9,8 Keskiarvolla en halua lukioon

EnHaluaLukioon

Olen miettinyt, että mitä jos menisin ammattiopistoon,enkä lukioon keskiarvostani huolimatta. Olisiko tyhmää ja älyni menisi hukkaan?

Haluaisin sydämmessäni olla autokorinkorjaaja, sillä Isänikin on autokorinkorjaaja.

Matikassa & Fysiikassa minulla on numerona 10, jonka perusteella muiden mielestä minun pitäisi kokeilla lääkistä.

Olen toisaalta kuullut että lukio on tosi vaikea, ja tämä yksi syy miksen ylipäätään halua sinne, koska minusta tuntuu etten yksinkertaisesti pääsisi sieltä alle seiskan keskiarvolla, ja alle seiskalla jos haluaisin AMK:kiin olisi todella vaikeaa.

Turha tulla haukkumaan minua trolliksi, sillä en ole. Tämä on totta, ja haluan saada muiden mielipiteitä

12

1376

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EnHaluaLukioon

      koska minusta tuntuu etten yksinkertaisesti pääsisi sieltä yli seiskan *

    • abi18

      Lukio ei ole niin vaikeaa kuin ajattelet. tuo ka kertoo muutenkin että sulla jää asiat hyvin päähän tai jaksat lukea paljon. Jos sulla on kiinnostusta lääkikseen tai muulle alalle, mihin lukiosta on hyötyä, niin mene ihmeessä lukioon. Jos autonkorjaaja haluat olla niin kannattaa ryhtyä siksi. Hyvä olla työ mistä tykkää,
      (en osaa sanoa pitkän matikan vaikeudesta mitään koska mulla on lyhyt)

    • lukiopoika

      Mieti, minkä ammatin haluat. Jos haluat juuri siksi autokorinkorjaajaksi, niin opiskele siihen ammattiin. Keskiarvosi on kuitenkin niin hyvä, että varmasti tulisit lukiossakin pärjäämään. Ei lukio niin hirveän vaikea ole. Lukiossa on myös se hyvä puoli, että sen jälkeen voit jatkaa opintoja missä vain. Voit vaikka ylioppilaana mennä ammattikouluun ja opiskella autokorinkorjaajksi, jos siltä tuntuu. Tai sitten voit hakea lääkikseen, jos se tuntuu oikealta vaihtoehdolta. Tai ihan mihin tahansa muuallekin voit hakea. Se on kuitenkin tärkeintä, että teet oman päätöksesi, joka sinusta tuntuu parhaalta, etkä sokeasti usko muita ja anna heidän päättää tulevaisuudestasi. Valitse rohkeasti oma polkusi.

    • uturtytytyrt

      Kasin keskiarvolla lukioon menevä voi hyvinkin säilyttää saman keskiarvon siellä, niin ainakin omassa tapauksessani, kirjoitin usemman laudaturin vieläpä. 9,8 keskiarvolla ei pitäisi olla mitään ongelmia.

    • 73468568569356956953

      "Olisiko tyhmää ja älyni menisi hukkaan?"

      Tiedät kyllä kysymättäkin.

    • hyvä valinta

      Missään työssä hyvä äly ei mene hukkaan. Tärkeää on, että teet työsi hyvin ja elätät sillä itsesi.

      On niitä lääkäriksi haluavia ihan pilvin pimein. Mutta hyviä autokorinkorjaajia tarvitaan myös.

    • Kumpikin

      Haluan kertoa oman kokemukseni.

      Minäkin olin yläasteella luokan priimus, enkä halunnut lukioon, koska en ollut kiinnostunut menemään yliopistoon. Halusin tavallisen ammatin. Menin ammattikouluun, vaikka opinto-ohjaaja repikin pelihousut.

      Olen elämässäni työskennellyt noin kymmenessä eri ammatissa. Päivääkään en ole viettänyt työttömänä. Minulla on ollut hyvin mielenkiintoinen elämä. Olen menestynyt työpaikoissani hyvin, eli fiksu pärjää nähtävästi missä vaan.

      Nyt 40-vuotiaana olen aikuislukiossa ja keväällä kirjoitan ylioppilaaksi. Minulla on tällä hetkellä 10 yleisarvosana kaikissa opiskelemissani aineissa, joten aika ei ole syönyt aivokapasiteettia :o)

      Aion lukion jälkeen myös jatkaa yliopistossa.

      Minäkin olen miettinyt, että olenko käyttänyt elämäni väärin. Olisiko ollut velvollisuuteni yhteiskuntaa kohtaan käydä lukio heti nuorena, opiskella yliopistossa ja tehdä elämässä jotain merkittävää. En usko, että olen tehnyt väärin. Meillä kaikilla on oikeus tehdä elämämme kanssa mitä haluamme. Eihän ole myöskään väärin vähemmän lahjakkaan pyrkiä kouluttautumaan korkealle (ja ahkeralla työskentelyllä myös saavuttaa tavoitettaan).

    • Teet mitä haluat. Eikai tuohon nyt ole mitään muuta vaihtoehtoa? Lääkis on varmaan viimeinen paikka, jonne kannattaa mennä muiden ihmisten mielipiteiden takia.

      Ei niitä uria keskiarvon perusteella muutenkaan valita.

    • abi2014

      Jos sinulla on jokin tietty ala mielessä niin mene sinne. Jos näin ei ole tai haluat yliopistoon/AMH:n helposti, niin mene lukioon. Sinulle voisi suositella jopa kaksoistutkintoa, mutta kun pelkäät jo lukiota niin tämä tuskin tulisi kuuloonkaan. Lukio ei ole vaikeaa, vaan helppoa kuin heinänteko. Kunhan teet läksyt ja käyt tunneilla niin pelkästään sillä voit saada yli tuon seiskan keskiarvon ja kirjotuksista pienellä lukemisella C:tä ja M:ää. Lukio voi alkuun tuntua rankalta, mutta kun siellä on ollut puoli vuotta niin viimeistään siinä vaiheessa tilanne helpottuu. Sama oikeastaan pätee kaikissa oppilaitoksissa.

      • abi2014

        Sen vielä sanon, että ei kannata mennä jollekin alalle vain sen takia, että olisi rahkeita sinne. Lääkärin virka on todella raastava eikä sovi läheskään kaikille. Jos et ole varma tulevaisuudesta, mikä on täysin normaalia, mene lukioon. Siellä saat miettiä tulevaisuuttasi. Itse esimerkiksi menin lukioon koska halusin oikeustieteelliseen. Lukion aikana aloin kuitenkin kiinnostua historiasta uudelleen (yläasteella kiinnostus oli loppunut) ja lopulta löysin itseni historian pääsykokeista ja myöhemmin yliopiston penkiltä. Sitä ei koskaan tiedä mistä kiinnostuu ja sen takia lukio on epävarmoille oikea paikka. Lukio antaa kolme vuotta lisäaikaa miettiä asioita ja voi parhaimmillaan avata tien jokaiseen Suomen koulutustasoon amis mukaanlukien.


    • PÄÄTÖS ON SINUN

      Toisaalta ei se keskiarvo kerro mitenkä hyvä oppilas on. Minäkin tunnen monia, joilla on joka aineesta numerot 9-10 ja ei kuulemma koulu/opiskelu kiinnosta yhtään. Neuvoisin sinua tekemään juuri sitä mitä sinä haluat, eli mene sitten amikseen.
      Tee juuri niinkuin itse haluat. Ei mummot, papat, isät, äidit, kummit ja niiden kaimat saa päättää mitä sinä teet tulevaisuudessa työksesi!

      PS. Lääkistä ei muuten kukaan kokeile, herranen aika sieltä valmistuu lääkäreitä!!! Varsinkaan jos ei yhtään edes kiinnosta koko ala!!! Sinne on niin kovasti hakijoita, joita oikeasti kiinnostaa. Onko se sitten reilua, että joku jota ei edes kiinnosta, yrittää hakea sinne?

      • abi2014

        Jos keskiarvo on melkein 10 niin on pakko olla kiinnostusta. He voivat kyllä sitä väittää, mutta totuus on toinen. Unohdat myös faktan, että tuon ikäiset eivät lähestulkoon koskaan tiedä mitä he elämältään oikeasti haluavat. Siksi lukio on suosittu jopa niiden keskuudessa jotka eivät edes halua tulevaisuudessa yliopistoon tai ammattikorkeaan. Lukio antaa aikaa miettiä ja siellä opinto-ohjauskin on paljon parempaa kuin yläkouluissa tai amiksessa.

        Paras vaihtoehto on kaksoistutkinto, sillä se avaa mahdollisuuksia eniten, mutta voi käydä hyvin rankaksi. Lukio itsessään avaa eniten ovia tulevaisuuden kannalta ja jos haluaa, voi myöhemmin mennä amikseen. Kyllä sinne töihin kerkeää aikanaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5589
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3455
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1893
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1865
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1720
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1558
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1463
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1356
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1347
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      23
      1308
    Aihe