Ihmissielu on ihminen itse
Mikä on sielu?
42
228
Vastaukset
Näin Raamatun alkukieli !
1 Moos 2:7
" Silloin Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa 1) ELÄMÄN HENGEN, niin
ihmisestä tuli 2) ELÄVÄ SIELU."
1) " Elämän henki " = `nishmat chajjim`, joka johtuu sanasta `neshama`, jonka ensimmäiset merkitykset ovat
`nefesh`= sielu ja `Ruuach ha-chajjim`= èlämän henki`
2)" elävä sielu" = `nefesh chajjaa`, jonka samaa käsitettä ovat sanat `neshamaa`= "sielu" ja `Ruuach chajjim`= Elämän henki.
ELI tässä alkukieli käyttää kahta sanontaa, jotka tarkoittavat samaa asiaa, raamatussa näin on usein. Juutalaisuudessa yleisesti tunnustetun Israel Prize palkitun Even Shoshanin ( http://en.wikipedia.org/wiki/Avraham_Even-Shoshan ) laaja hebreaa-hebreaksi sanakirja sanoo, että käsitystä `neshamaa`eli sielu ei saisi johtaa käsitteestä `neshima`, joka
tarkoittaa henkäys !!!
Sanakirja kertoo myös: " Oppineittemme käsitysten ja uskomme mukaan tällä tarkoitetaan iäisesti pysyvää hengellistä olemustamme, joka asustaa ihmisen elämän ajan hänen ruumiissaan, mutta jättää hänet ja siirtyy iankaikkiseen elämään totuuden valtakunnassa."...
Ja näin siis myös Jeesuksen aikaan juutalaiset uskoivat niin siis, että sielu jatkaa elämäänsä kuoleman jälkeen ja tästä juuri on osoituksena kertomus ( ei siis raamatun mukaan vertaus ) rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta ( Luuk 16:19-31), jossa Enkeli vei köyhän Lasaruksen kuollessaan täysin tietoisena Aabrahamin helmaan lepoon ja lohdutukseen...
Ja tähän käsitykseen Jeesus täysin juutalaisen käsityksen mukaan yhtyy... Jos näin ei olisi ollut asian laita
niin varmasti Jeesus olisi korjannut asian !!!!
Myös Paavali selvästi viittaa tähän käsityskantaan 2Kor 4:16:
" Sen tähden me emme lannistu. Vaikka ulkonainen ihmisemme murtuukin, niin sisäinen ihmisemme uudistuu
päivä päivältä."... (4:18) " Emmekä me kiinnitä katsettamme näkyvään vaan näkymättömään, sillä näkyvä kestää vain aikansa mutta näkymätön ikuisesti ".... (5:6,8) " Olemme turvallisella mielellä, vaikka tiedämmekin, että niin kauan kuin tämä ruumis on kotimme, olemme poissa Herran luota... Mutta mielemme on turvallinen, vaikka haluaisimmekin muuttaa pois ruumiistamme, kotiin Herran luo."
Myös ns. " ruumiista irtautumisen" kokemus tai vastaava ei ollut Paavalille vieras tapahtuma eli vertaa 2Kor 12:3-4:
" Ja tästä miehestä tiedän, että hänet temmattiin paratiisiin ja hän kuuli sanoja, joita ihminen ei voi eikä saa lausua. Oliko hän ruumiissaan vai
poissa siitä, en tiedä, sen tietää Jumala."
Eli näillä ajatuksilla, " niin kauan kuin tämä ruumis on kotimme " tai " olen ruumiistani irti " raamattu selvästi osoittaa, että ihmisen sielu jatkaa elämäänsä jossain toisessa todellisuudessa täysin tietoisena- Anonyymi
Śrīla Bhakti Rakṣak Śrīdhar Dev-Goswāmī Mahārāj
”Shrimad-Bhagavatam” (1.1.2) julistaa: vedyaṁ vāstavam atra vastu śivadaṁ tāpa-trayonmūlanam - ”Todellisuus – vāstavam vastu, todellinen olemus, joka on kaikkien tämän maailman tekaistujen ja kuviteltujen asioiden yläpuolella”. Kaikki tähän maailmaan liittyvä kertynyt tieto on täyttä hölynpölyä. Se on seurausta vääristä käsityksistä ympäröivästä maailmasta, ja se on täynnä vääriä tulkintoja ja väärinkäsityksiä. Sanakirjat, historia, eepokset - mitä tahansa ihmiset keräävätkin - ovat kaikki vain totuuden vääristelyä, ja me olemme niiden keskipisteessä. Se kiehtoo meitä, mutta samalla meidän on noustava todellisen elämän tasolle, sillä olemme osa tuota korkeampaa maailmaa. Meidän on siis palattava Jumalan luo, palattava kotiin.
Kotimme on siellä. Mikä meitä voi houkutella täällä, paikassa, jossa kuolema vallitsee, jossa meitä odottaa uusi syntymä, jossa kaikki on tunkkaista ja aiheuttaa hajoamista ja kärsimystä? Epätoivo, kärsimys ja kuolema, mutta tämäkään ei ole vielä kaikki, vaan meidän on jatkuvasti palattava tänne yhä uudelleen ja uudelleen, seuraten samaa elämänkulkua!
Yrittäkää löytää todellista lohtua ja auttakaa myös muita pääsemään takaisin todelliseen elämäänsä, jotta he pääsisivät pois tästä ei-toivotusta ilmapiiristä. Meidän on palattava ”takaisin Jumalan luo”, paikkaan, jossa kaikki on kaunista. Mutta mitä tämä ”takaisin Jumalan luo” tarkoittaa? Siellä on meidän kotimme - suloinen ja rakas kotimme! Olemme tuon maan lapsia, ja pyhät kirjoitukset rohkaisevat meitä: ”Teille on annettu tämä ihmiselämä, tämä tilaisuus, joten yrittäkää kaikin keinoin - pohtimalla, mietiskelemällä, kertomalla, kuuntelemalla - kehittää todellista identiteettiänne, jaloa yksilöllisyyttänne kotimaassanne, jossa sielu asuu. Ajatelkaa sitä aina ja jatkuvasti. Tehkää kaikkenne poistuaksenne tältä illuusion tasolta ja astuaksenne tuohon maahan”.
Paluu Jumalan luo on paluuta kotimaahamme, todelliseen kotiimme. Se, mikä nyt on meille yö, me teemme siitä meidän päivämme! Ja sieltä, missä nyt on pimeyttä, juuri sieltä löydämme valon, ja se, mikä näyttää niin ilmeisen yksinkertaiselta ja selkeältä, on hylättävä. Vakavissa laskelmissamme koko hyväksikäytön ja itsekkäiden etujen maailma on heitettävä syrjään pimeyteen, meidän on hylättävä tämä ”tieto” kokonaan. Ja se, mikä nyt on meille pimeyttä, meidän pitäisi yrittää tehdä siitä valoisaa kiinnittämällä siihen jatkuvasti huomiomme, ajattelemalla sitä syvällisesti ja yrittämällä jatkuvasti päästä tuohon korkeampaan maahan, siihen ihmeelliseen maahan, jossa kaikki on kaunista.
lö
- kerettiläinen
>>>Ihmissielu on ihminen itse
Kopittelija007 kirjoitti:
Ja trolli taas perässä häärää... :D
Korjataan vielä että olen "Ekumeeninen" kristitty ja Luterilaisena enemmän opillisesti "Konservatiivi"... :)))
- pyhä, oikea ja hyvä
SIELU, joka on veressä, tulee haidata maahan ja niin melkein kaikki hautaustoimistot tekevät.
syötävällä metsäneläimelle on yhtäläinen sielu, eli veri kuin ihmiselläkin 3 Moos 17. 13, 14,
se tulee vuodattaa maahan, ja peittää multaan. Se on joskus unohtunut, kun lammasta olen teurastanut, mutta maahan se sielu on sitten kuollut.
Eläin uhreissa eläin antoi sielunsa lunnaiksi syntisen ihmisen puolesta, ja patriarkat, ja profeetat tulivat sovitetuksi ,siihen saakka, kunnes Jeesus vuodatti ja antoi sielunsa ,eli verensä kuolemaan. Amen, seuratkaa benediä toden puhumisessa.
- Joku muu
"Se sielu, joka syntiä tekee sen on kuoltava"
Emmekö kaikki ole syntisiä, ihan jokainen?- "hääpuku""
Siksipä "Välimiehellä" on elämä itsellään ja hän antaa sen morsiolleen, kun se Hääjuhlan alkusoitto tapahtuu.
- sana mies
ONKO IHMISELLÄ KUOLEMATON SIELU ?
Mikä on sielu?
Eikö se ole se ihmisen osa, joka eroaa hänen ruumistaan kuolemassa ja jatkaa elämäänsä, niin kuin jotkut kirkot ja seurakunnat opettaa ? Vastataksemme tähän OIKEIN meidän on otettavaa selville, mikä sielu on. Hämmästynet saadessasi tietää, henkeytetyssä Raamatussa kutsutaan niin eläimiä kuin ihmisiäkin SIELUIKSI, esimerkiksi Mooseksen kirjassa kehottaa ottamaan aina viidestä sadasta yhden sielun ihmisistä, eläimistä, aaseista ja lampaista.
4. Mooseksen kirja 31:28
Myös ilmestyksessä sana sanoo olento eli sielu
Johanneksen ilmestys 16:3
Mikä sielu sitten on näitten jakeitten mukaan ?
Katsokaamme mitä Luojan oma kirjoitettu sana sanoo siitä:
1. Mooseksen kirja 2:7
Huomaa, että kun Jumala oli pannut ihmisen hengittämään, niin ihmisestä tuli ELÄVÄ SIELU. Ihminen siis on oli sielu samoin kuin ihminen, josta on tullut lääkäri, on lääkäri.
1. Korinttolaisille 15:45
Koska ihmissielu on ihminen itse, se ei voi olla mikään varjomainen olio, joka pelkästään asustaa ruumiissa tai voi olla olemassa ihmisestä erillään. Raamattu osoittaa tämän kanssa yhtäpitävästi, että ihmissielulla on ruumiillisia ominaisuuksia. Raamattu puhuu esimerkiksi, miten sielu kaipaa aineellista ravintoa, sanoessaan:
3. Mooseksen kirja 17:12
5. Mooseksen kirja 12:20
Raamattu sanoo myös, että sielussa on verta, joka kulkee sielujen suonissa, sillä se puhuu vaivaisten ja viattomain sielun verestä.
Jeremia 2:34
Näin ollen, sielusi, se olet todellakin sinä ITSE, sinä kaikkineen ruumiillisineen ja henkisineen ominaisuuksinesi
Sananlaskut 2:10
Mitä on sitten sanottava kohdista, joissa käytetään sellaisia sanontoja kuin minun sieluni, tai kohdista, joissa puhutaan ihmisen sielusta ikään kuin se olisi hänen sisässään? Näiden kohtien täytyy tietenkin olla sopusoinnussa jo tarkasteltujen raamatunkohtien kanssa, sillä Jumalan sanassa ei voi olla ristiriitainen. On siten selvää, että sana sielu voidaan käyttää eri merkityksessä. Toisinaan se tarkoittaa ihmistä itseään sieluna. Sana minä sijasta voidaan siis myös sanoa minun sieluni, mikä pohjimmiltaan tarkoittaa samaa.
Psalmit 119:28
Sielu voi tarkoittaa myös elämää, mikä jollakulla on elävänä sieluna eli ihmisenä., Mehän voimme sanoa, että joku on elossa, ja tarkoitamme, että hän on elävä ihminen. Me voimme myös sanoa, että hänellä on elämä, ja tarkoitamme, että hänellä on elämä ihmisenä. Samoin Raamatun mukaan ihminen on sielu, mutta niin kauan kuin hän on elossa, voimme sanoa, että hänellä on sielu. Samoin kuin me voimme puhua elämän eli hengen menettämisestä me voimme siis puhua sielu menettämisestä. Jeesus sanoi: Matteus 16:26
Kun Raakel synnytti Benjaminin, hänen tuskansa olivat niin kovat, että hänen sielunsa (eli elämänsä sieluna) lähti hänestä ja hän kuoli. Hän lakkasi olemasta elävä ihminen ja hänestä tuli ruumis.
1. Mooseksen kirja 35:16 - 19 (henkensä = sielunsa)
Kun profeetta Elia suoritti ihmeen kuolleen lapsen tapauksessa, niin lapsen sielu (eli elämä sieluna) palasi häneen ja hän virkosi eloon. Hän oli jälleen elävä sielu
1. Kuningasten kirja 17:17 - 23
Koska sielu on ihminen itse, niin mitä tapahtuu sielulle kuolemassa ? Raamattu osoittaa hyvin selvästi, että sielu on KUOLEVAINEN, Raamatun sanoessa:
Hesekiel 18:4 ja 19
Puhuessaan Jeesuksesta apostoli Pietari lainasi Mooseksen kirjoituksista sanoen:
Apostolien teot 3:23
Tämän PERUSTOTUUDEN mukaisesti Raamattu ei sano YHDESSÄKÄÄN JAKEESSA että ihmis- tai eläinsielut olisivat kuolemattomia, katoamattomia tai tuhoutumattomia. Toisaalta on kymmeniä raamatunkohtia, jotka osoittavat, että sielu voi kuolla tai että se voidaan tappaa.
3. Mooseksen kirja 23:30
Jaakobin kirje 5:20
Jeesuksesta Kristuksestakin Raamattu sanoo:
Jesaja 53:12
Näemme siten, että ihmissielu on ihminen itse ja että kun ihminen kuolee, niin ihmissielu KUOLEE.
Suurin osa kuolemaa koskevista väärinkäsityksistä on aiheutunut siitä, etteivät monet ole ymmärtäneet sielun ja hengen VÄLISTÄ MERKITYSEROA. Raamattu osoittaa, etteivät ne ole sama asia. - monesti sanottu
Oikein:
Ruumis maan tomusta Jumalan puhaltama henki = ihminen, elävä sielu- sana mies
Juuri näin.
- pyhä, oika ja hyvä
sana mies kirjoitti:
Juuri näin.
Juuri .
näin 3 Moos 17. 13, 14
Sielu on veressä, jossa punaiset verisolut kuljettavat happea.
Kun hirviä ammutaan , sen veri eli sielu lasketaan maahan.
Rikas mies ja Lasarus on vertausten jatkumo, lue, 13, luku, 14 jne
Se on vertaus, koska Aabrahamin helmaan jos se ei olisi vertaus,
ei mahtuisi kuin kaksi lasta.
samoin tulijärvi, ja taivas eivät kopittelijankaan mukaan ole 30 metrin päässä
toisistaan, että huutaminen ja keskustelu onnistuisi-
kukaan joka on viisas ja rikas, ei pyydä janoonsa tipan vettä, vaan vähintään
sen aikaisen ämpärillisen, joten sekin on vertaus
Helvetissä on tietenkin, siis maan päällä, kun se poltetaan tulella, on vaikka kuinka paljon alussa paikkoja, joissa ei ole vielä tulta, joista käsin voisi huudella.
Tuli on aina iankaikkinen, mutta sitten kun ihminen tuleen joutuu, niin ihminen tulessa ei ole iankaikkinen, vaan lopulta tuli syö sielun, eli veren ja ruumiin
Matt. 10. 28 t. benkku
- gfjdjf
Voivoi, tämähän on kovin helppo kysymys.
Kaikki tämä aineellinen todellisuus on Jumalan aivoitus, idea.
Ei ideaa voi tappaa, se mihinkään kuole. Ideat ovat ajattomia, ne eivät vanhene eivätkä haalistu.
Materia kierrättyy, solut hajoavat. Galksitkin hajoavat ja taas kokoontuvat uudelleen.
Jokainen meistä on tähtipölyä, hajonneiden tähtien raskaita alkuaineita.- Risti-riita.
5Moos.12:23.Ole vain luja siinä, ettet syö verta; sillä veri on sielu, ja sielua sinun ei pidä syömän lihan kanssa. Biblia (1776) Vaan ainoasti kavahda, ettes verta syö; sillä veri on henki, sentähden ei sinun pidä syömän henkeä lihan kanssa. Saarn.12:7.
- pyhä, oikea, ja hyvä
Risti-riita. kirjoitti:
5Moos.12:23.Ole vain luja siinä, ettet syö verta; sillä veri on sielu, ja sielua sinun ei pidä syömän lihan kanssa. Biblia (1776) Vaan ainoasti kavahda, ettes verta syö; sillä veri on henki, sentähden ei sinun pidä syömän henkeä lihan kanssa. Saarn.12:7.
Risti . riita opiskelepas Raamattusi paremmin.
Saarn 12. 7 ´Then shall the dust return to the earth
as it was, and the spirit shall return unto God who gave it´
luehan tästä miten asia oikeasti, on äläkä enää ole ristiriitoja täynnä. t benkku No tähtipöly ei elä jos ei Jumala ole antanut sille elämää.. mutta .. "maasta sinä olet, ja maaksi pitää sinun jälleen tuleman" .. joten ei ihan väärinkään :)
alex
Jos hakee ihan asiallista tietoa sanasta sielu, niin lähtökohta on VTn sana נפש [nephesh], joka löytyy Raamatusta 755 kertaa. Näistä septuaginta kääntää noin 600 kertaa sanalla ψuχη [psyche], joka jo osoittaa, etteivät kääntäjät pitäneet näitä kahta sanaa täysin toisiaan vastaavana. Kielitieteellinen tutkimus on tullut siihen tulokseen, että pohjimmiltaan sana nephesh vastaa huonosti kreikan yleiskielen sanaa psyche.
Sanan nephes primäärimerkitys on koko ihminen, persoona. Kun ruumiiseen puhalletaan elämän henki tuloksena on nephes (1M 2.7) ja luonnollinen merkitys tässä on ihminen. Esimerkkejä löytyy satoja ja se, mikä näille teksteille on tyypillistä on, ettei niissä ole viitettäkään siitä, että nephes olisi jonkunlainen henkiolento ihmisen sisällä. Monessa tekstissä nephes käännetään parhaiten persoonapronominilla "hän" tai "minä." Esimerkiksi, kun Abraham neuvoo Saaraa sanomaan, että hän on Abrahamin sisar, perusteluna on se, että "minun nephesilleni" kävisi hyvin = minulle kävisi hyvin. Ihmisellä ei siis ole sielua vaan hän on sielu. On 44 esimerkkiä, jossa ihmisryhmiä luetellaan. Niin ja niin monta miestä ja naista ja lasta ja sitten todetaan tämän olevan niin ja niin monta nephesiä, siis ihmistä. Tämä on sanan yleisin käyttö VTssä.
Sanan taustamerkitys on konkreettinen ruumiinosa, kurkku, kaula tai niska. Tästäkin on esimerkkejä Raamatussa. Jes 5.14 tuonela avaa ammolleen nephesinsä (kurkkunsa!) ja suunsa mittaamattoman auki. Jälleen löytyisi useita tekstejä. Niska tai kaula löytyy vaikkapa Ps. 105.18, jossa Joosef kantaa rautarengasta kaulassaan. Usein jano, vesi ja nephesh (kurkku) ovat yhdessä (Sananl 25.25)
Tästä päästään seuraavaan nephes sanan piirteeseen. Nephes haluaa ja tarvitsee. Se ei tarvitse vain juomaa ja ruokaa vaan kaikkea muutakin ajallista ja näin nephes kuvaa tarvitsevaa ihmistä. Jumala on se, joka voi ihmisen tarpeet (varsinkin oleelliset tarpeet) täyttää. Sananl 23.2 kehottaa panemaan veitsen kurkulle ja olemaan nepheksensä herra, minkä voisi aivan oikein kääntää kahdella tavalla: olla oman itsensä herra tai (paremmin?) olla halunsa herra.
Jumalasta sanaa nephes käytetäänkin vain tässä merkityksessä. Jumalan tunteet, hänen kaipauksensa auttaa ihmistä heräävät ja puhutaan Jahven nepheksestä (ehkä parikymmentä tekstiä). Pääosin sana nephes on kuitenkin antropologinen, ihmistä koskeva termi.
Sanalla on myös edelliseen liittyvä merkitys "mieli." Esimerkiksi 2M 23.9 sanoo, ettei muukalaista saa sortaa, koska sinä tunnet muukalaisen nepheksen. Voisi olla muukalaisen ajattelutavan, mielen tai, mikä ei olisi kovin sujuvaa, muukalaisen tarpeet.
Sana voi tarkoittaa myös elämää. Jälleen monia esimerkkejä, mutta yksi harvoista eläimen nephestä koskevista teksteistä on Sanal 19.8, jossa lintu rientää ansaan, eikä tiedä, että sen nephes on vaarassa. Nephes on sujuvinta tässä kääntää sanalla elämä.
Kannatan tässä veli kerettiläisen näkemystä siitä, että nephes tarkoittaa yleensä koko ihmistä ja olen sitä mieltä, että ne, jotka lukevat nephekseen jonkinlaisen kuolemattoman ja jonnekin vaeltamiskykyisen sielun lukevat Raamattuun ennakkokäsityksensä. Kymmenet tekstit puhuvat siitä, että nephesh kuolee, yksikään ei sano sen omaavan itsenäistä kuolemattomuutta.
VTn sana ja käytäntö on myös taustalla UTn ajattelussa, mutta tässä vaiheessa paras katsoa reaktioita. En lupaa, mutta saatan, jos satun sille päälle, kirjoittaa jatkon UTn puolelta ja sanan psyche käytöstä.
Kai :)Kiitos hyvästä ja asiallisesta selonteosta - näin pitkälle - toivotaan että "satut sille päälle" että kirjoitat myös Ut:n puolen sielukäsitteistä ..
alexNo onpa monimutkaista selontekoa yksinkertaisesta asiasta... :O
1 Tim 6:20 Oi Timoteus, talleta se, mikä sinulle on uskottu, ja vältä tiedon nimellä kulkevan valhetiedon epäpyhiä ja tyhjiä puheita ja vastaväitteitä,
6:21 johon tunnustautuen muutamat ovat uskosta hairahtuneet. Armo olkoon teidän kanssanne!- Valitan
Kopittelija007 kirjoitti:
No onpa monimutkaista selontekoa yksinkertaisesta asiasta... :O
1 Tim 6:20 Oi Timoteus, talleta se, mikä sinulle on uskottu, ja vältä tiedon nimellä kulkevan valhetiedon epäpyhiä ja tyhjiä puheita ja vastaväitteitä,
6:21 johon tunnustautuen muutamat ovat uskosta hairahtuneet. Armo olkoon teidän kanssanne!Antaisin niin mielelläni sinulle miinuksen mutta kun se ei ole enää mahdollista niin saat sen näin MIIIINUS .
Kopittelija007 kirjoitti:
No onpa monimutkaista selontekoa yksinkertaisesta asiasta... :O
1 Tim 6:20 Oi Timoteus, talleta se, mikä sinulle on uskottu, ja vältä tiedon nimellä kulkevan valhetiedon epäpyhiä ja tyhjiä puheita ja vastaväitteitä,
6:21 johon tunnustautuen muutamat ovat uskosta hairahtuneet. Armo olkoon teidän kanssanne!2 Kor 5:8 Mutta me olemme turvallisella mielellä ja haluaisimme mieluummin muuttaa pois ruumiista
Kopittelija007 kirjoitti:
2 Kor 5:8 Mutta me olemme turvallisella mielellä ja haluaisimme mieluummin muuttaa pois ruumiista
Ja jos minä kysyn Kai Arasalolta, että mitä sinun "Sielullesi" kuuluu niin en todellakaan kysy mitä sinun kynsisienellesi kuuluu... tms ;)
Ja kun ihmisistä puhutaan "sieluina" niin sillä tarkoitetaan hänen sisäistä olemustaan !
Mutta tässä juuri Adventisteja johtaa heidän "ennakkokäsityksensä" !
Ja tämä on myös hauska havainto näillä sivuilla... nimittäin jos Arasalo sanoo ihan mitä vain, niin kaikki huutaa heti Amen Amen tajuamatta edes lukemaansa !Kopittelija007 kirjoitti:
Ja jos minä kysyn Kai Arasalolta, että mitä sinun "Sielullesi" kuuluu niin en todellakaan kysy mitä sinun kynsisienellesi kuuluu... tms ;)
Ja kun ihmisistä puhutaan "sieluina" niin sillä tarkoitetaan hänen sisäistä olemustaan !
Mutta tässä juuri Adventisteja johtaa heidän "ennakkokäsityksensä" !
Ja tämä on myös hauska havainto näillä sivuilla... nimittäin jos Arasalo sanoo ihan mitä vain, niin kaikki huutaa heti Amen Amen tajuamatta edes lukemaansa !Jos minä kysyn mitä sinulle kuuluu - silloin minä kysyn mitä koko ihmiselle kuuluu.
Oletko terve tai ehkä nyrjäyttänyt jalkasi tai onko mielesi iloinen tai ehkä surullinen..
Kun ihmisestä puhutaan sieluna sillä tarkoitetaan koko ihmisen olemusta .. tietenkin.
Joskus ei voi kuin ihmetellä että kuinka on mahdollista, että et edes ymmärrä mitä muut kirjoittavat - en tarkoita että sinun olisi uskottava johonkin mihin et usko - tarkoitan vain että ihmettelen että et ymmärrä muiden kirjoituksista paljon mitään - näköjään.
Tai olisiko niin että et vain halua ymmärtää ja olet kuin et ymmärtäisi.
Kumma tyyli jokatapauksessa..
alexKopittelija007 kirjoitti:
Ja jos minä kysyn Kai Arasalolta, että mitä sinun "Sielullesi" kuuluu niin en todellakaan kysy mitä sinun kynsisienellesi kuuluu... tms ;)
Ja kun ihmisistä puhutaan "sieluina" niin sillä tarkoitetaan hänen sisäistä olemustaan !
Mutta tässä juuri Adventisteja johtaa heidän "ennakkokäsityksensä" !
Ja tämä on myös hauska havainto näillä sivuilla... nimittäin jos Arasalo sanoo ihan mitä vain, niin kaikki huutaa heti Amen Amen tajuamatta edes lukemaansa !Kopittelija puhuu sielusta ihmisen sisäisenä olemuksena ja kyllä hän siinä on oikeassa. VTn sanan nephesh, sielu, yleisin merkitys on koko ihminen, hänen persoonansa ja sanan merkitykseen ytimessä on ihmisen minuus ja myös hänen sisin olemuksensa.
Ei kuitenkaan ole syytä olettaa, että sana nephesh aina tarkoittaisi jotakin syvällistä. Näin ei ole. Nephesh tarvitsee vettä janoonsa ja ilmaa hengitykseen. Sanaa käytetään Raamatussa myös, kun puhutaan ihmisen seksuaalisista haluista tai tarpeista. Jollakin tavalla hauskin esimerkki sanan käytöstä on se, että vaikka me oletamme nepheksen aina tarkoittavan elävää ihmistä, se voi myös tarkoittaa kuollutta ruumista. Esimerkiksi VTn laissa (3M 19.28; 4M 6.6) on pykälä, jossa määritellään, miten tulee toimia, kun koskee kuolleeseen ruumiiseen, siis kuolleeseen nephekseen. Persoonaa kuolleessakin jossakin mielessä on (ja pidän tätä jonkinlaisena heprean kielen huumorina!?), nimittäin sanaa nephesh voi käyttää ruumiista vain niin kauan, kuin ruumiin voi kasvoista tunnistaa. Maatuneesta, tunnistamattomasta ruumiista tai luurangosta ei tätä sanaa käytettäisi, koska ruumiista on silloin mennyt siihen liittynyt identiteetti.
Sana siis yleensä tarkoittaa koko ihmistä, myös hänen sisintään, mutta se voi liittyä myös tavallisiin tarpeisiin ja jopa henkilön ulkoisiin ominaisuuksiin ja piirteisiin.
Tämä voi vaikuttaa vähän monimutkaiselta, niinkuin veli Kopittelija edellä totesi, mutta syy on se, että tällä sanalla on niin laaja merkityskenttä, kurkku, kaula, niska, elämä, tunteet, ajattelutapa, minuus, tarpeet ja halut, ihmisen persoonalliset piirteet, jne. Eri kielissä sanat tarkoittavat hyvinkin erilaisia asioita ja yhden kielen sanan joutuu joskus kääntämään usealla toisen kielen sanalla. En kadehdi niitä, jotka yrittävät Fingerporin sanaleikkejä kääntää englanninkielelle kun tekijä on tehnyt sarjiksensa jonkun monimerkityksellisen suomen kielen sanan ympärille.
Joskus myös sanojen merkitys vähitellen muuttuu - sana "nasta" tarkoitti sata vuotta sitten muuta kuin nyt. Sana "jakaa" on muuttumassa. Ennen jaettiin vaikkapa leipä tai suklaalevy, nyt voidaan jakaa myös tietoa. Samoin sanalle "positiivinen" on tullut aivan uusi merkitys HIV ja syöpäindikaattoritestausten myötä.
Sama koskee myös Raamatussa käytettyjä sanoja ja olen myös joskus lukenut jotakin sanan nephesh käytön ja merkityksen eroista vanhimmissa ja nuoremmissa VTn osissa.
Katsoin eilen jo sanakirjaa sanan psyche kohdalta, mutta kirjoitusinspiraatiota ei vielä ole tullut. Ehkä remppahommat alkavat tänään tuntua sen verran tylsiltä, että läppäri tuntuu vasaraa kivammalta. Katsotaan.
KaiKai_A kirjoitti:
Kopittelija puhuu sielusta ihmisen sisäisenä olemuksena ja kyllä hän siinä on oikeassa. VTn sanan nephesh, sielu, yleisin merkitys on koko ihminen, hänen persoonansa ja sanan merkitykseen ytimessä on ihmisen minuus ja myös hänen sisin olemuksensa.
Ei kuitenkaan ole syytä olettaa, että sana nephesh aina tarkoittaisi jotakin syvällistä. Näin ei ole. Nephesh tarvitsee vettä janoonsa ja ilmaa hengitykseen. Sanaa käytetään Raamatussa myös, kun puhutaan ihmisen seksuaalisista haluista tai tarpeista. Jollakin tavalla hauskin esimerkki sanan käytöstä on se, että vaikka me oletamme nepheksen aina tarkoittavan elävää ihmistä, se voi myös tarkoittaa kuollutta ruumista. Esimerkiksi VTn laissa (3M 19.28; 4M 6.6) on pykälä, jossa määritellään, miten tulee toimia, kun koskee kuolleeseen ruumiiseen, siis kuolleeseen nephekseen. Persoonaa kuolleessakin jossakin mielessä on (ja pidän tätä jonkinlaisena heprean kielen huumorina!?), nimittäin sanaa nephesh voi käyttää ruumiista vain niin kauan, kuin ruumiin voi kasvoista tunnistaa. Maatuneesta, tunnistamattomasta ruumiista tai luurangosta ei tätä sanaa käytettäisi, koska ruumiista on silloin mennyt siihen liittynyt identiteetti.
Sana siis yleensä tarkoittaa koko ihmistä, myös hänen sisintään, mutta se voi liittyä myös tavallisiin tarpeisiin ja jopa henkilön ulkoisiin ominaisuuksiin ja piirteisiin.
Tämä voi vaikuttaa vähän monimutkaiselta, niinkuin veli Kopittelija edellä totesi, mutta syy on se, että tällä sanalla on niin laaja merkityskenttä, kurkku, kaula, niska, elämä, tunteet, ajattelutapa, minuus, tarpeet ja halut, ihmisen persoonalliset piirteet, jne. Eri kielissä sanat tarkoittavat hyvinkin erilaisia asioita ja yhden kielen sanan joutuu joskus kääntämään usealla toisen kielen sanalla. En kadehdi niitä, jotka yrittävät Fingerporin sanaleikkejä kääntää englanninkielelle kun tekijä on tehnyt sarjiksensa jonkun monimerkityksellisen suomen kielen sanan ympärille.
Joskus myös sanojen merkitys vähitellen muuttuu - sana "nasta" tarkoitti sata vuotta sitten muuta kuin nyt. Sana "jakaa" on muuttumassa. Ennen jaettiin vaikkapa leipä tai suklaalevy, nyt voidaan jakaa myös tietoa. Samoin sanalle "positiivinen" on tullut aivan uusi merkitys HIV ja syöpäindikaattoritestausten myötä.
Sama koskee myös Raamatussa käytettyjä sanoja ja olen myös joskus lukenut jotakin sanan nephesh käytön ja merkityksen eroista vanhimmissa ja nuoremmissa VTn osissa.
Katsoin eilen jo sanakirjaa sanan psyche kohdalta, mutta kirjoitusinspiraatiota ei vielä ole tullut. Ehkä remppahommat alkavat tänään tuntua sen verran tylsiltä, että läppäri tuntuu vasaraa kivammalta. Katsotaan.
KaiKai: " sanan merkitykseen ytimessä on ihmisen minuus ja myös hänen sisin olemuksensa.
________________________
Pari sanaa asiaa Kailla tässä edellä... ;D
Ihmisen ytimessä on ihmisen " Sielu", "Minuus" eli "Sisin olemuksemme" ja se on juuri se joka jatkaa matkaansa ihmisen kuollessa ja Menee Tuonelaan " Välitilaan" ns. Aabrahamin helmaan ja odottaa siellä ylösnousemuksen aamua ja uutta Jumalan Maailmaa ja ns. "Karitsan häitä" !Kopittelija007 kirjoitti:
Kai: " sanan merkitykseen ytimessä on ihmisen minuus ja myös hänen sisin olemuksensa.
________________________
Pari sanaa asiaa Kailla tässä edellä... ;D
Ihmisen ytimessä on ihmisen " Sielu", "Minuus" eli "Sisin olemuksemme" ja se on juuri se joka jatkaa matkaansa ihmisen kuollessa ja Menee Tuonelaan " Välitilaan" ns. Aabrahamin helmaan ja odottaa siellä ylösnousemuksen aamua ja uutta Jumalan Maailmaa ja ns. "Karitsan häitä" !Nykyään suomen kieleen on nuorten keskuuteen tullut myös hauska sanonta kun puhutaan ns. " Hahmosta "
Että siellä oli "outo hahmo" ! ... ja mitä se "hahmo" selitti sulle ! ... tms. :D
Ja samaa tämä "nephesh" tarkoittaa kansan arkikielessä mutta se ei muuta pois sitä tosiasiaa, että sillä tarkoitetaan iäistä ominaisuuttamme !
http://biblehub.com/hebrew/5315.htm
nephesh: sielu, elävä olento, elämä, itse, henkilö, halu, intohimo, ruokahalu, tunteet
Alkuperäinen sana: נָ֫פֶשׁ
Sanaluokka: Noun Naisellinen
Translitterointi: nephesh
Foneettinen Spelling: (neh'-fesh)
Lyhyt kuvaus: sielu
NAS Täydellinen sopusointu
sanan alkuperä
alkaen käyttämätön sana
määritelmä
sielu, elävä olento, elämä, itse, henkilö, halu, intohimo, ruokahalu, tunteet
NASB Käännös
mikä tahansa (1), kukaan (2), joku * (1), ruokahalu (7), joka (1), olennot (3), runko (1), hengitys (1), ruumis (2), olento (6) olentoja (3), kuollut (1), kuollut henkilö (2), tappava (1), kuolema (1), puolustuskyvyttömiä * (1), halu (12), halu * (2), tyytymättömät * (1), kestämään * (1), tunteet (1), raju * (2), ahne * (1), sydän (5), sydämen (2), itse (12), itse (4), itse (19), ihmisen (1) ihminen (1), nälkä (1), elämä (146), elämä * (1), elinehto * (2), asuu (34), elävä olento (1), kaipaus * (1), mies (4), miehen (1), miehet * (2), mieli (2), Myself (3), minä (2), lukumäärä (1), ne (1), muut (1), itse (3), oma (1), intohimo * (1), ihmiset (2), ihmiset * (1), hajuvettä * (1), henkilö (68), henkilö * (1), henkilöt (19), orja (1), jotkut (1), sielu (238), sielun (1), sielut (12), voimakkuus (1), itse (6), jano (1), kurkun (2), päättää (1), Toive (1), haluaa (1), itse (11), itse (13).Kopittelija007 kirjoitti:
Nykyään suomen kieleen on nuorten keskuuteen tullut myös hauska sanonta kun puhutaan ns. " Hahmosta "
Että siellä oli "outo hahmo" ! ... ja mitä se "hahmo" selitti sulle ! ... tms. :D
Ja samaa tämä "nephesh" tarkoittaa kansan arkikielessä mutta se ei muuta pois sitä tosiasiaa, että sillä tarkoitetaan iäistä ominaisuuttamme !
http://biblehub.com/hebrew/5315.htm
nephesh: sielu, elävä olento, elämä, itse, henkilö, halu, intohimo, ruokahalu, tunteet
Alkuperäinen sana: נָ֫פֶשׁ
Sanaluokka: Noun Naisellinen
Translitterointi: nephesh
Foneettinen Spelling: (neh'-fesh)
Lyhyt kuvaus: sielu
NAS Täydellinen sopusointu
sanan alkuperä
alkaen käyttämätön sana
määritelmä
sielu, elävä olento, elämä, itse, henkilö, halu, intohimo, ruokahalu, tunteet
NASB Käännös
mikä tahansa (1), kukaan (2), joku * (1), ruokahalu (7), joka (1), olennot (3), runko (1), hengitys (1), ruumis (2), olento (6) olentoja (3), kuollut (1), kuollut henkilö (2), tappava (1), kuolema (1), puolustuskyvyttömiä * (1), halu (12), halu * (2), tyytymättömät * (1), kestämään * (1), tunteet (1), raju * (2), ahne * (1), sydän (5), sydämen (2), itse (12), itse (4), itse (19), ihmisen (1) ihminen (1), nälkä (1), elämä (146), elämä * (1), elinehto * (2), asuu (34), elävä olento (1), kaipaus * (1), mies (4), miehen (1), miehet * (2), mieli (2), Myself (3), minä (2), lukumäärä (1), ne (1), muut (1), itse (3), oma (1), intohimo * (1), ihmiset (2), ihmiset * (1), hajuvettä * (1), henkilö (68), henkilö * (1), henkilöt (19), orja (1), jotkut (1), sielu (238), sielun (1), sielut (12), voimakkuus (1), itse (6), jano (1), kurkun (2), päättää (1), Toive (1), haluaa (1), itse (11), itse (13).Huom ! Samaa voidaan puhua myös sanasta Karisma kuin tästä "hahmosta" !
Meillä on täällä kauppakeskus Karisma ! sitten on ns. Karismaattisia poliitikkoja ja laulajia ja monien asioiden taitajia ja sitten on myös charmikkaita komeita miehiä joista sanotaan, että he ovat karismaattisia....
Ja näin sana karisma saa monenlaisia merkityksiä !
Mutta kun mennään alkuun, niin mitä sana "karisma" nyt sitten todellisuudessa on niin katsotaanpa !
Suomen sana "karisma" tulee kreikan kielen sanasta "kharis", joka merkitsee suomen kielessä "Armoa" mutta sanalla on monta muutakin eri merkitystä eli "mielisuosio", "mielihyvä", "mieltymys", "hyväntahtoisuus", "rakkaudenpalvelus", "hyvä teko" (UT:ssa 155x)
Eli tästä "kharis" sanasta juontaa siis myös tämä suomen sana KARISMA eli Kreik. "kharisma" joka tarkoittaa ensimmäisessä merkityksessä raamatullisesti
"armolahjaa" tai " Pyhän Hengen armolahjan omaavaa henkilöä" mutta myös "harmoniaa" ja "charmia"
Tästä "kharis" sanasta juontuu myös sana "khara" =" Ilo "
Mutta mitä halusin tällä sanoa, niin kansan kielessä tämä sanan Karisma merkitys on hämärtynyt ajan myötä ja voi olla vaikka Kauppakeskus ! :O
# Ihmissielu on ihminen itse #
No kaipa sen noinkin voisi sanoa, Raamattu sanoo, että sielu on "elävä lento" ja että veri kuvaa sitä elämää. Siksi esimerkiksi sanotaan että se on Jeesuksen veri joka pesee synnit pois meistä ... koska hän antoi elämänsä meidän syntiemme edestä..
Alla muutamia Raamatun kohtia missä sielu mainitaan:
1. Moos. 2:7
Silloin Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieramiinsa elämän hengen, ja niin ihmisestä tuli elävä sielu.
3. Moos. 17:11
Sillä lihan sielu on veressä, ja minä olen sen teille antanut alttarille, että se tuottaisi teille sovituksen; sillä veri tuottaa sovituksen, koska sielu on siinä.
3. Moos. 17:14
Sillä kaiken lihan sielu on sen veri, jossa sen sielu on; sentähden minä sanon israelilaisille: Älkää syökö minkään lihan verta. Sillä kaiken lihan sielu on sen veri; jokainen, joka sitä syö, hävitettäköön.
1. Kun. 17:22
Ja Herra kuuli Eliaa, ja pojan sielu tuli häneen takaisin, ja hän virkosi henkiin.
Job 12:10
hänen, jonka kädessä on kaiken elävän sielu ja kaikkien ihmisolentojen henki?"
Sananl. 11:25
Hyväätekeväinen sielu tulee ravituksi, ja joka muita virvoittaa, se itse kostuu.
Sananl. 21:10
Jumalattoman sielu himoitsee pahaa, lähimmäinen ei saa armoa hänen silmiensä edessä.
Hes. 18:4
Katso, kaikki sielut ovat minun: niinkuin isän sielu, niin pojankin sielu-ne ovat minun. Se sielu, joka syntiä tekee-sen on kuoltava.
Hes. 18:19
Ja vielä te kysytte: 'Minkätähden ei poika kanna isän syntivelkaa?' Kun poika on tehnyt oikeuden ja vanhurskauden, noudattanut kaikkia minun käskyjäni ja tehnyt niitten mukaan, hän totisesti saa elää. Se sielu, joka syntiä tekee-sen on kuoltava.
Luuk. 12:19
ja sanon sielulleni: sielu, sinulla on paljon hyvää tallessa moneksi vuodeksi; nauti lepoa, syö, juo ja iloitse'.
1. Kor. 15:45
Niin on myös kirjoitettu: "Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä sielu"; viimeisestä Aadamista tuli eläväksitekevä henki ..
alex1 Moos 4:10 Ja hän sanoi: "Mitä olet tehnyt? Kuule, veljesi VERI HUUTAA minulle maasta."
Eikö Sielu olekaan tiedoton... :DKopittelija007 kirjoitti:
1 Moos 4:10 Ja hän sanoi: "Mitä olet tehnyt? Kuule, veljesi VERI HUUTAA minulle maasta."
Eikö Sielu olekaan tiedoton... :DBlood to cry, cry out, call = Veri (Sielu) Itkee, Huutaa, Kutsuu
http://biblehub.com/hebrew/6817.htmKopittelija007 kirjoitti:
Blood to cry, cry out, call = Veri (Sielu) Itkee, Huutaa, Kutsuu
http://biblehub.com/hebrew/6817.htmNiin ja sitten vielä sanotaan että se on Jeesuksen veri joka pesee ihmisten synnit :) ..
Olet sinä kopittelija aika selittäjä... tai onko tosiaan niin että et ymmärrä tuon paremmin? Tällä tavallako siellä sinun seurakunnassasi ihmille Raamattua opetetaan ? No, voihan se tietenkin olla niinkin, mihin lahkoon tai kirkkoon oikein kuulut? Jos saan kysyä? Olisko helluntailaisuus ...
alexalex.kasi kirjoitti:
Niin ja sitten vielä sanotaan että se on Jeesuksen veri joka pesee ihmisten synnit :) ..
Olet sinä kopittelija aika selittäjä... tai onko tosiaan niin että et ymmärrä tuon paremmin? Tällä tavallako siellä sinun seurakunnassasi ihmille Raamattua opetetaan ? No, voihan se tietenkin olla niinkin, mihin lahkoon tai kirkkoon oikein kuulut? Jos saan kysyä? Olisko helluntailaisuus ...
alexAlex: " No, voihan se tietenkin olla niinkin, mihin lahkoon tai kirkkoon oikein kuulut? Jos saan kysyä? Olisko helluntailaisuus ...
______________________________________
Johan minä sen tuolla ylempänä kerroin mutta taidat olla niin "ikuisen piinasi" hurmiossa että et edes lue mitä muut kirjoittaa... LOL- ?????
Kopittelija007 kirjoitti:
Alex: " No, voihan se tietenkin olla niinkin, mihin lahkoon tai kirkkoon oikein kuulut? Jos saan kysyä? Olisko helluntailaisuus ...
______________________________________
Johan minä sen tuolla ylempänä kerroin mutta taidat olla niin "ikuisen piinasi" hurmiossa että et edes lue mitä muut kirjoittaa... LOLEikös Kopittelija sanonut joskus ,että ei vastaa enää tietyille?
- Veli Vihkonen
Jos Hesekiel 18:4 sanoo, että " se sielu (nefesh), joka syntiä tekee-sen on kuoltava", niin mitä tai mikä on kuoleman oma?
Nefesh == Instincts of the Soul
Ruach == Emotions of the Soul
Neshamah == Intellect of the Soul
Vastaus: _ _ _ _ _ _
Arvosana: ______ - pyhä oikea ja hyvä
kuolleilla ihmisillä, siis kuolleilla sieluilla ei ole olemassa mitään välitiloja, tau asuntoja tuonelassa, jossa he voisivat seurustella toisten kuolleitten kanssa.
Sana tuonela on käännetty 4 eri tavalla Raamatussa, joten osalle käy tútkimisessa näin. ´Väärää ei voi suoristaa, eikä vajaata täydeksi laskea´
1. SHEOL, on hebrealainen sana, ka Vanhassa Testamentissa se on käännetty, ´helvetti´21 kertaa.
ja ´kuopaksi´ 9 kertaa, sekä haudaksi 31, kertaa, se referoi kuoleman aluetta tai paikkaa.
Esimerkkejä. ´helvetti´ 5 Moos 32. jae 22, 2 Sam 23. jae 6, Jobin 11. 8,
, 26, jae 6, Ps 9. jae 17,, 16. 10, 18, 15,
55.15, 86. 13, 116. 3, 139. 8, Sananl 5. 5, 7. jae 27, 9.18 15.11 jne. jne terv, benkku - sieluton_
Sielu on peräisin ajalta, jolloin ihmisen kuolema oli vielä selittämätön mysteeri. Kun joku kuoli, ihmiset näkivät selkeästi, että elämänvoima puuttui, jokin on kadonnut ruumiista. Vasta tuhansia vuosia myöhemmin, kun raamatusta tutut uskomukset alkoivat levitä, se jokin sai merkityksen ja nimen... henki, sielu, jonka kaikkeuden luoja antoi. Tällaiset uskomukset olivat myös aikoinaan syynä näkymättömän henkimaailman syntymiselle. Jokainen ihminen kuollessaan tulee toteamaan, että mitään toista olomuotoa ei ole, ei tietoisuudelle jatkumoa, ei mitään. Valitettavasti näin on näreet. Siksi on hyvä, että on raamattu, johon nojata, jottei kuoleman lopullisuus synkistäisi ihmisen lyhyttä elämää.
- tarinoidenSummaa
Sinulla on elämä vain siinä, että pidät ratakiskonpätkää kädessä ja tuntoelin viestii että elät.
Mutta, kun on ihmisiä, että ratakiskonpätkä on pudonnut kädestä ja saakin nähdä uuden ulottuvuuden, tarina onkin toinen.
Siinäpä se, on sinun tarinasi ja se toisen tarina ja kumpikin kertoo todellisuudestaan. - sieluton_
tarinoidenSummaa kirjoitti:
Sinulla on elämä vain siinä, että pidät ratakiskonpätkää kädessä ja tuntoelin viestii että elät.
Mutta, kun on ihmisiä, että ratakiskonpätkä on pudonnut kädestä ja saakin nähdä uuden ulottuvuuden, tarina onkin toinen.
Siinäpä se, on sinun tarinasi ja se toisen tarina ja kumpikin kertoo todellisuudestaan.En ymmärrä mitä tarkoitat.
- sieluton_
Kopittelija007 kirjoitti:
http://otakoppi.webnode.fi/news/jo-tuonelassa-olemme-paratiisissa-/
Yeshuakin, jos oli todellinen henkilö, saattoi uskoa perimätietona kulkeneisiin asioihin. Ehkä Yeshua olikin megalomaani, ja karismaattinen "kaataja", kuin Niilo Yli-Vainio.
- Anonyymi
No nii-i.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk742543Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna911616Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll711369Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.641365- 1291285
Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍1571160- 1441152
Jos siis saamme
Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j881059- 701048
Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur761048