Lihavaa pitää ymmärtää, ei haukkua

minttu-

Haluaisin jakaa kanssanne mielipiteeni ylipainosta ja ylipainoisista ihmisistä. Totuushan on se, että kaikki ihmiset ovat erilaisia. On erikokoista ja erinäköistä porukkaa, on pitkiä ja lyhyitä, on laihoja ja on lihavia, on tummia ja vaaleita. On miehiä ja naisia, on lihaksikkaita ja vähemmän lihaksikkaita, ihmisiä on laidasta laitaan. Mielestäni kaikki ihmiset ovat samanarvoisia, eikä ketään tulisi syrjiä tai kiusata missään tilanteessa erilaisuuden vuoksi.

Lihavuudelle ja ylipainolle on monia eri syitä, ja eri ihmisillä nämä syyt ovat erilaisia. Lapsilihavuutta voidaan perustella vanhempien kasvatusmetodeilla, ikää syytetään joskus lihottavana tekijänä, aikuisiän lihavuuden taustalla saattaa olla takana jokin suurempi trauma, mikä saa ihmisen syömään niin sanotusti yli äyräiden. Esimerkiksi kuolema, suru, kiusaaminen tai koettu väkivalta saattaa olla taustalla. Sanotaan, että ihminen on vastuussa lihavuudestaan, että se on ihmisen omaa syytä. Tavallaanhan tämä pitää paikkaansa, ihminen on sen energiansa itse syönyt, mutta tärkeämpää on etsiä syytä siitä, _mistä_ tämä käytös on peräisin. Kun lihava ihminen itse ymmärtää syyn sille, mikä saa hänet syömään, on muutos myös helpompi tehdä.

Mielestäni on törkeää kiusata, haukkua, syrjiä, nimitellä tai syyllistää ylipainoisia ihmisiä netissä tai kasvotusten, koska se ei auta ketään. Kannustaminen, ymmärtäminen ja tukeminen vievät paljon pidemmälle. Ei painon pudottaminen ole kaikille helppoa, ihmiset ovat yksilöitä.

20

121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rthjk

      Siinä provokirjoitus joka yritetty naamioida asialliseksi.

      Ylipaino ei ole mikään vika vaan ominaisuus, joka ei tee ihmistä arvoltaan toista huonommaksi. Ei ylipainoisia tarvtse kannustaa, ymmärtää eikä tukea.

      Hulluja ahdasmielisiä kirjoittelijoita riittää. Tosin tuo sama aloittaja kylvää tätä paskaa milloin mistäkin ryhmästä.

      • pulleahko

        Ylipaino on nimenomaan itse hankittu vika. Mikäli asioista halutaan keskustella, niin tunnustetaan ne tosiasiat ensin. Mulle henkilökohtaisesti on kuitenkin taivaan hailee paljonko kukin painaa.


      • rtuu
        pulleahko kirjoitti:

        Ylipaino on nimenomaan itse hankittu vika. Mikäli asioista halutaan keskustella, niin tunnustetaan ne tosiasiat ensin. Mulle henkilökohtaisesti on kuitenkin taivaan hailee paljonko kukin painaa.

        Sinäkö määrittelet mikä on vika kenelläkin? Tunnen monta ylipainoista joille se paino ei ole mikään ongelma. Jos olisi niin laihduttaisivat. Elä sinä tee toisten ulkonäöstä ongelmaa kun se ei ole sitä.


      • facts
        rtuu kirjoitti:

        Sinäkö määrittelet mikä on vika kenelläkin? Tunnen monta ylipainoista joille se paino ei ole mikään ongelma. Jos olisi niin laihduttaisivat. Elä sinä tee toisten ulkonäöstä ongelmaa kun se ei ole sitä.

        Kiistatonta tosiasiaa ei tarvitse määritellä. Nykäise ensimmäistä vastaan tulevaa lääkäriä hihasta, mikäli lamppu ei pääsi yläpuolella vielä ole syttynyt.


    • klklklk

      Yhteiskunnan kannalta ihmisten ylipaino on pahimpia ongelmia tällä hetkellä - se heijastuu niin moneen asiaan.

    • handsome man

      Joo, onhan se totta, että lihavat ovat usein vastemielisen näköisiä hyllyvine vatsoineen ja roikkuvine perseineen. Ei sellanen ole kaunis; oksettaa katella sellasia. Itsekurin puutetta koko homma ja mielitekoja toisensa jälkeen, kun pitää vetää roskaruokaa toinen toisensa perästä. Harmi sinänsä nähdä, että ihmiset aivan tarkoituksella pilaavat oman elämänsä.

      • dfhjk

        Yhtälailla jonkun silmää eivät miellytä esim. toisen rotuiset ihmiset tai vaikkapa bodarit. Toiset saa näyttää miltä haluavat, ei se normaalia ihmistä häiritse.


    • puhdas valkea totuus

      Lihavuus keskustelu johtaa lopulta aina väittelyyn epäolennaisista asioista. Ilmeisesti tämä on liikalihavien tarkoituksin.

      Kaikki on yhtä arvokkaita.. Toiset tykkää tummista ja toiset vaaleista... Ja entäpä ne juopot jne..

      Kyllä, yllä mainitut ovat totta. Fakta on kuitenkin se, että liikalihavuus on pahasta, se on hyvin pahasta ja se rasittaa kovasti suomenkin taloutta. Lihavuus hyvin harvoin on seurauksena sairaudesta, mikäli ihmisten laiskuutta ja itsehillinnän puutetta ei sellaisiksi katsota, vaan se on seurausta liiallisesta kalorien saannista kulutukseen nähden.

      • Puavo--

        Sanot epä-olennaisiksi asioita joihin et pysty kumoamaan. Se on tyypillistä suvaitsemattomille ihmisílle jotka yrittävät olemattomin perustein mollata toisia tunteakseen itsensä edes hetkittäin hyväksytyiksi ja jopa toisia paremmaksi.

        Minulle lihavuuteni ei ole pahasta. Voin hyvin tällaisena ja olen tyytyväinen itseeni. Lihavuuteni ei ole itsehillinnän puutetta, koska haluan olla tällainen. Syön enemmän kuin kulutan, sen tiedän, mutta mitä sitten. Haluan syödä tämän verran. En enempää, en vähempää.

        Jos maan taloudesta olet huolissasi on lukematon määrä asioita jotka pitäisi ennemmin tuomita. Lihavana kuolenkin taloudelle edullisesti, heti kun olen eläkeikäni saavuttanut. En jää rasittamaan eläkekassoja ja terveydenhoitojärjestelmää kymmeniksi vuosiksi.


      • puhdas valkea totuus
        Puavo-- kirjoitti:

        Sanot epä-olennaisiksi asioita joihin et pysty kumoamaan. Se on tyypillistä suvaitsemattomille ihmisílle jotka yrittävät olemattomin perustein mollata toisia tunteakseen itsensä edes hetkittäin hyväksytyiksi ja jopa toisia paremmaksi.

        Minulle lihavuuteni ei ole pahasta. Voin hyvin tällaisena ja olen tyytyväinen itseeni. Lihavuuteni ei ole itsehillinnän puutetta, koska haluan olla tällainen. Syön enemmän kuin kulutan, sen tiedän, mutta mitä sitten. Haluan syödä tämän verran. En enempää, en vähempää.

        Jos maan taloudesta olet huolissasi on lukematon määrä asioita jotka pitäisi ennemmin tuomita. Lihavana kuolenkin taloudelle edullisesti, heti kun olen eläkeikäni saavuttanut. En jää rasittamaan eläkekassoja ja terveydenhoitojärjestelmää kymmeniksi vuosiksi.

        Joko sinä Puavo et lukenut viestiäni kunnolla, tai lienekkö et ymmärrä sitä?
        Mitä pitäisi kumota?, johan mainitsin että ne kaikki ovat totta.

        Onnittelen sinua Puavo. Kuulut siihen hyvin harvojen ihmisten joukkoon jotka ovat onnellisia läskeistään. Nimittäin lähes kaikki lihavat yrittävät jatkuvasti laihduttaa, tai ovat jossain vaiheessa sitä yrittäneet. Tekevätkö he niin pelkästään julkisuuden tai kanssakulkijoiden paineesta? Eivät, he tekevät niin että he olisivat reippaampia ja haluavat eroon läskeistään.

        Läski aiheuttaa jumalattomasti kustannuksia yhteiskunnalle ja jossain vaiheessa raja tähän täytyy vetää. Ihmiset eivät pysty enää huolehtimaan siitä kuinka paljon ruokaa ja herkkuja suuhunsa mättävät.
        Saa nähdä milloin joku perustaa ensimmäisen vapaaehtoisen laihdutusleirin, jossa ei herkkuja notku joka tangossa. Luulen että se olisi monelle siunaus.
        Nauti läskeistäsi Puavo.


    • kjhdf

      Heikot ihmiset tarvitsevat aina jonkun ketä mollata. Yleensä he yrittävät kaikin keinoin saada puhuttua muita ihmisiä mukaan siihen.

      Vahva ihminen sietää erilaisuutta, se ei ole heille mikään ongelma vaan normielämää jonka hyväksyvät täysin.

      • Jesajah

        Höpön-löpön. Tässä puhutaan vain liikalihavuuden yhteiskunnalle aiheuttamista kustannuksista ja siitä että lihavuus on hyvin epäterveellistä. Siis faktoista. Toki liikalihavat haluavat heti takertua lillukanvarsiin ja heiluttelevat yhtenä päänä suvaitsemattomuuskorttejaan.

        Nyt ei haukuta ketään. Nyt käsitellään tilastotiedettä, faktaa.


    • Läski on aina ruma

      Ihmisen normaaliolemus on hoikka. Ei kukaan synny valmiiksi läskilyllerönä. Mässyn mässyn meiningillä elämä läpi niin ongelma on valmis. Jokaisen rasvakasan pitäisi maksaa esim bussi/taksikyydistä tuplahinta kun vievät kahden normaali ihmisen tilan, pahimmissa tapauksissa jopa kolmen . Ja sitten kauneus. Onko kukaan nähnyt kaunista läskiä? Itse en tiedä yhtäkään läskikasaa joka olisi kaunis. Läskissä ei ole mitään kaunista. Etovan näköisiä lyllertäjiä. Tämä vain kannustukseksi kaikille sairaalloisen läskeille tyypeille.

    • ihrapalloesimies

      Esimies on niin hirvee läskipallero, et ei pääse edes varsinaiselle työmaalle katsomaan alaistensa töitä. Toimistossa vaan istuu. Ja välillä kahvihuoneeseen taas mässyttämään!

      • Pylly paljaana

        Ja välillä toki vessaan piereskelemään?


    • Puavolle lissää..
    • Mässyn mässyn mässyn

      Tahdonvoimakysymys. Turha vedota sukurasitteeseen ym muihin syihin. Kukaan ei synny läskinä. Hoikka on kaunista.Läski on itse hankittua ja sairaan rumaa.Mässyn mässyn ihrakasa. Syy on kokonaan itsessäsi jos et ole ns normaali ihmisen näköinen/kokoinen. Jos olisit syntynyt läskinä niin äitisi olisi varmaan katunut ettei ottanut sittenkin sitä aborttia. Ja jos äitisi on vielä elossa niin nyt ainakin katuu ettei ottanut aikoinaan. On se läski vaan niin rumaa katseltavaa,

      • Asenne tärkein

        Mikäs ylipainossa on kamalaa? Jokainen ne kilonsa itse kantaa. Jos ei miellytä, käännä päätä. Ihmisiä on ylipainoisia, on ruipeloita ja sopusuhtaisia. Se on asenteesta kiinni miten nämä jutut ajattelee.


    • Koululiikunta on yksi syy lihavuuteen kömpelöillä lapsilla. Liikuntatunnit tappavat kaiken liikunnan ilon ja tulee olo, ettei tämä liikunta ole minun juttuni. Sensijaan, että lapsi löytäisi jonkun kivan liikuntamuodon, hän kömpelönä törmää vaan kaikkeen, missä ei pärjää.

    • Hoikka ja kaunis.

      Lihavuus ei ole pelkästään lihavan ongelma. On todella ärsyttävää katsoa ja haistella kun läski lyllertää naama punaisena ja hikeä pukaten esimerkiksi kohti kaupan tiskiä.
      Etovin tapaus sattui kun kävin aikanaan kaverin kanssa näissä ´syö niin paljon kuin jaksat´ pizzerioissa,onkohan noita paikkoja enää ollenkaan?Samaan pöytään änki todella ruma läskiakka syömään. Valehtelematta neiti otti kahden tilan pöydässä ja söi tuplasi enemmän kuin minä ja kaverini yhteensä jotka sentään omasta mielestämme söimme todella paljon. Neidin perse oli niin saatanan iso ja leveä että pariin yöhön ei edes meinannut uni tullat kun järkytys oli niin valtava,niinkuin neitikin.
      Joillakin miehillä tosin on norsufantasia ja tykkäävät hullut läskiakoista mutta henkilökohtainen mielipiteeni on oksennusreaktio aina kohdatessani kyseisen lajityypin olion. Nimenomaan olion,eihän tuommoista voi edes ihmiseksi kutsua.Hyhhyh häpeä läski ja katso peiliin jos itsesi sieltä edes kokonaan näet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14881
    2. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3075
    3. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3070
    4. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    5. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3066
    6. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3065
    7. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3065
    8. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    9. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe