tulee sen verran, että ei tarvitse huolehtia enää yhtään mistään vähään aikaan ja ruokaakin saa säännölisin väliajoin. Saisit varmasti masennukseesi ilmaiset pillerit. Vankila on kyllä hyvä paikka ainakin täällä suomessa. Ei tarvitse tapella sossu eikä kelan eikä te toimiston kanssa. Mieti oikeasti tätä hommaa ensin ennen ku tapat itsesi ja tappaa voit itsesi myös vankilassa jos haluat.

        Suomessa on luxusvankilat. On vessa ja suihku joka sellissä, telkkari talon puolesta. Hyvät ruuat, kaikenlaista voi harrastaa. Mikäs siellä on ollessa.

        Lyhyitä tuomioita, välillä siviiliin ryyppäämään, rälläämään ja rikoksia tekemään. Sitten vankilaan lepäämään, kun pääsee pois niin taas jaksaa retostaa. Ja veronmaksajat tämän kaiken maksaa.


      • Mukavuuslaitos
        Jotain rajaa kirjoitti:

        Suomessa on luxusvankilat. On vessa ja suihku joka sellissä, telkkari talon puolesta. Hyvät ruuat, kaikenlaista voi harrastaa. Mikäs siellä on ollessa.

        Lyhyitä tuomioita, välillä siviiliin ryyppäämään, rälläämään ja rikoksia tekemään. Sitten vankilaan lepäämään, kun pääsee pois niin taas jaksaa retostaa. Ja veronmaksajat tämän kaiken maksaa.

        Jossain ohjelmassahan haastateltiin virolaisia Suomen vankiloissa olevia vankeja. Olivat kovin tyytyväisiä meidän vankilaoloihin kun pääsivät vankilassa tienaamaankin mukavasti ja lähettivät sitten tienestejään Viroon sukulaisilleen.


      • Ihanaa vapautta

        Sinulle -seija- Eikö olekkin merkillistä ettei enää työelämään tai työporukkaan pääse mukaan vaikka on ahkera? Pitää tosiaan soveltua tiimiin mukaan ja olla samanlainen kuin he, puheliaita, sosiaalisia, laiskoja yms silloin olet yksi heistä ja kuuluut tiimiin. Itse olen juuri kaltaisesi, työpaikoissa joissa olen ollut, tosin vain muutamia kertoja ja hetken aikaa, niin olen ollut hiljainen, ahkera ja oleillut melkein aina itsekseni työmaalla tauoilla yms, työni olen tehnyt hyvin ja siis tosiaan olen ahkera ja tartun työhön, mutta se vaan ei näköjään kelpaa enää? Kyllä minulla varmasti noita samoja ongelmia olisi jos olisin ollut asiasta joskus jollekkin puhumassa, en ole vain kehdannut mennä tai en ole saanut sinne itseäni, olen vain ollut se mikä olen.

        Työmarkkinat ovat niin muuttuneet ja nykyään pidetään kait tosi outona ihmisenä sellaista joka on sulkeutunut ja jolla ei ole pahemmin elämää työajan ulkopuolella? Pitäisi vain muka mennä mukaan kaikenlaisiin työmaan kotkotuksiin ja juoda ja polttaa tupakkaa, tää tupakointi on just se mielenkiintoinen seikka, tupakkaihmiset lyöttäytyy usein samaan tiimiin ja tupakoimaton on outo ihminen? vaikka pitäisi juuri olla toisin päin? Tupakkapaikalla ne parhaimmat juorut kerrotaan ja pomot haukutaan. Olen monesti miettinyt että jos polttaisin niin olisiko elämäni lähtenyt paremmin käyntiin? En vain viitsi alkaa terveyttäni tuhoamaan ja tuhlaamaan rahaa tupakkaan ja viinaan. Jos minä en kerran tälläisenä työmarkkinoille kelpaan niin pitäkää ihan rauhassa mun puolesta ne työpaikat ja jatkakaa itsenne tuhoamista menestyksen/suosion aikaansaamiseksi. Mielummin olen työtön ja yksinäinen kuin kiireinen ja väsynyt ylisosiaalinen henkilö.


      • ex pamppu
        ex vanki kirjoitti:

        Itse en ainakaan taivasalla eläisi hetkeäkään. Vankilaan minä mielummin menisin. Ei muuta ku leikkipyssy mukaan ja lähimpään pankkiin niin tuomiota tulee sen verran, että ei tarvitse huolehtia enää yhtään mistään vähään aikaan ja ruokaakin saa säännölisin väliajoin. Saisit varmasti masennukseesi ilmaiset pillerit. Vankila on kyllä hyvä paikka ainakin täällä suomessa. Ei tarvitse tapella sossu eikä kelan eikä te toimiston kanssa. Mieti oikeasti tätä hommaa ensin ennen ku tapat itsesi ja tappaa voit itsesi myös vankilassa jos haluat.

        Ei vankilaa kannata pelätä. Olen itse ollut siellä joskus töissä vanginvartijana. Suurin osa vankiloiden henkilökunnastakin on asiallista kunhan itse on asiallinen heitä kohtaan. Vankilassa asiat etenee hitaammin kun siviilissä, mutta muuten ruoka, lääkäri, hammaslääkäri ja kaikki järjestyy.

        Nykyään olen ollut jo vuosia työttömänä kun meidän määräaikaiset vartijat saneerattiin pois palkkalistoilta. Itse en enää ikinä tässä elämässä pääse vankilaan töihin kun tuli ongelmia oikeuslaitoksen kanssa. Poliisi näet pahoinpiteli minut joitakin vuosia sitten kun olin viihteella ja laittoi sen papereihin minun syykseni. En ole enää sen jälkeen kelvannut mihinkään hommaan täällä suomessa. Eikä noita täällä saa mihinkään vastuuseen vaikka olisi itsekin virkamies tai entinen sellainen.

        Itse olen sitä mieltä, että huonossa asemassa olevien ihmisten pitäisi ehkä enemmän mennä sen leikkipyssyn kanssa pankkiin, että heidän asemaansa pystyttäisiin muutenkin parantamaan kun vankilaan laittamalla. Vankilaan laittaminen tulee niin kalliiksi veronmaksajille, että koko suomi menisi konkurssiin jos 200 000 köyhää menisi vankilaan.

        Nykyään olen keskittynyt enemmän heikossa asemassa olevien ihmisten neuvomiseen ja auttamiseen. Entisen ammattini takia tunnen oikeusjärjestelmän ja vankilat, sekä muun järjestelmä aikahyvin ja osaan neuvoa miten siellä lutvitaan asiat parhaan mukaan.


    • Siis miten ihmeessä?

      Siis miten ihmeessä joku voi ola työttömänä 17 vuotta?!!!! Varmaan on jotain muutakin kyseessä, kuin pelkkä työttömyys, ehkä työhaluttomuus ja aloitus kuuluisi;Olen ollut työhaluttomana 17 vuotta.

      Luulisi jo 17 vuoden aikana kouluttautuvan uuteen ammattiin, jos edellisen ammatin työmahdollisuudet ovat käynneet mahdottomaksi taikka olisi muuttanut työn perässä toiselle paikkakunnalle uuteen työhön. Työpaikkojahan on avoinna jatkuvasti, jos vain on haluja tehdä työtä, lisäksi on mahdollista perustaa oma yritys, siihenkin löytyy apua yhteiskunnalta.

      Juuri luin eräästä maahanmuuttajasta, joka oli tullut Suomeen sotaa pakoon, aloitti täysin tyhjästä, opiskeli suomenkielen ja ammatin, on nyt yrittäjänä hyvällä liikepaikalla ja pärjää hyvin. Miten tähän ei muka suomalainen pysty, kun osaa jo valmiiksi suomenkielen ja on saannut koulutustakin?

      Itse en ole ollut päivääkään työttömänä, aina on löytynyt töitä ja löytyy töitä!

      • Ei tarvitse

        Helposti voi olla työttömänä useampiakin vuosia. Voi olla myös surkeassa työssä, josta maksetaan vähemmän kuin työttömyyskorvauksesta. Koulutusta toki voi hankki, mutta on hyvinkin mahdollista, että työttömyyden sivuvaikutukset ottavat siinä vaiheessa kuskin paikan. On sairautta, masennusta ja näistä johtuvaa syrjäytymistä. Lähde siinä sitten kouluttautumaan lisää kun ensin haki töitä aktiivisesti ilman tuloksia. Sairastui ja passivoitui. Säästeli ja päästeli kaikesta ja päivät kului siihen kun pohti mistä säästää ja mitä jättää tekemättä. Lopulta jättää tekemättä kaiken. Ei tule kuluja. Varmasti hyvinkin tuttu tarina monelle syrjäytyneelle. En tietenkään sano, että olisi ainoa tai täydellinenkään kuvaus työttömyyden pitkittyneestä ajasta. Tosin voi olla yksi mahdollisuus. Yhteiskunnan kelkkaan on hyvin vaikea loikata kun ei se sinua (yhtä yksilöä) tarvitse.


      • Turhaa paapomista
        Ei tarvitse kirjoitti:

        Helposti voi olla työttömänä useampiakin vuosia. Voi olla myös surkeassa työssä, josta maksetaan vähemmän kuin työttömyyskorvauksesta. Koulutusta toki voi hankki, mutta on hyvinkin mahdollista, että työttömyyden sivuvaikutukset ottavat siinä vaiheessa kuskin paikan. On sairautta, masennusta ja näistä johtuvaa syrjäytymistä. Lähde siinä sitten kouluttautumaan lisää kun ensin haki töitä aktiivisesti ilman tuloksia. Sairastui ja passivoitui. Säästeli ja päästeli kaikesta ja päivät kului siihen kun pohti mistä säästää ja mitä jättää tekemättä. Lopulta jättää tekemättä kaiken. Ei tule kuluja. Varmasti hyvinkin tuttu tarina monelle syrjäytyneelle. En tietenkään sano, että olisi ainoa tai täydellinenkään kuvaus työttömyyden pitkittyneestä ajasta. Tosin voi olla yksi mahdollisuus. Yhteiskunnan kelkkaan on hyvin vaikea loikata kun ei se sinua (yhtä yksilöä) tarvitse.

        Helposti voi olla "työttömänä" vuosia, nykyinen järjestelmä ei tuo aktiivista työnhakemista mitenkään. Työttömyyspäiväraha pitäisi olla siihen kannustava, eli muutama kuukausi maksetaan kunnollista turvaa ja sen jälkeen sosiaalihuollon puolelle, ohjausta työnhakemiseen ja mahdollisen masennuksen, päihdeongelman ym. hoitoon apua.
        Monessa sivystysvaltiossa on tämä systeemi, työttömänä ei olla vuosikausia yhteiskunnan paapottavana. Aikoinaan Neuvostoliitossakin oli järjestetty, että työttömiä ei ollut.


      • rivanomainen
        Ei tarvitse kirjoitti:

        Helposti voi olla työttömänä useampiakin vuosia. Voi olla myös surkeassa työssä, josta maksetaan vähemmän kuin työttömyyskorvauksesta. Koulutusta toki voi hankki, mutta on hyvinkin mahdollista, että työttömyyden sivuvaikutukset ottavat siinä vaiheessa kuskin paikan. On sairautta, masennusta ja näistä johtuvaa syrjäytymistä. Lähde siinä sitten kouluttautumaan lisää kun ensin haki töitä aktiivisesti ilman tuloksia. Sairastui ja passivoitui. Säästeli ja päästeli kaikesta ja päivät kului siihen kun pohti mistä säästää ja mitä jättää tekemättä. Lopulta jättää tekemättä kaiken. Ei tule kuluja. Varmasti hyvinkin tuttu tarina monelle syrjäytyneelle. En tietenkään sano, että olisi ainoa tai täydellinenkään kuvaus työttömyyden pitkittyneestä ajasta. Tosin voi olla yksi mahdollisuus. Yhteiskunnan kelkkaan on hyvin vaikea loikata kun ei se sinua (yhtä yksilöä) tarvitse.

        "Säästeli ja päästeli kaikesta ja päivät kului siihen kun pohti mistä säästää ja mitä jättää tekemättä. Lopulta jättää tekemättä kaiken. Ei tule kuluja. "

        Näin se menee, koska parhaiten säästää rahaa sillä, että ei tee yhtään mitään muuta kun maksaa vuokran ja käy kerran kuussa hakemassa halvimpia ryynejä kaupasta millä pärjää seuraavan kuun ryynien hakupäivään asti.

        On hieman ristiriitaista, että köyhiltä vaaditaan jotain järkeviä päätöksiä kun järkivin päätös on toimia tällä tavalla silloin pärjää pienimmällä rahamäärällä. Jokainen teko kuluttaa rahaa köyhälle ainoastaan kotona istuminen on ilmaista.

        "Juuri luin eräästä maahanmuuttajasta, joka oli tullut Suomeen sotaa pakoon, aloitti täysin tyhjästä, opiskeli suomenkielen ja ammatin, on nyt yrittäjänä hyvällä liikepaikalla ja pärjää hyvin. Miten tähän ei muka suomalainen pysty, kun osaa jo valmiiksi suomenkielen ja on saannut koulutustakin? "

        Iso osa pienyrittäjistä elää köyhyysrajan alapuolella ei se mitään oikeaa pärjäämistä ole. Ei sellainen ihminen oikeasti ole juuri sen paremmassa asemassa kun muutkaan köyhät.

        Koko tämä systeemmi perustuu siihen, että etsitään yksi tuhannesta joka pärjää ja esitellään sitä ikäänkuin kaikki voisivat elättää itsensä samalla tavalla. Aina löytyy se yksi jalkapallotähti hyvillä tuloilla jota voi esitellä ikäänkuin kaikki voisivat elää niin.


      • Kiinteistösijoittaja
        rivanomainen kirjoitti:

        "Säästeli ja päästeli kaikesta ja päivät kului siihen kun pohti mistä säästää ja mitä jättää tekemättä. Lopulta jättää tekemättä kaiken. Ei tule kuluja. "

        Näin se menee, koska parhaiten säästää rahaa sillä, että ei tee yhtään mitään muuta kun maksaa vuokran ja käy kerran kuussa hakemassa halvimpia ryynejä kaupasta millä pärjää seuraavan kuun ryynien hakupäivään asti.

        On hieman ristiriitaista, että köyhiltä vaaditaan jotain järkeviä päätöksiä kun järkivin päätös on toimia tällä tavalla silloin pärjää pienimmällä rahamäärällä. Jokainen teko kuluttaa rahaa köyhälle ainoastaan kotona istuminen on ilmaista.

        "Juuri luin eräästä maahanmuuttajasta, joka oli tullut Suomeen sotaa pakoon, aloitti täysin tyhjästä, opiskeli suomenkielen ja ammatin, on nyt yrittäjänä hyvällä liikepaikalla ja pärjää hyvin. Miten tähän ei muka suomalainen pysty, kun osaa jo valmiiksi suomenkielen ja on saannut koulutustakin? "

        Iso osa pienyrittäjistä elää köyhyysrajan alapuolella ei se mitään oikeaa pärjäämistä ole. Ei sellainen ihminen oikeasti ole juuri sen paremmassa asemassa kun muutkaan köyhät.

        Koko tämä systeemmi perustuu siihen, että etsitään yksi tuhannesta joka pärjää ja esitellään sitä ikäänkuin kaikki voisivat elättää itsensä samalla tavalla. Aina löytyy se yksi jalkapallotähti hyvillä tuloilla jota voi esitellä ikäänkuin kaikki voisivat elää niin.

        "Iso osa pienyrittäjistä elää köyhyysrajan alapuolella ei se mitään oikeaa pärjäämistä ole. Ei sellainen ihminen oikeasti ole juuri sen paremmassa asemassa kun muutkaan köyhät.

        Koko tämä systeemmi perustuu siihen, että etsitään yksi tuhannesta joka pärjää ja esitellään sitä ikäänkuin kaikki voisivat elättää itsensä samalla tavalla. Aina löytyy se yksi jalkapallotähti hyvillä tuloilla jota voi esitellä ikäänkuin kaikki voisivat elää niin."

        Näen melkein joka kirkonkylässä ja jokaisessa kaupungissa useita maahan muuttajia pitämässä jonkinlaista ruokapaikkaa taikka muuta yritystä, poikamme on töissä maahanmuuttajan (bosnialainen) yrityksessä, siis he vielä työllistävätkin suomalaisia.

        Minulla oli töissä eräs maahanmuuttaja kolmena vuotena, hän perusti oman käännöstoimiston ja jopa työllistää toisiakin. Ei sii voi pitää mitenkään erityisenä, että joku pärjää, kyllä näitä näkee jokaisella paikkakunnalla yrittäjinä, ei mitään "jalkapallotähtiä".

        Katson joka kerta kauppaan mennessäni ihaillen erään turkkilaisen yrittäjän pizzeriaa, tämä yrittäjä osti itselleen koko kiinteistön, missä hänen pizzeriansa toimii, samassa talossa toimii muitakin yrittäjiä hänen vuokralaisinaan, lisäksi asunnoissa on vuokralaiset, pihalla näyttää olevan turkkilaisella vielä varsin uudehko oma autokin. Minulla ei ole kateuden häivääkään asian suhteen, oin ostamassa tuota samaista kiinteistöä, mutta huomasin tämän turkkilaisen kiinnostuksen samaa kiinteistöä kohtaan, koska hän oli vuokralaisena siinä vaiheessa. Mielestäni oli järkevintä, että hän osti itse tuon kiinteistön. En ihmettelisi, vaikka hänet valittaisiin vielä vuoden yrittäjäksi paikkakunnallamme!


      • rivanomainen
        Kiinteistösijoittaja kirjoitti:

        "Iso osa pienyrittäjistä elää köyhyysrajan alapuolella ei se mitään oikeaa pärjäämistä ole. Ei sellainen ihminen oikeasti ole juuri sen paremmassa asemassa kun muutkaan köyhät.

        Koko tämä systeemmi perustuu siihen, että etsitään yksi tuhannesta joka pärjää ja esitellään sitä ikäänkuin kaikki voisivat elättää itsensä samalla tavalla. Aina löytyy se yksi jalkapallotähti hyvillä tuloilla jota voi esitellä ikäänkuin kaikki voisivat elää niin."

        Näen melkein joka kirkonkylässä ja jokaisessa kaupungissa useita maahan muuttajia pitämässä jonkinlaista ruokapaikkaa taikka muuta yritystä, poikamme on töissä maahanmuuttajan (bosnialainen) yrityksessä, siis he vielä työllistävätkin suomalaisia.

        Minulla oli töissä eräs maahanmuuttaja kolmena vuotena, hän perusti oman käännöstoimiston ja jopa työllistää toisiakin. Ei sii voi pitää mitenkään erityisenä, että joku pärjää, kyllä näitä näkee jokaisella paikkakunnalla yrittäjinä, ei mitään "jalkapallotähtiä".

        Katson joka kerta kauppaan mennessäni ihaillen erään turkkilaisen yrittäjän pizzeriaa, tämä yrittäjä osti itselleen koko kiinteistön, missä hänen pizzeriansa toimii, samassa talossa toimii muitakin yrittäjiä hänen vuokralaisinaan, lisäksi asunnoissa on vuokralaiset, pihalla näyttää olevan turkkilaisella vielä varsin uudehko oma autokin. Minulla ei ole kateuden häivääkään asian suhteen, oin ostamassa tuota samaista kiinteistöä, mutta huomasin tämän turkkilaisen kiinnostuksen samaa kiinteistöä kohtaan, koska hän oli vuokralaisena siinä vaiheessa. Mielestäni oli järkevintä, että hän osti itse tuon kiinteistön. En ihmettelisi, vaikka hänet valittaisiin vielä vuoden yrittäjäksi paikkakunnallamme!

        Juttusi menevät samaan kategoriaan kuin väitteet siitä, että kaikki suomalaiset voivat elää myymällä pitsoja toisilleen ja pesemällä toistemme paitoja.

        Tänäkin vuonna on vasta mennyt Suomessa useita satoja pizzerioita konkurssiin. Hyvä jos sieltä jostain löytyy edes se yksi joka pysyy pystyssä.

        Pizzerioiden pystyssä pysyminen perustuu yhä useammin palkkojen ja verojen maksamatta jättämiseen:

        http://www.taloussanomat.fi/kansantalous/2011/04/19/halvat-hinnat-ja-huonot-palkat-yleistyneet-kebab-pizzerioissa/20115556/12

        Tampereella maahanmuuttaja tuhopoltti oman pizzeriansa kun sillä ei tienannut sentin hyrrää paitse yrittämällä tehdä vakuutuspetoksen:
        http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/tuhopoltetun-pizzerian-omistusjarjestelyt-epaselvia/843331


      • rivanomainen
        rivanomainen kirjoitti:

        Juttusi menevät samaan kategoriaan kuin väitteet siitä, että kaikki suomalaiset voivat elää myymällä pitsoja toisilleen ja pesemällä toistemme paitoja.

        Tänäkin vuonna on vasta mennyt Suomessa useita satoja pizzerioita konkurssiin. Hyvä jos sieltä jostain löytyy edes se yksi joka pysyy pystyssä.

        Pizzerioiden pystyssä pysyminen perustuu yhä useammin palkkojen ja verojen maksamatta jättämiseen:

        http://www.taloussanomat.fi/kansantalous/2011/04/19/halvat-hinnat-ja-huonot-palkat-yleistyneet-kebab-pizzerioissa/20115556/12

        Tampereella maahanmuuttaja tuhopoltti oman pizzeriansa kun sillä ei tienannut sentin hyrrää paitse yrittämällä tehdä vakuutuspetoksen:
        http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/tuhopoltetun-pizzerian-omistusjarjestelyt-epaselvia/843331

        Mitäs seuraavaksi väität, että kaikki Suomalaiset voivat elää pelaamalla nettipokeria, koska Suomesta löytyy yksi pokerin pelaaja Ilari Sahamies, joka tienaa pokerilla miljoonia?

        Vai ruvetaanko kaikki elämään pelaamalla lottoa?

        Vai ruvetaanko kaikki elämään istumalla kotona ja nostamalla osinkoja?

        Aina löytyy se yksi "jalkapallotähti" joka tienää miljoonia nyt kaikkien pitää ruveta tekemään ilman palkkaa, koska jalkapallotähtikin tienaa miljoonia täällä logiikka toimii.


      • Yrittäjäx
        rivanomainen kirjoitti:

        Mitäs seuraavaksi väität, että kaikki Suomalaiset voivat elää pelaamalla nettipokeria, koska Suomesta löytyy yksi pokerin pelaaja Ilari Sahamies, joka tienaa pokerilla miljoonia?

        Vai ruvetaanko kaikki elämään pelaamalla lottoa?

        Vai ruvetaanko kaikki elämään istumalla kotona ja nostamalla osinkoja?

        Aina löytyy se yksi "jalkapallotähti" joka tienää miljoonia nyt kaikkien pitää ruveta tekemään ilman palkkaa, koska jalkapallotähtikin tienaa miljoonia täällä logiikka toimii.

        Äläs nyt taas ala venkoilemaan. Yrityksiä menee konkurssiin ja omistajat vaihtuu muutenkin, kuin ulkomaalaisilla. Eikä kaikki pizzeriat lopeta taikka mene huonosti, tuo esimerkkini yrittäjä on ollut paikkakunnallamme melkoisen monta vuotta yrittäjänä.
        Eivätkä kaikki maahanmuuttajat pyöritä pelkästään pizzerioita taikka pesuloita, eikä homma perustu verojen kiertoon.

        Satun työni puolesta liikkumaan aika isolla alueella Suomessa ja näen monenlaista yrittäjää. Maahanmuuttajie toimii erittäin monella alalla ja varsin menestyksellä. Tuntuu siis uskomattomalta, että suomalainen ei voisi aloittaa yrittäjänä.


      • Pitkäaikatyötön
        Yrittäjäx kirjoitti:

        Äläs nyt taas ala venkoilemaan. Yrityksiä menee konkurssiin ja omistajat vaihtuu muutenkin, kuin ulkomaalaisilla. Eikä kaikki pizzeriat lopeta taikka mene huonosti, tuo esimerkkini yrittäjä on ollut paikkakunnallamme melkoisen monta vuotta yrittäjänä.
        Eivätkä kaikki maahanmuuttajat pyöritä pelkästään pizzerioita taikka pesuloita, eikä homma perustu verojen kiertoon.

        Satun työni puolesta liikkumaan aika isolla alueella Suomessa ja näen monenlaista yrittäjää. Maahanmuuttajie toimii erittäin monella alalla ja varsin menestyksellä. Tuntuu siis uskomattomalta, että suomalainen ei voisi aloittaa yrittäjänä.

        Kyllä jokunen suomalainenkin aloittaa yrittäjänä, mutta homma ei ole kaikkia varten. Täytyisi olla kova hinku 'menestyä' raatamalla pitkiä päiviä vuodesta toiseen siinä toivossa, että jonain päivänä homma kannattaa.

        Ei ole minusta sellaiseen. En amerikkalaisunelmoi rikkauksista, vaan ihan vain tavallisesta elämästä ja 'oman korren kantamisesta' yhteiskuntaan. Pyrkikööt tähtiin ne toiset, joilla se hinku on.


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    7. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    8. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    9. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe