Käyttäjän kokemuksia kaipaileisin otsikon veneistä. Vene&Kippari lehden testit Marinoista luettu, mutta omakohtaisia ajatuksia mielellään kuulisin. Bellan 850:stä ei testejä ainakaan kotomaasta näyttäisi löytyvän niin joskos jollain sattuisi olemaan vaikkapa täällä kokemuksia ko. bellasta.
kokemuksia Marino Shark, Marino cobra, Bella 850
16
5114
Vastaukset
- saaritolloo
Mieti eka jos haluat perävetolaitteen tai akselivedon. Se on melko iso ero veneiden kestävyydessä ja hallittavuudessa.
Provona: kokeneempi valitsee akselivedon, kestävämpi, luotettavampi ja usein parempi runkomuoto merenkulkuun.- 015
Juu akseli vrt perävetolaite vääntöä olen mielessäni käynyt, mutta ehken akselivetoiset ovat liian hitaita allekirjoittaneen makuun... Toki F.albatrossia (871) on harkittu, mutta 12kn ei oikein miellytä...
- akselivetolaite
Vähänks kulunut provo !!
- hyrräpyörii
Mulla on Cobra ollut nyt 3 kesää. Vaihdoin pienemmästä DC:stä. Vene on paikallaan ja kulussa vakaa, ja satamassa pääsee sisään molemmista päistä hienosti. Käytetty matkaveneenä ja viikonloppuveneilyyn. CR-Sisäperä on uskomattoman vähäkulutuksinen ja vahva. Etuina tulee lämppäri ja hella samalla polttoaineella, sekä lämmin käyttövesi.
Cobran runko on käytössä APB:ssä, ja suunniteltu 2005. Sharkin runko on kasitonnisesta ja vähän loivempi. Molemmat sinänsä helppoja ajaa, Cobra menee suoraan 6 solmua mikä on hieno ominaisuus. Rantautuessa tuui ottaa todella helposti umpiveneeseen, normi merituulessa tulee jo raja että sivutuulessa keulapotkuri ei jaksa vastaan. Tuleeko etelärannikolle?
Mutta jos umpinaisempaa keulahyttiä haluat, ei kannata valita Cobraa. Itse käytän etulasissa pressua öisin, niin saa pimeäksi. Verhotkin on, mutta ne eivät pimennä kokonaan.
Marinolla ehkä on jonkinlainen laatuetu Bellaan nähden, tämä Falconin vertailusta Cobraan.
Yhteyskäyttöön ehkä ottaisin yksinkertaisemman veneen jossa on vähemmän systeemejä. Mihin käyttöön venettä ajattelit?- 2015
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Matkaveneeksi ja länsirannikolle missä avomerta piisaa. Miten muuten onko etuovi ollut vesitiivis? Tuuliherkkyys ei ole uusi asia kun vajaa 7m koppivene nykyinenkin ja ei ole keulapotkuria. Millä koneella cobrasi on ja mitä kuluttaa matkavauhdissa?
- samamarino
2015 kirjoitti:
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Matkaveneeksi ja länsirannikolle missä avomerta piisaa. Miten muuten onko etuovi ollut vesitiivis? Tuuliherkkyys ei ole uusi asia kun vajaa 7m koppivene nykyinenkin ja ei ole keulapotkuria. Millä koneella cobrasi on ja mitä kuluttaa matkavauhdissa?
D4-260, se näissä tuntuu olevan useimmissa. Ei pahaa sanottavaa koneesta. Kulutus on ollut jopa ällistyttävän alhainen, ei paljoa yli litraa 23 solmun matkavauhdissa, ehkä enintään noin 1,1 l/mpk. Kyllä muut veneilyyn liittyvät kustannukset ovat sen verran isot, että läkähdyksiin saa itsensä ajaa ennen kuin maksaa liikaa.
Keulaoven tiiviste on tihkunut, mutta vain rankkasateissa. Ongelma tuntuu olevan jotenkin kapillaarinen, ehkä siitä voisi päästä eroon. Asia ei ole muutamaan kesään haitannut kun pidän ikkunapressua. Veneen keula on etelään, enkä ilkeä pitää valtavaa keulaikkunaa suoraan paisteeseen ja polttaa mahonkeja ja nahkoja. Valtavan keulan ikkunapinnan vuoksi näkymä ulos on hauska, tunnelma on alkuun kuin helikopterissa. Ikkuna alkaa lantion korkeudelta. Lisäksi kun puoli kattoa liukuu sivuun, saan DC:n kaipuuni tyydytettyä sillä.
Jos sulla on nyt perämoottori tai bensasisäperä, satamamanööverien on-off luonne saattaa alkuun yllättää. Tyhjäkäynnillä kun vaihteen jysäyttää päälle, vene ampuu 4,5 solmua. Eli aika riuskaa ja ennakoivaa pitää olla satamahommat, ei voi oikein hiivitellä.
- Bella 850
Bella 850 lanseerattiin aikoinaan nimellä Flipper 850. Kippari testasi veneen tuolla nimellä, testi löytyy Kipparin arkistosta.
Omista kokemuksista po. veneestä mainittakoon trimmiherkkyys, josta testissäkin on huomioita. Tämän ominaisuuden vuoksi veneet on varustettu automaattitrimmeillä.
Vene on sisustukseltaan tyylikäs, joskin turhankin hienoja rakenteita on tavoiteltu tukevuuden kustannuksella, esim. WC:n kaareva ovi kovassa kelissä joustaa.
Vene on varsin hiljainen, ja muutenkin jollain tapaa tunnoton vauhdille. Tästä syystä sillä ajaa helposti keliin nähden aivan liian kovaa, ja syyttää sitten kovasta kulusta veneen ominaisuuksia. Tyypillinen mukava matkavauhti hyvässä kelissä KAD43-koneella on 27 kn.
Entisenä Marinon omistajana en laittaisi Bellan laatua yhtään Marinon alapuolelle. Jos vertailua on aivan pakko tehdä, sanoisin Bellan viimeistelyn olevan jopa Marinoa siistimpää, varsinkin piilossa olevissa rakenteissa. Bella Boatsin premium-merkkinä tunnettu Aquador on niin ikään omien kokemusteni (Aquador 21 WAe, omistaja) perusteella aivan samalla laatutasolla Bellojen kanssa. - tulipa kehuttua
Voin myös suositella 850:tä useamman vuoden kokemuksella.
Sisätilaratkaisu suorastaan täydellinen: makuutilat erikseen suljettavissa olevana, veski myös alakerrassa -> upea avoin salonki. ja takaulkotila hieno varsinkin pressun kanssa.
Hyvännäköinen, pienikulutus (D4-260) ja tosiaan todella hiljainen!
laadussa ei mitään moitittavaa, omassani veskin ovessa ei ole mitään "joustoja" tms.
sisutus on tyylikäs, eri materiaalije ym yhdistetty hienosti.
D4-260 on myös bella melko on-off satamassa mutta siihen tottuu nopeasti
Itse en aikankaa suostuisi ottamaan vendetta josta kuljetaan tuulilasin läpi, searayssa ja baylainereissa sitä kurasilla kengillä pompitaan kojelaudalla....- 2015
Hieno juttu että kokemuksia löytyy ja täytyypä perehtyä tuohon testiin.
Marino miehelle: Juu peräprutku koppi paatis on. Tuo asia on tullut huomioitua tuolla satamissa että osa veneistä menee hyvinkin vauhdikkaasti tyhjäkäynnillä. Sillä oven tiiveys kiinnostaa kun nykyisessä sellainen on ja se on ollut aika murheenkryyni tiivisteiden vaihtamisesta huolimatta. - Myyanoir
Siksihän ne Sea Rayt ja Baylinerit ovatkin yleensä perä edellä parkissa, on aika mukavaa kulkua, ja tiloina kaikki tuollainen näkyy sisätiloissa ;)
- sydvest
Myyanoir kirjoitti:
Siksihän ne Sea Rayt ja Baylinerit ovatkin yleensä perä edellä parkissa, on aika mukavaa kulkua, ja tiloina kaikki tuollainen näkyy sisätiloissa ;)
juu jos haluaa asua laiturilla
tosin nehän ovatkin oikeastaa avoveneitä, välimerelle sopiva tai sit pitää tyytyä veneilyyn helteellä - JenkkiBritti
Itse en taas ottaisi koskaan venettä jossa EI pääse kannelle tuulilasin läpi. Ajatuskin siitä että joutuu kiertämään sivukansien kautta on vastenmielinen. On se vaan niin kätevää ja nopeaa kavuta ohjaamosta suoraan kannelle. Kojelaudalla en sen sijaan ole koskaan pomppinut...
- JenkkiBritti
sydvest kirjoitti:
juu jos haluaa asua laiturilla
tosin nehän ovatkin oikeastaa avoveneitä, välimerelle sopiva tai sit pitää tyytyä veneilyyn helteelläOmassa 28 jalkaisessa jenkissä on käyttökelpoista tilaa reilusti enemmän kuin yhdessäkään skandinaavisessa samanpituisessa koppiveneessä. Avotilat ovat aivan eri luokkaa ja hytissä tilat vähintäin samaa luokkaa kuin koppiveneiden kopin alla. Ja räntäsateessa en ajatellut veneillä huvikseni.
- 2015
JenkkiBritti kirjoitti:
Itse en taas ottaisi koskaan venettä jossa EI pääse kannelle tuulilasin läpi. Ajatuskin siitä että joutuu kiertämään sivukansien kautta on vastenmielinen. On se vaan niin kätevää ja nopeaa kavuta ohjaamosta suoraan kannelle. Kojelaudalla en sen sijaan ole koskaan pomppinut...
Ja piste tähän väliin näiden jenkkien osalta, ei kiinnosta kiitos!
- Neljäs Bella
Olen neljä kesää ajellut Bella 850:llä ja sanoisin että koko luokassaan aika fiksu.Noista viimeistelyistä sanoisin että kyllä 850:n laatu on aivan eri luokkaa kuin esim Falconin.Toki nehän tehtiin eri tehtaissakin.Olen myös joskus Marinoita katsellut ja tosiaan myös piilossa olevat kohdat aika hyvin viimeistelty Bellassa.Ainoana muutoksena mitä olen harkinnut jälkeenpäin tehdä on septitankin suurentaminen.Jos meinaa muutaman yön olla parkissa niin on kyllä liian pieni.Muistaakseni 42litraa.Tilaa kyllä on isommallekkin.
- Veksix
Bella 850 on mielestäni mainio pariskunnan tai pienen perheen matkavene. Kesän -16 vietimme vaimon kanssa sisävesillä ja vene toimi hienosti. Hyvät makuutilat keulassa, maasähkö , aurinkopaneli, Wallaslämmitin, jääkaappi , riittävän kokoiset säilytystilat myös vaatteille, perätilan kuomu yms. tekivät mahdolliseksi viikkokausien oleskelun ja matkanteon , välillä myös luonnonsatamissa. Hiljainen moottorinääni , kohtuukulutus ( VP 43 kad /n 20 l/h/22knots). Oikeastaan ainoa jonkunlainen miinus on nousu peräkannelta sivukannelle liian suuren askelkorkeuden vuoksi. Ratkesi helposti liikuteltavalla"jakkaralla".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, tervetuloa
Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit264108Kela valvoo lasten tilejä.
Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen2993534TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun
Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.292431Olisit ollut varovaisempi
Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e372339- 1392071
- 551916
Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron
Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun1201801Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."
Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:81515Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."
Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s21393Sinulle, tahtoisin kertoa mitä
ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi191300