otosklerootikkoja?

MallaNaula

Heippa!

Minulla diagnosoitiin juuri otoskleroosi. muita otosklerootikkoja? onko teilläkin korvissa huminaa, joka on välillä ärsyttävän voimakasta? ketään leikattuja? montako vuotta kuulo huononee niin pahaksi että on "pakko" mennä leikkaukseen?

kaikki jutut tästä taudista tervetulleita..

Malla

78

40633

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käs

      Miten selvisi että se on otosk..? Miten sitä tutkittiin ja millä? Luulen että minullakin on se. Suhinaa ja aavistuksen kuulo huonontunut. Äidiltäni on toisesta korvasta kuulo kokonaan pois, toinen on terve: varmaan perinnöllistä..

      • MallaNaula

        Sain lähetteen korvaklinikalle, jossa korvalääkäri tutki. Otettiin kuulokäyrät (erilaisilla luureilla kuunneltiin piippauksia) ja erilaisia äänenjohtotestejä (äänirauta korvan edessä ja korvan takana..) ja lääkäri katseli mikroskoopilla korviin ja puhalteli ilmaa jne..

        Että terveyskeskukseen, siellä ne ensin pistää kuulokokeisiin ja jos on kuulonalentumaa, lähettää jatkotutkimuksiin. On tosiaan perinnöllistä..

        Oireina minulla kuulonalentuma (puheesta ei saa selvää) ja tinnitus.


    • kuulolaitteet

      Moi
      Mulla todettiin monta vuotta sitten otoskleroosi ja lääkäri lohdutteli, että sen voi hoitaa leikkauksella ja kuulo palaa normaaliksi.

      Leikkauksen jälkeen kuulokäyrien mukaan kuulo parani hiukan, mutta ei normaaliksi, niinkuin ensin luvattiin.

      Sitten myöhemmin todettiin sekatyypin kuulovika joka on myös sisäkorvassa ja sitä ei voi leikata. Muutama vuosi meni ja toinenkin korva lähti heikkenemään, mutta sitä en ole antanut leikata, kun leikkauksen jälkeen toinen korva ei siedä kovaa ääntä ja äänet on jotenkin omituisia.

      Nyt mulla on kuulolaitteet kummassakin korvassa. Korvat humisee ja soi, mutta se ei häiritse mua kun olen jo tottunut siihen.

      Toivottavasti sulla on VAIN otoskleroosi siilä se on kuulemma korjattavissa.

      • kuulee, kuulee

        Täällä myöskin todettu otoskleroosi jo parikymppisenä (nyt 41). Leikattu on toinen korva kolmesti, toinen kerran. Laite on useammin leikatussa korvassa koska kuulo huononi myös sisäkorvan puolella. Ei voida hoitaa enempää. Johtuu hormooneista, minun tapauksessani ehkäisypillerit ja raskaudet selkeästi huonontivat kuuloa. Fluoria olen syönyt aikoinaan 3 vuotta (saa vain sairaalasta) niin vahvaa että edes apteekit eivät sitä saa myydä. Yrittivät estää taudin etenemistä.

        Tinnitus huutaa huonommin kuuluvassa korvassa, johon kyllä tottuu. Toisinaan vinkasee kovaa esim. jos on käynyt esim. meluisassa paikassa (ravintolat). Kyllä tän kanssa pärjää, varsinkin kun sain digitalisen viimesen päälle laitteen tuohon korvaan.


    • taakse

      Otoskleroosi on tuttu tauti, sitä sairastavat monet sukumme jäsenet. Isälle tehtiin useampia korvaleikkauksia. Kuulo oli huono mutta pärjäshän silti. Itselläni kuulo alkoi alenemaan n. 30 v. ikäisenä. Tinnitus on ollut samoin mukana kuvioissa siitä lähtien. Lisäksi minulla on meluvammaa. Nyt olen alle 60 vuotias.Toinen korva on leikattu. Kuulo parani jonkinverran. Olen harkinnut toisenkin korvan leikkauttamista. Kuulolaitetta en voi käyttää. Korvakäytävän iho ärtyy, menee rikki ja vuotaa visvaa, kutina on joskus lähes sietämätöntä. Kerron aina keskustelukumppaneille, että olen huonokuuloinen. Harmillisinta on, kun porukassa kerrotaan vitsejä. Niissä humoristinen käänne vaatii tarkkaa seuraamista enkä osaa nauraa toisten mukana jos en saanut selvää tarinasta. Kun kaveri selittää mitä äsken kerrottiin niin, yksin nauraminen latistuu pelkäksi hymyksi.

      Tinnitus on kohdalle osuessaan pysyvä ilmiö. Minä olen ajatellut, että se on elävän merkki, korvat soi, vielä ei viedä hautaan...

    • henna

      minulle on tehty otoskleroosi leikkaus maaliskuussa 2003. olen 1984 syntynyt tyttö eli varsin nuori sairastaakseni tätä tauti varsinkin kun huonokuuloisuuteni huomattiin 6-vuotis neuvolassa. sen jälkeen hypättiin tyksissä kuulokeskuksessa ja korvapolilla kunnes 2001 tinnitus astui mukaan kuvioihin että olin viikon sairaalassa hengittämässä karbogeeniä, joka ei auttanut ja vihdoin ne siellä tajus et leikkaus saattais auttaa.
      leikkaus onnistui mulla ainakin hyvin kuulo on melkein normaalirajoissa. muutamia huonoja puolia oli leikkauksessa: sairaalassa oli äärettömän tylsää ja kotona kolmen viikon vuodelepo oli hermoja raastavaa, myös kuukauden odottelu (tuppo korvassa) leikkauksen lopputuloksesta oli henkisesti raskasta.
      toivottavasti tästä oli jotain apua.

      • Sukuvika

        Vietän juuri sairaslomaa, olin 17.12.04 oikean
        korvan leikkauksessa syy:otoskleroosi. Vika todettiin oikeastaan vahingossa, kun valittelin
        työterveyslääkärille, että oikea korvani tuntuu
        aina jotenkin oudolta. Hän teki äänirautatestin,
        jonka perusteella tuli jo alustavasti ilmi, että
        jotain on pielessä, lopullinen varmuus tuli sitten
        kuulokokeessa, oikean korvan kuulo oli oleellisesti heikentynyt, silloin tehtiin päätös
        leikkauksesta. Olin leikkausjonossa 1,5 vuotta
        ja nyt homma on hoidettu, paitsi en vielä tiedä
        mikä on tulos, koska korva on paketissa ja lopputarkastus vasta tulossa. Ei mikään leikin asia, paikallispuudutuksessa tehty kahden tunnin
        leikkauskin veroitti voimia, mutta toivottavasti
        "sukuvika" saatiin ainakin toistaiseksi kuntoon.


      • henna
        Sukuvika kirjoitti:

        Vietän juuri sairaslomaa, olin 17.12.04 oikean
        korvan leikkauksessa syy:otoskleroosi. Vika todettiin oikeastaan vahingossa, kun valittelin
        työterveyslääkärille, että oikea korvani tuntuu
        aina jotenkin oudolta. Hän teki äänirautatestin,
        jonka perusteella tuli jo alustavasti ilmi, että
        jotain on pielessä, lopullinen varmuus tuli sitten
        kuulokokeessa, oikean korvan kuulo oli oleellisesti heikentynyt, silloin tehtiin päätös
        leikkauksesta. Olin leikkausjonossa 1,5 vuotta
        ja nyt homma on hoidettu, paitsi en vielä tiedä
        mikä on tulos, koska korva on paketissa ja lopputarkastus vasta tulossa. Ei mikään leikin asia, paikallispuudutuksessa tehty kahden tunnin
        leikkauskin veroitti voimia, mutta toivottavasti
        "sukuvika" saatiin ainakin toistaiseksi kuntoon.

        toivottavasti sun leikkaus onnistu. muistan itse kuinka piinaavaa oli odottaa pää paketissa. mun leikkaus tehtiin nukutuksessa ja herääminen siitä oli hirvää.. koko kroppa alkoi krampata. millaista se oli puudutuksessa siis koko leikkaus. tsemppiä ja jouluiloa. parane pian!


      • Sukuvika
        henna kirjoitti:

        toivottavasti sun leikkaus onnistu. muistan itse kuinka piinaavaa oli odottaa pää paketissa. mun leikkaus tehtiin nukutuksessa ja herääminen siitä oli hirvää.. koko kroppa alkoi krampata. millaista se oli puudutuksessa siis koko leikkaus. tsemppiä ja jouluiloa. parane pian!

        Oli se aika kova juttu puudutuksessa tehty leikkaus, koko ajan kuului päänsisältä samanlainen
        ääni ku hammaskiveä poistettaessa. Päätä ei saanut
        liikauttaa tuntiin yhtään (rauhoitavaa lääkettä meni tipasta ja puudutus kyllä toimi hyvin). Toivottavasti homma tuli kuntoon, ettei tarvi heti
        kokea samaa uudelleen. Tänään kävin poistamassa
        tikit ja tollot korvasta, lääkäri huomasi korvakäytävässä alkavan tulehduksen, jotta nyt
        alettiin hoitaa kortisoonitipoilla 10 päivän ajan.
        Kuulo pitäsi palata kuukauden sisällä. Muutoin
        on olo vielä toimenpiteen jälkeen vielä melko
        vetämätön eikä saa saunoa, rehkiä, kantaa juuri
        mitään jne. No kaikesta huolimatta Hyvää Joulua!


      • leikattu 3 x
        Sukuvika kirjoitti:

        Oli se aika kova juttu puudutuksessa tehty leikkaus, koko ajan kuului päänsisältä samanlainen
        ääni ku hammaskiveä poistettaessa. Päätä ei saanut
        liikauttaa tuntiin yhtään (rauhoitavaa lääkettä meni tipasta ja puudutus kyllä toimi hyvin). Toivottavasti homma tuli kuntoon, ettei tarvi heti
        kokea samaa uudelleen. Tänään kävin poistamassa
        tikit ja tollot korvasta, lääkäri huomasi korvakäytävässä alkavan tulehduksen, jotta nyt
        alettiin hoitaa kortisoonitipoilla 10 päivän ajan.
        Kuulo pitäsi palata kuukauden sisällä. Muutoin
        on olo vielä toimenpiteen jälkeen vielä melko
        vetämätön eikä saa saunoa, rehkiä, kantaa juuri
        mitään jne. No kaikesta huolimatta Hyvää Joulua!

        80 luvulla. Kaksi kertaa ulkokautta -korvan takaa (vaarana kolmoishermon viottuminen) ja kolmas kerta korvakäytävää pitkin. Kuulo parani hurjasti, mutta sama rustottuma alkoi ja 3 kk kululuttua korva tas melkein kuuro. Pahin vaihe oli kun painoivat tasapainoelintä. Pyörrytti . Nyttemmin olen tullut toimeen, konsa toinen korva erittäin hyväkuuloinen.


      • Def Kebard
        leikattu 3 x kirjoitti:

        80 luvulla. Kaksi kertaa ulkokautta -korvan takaa (vaarana kolmoishermon viottuminen) ja kolmas kerta korvakäytävää pitkin. Kuulo parani hurjasti, mutta sama rustottuma alkoi ja 3 kk kululuttua korva tas melkein kuuro. Pahin vaihe oli kun painoivat tasapainoelintä. Pyörrytti . Nyttemmin olen tullut toimeen, konsa toinen korva erittäin hyväkuuloinen.

        Kuinka kauan sulla kesti kunnes kuulo palautu?Itsellä leikkauksesta reilu kuukausi ja tuntuu ainakin vielä,ettei sanottavaa apua.Jotkut päivät tosin ehkä hivenen "kuuluvampia".


      • Kuuleva otosklerootikko
        Def Kebard kirjoitti:

        Kuinka kauan sulla kesti kunnes kuulo palautu?Itsellä leikkauksesta reilu kuukausi ja tuntuu ainakin vielä,ettei sanottavaa apua.Jotkut päivät tosin ehkä hivenen "kuuluvampia".

        Mulla leikattiin sama vaiva vajaa pari kk sitten ja kuulo on aika hyvä nyt. Tosin käyrät näyttivät, että korkeissa äänissä olis vielä parantamisen varaa. Ainut että tällä kerralla olo oli leikkauksen jälkeen ihan kauhea. Pyörrytti ja oksetti. Makasin vuorokauden kauemmin sairaalassa kuin ed kerralla. Mutta nyt ihan ok olo. kaikin puolin. Ainut, että aina kun tulee hikka tai haukotuttaa, korva aivan kuin päästäisi ylimääräisiä ilmanpaineita ulos. Metelöi siihen malliin. Ei ole ollut moista aiemmin. Vähän huolestuttaa moinen. Mutta kesäkuussa on vielä tarkastuskäynti. Katotaan sit miten kuulo on parantunut.


      • Leikattu vuonna 2000

        Ihmettelen sairaalassaoloaikaasi sekä sairaslomasi pituutta. minut leikattiin siten että aamulla klo 7 sairaalaan, alustavat toimenpiteet..leikkaus alkoi n klo 9 ..oletan että kesti noin tunnin..puolitoista.. heräämisaika( ei nukutettu) iltapäivällä ja sairaalasta ulos tupot korvissa seuraavana päivänä iltäpäivällä.
        Viikon kuluttua tupot pois (meteli aivan hirveä pari päivää) mutta sen jälkeen olen luullut oikein hyvin. Toinen korva kuuro lapsuudenaikaisen korvatulehduksen takia (lähinnä hoitamattomuuden.)
        leikkaus tehtiin MIKKELIN KESKUSSAIRAALÁSSA.


      • Def Kebard
        Leikattu vuonna 2000 kirjoitti:

        Ihmettelen sairaalassaoloaikaasi sekä sairaslomasi pituutta. minut leikattiin siten että aamulla klo 7 sairaalaan, alustavat toimenpiteet..leikkaus alkoi n klo 9 ..oletan että kesti noin tunnin..puolitoista.. heräämisaika( ei nukutettu) iltapäivällä ja sairaalasta ulos tupot korvissa seuraavana päivänä iltäpäivällä.
        Viikon kuluttua tupot pois (meteli aivan hirveä pari päivää) mutta sen jälkeen olen luullut oikein hyvin. Toinen korva kuuro lapsuudenaikaisen korvatulehduksen takia (lähinnä hoitamattomuuden.)
        leikkaus tehtiin MIKKELIN KESKUSSAIRAALÁSSA.

        Onko muita otosklerootikkoja joiden leikkaus on epäonnistunut ja jouduttu uusimaan.itselläni tämä edessä ja olisi kiva "kuulla" kokemuksista


      • kuuleeko eero
        Def Kebard kirjoitti:

        Onko muita otosklerootikkoja joiden leikkaus on epäonnistunut ja jouduttu uusimaan.itselläni tämä edessä ja olisi kiva "kuulla" kokemuksista

        Lueskelin juuri muiden otoskleroosi vaivasta kärsivien tuntemuksia ja kokemuksia leikkausista. Useita leikattu parikin kertaa miksei laiteta kuulolaitetta paljon halvempi ja kaikin puolin mielukkaampi kuin leikkaus ja se leikkauksen hinta ja onnistumis %. Hirvittää. Minulta juuri evättiin kuulolaite leikkaukseen kyllä pääsisi kun kerran täyttää kriteerit! Tarttee varmaan ostaa itse kuulolaite, jotta voisi taas paneutua tuophon sosiaaliseen elämään...


      • Anonyymi
        henna kirjoitti:

        toivottavasti sun leikkaus onnistu. muistan itse kuinka piinaavaa oli odottaa pää paketissa. mun leikkaus tehtiin nukutuksessa ja herääminen siitä oli hirvää.. koko kroppa alkoi krampata. millaista se oli puudutuksessa siis koko leikkaus. tsemppiä ja jouluiloa. parane pian!

        Yleensä koskaan ei otoskleroosi leikkausta tehdä nukutuksessa, 5 kertaa tehty paikallispuudutuksessa .


      • Anonyymi
        Def Kebard kirjoitti:

        Kuinka kauan sulla kesti kunnes kuulo palautu?Itsellä leikkauksesta reilu kuukausi ja tuntuu ainakin vielä,ettei sanottavaa apua.Jotkut päivät tosin ehkä hivenen "kuuluvampia".

        Sama korva sama lääkäri leikkasi 3 kertaa korvan ja korva kuuroutui, eikä siihen voi laittaa kuulolaitetta 👎 joten ei se leikkaus aina onnistu.Jos en olisi ollut niin nuori ja epätoivoinen en olisi antanut leikata kuin yhden kerran niin voisi käyttää kuulolaitetta.


      • Anonyymi
        kuuleeko eero kirjoitti:

        Lueskelin juuri muiden otoskleroosi vaivasta kärsivien tuntemuksia ja kokemuksia leikkausista. Useita leikattu parikin kertaa miksei laiteta kuulolaitetta paljon halvempi ja kaikin puolin mielukkaampi kuin leikkaus ja se leikkauksen hinta ja onnistumis %. Hirvittää. Minulta juuri evättiin kuulolaite leikkaukseen kyllä pääsisi kun kerran täyttää kriteerit! Tarttee varmaan ostaa itse kuulolaite, jotta voisi taas paneutua tuophon sosiaaliseen elämään...

        Jos sinulla on tarpeeksi % huonoon kuuloon en ymmärrä miksi et saa kuulolaitetta ? Minulla leikattiin 3 kertaa sama korva olin nuori ja tietämätön ja korva kuuroutui .


    • KV63

      Moro!Minulta leikattiin eilen(31.8.07) nukutuksessa vasen korva,syy: otoskleroosi.Kuulo alkoi olla jo aika huono molemmissa korvissa.Vasen oli huonompi.Jalustin oli siinä kuulemma ihan jumissa.Kirurgi poisti korvasta ylimääräistä luumassaa ja asensi titaaniproteesin vanhan jalustimen tilalle. Kotiin pääsin eilen illalla.Olo on nyt ihan hyvä. Reilun viikon päästä jälkitarkastus, tikit ja tupot pois. Olisi kiva tosiaan kuulla joitakin positiivisia juttuja tästä operaatiosta. Aika paljon on saanut lukea vain negatiivisia. Kohtalotoverit kirjoitelkaa! Syksyn jatkoja!

      • HH-53

        Morjens!Minulta leikattiin 3.9 vasen korva(otoskleroosi)Paikallispuudutuksessa n.1½ tuntia
        kesti leikkaus,olihan se aikamoinen kokemus.11.9
        tikit ja tupot pois.Odotellaan alkaako kuulla
        paremmin.Toivotaan parasta.Hyvää syksyä!


      • KV63
        HH-53 kirjoitti:

        Morjens!Minulta leikattiin 3.9 vasen korva(otoskleroosi)Paikallispuudutuksessa n.1½ tuntia
        kesti leikkaus,olihan se aikamoinen kokemus.11.9
        tikit ja tupot pois.Odotellaan alkaako kuulla
        paremmin.Toivotaan parasta.Hyvää syksyä!

        Eilen (10.9) otettiin tikit/tupot pois. Korva
        kuulee mielestäni jo nyt paremmin,mutta äänet kuulostavat vähän oudoilta, sellaisilta kaikuvilta. Kovia ääniä meinaa vähän pelästyä, mutta leikkauksestahan on vasta reilu viikko. Lääkäri sanoi,että aivoilla menee vähän aikaa,ennenkuin ne tottuu näihin uusiin systeemeihin. Äänen tulosuunta vielä kanssa vähän
        hakusessa. Jännityksellä odotan, mitä tuleman pitää. Toistaiseksi kaikki OK.


      • jo kolme kertaa
        KV63 kirjoitti:

        Eilen (10.9) otettiin tikit/tupot pois. Korva
        kuulee mielestäni jo nyt paremmin,mutta äänet kuulostavat vähän oudoilta, sellaisilta kaikuvilta. Kovia ääniä meinaa vähän pelästyä, mutta leikkauksestahan on vasta reilu viikko. Lääkäri sanoi,että aivoilla menee vähän aikaa,ennenkuin ne tottuu näihin uusiin systeemeihin. Äänen tulosuunta vielä kanssa vähän
        hakusessa. Jännityksellä odotan, mitä tuleman pitää. Toistaiseksi kaikki OK.

        ja viimeksi 10 vuotta sitten. Paikallispuudutus-korvakäytävää pitkin. Kuulo erittäin hyvä noin 3 kk (jopa häiritsevä häly-täry, joten käytin vanua) sitten se rustotus alkoi uudelleen. Kaikkien leikkauskertojen syy - paine tasapainoelimeen eli pyörrytys. Nyt on alkanut sama paineen tunne varsinkin nuhassa. Ehkäpäpä vielä kerran yritettävä. Minulle sanottiin ettei kuulolaite auta-kun luut ei liiku.
        Nyt on lääketiede jo kehittyneet ja tilanne jo toinen http://www.terveysportti.fi/terveysportti/ekirjat_tmp.Naytaartikkeli?p_artikkeli=apo00543


      • Def Kepard
        jo kolme kertaa kirjoitti:

        ja viimeksi 10 vuotta sitten. Paikallispuudutus-korvakäytävää pitkin. Kuulo erittäin hyvä noin 3 kk (jopa häiritsevä häly-täry, joten käytin vanua) sitten se rustotus alkoi uudelleen. Kaikkien leikkauskertojen syy - paine tasapainoelimeen eli pyörrytys. Nyt on alkanut sama paineen tunne varsinkin nuhassa. Ehkäpäpä vielä kerran yritettävä. Minulle sanottiin ettei kuulolaite auta-kun luut ei liiku.
        Nyt on lääketiede jo kehittyneet ja tilanne jo toinen http://www.terveysportti.fi/terveysportti/ekirjat_tmp.Naytaartikkeli?p_artikkeli=apo00543

        Tänään poistettiin ompeleet ja tampaxit toisen korvan uusintaleikkauksen jäljiltä.Täytyy sanoo et nyt jo ollaan aika hyvin kuulolla...


      • doubleH
        Def Kepard kirjoitti:

        Tänään poistettiin ompeleet ja tampaxit toisen korvan uusintaleikkauksen jäljiltä.Täytyy sanoo et nyt jo ollaan aika hyvin kuulolla...

        Kun tiedän, että humina korvissa on joskus aivan kamala, niin mulla on itsehoito mokomaan. Paina akupistettä korvankäytävän kohdalla. Korvanipukasta hiukan ylöspäin. Etsi kohta ja paina kevyesti. Niin kas, humina loppuu. Mutta paina taas uudelleen ja uudelleen. Mutta se tepsii. Kokeile.


      • Oto-aku
        doubleH kirjoitti:

        Kun tiedän, että humina korvissa on joskus aivan kamala, niin mulla on itsehoito mokomaan. Paina akupistettä korvankäytävän kohdalla. Korvanipukasta hiukan ylöspäin. Etsi kohta ja paina kevyesti. Niin kas, humina loppuu. Mutta paina taas uudelleen ja uudelleen. Mutta se tepsii. Kokeile.

        Voisitko kertoa millimetrin tarkasti missä akupiste korvakäytävänn kohdalla sijaitsee. Onko se itse korvalehden ja korvakäytävän suun yhtymäkohdassa? Vai siinä rustoisessa vähän kaartuvassa ulkokorvan osassa, jota kovasti painamalla "pannaan korvat kiinni" eli suljetaan pois ympäristön äänet.

        Mahdollinen tinnitusta helpottava itsehoito olisi elämän tärkein asia lukemattoman monelle ihmiselle. Jos hoito tepsisi, se olisi jo yleisesti tiedossa ja lääkäritkin siitä tietäisivät. En ole missään esim. akupisteen painamisesta lukenut.


      • doubleh
        Oto-aku kirjoitti:

        Voisitko kertoa millimetrin tarkasti missä akupiste korvakäytävänn kohdalla sijaitsee. Onko se itse korvalehden ja korvakäytävän suun yhtymäkohdassa? Vai siinä rustoisessa vähän kaartuvassa ulkokorvan osassa, jota kovasti painamalla "pannaan korvat kiinni" eli suljetaan pois ympäristön äänet.

        Mahdollinen tinnitusta helpottava itsehoito olisi elämän tärkein asia lukemattoman monelle ihmiselle. Jos hoito tepsisi, se olisi jo yleisesti tiedossa ja lääkäritkin siitä tietäisivät. En ole missään esim. akupisteen painamisesta lukenut.

        Minulla siis kyseinen akupisteen painallus tepsii ja siitä on korvalääkärinikin kertonut sen olevan hyvä keino. Minäkin löysin pisteen aivan sattumalta. Siis painat sormella korvaa ikäänkuin panisit sen "kiinni". Kuten liian kovaäänisellä kadulla. Älä pistä sormea korvan sisälle.


      • Anonyymi

        Ihmettelen tuota nukutuksessa leikkaamista ,menisin varmasti uudestaan kuuron korvan leikkaukseen mutta kukaan ei sitä leikkaa koska huimaus voi olla tuloksena eikä pysy pystyssä.HYKS tapasin naisen joka kastui koko ajan ja meni pitkin seiniä eteenpäin.


    • KV63

      Nyt on oikea korva paketissa,se leikattiin kolme päivää sitten (vasen 8/07).Oikeassa oli myös luumassaa kertynyt siten, että jalustin oli täysin jumissa. Korvaa avarrettiin poralla ja vanha jalustin korvattiin titaaniproteesilla.
      Leikkaus tehtiin nukutuksessa.
      Pari vuotta sitten operoitu vasen korva on ihan OK ja kuulo siinä on parantunut. Tosin lekuri totesi kontrollissa pari viikkoa sitten, että siihen on hieman kertynyt uutta luumassaa. Tällaista tämä elämä on..

      • Kuuleeko kukaan?

        Tehdäänkö otoskleroosileikkaukset nykyään aina nukutuksessa vai voiko ne tehdä myös paikallispuudutuksena? Itseltäni oikea korva leikattu v.2003 paikallispuudutuksena ja nyt odottelen kutsua vasemman korvan leikkaukseen.Viimeksi n.vuosi sitten kun kävin kontrollissa, minullekin puhuttiin leikkauksesta nukutuksessa. Mieluummin suostuisin puudutukseen. Pelkäänkö suotta?


      • vilmis
        Kuuleeko kukaan? kirjoitti:

        Tehdäänkö otoskleroosileikkaukset nykyään aina nukutuksessa vai voiko ne tehdä myös paikallispuudutuksena? Itseltäni oikea korva leikattu v.2003 paikallispuudutuksena ja nyt odottelen kutsua vasemman korvan leikkaukseen.Viimeksi n.vuosi sitten kun kävin kontrollissa, minullekin puhuttiin leikkauksesta nukutuksessa. Mieluummin suostuisin puudutukseen. Pelkäänkö suotta?

        Kuuloliatteen kanssa olen pärjännyt nyt 10 vuotta, kun sitä lopulta suistuin käyttämään. Nyt on kuulo huonontunut ja käsky kävi polille 20.4. Leikkaukseen en kuitenkaan aio suostua, olen jo kuuskymppinen kaupan kassalla työskentelevä nainen. Kyllä tämä sairaus haittaa pahasti työskentelyä, kassalla on paljon hälinää ja erilaisia ääniä, mutta onhan siihen tottunut. Jospa jo pääsis sairaseläkkeelle tai sitten irtisanoudun viimeistään kesällä. Ei vaan enää jaksa.


    • ....

      Hei!
      Ompa mukava lukea kokemuksia. Mulla huonontuvaa kuuloa on seurattu nyt muutaman vuoden ajan ja ny tolen siinä tilanteessa, että leikkaukseen olisi mentävä. Saan kuulokojeen siksi aikaa kun odottelen leikkausta, koska aloittelen töitä lähiaikoina... Onko ketään, kellä raskaudet ovat huonontaneet selvästi kuuloa? voi olla kuulemma mahdollista... Itselläni voimakkain huononeminen on tapahtunut kahden viimeisimmän raskauden aikana ja siksi tätä kyselen kun lääkärikin esitii, että on mahdollista, että raskaudet huonontavat...
      Joops... kirjoitelkaa kokemuksia myös leikkauksista... siis lisää, tuossahan oli jo jokunen.

      • Heips...

        Kävin tänään lääkärissä huonontuneen kuulon takia, diagnoosi otoskleroosi... Osasinkin odottaa sitä kun äidilläni on sama vaiva. Itsellä ikää 41. Tässä odotellaan kutsua korvapolille jatkoa varten... Matalat puheäänet oli käyrässä 40 db.n kohdalla, saa nähdä millaista vauhtia tää kuulo nyt huononee! Kummassakin korvassa on kuulonalentuma. Että jatkoa odotellen!!


      • vaaka -68
        Heips... kirjoitti:

        Kävin tänään lääkärissä huonontuneen kuulon takia, diagnoosi otoskleroosi... Osasinkin odottaa sitä kun äidilläni on sama vaiva. Itsellä ikää 41. Tässä odotellaan kutsua korvapolille jatkoa varten... Matalat puheäänet oli käyrässä 40 db.n kohdalla, saa nähdä millaista vauhtia tää kuulo nyt huononee! Kummassakin korvassa on kuulonalentuma. Että jatkoa odotellen!!

        Minullakin on oikean korvan kuulo tuota luokkaa. Lääkäri mietti jo leikkaustakin,
        mutta riskien välttämiseksi päädyttiin kokeilemaan kuulolaitetta, jonka saan syyskuussa. Oikealta puolelta tulevia ääniä en hahmota oikeasta suunnasta, koska ne jotenkin kiertävät. Lisäksi kärsin kovista äänistä, jotka ärsyttävät ja raastavat hermoja takaraivossa asti. Enkä aina kehtaa kysyä, mitä toinen sanoi, ja tätä eivät kaikki töissä oikein ymmärrä.


      • Nainen -70
        vaaka -68 kirjoitti:

        Minullakin on oikean korvan kuulo tuota luokkaa. Lääkäri mietti jo leikkaustakin,
        mutta riskien välttämiseksi päädyttiin kokeilemaan kuulolaitetta, jonka saan syyskuussa. Oikealta puolelta tulevia ääniä en hahmota oikeasta suunnasta, koska ne jotenkin kiertävät. Lisäksi kärsin kovista äänistä, jotka ärsyttävät ja raastavat hermoja takaraivossa asti. Enkä aina kehtaa kysyä, mitä toinen sanoi, ja tätä eivät kaikki töissä oikein ymmärrä.

        Minulla on molemminpuolinen kuulonalenema, käyttänyt kuulokojeita vuodesta - 96 alkaen. Lääkärissä on kerrottu, että on sisäkorvavika, tai no, niin olen aina sen ymmärtänyt. Nyt neljä vuotta sitten korvalääkäri ehdotti ensimmäistä kertaa korvaleikkausta. Olin aika hämmentynytkin, kun kuulin asiasta ensi kertaa! Nyt kuuloni on alentunut edelleen ja voimakkaat kuulokojeet on käytössä. Toinen korvalääkäri ehdotti minulle leikkausta edelleen, koska sitä oli minulle suositeltu jo neljä vuotta sitten. Nyt kahden lääkärin voimin perehdyin leikkausmahdollisuuteen paremmin ja suostuinkin toisen korvan (huonomman) leikkaamiseen paikallispuudutuksessa. Jännittää niin mahdottomasti, kun mitään sairaalareissuja / leikkauksia ei ikinä ole minulle kohdalle tullut. Itse en odota mitään ihmettä tapahtuvaksi kuulemisen suhteen. Sisäkorvavikaa, kun ei voi voida mitenkään korjata, joten kojeita käytän loppuelämäni, jos en nyt sitten joskus implanttia saa. Korvani ovat olleet aina "terveet", joten toivon, ettei mitään tulehduksia tai ylimääräisiä vuotoja tule leikkauksen jälkeen.
        Itselläni nousi keskustelujen pohjalta kysymys: Onko merkitystä sillä onko proteesi titaania vai muovia?
        Duodecimin sivulla mainitaan: "Nykyaikainen proteesi ei ole este magneettitutkimukselle." Olettekos huomanneet mitään ongelmia metalliproteesista koituvan? Ja kysyykö leikkaava lääkäri mitä haluaa omaan korvaan laitettavan leikkauksessa? Minä halusin sen vuoksi paikallispuudutuksen, että tiedän mitä korvasta löytyy ja mitä sinne laitetaan minun luvallani. Lääkärit, kun eivät tiedä mitä sieltä löytyy ja miten paljon tai minkälaista "vikaa" välikorvassa. Säilyypä itsellä päätäntävalta! Vaikka ehkä mitään ymmärrä, kun on kaikki ne "dopingit" veressä...


      • Kauan kärsinyt
        Nainen -70 kirjoitti:

        Minulla on molemminpuolinen kuulonalenema, käyttänyt kuulokojeita vuodesta - 96 alkaen. Lääkärissä on kerrottu, että on sisäkorvavika, tai no, niin olen aina sen ymmärtänyt. Nyt neljä vuotta sitten korvalääkäri ehdotti ensimmäistä kertaa korvaleikkausta. Olin aika hämmentynytkin, kun kuulin asiasta ensi kertaa! Nyt kuuloni on alentunut edelleen ja voimakkaat kuulokojeet on käytössä. Toinen korvalääkäri ehdotti minulle leikkausta edelleen, koska sitä oli minulle suositeltu jo neljä vuotta sitten. Nyt kahden lääkärin voimin perehdyin leikkausmahdollisuuteen paremmin ja suostuinkin toisen korvan (huonomman) leikkaamiseen paikallispuudutuksessa. Jännittää niin mahdottomasti, kun mitään sairaalareissuja / leikkauksia ei ikinä ole minulle kohdalle tullut. Itse en odota mitään ihmettä tapahtuvaksi kuulemisen suhteen. Sisäkorvavikaa, kun ei voi voida mitenkään korjata, joten kojeita käytän loppuelämäni, jos en nyt sitten joskus implanttia saa. Korvani ovat olleet aina "terveet", joten toivon, ettei mitään tulehduksia tai ylimääräisiä vuotoja tule leikkauksen jälkeen.
        Itselläni nousi keskustelujen pohjalta kysymys: Onko merkitystä sillä onko proteesi titaania vai muovia?
        Duodecimin sivulla mainitaan: "Nykyaikainen proteesi ei ole este magneettitutkimukselle." Olettekos huomanneet mitään ongelmia metalliproteesista koituvan? Ja kysyykö leikkaava lääkäri mitä haluaa omaan korvaan laitettavan leikkauksessa? Minä halusin sen vuoksi paikallispuudutuksen, että tiedän mitä korvasta löytyy ja mitä sinne laitetaan minun luvallani. Lääkärit, kun eivät tiedä mitä sieltä löytyy ja miten paljon tai minkälaista "vikaa" välikorvassa. Säilyypä itsellä päätäntävalta! Vaikka ehkä mitään ymmärrä, kun on kaikki ne "dopingit" veressä...

        Nyt on vasen korva paketissa.Löydöksenä leikkauksessa oli otoskleroosi.
        Leikkaus tehtiin nukutuksessa.Ei pahoinvointa leikkauksen jälkeen.Asetettu proteesi.
        Menen huomenna kuulemaan mitä kaikkea tehty.Joka tapauksessa olotila tosi hyvä.
        Minua tämä sairaus vaivannut 26 vuotta,joten ei sillä proteesilla mielestäni mitään väliä ole mistä aineesta se on tehty,pääasia,että saa avun vaivaansa.Ja kyllä lääkärit Suomessa tänäpäivänä on huippuluokkaa,luotan täysin heidän ammattitaitoonsa.


      • RaLLe
        Kauan kärsinyt kirjoitti:

        Nyt on vasen korva paketissa.Löydöksenä leikkauksessa oli otoskleroosi.
        Leikkaus tehtiin nukutuksessa.Ei pahoinvointa leikkauksen jälkeen.Asetettu proteesi.
        Menen huomenna kuulemaan mitä kaikkea tehty.Joka tapauksessa olotila tosi hyvä.
        Minua tämä sairaus vaivannut 26 vuotta,joten ei sillä proteesilla mielestäni mitään väliä ole mistä aineesta se on tehty,pääasia,että saa avun vaivaansa.Ja kyllä lääkärit Suomessa tänäpäivänä on huippuluokkaa,luotan täysin heidän ammattitaitoonsa.

        Itellä todettu 2004 kuulonalenema vasemmassa korvassa, ja tuolloin työterveyslääkäri totesi vaan että ammattitauti.
        2008 kuulo heikkeni huomattavasti, ja menin uudelleen työterveyslääkäriin. Ja tällä kertaa todettiin pikemminkin omasta mielestä arvattiin korvatulehdus. Ja ei muuta ku antibiootteja popsimaan.
        Ei vaikutusta.
        Ja uudelleen kinuamaan jatkotutkimuksia korvaalääkärille,ja voila!! otoskleroosi todettiin tutkimusten jälkeen.Tämän jälkeen lähete sairaalaan, ja puolen vuoden jonotus kuuntelemaan piippauksia ja muita testejä ja toinen mokoma leikkaukseen jonotusta.
        Korva leikattu 5pvää sitten nukutuksessa,ja yö sairaalassa petipotilaana.
        Minkäänlaista huimausta/pahoivointia ei ilmennyt kun aamulla nousin jaloilleni ja tepastelin käytävillä...
        Yöllä korvasta tulee hieman verta ja makuaisti mennyt.
        Ens viikolla tikkien ja tupon pois otto, ja liirumin laarumit tapahtumien kulusta.
        Toivotaan että korva palaa suht normaaliksi.


      • koekani63
        RaLLe kirjoitti:

        Itellä todettu 2004 kuulonalenema vasemmassa korvassa, ja tuolloin työterveyslääkäri totesi vaan että ammattitauti.
        2008 kuulo heikkeni huomattavasti, ja menin uudelleen työterveyslääkäriin. Ja tällä kertaa todettiin pikemminkin omasta mielestä arvattiin korvatulehdus. Ja ei muuta ku antibiootteja popsimaan.
        Ei vaikutusta.
        Ja uudelleen kinuamaan jatkotutkimuksia korvaalääkärille,ja voila!! otoskleroosi todettiin tutkimusten jälkeen.Tämän jälkeen lähete sairaalaan, ja puolen vuoden jonotus kuuntelemaan piippauksia ja muita testejä ja toinen mokoma leikkaukseen jonotusta.
        Korva leikattu 5pvää sitten nukutuksessa,ja yö sairaalassa petipotilaana.
        Minkäänlaista huimausta/pahoivointia ei ilmennyt kun aamulla nousin jaloilleni ja tepastelin käytävillä...
        Yöllä korvasta tulee hieman verta ja makuaisti mennyt.
        Ens viikolla tikkien ja tupon pois otto, ja liirumin laarumit tapahtumien kulusta.
        Toivotaan että korva palaa suht normaaliksi.

        Diagnoosina Otoskleroosi ja vasemman korvan kuulo oli enää 10 % normaalista ja kovat huminat ja tinnitukset. Oikea korva kuuli normaalisti. Nyt leikkauksen jälkeen olen ollut kotona. Sairaalassa olin vain muutaman tunnin leikkauksen jälkeen. Kulkeminen on nyt hieman huteraa pienen pyörrytyksen johdosta. Välillä taas olo ihan normaali, eli ei pyörrytä. Jos tällaiseksi jäisin, niin kyllä työnteko ja urheilu olisi vaikeaa jollei mahdotonta. Siksi odotankin toipumista normaaliksi kuin kuuta taivaalta. Jos olisin tämän tiennyt en olisi mennyt leikkaukseen. Toisaalta olo voi olla erilainen muutaman viikon kuluttua. Nyt kuitenkin kaduttaa. Olisin kuitenkin kuullut oikealla korvalla normaalisti ja vasen korva huutaa ja suhisee ihan samalla tavalla kuin ennen leikkaustakin. Toisaalta voihan sekin helpottaa toipilasajan jälkeen.


      • kani63
        koekani63 kirjoitti:

        Diagnoosina Otoskleroosi ja vasemman korvan kuulo oli enää 10 % normaalista ja kovat huminat ja tinnitukset. Oikea korva kuuli normaalisti. Nyt leikkauksen jälkeen olen ollut kotona. Sairaalassa olin vain muutaman tunnin leikkauksen jälkeen. Kulkeminen on nyt hieman huteraa pienen pyörrytyksen johdosta. Välillä taas olo ihan normaali, eli ei pyörrytä. Jos tällaiseksi jäisin, niin kyllä työnteko ja urheilu olisi vaikeaa jollei mahdotonta. Siksi odotankin toipumista normaaliksi kuin kuuta taivaalta. Jos olisin tämän tiennyt en olisi mennyt leikkaukseen. Toisaalta olo voi olla erilainen muutaman viikon kuluttua. Nyt kuitenkin kaduttaa. Olisin kuitenkin kuullut oikealla korvalla normaalisti ja vasen korva huutaa ja suhisee ihan samalla tavalla kuin ennen leikkaustakin. Toisaalta voihan sekin helpottaa toipilasajan jälkeen.

        Äskeinen viesti oli minun ja ajattelin nyt vielä kertoa kuulumisiani. Nyt viikko leikkauksen jälkeen tuntuu jo oikein hyvältä. Ei pyörrytä ja muutenkin alkaa tuntua normaalilta. Nyt tuntuu ihan oikealta ratkaisulta, että menin leikkaukseen. Huomenna minulla on lääkäri ja siellä varmaan poistetaan "rojut" leikatusta korvasta (eli pumpulit ja rasvat). Sitten onkin jännä nähdä miten kuulo lähtee palautumaan. Tsemppiä kaikille samasta vaivasta kärsiville ja kärsineille.


      • "pöllö"
        kani63 kirjoitti:

        Äskeinen viesti oli minun ja ajattelin nyt vielä kertoa kuulumisiani. Nyt viikko leikkauksen jälkeen tuntuu jo oikein hyvältä. Ei pyörrytä ja muutenkin alkaa tuntua normaalilta. Nyt tuntuu ihan oikealta ratkaisulta, että menin leikkaukseen. Huomenna minulla on lääkäri ja siellä varmaan poistetaan "rojut" leikatusta korvasta (eli pumpulit ja rasvat). Sitten onkin jännä nähdä miten kuulo lähtee palautumaan. Tsemppiä kaikille samasta vaivasta kärsiville ja kärsineille.

        tietääkö kukaan hyviä nettisivuja/ lähteitä/ vertaistuki-keskustelua otoskleroosista?

        mulla on oikeassa korvassa otoskleroosiksi todettu kuulonalenema, ollut n.15vuotta, tällä hetkellä oon 36vuotias. Haluaisin esim tietää hormonien ( e-pillerit)vaikutuksesta otoskleroosiin? Onko niistä jotain faktatietoa? aloitin juuri uudestaan kahdeksan vuoden tauon jälkeen e-pillereiden syönnin. Lapsia minulla ei ole, joten tuo kysymys,että raskaus huonontaa kuuloa on kans tietenkin mielenpäällä.

        ja toinen asia,joka mietityttää on työnteko. Tällä hetkellä opiskelen ihmisläheiselle alalle, jossa ollaan asiakkaan kanssa kahdestaan keskustelemassa ja palavereita tulee jne. Mietityttää, että miten pitkälle voi tuolla "toispuoleisella" kuulolla pärjätä. Vielä pärjään,kun niskat vaan kestää pään kääntämistä, mutta just niskathan siinä jumiutuvat ja ei aina voi kääntää päätään kuin pöllö.

        Kiitos vastauksista ja jaksellaan joulua kohti!


      • Leikkaus11/09
        "pöllö" kirjoitti:

        tietääkö kukaan hyviä nettisivuja/ lähteitä/ vertaistuki-keskustelua otoskleroosista?

        mulla on oikeassa korvassa otoskleroosiksi todettu kuulonalenema, ollut n.15vuotta, tällä hetkellä oon 36vuotias. Haluaisin esim tietää hormonien ( e-pillerit)vaikutuksesta otoskleroosiin? Onko niistä jotain faktatietoa? aloitin juuri uudestaan kahdeksan vuoden tauon jälkeen e-pillereiden syönnin. Lapsia minulla ei ole, joten tuo kysymys,että raskaus huonontaa kuuloa on kans tietenkin mielenpäällä.

        ja toinen asia,joka mietityttää on työnteko. Tällä hetkellä opiskelen ihmisläheiselle alalle, jossa ollaan asiakkaan kanssa kahdestaan keskustelemassa ja palavereita tulee jne. Mietityttää, että miten pitkälle voi tuolla "toispuoleisella" kuulolla pärjätä. Vielä pärjään,kun niskat vaan kestää pään kääntämistä, mutta just niskathan siinä jumiutuvat ja ei aina voi kääntää päätään kuin pöllö.

        Kiitos vastauksista ja jaksellaan joulua kohti!

        Olen tällä hetkellä itse sairaslomalla leikkauksen jälkeen. Korva leikattu kohta kolme viikkoa sitten. Otoskleroosi todettiin jo 2002, mutta tulin samoihin aikoihin raskaaksi (toinen lapseni, edellinen syntynyt 1993) ja sitä ei leikattu raskauden vuoksi. Raskauden aikana korvani jotenkin aukenivat, lukkoisuus poistui ja ja kuulo normalisoitui, samoin kuulokäyrissä näkyi kuulon paraneminen. Eli ei leikattu myöskään raskauden jälkeen. Nyt vasta 7 vuotta myöhemmin alkoi kuulo uudestaan huonontua ja se leikattiin.


      • Nainen - 70
        "pöllö" kirjoitti:

        tietääkö kukaan hyviä nettisivuja/ lähteitä/ vertaistuki-keskustelua otoskleroosista?

        mulla on oikeassa korvassa otoskleroosiksi todettu kuulonalenema, ollut n.15vuotta, tällä hetkellä oon 36vuotias. Haluaisin esim tietää hormonien ( e-pillerit)vaikutuksesta otoskleroosiin? Onko niistä jotain faktatietoa? aloitin juuri uudestaan kahdeksan vuoden tauon jälkeen e-pillereiden syönnin. Lapsia minulla ei ole, joten tuo kysymys,että raskaus huonontaa kuuloa on kans tietenkin mielenpäällä.

        ja toinen asia,joka mietityttää on työnteko. Tällä hetkellä opiskelen ihmisläheiselle alalle, jossa ollaan asiakkaan kanssa kahdestaan keskustelemassa ja palavereita tulee jne. Mietityttää, että miten pitkälle voi tuolla "toispuoleisella" kuulolla pärjätä. Vielä pärjään,kun niskat vaan kestää pään kääntämistä, mutta just niskathan siinä jumiutuvat ja ei aina voi kääntää päätään kuin pöllö.

        Kiitos vastauksista ja jaksellaan joulua kohti!

        Nimimerkki "pöllölle" kehoittaisin hakeutumaan Kuuloliiton (ent. Kuulonhuoltoliitto) paikallisyhdistyksen tilaisuuksiin etsimään vertaistukea vaivaasi. Tai voisit hakeutua Kelan kautta kuntoutus- ja/ tai sopeutumisvalmennuskurssille (maksuton), joita Kuuloliitto järjestää Helsingissä Valkeassa talossa. Ota yhteyttä joko sairaalan kuntoutusohjaajaan tai Kuuloliiton kuntoutusohjaajaan, www.kuuloliitto.fi, saadaksesi lisätietoja kuulonkuntoutuksesta, apuvälineistä ja vertaistuesta.


      • pienen äiti
        Nainen - 70 kirjoitti:

        Nimimerkki "pöllölle" kehoittaisin hakeutumaan Kuuloliiton (ent. Kuulonhuoltoliitto) paikallisyhdistyksen tilaisuuksiin etsimään vertaistukea vaivaasi. Tai voisit hakeutua Kelan kautta kuntoutus- ja/ tai sopeutumisvalmennuskurssille (maksuton), joita Kuuloliitto järjestää Helsingissä Valkeassa talossa. Ota yhteyttä joko sairaalan kuntoutusohjaajaan tai Kuuloliiton kuntoutusohjaajaan, www.kuuloliitto.fi, saadaksesi lisätietoja kuulonkuntoutuksesta, apuvälineistä ja vertaistuesta.

        Itselläni otoskleroosi ja oik. korva leikattu v.2000 tuolloin korvaan asetettiin proteesi. Kuulon alenemisen huomasin raskauden jälkeen ja lääkäri oli sitä mieltä että naisilla raskaus voi laukaista tai edistää luutumista. Kuulo leikkauksen jälkeen parani huomattavasti vaan ei kuitenkaan täysin normaaliksi, varsinkin miesten matalat äänet tuottavat vaikeuksia. "Huuliltalukutaito" on edelleen käytössä :) Kaiken lisäksi korva tulehtui pari päivää tuppojen pois ottamisen jälkeen (voitte kuvitella kuinka oli kipeä) ja sen seurauksena tärykalvossa on edelleen reikä

        Nyt tilanne se, että takana on taas yksi raskaus ja vastikään aloitettu estrogeenikorvaushoito. Ko. hormonin selosteessa kehoitetaan terveydentilan huolelliseen seurantaan jos on esim otoskleroosi. Joten kyllä hormoneilla on vaikutusta tähän sairauteen. Jännityksellä tässä odotan miten käy vasemman korvan, meneekö sekin.


      • Anonyymi

        Juuri niin raskaus tai ehkäisypillerit ja siinä oleva estrogeeni erityisesti voi laukaista otoskleroosin. Molemmissa tapauksissa keikkuu estrogeeni taso.


    • Pelkääjä

      Minullakin on todettu monta vuotta sitten otoskleroosi.Lääkäri sanoi että voi leikata mutta se ei ole mukava leikkaus joten se on jäänyt kun ei se pahemmin haittaakaan .

      • leikattu

        Otoskleroosi leikattu vasemmasta korvasta syyskuussa 2009, onnistui täysin ja korvaan tuli normaali kuulo. Kuukausi meni, että korva alkoi kuulla, muuten ei sivuoireita juuri ollut. Leikkauksen kesti hyvin, iso kokemus kyllä. Nyt odotellaan toisen korvan leikkausta, elämä on paljon helpompaa. Ja katsellaan tulevaisuutta kuten muissakin asioissa.


      • Otosklerrosi
        leikattu kirjoitti:

        Otoskleroosi leikattu vasemmasta korvasta syyskuussa 2009, onnistui täysin ja korvaan tuli normaali kuulo. Kuukausi meni, että korva alkoi kuulla, muuten ei sivuoireita juuri ollut. Leikkauksen kesti hyvin, iso kokemus kyllä. Nyt odotellaan toisen korvan leikkausta, elämä on paljon helpompaa. Ja katsellaan tulevaisuutta kuten muissakin asioissa.

        Multa juuri on leikattu toi otoskleroosi, ja nyt on mennyt 10 päivä. 3 päivä sitten otettiin joku tupo pois korvasta, mut en oikein kyllä kuule kovin hyvin sillä korvalla. Heikompi kuin ennen leikausta. Niin haluisin kysyä, että oliko sullakin tälläistä vai paraniko se kuulo heti. Olisin kiinnostunut tietämään, sillä kyllä nyt pikkasen pelottaa. Ja jos parani niin kuinka kauan siinä oikein meni, ett rupesi korva toimimaan.
        Vastaa mun kysymykseen, pliiiiis.


      • kuuro
        Otosklerrosi kirjoitti:

        Multa juuri on leikattu toi otoskleroosi, ja nyt on mennyt 10 päivä. 3 päivä sitten otettiin joku tupo pois korvasta, mut en oikein kyllä kuule kovin hyvin sillä korvalla. Heikompi kuin ennen leikausta. Niin haluisin kysyä, että oliko sullakin tälläistä vai paraniko se kuulo heti. Olisin kiinnostunut tietämään, sillä kyllä nyt pikkasen pelottaa. Ja jos parani niin kuinka kauan siinä oikein meni, ett rupesi korva toimimaan.
        Vastaa mun kysymykseen, pliiiiis.

        leikattu -97, toinen korva täysin kuurosta viiva suoraksi 0db tasolle, eli ensimmäiset 3 vuotta meni tottuessa yliherkkään kuuloon. kuulo palautui jo tupon ollessa, itse tupon poisto aika järkytys miten voi kuulla niin kovaa. eli korva oli syntymästä asti luutunut. leikkaus täysin kivuton tosin luun poraaminen ärsyttävää. nyt viimeisen vuoden aikana kuulo lähes täysin mennyt. eipä taida enää takuu korvata...


      • kuuro
        kuuro kirjoitti:

        leikattu -97, toinen korva täysin kuurosta viiva suoraksi 0db tasolle, eli ensimmäiset 3 vuotta meni tottuessa yliherkkään kuuloon. kuulo palautui jo tupon ollessa, itse tupon poisto aika järkytys miten voi kuulla niin kovaa. eli korva oli syntymästä asti luutunut. leikkaus täysin kivuton tosin luun poraaminen ärsyttävää. nyt viimeisen vuoden aikana kuulo lähes täysin mennyt. eipä taida enää takuu korvata...

        lisäyksenä, ajan kanssa vaivana useat korvatulehdukset leikkauksen jälkeen tosin kivuttomat koska tuntoaistia ei ole korvassa leikkauksen jälkeen ollut. leikkaus ilman arpea korvakäytävää pitkin.


    • Moi,

      Minulla on molemmissa korvissa otokleroosi. Koska myös sisäkorva on luutunut, ei leikkauksesta ole lääkärin mukaan isompaa hyötyä. Aloin vaatimaan leikkausta kun äitini korvat leikattiin onnistuneesti. Minut on nyt siis "tuomittu" käyttämään kuulolaitteita lopun elämäni. Sekin olisi ihan hyväksyttävissä mutta mietityttää mahdollisuus kuulon huonomisesta niin huonoksi, ettei kuulolaitteilla pärjää. Söin pari vuotta fluoria (12 tabl/päivä) ja nyt tuntuu kuulon heikkeneminen pysähtyneen/hidastuneen. Piti lopettaa tuo lääkitys kun alkoi tulla nivelongelmia, joista en kylläkään mene varmaksi mutta netissä tuosta varoiteltiin.

      Ihmettä odotellessa... ;)

      • Kuulevaksi

        Minullakin on molemmissa korvissa otoskleroosi. Molemmat leikattu 2 kertaa, viimeisin v. 2006. Leikkaukset puudutuksessa, kaikki meni hyvin ja kuulokin parani. Myös kuulokoje käytössä. Nyt kuulo alentunut uudelleen ja todettiin myös sisäkorvan otoskleroosi. Aloitin fluorihoidon 10.9. ja alussa meni hyvin. Sitten alkoi pahoinvointi fluorin ottamisen yhteydessä. Ensin puistatuksia ja pientä kiertämistä vatsassa, tänään sitten ihan "oikea" oksennus. Olisi mukavaa kuulla, onko kenelläkään kokemuksia pahoinvoinnista fluorin yhteydessä?


      • Jatski
        Kuulevaksi kirjoitti:

        Minullakin on molemmissa korvissa otoskleroosi. Molemmat leikattu 2 kertaa, viimeisin v. 2006. Leikkaukset puudutuksessa, kaikki meni hyvin ja kuulokin parani. Myös kuulokoje käytössä. Nyt kuulo alentunut uudelleen ja todettiin myös sisäkorvan otoskleroosi. Aloitin fluorihoidon 10.9. ja alussa meni hyvin. Sitten alkoi pahoinvointi fluorin ottamisen yhteydessä. Ensin puistatuksia ja pientä kiertämistä vatsassa, tänään sitten ihan "oikea" oksennus. Olisi mukavaa kuulla, onko kenelläkään kokemuksia pahoinvoinnista fluorin yhteydessä?

        Maanantaina leikattiin oikea korva, otoskleroosi. Olen odottanut tätä leikkausta monta vuotta, vasta nyt "pääsin". Leikkaus tehtiin nukutuksessa, ja sujui kait hyvin. Leikkaava lääkäri totesi, että oikea tauti löytyi, mutta että löytyi jotain muutakin, mitä, se meni minulta ohi. Totesi, että leikkaustulos ei välttämättä ole nyt niin hyvä kuin olisi ollut odotettavissa. Meinaa nyt mennä mieli maahan :(
        Yön joutui olemaan osastolla tarkkailussa vaikka oisin ollut valmis heti lähtemään kotiin. Minulle ei tullut sen pahempia jälkivaikutuksia, pientä huimausta, sekin jo poissa. Särkylääkettä sain kotiinkin, ja otan sitä nyt tarpeen mukaan. Korvaa ei toistaiseksi ainakaan särje, tänään alkoi kutina, se ei ole kivaa, milläs sitä rapsuttelet kun on tuppoa täynnä. Tikit ja tupot otetaan viikon päästä leikkauksesta pois, jälkitarkastus kuukauden kuluttua. Tietynlainen inhottava olo vaivaa kun korva on täynnä, eikä sillä kuule tietenkään mitään, suhisee, vinkuu ja rutisee.
        Leikattu puoli päästä on tunnoton, kuin myös kieli, tai sellainen puutunut, makuaisti on samoin poissa toiselta puolelta. No kai se tästä sitten. Toivon tietysti kuuloni parantuvan, mutta pelko on nyt päällimmäisenä. Edessä on ammatinvaihto, opiskelu, jos nekin menee nyt uusiksi... ei jaksaisi.


      • VFR 750
        Jatski kirjoitti:

        Maanantaina leikattiin oikea korva, otoskleroosi. Olen odottanut tätä leikkausta monta vuotta, vasta nyt "pääsin". Leikkaus tehtiin nukutuksessa, ja sujui kait hyvin. Leikkaava lääkäri totesi, että oikea tauti löytyi, mutta että löytyi jotain muutakin, mitä, se meni minulta ohi. Totesi, että leikkaustulos ei välttämättä ole nyt niin hyvä kuin olisi ollut odotettavissa. Meinaa nyt mennä mieli maahan :(
        Yön joutui olemaan osastolla tarkkailussa vaikka oisin ollut valmis heti lähtemään kotiin. Minulle ei tullut sen pahempia jälkivaikutuksia, pientä huimausta, sekin jo poissa. Särkylääkettä sain kotiinkin, ja otan sitä nyt tarpeen mukaan. Korvaa ei toistaiseksi ainakaan särje, tänään alkoi kutina, se ei ole kivaa, milläs sitä rapsuttelet kun on tuppoa täynnä. Tikit ja tupot otetaan viikon päästä leikkauksesta pois, jälkitarkastus kuukauden kuluttua. Tietynlainen inhottava olo vaivaa kun korva on täynnä, eikä sillä kuule tietenkään mitään, suhisee, vinkuu ja rutisee.
        Leikattu puoli päästä on tunnoton, kuin myös kieli, tai sellainen puutunut, makuaisti on samoin poissa toiselta puolelta. No kai se tästä sitten. Toivon tietysti kuuloni parantuvan, mutta pelko on nyt päällimmäisenä. Edessä on ammatinvaihto, opiskelu, jos nekin menee nyt uusiksi... ei jaksaisi.

        Minulta korva leikattiin 23,2. Nyt neljäs päivä leikkauksesta sain itse vetää tamppoonin pois korvasta.
        Pettyny olo kun ei korvalla kuule sen kummemmin kun ennen leikkausta.
        Lohduttaa kuitenkin tuo yksi texti jossa kirjottaja mainitsee että kuukausi kului leikkauksesta kunnes kuulo palautui.
        Sitä odotellessa :-)
        Olen viiskyt vuotias mies ja olen vuosia seurannut itsekseni kuulon huononemista. Lopullinen ja dramaattinen kuulon huononeminen tapahtui vuodessa. 2008 diaknosoitiin otoskleroosi. Viime marraskuussa uskaltauduin ottamaan lähetteen leikkaukseen.
        Nyt siis leikkaus ohi ja kuulostellaan :-)


    • Jatski

      Hei!
      Leikkaus tehty 24.1 kuten yllä olen kirjoittanut. Tupot ja tikit poistettiin viikko leikkauksesta, silloin kuulin kimeänä puheen.
      Jälkitarkastus oli 1.3, kuulo parantunut matalien äänien osalta, korkeissa huonontunut. Korvan putsauksen myötä alkoi huimaus, joka tyhmyyttäni kostautui minulle kaatumisena ja 3.3 laitettiinkin ranne pakettiin :(
      Huimausta edelleen, äänet taas tänään kuuluu kimeinä. Pää ja kieli on edelleen puuduksissa.
      Onko muilla samaa?

      • kypsätäti

        Oikea korvani leikattiin v. 1982 ja vasen v. 1996, molemmat leikkaukset olivat teknisesti erittäin haastavia (kumpikin lääkäri kertoi, että leikkaus oli heille vaikein koskaan eteen tullut). Molempien korvien kuulo parani, mutta koska otoskleroosi on edennyt sisäkorvaan, ei tulos ole tietystikään huippuluokkaa. Kuulo parani välittömästi leikkauspöydällä, ei enää sen jälkeen. Toistaiseksi kuulolla pärjää vielä töissä, ikähuonokuuloisuus saattaa tietysti muuttaa tilanteen tulevaisuudessa, samoin sisäkorvavian eteneminen.

        Ensimmäisen leikkauksen jälkeen kielen puutumisen tunne ja makuaistin häiriöt kestivät lähes vuoden ja häipyivät hitaasti. Kova kiertohuimaus laukeaa edelleen aina jos korvaa puhdistetaan imulla, joten tiedän välttää imua. Huimaus iski alkuvuosina myös muiden paineenvaihteluiden yhteydessä kuten hississä, metrossa ja lentokoneessa. Äänet kuuluivat erittäin kovina ja metallisen kimeinä puoli vuotta toisen leikkauksen jälkeen. Harmillista kyllä, kovat äänet provosoivat tinnitusta ja toisen leikkauksen tuoma kuulonparannus lisäsi tinnitustakin.


    • o--i

      Sain 15-vuotiaana sain otosklerooriepäilyn. Nyt olen 38-vuotias (nainen) ja oireina on ollut kaikki nämä vuodet lähinnä tinnitus, äänien säröytyminen, ääniyliherkkyys ja matalien äänien epämiellyttävä kumina. Toisesta korvasta kuulo on hieman heikentynyt, mutta kuitenkin normaalin rajoissa. Paremmin kuulotesteissä kuuleva korvani kuitenkin tuntuu ainakin itsestäni kuulevan huonommin: tukkoisuuden, paineen tunne ja äänien "surina" tuntuu todella epämiellyttävältä. Kolme kertaa tässä vuosien aikana olen kokenut myös omituisen muutaman viikon jakson, jolloin kaikki äänet kaikuu voimakkaasti ja olo on kuin jonkinlaisessa kammiossa. Tilanne on hiljalleen aina tasaantunut jonkin ajan kuluttua, mutta vanhat oireet ovat aina jäljellä tai hieman pahempia. Mitä mieltä olette, kuulostavatko oireet otoskleroosilta? Suvussa meillä sitä on, joten sekin vahvistaa epäilyä otoskleroosista. Olen hyvin ahdistunut kuulostani ja koen oireet todella epämiellyttävinä. Vaikka kuuloni ei ole vielä heikentynyt pahasti, minun on hyvin vaikea hyväksyä tilannettani. Mietin kauhulla miten selviän kun kuuloni alkaa huononemaan enemmän ja mahdollisesti nopeammin? Tietääkö kukaan onko mahdollista, että kuuloni ei huononisikaan eli voiko tauti yhtäkkisesti pysähtyä? Itse ihmettelen kun oireeni ovat alkaneet jo lapsuudessa (ensimmäisen kerran huomasin omituisia oireita korvassani jo alle 10-vuotiaana), ja kuuloni on vielä näinkin hyvä. Pelkään pahinta ja toivon, että jotenkin ihmeen kaupalla nämä ikävät oireet tasaantuisivat eivätkä enää pahentuisi. Olen kovin herkkä tällaisissa asioissa, enkä osaa olla huolehtimatta, vaikka tiedän, että panikoimisesta ei olekaan hyötyä.

    • nainen -90

      Täällä myös 21 -vuotias nainen, jolla todettu otoskleroosi vuosi sitten molemmissa korvissa. Matalat äänet hankalia kuulla, mutta pärjää. Lääkäri sanoi, että kuulo ei ole vielä "tarpeeksi huono", jotta leikkaus kannattaisi tehdä. Kuulemma onnistumis% parempi, jos kuulon antaa ensin huonontua tietylle tasolle. Muilla kokemuksia tästä? Tässä kuukauden sisään pitäisi olla taas kontrolli, onko tapahtunut kuulon alenemista edellisen käynnin jälkeen.

      • tinnittää

        Mahtaako kukaan tietää onko mitään ryhmää perustettu otoskleroosia sairastaville..meitä täytyy olla kyllän aikas monta kuitenkin..näidenkin viestien perusteella!
        Mulle sanoi pari vkoa sitten lekuri Hyksissä että sinusta tulee kuuro ja tinnitus huutaa silti...että ulos siitä...aikas tylyä kieltä....onneks pääsen yksityiselle konsultaatioon...katotaan tuleeko sieltä mitään "parempaa" vastausta....


    • Mulla kanssa otoskleroosi. Ja molemmat korvat leikattu. Itse asiassa nyt on sellainen tilanne et tuota oikeaa korvaa ronkkivat taas kunhan jonot hupenee. On tuo kuulo vähän huonontunut. Mutta myös itse olen kaivannut vähän vertaistukea ja voisin laittaa oheen s.postiosoitteen et josko saatais saman kokeneista porukkaa kasaan.. elikäs [email protected]. Aiempi ketju on aika vanha mut josko tänne joku eksyisi..

    • 97vm

      Moro! Itselläni todettiin tänään otoskleroosi ja lääkäri antoi noin puolenvuoden odotus ajan leikkaukseen. Suvussa tätä tautia liikkunut ja itse nyt sain tämän myös oikeaan korvaan omasta mielestäni aika nuorena tälle taudille. 16 vuotias olen.
      Osin mielenkiinnolla ja osin jännittyneenä oottelen leikkausta että millainen tulee olemaan, kuulemma kokemus sekin. Käsittääkseni paikallispuudutuksessa leikkaus tullaan tekemään vaikka itse olisin tahtonut nukutuksen.

    • 45vuotias

      Millaisia oireita on kyseisessä ? Minulla on sisäkorvaperäinen kuulon alenema ja kova tinnitus kokoajan. Vasemmasta korvasta oli nyt taas heikentynyt radikaalisti puheen tasolla.Kuulon mittauksessa. Käytän kuulokojeita, mutta välillä on todella ääniherkkää esim. ulkona melussa. Tuntuu ,että pää halkeaa ja kova paineen tuntu . Välillä kävellessä olo kuin huppelissa . Asioin Hyksissä, lääkäri todennut ei sinulla voi olla kuuloluitten rappeumaa , eivät ole tutkineet asiaa edes. epäilen itse nyt suuresti ,että kyse on otoskleroosi.Miten asia tutkitaan yleensä? Viime helmikuussa Intian lentojen jälkeen sain kovan korvatulehduksen/kivun ja kuulo alentui vasemmasta korvasta. Paineet kuulemma keräävät nestettä sisäkorvaan .. Onko turvallista enään edes suunnitella lomamatkoja minnekkään tämän vaivan takia !?
      Apuvaa !!!

      • 97vm

        Itselläni todettiin tauti ääniraudan avulla, kun pidettiin sitä oikean korven vieressä en kuullut mitään. Sen jälkeen se painettiin tuohon korvan viereiseen luuhun ja kuulin sen heti.


    • 45vuotias

      Millaisia oireita sinulla oli ennen tutkimusta, muutakuin kuulon alenema ?
      Tehtiinkö sinulle leikkausta . Kuulokeskuksen hoitaja totesi vain minulle minulla on sisäkorvaperäinen kuulon alenema, ei voi olla Otosta minulla. Menen nyt lääkärillä käymään uudestaan Hyksissä. Äänirauta testi on minulle tehty ab 4v sitten ,jolloin alenema todettiin . Nyt vain huononee kokoajan ja oireita on olotilassakin esim. paineen tuntu pään sisällä ja olotila kuin humalassa olisi.

    • N30

      Hei! Minulla todettiin juuri otoskleroosi toisessa korvassa, Korvaklinikalle lähete leikkausjonoon. Mahtaako kenelläkään olla tietoa leikkauksen kustannuksista?

      • N53

        Tuli just' lasku korvaleikkauksesta ja se oli noin 90 euroo. Leikattu siis Helsingin HUSissa korvaklinikalla.


      • N53

        Tuli just' lasku korvaleikkauksesta ja se oli noin 90 euroo. Leikattu siis Helsingin HUSissa korvaklinikalla.


    • L8880

      Itselläni on ollut otoskleroosi syntymästä lähtien - olen käyttänyt kuulokojeita molemmissa korvissa 4-vuotiaasta lähtien ja olen nyt 20-vuotias. Kuuloni on aina pysynyt melkein täysin samana. Tällä viikolla tehtiin leikkaus toiseen korvaan, se tehtiin nukutuksessa ja sujui hyvin. Nyt on ollut pientä kipuilua ja erilaisia ääniä korvassa, mutta ärsyttävintä on kyllä kielen "puutuminen" ja se etten maista ruokia kunnolla. No, alle viikon päästä tuppojen ym. sälän poisto korvasta, saa nähdä mitä sitten käy. Tulen tänne raportoimaan vaikka tätä tuskin kovin moni enää lukee.

    • utelias1

      Oliko sulla otoskleroosi vain välikorvassa vai myös sisäkorvan puolella? Laita vaan infoa miten parantuu kuulo. :)

      • L8880

        Välikorvassa muistaakseni :) Tänään kävin lääkärissä ja se otti pumpulit tamponin pois sekä poisti tikit. En tiedä onko kuulo parantunut jo vai olenko vain kuulevinani äänet kovina, kun on viikon ollut korva tukittuna. Kuulen kuitenkin kirkkaasti ja selkeästi. Lääkäri totesti että näyttää hyvältä, nyt pitää vain antaa ajan kulua ja odotella lopullisia tuloksia. Kuukauden päästä uusi aika.


    • utelias1

      mukavaa jos leikkaus auttoi :) itsellä ei lääkärien mukaan leikkaus ilmeisesti kauheasti auta kun otoskleroosia on sisäkorvanpuolellakin.

    • ootellaa

      Mitenkäs L8880 kuulo jakselee? Minulla leikattiin kolmisen viikko sitten korva. Ootellaan miten kuulo tokenee. Aika tuskastuttavaa vaan odottelu.

    • MNSQD

      Herättelen vanhaa keskustelua.... Minulla epäillään otoskleroosia. Olen 38v nainen. Leikkausta väläyteltiin yksityislääkäriltä vaihtoehdoksi ja lähete lähti HYKSin korvapolille. Onko minulla mahdollisuus kieltäytyä leikkauksesta ja vaatia kuulolaite? En haluaisi lähteä leikattavaksi vaan mieluummin ensin kokeilisin kuntouttaa kuuloa kuulolaitteella. Minulla siis kuulonalenema molemmissa korvissa. Oikeassa pahempi. Töissä alkaa olla vaikea olla kassalla, koska en välttämättä taustahälyn seasta saa mitään selvää asiakkaan puheesta. Heinäsirkkojen siritystä en ole enää kuullut vuosiin. Korvat tinnittävät todella voimakkaasti kimeällä äänellä ja koko ajan.

      Onko otoskleroosia sairastavilla kokemusta pelkästä kuulokojekuntouksesta vai ajetaanko leikkaukseen lääkärien taholta vahvasti? Lähinnä pelkään, ettei anneta vaihtoehtoa kuulon kuntouttamiseen laitteella laisinkaan.

    • täälläkinon

      moikka!

      Onhan sinulla oikeus kieltäytyä leikkauksesta, mutta kuulosi ei tule paranemaan ilman leikkausta. Jos otoskleroosia ei ole sisäkorvanpuolella voidaan leikkauksella saada kuuloasi aika paljonkin parannettua. Ajan kanssa kuulosi tulee vain alenemaan sitä mukaa kun rustottuminen ja luutuminen etenee.
      Jossain vaiheessa leikkaus on miltei joka tapauksessa varmaan välttämätön. Viimeistään siinä vaiheessa jotain on yritettävä jos kojeissa ei enää riitä tehoa siihen, että kuulisit selkeästi. Itsellä esim kävi juuri näin.
      Minulta leikattiin HYKSin kuulopolilla molemmat korvat, oli kuuloluut luutuneet aivan jumiin. Sisäkorvanpuolella minulla myös rustottumaan jota ei voida leikata. Kuulo parani leikkauksella aika paljon tästä huolimatta ja pärjään jopa osittain ilman kojeita. Leikkaus tehdään ihan puudutuksessa ja parin tunnin päästä leikkauksesta kotiin toipumaan. Huilia pari vkoa ja taas kunnossa ollaan. Suosittelen ennemmin kyllä leikkausta sinullekin jos vain mahdollista.
      Ikävä kyllä tätä sairautta ei pystytä parantamaan joten ajan kanssa ainakin itsellä kuulo tulee silti taas menemään. Tsemppiä sinulle!

      • MNSQD

        Kiitos vastauksestasi! Onko sinulla ollut alkuun käytössä kojeet vai mentiinkö suoraan leikkaukseen? Riskit ja ongelmat leikkauksessa pelottavat, koska niitäkin kokemusten mukaan tuntuu olevan yllättävän paljon ja moni niitä on saanut. Siksi mietin kuulokojetta, että voisin hetken vielä siirtää leikkausta kojeiden avulla tulevaisuuteen. Ja varsinkin, jos leikkaus ei tilannetta paranna lopuksi ikää vaan uusi leikkaus on kuitenkin ennemmin tai myöhemmin edessä. Sen verran tiedän, että HYKSin korvapolille on tulossa aika helmikuun alkupuolella, mutta sinne on vielä aikaa. Ehtii miettiä ja pohtia. Toki kuuntelen lääkärin mielipiteen ennen mitään päätöstä. Voihan olla, että hän ehdottaakin kojeita vielä kokeiltavaksi ennen leikkausta.


    • täälläkinon

      Kojeilla mentiin aluksi reilun vuoden ja mennään edelleen leikkauksen jälkeenkin. Ei pystytä meikäläisen kuuloa enempää korjaamaan. Riskeistä tms en osaa sanoa, kun en lääkäri itse ole. Toki ääripäässä kuulonmenetys kokonaan on mahdollinen, mutta aika epätodnäköinen. Kadulla kävelessäkin voit toki jäädä auton alle jos kärjistetysti sanotaan.

      Kummatkin korvat leikattiin minulta noin vuoden välein ja ei mitään ongelmia kyllä syntynyt. Parempi odottaa rauhassa kun pääset sinne HYKSiin lääkärin juttusille. Osaavat varmaan paremmin kertoa asiat oikein. Ei kannata kaikkia huuhaa juttuja täältä foorumilta lukea. :)

      Itse ainakin saanut huippuhoitoa ja palvelua kuulopolilta, ei todellakaan mitään valittamista. Aivan varmasti saavat sinuakin autettua parhaalla mahdollisella tavalla. Ei täällä suomi24:lla kukaan pysty muuta kuin kertomaan omia kokemuksia eli odota vaan ammattilaisten näkemystä asiaan.

    • täälläkinon

      miten sinulla mahtoi käydä? :) Varmaan pään kuvaukseen yms? Olisi kivaa tietää :)

    • Anonyymi

      Oikea korva leikattu 2003 ja vasen 2014 - heikkenivät eri tahtia. Molemmat leikattiin puudutuksessa. Hammaslääkärissä on ollut paljon pahempaa, vaikkei tuo nyt tietenkään mukava kokemus ollut. Nykyisellä lasertekniikalla soikean ikkunan puhkaiseminen oli huomattavasti vanhaa poraustekniikkaa miellyttävämpi kokemus. Metalliproteesit molemmissa korvissa ja kuulo korjautui lähes normaaliksi leikkausten jälkeen, vain ikäkuulo jäi, mutta korkeiden äänien alenema olisi tullut varmaan iän myötä joka tapauksessa. Ekan leikkauksen jälkeen makuaisti tosiaan vajaa muutaman viikon ajan, koska hermoa piti siirtää proteesin tieltä, korjautui aikanaan.

      Tamponi korvassa ei tietenkään ollut kiva, mutta paljon pahempaakin on koettu. Voi uida, lentää ja sukeltaa.

      Nyt oikea korva on alkanut heiketä taas. Oireet viittaavat sisäkorvavikaan - valitettavasti, sillä sitä ei voi korjata.

    • Anonyymi

      25 vuotta sitten minulla todettiin vasemman korvan otoskleroosi. En halunnut leikkausta, sillä oikea korva kuulee ihan hyvin eikä ongelma ole vaivannut minua eikä kukaan ole huomannut heikohkoa kuuloani.
      Nyt olen 70 v. Ja nyt tuo vasen korva on alkanut jotenkin metelöimään tai suhisemaan, joskus vihlaiseekin.
      Oikea korva kuulee edelleenkin ihan hyvin, mutta vasen on aika huono.

      Mietin että pitäsiköhän sittenkin joskus sinne leikkaukseen mennä...vai antaako olla. Kuulokojeita en ole edes kokeillut kun en ole tarvinnut. Tuleekohan vihlovia korvakipuja jos ei koskaan leikkaa?

    • Anonyymi

      En löytönyt fb:sta otoskleroosia sairastavien suomenkielistä ryhmää, joten päätin perustaa itse sellaisen :)
      Tervetuloa mukaan vaihtamaan ajatuksia ja jakamaan ja saamaan vertaistukea.
      Tuntuu, että tämän sairauden kanssa on aika yksin…
      https://www.facebook.com/groups/789781458762547/?ref=share

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2092
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1644
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1331
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe