Kustantamojen vastausaikoja tänä vuonna

Kirjailijaksi?

Hei

Täällä on keskusteltu aina silloin tällöin kustantamojen vastausajoista. Minkälaisia kokemuksia tältä vuodelta. Aloitan omillani:
Gummerus n. 1kk
Otava n. 1kk
Karisto n. 1kk
WSOY, Tammi, Like, Teos, Siltala yli ½ vuotta, ei vastausta

34

480

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Haaveita10

      Minerva 2kk
      Tammi 4kk
      Otava 5kk
      Gummerus, Siltala, Bazar, WSOY...yli 8kk eikä vastausta

    • laiskapossu

      Kniga, WSOY, Teos, Bazar yli 7kk, eikä vastausta yhdeltäkään.

    • Jänskättäjäpossu

      Atena ilmoittaa verkkosivuillaan, että neljä kuukautta. Pitää muuten paikkansa.

    • taas meitä potkitaan

      Helsingin kirjamessuilla WSOY sanoi ettei aio enää lähettää hylsyjä. Tulevaisuudessa WSOY ottaa yhteyttä käsikirjoituksen lähettäjään vain silloin jos se on valittu kustannettavaksi.

      En tiedä milloin aloittavat tuon menettelyn ja koskeeko se kässäreitä jotka on jo lähetetty sinne.

      • vanmjäs

        Mielestäni menetelmä on todella hyvä. Kaikkien kirjoittavien ihmisten pitäisi ottaa useamman viikon tauon tekstiinsä, niin konkreettisesti kuin ajattelussakin, että pystyy suhtautumaan siihen ulkopuolisen silmin jos todellakin tähtää sen julkaisemiseen.

        Valitettavasti usein käy niin, että vaikka kuinka merkityksellinen teksti onkaan itse kirjoittajalle niin silti se voi näyttäytyä kustantamon porukoiden mielestä tökerönä, ymmärtämättömänä ja kypsymättömänä raakileena. Kokemuksella.


      • hölmöläinen

        Toisaalta hölmö systeemi olla ilmoittamatta hylsyistä koska ne 1000 kässärin lähettäjää soittavat ja kysyvät, että mikä mättää. Jatkossa joku saa tiuhaan vastailla puhelimeen.


      • vanmjäs
        hölmöläinen kirjoitti:

        Toisaalta hölmö systeemi olla ilmoittamatta hylsyistä koska ne 1000 kässärin lähettäjää soittavat ja kysyvät, että mikä mättää. Jatkossa joku saa tiuhaan vastailla puhelimeen.

        Toivottavasti sana leviää tämän muutoksen suhteen! Luulisi ihmisten jo pitkällä aikavälillä kyllästyvän siihen että kässärit vain katoavat WSOY:lle ilman mitään palautetta. Eivätkä muuten ihan kaikki uskalla ruveta soittamaan, etenkään nuoret ja lapsukaiset! :D


      • scarabaeus
        vanmjäs kirjoitti:

        Toivottavasti sana leviää tämän muutoksen suhteen! Luulisi ihmisten jo pitkällä aikavälillä kyllästyvän siihen että kässärit vain katoavat WSOY:lle ilman mitään palautetta. Eivätkä muuten ihan kaikki uskalla ruveta soittamaan, etenkään nuoret ja lapsukaiset! :D

        Niinpäniin.
        Tässä suomalaisessa kirjamaailmassakin olisi hyvä miettiä etukäteen kirjoittajan, että kenen kumminkaima sitä kässäriä pystyisi junailemaan eteenpäin ihan julkaisuksi asti. Ja sillätavalla sitten
        lopussa kiitos seisoo.

        Ai ei seisokaan ?


      • vanmjäs
        scarabaeus kirjoitti:

        Niinpäniin.
        Tässä suomalaisessa kirjamaailmassakin olisi hyvä miettiä etukäteen kirjoittajan, että kenen kumminkaima sitä kässäriä pystyisi junailemaan eteenpäin ihan julkaisuksi asti. Ja sillätavalla sitten
        lopussa kiitos seisoo.

        Ai ei seisokaan ?

        Kuka kirjoittaa läpipääsy ensimmäisenä mielessä?

        Eräskin multimiljonääri-kirjailijatar sanoi kirjoittavansa edelleen päivittäin - ihan vain mielenrauhansa ja psyykensa takia.

        Mutta oikeassa olet; kustannusmaailmassa asiat pyörii suhteilla.


      • eisuhteita
        vanmjäs kirjoitti:

        Kuka kirjoittaa läpipääsy ensimmäisenä mielessä?

        Eräskin multimiljonääri-kirjailijatar sanoi kirjoittavansa edelleen päivittäin - ihan vain mielenrauhansa ja psyykensa takia.

        Mutta oikeassa olet; kustannusmaailmassa asiat pyörii suhteilla.

        Ei suhteita tarvita. Hyvä teksti kyllä huomataan.


      • vanmjäs
        eisuhteita kirjoitti:

        Ei suhteita tarvita. Hyvä teksti kyllä huomataan.

        Mitä käsite "hyvä teksti" nykyaikana sitten tarkoittaa?


      • eisuhteita
        vanmjäs kirjoitti:

        Mitä käsite "hyvä teksti" nykyaikana sitten tarkoittaa?

        Hyvälle tekstille on kai miljardi eri kriteeriä. Itselleni hyvää tekstiä on se joka kelpaa kustantajalle.


      • vanmjäs
        eisuhteita kirjoitti:

        Hyvälle tekstille on kai miljardi eri kriteeriä. Itselleni hyvää tekstiä on se joka kelpaa kustantajalle.

        Niinpä! Pakko myöntää, että itsekin tykkään enemmän tekstistä joka on saanut paitsi kovat kannet ympärilleen myös kanteensa jonkun kustantamon nimen. Mutta ajattelen myös että itselleni hyvä teksti tarkoittaa hyvää lukukokemusta, tekstiä jota ei voi luettuaan kommentoida vain sanomalla "Ihan kiva" - kuten muuten itse sanoin juuri eräästä kirjasta. :D


      • Luen ja kirjoitan
        vanmjäs kirjoitti:

        Niinpä! Pakko myöntää, että itsekin tykkään enemmän tekstistä joka on saanut paitsi kovat kannet ympärilleen myös kanteensa jonkun kustantamon nimen. Mutta ajattelen myös että itselleni hyvä teksti tarkoittaa hyvää lukukokemusta, tekstiä jota ei voi luettuaan kommentoida vain sanomalla "Ihan kiva" - kuten muuten itse sanoin juuri eräästä kirjasta. :D

        No mistähän sitten johtuu, että julkaistaan niin paljon yhtäsamaayhtäsamaa, sukupolvitarinoita, parisuhdevellontaa ja muuta sen kaltaista? Saattavat olla "hyvin" kirjoitettuja, mutta kun aihepiirissä ei ole mitään omaperäistä, niin ainakaan minä en jaksa lukea kovin montaa sivua.

        Kustantamoille tarjotaan varmasti omaperäisemmistäkin aihepiireistä kirjoitettua tekstiä. Eikö silloin kannattaisi valita sellaista ja jos se ei ole kustantamon mukaan ihan vimpan päälle, mutta laadukasta muutoin, niin pyytää muokkauksia ja korjauksia, jotta julkaisukriteerit ylittyisivät?

        Mistähän johtuu tuo aihepiirien yksipuolistuminen?


      • plyshi
        eisuhteita kirjoitti:

        Hyvälle tekstille on kai miljardi eri kriteeriä. Itselleni hyvää tekstiä on se joka kelpaa kustantajalle.

        eisuhteita: tarkoitit siis sanoa, että kustantajalle kelpaa se, mikä kustantajalle kelpaa.

        Selitys: hyvä kelpaa kustantajalle.
        Hyva on se, mikä kelpaa kustantajalle.


    • Kaukaisen saaren uni

      Hyvä teksti avaa uudenlaisia näkemyksiä kirjallisuuteen.

      Sellaisia on kotimaisessa kirjallisuudessa ollut monenlaisia.

      Kari Aronpuro. Risto Ahti.

      Eeva-Liisa Manner. Johanna Venho.

      Monika Fagerholm. Pirkko Saisio.

      Asko Sahlberg. Hannu Simpura.

      Assosioin vapaasti, mutta minulle hyvä käsikirjoitus on johdonmukainen omalle teemalleen, kielelleen, rakenteelleen sekä maailmansa hahmojen persoonille.

      Taidetta ei paljon julkaista, sen verran mitä koetaan kiinnostavana. Ja se on tietenkin jokaisen kustantajan oma näkemys.

    • Höntsäpöntsä

      Olen niin samaa mieltä, että nykyään kustannetaan samoja kirjoja uudestaan, pikkuisen eri paketissa. Itse en ole löytänyt pitkään aikaan mielenkiintoista suomalaisen kirjailijan kirjaa. Ihan varmasti joku kirjoittaa vähän oudompia ja mielenkiintoisempia tarinoita hyvin, mutta niitä ei vain uskalleta jostain syystä kustantaa niitä. Pitäisi kyllä uudistua aika paljon Suomen kirjallisuus kenttä.

      • ideat ja tekniikka

        Uskoisin, että aihepiirien yksipuolisuus johtuu ainakin osittain siitä että kirjailijat tulevat lähes kaikki samankaltaisista taustoista - keskiluokkaisia, akateemisia, opiskelleet jotain humanismiin/kulttuuriin liittyvää, käyneet samat kirjoituskurssit (Oriveden jne). Näissä piireissä on myös tietyt vallitsevat käsitykset siitä, mitä hyvä kirjallisuus on ja siinä painotetaan arkirealismin, liberaalivasemmistolaisen yhteiskuntakritiikin ja kauniin kielen merkitystä. Uskon, että suomalaiset kirjailijat pitkälti lukevat samanlaista kirjallisuutta (mukaanlukien toisiaan) ja saavat vaikutteita samoista lähteistä.

        Koska nykyään esikoiskirjailijoiksi on niin kova tunku, voivat kustantamot noukkia päältä ne kaikkein valmiimmat ja ammattimaisimmat. Tässä vaan on se ongelma, että amattimaisuutta mitatessa keskitytään tekniseen pätevyyteen, ei niinkään ideoihin ja omaperäisyyteen. Tämä on ymmärrettävää koska kustantajalle on helpompaa ottaa talliinsa teknisesti hyvää tekstiä tuottava mutta sisällöllisesti "ihan kiva" kirjailija joka ei vaadi paljon editointia kuin idearikas mutta teknisesti amatöörimäinen tekijä jonka tekstit vaatisivat rankalla kädellä korjaamista ja jota kustantamon pitäisi käytännössä opettaa kirjoittamaan toimivaa tekstiä.

        Näen tätä paljon genrekirjallisuutta kirjoittavien keskuudessa. Ihmisillä on mielenkiintoisia ja omaperäisiä ideoita fantasiaeepokseen tai avaruusoopperaan. Mutta. Tekninen puoli on jäänyt puolitiehen ja kirjoittaja ei osaa tuottaa oikeasti lukukelpoista tekstiä. Jolloin ideoiden arvo on nolla, koska kirjoittaja ei kykene ilmaisemaan niitä lukijalle kunnolla. Tämä palsta on täynnä wannabe-kirjailijoita jotka ihmettelevät miten heidän Uniikki ja Käänteentekevä ideansa ei kelvannut kustantamoon, mutta jättävät epäilyttävällä tavalla kertomatta mikä oma tekninen taso kirjoittamisessa on. Veikkaan, että suurimmalla osalla se on aivan liian heikko julkaisuun.

        Eli opetelkaa kirjoittamaan yhtä sujuvaa ja valmista tekstiä kuin ne Oriveden käyneet akateemikot. Sillä ne kustantamoiden ovet aukeavat. Jos mukana on vielä kiinnostavia ideoita, sen parempi.


      • 12+11=567
        ideat ja tekniikka kirjoitti:

        Uskoisin, että aihepiirien yksipuolisuus johtuu ainakin osittain siitä että kirjailijat tulevat lähes kaikki samankaltaisista taustoista - keskiluokkaisia, akateemisia, opiskelleet jotain humanismiin/kulttuuriin liittyvää, käyneet samat kirjoituskurssit (Oriveden jne). Näissä piireissä on myös tietyt vallitsevat käsitykset siitä, mitä hyvä kirjallisuus on ja siinä painotetaan arkirealismin, liberaalivasemmistolaisen yhteiskuntakritiikin ja kauniin kielen merkitystä. Uskon, että suomalaiset kirjailijat pitkälti lukevat samanlaista kirjallisuutta (mukaanlukien toisiaan) ja saavat vaikutteita samoista lähteistä.

        Koska nykyään esikoiskirjailijoiksi on niin kova tunku, voivat kustantamot noukkia päältä ne kaikkein valmiimmat ja ammattimaisimmat. Tässä vaan on se ongelma, että amattimaisuutta mitatessa keskitytään tekniseen pätevyyteen, ei niinkään ideoihin ja omaperäisyyteen. Tämä on ymmärrettävää koska kustantajalle on helpompaa ottaa talliinsa teknisesti hyvää tekstiä tuottava mutta sisällöllisesti "ihan kiva" kirjailija joka ei vaadi paljon editointia kuin idearikas mutta teknisesti amatöörimäinen tekijä jonka tekstit vaatisivat rankalla kädellä korjaamista ja jota kustantamon pitäisi käytännössä opettaa kirjoittamaan toimivaa tekstiä.

        Näen tätä paljon genrekirjallisuutta kirjoittavien keskuudessa. Ihmisillä on mielenkiintoisia ja omaperäisiä ideoita fantasiaeepokseen tai avaruusoopperaan. Mutta. Tekninen puoli on jäänyt puolitiehen ja kirjoittaja ei osaa tuottaa oikeasti lukukelpoista tekstiä. Jolloin ideoiden arvo on nolla, koska kirjoittaja ei kykene ilmaisemaan niitä lukijalle kunnolla. Tämä palsta on täynnä wannabe-kirjailijoita jotka ihmettelevät miten heidän Uniikki ja Käänteentekevä ideansa ei kelvannut kustantamoon, mutta jättävät epäilyttävällä tavalla kertomatta mikä oma tekninen taso kirjoittamisessa on. Veikkaan, että suurimmalla osalla se on aivan liian heikko julkaisuun.

        Eli opetelkaa kirjoittamaan yhtä sujuvaa ja valmista tekstiä kuin ne Oriveden käyneet akateemikot. Sillä ne kustantamoiden ovet aukeavat. Jos mukana on vielä kiinnostavia ideoita, sen parempi.

        Olen tämän vuoden eskari ja kiertänyt muiden eskareiden tavoin (ja osittain heidän kanssaan) vuoden mittaan kaiken sortin kissanristäiäiset, joissa on ruodittu kirjojamme. Ja voin todeta, kuten kirjallisuustoimittaja Seppo Puttonen eräässä Kirjamessujen ao. tilaisuudessa yleisölle, että "kyllä on erilaisia kirjoja nämä kaikki".

        Eli lukekaapa ensin vaikka parikymmentä tämän vuoden eskaria, ja miettikää, onko edes aiheissa yksipuolisuutta, saati käsittelytavoissa.


      • hömpäää
        12+11=567 kirjoitti:

        Olen tämän vuoden eskari ja kiertänyt muiden eskareiden tavoin (ja osittain heidän kanssaan) vuoden mittaan kaiken sortin kissanristäiäiset, joissa on ruodittu kirjojamme. Ja voin todeta, kuten kirjallisuustoimittaja Seppo Puttonen eräässä Kirjamessujen ao. tilaisuudessa yleisölle, että "kyllä on erilaisia kirjoja nämä kaikki".

        Eli lukekaapa ensin vaikka parikymmentä tämän vuoden eskaria, ja miettikää, onko edes aiheissa yksipuolisuutta, saati käsittelytavoissa.

        Tämän vuoden esikoiskirjat ovat keskenään erilaisia. Mutta kun niitä verrataan viime vuosien esikoiskirjoihin, huomataan, että samat esikoiset ilmestyvät joka vuosi. Väännän rautalangasta. Frendit ja ylen uutiset ovat täysin erilaisia tv-ohjelmia, mutta ensi vuonna mtv:n uutiset ja joku hinaajahömppäohjelma kopioivat setin.


      • 26+1200=2
        hömpäää kirjoitti:

        Tämän vuoden esikoiskirjat ovat keskenään erilaisia. Mutta kun niitä verrataan viime vuosien esikoiskirjoihin, huomataan, että samat esikoiset ilmestyvät joka vuosi. Väännän rautalangasta. Frendit ja ylen uutiset ovat täysin erilaisia tv-ohjelmia, mutta ensi vuonna mtv:n uutiset ja joku hinaajahömppäohjelma kopioivat setin.

        Kirjallisuutta ei keksitä joka vuosi uudestaan, mutta se ei tarkoita, että kaksi saman genren teosta olisivat sama teos.

        Jos olet eri mieltä, kirjaa tähän vaikka viidentoista teoksen parit, eli mikä tämänvuotinen on mielestäsi mikä viimevuotinen. Voit lisätä mukaan myös vastaavuuden toissavuodelta.


      • Proosaa ja muuta
        26+1200=2 kirjoitti:

        Kirjallisuutta ei keksitä joka vuosi uudestaan, mutta se ei tarkoita, että kaksi saman genren teosta olisivat sama teos.

        Jos olet eri mieltä, kirjaa tähän vaikka viidentoista teoksen parit, eli mikä tämänvuotinen on mielestäsi mikä viimevuotinen. Voit lisätä mukaan myös vastaavuuden toissavuodelta.

        Täytyy olla vähän samoilla linjoilla muutaman kommentoineen kanssa: tietyn tyyppinen kirjallisuus on se, mitä kustantamot tahtovat. Kirjoitin itse monta vuotta seikkailifantasiaa ja historiallisia romaaneja, kaikki tulivat hylsynä takaisin. Sitten meni hermot ja päätin kirjoittaa vähän erilaisen kirjan; juonetonta sanoilla maalailua, joka noudattaa kirjoittajakurssien oppeja. Sain heti kustannussopimuksen, ensimmäisestä kustantamosta jota lähestyin.


      • Proosaa ja muuta kirjoitti:

        Täytyy olla vähän samoilla linjoilla muutaman kommentoineen kanssa: tietyn tyyppinen kirjallisuus on se, mitä kustantamot tahtovat. Kirjoitin itse monta vuotta seikkailifantasiaa ja historiallisia romaaneja, kaikki tulivat hylsynä takaisin. Sitten meni hermot ja päätin kirjoittaa vähän erilaisen kirjan; juonetonta sanoilla maalailua, joka noudattaa kirjoittajakurssien oppeja. Sain heti kustannussopimuksen, ensimmäisestä kustantamosta jota lähestyin.

        Eli esikoisesi on juoneton sanoilla maalailu? What´s the point?


      • Luen ja kirjoitan
        ideat ja tekniikka kirjoitti:

        Uskoisin, että aihepiirien yksipuolisuus johtuu ainakin osittain siitä että kirjailijat tulevat lähes kaikki samankaltaisista taustoista - keskiluokkaisia, akateemisia, opiskelleet jotain humanismiin/kulttuuriin liittyvää, käyneet samat kirjoituskurssit (Oriveden jne). Näissä piireissä on myös tietyt vallitsevat käsitykset siitä, mitä hyvä kirjallisuus on ja siinä painotetaan arkirealismin, liberaalivasemmistolaisen yhteiskuntakritiikin ja kauniin kielen merkitystä. Uskon, että suomalaiset kirjailijat pitkälti lukevat samanlaista kirjallisuutta (mukaanlukien toisiaan) ja saavat vaikutteita samoista lähteistä.

        Koska nykyään esikoiskirjailijoiksi on niin kova tunku, voivat kustantamot noukkia päältä ne kaikkein valmiimmat ja ammattimaisimmat. Tässä vaan on se ongelma, että amattimaisuutta mitatessa keskitytään tekniseen pätevyyteen, ei niinkään ideoihin ja omaperäisyyteen. Tämä on ymmärrettävää koska kustantajalle on helpompaa ottaa talliinsa teknisesti hyvää tekstiä tuottava mutta sisällöllisesti "ihan kiva" kirjailija joka ei vaadi paljon editointia kuin idearikas mutta teknisesti amatöörimäinen tekijä jonka tekstit vaatisivat rankalla kädellä korjaamista ja jota kustantamon pitäisi käytännössä opettaa kirjoittamaan toimivaa tekstiä.

        Näen tätä paljon genrekirjallisuutta kirjoittavien keskuudessa. Ihmisillä on mielenkiintoisia ja omaperäisiä ideoita fantasiaeepokseen tai avaruusoopperaan. Mutta. Tekninen puoli on jäänyt puolitiehen ja kirjoittaja ei osaa tuottaa oikeasti lukukelpoista tekstiä. Jolloin ideoiden arvo on nolla, koska kirjoittaja ei kykene ilmaisemaan niitä lukijalle kunnolla. Tämä palsta on täynnä wannabe-kirjailijoita jotka ihmettelevät miten heidän Uniikki ja Käänteentekevä ideansa ei kelvannut kustantamoon, mutta jättävät epäilyttävällä tavalla kertomatta mikä oma tekninen taso kirjoittamisessa on. Veikkaan, että suurimmalla osalla se on aivan liian heikko julkaisuun.

        Eli opetelkaa kirjoittamaan yhtä sujuvaa ja valmista tekstiä kuin ne Oriveden käyneet akateemikot. Sillä ne kustantamoiden ovet aukeavat. Jos mukana on vielä kiinnostavia ideoita, sen parempi.

        Tuo mitä sanot, ei välttämättä pidä paikkaansa. Siis siinä mielessä, että omaperäisestä aiheesta kirjoittavalla kieli saattaa olla moitteetonta, jopa kehuttavan kiitettävää, mutta silti julkaisukynnys ei ylity. Eli muitakin syitä on kuin teknisesti huono suomen kielen käyttö.

        Omalta osaltani näen, että kässärini sisälsi liikaa ainesosia/ aihioita, mitä edes mikään arvostelupalvelu ei osannut minulle kertoa. Arvelisin, että en ole ainut, jolla tämä asia mättää, esikoiseen yritetään tunkea kaikki mahdollinen (vaikka ei edes kirjoitettaisi omasta itsestä, esimerkiksi minulla kaikki oli ihan mielikuvituksen tuotetta ja tapahtui vieraassa kulttuurissa).

        Arvelen, että kustantajat tykkäävät pelkistetyistä, mutta silti toimivista tarinoista. Ei liikaa henkilöitä, ei liikaa näkökulmia, ei liikaa niitä aihioita/ teemoja/ mikähän olisi se oikea termi tähän?


      • hyshyshys
        mashiach kirjoitti:

        Eli esikoisesi on juoneton sanoilla maalailu? What´s the point?

        The point is that kustannustoimittamaton kliseekasakin huomataan kun kaverit kehuvat netissä ja ostetaan muutama ylistävä bolgiarvostelu.
        Lukijoita kuitenkin huijataan raskaasti. Sellaiseen ei kaikkien kirjailijoiden moraali tietenkään taivu.


    • Emmanuelleneulle

      Otavalta tuli jälleen nopea, perustympeä: "Emme valitettavasti voi sisällyttää sitä kustannusohjelmaamme", parin kuukauden sisällä.

      • hassuuu

        Miksei kukaan enää kirjoita hauskoja kirjoja? Ne voisivat kelvata kustantajille.


      • scarabaeus
        hassuuu kirjoitti:

        Miksei kukaan enää kirjoita hauskoja kirjoja? Ne voisivat kelvata kustantajille.

        Mitkä kirjat ovat mielestäsi hauskoja ?


      • mikä on
        scarabaeus kirjoitti:

        Mitkä kirjat ovat mielestäsi hauskoja ?

        Brittien mukaan maailman kahdeksan hauskimman kirjan joukosta tuorein on 1980-luvulta ja vanhin 1890-luvulta. Että minne hauskuus on kadonnut? Jos joku väittää että Kyrön, Tervon tai Heikkisen kirjat ovat hauskoja, niin eihän se pidä paikkaansa. Ne kelpaavat kun hauskempaa ei ole tarjolla.


      • 10111100011
        mikä on kirjoitti:

        Brittien mukaan maailman kahdeksan hauskimman kirjan joukosta tuorein on 1980-luvulta ja vanhin 1890-luvulta. Että minne hauskuus on kadonnut? Jos joku väittää että Kyrön, Tervon tai Heikkisen kirjat ovat hauskoja, niin eihän se pidä paikkaansa. Ne kelpaavat kun hauskempaa ei ole tarjolla.

        Mikä vika Kyrön kirjoissa? Kerjäläinen ja jänis oli superhauska.


      • Vanmjäs
        mikä on kirjoitti:

        Brittien mukaan maailman kahdeksan hauskimman kirjan joukosta tuorein on 1980-luvulta ja vanhin 1890-luvulta. Että minne hauskuus on kadonnut? Jos joku väittää että Kyrön, Tervon tai Heikkisen kirjat ovat hauskoja, niin eihän se pidä paikkaansa. Ne kelpaavat kun hauskempaa ei ole tarjolla.

        Hauskinta kirjallisuutta mitä ikinä olen lukenut on L.M.Montgomeryn Pieni Runotyttö -kirjasarja. Enpä tiedä yltääkö kukaan nykykirjailija samaan.


    • Painotalotjäännemenneis

      Olen osa lukijapiiriä jossa on yli neljäkymmentä henkeä. Yhteistä meille on, että luemme enemmän kuin kirjan viikossa ja ettei kukaan meistä ole lukenut yhtään suomalaista kirjaa kokonaan. Esim gummerruksen kilpailun palkitut kertoi hyvin miten kaukana "ammattilaisten" käsitys lukijoiden mieltymyksestä on. Jos vaikka palkkaisivat sinne tavallisia alle kolmekymppisiä jotka ymmärtäisivät jotakin kirjallisuudesta ja siitä että kirja on kuitenkin tarkoitettu lukijalle. Kannatan rinnalle blogi ja keskustelu kanaviin perustuvia ilmaisjakelu paikkoja, aasian verkkojulkaisu ja mobiilinovelli tyylisiä palveluja osoittamaan taide ja politiikka julkaisijoille mitä on lukijakeskeinen kirjallisuus.

      • gatekeepersdow

        Asiaa.
        Tuleeko muutos nykynuorison ja e-kirjojen ja kapinasta "valmiiksi pureskellun pakkosyöttöä" vastaan ?


      • Mauhem

        Joku muutos on tultava. Tietyn tyylisen elämänkatsomuksen omaavat naiset kirjoittavat ja valitsevat julkaistavat kirjat.
        Sitten blogeissa mainostetaan häpeämättömästi näitä kelvottomia tekeleitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      176
      5209
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      127
      4686
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2986
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1747
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      109
      1735
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1633
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe