Kannattavuus ja kannattavuus

Maidonviljelijä

Täällä kun aina on kova kädenvääntö kannattaako matalous vai ei.
Oma kohtainen näkemys on vähän kahtiajakoinen.
Meillä on noin 86ha ja 35 lypsävän maitotila. Minä olen palkkatöissä tilan ulkopuolella ja vaimo hoitaa karjan viikolla yksin.
Alku vuosina maanviljely yksin ei olisi elättänyt suuresta lainamäärästä johtuen, joten sen vuoksi jouduin olemaan töissä tilan ulkopuolella. Nykyään tilanne on toinen. Tulot ovat kohtuulliset kun lainat on maksettu jo useampi vuosi sitten. Viime vuosina koko tulon on pystynyt pistämään tilan kehitukseen. Ensi vuonna nousee uusi 70 lehmän pihatto, jonka valmistumisen jälkeen jään minäkin päätoimiseksi.

Mutta alkuperäinen ajatus oli siis se, että maatalous ei kannata sellaisilla laina määrillä minkä tilasta joutuu maksamaan, jos ei ole kyse sukupolvenvaihdoksesta.
Mutta toisaalta siis nyt kun lainat on maksettu, niin jos tuotanto olisi pidetty aiemmalla tasolla, olisivat tulot olleet riittävällä tasolla. Verotettava esimerkiksi viimevuonna oli reilut 100000€. (Luomutuotanto tuotos 10400 paikeilla)
Tässä siis se älytön yhtälö. Alku vuosina ei meinaa saada leipää pöytään, ja lainojen maksun jälkeen sitä riittää.

7

191

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muuan köyhä

      Jos on 50 lehmää, niin pelkkä maitotili on silloin 200.000e, nykyisellä 40c tuottajahinnalla.

      Ei sillä pärjää, mitenkään.

      • Jhohdj

        Kustannukset pilvissä ja esim viljan hinta pohjalla. Yhtälö on aika simppeli onko se kannattavaa vai ei.


      • sanon vaan

        Tietenki jos laskutaito on tässä, niin kaikenhan saa näyttämään kannattavalta.


    • valitettavasti

      taitaa olla HÖRHÖT taas vauhdissa???

      • sanon vaan

        Se oli asiaa joka sana.


      • niin näyttää

        Hörhö se on


    • sanon vaan

      Olet täsmälleen oikeassa, maatalous on kannattavaa jos ei ole velkaa ja pitää investoinnit järkitasolla.

      Itseasiassa sama se on tilanne muillakin yritysaloilla, jos ostat esim. nosturiauton velaksi niin et sinä sitä autoa sillä työllä jota sillä tehdään pysty kuolettamaan ja elämään siinä sivussa.
      Mutta jos sulla on jo kaksi nosturiautoa ennestään ja niissä kuskit ajamassa, niin sen kolmannen ostaminen siihen lisäksi ja kuolettaminen kohtuuajassa ei ole temppu eikä mikään.

      Itse olen maajussi jolla on aikaisempaa yritystaustaa muualta, monesti näitä tulee pähkäiltyä, se on tämä omistamisen kiima joka tekee hommasta niin vaikeeta.
      Kun hankkii vuokrapeltoja, kimppakoneita ja aliurakointia aina kun on mahdollista, niin maataloudellakin kyllä pärjää ja pitää rahat tilillä, eikä tee velkaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      254
      2566
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      65
      1685
    3. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      74
      1494
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      60
      1333
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      161
      1242
    6. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      95
      1182
    7. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      87
      1076
    8. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      87
      1033
    9. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      57
      952
    10. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      104
      930
    Aihe